pagina 16Burgerjaarverslag 2002 Klachtenbehandeling Jaarverslag Klachtencommissie Veiligheidscoördinator Reageren? Rampenoefening Gaslek Handhaving BURGERMEESTER BOERSTRAAT Wat is een klacht? Het is van belang om onder scheid te maken tussen een klacht, een melding en een bezwaar. Klacht Een klacht moet gaan over gedragingen van werkne mers van de gemeente. Daaronder valt bijvoorbeeld: het niet nakomen van afspraken of dat u heeft zich gestoord aan een medewer ker die u niet op correcte wijze heeft geholpen. Melding Een melding is geen klacht. Het kan zijn dat u een gevaar lijke of hinderlijke situatie onder onze aandacht wilt brengen, zodat die tijdig ver holpen kan worden. Loszittende tegels, overhangende takken of gaten in de weg zijn daar voorbeel den van. Een dergelijke melding kunt u doorgeven via het Meldingsformulier Onderhoudswerkzaamheden op onze gemeentelijke website of via de meld- bon op onze gemeentepagina. Bezwaar Van een bezwaar is sprake als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. Ook dan is er sprake van onvrede, maar niet in de zin van de klachtenverordening. Voor een bezwaar gelden andere pro cedures die in de wet zijn vastgelegd. Die zijn hier dus niet aan de orde De gemeente vindt het belangrijk dat haar producten en diensten optimaal zijn afgestemd op uw wensen en behoeften en dat u als burger tevreden bent over de kwaliteit van haar dienstverlening. Toch kan het gebeuren dat u vindt dat "de gemeente" zich niet correct ten opzichte van u gedragen heeft. Dan kunt u een klacht indienen U kunt een klacht indienen over: 1. te lange behandelingsduur van uw procedure; 2. Niet reageren op brieven, E-mails; 3. Niet nakomen van toezeggingen; 4. Ontoereikende informatieverstrek king; 5. Onjuiste behandeling door mede werkers van de gemeente in de zin van omgangsvormen en fatsoen. U kunt geen klacht indienen over: 1Klachten die eerder in behandeling zijn genomen; 2. Klachten over gedragingen die lan ger dan een jaar geleden hebben plaatsgevonden; 3. Klachten waartegen bezwaar of beroep mogelijk is; 4. Klachten die thans ter beoordeling liggen bij de Bezwaarschriften commissie, bij de rechtbank aan hangig zijn, of bij de Officier van justitie in behandeling zijn; 5. Klachten over beleid en algemeen bindende voorschriften van de gemeente. Bij twijfel staat het u altijd vrij uw klacht in te dienen. U krijgt altijd een reactie en zo mogelijk een verwijzing naar de juiste procedure aangereikt. Indienen van uw klacht Een klacht dient schriftelijk bij het bestuursorgaan te worden ingediend, voorzien van: uw naam en adres; een omschrijving van de klacht; datum en handtekening. Het is ook mogelijk een klacht via de e- mail in te dienen, ook dan moet de klacht aan bovenstaande eisen voldoen, behalve uiteraard de handtekening. Het e-mail adres van de gemeente is gemeente@zevenhuizen-moerkapel- le.nl en van de klachtencommissie klachtencommissie@zevenhuizen- moerkapelle.nl. Het verloop van de afhandeling van uw klacht De klacht wordt door het bestuursor gaan (dit is het college van burge meester en wethouders) aan het secretariaat van de klachtencommissie doorgestuurd. Binnen de gemeente is een ambtenaar belast met de secretari- aatstaak. De commissie handelt de klacht af conform hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en de gemeentelijke klachtenverordening. U kunt uitgenodigd worden voor een hoorzitting. In ieder geval brengt de klachtencommissie u op de hoogte van haar bevindingen en aanbevelingen. Niet tevreden over de afhandeling van uw klacht? Indien u het niet eens bent met de uit komst van uitspraken van de klachten commissie, kunt u terecht bij de Nationale ombudsman. Deze kan zich nogmaals buigen over uw klacht. De Nationale ombudsman Postbus 93122 2509 AC Den Haag tel. 0800-3355555 Ook kunt u voor meer informatie kij ken op: www.nationaleombudsman.nl WOLLEFOPPENWEG Onze gemeente heeft een onafhanke lijke klachtencommissie. Hier kunt u terecht als u zich bijvoorbeeld onjuist behandeld voelt door de gemeente of als u een procedure naar uw mening te lang duurt. Dan bestaat de mogelijk heid om een klacht in te dienen bij de externe klachtencommissie. Daarna kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. In de gemeen te is geen interne klachtenregeling. In 2002 zijn 12 klachten ingediend, waarvan er 6 niet in behandeling zijn genomen. Bij 4 klachten is bemiddeld en er zijn 2 klachten in behandeling genomen: over 1 klacht is een hoorzit ting geweest, die tot een rapportage heeft geleid van de klachtencommissie. De uitkomst van de rapportage was als volgt: op 2 punten was de klacht onge grond, op 1 punt gegrond. De overige klacht is niet-ontvankelijk verklaard wegens het niet aanvullen van gege vens door de klager. Bij de Nationale ombudsman is door een burger uit de gemeente 1 klacht binnengekomen. De Nationale ombudsman heeft de klacht niet in behandeling genomen, omdat niet is voldaan aan het kenbaarheidvereiste, dat inhoudt dat de klacht eerst bij het bestuursorgaan moet zijn ingediend. ROZENSTRAAT Onze gemeente werkt aan een Integrale Veiligheidsnota. U moet hierbij denken aan het in kaart brengen van alle veilig heidsrisico's in onze gemeente, het gemeentelijk veiligheidsbeleid, het gemeentelijk rampenplan, brandpreven tie en inbraakpreventie, handhaving. In 2002 hebben wij hiervoor een veilig heidscoördinator aangesteld. In nauwe samenwerking met brandweer en politie werkt deze veiligheidscoördinator aan de eerdergenoemde veiligheidsnota. Wilt u reageren op het burgerjaarverslag Schrijf naar: Gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle Burgemeester drs. J.D. Westendorp Postbus 30 2760 AA Zevenhuizen of ga naar www.zevenhuizen-moerkapelle.nl/ burgerjaarverslag leder jaar houdt de gemeentelijke organisatie een rampenoefening. Naar aanleiding van een opdracht wordt de kennis van het gemeentelijke rampen plan en het handelen geoefend en beoordeeld. In 2002 heeft onze gemeente geoefend met de gemeente, Nieuwerk aan den IJssel op basis van een rampscenario dat zich over 2 gemeenten uitspreidde. In november 2002 heeft onze gemeen te te maken met een gaslek in de Van Hogendorpstraat te Moerkapelle. Het gemeenteiijk beleidsteam komt bijeen. De brandweer draagt zorg voor de eva cuatie van de aanwezige bewoners in de Van Hogendorpstraat. Het lek is ver oorzaakt door rooiwerkzaamheden in de grond. Het NUON is verantwoordelijk voor het dichten van het lek. Het sein "veilig" wordt 2 uur na de ontdekking van het gaslek meester gegeven. DE WIELEWAAL We hebben in 2002 een nota handha vingsbeleid opgesteld, een nota waarin we zeggen dat we zoveel mogelijk tegen elke overtreding van de wet optreden. Of het nu gaat om een ille gaal bouwwerk, het ontbreken van een gebruiksvergunning of een verkeers overtreding: het valt allemaal onder de noemer handhaving. Handhaving heeft ook veel te maken met uw veilig heid en uw beleving van veiligheid. Denkt u bijvoorbeeld aan het uitgeven van gebruiksvergunningen om onveili ge situaties in openbare gebouwen te voorkomen. Handhaving vraagt dus om controle door politie, brandweer en Milieudienst, om naleving van wetten, om mentaliteit!

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 16