GEMEENTE Gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle PROGRAMMABEGROTING 2004 Portefeuilleverdeling burgemeester en wethouders Nieuw beleid pagina 16 Hart van Holland 26 november 2003 Burgemeester drs. J.D. Westendorp Wethouder M. Zijderhand Wethouder ir. A.C.J.M. van der Stee Wethouder S. A. A. de Jong Beleidsprogramma's in de programmabegroting Terugdringen van uitgaven en dienstverlening inzetten op een optimale 2004 zal in het teken staan van het stellen van prioriteiten en het verwerven van inkomsten. Burgemeester drs. J.D. Westendorp Wethouder M. Zijderhand (Gemeentebelangen) Volkshuisvesting en monumentenzorg. Sociale zaken. Recreatie, sport en toerisme, Ouderenbeleid, Ontwikkeling Dorpsstraten, ICT. Wethouder ir. A.C.J.M. van der Stee (WD) Wethouder S. de Jong (CDA) Beleidsspeerpunten uit het collegeprogramma 2002-2006 Regiokeuze 'Op deze speciale begrotingspagina vertellen wij u elk jaar hoe het met de inhoud van de gemeenteportemonnee is gesteld. Vorig jaar zeiden wij u dat de gemeente er financieel gezien niet rooskleurig voor staat.Ook dit jaar staan we er helaas niet beter voor. Waar ik eigenlijk wil investeren - ik noem de veiligheid van onze burgers - ben ik genoodzaakt te bezuinigen. En dat geldt niet alleen voor mijn porte feuille, ook de portefeuilles van de wet houders kennen forse financiële beper kingen. Het is zaak allereerst onze financiële problemen op te lossen. Scherpe regels, vergrote eisen en flinke bezuinigingen van de kant van het Rijk zijn daarbij een belangrijke oorzaak. Nu onze broek riem strak wordt aangehaald zijn we genoodzaakt inventiever met het financieel beheer van onze gemeente om te gaan. We willen meer met min der geld! Gelukkig kunnen we dienstverlening naar onze burgers steeds meer verbete ren. De invullingvan een centrale publieksbalie krijgt in 2004 stap voor stap een eigen gezicht. Goede service en eea uitstekende bediening: daar willen wij u mee van dienst zijn I' 'Het is de laatste jaren al niet eenvoudig om met de te beperkte middelen die we vanuit het Rijk krijgen de begroting voor onze gemeente sluitend te hou den. Vanuit financieel perspectief gezien is het een moeilijke tijd en moe ten we een stapje terug. De één zelfs wat verder dan de ander. Voor mij telt dat een financiële beperking op een zo verantwoorde en menselijke wijze wordt ingevoerd. We hebben de bestu ren van verenigingen vooraf geïnfor meerd over onze bezuinigingsvoorstel len voor zowel 2004 als in meerjaren perspectief. Een behoorlijk aantal vere nigingen krijgt helaas te maken met een lagere gemeentelijke subsidie. Ook de nieuwe Wet werk en bijstand, die in 2004 wordt ingevoerd, zorgt ervoor dat onze gemeente het risico loopt dat een deel van de kosten nu door onze gemeente moeten worden betaald, ter wijl het Rijk dat eerst deed. Laten we proberen deze beperkingen met z'n allen te dragen en zo goed mogelijk gezamenlijk op te vangen.Waar zien we mogelijkheden en enige lichtpuntje Zo snel als mogelijk beginnen met bouwen van woningen Zowel in Moerkapelle als in Zevenhuizen gaan we door met de voorbereiding van woningbouw: in Moerkapelle in plan West en aan de Oranjestraat;in Zevenhuizen in de wijk Swanla en zo mogelijke ook op de hoek van de Noordelijke Dwarsweg en de Burgemeester Klinkhamerweg. Vooral deze plannen zal nog een aantal proce dures moeten worden doorlopen, zoals de wijziging van het bestemmingsplan, het beeldkwaliteitsplan, deWelstand en in de laatste plaats een zo rechtvaardig mogelijke verdeling van de woningen in type en soort. Zoals gezegd staat de nieuwbouw van een deel van Moerkapelle-West voor de komende jaren op het programma, waarmee tevens een nieuw en eigentijds zorgcen trum tot stand komt.' 'Het is triest dat een aantal bezuini gingsvoorstellen in mijn portefeuilles de kleine zaak raakt. Er is bijvoorbeeld geen extra geld voor milieuschoiing, iets wat ik persoonlijk heel belangrijk vind. Je kan daar niet vroeg genoeg mee beginnen. Ook het vragen van een eigen bijdrage in het kader van het leerlingenvervoer doe ik niet met ple zier. Je treft toch de kwetsbare groe pen. Het legt de armlastige positie van onze gemeente pijnlijk bloot. Daarentegen ben ik heel verheugd over de voortgang van een aantal projecten. We zijn van na een lange praatperiode terecht gekomen in een tijd van daadwerkelijk realiseren van plannen. Ik noem de invulling van de Eendragtspolder, waar we in 2004 beginnen met grond opkopen. Met de fusering van de schoolbesturen van Zevenhuizen-Moerkapelle, de 3B-hoek en, Nieuwerkerk a/d IJssel in 2005 zal het besturen van scholen professionali seren. Ook de nieuwbouw van de scho len in de kern Zevenhuizen laat hope lijk niet lang meer op zich wachten, waardoor we een brede school in onze gemeente krijgen.. Daarnaast zullen de contouren voor de Zuidplaspolder in 2004 bekend worden. 2004 levert mijn portefeuille voldoende dynamiek.' 'In mijn positie als wethouder ben ik verantwoordelijk voor de financiën. Al enige jaren staan de financiën van de gemeente onder grote druk. Ik noem u de voornaamste oorzaken: 1. een toename aan taken zonder dat er geld van het rijk wordt bijgele verd; 2. nauwelijks groei van het aantal inwoners door het restrictiefbeleid 3. een groot aantal dubbele voorzienin gen in onze gemeente, zoals sport accommodaties, dorpshuizen, be graafplaatsen en brandweer, terwijl in een niet samengevoegde gemeen te met een dergelijke omvang (10.000 inwoners) deze voorzienin gen normaal slechts eenmaal voorko men. 4. een groot wegennet, waarvoor onvoldoende bijdrage wordt ontvan gen Door al die lasten is het vrij besteedba re deel van deze gemeente zeer gering. Hierdoor moet helaas op veel zaken worden bezuinigd, zoals u verder op deze pagina kunt lezen. Naast financi ën ben ik verantwoordelijk voor het onderhoud van de openbare ruimte. Het onderhoud zal in ieder geval de komende jaren hoge prioriteit krijgen. Hiervoor ontwikkelen we goede plan nen om het aanzien te verbeteren. Het baart mij zorgen dat we tiendui zenden euro's kwijtraken aan het her stellen van vernielingen, zonder dat er verhaal mogelijk is om zaken vergoed te krijgen. Ik ben van mening dat hier ook een grote verantwoordelijkheid bij ouders en burgers ligt. Gelukkig is de meldlijn misdaad anoniem - een initia tief van overheid en het Verbond van Verzekeraars - landelijk ingevoerd en kan iedere burger vernielingen hier doorgegeven. Een op de vijf meldingen is bruikbaar zo is gebleken Op het gebied van afval geef ik u mee dat een betere afvalscheiding uiteinde lijk leidt tot verlaging van de kosten en de aanslag. Daar heeft iedere burger mee te maken De beleidsprogramma's in de programmabegroting zijn samengesteld door de raad. Voor 2004 vindt de gemeenteraad dat het over onderstaande beleidsprogramma's moet gaan. Hierbij is aangegeven wat het gemeentebestuur daarmee wil bereiken (doel), op welke manier dat moet gebeuren (hoe) en wat het uiteindelijk mag kosten (raming) 1. Bestuur 2. Veiligheid 3. Volksgezondheid 4. Economie 5. Milieu 6. Ruimtelijke ordening 7. Onderwijs 8. Volkshuisvesting 9. Sport en recreatie 10. Sociale Voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening 11Vervoer en Infrastructuur 12. Kunst en cultuur (portefeuille Westendorp) (portefeuille Westendorp) (portefeuille Westendorp) (portefeuille Van der Stee) (portefeuille Van der Stee en De Jong) (portefeuille Van der Stee) (portefeuille Van der Stee) (portefeuille Zijderhand) (portefeuille Zijderhand) (portefeuille Zijderhand) (portefeuille De Jong) (portefeuille De Jong) Het college van burgemeester en wethouders heeft onlangs de eerste programmabegroting 2004 aan de gemeenteraad voorgelegd. Hierin staan kort gezegd de verwachte uitgaven en inkomsten voor het komende jaar. Uitgaven die worden gedaan om bepaalde plannen uit te voeren. Welke dat zijn en hoeveel geld ze gaan kosten, dat leest u verder op deze speciale begrotingspagina. Het is voor zowel de raad als het college wel even wennen geweest om met de nieuwe werk wijze om te gaan sinds de wettelijke invoering van het duaal bestuur een jaar geleden. Het is de raad die nu verantwoordelijk is voor de samenstelling van de programmabegroting en het is de raad die daarmee de kaders aan het college stelt. Voor de programmabegroting heeft de raad twaalf programma's - ook wel beleidsvelden - samengesteld naast de zeven verplichte para grafen: lokale heffingen, weerstandsvermogen, onderhoud kapitaalgoederen, financiering, bedrijfsvoering, verbonden partijen en grond beleid. Met deze paragrafen heeft de raad zogenaamde instrumenten om de beleidskaders vastte stellen en om de uitvoering door het col lege te controleren. Het college wacht een zware taak: het huishoudboekje van de gemeente biedt in 2004 en in meerjarenper spectief maar weinig extra financiële ruimte voor nieuw beleid en investeringen voor de komende jaren. De broekriem moet nog verder worden aangehaald. Dat is geen makkelijke missie naar de inwoners, verenigingen en maatschappelijke instellingen. Zij krijgen te maken met bezuinigingen, versobering en met stijging van de tarieven. Eind oktober heeft het college alle direct betrokkenen op de hoogte gebracht van de bezuinigingsvoorstellen. Hoe de ontwerp-begroting 2004 er definitief gaat uitzien, zal pas duidelijk worden in de openba re raadsvergadering van 16 december 2003. Dan gaat het college met de gemeenteraad uit voerig praten over alle verwachte inkomsten en uitgaven. Burgemeester Westendorp en de wet houders Zijderhand, Van der Stee en De Jong geven tekst en uitleg over zaken die in hun por tefeuilles staan te gebeuren. Ook de fractievoorzitters van de politieke par tijen die in de gemeenteraad zijn vertegen woordigd geven een reactie, vooruitlopend op de begrotingsbehandeling op dinsdag 16 december 2003. Mocht u na het lezen van deze pagina vragen hebben, neemt u dan contact op met de gemeente of benader de fractievoorzitters. Algemene beleidscoördinatie. Openbare orde. Veiligheidsbeleid, Burgerzorg en parti cipatie, Voorlichting en representatie, Bestuurszaken, Bestuurlijke en organisatorische vernieuwing. Volksgezondheid, Personeel en organisatie. Ruimtelijke ordening. Grondzaken en eigendomsbeheer, Economische en agrarische zaken, milieu. Onderwijs. Openbare werken. Verkeer en vervoer. Financiën, Facilitaire zaken. Kunst en cultuur, Jongerenbeleid. Centrale klantenbalie Met alle bezuinigingen in het vooruitzicht is er beperkte financiële ruimte voor nieuw beleid. Wij leggen blijvend de nadruk op de dienstverlening naar onze klanten, daar zal dan ook niet het mes worden ingezet. Onze inwoners staan hierbij cen traal. De weg naar een centrale klantenbalie in ons gemeentehuis is ingeslagen, waar de klant, direct ziet waar u moet zijn. Inmiddels herbergt het vernieuwde gemeentehuis zo'n centrale klan tenbalie met een aparte receptie- en ontvangst balie én comfortabele zit- en staanbalies, waar als eerste de sectie burgerzaken is ondergebracht. De openingstijden zijn dit jaar verruimd met een maandelijkse avondopenstelling op de woens dag. Het is de bedoeling dat stap voor stap alle gemeentelijke baliehandelingen via dit centrale loket gaan. Aan de verdere invulling en uitbrei ding zal voortvarend worden gewerkt. Een team medewerkers zal garant staan voor een vlotte afhandeling van uw vraag/aanvraag over de diverse gemeentelijke beleidsterreinen Organisatieontwikkelingen in het gemeentehuis Door de taakstelling in het nieuwe collegepro gramma, het dualisme, de samenwerking met omliggende gemeenten, de invoering van een centrale klantenbalie en de inhoud van de gemeentelijke huishoudportemonnee is de orga nisatie genoodzaakt mee te veranderen én mee te ontwikkelen. In de begroting 2004 gaat het college er van uit dat deze zaken zullen leiden tot een nieuwe organisatiestructuur, waardoor een efficiënte, flexibele en goed opgeleide organisa tie kan ontstaan, dat optimaal inspringt op de wensen en behoeften van de burger. Een sluitende begroting Voor het sluitend krijgen van een begroting die nen verwachte uitgaven en opbrengsten op een positief eindsaldo uit te komen. Aangezien voor deze begroting een tekort dreigde, is veel moeite gedaan om de begroting ook in meerjarenper spektief op een evenwichtige en verantwoorde manier sluitend te krijgen. Dit is mogelijk langs drie wegen: door de uitgaven te verlagen; door de kosten van de gemeentelijke organisatie terug te dringen en door de inkomsten te verhogen. U krijgt te maken met bezuinigingen en een verho ging van de gemeentelijke belastingen en overi ge inkomsten, waaronder bepaalde legeskosten. Daarnaast zal het gemeentelijk vermogen (spaar geld) worden ingezet om zaken te bekostigen Bij bezuinigingen moet u denken aan hogere bijdra gen voor bijvoorbeeld (sport-, muziekverenigin gen, bibliotheek of peuterspeelzaal. Ook kunt u minder voorzieningen terugverwachten voor een x bedrag, terwijl dat voorheen wel het geval was Voor het jaar 2004 staan de volgende punten op de beleidsagenda: Het opstellen van een Verkeersvisie 2010 (nieuw verkeersbeleid) Volkshuisvestingsplan Ontwikkelen van integraal veiligheidsbeleid Presentatie van een volksgezondheidsnota •Maximale inspanning om binnen afzienbare termijn de omleidingsweg N219 gerea liseerd te krijgen Kwaliteit van de woon- en leefomgeving Ruimtelijke ontwikkeling van Zevenhuizen-Moerkapelle, waaronder de gebiedsvisie Zuidplaspolder, de stedenbouwkundige ontwikkeling van de dorpskernen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 16