GEMEENTE
Gemeente
Zevenhuizen-Moerkapelle
PROGRAMMABEGROTING 2004
Portefeuilleverdeling
burgemeester en wethouders
Nieuw beleid
pagina 16
Hart van Holland 26 november 2003
Burgemeester drs. J.D. Westendorp
Wethouder M. Zijderhand
Wethouder ir. A.C.J.M. van der Stee
Wethouder S. A. A. de Jong
Beleidsprogramma's in de programmabegroting
Terugdringen van uitgaven en
dienstverlening
inzetten op een optimale
2004 zal in het teken staan van het stellen van
prioriteiten en het verwerven van inkomsten.
Burgemeester drs. J.D. Westendorp
Wethouder M. Zijderhand (Gemeentebelangen)
Volkshuisvesting en monumentenzorg. Sociale zaken. Recreatie, sport en toerisme,
Ouderenbeleid, Ontwikkeling Dorpsstraten, ICT.
Wethouder ir. A.C.J.M. van der Stee (WD)
Wethouder S. de Jong (CDA)
Beleidsspeerpunten uit het collegeprogramma 2002-2006
Regiokeuze
'Op deze speciale begrotingspagina
vertellen wij u elk jaar hoe het met de
inhoud van de gemeenteportemonnee
is gesteld. Vorig jaar zeiden wij u dat de
gemeente er financieel gezien niet
rooskleurig voor staat.Ook dit jaar
staan we er helaas niet beter voor.
Waar ik eigenlijk wil investeren - ik
noem de veiligheid van onze burgers -
ben ik genoodzaakt te bezuinigen. En
dat geldt niet alleen voor mijn porte
feuille, ook de portefeuilles van de wet
houders kennen forse financiële beper
kingen.
Het is zaak allereerst onze financiële
problemen op te lossen. Scherpe regels,
vergrote eisen en flinke bezuinigingen
van de kant van het Rijk zijn daarbij een
belangrijke oorzaak. Nu onze broek
riem strak wordt aangehaald zijn we
genoodzaakt inventiever met het
financieel beheer van onze gemeente
om te gaan. We willen meer met min
der geld!
Gelukkig kunnen we dienstverlening
naar onze burgers steeds meer verbete
ren. De invullingvan een centrale
publieksbalie krijgt in 2004 stap voor
stap een eigen gezicht. Goede service
en eea uitstekende bediening: daar
willen wij u mee van dienst zijn I'
'Het is de laatste jaren al niet eenvoudig
om met de te beperkte middelen die we
vanuit het Rijk krijgen de begroting
voor onze gemeente sluitend te hou
den. Vanuit financieel perspectief
gezien is het een moeilijke tijd en moe
ten we een stapje terug. De één zelfs
wat verder dan de ander. Voor mij telt
dat een financiële beperking op een zo
verantwoorde en menselijke wijze
wordt ingevoerd. We hebben de bestu
ren van verenigingen vooraf geïnfor
meerd over onze bezuinigingsvoorstel
len voor zowel 2004 als in meerjaren
perspectief. Een behoorlijk aantal vere
nigingen krijgt helaas te maken met een
lagere gemeentelijke subsidie. Ook de
nieuwe Wet werk en bijstand, die in
2004 wordt ingevoerd, zorgt ervoor dat
onze gemeente het risico loopt dat een
deel van de kosten nu door onze
gemeente moeten worden betaald, ter
wijl het Rijk dat eerst deed. Laten we
proberen deze beperkingen met z'n
allen te dragen en zo goed mogelijk
gezamenlijk op te vangen.Waar zien we
mogelijkheden en enige lichtpuntje Zo
snel als mogelijk beginnen met bouwen
van woningen Zowel in Moerkapelle
als in Zevenhuizen gaan we door met de
voorbereiding van woningbouw: in
Moerkapelle in plan West en aan de
Oranjestraat;in Zevenhuizen in de wijk
Swanla en zo mogelijke ook op de hoek
van de Noordelijke Dwarsweg en de
Burgemeester Klinkhamerweg. Vooral
deze plannen zal nog een aantal proce
dures moeten worden doorlopen, zoals
de wijziging van het bestemmingsplan,
het beeldkwaliteitsplan, deWelstand en
in de laatste plaats een zo rechtvaardig
mogelijke verdeling van de woningen in
type en soort. Zoals gezegd staat de
nieuwbouw van een deel van
Moerkapelle-West voor de komende
jaren op het programma, waarmee
tevens een nieuw en eigentijds zorgcen
trum tot stand komt.'
'Het is triest dat een aantal bezuini
gingsvoorstellen in mijn portefeuilles
de kleine zaak raakt. Er is bijvoorbeeld
geen extra geld voor milieuschoiing,
iets wat ik persoonlijk heel belangrijk
vind. Je kan daar niet vroeg genoeg
mee beginnen. Ook het vragen van een
eigen bijdrage in het kader van het
leerlingenvervoer doe ik niet met ple
zier. Je treft toch de kwetsbare groe
pen. Het legt de armlastige positie van
onze gemeente pijnlijk bloot.
Daarentegen ben ik heel verheugd over
de voortgang van een aantal projecten.
We zijn van na een lange praatperiode
terecht gekomen in een tijd van
daadwerkelijk realiseren van plannen.
Ik noem de invulling van de
Eendragtspolder, waar we in 2004
beginnen met grond opkopen. Met de
fusering van de schoolbesturen van
Zevenhuizen-Moerkapelle, de 3B-hoek
en, Nieuwerkerk a/d IJssel in 2005 zal
het besturen van scholen professionali
seren. Ook de nieuwbouw van de scho
len in de kern Zevenhuizen laat hope
lijk niet lang meer op zich wachten,
waardoor we een brede school in onze
gemeente krijgen.. Daarnaast zullen de
contouren voor de Zuidplaspolder in
2004 bekend worden. 2004 levert mijn
portefeuille voldoende dynamiek.'
'In mijn positie als wethouder ben ik
verantwoordelijk voor de financiën. Al
enige jaren staan de financiën van de
gemeente onder grote druk. Ik noem u
de voornaamste oorzaken:
1. een toename aan taken zonder dat
er geld van het rijk wordt bijgele
verd;
2. nauwelijks groei van het aantal
inwoners door het restrictiefbeleid
3. een groot aantal dubbele voorzienin
gen in onze gemeente, zoals sport
accommodaties, dorpshuizen, be
graafplaatsen en brandweer, terwijl
in een niet samengevoegde gemeen
te met een dergelijke omvang
(10.000 inwoners) deze voorzienin
gen normaal slechts eenmaal voorko
men.
4. een groot wegennet, waarvoor
onvoldoende bijdrage wordt ontvan
gen
Door al die lasten is het vrij besteedba
re deel van deze gemeente zeer gering.
Hierdoor moet helaas op veel zaken
worden bezuinigd, zoals u verder op
deze pagina kunt lezen. Naast financi
ën ben ik verantwoordelijk voor het
onderhoud van de openbare ruimte.
Het onderhoud zal in ieder geval de
komende jaren hoge prioriteit krijgen.
Hiervoor ontwikkelen we goede plan
nen om het aanzien te verbeteren.
Het baart mij zorgen dat we tiendui
zenden euro's kwijtraken aan het her
stellen van vernielingen, zonder dat er
verhaal mogelijk is om zaken vergoed
te krijgen. Ik ben van mening dat hier
ook een grote verantwoordelijkheid bij
ouders en burgers ligt. Gelukkig is de
meldlijn misdaad anoniem - een initia
tief van overheid en het Verbond van
Verzekeraars - landelijk ingevoerd en
kan iedere burger vernielingen hier
doorgegeven. Een op de vijf meldingen
is bruikbaar zo is gebleken
Op het gebied van afval geef ik u mee
dat een betere afvalscheiding uiteinde
lijk leidt tot verlaging van de kosten en
de aanslag. Daar heeft iedere burger
mee te maken
De beleidsprogramma's in de programmabegroting zijn samengesteld door de raad. Voor 2004
vindt de gemeenteraad dat het over onderstaande beleidsprogramma's moet gaan. Hierbij is
aangegeven wat het gemeentebestuur daarmee wil bereiken (doel), op welke manier dat moet
gebeuren (hoe) en wat het uiteindelijk mag kosten (raming)
1. Bestuur
2. Veiligheid
3. Volksgezondheid
4. Economie
5. Milieu
6. Ruimtelijke ordening
7. Onderwijs
8. Volkshuisvesting
9. Sport en recreatie
10. Sociale Voorzieningen en
maatschappelijke dienstverlening
11Vervoer en Infrastructuur
12. Kunst en cultuur
(portefeuille Westendorp)
(portefeuille Westendorp)
(portefeuille Westendorp)
(portefeuille Van der Stee)
(portefeuille Van der Stee en De Jong)
(portefeuille Van der Stee)
(portefeuille Van der Stee)
(portefeuille Zijderhand)
(portefeuille Zijderhand)
(portefeuille Zijderhand)
(portefeuille De Jong)
(portefeuille De Jong)
Het college van burgemeester en wethouders
heeft onlangs de eerste programmabegroting
2004 aan de gemeenteraad voorgelegd. Hierin
staan kort gezegd de verwachte uitgaven en
inkomsten voor het komende jaar. Uitgaven die
worden gedaan om bepaalde plannen uit te
voeren. Welke dat zijn en hoeveel geld ze gaan
kosten, dat leest u verder op deze speciale
begrotingspagina.
Het is voor zowel de raad als het college wel
even wennen geweest om met de nieuwe werk
wijze om te gaan sinds de wettelijke invoering
van het duaal bestuur een jaar geleden. Het is
de raad die nu verantwoordelijk is voor de
samenstelling van de programmabegroting en
het is de raad die daarmee de kaders aan het
college stelt.
Voor de programmabegroting heeft de raad
twaalf programma's - ook wel beleidsvelden -
samengesteld naast de zeven verplichte para
grafen: lokale heffingen, weerstandsvermogen,
onderhoud kapitaalgoederen, financiering,
bedrijfsvoering, verbonden partijen en grond
beleid. Met deze paragrafen heeft de raad
zogenaamde instrumenten om de beleidskaders
vastte stellen en om de uitvoering door het col
lege te controleren. Het college wacht een
zware taak: het huishoudboekje van de
gemeente biedt in 2004 en in meerjarenper
spectief maar weinig extra financiële ruimte
voor nieuw beleid en investeringen voor de
komende jaren. De broekriem moet nog verder
worden aangehaald. Dat is geen makkelijke
missie naar de inwoners, verenigingen en
maatschappelijke instellingen. Zij krijgen te
maken met bezuinigingen, versobering en met
stijging van de tarieven. Eind oktober heeft het
college alle direct betrokkenen op de hoogte
gebracht van de bezuinigingsvoorstellen. Hoe
de ontwerp-begroting 2004 er definitief gaat
uitzien, zal pas duidelijk worden in de openba
re raadsvergadering van 16 december 2003.
Dan gaat het college met de gemeenteraad uit
voerig praten over alle verwachte inkomsten en
uitgaven. Burgemeester Westendorp en de wet
houders Zijderhand, Van der Stee en De Jong
geven tekst en uitleg over zaken die in hun por
tefeuilles staan te gebeuren.
Ook de fractievoorzitters van de politieke par
tijen die in de gemeenteraad zijn vertegen
woordigd geven een reactie, vooruitlopend op
de begrotingsbehandeling op dinsdag 16
december 2003.
Mocht u na het lezen van deze pagina vragen
hebben, neemt u dan contact op met de
gemeente of benader de fractievoorzitters.
Algemene beleidscoördinatie. Openbare orde. Veiligheidsbeleid, Burgerzorg en parti
cipatie, Voorlichting en representatie, Bestuurszaken, Bestuurlijke en organisatorische
vernieuwing. Volksgezondheid, Personeel en organisatie.
Ruimtelijke ordening. Grondzaken en eigendomsbeheer, Economische en agrarische
zaken, milieu. Onderwijs.
Openbare werken. Verkeer en vervoer. Financiën, Facilitaire zaken. Kunst en cultuur,
Jongerenbeleid.
Centrale klantenbalie
Met alle bezuinigingen in het vooruitzicht is er
beperkte financiële ruimte voor nieuw beleid. Wij
leggen blijvend de nadruk op de dienstverlening
naar onze klanten, daar zal dan ook niet het mes
worden ingezet. Onze inwoners staan hierbij cen
traal. De weg naar een centrale klantenbalie in
ons gemeentehuis is ingeslagen, waar de klant,
direct ziet waar u moet zijn. Inmiddels herbergt
het vernieuwde gemeentehuis zo'n centrale klan
tenbalie met een aparte receptie- en ontvangst
balie én comfortabele zit- en staanbalies, waar als
eerste de sectie burgerzaken is ondergebracht.
De openingstijden zijn dit jaar verruimd met een
maandelijkse avondopenstelling op de woens
dag. Het is de bedoeling dat stap voor stap alle
gemeentelijke baliehandelingen via dit centrale
loket gaan. Aan de verdere invulling en uitbrei
ding zal voortvarend worden gewerkt. Een team
medewerkers zal garant staan voor een vlotte
afhandeling van uw vraag/aanvraag over de
diverse gemeentelijke beleidsterreinen
Organisatieontwikkelingen in het
gemeentehuis
Door de taakstelling in het nieuwe collegepro
gramma, het dualisme, de samenwerking met
omliggende gemeenten, de invoering van een
centrale klantenbalie en de inhoud van de
gemeentelijke huishoudportemonnee is de orga
nisatie genoodzaakt mee te veranderen én mee
te ontwikkelen. In de begroting 2004 gaat het
college er van uit dat deze zaken zullen leiden tot
een nieuwe organisatiestructuur, waardoor een
efficiënte, flexibele en goed opgeleide organisa
tie kan ontstaan, dat optimaal inspringt op de
wensen en behoeften van de burger.
Een sluitende begroting
Voor het sluitend krijgen van een begroting die
nen verwachte uitgaven en opbrengsten op een
positief eindsaldo uit te komen. Aangezien voor
deze begroting een tekort dreigde, is veel moeite
gedaan om de begroting ook in meerjarenper
spektief op een evenwichtige en verantwoorde
manier sluitend te krijgen. Dit is mogelijk langs
drie wegen: door de uitgaven te verlagen; door
de kosten van de gemeentelijke organisatie terug
te dringen en door de inkomsten te verhogen. U
krijgt te maken met bezuinigingen en een verho
ging van de gemeentelijke belastingen en overi
ge inkomsten, waaronder bepaalde legeskosten.
Daarnaast zal het gemeentelijk vermogen (spaar
geld) worden ingezet om zaken te bekostigen Bij
bezuinigingen moet u denken aan hogere bijdra
gen voor bijvoorbeeld (sport-, muziekverenigin
gen, bibliotheek of peuterspeelzaal. Ook kunt u
minder voorzieningen terugverwachten voor een
x bedrag, terwijl dat voorheen wel het geval was
Voor het jaar 2004 staan de volgende punten op de beleidsagenda:
Het opstellen van een Verkeersvisie 2010 (nieuw verkeersbeleid)
Volkshuisvestingsplan
Ontwikkelen van integraal veiligheidsbeleid
Presentatie van een volksgezondheidsnota
•Maximale inspanning om binnen afzienbare termijn de omleidingsweg N219 gerea
liseerd te krijgen
Kwaliteit van de woon- en leefomgeving
Ruimtelijke ontwikkeling van Zevenhuizen-Moerkapelle, waaronder de gebiedsvisie
Zuidplaspolder, de stedenbouwkundige ontwikkeling van de dorpskernen