D
MEER KRACHT EN NIEUW UITERLIJK JAAP EINDHOVEN
A.daerKRAATS
C=Ui=iii=nr ^T^Tr=n r^nsïipi^u—nc=.|^
SUZUKI GRAND VITARA XL-7
k
ALS SCHADEHERSTEL OOK
ECHT HERSTÈL MOET ZIJN...
M53®
A.dIrKRAATS
Mm
/qmZ,,
Z7
OOK ADVERTEREN IN
HART VAN HOLLANDS AUTOWERELD?
pagina 22
Hart van Holland 3 december 2003
-
AUTOBEDRIJF
HEIV1INK I
STEK
AUTO AIRCO
AUTOSCHADE
Zoals er garages zijn voor pan
ne, zo zijn er FOCWA bedrijven
voor schadeherstel. Wij zijn
zo'n FOCWA-bedrijf.Met goed
opgeleide vakmensen. Speciale
apparatuur. Wij herstellen per
fect konform fabrieksspecifi-
caties. Met originele onderde
len.
Allemaal voor uw veiligheid.
Dus als schadeherstel ook echt
herstèl moet zijn, breng dan
uw schade-auto rechtstreeks
naar ons, dan krijgt u ook nog
eens 2 jaar garantie.
vervangende auto beschikbaar
Bredeweg 96 - Zevenhuizen
Tel. 0180-631666
BEL 0180-632289 VOOR MEER INFORMATIE
p-.
verkoop onderhoud reparatie schade taxatie apk gespecialiseerd in Nissan
De grandeur straalt af van de Suzuki Grand Vitara XL-
7. Dankzij nieuwe koplampen, een gewijzigde bumper,
een met chroom getooide grille en een nieuw dashbo
ard komt het vlaggenschip van Suzuki nog representa
tiever voor de dag. De auto wint overigens ook aan
daadkracht.
Het stoere en tegelijk chique uiterlijk met veel chro
men accenten vormt het visite-kaartje van de Grand
Vitara XL-7. Hij is ontworpen en bedoeld voor mensen
die een representatieve, comfortabele en bovenal
ruime auto zoeken en daarbij de extra trekkracht ver
langen van een inschakelbare vierwielaandrijving. De
vierwielaandrijving kan tijdens het rijden (tot 100
km/u) worden ingeschakeld. De XL-7 is leverbaar als 5-
zitter met twee zitrijen, maar ook met drie zitrijen
zodat 7 inzittenden een comfortabele plaats kunnen
vinden.
Luxe staat in alle opzichten centraal, wat onder meer
blijkt uit de complete uitrusting en het stijlvolle dash
board. De centrale console schittert als huisvesting
voor de audio en voor de bediening van verwarming
en ventilatie met drie handige en chique draaiknop-
pen. Airconditioning op de Grand Vitara XL-7 2.0 TDi
zorgt voor een aangenaam klimaat. De XL-7 2.7 V6 is
bovendien uitgerust met een volautomatische climate
control. De zijruiten vóór zijn elektrisch te bedienen,
evenals de buitenspiegels. Verder heeft de XL-7 centra
le deurvergrendeling met afstandsbediening en cruise
control aan boord. Tot de uitrusting behoren ook licht
metalen wielen, groengetint glas, armsteunen op de
voorstoelen en een 12-voltaansluiting achterin.
Veiligheid
De Grand Vitara XL-7 biedt de top in veiligheid. De car
rosserie en het chassis zijn op een aantal punten extra
versterkt om de krachten van een botsing van voren of
van achteren goed te kunnen opvangen en letsel te
beperken. In de portieren zitten stalen profielen die
bescherming bieden bij een aanrijding in de flank.
Voorin heeft de auto twee grote airbags, die nauw
samenwerken met de van spanners voorziene veilig
heidsgordels.
Veiligheid begint echter met het voorkómen van een
aanrijding. Op dat vlak is de XL-7 eveneens prima toe
gerust. In de eerste plaats zorgt de hoge zitpositie voor
goed zicht op de weg. Bij een noodstop grijpt het tot
de standaarduitrusting behorende ABS snel in. Aan het
ABS is EBD toegevoegd. Dit staat voor Electronic Brake-
force Distribution. Het systeem verdeelt remkrachten,
afhankelijk van de belading, tussen vóór- en achter
wielen zodat de stabiliteit gewaarborgd blijft.
Motoren
Als het op snelheid en uithoudingsvermogen aankomt,
staat de Grand Vitara XL-7 zijn mannetje. De beproef
de 2.7 DOHC V6-benzinemotor levert nu 135 kW/184
pk bij 6.000 toeren per minuut. De Grand Vitara XL-7 is
nu ook verkrijgbaar met een krachtige 2.0-liter-turbo-
dieselmotor van 80 kW/109 pk. Deze viercilinder is
voorzien van een intercooler en common rail brand
stofinspuiting. Dit systeem zorgt voor een zeer volledi
ge verbranding doordat het de dieselolie rechtstreeks
en onder zeer hoge druk in de cilinders spuit. Daarmee
pakken verbruik en emissie (ook die van kooldioxide)
beduidend lager uit, mede doordat het inspuitmoment
en de geïnjecteerde hoeveelheid brandstof elektro
nisch worden geregeld. Beide krachtbronnen hebben
vier kleppen per cilinder en blinken uit door hun grote
trekkracht. De V6 levert 2S0 Nm (was 231) bij 3.300
toeren per minuut. De 2.0 TDI komt aan 270 Nm bij
slechts 1.750 toeren per minuut. In beide gevallen is er
dus ruimschoots voldoende kracht voorhanden voor
probleemloos rijden in zwaar terrein, voor een vlotte
snelwegrit of voor het trekken van een trailer met een
geremd gewicht tot 1.850 kg.
De V6 is nu gekoppeld aan een elektronisch gestuurde
vijftrapsautomaat. Een hand-geschakelde vijfversnel
lingsbak is er als optie. De 2.0 TDI is standaard uitge
rust met een handbak en is optioneel met automaat
verkrijgbaar. De automaat beschikt over moderne
elektronica. Door de uitgekiende schakelprogramma's
levert de automaat ook een optimaal laag brandstof
verbruik op. Er is keuze uit de programma's Normal en
Power. Een sensorgestuurd controlesysteem voorkomt
hinderlijk heen en weer schakelen tussen twee versnel
lingen tijdens bergopwaarts rijden. Bergafwaarts past
hetzelfde systeem het schakelpatroon aan op het
gebruik van de remmen.
Drive Select 4x4
Een soepel en tegelijk stevig onderstel en het Drive
Select 4x4-systeem brengen de aandrijfkracht over op
het asfalt of de onverharde weg. De voorwielophan
ging is onafhankelijk met McPherson-veerpoten. De
behuizingen daarvan zijn aan de boven-zijde door een
stalen staaf met elkaar verbonden. Deze constructie
onderdrukt torsie en verhoogt de stuurprecisie. De
achteras is vijfvoudig aan het chassis opgehangen voor
een stabiele, voorspelbare en vertrouwde wegligging.
De lichtmetalen 16-inch-wielen met brede banden zor
gen voor optimale grip. De Grand Vitara XL-7 biedt in
zijn nieuwe gedaante het uiterlijk, het vermogen en de
finesse voor dagelijks gebruik zowel als voor uitdagen
de trips in de vrije tijd.
stfxirxtU ét OnderkottA AlU Merken
txüTfCttw
Erkend bedrijf:
z.evennuizery
LID VAN DE
NEDERLANDSE VERENIGING
VAN ONDERNEMERS IN HET
CARROSSERIEBEDRUF