ALGEMENE BESCHOUWINGEN, EEN OVERZICHT Moerkapelle pagina 12 Hart van Holland 17 december 2003 ZEVENHUIZEN MOERKAPELLE Door Karin Heeren Gemeentelijke toekomst Bezuinigingsvoorstellen m. Zevenhuizen-Moerkapelle Zevenhuizen - De fracties van de politieke partijen gaven dinsdag 16 december hun visie op de toe komst van de gemeente en hun opmerkingen ten aanzien van de begroting zoals die is aangeboden door het college van B&W. Deze week in het Hart van Holland een kijkje op de visie van de fracties op het gebied van de gemeentelijke toekomst en de reactie op de bezuinigingsvoorstellen van het college. Naar verwachting zal hier discussie over worden gevoerd tijdens de beschouwingen. Bij het opstellen van deze krant was de discussie nog niet geweest, hiervan wordt volgende week verslag gedaan. Uiteraard zijn er nog vele andere gemeente lijke items die belicht hadden kunnen worden, zoals de visie op de ontwikkeling van de Zuidplaspolder, de Eendragtspolder, het thema veiligheid en jonge renbeleid. Dit zal echter op een ander moment be licht worden. (Noot: Van de fractie van GemeenteBelangen is voor deze week geen bijdrage ontvangen.) DE WD: "Onze gemeente staat op een tweesprong. We kunnen kiezen voor het voorshands verder gaan als een kleine zelfstandige, flexibele gemeente. Daarvoor dienen we over een krachtig, doelgericht en doelmatig bestuur en organisatie te beschikken. We kunnen ook uitkijken naar één of meerdere fusiepartners. Daarvoor dienen we over een krachtig, doelgericht en doelmatig bestuur en organi satie te beschikken. Kortom, waar we voor onze toekomst ook voor mogen kie zen, er valt alleen maar wat te kiezen uit een positie van kracht. Kracht die gebaseerd is op een gezond financieel perspectief en een voor zijn taken berekend bestuur en uit voering. Onze fractie heeft bij de algemene beschouwin gen van vorig jaar dit laatste onderwerp fors aangezet. He laas heeft de feitelijke aanpak daarvan veel langer op zich laten wachten dan ons lief is maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de wet van oorzaak en gevolg. Desal niettemin is er inmiddels een traject in gang gezet dat uit zicht biedt op het door ons beoogde resultaat. Dit traject verdient, zolang dat resultaat binnen bereik ligt, onze volle steun en daar mag u als college en organisatie dan ook op rekenen." HET CDA: "De provincie Zuid-Holland heeft aangekondigd dat zij de bestuurskracht van de gemeenten rond de Zuid- plas wil meten. Hoe dat gaat gebeuren is ons niet erg dui delijk. Maar nu commissaris Fransen de benoeming van een burgemeester in Waddinxveen heeft uitgesteld, is het niet moeilijk om te bedenken dat de gedachten uitgaan naar grotere eenheden. Wij willen echter met nadruk stellen dat wij hechten aan de zelfstandigheid van onze eigen ge meente. Dat betekent dat we voor de aanpak van de Zuid- plas een krachtige samenwerking met de betrokken ge meenten moeten nastreven." DE CHRISTENUNIE: "Met de vraag of er nog een zelfstan dige toekomst voor onze gemeente is, en zo ja, in welke vorm, zullen wij de komende tijd worden geconfronteerd, of wij dat nu leuk vinden of niet. Wij zullen hierbij de lij nen uitzetten en niet achter de feiten moeten gaan aan lopen. De gemeentelijke overheden hebben de afgelopen jaren veel meer taken en verantwoordelijkheden gekregen en er wordt veel meer van hen verwacht. Dit geldt ook voor de bestuurders. Parttime bestuurders die daarnaast nog andere verplichtingen hebben kan gewoon niet meer, wij vinden dat wij niet moeten wachten tot de volgende verkiezingen om hier veranderingen in aan te brengen, maar nu wijzigingen moeten doorvoeren. Een bestuurder moet minimaal 20 uur per week overdag beschikbaar zijn en er echt voor willen gaan. Voorzitter dit "er voor willen gaan" komt bij dit college als geheel onvoldoende naar voren er is ons inziens gewoon onvoldoende bestuurs kracht. Als voorbeeld kan ik noemen de wijze van afhan deling van toezeggingen gedaan aan de gemeenteraad, die is gewoon onder de maat, toezeggingen van jaren terug waar niets mee wordt gedaan, dat kan gewoon niet. Als zo al met toezeggingen aan de raad wordt omgegaan, wat komt er dan terecht van de toezeggingen aan onze burgers. Onze conclusie: met dit college is het een kwestie van tijd voordat er sprake is van een gemeentelijke herin deling en het bereiken van de artikel 12 status (waarbij de subsidies aan de dorpshuizen, de bibliotheek etc. gewoon naar 0,0 gaan). Wij willen als Christenunie op korte termijn bekijken of het mogelijk is om bestuurlijk zelfstandig te blijven (met dus een daadkrachtig college) en op het ge bied van de gemeentelijke organisatie zeer nauw te gaan samenwerken met de gemeenten Waddinxveen en Nieuw- erkerk ad IJssel." DE PVDA vraagt zich af hoeveel beulen de gemeente nodig heeft om de kop kwijt te raken en het leven te laten. Het Rijk? De Provincie? De regiogemeenten of het College (gesteund door een meerderheid van de raad)? "De bezuinigingen van het Rijk raken ook deze gemeente en onze inwoners. Naast een korting op de algemene uit kering (het gemeentefonds), worden de inwoners extra be last door bezuinigingen. De regiogemeenten, met hun ver anderende beleid ten aanzien van toelating van burgers, de Provincie, welke vele jaren heeft geïnvesteerd (in woord en geld) in gemeentelijke samenwerking. Wat is nu echter hun belangrijkste toets voor zelfstandigheid: "De belang rijkste taak van een gemeente is dat zij zelfstandig in staat is het eigen takenpakket uit te voeren. Zij is niet te zeer af hankelijk van intergemeentelijke samenwerkingsverban den. Zij houdt zelf de regie van het beleid in handen." Kort door de bocht; de provincie is een partner die nogal eens van mening wil veranderen. Houden wij, als gemeen te, de regie van het beleid in handen? De regie over onze toekomst? Of het College omdat dit college evenals voor gaande colleges verantwoordelijk is voor een tekort aan structurele inkomsten. U bouwt te weinig en veel te traag. U neemt verkeerde besluiten die veel extra geld kosten. Achterstallig onderhoud van openbare ruimte vooruit schuiven is géén verdienste. De provincie gaat de gemeen ten toetsen op_ bestuurskracht. Op zich goed. Kan de ge meente haar taken naar behoren verrichten? Hebben wij daarvoor voldoende geld en personeel en mag het beleid rekenen op een breed draagvlak bij de bevolking! Deze vragen zijn relevant. Het antwoord op de laatste vraag is volgens de PvdA voorspelbaar: er is absoluut geen draag vlak! De provincie moet wel stoppen met de geruchten over herindeling. Daar los je op korte termijn niets mee op. Integendeel!" DE SGP laat zich in de beschouwingen voor 2004 niet uit over bestuurskracht en gemeentelijke toekomst. De fractie ziet de toekomst nog niet te somber in, zo wordt duidelijk uit de beschouwingen. De fractie van de SGP doet wel een beroep op de raad en op de gemeenschap zich constructief bezig te houden met de lokale politiek: "Wie wil weten waar en wat de SGP voorstaat, leest ons partijprogramma en/of maakt gebruik van de geplande politieke informatie avonden in de kernen in 2004 en/of leest de programma begroting onder de kopjes wat willen wij bereiken, wat doen wij daarvoor, wat mag het kosten (voor zover hierop door ons in deze beschouwingen geen uitzonderingen ge maakt worden). In dit WWW tijdperk kan en mag iedere burger per e-mail (telefonisch vinden wij ook nog heel modern) contact met onze fractie opnemen. Het bezoeken van de commissie- en/of raadsvergaderingen is overigens ook een probaat middel om werkelijk een goed beeld te krijgen wat de Raad aan beleid op vele be langrijke beleidsterreinen ontwikkelt. Dit voorkomt moge lijk ook dat burgers, bedrijven en instellingen pas bij be grotingen die een bepaalde bezuinigingsdrift in zich hebben in de pen klimmen of aan de bel gaan hangen. Vroegtijdige communicatie meedenken en - doen zodat met minder toch meer bereikt kan worden. Laten wij bij alle financiële 'zorgen' ook niet vergeten dat er in de af gelopen jaren ook veel ontwikkelingen geweest zijn of nog voortgang hebben, die voor onze gemeenschap van grote betekenis zijn of dit nog zullen worden. Daarnaast is besturen is ook bewaren wat wij hebben. DE VVD: "Krap bij kas zitten dwingt je tot het maken van keuzes. Dat geldt voor u voorzitter, voor mij, voor alle in woners en instanties en ook voor de gemeente als zodanig. Het maken van keuzes doet pijn en die pijn leidt tot maat schappelijke weerstand. Wij begrijpen dat. Maar weerstand op zich lost geen enkel probleem op. Het is onze taak als vertegenwoordigers van de burgers om mogelijke keuzes tegen elkaar af te wegen en tot een oor deel te komen. Laat duidelijk zijn dat wij allerminst gelukkig zijn met de thans voorliggende begroting. Met extra belastingverho ging en snijden in voorzieningen maak je in het algemeen geen vrienden. Allereerst dient vastgesteld te worden dat de keuzevrijhe den zeer beperkt zijn. Wij zijn van mening dat bij bezuini gingen zoals die nu en in de komende jaren moeten wor den doorgevoerd in de eerste plaats moet worden gekeken naar verspilzucht, (in)efficiency, onnodige franje, en ande re mogelijkheden om hetzelfde of nagenoeg hetzelfde te doen met minder geld. Dat geldt uiteraard in de eerste plaats voor de gemeente zelf maar evenzeer voor die in stanties die voor een aanzienlijk deel van hun dienstverle ning zijn aangewezen op gemeenschapsgeld." De WD licht er twee bezuinigingen uit: "Allereerst het leerlingenvervoer: wij kunnen de door het college voorge stelde eigen bijdrage billijken. We vragen ons echter af of het invoeren van de voorgestelde toets voor het vervoer per taxi van negen- tot twaalfjarigen zinvol is. Voor het merendeel zal er niets veranderen, de toets zelf brengt de nodige kosten met zich mee en het hele circus zal onnodig veel onrust veroorzaken. Wij adviseren u dan ook sterk om het bij de eigen bijdrage te laten. Dan de peuterspeelzalen. Van vele kanten is het belang en het nut van peuterspeelzalen als voorfase voor het basis onderwijs beklemtoond. Mijn fractie onderschrijft dat be lang ten volle. De pleidooien zouden echter de indruk kun nen wekken dat hier sprake is van een basisvoorziening en dus van een primaire taak voor de overheid. Niets is minder waar. Het betreft een- louter particulier initiatief en onder nemerschap. Deze constatering houdt echter geenszins in dat de WD- fractie van mening is dat de gemeente dan maar langs de zijlijn moet gaan staan. Wij dienen te faciliteren waar dat mogelijk is en materieel te ondersteunen als het echt niet anders kan. Dat is een ander uitgangspunt dan het huidige automatisme." HET CDA: "In de voorstellen zitten enkele pijnlijke bezui nigingen. Onder andere de beperking van de bijdrage aan het leerlingenvervoer, de peuterspeelplaatsen, het zwem bad en de bezuiniging op bibliotheekvoorzieningen heeft al de nodige tongen en pennen in beweging gebracht. Maar ondanks deze ingrijpende bezuinigingen gaan de ta rieven van de onroerend goedbelasting toch nog met 6,7% omhoog. Vorig jaar verdedigden we de verhoging van 6,3% met de opmerking dat dit een inhaalslag was. Dat kan nu niet weer het argument zijn. Maar hiermee zijn we wel bij de kern van de problematiek. Naast alle bezuinigin gen is er nog een erg grote lastenverhoging nodig." DE CHRISTENUNIE: "Dit college heeft ook een aantal foute keuzes gemaakt. De bibliobus in Moerkapelle, een voorziening die veel door ouderen en kinderen tot 12 jaar wordt gebruikt. Vorig jaar heeft deze raad unaniem tegen het collegevoorstel gestemd om deze voorziening te schrappen en nu gaat er zonder blikken of blozen weer een streep door: onbegrijpelijk! De besparing op het leer lingenvervoer kon de wethouder niet hard maken en druist tegen ons uitgangspunt in, zo min mogelijk besparingen op die voorzieningen die voor kinderen en minder draag krachtige zijn bestemd. Met een op het inkomen afge stemde eigen bijdrage kunnen wij leven, met uw voorstel niet; de bibliotheek in Zevenhuizen zit nu op een goed ni veau. Dit moeten wij zo houden of wij moeten de keus maken om ook in de kern Zevenhuizen bibliobussen in te gaan zetten. Die keus maken wij niet dus ook hier zal een gedeelte van uw besparing tenietgedaan moeten worden en in het recente verleden hebben wij ons richting de peu terspeelzalen uitgesproken dat wij hen niet zullen laten vallen. Wij vinden dat het college dat nu wel doet hier zijn wij dus op tegen. Voor DE PVDA is een aantal bezuinigingsvoorstellen on bespreekbaar: de peuterspeelzalen blijven van groot be lang, de bibliotheek/ bibliobus; de bijdrage zwempakket Koornmolen; het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer is voor de PvdA duur en klantonvriendelijk; het leerlingen vervoer: De fractie van de PvdA maakt een duidelijk ver schil tussen de kinderen (ouders) die verplicht zijn een school buiten deze gemeente te bezoeken en de ouders (dus kinderen) die vrijwillig, op basis van levensovertuiging kiezen voor een school buiten deze gemeente; de ope ningstijden van de bruggen omdat de gemeente zich een recreatieve gemeente wil noemen. En op de vrije dagen doen we echter niet meer open! Voor de PvdA is het tevens van groot belang dat het aantal uren voor het jeugd- en jongerenwerk van 8 naar 16 uur gaat. DE SGP: is voor het handhaven bibliobus in de kern Moer kapelle. "Uitgebreid is er vorig jaar gediscussieerd over deze voorziening. Na het indienen van een motie onz'er- zijds werd besloten de toen ook al voorgestelde bezuini ging niet door te laten gaan. In het Raadsprogramma stel len wij: de gemeente wil de burger centraal stellen en moet daarom als gemeente betrouwbaar, transparant en responsief zijn. Het nu weer opnieuw ter discussie stellen van deze voor ziening staat volkomen haaks op betrouwbaar en transpa rant; geen afbouw subsidie peuterspeelzaalwerk en gast- ouderopvang, overigens wil onze fractie wel benadrukken (zonder te suggereren dat dit gesteld is) dat het niet be zoeken van peuterspeelzalen zou kunnen betekenen dat er dan een ontwikkelingsachterstand ontstaat. Dat is ons inziens geenszins het geval; geen beperking bijdrage leer lingenvervoer tot het wettelijke minimum, de gepresen teerde plannen betreffende het leerlingenvervoer en de toelichting daarop tijdens de commissievergadering door de verantwoordelijke wethouder vinden wij uitermate slordig en bovendien onvolledig. Geen kosten in rekening brengen voor de tweede afvalcontainer en geen reclame object, de meters hoge reclamezuil die met deze inkom sten in relatie staan, valt bij ons onder de categorie: hori zonvervuiling zodat wij met weinig woorden willen stellen: liever niet!"

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 12