O
AUTOWERELD
407, DE IMIEUWE SEDAN VAN PEUGEOT TOYOTA PRIUS
DE BMW M3 CSL
~v
m
VOORLOPER IN OE AUTOWERELD
*mBZ.
-- i-' - -
-M'k !$L T- &M&*'"T?
ajr %s
jj^^Wumnie'r 1054 17 decemh,,. an»;"
In een wereld die volop in beweging is en
waar de verwachtingen van de consument
sterk aan veranderingen onderhevig zijn,
introduceert Peugeot de 407, een nieuwe
sedan in de hogere middenklasse. De 407
Sedan, die snel gevolgd zal worden door
een SW, is de eerste versie van de nieuwe
407-familie, waarmee het merk haar tradi
tionele waarden als betrouwbaarheid,
dynamiek en esthetiek, een sterk innova
tief karakter geeft.
Voor grote autofabrikanten is dit markt
segment toonaangevend en van strate
gisch belang. Het raakt het hart .van de
historie van Peugeot met vele legendari
sche modellen uit de bekende 4-serie in de
afgelopen decennia. Met de opvolging van
de 406 door de 407 wordt een nieuw
hoofdstuk in deze geschiedenis geschre
ven. De klanten in dit M2-segment zijn
overtuigd van de traditionele waarden van
een sedan. Ze kiezen geen grote auto uit
het H-segment die ze vaak te statig vinden,
maar ze willen wel kunnen genieten van
dezelfde prestaties en dezelfde technolo
gie. Ze houden ook van het sportieve
karakter van de succesvolle kleinere
modellen van Peugeot.
Deze klanten, die onvoorwaardelijk voor
een sedan kiezen, verwachten een moderne
auto met ijzersterke kenmerken. Al deze
wensen heeft Peugeot met durf vertaald in
een nieuwe sedan die traditionele normen
verlegt en vol zit met de modernste techno
logie. En daarmee heeft Peugeot een zeer
verleidelijke auto met een sterk eigen
karakter gecreëerd.
4,676 m durf - vormgeving "die je raakt"
De nieuwe 407 wekt de indruk van een
roofdier, sterk en slank met evenwichtige
en elegante vormen. Het opvallende front
toont duidelijk een verwantschap met de
leeuw van het merk. De imposante luchtin
laat en het grote embleem laten zien welke
richting de styling van Peugeot opgaat.
Ook en profil lijkt de auto een kat die klaar
is om de aanval in te zetten; stevig op zijn
poten door de grote wielen, slank en snel
door de lange, aluminium motorkap en de
grote, ver naar voren doorgetrokken voor
ruit en gespierd door zijn korte, brede
achterkant. Het geheel belooft veel kracht,
vermogen en veiligheid.
Enkele basiselementen
De basis van de 407 is het platform dat PSA
Peugeot Citroen ontwikkelde voor het
midden- en topsegment. Het is speciaal aan
gepast aan de bijzondere eisen op het
gebied van wegligging en rijplezier die gel
den voor een dergelijk soort auto. Met de
volgende maten (in m) staat de 407 duidelijk
midden in dit segment: Lengte: 4,676, Breed
te: 1,811, Wielbasis: 2,725, Hoogte: 1,445
Benzine of diesel; volop keuze
De 407 wordt vooralsnog leverbaar met vier
benzinemotoren (1.8/117pk, 2.0/136 pk,
2.2/160 pk en 3.0/211 pk) en twee dieselmo
toren (1.6/110 pk en 2.0/136 pk)en is voor
zien van de modernste technologie met alle
daarbij behorende belangrijke voordelen
voor de klant (handgeschakelde versnellings
bakken met 5 of 6 versnellingen, een 4- of 6-
traps automaat, motoren die voldoen aan de
strenge Euro4-norm en met diesels die stan
daard voorzien zijn van een roetfilter).
Beschikbaarheid
De 407 Sedan wordt in het tweede kwartaal
van 2004 op" de Nederlandse markt ver
wacht. De SW-modellen volgen enkele
maanden later. De prijzen zullen naar ver
wachting in maart 2004 bekend worden.
Wat is het verschil tussen de M3 CSL en een
race-toerwagen? Slechts één ding een
toerwagen maakt meer lawaai (Hans-Joa-
chim Stuck).
De aanduiding CSL kent al een lange
geschiedenis bij BMW en is een alom
bekend begrip geworden. De laatste
legendarische BMW CSL was op basis.van
de 3.0 liter coupé uit de 70'er jaren en het
principe is beproefd: bij een snelle auto
mobiel wordt de kg/pk-verhouding verder
verbeterd door extra vermogen uit de
motor te halen, maar nog belangrijker het
gewicht te reduceren. Zo ontstaat de
Coupé Sport Leicht die synoniem staat
voor topprestaties, intelligente
toepassing van lichtge
wicht materialen
en praktische
bruikbaarheid. De M3 is standaard onder
andere uitgerust met:
Motor:
•6-Cilinder lijnmotor met 4-kleppentech-
niek, afzonderlijke gaskleppen met elek
tronische gasklepregeling (EDR)
Cilinderselectieve anti-pingelregeling
•Digitale Motor Elektronica (DME)
Directe ontsteking
Driewegkatalysator, verwarm
de lambda-sonde, actieve-
koolstoffilter, geregelde tankontluchting
Lichtmetalen cilinderkop
M dubbele VANOS
►On-board diagnose
Uitlaatsysteem, dubbel, met dubbele eind
pijpen, verchroomd
Zes jaar na de introductie van 's werelds eerste in serie
geproduceerde hybride-auto introduceert Toyota een
nieuwe, in alle opzichten nog meer geavanceerde ver
sie van de Prius. Het vermogen van de elektromotor is
met meer dan vijftig procent gestegen tot 50kW. De
Prius heeft nu dezelfde wielbasis als de succesvolle
Avensis (2.700 mm) en behoort hiermee tot de grote
middenklasse. Qua verbruik is de nieuwe Prius echter
vergelijkbaar met dieselauto's uit de compacte klasse.
De nieuwe Prius is ook sneller en heeft nu een accelera-
tie van 0 naar 100 km/h in 10,9 seconden. Kortom, de
innovatie Hybrid Synergy Drive® - de aandrijving die
veel rijplezier combineert met weinig uitstoot - zorgt er
voor dat de Prius zijn naam eer aan doet. Zeer aantrek
kelijk is ook z'n prijs. De koper betaalt immers geen
luxebelasting (BPM), waardoor de prijs van de Prius
maar liefst 7.500 Euro lacfer ligt. De consument betaalt
duS geen 32750 Euro maar rijdt al voor 25.250 Euro in
de nieuwe generatie Prius. Kortom, veel auto voor een
scherpe prijs.
Sportief en comfortabel
De tweede generatie van de Toyota Prius is een combi
natie van futuristisch design met fascinerende techniek,
die bovendien de ruimte, het comfort en de prestaties
van een grote middenklasser combineert met het ver
bruik van een compacte stadsauto. In tegenstelling tot
zijn voorganger, komt de nieuwe Prius uit in het D-seg-
ment, het middenklasse segment waarin Toyota ook de
Avensis aanbiedt. Met een totale lengte van 4.450 mm
is het nieuwe model maar liefst 135 mm langer dan zijn
voorganger. De wielbasis groeide zelfs met 150 mm tot
2.700 mm, wat volledig ten goede komt aan de interi
eurruimte. Dankzij de verder verbeterde hybridetech
niek is de nieuwe Toyota Prius ongetwijfeld de schoon
ste auto die momenteel op onze wegen te vinden is.
Bovendien bewijst de Prius dat sportieve prestaties,
comfort en de uitstoot van aanzienlijk minder uitlaat
gassen heel goed samengaan.
Toyota Hybrid Synergy Drive®
De nieuwe Toyota Prius is de eerste auto die gebruik
maakt van de revolutionaire Hybrid Synergy Drive®.
Veel andere hybride auto's op de markt gebruiken een
benzinemotor om hun piekvermogen te bereiken, ter
wijl de elektromotor slechts een ondersteunende func
tie heeft. Bij Toyota Hybrid Synergy Drive® heeft de
elektromotor duidelijk een prominentere rol, waarbij
dit aggregaat ook wordt ingezet voor topprestaties.
Prius Prius Business Edition
De nieuwe Toyota Prius is verkrijgbaar in twee uitvoe
ringen, de bijzonder complete Prius en de luxueuze
Prius Business Edition, met onder andere een Full Map
DVD navigatiesysteem voor West Europa, Bluetooth®
handsfree interface en het Smart Entry Start Systeem,
waarbij de auto zonder sleutel geopend en gestart kan
worden. Vanaf 5 februari 2004 staat de nieuwe Toyota
Prius bij Van Leeuwen Autobedrijf te Waddinxveen.