O AUTOWERELD 407, DE IMIEUWE SEDAN VAN PEUGEOT TOYOTA PRIUS DE BMW M3 CSL ~v m VOORLOPER IN OE AUTOWERELD *mBZ. -- i-' - - -M'k !$L T- &M&*'"T? ajr %s jj^^Wumnie'r 1054 17 decemh,,. an»;" In een wereld die volop in beweging is en waar de verwachtingen van de consument sterk aan veranderingen onderhevig zijn, introduceert Peugeot de 407, een nieuwe sedan in de hogere middenklasse. De 407 Sedan, die snel gevolgd zal worden door een SW, is de eerste versie van de nieuwe 407-familie, waarmee het merk haar tradi tionele waarden als betrouwbaarheid, dynamiek en esthetiek, een sterk innova tief karakter geeft. Voor grote autofabrikanten is dit markt segment toonaangevend en van strate gisch belang. Het raakt het hart .van de historie van Peugeot met vele legendari sche modellen uit de bekende 4-serie in de afgelopen decennia. Met de opvolging van de 406 door de 407 wordt een nieuw hoofdstuk in deze geschiedenis geschre ven. De klanten in dit M2-segment zijn overtuigd van de traditionele waarden van een sedan. Ze kiezen geen grote auto uit het H-segment die ze vaak te statig vinden, maar ze willen wel kunnen genieten van dezelfde prestaties en dezelfde technolo gie. Ze houden ook van het sportieve karakter van de succesvolle kleinere modellen van Peugeot. Deze klanten, die onvoorwaardelijk voor een sedan kiezen, verwachten een moderne auto met ijzersterke kenmerken. Al deze wensen heeft Peugeot met durf vertaald in een nieuwe sedan die traditionele normen verlegt en vol zit met de modernste techno logie. En daarmee heeft Peugeot een zeer verleidelijke auto met een sterk eigen karakter gecreëerd. 4,676 m durf - vormgeving "die je raakt" De nieuwe 407 wekt de indruk van een roofdier, sterk en slank met evenwichtige en elegante vormen. Het opvallende front toont duidelijk een verwantschap met de leeuw van het merk. De imposante luchtin laat en het grote embleem laten zien welke richting de styling van Peugeot opgaat. Ook en profil lijkt de auto een kat die klaar is om de aanval in te zetten; stevig op zijn poten door de grote wielen, slank en snel door de lange, aluminium motorkap en de grote, ver naar voren doorgetrokken voor ruit en gespierd door zijn korte, brede achterkant. Het geheel belooft veel kracht, vermogen en veiligheid. Enkele basiselementen De basis van de 407 is het platform dat PSA Peugeot Citroen ontwikkelde voor het midden- en topsegment. Het is speciaal aan gepast aan de bijzondere eisen op het gebied van wegligging en rijplezier die gel den voor een dergelijk soort auto. Met de volgende maten (in m) staat de 407 duidelijk midden in dit segment: Lengte: 4,676, Breed te: 1,811, Wielbasis: 2,725, Hoogte: 1,445 Benzine of diesel; volop keuze De 407 wordt vooralsnog leverbaar met vier benzinemotoren (1.8/117pk, 2.0/136 pk, 2.2/160 pk en 3.0/211 pk) en twee dieselmo toren (1.6/110 pk en 2.0/136 pk)en is voor zien van de modernste technologie met alle daarbij behorende belangrijke voordelen voor de klant (handgeschakelde versnellings bakken met 5 of 6 versnellingen, een 4- of 6- traps automaat, motoren die voldoen aan de strenge Euro4-norm en met diesels die stan daard voorzien zijn van een roetfilter). Beschikbaarheid De 407 Sedan wordt in het tweede kwartaal van 2004 op" de Nederlandse markt ver wacht. De SW-modellen volgen enkele maanden later. De prijzen zullen naar ver wachting in maart 2004 bekend worden. Wat is het verschil tussen de M3 CSL en een race-toerwagen? Slechts één ding een toerwagen maakt meer lawaai (Hans-Joa- chim Stuck). De aanduiding CSL kent al een lange geschiedenis bij BMW en is een alom bekend begrip geworden. De laatste legendarische BMW CSL was op basis.van de 3.0 liter coupé uit de 70'er jaren en het principe is beproefd: bij een snelle auto mobiel wordt de kg/pk-verhouding verder verbeterd door extra vermogen uit de motor te halen, maar nog belangrijker het gewicht te reduceren. Zo ontstaat de Coupé Sport Leicht die synoniem staat voor topprestaties, intelligente toepassing van lichtge wicht materialen en praktische bruikbaarheid. De M3 is standaard onder andere uitgerust met: Motor: •6-Cilinder lijnmotor met 4-kleppentech- niek, afzonderlijke gaskleppen met elek tronische gasklepregeling (EDR) Cilinderselectieve anti-pingelregeling •Digitale Motor Elektronica (DME) Directe ontsteking Driewegkatalysator, verwarm de lambda-sonde, actieve- koolstoffilter, geregelde tankontluchting Lichtmetalen cilinderkop M dubbele VANOS ►On-board diagnose Uitlaatsysteem, dubbel, met dubbele eind pijpen, verchroomd Zes jaar na de introductie van 's werelds eerste in serie geproduceerde hybride-auto introduceert Toyota een nieuwe, in alle opzichten nog meer geavanceerde ver sie van de Prius. Het vermogen van de elektromotor is met meer dan vijftig procent gestegen tot 50kW. De Prius heeft nu dezelfde wielbasis als de succesvolle Avensis (2.700 mm) en behoort hiermee tot de grote middenklasse. Qua verbruik is de nieuwe Prius echter vergelijkbaar met dieselauto's uit de compacte klasse. De nieuwe Prius is ook sneller en heeft nu een accelera- tie van 0 naar 100 km/h in 10,9 seconden. Kortom, de innovatie Hybrid Synergy Drive® - de aandrijving die veel rijplezier combineert met weinig uitstoot - zorgt er voor dat de Prius zijn naam eer aan doet. Zeer aantrek kelijk is ook z'n prijs. De koper betaalt immers geen luxebelasting (BPM), waardoor de prijs van de Prius maar liefst 7.500 Euro lacfer ligt. De consument betaalt duS geen 32750 Euro maar rijdt al voor 25.250 Euro in de nieuwe generatie Prius. Kortom, veel auto voor een scherpe prijs. Sportief en comfortabel De tweede generatie van de Toyota Prius is een combi natie van futuristisch design met fascinerende techniek, die bovendien de ruimte, het comfort en de prestaties van een grote middenklasser combineert met het ver bruik van een compacte stadsauto. In tegenstelling tot zijn voorganger, komt de nieuwe Prius uit in het D-seg- ment, het middenklasse segment waarin Toyota ook de Avensis aanbiedt. Met een totale lengte van 4.450 mm is het nieuwe model maar liefst 135 mm langer dan zijn voorganger. De wielbasis groeide zelfs met 150 mm tot 2.700 mm, wat volledig ten goede komt aan de interi eurruimte. Dankzij de verder verbeterde hybridetech niek is de nieuwe Toyota Prius ongetwijfeld de schoon ste auto die momenteel op onze wegen te vinden is. Bovendien bewijst de Prius dat sportieve prestaties, comfort en de uitstoot van aanzienlijk minder uitlaat gassen heel goed samengaan. Toyota Hybrid Synergy Drive® De nieuwe Toyota Prius is de eerste auto die gebruik maakt van de revolutionaire Hybrid Synergy Drive®. Veel andere hybride auto's op de markt gebruiken een benzinemotor om hun piekvermogen te bereiken, ter wijl de elektromotor slechts een ondersteunende func tie heeft. Bij Toyota Hybrid Synergy Drive® heeft de elektromotor duidelijk een prominentere rol, waarbij dit aggregaat ook wordt ingezet voor topprestaties. Prius Prius Business Edition De nieuwe Toyota Prius is verkrijgbaar in twee uitvoe ringen, de bijzonder complete Prius en de luxueuze Prius Business Edition, met onder andere een Full Map DVD navigatiesysteem voor West Europa, Bluetooth® handsfree interface en het Smart Entry Start Systeem, waarbij de auto zonder sleutel geopend en gestart kan worden. Vanaf 5 februari 2004 staat de nieuwe Toyota Prius bij Van Leeuwen Autobedrijf te Waddinxveen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 21