PORSCHE VIERT 50E VERJAARDAG MET JUBILEUMMODEL DE CIRKEL VAIM DE 550 SPYDER NAAR BOXSTER IS ROND z 5> o x 5 G0192Ö AUTOSCHADESERVICE O "O X m x V) H m r- m r- m O X isa X <A m 24 UURS SERVICE GRATIS VERVANGEND VERVOER m PAGINA 2 Autowereld op z'n kop 17 december 2003 De Porsche Boxster kan worden beschouwd als opvolger van de legendarische 550 Spyder uit 1953: middenmotor- en roadster-concept, gering gewicht, oorspronkelijkheid, grote wendbaarheid en puur rijplezier zijn kenmer ken van beide modellen. De 50e verjaardag van de 550 Spyder viert Porsche dan ook met krachtige en tot 1953 exemplaren gelimiteer de editie van de Boxster S, die de naam '50 Jahre 550 Spyder' draagt. Begin januari 2004 beleeft het model zijn wereldpremière op de autotentoonstelling van Detroit. In maart 2004 komt hij internationaal op de markt. In Nederland kost de Boxster S '50 Jahre 550 Spyder' 85.000,- inclusief BPM en BTW. De overeenkomsten tussen de Boxster en de 550 Spyder zijn opmerkelijk. Reeds in het lij nenspel van de carrosserie, dat een tijdloze elegance uitstraalt, wordt de afstamming en verwantschap duidelijk. Net als toen draagt elk onderdeel van de auto bij aan sportief rij den. De Porsche Boxster is daarmee een moderne klassieker geworden. Om de Boxster-rijbeleving nog verder te ver sterken, hebben de Porsche-ingenieurs het jubileummodel '50 Jahre 550 Spyder' een serie exclusieve uitrustingsdetails en techni sche bijzonderheden meegegeven. Details die tot nu toe niet verkrijgbaar waren voor de Boxster. Het vermogen van de 3,2-liter boxermotor uit de Boxster S werd met 6 pk vergroot tot 266 pk (196 kW) bij 6.200 tpm. De topsnelheid bedraagt 266 km/h (voor de Boxster S, 264 km/h). De sprint van 0-100 km/h kost slechts 5,7 seconden (met Tiptronic S: 6,4 s). Het maximum koppel van 310 Nm is bij 4.600 tpm beschikbaar. De karakteristieke Porsche-sound wordt geproduceerd door een uitlaatsysteem met speciaal gestileerde eindpijp uit glanzend gepolijst edelstaal. De schakelwegen van de handgeschakelde zesversnellingsbak zijn door de Porsche-technici met 15 procent ingekort, wat bij elke acceleratie merkbaar is en voor nog meer rijplezier zorgt. Naar wens is een Tiptronic S verkrijgbaar, waarbij met wipschaklaars op het stuur actief kan worden geschakeld. Het pure roadster-karakter wordt geaccentu eerd door een met tien millimeter verlaagde carrosserie met bijzonder sportieve afstem ming. Met dit sportonderstel wordt de weg- VOok UW partner voor de 21e eeuw ON-LINE Schade melden Schadeherstel is vakwerk "-Rep® riet AUTOSCHADESERVICE MEERBURG Hoofdweg 48 2908 LC Capelle aan den IJssel Telefoon :(010) 451 71 49 (2-hjurs service' Fax(010) 442 03 38 E-mailinfo@autoschade-meerburg.nl Internetwww.autoschade-meerburg.nl Autoschadeservice Meerburg heeft een enthousiast en gemotiveerd team van medewerkers(sters). Uiteraard zijn alle kwaliteitszorgsystemen ons bekend. Autoschadeservice Meerburg is KZS-gecertificeend en lid van het FOCWA-Eurogarantbedrijf. Naast de ANWB-erkenning zijn we ook in het bezit van het Eurogarant-certificaat. Autoschadeservice Meerburg is één van de modernste schadeherstelbedrijven van Europa en voldoet aan alle eisen die door de branche-orga nisaties zijn opgesteld. U bent verzekerd van een perfecte schade-afhandeling. Autoschadeservice Meerburg is aangesloten bij Rep@net. Deze Europese vereniging hanteert strenge criteria op het gebied van uitrusting en organisatie. En dat komt het schadeherstel ten goede. 'r Partners in Excellence Autoschadeservice Meerburg heeft contracten met o.a. 60 veizekeraars, alle grote autolease maatschappijen en overheidsinstellingen. *wSchadeherstel is mensenwerk Wat Autoschadeservice Meerburg bijzonder maakt is de souplesse bij het plannen en de persoonlijke aandacht voor elk detail in de schade-afhandeling. Niet te vergeten het enthousiasme waarmee aan de schade wordt gewerkt door een vaste staf van medewerkers(sters). In een moderne werkplaats en spuiterij wordt schade-herstel van de hoogste kwa liteit geleverd volgens de gecertificeerde normen. Schadeherstel met alle service. Maak kennis met Autoschadeservice Meerburg op onze website: www.autoschade-meerburg.nl Ook bieden wij telefonisch 24 uurs schadeservi- ce telefoon: (010) 451 71 49, ook in het week end! %Een begrip in kwaliteit en service Autoschadeservice Meerburg is gevestigd in een modern uitgerust pand gelegen in het industrie gebied van Capelle aan den Ussel. Cliënten wor den ontvangen in de zeer representatieve recep tieruimte, door medewerkers(sters) die ook verze keringstechnisch onderricht zijn. De meeste administratieve handelingen worden hier overge nomen van de cliënt. Na het plannen van de schadereparatie kunt u eventueel met vervan gend vervoer uw weg vervolgen. Het (schade-) voertuig wordt snel en in de originele staat her steld met behoud van de fabrieksgarantie. 4 JAAR SCHRIFTELIJK FOCWA- EN ANWB GARANTIE UITDEUKEN ZONDER SPUITEN 2 -H T| O X O m CA m HAAL- EN BRENGSERVICE FLEETMARKING O H O ligging nog verder verbeterd en zijn nog hogere 'bochtsnelheden' mogelijk. Opdat de veiligheid onder alle rijomstandigheden blijft gegarandeerd, is het jubileummodel stan daard uitgerust met het Porsche Stability Management (PSM). Ook de remmen leveren een extra bijdrage aan de veiligheid. De diameter van de geper foreerde remschijven bedraagt voor 318 milli meter en achter 299 millimeter. De aluminium, monobloc vierzuiger-remklauwen zijn voor de '50 Jahre 550 Spyder' exclusief gelakt in alumi- niumkleur. De totale remtechniek is achter de grotere 18-inch Carrera-velgen (standaard 17- inch) goed zichtbaar. Om ook hier een optisch accent te plaatsen, zijn de spaken in de kleur 'sealgrau' gelakt. De naafkappen zijn versierd met een gekleurd Porsche-logo. Met vijf milli meter brede spoorverbreders aan alle vier de wielen staat het jubileummodel nog krachtiger en indrukwekkender op de weg. Een andere bijzonderheid ten opzichte van de Boxster S betreft de zilverkleurig gelakte roosters over de openingen in de achterspat borden, die het gesloten achteraanzicht van de 550 symboliseren. De 'Boxster S'-tekst op de achterzijde is verchroomd en hoogglan- zend gepolijst. De beklede voorzijde van de rolbeugel is qua tint afgestemd op het inte-. rieur. Eveneens standaard zijn een boordcom puter en Xenon-koplampen met dynamische lichthoogteregeling en koplampsproeiers. De meeste 550 Spyders waren destijds uitge voerd in zilver. Derhalve is ook het jubileum model gelakt in een zilverkleurig metalliclak, die tot nu toe was voorbehouden aan de Car- rera GT en het model '40 Jahre 911'. De kap is uitgevoerd in 'Cocoa', een donkerbruine kleur, die Porsche hier voor het eerst toepast. Ook in het interieur domineren uitsluitend deze twee tinten. Uiteraard zijn ook het tapijt en de vloermatten met 'Porsche'-tekst op deze twee kleuren afgestemd. Als alternatief is donkergrijs natuurleder mogelijk. Bij deze combinatie is het tapijt - net als de kap - uitgevoerd in zwart. Bij beide lederuitvoeringen zorgen een bijzondere bewerking van het leder voor een exclusieve optiek. Deze is op de middenbanen van de standaard verwarmbare sportstoelen, de han- dremgreep, de pookmanchet, de portiergreep (interieur) en ook op het beklede stuurwiel te zien en te voelen. De zwarte wijzerplaten zijn voorzien van verchroomde sierranden. De achterzijde van de rugleuningen, het achter deel van de middenconsole, de handremhen del, de lijst op het dashboard, het schakelaar paneel en de achterzijde van de rolbeugel vor men een kleurrijk contrast - deze zijn gelakt in GT zilver metallic. De pookknop in kogel optiek is gemaakt van aluminium en is gecom bineerd met Cocoa-leder. De (als optie lever bare) Tiptronic-schakelcoulisse is hoogglan- zend gepolijst. De dorpellijsten zijn zwart. Hierop staat, hoogglanzend gepolijst, de tekst 'Boxster S'. Het op de Boxster S gebaseerde jubileummo del is op de middenconsole voorzien van een speciale plaquette, waarop het productienum mer staat vermeld. Eveneens standaard is een automatische airconditioning en een hoog waardige Porsche-radio van het type CDR-23 met klankpakket. Ook een windschot is stan daard. Porsche introduceerde de 550 Spyder in okto ber 1953 op de Autosalon van Parijs. De twee- zitter was de eerste, speciaal voor autosport- gebruik ontwikkelde sportwagen uit Stutt- gart-Zuffenhausen. In de navolgende jaren behaalde de slechts 550 kg wegende Spyder talrijke overwinningen op de diverse interna tionale racecircuits en bij de toentertijd popu laire straatraces. Ze vormen de basis voor de roem en de huidige bekendheid van het merk Porsche. De typeaanduiding is overigens niet van het gewicht afgeleid, zoals misschien wordt verondersteld, maar betekent niets anders dan het 550e Porsche-ontwerp. De Porsche 550 Spyder wordt vooral herinnerd dankzij het succes bij de Carrera Panamerica in 1954. Hans Herrmann behaalde bij de vijfde en laatste editie van deze zwaarste straatrace ter wereld, achter twee sportwagens met aan zienlijk grotere cilinderinhouden, de derde plaats in het algemeen klassement en de over winning in zijn klasse. Talrijke autosportsuc cessen, door het fabrieksteam en door privé- teams, zouden volgen. De 550 werd aangedreven door een viercilin- dermotor met vier nokkenassen, een cilinde rinhoud van 1.498 cm3 en een vermogen van 110 pk. Deze motor, ontworpen door Dr. Ernst Fuhrmann, de latere voorzitter van de raad van bestuur van Porsche, droeg tot in de jaren zestig in belangrijke mate bij aan de auto sportsuccessen van het merk Porsche.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2003 | | pagina 22