PORSCHE VIERT 50E VERJAARDAG MET JUBILEUMMODEL
DE CIRKEL VAIM DE 550 SPYDER NAAR BOXSTER IS ROND
z
5>
o
x
5
G0192Ö
AUTOSCHADESERVICE
O
"O
X
m
x
V)
H
m
r-
m
r-
m
O
X
isa
X
<A
m
24 UURS SERVICE
GRATIS VERVANGEND VERVOER
m
PAGINA 2
Autowereld op z'n kop 17 december 2003
De Porsche Boxster kan worden beschouwd
als opvolger van de legendarische 550 Spyder
uit 1953: middenmotor- en roadster-concept,
gering gewicht, oorspronkelijkheid, grote
wendbaarheid en puur rijplezier zijn kenmer
ken van beide modellen. De 50e verjaardag
van de 550 Spyder viert Porsche dan ook met
krachtige en tot 1953 exemplaren gelimiteer
de editie van de Boxster S, die de naam '50
Jahre 550 Spyder' draagt. Begin januari 2004
beleeft het model zijn wereldpremière op de
autotentoonstelling van Detroit. In maart
2004 komt hij internationaal op de markt. In
Nederland kost de Boxster S '50 Jahre 550
Spyder' 85.000,- inclusief BPM en BTW.
De overeenkomsten tussen de Boxster en de
550 Spyder zijn opmerkelijk. Reeds in het lij
nenspel van de carrosserie, dat een tijdloze
elegance uitstraalt, wordt de afstamming en
verwantschap duidelijk. Net als toen draagt
elk onderdeel van de auto bij aan sportief rij
den. De Porsche Boxster is daarmee een
moderne klassieker geworden.
Om de Boxster-rijbeleving nog verder te ver
sterken, hebben de Porsche-ingenieurs het
jubileummodel '50 Jahre 550 Spyder' een
serie exclusieve uitrustingsdetails en techni
sche bijzonderheden meegegeven. Details
die tot nu toe niet verkrijgbaar waren voor
de Boxster. Het vermogen van de 3,2-liter
boxermotor uit de Boxster S werd met 6 pk
vergroot tot 266 pk (196 kW) bij 6.200 tpm.
De topsnelheid bedraagt 266 km/h (voor de
Boxster S, 264 km/h). De sprint van 0-100
km/h kost slechts 5,7 seconden (met Tiptronic
S: 6,4 s). Het maximum koppel van 310 Nm is
bij 4.600 tpm beschikbaar.
De karakteristieke Porsche-sound wordt
geproduceerd door een uitlaatsysteem met
speciaal gestileerde eindpijp uit glanzend
gepolijst edelstaal. De schakelwegen van de
handgeschakelde zesversnellingsbak zijn
door de Porsche-technici met 15 procent
ingekort, wat bij elke acceleratie merkbaar is
en voor nog meer rijplezier zorgt. Naar wens
is een Tiptronic S verkrijgbaar, waarbij met
wipschaklaars op het stuur actief kan worden
geschakeld.
Het pure roadster-karakter wordt geaccentu
eerd door een met tien millimeter verlaagde
carrosserie met bijzonder sportieve afstem
ming. Met dit sportonderstel wordt de weg-
VOok UW partner voor de 21e eeuw ON-LINE Schade melden
Schadeherstel is vakwerk
"-Rep® riet
AUTOSCHADESERVICE MEERBURG
Hoofdweg 48
2908 LC Capelle aan den IJssel
Telefoon :(010) 451 71 49 (2-hjurs service'
Fax(010) 442 03 38
E-mailinfo@autoschade-meerburg.nl
Internetwww.autoschade-meerburg.nl
Autoschadeservice Meerburg heeft een enthousiast
en gemotiveerd team van medewerkers(sters).
Uiteraard zijn alle kwaliteitszorgsystemen ons
bekend.
Autoschadeservice Meerburg is KZS-gecertificeend
en lid van het FOCWA-Eurogarantbedrijf. Naast de
ANWB-erkenning zijn we ook in het bezit van het
Eurogarant-certificaat.
Autoschadeservice Meerburg is één van de
modernste schadeherstelbedrijven van Europa en
voldoet aan alle eisen die door de branche-orga
nisaties zijn opgesteld. U bent verzekerd van een
perfecte schade-afhandeling.
Autoschadeservice Meerburg is aangesloten bij
Rep@net. Deze Europese vereniging hanteert
strenge criteria op het gebied van uitrusting en
organisatie. En dat komt het schadeherstel ten
goede.
'r Partners in Excellence
Autoschadeservice Meerburg heeft contracten
met o.a. 60 veizekeraars, alle grote autolease
maatschappijen en overheidsinstellingen.
*wSchadeherstel is mensenwerk
Wat Autoschadeservice Meerburg bijzonder maakt
is de souplesse bij het plannen en de persoonlijke
aandacht voor elk detail in de schade-afhandeling.
Niet te vergeten het enthousiasme waarmee aan de
schade wordt gewerkt door een vaste staf van
medewerkers(sters). In een moderne werkplaats en
spuiterij wordt schade-herstel van de hoogste kwa
liteit geleverd volgens de gecertificeerde normen.
Schadeherstel met alle service.
Maak kennis met Autoschadeservice Meerburg
op onze website: www.autoschade-meerburg.nl
Ook bieden wij telefonisch 24 uurs schadeservi-
ce telefoon: (010) 451 71 49, ook in het week
end!
%Een begrip in kwaliteit en service
Autoschadeservice Meerburg is gevestigd in een
modern uitgerust pand gelegen in het industrie
gebied van Capelle aan den Ussel. Cliënten wor
den ontvangen in de zeer representatieve recep
tieruimte, door medewerkers(sters) die ook verze
keringstechnisch onderricht zijn. De meeste
administratieve handelingen worden hier overge
nomen van de cliënt. Na het plannen van de
schadereparatie kunt u eventueel met vervan
gend vervoer uw weg vervolgen. Het (schade-)
voertuig wordt snel en in de originele staat her
steld met behoud van de fabrieksgarantie.
4 JAAR SCHRIFTELIJK
FOCWA- EN ANWB GARANTIE
UITDEUKEN ZONDER SPUITEN 2
-H
T|
O
X
O
m
CA
m
HAAL- EN BRENGSERVICE
FLEETMARKING
O
H
O
ligging nog verder verbeterd en zijn nog
hogere 'bochtsnelheden' mogelijk. Opdat de
veiligheid onder alle rijomstandigheden blijft
gegarandeerd, is het jubileummodel stan
daard uitgerust met het Porsche Stability
Management (PSM).
Ook de remmen leveren een extra bijdrage
aan de veiligheid. De diameter van de geper
foreerde remschijven bedraagt voor 318 milli
meter en achter 299 millimeter. De aluminium,
monobloc vierzuiger-remklauwen zijn voor de
'50 Jahre 550 Spyder' exclusief gelakt in alumi-
niumkleur. De totale remtechniek is achter de
grotere 18-inch Carrera-velgen (standaard 17-
inch) goed zichtbaar. Om ook hier een optisch
accent te plaatsen, zijn de spaken in de kleur
'sealgrau' gelakt. De naafkappen zijn versierd
met een gekleurd Porsche-logo. Met vijf milli
meter brede spoorverbreders aan alle vier de
wielen staat het jubileummodel nog
krachtiger en indrukwekkender op de weg.
Een andere bijzonderheid ten opzichte van de
Boxster S betreft de zilverkleurig gelakte
roosters over de openingen in de achterspat
borden, die het gesloten achteraanzicht van
de 550 symboliseren. De 'Boxster S'-tekst op
de achterzijde is verchroomd en hoogglan-
zend gepolijst. De beklede voorzijde van de
rolbeugel is qua tint afgestemd op het inte-.
rieur. Eveneens standaard zijn een boordcom
puter en Xenon-koplampen met dynamische
lichthoogteregeling en koplampsproeiers.
De meeste 550 Spyders waren destijds uitge
voerd in zilver. Derhalve is ook het jubileum
model gelakt in een zilverkleurig metalliclak,
die tot nu toe was voorbehouden aan de Car-
rera GT en het model '40 Jahre 911'. De kap is
uitgevoerd in 'Cocoa', een donkerbruine kleur,
die Porsche hier voor het eerst toepast. Ook in
het interieur domineren uitsluitend deze twee
tinten. Uiteraard zijn ook het tapijt en de
vloermatten met 'Porsche'-tekst op deze twee
kleuren afgestemd.
Als alternatief is donkergrijs natuurleder
mogelijk. Bij deze combinatie is het tapijt -
net als de kap - uitgevoerd in zwart. Bij beide
lederuitvoeringen zorgen een bijzondere
bewerking van het leder voor een exclusieve
optiek. Deze is op de middenbanen van de
standaard verwarmbare sportstoelen, de han-
dremgreep, de pookmanchet, de portiergreep
(interieur) en ook op het beklede stuurwiel te
zien en te voelen. De zwarte wijzerplaten zijn
voorzien van verchroomde sierranden. De
achterzijde van de rugleuningen, het achter
deel van de middenconsole, de handremhen
del, de lijst op het dashboard, het schakelaar
paneel en de achterzijde van de rolbeugel vor
men een kleurrijk contrast - deze zijn gelakt in
GT zilver metallic. De pookknop in kogel
optiek is gemaakt van aluminium en is gecom
bineerd met Cocoa-leder. De (als optie lever
bare) Tiptronic-schakelcoulisse is hoogglan-
zend gepolijst. De dorpellijsten zijn zwart.
Hierop staat, hoogglanzend gepolijst, de tekst
'Boxster S'.
Het op de Boxster S gebaseerde jubileummo
del is op de middenconsole voorzien van een
speciale plaquette, waarop het productienum
mer staat vermeld. Eveneens standaard is een
automatische airconditioning en een hoog
waardige Porsche-radio van het type CDR-23
met klankpakket. Ook een windschot is stan
daard.
Porsche introduceerde de 550 Spyder in okto
ber 1953 op de Autosalon van Parijs. De twee-
zitter was de eerste, speciaal voor autosport-
gebruik ontwikkelde sportwagen uit Stutt-
gart-Zuffenhausen. In de navolgende jaren
behaalde de slechts 550 kg wegende Spyder
talrijke overwinningen op de diverse interna
tionale racecircuits en bij de toentertijd popu
laire straatraces. Ze vormen de basis voor de
roem en de huidige bekendheid van het merk
Porsche. De typeaanduiding is overigens niet
van het gewicht afgeleid, zoals misschien
wordt verondersteld, maar betekent niets
anders dan het 550e Porsche-ontwerp.
De Porsche 550 Spyder wordt vooral herinnerd
dankzij het succes bij de Carrera Panamerica in
1954. Hans Herrmann behaalde bij de vijfde
en laatste editie van deze zwaarste straatrace
ter wereld, achter twee sportwagens met aan
zienlijk grotere cilinderinhouden, de derde
plaats in het algemeen klassement en de over
winning in zijn klasse. Talrijke autosportsuc
cessen, door het fabrieksteam en door privé-
teams, zouden volgen.
De 550 werd aangedreven door een viercilin-
dermotor met vier nokkenassen, een cilinde
rinhoud van 1.498 cm3 en een vermogen van
110 pk. Deze motor, ontworpen door Dr. Ernst
Fuhrmann, de latere voorzitter van de raad
van bestuur van Porsche, droeg tot in de jaren
zestig in belangrijke mate bij aan de auto
sportsuccessen van het merk Porsche.