N 00K ADVERTEREN IN HET HART VAN HOLLAND? REL 0180-632289 VOOR MEER INFORMATIE m 2 JAAR GRATIS ONDERHOUD WWW. PARIJS-DAKAR 2004 ONGEKEND MEEDOGENLOOS aHobedh f Gratis onderhoudsbeurten Hart van Holland 28 januari 2004 ZÖETERWtiEft pagina 25 IN EN VERKOOP NIEUWE EN GEBRUIKTE AUTO'S (ALLE MERKEN) ONDERHOUD EN REPARATIE HHIMltHtiH Ook UW partner voor de 21e eeuw TELEFONISCH 24-UURS AUTOSCHADE SERVICE - TEL. (OIO) 451 71 49 Van Mannekes Auto's Onderweg 8 2742 LA Waddinxveen Tel. 0182-636008 Fax 0182-636209 Bij de aanschaf van een occassion van minstens 4.950,— gratis onderhoud gedurende 2 jaar. Volgens de voorschriften van de betreffende fabrikant van uw auto gedurende de periode van 2 jaar na aanschaf. Dit is in de meeste gevallen 2 keer een inspectiebeurt en/of 2 keer een grote beurt inclusief zonodig APK (afmeldingskosten komen voor uw rekening). Gratis is het arbeidsloon voor de beurten en het benodigde materiaal, zoals filters, bougies, pakkingen, koelvloeistof en smeermiddelen. Reparaties en andere niet genoemde materialen komen voor uw rekening. U dient de auto bij ons te laten onderhouden en eventueel te laten repareren daar anders aanspraak op de gratis onderhoudsbeurten vervalt. Bij het afspreken en aanbieden van de auto dient u te vermelden /te overleggen de coupon voor de gratis onderhoudsbeurt (dit i.v.m. de fakturering). De aanspraak op gratis onderhoud is eenmalig overdraagbaar bij verkoop van de auto binnen de genoemde periode van 2 jaar. BOB TEN HARKEL MET KIA SORENTO HALVERWEGE OP 24STE POSITIE BOBO DIOULASSO - De populariteit van 's werelds bekendste woestijnrally is anno 2004 groter dan tijdens de hoogtijdagen eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Ofwel, Parijs-Dakar 2004 lééft! Niet in de laatste plaats door de vele Nederlandse deelnemers, die in Frankrijk op 1 januari op de motor, in de 4x4 of vrachtwagen aan de monsterklus begonnen. 'Le Dakar' is een harde wedstrijd. Zo meedogenloos als nu, is echter eerder uitzondering dan regel. Er zijn al vele uitvallers; helaas ook Nederlanders. Maar het topteam van het Hutten Rallyteam, Bob ten Harkei en Hennie den Toom (nr 271), presteerde goed met de nieuwe Kia Sorento en staat op een 24ste positie in het klassement. De deelnemers aan 'Le Dakar' komen uitdagingen tegen waar je normaliter niet aan denkt of durft te denken. Inmiddels zijn huiveringwekkende rotspassages, gaten in de weg, niet zichtbare diepe doorwadingen en ontzagwekkende zandduinen in de Afrikaanse woestijn ('ergs') gepasseerd. En dan te bedenken dat nu iets meer dan de helft van de afstand van 11.000 kilometer is afgelegd! Zelden is Parijs-Dakar zo zwaar en zo slopend voor mens en materiaal als de editie van 2004. Er sneuvelden vanaf 1 januari heel wat deelnemers. Op weg naar Afrika sneuvelden de eersten in Europa, in de woestijn werd het velen te zwaar of kregen pech. Bij de motorrijders is zestig procent afgevallen, bij de auto's is het niet anders. Na twee geneutraliseerde rally-etappes op 10 en 11 januari - omdat de Malinese regering geen garantie voor de veiligheid van de deelnemers gaf bij de doorkruising van Centraal-Mali - werd 12 januari in Bobo Dioulasso (Burkina Fasso) de tussenstand opgemaakt. Goede hout De 'wedstrijd der wedstrijden' verliep die eerste elf dagen voor de achttien Nederlandse equipes in het algemeen en voor de Kia-equipes in het bijzonder, wisselend. Van die equipes zijn er op de rustdag nog zeven in de strijd. Eén van hen is Bob ten Harkei die met Hennie den Toom, beide ervaren Dakar-gangers, in één van de door Ten Harkei nieuw gebouwde Kia Sorento's rijdt. De andere Sorento was in handen van teameigenaar Herman Hutten die, met navigator Hennie Wullink, in de achtste etappe vanwege een kapot differentieel de handdoek in de ring moest werpen. Desalniettemin lieten de Sorento's zien uit het goede (rally)hout gesneden te zijn. De eerste dagen van de wedstrijd gingen zij redelijk gelijk op, gaandeweg werd duidelijk dat de enorme Dakar-ervaring van Ten Harkei/Den Toom een steeds grotere rol ging spelen. Dat was vooraf zo afgesproken, dus alles verliep volgens plan. Beresterk Na een onterechte, en later gecorrigeerde, tijdstraf kregen de rijders met de Sorento steeds beter vat op de wedstrijd. Helaas gooide de mechaniek roet in het eten bij Herman Hutten, maar zoiets gebeurt in autosport. Ondertussen moest Ten Harkei het oliepeil van zijn krachtbron extra in de gaten houden en kon niet op het maximum rijden. Wat dat betreft komt voor hen de rustdag op een goed tijdstip, want daar hebben ze tijd om met de monteurs extra onderhoud te plegen zodat het doel - de Kia aan de finish in Dakar brengen - gehaald kan worden. Ten Harkei: "De auto houdt zich fantastisch. Hij is lekker gebalanceerd, veert en dempt perfect met de speciale Reiger-schokdempers en blijkt beresterk. Zonder op de zaken vooruit te lopen, hebben we goede kans in Dakar aan te komen. Het is een kwestie van het koppie erbij houden. In elk geval kunnen we nu even de auto grondig nalopen en zorgen dat hij de strijd weer aan kan." De Kia Sorento's die Bob ten Harkei voor Parijs-Dakar prepareerde hebben er inmiddels een zware klus opzitten. Die van de auto's, de coureurs en de monteurs veel heeft gevergd. En het eind is nog niet in zicht, want hoe verder de wedstrijd vordert, hoe meer inspanning en controle er moeten worden gepleegd om de auto's dagelijks weer topfit te krijgen voor de volgende etappe. Helpen Tijdens de klassementsproeven is er een zware concurrentiestrijd. Maar altijd is er die instelling die zo gewoon is onder rallyrijders: is een team in nood, of staan ze op een ongelukkige plek stil, dan ga je horen wat er loos is en of je kunt helpen; óók als je duurbetaalde fabrieksrijder bent. Desalniettemin is de strijd hevig en hebben er in een week tijd wel vijftien verschillende teams in de top-10 gestaan. Maar Dakar is meedogenloos: zo ben je alles, een volgend moment sta je stil; als je pech hebt is de wedstrijd voorbij! Ook voor gerenommeerde toppers, want wat dat betreft is deze rally supereerlijk. Dan maakt het niet uit of je Shinozuka, Biasion, Kleinschmidt, Vatanen of Hutten heet en in een Mitsubishi, Nissan, Volkswagen of Kia rijdt. In Parijs-Dakar 2004 hebben de deelnemers in de eerste week alles gezien: sneeuw, modder, strand, rotsen, zand en fes-fes (het meest verraderlijke woestijnzand dat er is). Na het onderhoud op de rustdag en de toevalligerwijs daaraan voorafgegane rustigere dagen, moeten de auto's klaar zijn voor die laatste duizenden afschrikwekkende kilometers naar het strand in Dakar. Zaak voor de rijders om snel weer in het ritme te komen en voor Ten Harkei/Den Toom alert te blijven en de doelstelling te halen: de auto aan de finish in de Senegalese hoofdstad te brengen. Vooralsnog staan zij op een prachtige 24ste positie met een geheel nieuw rallywapen. De rest wordt ongetwijfeld nog een 'heil of a job'. Ford Mondeo 5 drs. 2.0 Automaat, airco Honda Accord 1 -6i LS Sedan Nissan Primera 1.616V Estate, airco Peugeot 106 1.1 Accent Renault Clio 1.4 3-drs. Rover 416 SI 5-drs. Suzuki Alto 1.0 GA 3-drs. VW Golf 1.4 CL 3-drs. VW Passat Variant 2.8 V6 4 motion Ton v.d. Post de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle Mobiel 06 23 45 37 75 Groen met. 4 994 Blauw 4999 Zilver 4'" Rood 4994 Rood 4993 Bordeauxrood 1996 Groen 4998 Rood I"? Blauw 4999 4.950,- 8.250,- 9.950,- 3.650,- 2.950,- 5.750,- 4.350,- 3.250,- €15.950,- 2' Stationsstraat 223 Tel.: (079) 362 00 01 2718 AB Zoetermeer Fax: (079) 362 08 30 UITDEUKEN ZONDER SPUITEN HAAL- EN BRENGSERVICE -r FLEETMARKING V 24 UURS SERVICE V GRATIS VERVANGEND VERVOER V SCHADEREGELING MET ALLE VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJEN AUTOSCHADESERVICE MEERBURG Hoofdweg 48 2908 LC Capelle aan den Ussel Telefoon (010) 451 71 491 Fax (010) 442 03 38 E-mailinfo@autoschade-meerburg.nl Internetwww.autoschade-meerburg.nl (24-UURS SERVICE) Chevrolet Blazer 4.3-V6 LUXE(E) AUT4 14950 174749 km bj 1996-1 Daewoo Nubira 1.6 SE WAGON 6950 77759 km bj 1999-10 Daewoo Nubira 1.6 SX16V 5-DRS AUT4 9950 53028 km bj 2000-12 Fiat Cinquecento 900 IE S 4950 30200 km bj 1997-9 Ford Escort 1600 66 kw WAGON BUSINESS 8950 92360 km bj 1999-1 Ford Escort 1600 66 kw WAGON CLX 4950 11500 km bj 1996-6 Ford Mondeo 2500 125 KW V6 5D GHIA AUT 6950 79200 km bj 1996-2 Galloper Galloper 3.0 V6 3-DRS 16900 74149 km bj 1999-8 Honda Accord 2.014D LS AUT4 10950 76347 km bj 1999-4 Honda Civic 1.5 DXI SEDAN 5950 84.000 km bj 1999-12 Honda Civic 1.5 DXI SEDAN 4250 107067 km bj 1995-3 Hyundai Excel 1.31 LS HATCHBACK 5950 90.000 km bj 2000-11 Hyundai Excel 1.31 LS HATCHBACK AUT4 5950 99.713 km bj 1998-8 Hyundai Excel 1.31 LS LIFTBACK 5450 80.000 km bj 1998-10 Jeep Grand CHEROKEE 5.21 V8 LIMITED 7950 106420 km bj 1994-1 KIA Clarus 1.8 SLX 5400 96457 km bj 1996-7 ■WUflfflMilU VEKOCHT 14950 44625 km bj 2001-10 KIA Pride 1.3 WAGON GLXI 6950 77380 km bj 2000-1 KIA RI01.3 5DRS LS 9250 12999 km bj 2002-12 KIA Sephia 1.5 NLX 5-DEURS 5250 41201 km bj 1999-2 KIA Sephia 1.5 RS 7900 93677 km bj 2000-11 Kia Sportage 2.0I AUTOMAAT (2323 27900 3500 km bj 2003-9 Mazda Mx-31.61 5950 103966 km bj 1995-10 Mitsubishi Carisma 1.8 GLX HATCHBACK AUT4(97) 7950 98219 km bj 1998-3 Nissan Primera 2.0TD SW LUXURY 9950 96837 km bj 1999-10 Opel Vectra X1.6XEL 16V 4-DRS GL 5950 118075 km bj 1996-7 Peugeot 306 Plus 1.4 5-DRS 3950 130000 km bj 1994-3 Renault Megane RL 1.4E SEDAN 7950 85770 km bj 1999-1 Saab 9-5 3.0 T V6 SEDAN SE AUT4 16950 127939 km bj 1998-11 Suzuki Baleno 1.6 SEDAN GLX 9950 45140 km bj 2001-02 1 Bij aankoop van een auto boven 4750,- krijgt u minimale inruilprijs van 1815,- of 1815,- 1 boven Bovag inruil koers

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2004 | | pagina 25