N
00K ADVERTEREN IN HET HART VAN HOLLAND?
REL 0180-632289 VOOR MEER INFORMATIE
m
2 JAAR GRATIS ONDERHOUD
WWW.
PARIJS-DAKAR 2004 ONGEKEND MEEDOGENLOOS
aHobedh f
Gratis onderhoudsbeurten
Hart van Holland 28 januari 2004
ZÖETERWtiEft
pagina 25
IN EN VERKOOP NIEUWE EN
GEBRUIKTE AUTO'S
(ALLE MERKEN)
ONDERHOUD EN REPARATIE
HHIMltHtiH
Ook UW partner
voor de 21e eeuw
TELEFONISCH 24-UURS AUTOSCHADE
SERVICE - TEL. (OIO) 451 71 49
Van Mannekes Auto's
Onderweg 8
2742 LA Waddinxveen
Tel. 0182-636008
Fax 0182-636209
Bij de aanschaf van een occassion
van minstens 4.950,—
gratis onderhoud gedurende 2 jaar.
Volgens de voorschriften van de betreffende fabrikant
van uw auto gedurende de periode
van 2 jaar na aanschaf.
Dit is in de meeste gevallen 2 keer een inspectiebeurt
en/of 2 keer een grote beurt inclusief zonodig APK
(afmeldingskosten komen voor uw rekening).
Gratis is het arbeidsloon voor de beurten en het
benodigde materiaal, zoals filters, bougies,
pakkingen, koelvloeistof en smeermiddelen.
Reparaties en andere niet genoemde materialen
komen voor uw rekening.
U dient de auto bij ons te laten onderhouden en
eventueel te laten repareren daar anders
aanspraak op de gratis onderhoudsbeurten vervalt.
Bij het afspreken en aanbieden van de auto
dient u te vermelden /te overleggen de coupon voor
de gratis onderhoudsbeurt (dit i.v.m. de fakturering).
De aanspraak op gratis onderhoud is eenmalig
overdraagbaar bij verkoop van de auto
binnen de genoemde periode van 2 jaar.
BOB TEN HARKEL MET KIA SORENTO HALVERWEGE OP 24STE POSITIE
BOBO DIOULASSO - De populariteit van 's werelds
bekendste woestijnrally is anno 2004 groter dan tijdens
de hoogtijdagen eind jaren tachtig, begin jaren
negentig. Ofwel, Parijs-Dakar 2004 lééft! Niet in de
laatste plaats door de vele Nederlandse deelnemers, die
in Frankrijk op 1 januari op de motor, in de 4x4 of
vrachtwagen aan de monsterklus begonnen. 'Le Dakar'
is een harde wedstrijd. Zo meedogenloos als nu, is
echter eerder uitzondering dan regel. Er zijn al vele
uitvallers; helaas ook Nederlanders. Maar het topteam
van het Hutten Rallyteam, Bob ten Harkei en Hennie den
Toom (nr 271), presteerde goed met de nieuwe Kia
Sorento en staat op een 24ste positie in het klassement.
De deelnemers aan 'Le Dakar' komen uitdagingen tegen
waar je normaliter niet aan denkt of durft te denken.
Inmiddels zijn huiveringwekkende rotspassages, gaten in
de weg, niet zichtbare diepe doorwadingen en
ontzagwekkende zandduinen in de Afrikaanse woestijn
('ergs') gepasseerd. En dan te bedenken dat nu iets meer
dan de helft van de afstand van 11.000 kilometer is
afgelegd! Zelden is Parijs-Dakar zo zwaar en zo slopend
voor mens en materiaal als de editie van 2004. Er
sneuvelden vanaf 1 januari heel wat deelnemers. Op
weg naar Afrika sneuvelden de eersten in Europa, in de
woestijn werd het velen te zwaar of kregen pech. Bij de
motorrijders is zestig procent afgevallen, bij de auto's is
het niet anders. Na twee geneutraliseerde rally-etappes
op 10 en 11 januari - omdat de Malinese regering geen
garantie voor de veiligheid van de deelnemers gaf bij de
doorkruising van Centraal-Mali - werd 12 januari in Bobo
Dioulasso (Burkina Fasso) de tussenstand opgemaakt.
Goede hout
De 'wedstrijd der wedstrijden' verliep die eerste elf
dagen voor de achttien Nederlandse equipes in het
algemeen en voor de Kia-equipes in het bijzonder,
wisselend. Van die equipes zijn er op de rustdag nog
zeven in de strijd. Eén van hen is Bob ten Harkei die met
Hennie den Toom, beide ervaren Dakar-gangers, in één
van de door Ten Harkei nieuw gebouwde Kia Sorento's
rijdt. De andere Sorento was in handen van
teameigenaar Herman Hutten die, met navigator Hennie
Wullink, in de achtste etappe vanwege een kapot
differentieel de handdoek in de ring moest werpen.
Desalniettemin lieten de Sorento's zien uit het goede
(rally)hout gesneden te zijn. De eerste dagen van de
wedstrijd gingen zij redelijk gelijk op, gaandeweg werd
duidelijk dat de enorme Dakar-ervaring van Ten
Harkei/Den Toom een steeds grotere rol ging spelen. Dat
was vooraf zo afgesproken, dus alles verliep volgens
plan.
Beresterk
Na een onterechte, en later gecorrigeerde, tijdstraf
kregen de rijders met de Sorento steeds beter vat op de
wedstrijd. Helaas gooide de mechaniek roet in het eten
bij Herman Hutten, maar zoiets gebeurt in autosport.
Ondertussen moest Ten Harkei het oliepeil van zijn
krachtbron extra in de gaten houden en kon niet op het
maximum rijden. Wat dat betreft komt voor hen de
rustdag op een goed tijdstip, want daar hebben ze tijd
om met de monteurs extra onderhoud te plegen zodat
het doel - de Kia aan de finish in Dakar brengen -
gehaald kan worden. Ten Harkei: "De auto houdt zich
fantastisch. Hij is lekker gebalanceerd, veert en dempt
perfect met de speciale Reiger-schokdempers en blijkt
beresterk. Zonder op de zaken vooruit te lopen, hebben
we goede kans in Dakar aan te komen. Het is een
kwestie van het koppie erbij houden. In elk geval
kunnen we nu even de auto grondig nalopen en zorgen
dat hij de strijd weer aan kan." De Kia Sorento's die Bob
ten Harkei voor Parijs-Dakar prepareerde hebben er
inmiddels een zware klus opzitten. Die van de auto's, de
coureurs en de monteurs veel heeft gevergd. En het eind
is nog niet in zicht, want hoe verder de wedstrijd
vordert, hoe meer inspanning en controle er moeten
worden gepleegd om de auto's dagelijks weer topfit te
krijgen voor de volgende etappe.
Helpen
Tijdens de klassementsproeven is er een zware
concurrentiestrijd. Maar altijd is er die instelling die zo
gewoon is onder rallyrijders: is een team in nood, of
staan ze op een ongelukkige plek stil, dan ga je horen
wat er loos is en of je kunt helpen; óók als je
duurbetaalde fabrieksrijder bent. Desalniettemin is de
strijd hevig en hebben er in een week tijd wel vijftien
verschillende teams in de top-10 gestaan. Maar Dakar is
meedogenloos: zo ben je alles, een volgend moment sta
je stil; als je pech hebt is de wedstrijd voorbij! Ook voor
gerenommeerde toppers, want wat dat betreft is deze
rally supereerlijk. Dan maakt het niet uit of je Shinozuka,
Biasion, Kleinschmidt, Vatanen of Hutten heet en in een
Mitsubishi, Nissan, Volkswagen of Kia rijdt.
In Parijs-Dakar 2004 hebben de deelnemers in de eerste
week alles gezien: sneeuw, modder, strand, rotsen, zand
en fes-fes (het meest verraderlijke woestijnzand dat er
is). Na het onderhoud op de rustdag en de
toevalligerwijs daaraan voorafgegane rustigere dagen,
moeten de auto's klaar zijn voor die laatste duizenden
afschrikwekkende kilometers naar het strand in Dakar.
Zaak voor de rijders om snel weer in het ritme te komen
en voor Ten Harkei/Den Toom alert te blijven en de
doelstelling te halen: de auto aan de finish in de
Senegalese hoofdstad te brengen. Vooralsnog staan zij
op een prachtige 24ste positie met een geheel nieuw
rallywapen. De rest wordt ongetwijfeld nog een 'heil of
a job'.
Ford Mondeo 5 drs. 2.0 Automaat, airco
Honda Accord 1 -6i LS Sedan
Nissan Primera 1.616V Estate, airco
Peugeot 106 1.1 Accent
Renault Clio 1.4 3-drs.
Rover 416 SI 5-drs.
Suzuki Alto 1.0 GA 3-drs.
VW Golf 1.4 CL 3-drs.
VW Passat Variant 2.8 V6 4 motion
Ton v.d. Post
de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle
Mobiel 06 23 45 37 75
Groen met. 4 994
Blauw 4999
Zilver 4'"
Rood 4994
Rood 4993
Bordeauxrood 1996
Groen 4998
Rood I"?
Blauw 4999
4.950,-
8.250,-
9.950,-
3.650,-
2.950,-
5.750,-
4.350,-
3.250,-
€15.950,-
2' Stationsstraat 223
Tel.: (079) 362 00 01
2718 AB Zoetermeer
Fax: (079) 362 08 30
UITDEUKEN ZONDER SPUITEN
HAAL- EN BRENGSERVICE
-r FLEETMARKING
V 24 UURS SERVICE
V GRATIS VERVANGEND VERVOER
V SCHADEREGELING MET ALLE
VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJEN
AUTOSCHADESERVICE MEERBURG
Hoofdweg 48
2908 LC Capelle aan den Ussel
Telefoon (010) 451 71 491
Fax (010) 442 03 38
E-mailinfo@autoschade-meerburg.nl
Internetwww.autoschade-meerburg.nl
(24-UURS SERVICE)
Chevrolet Blazer 4.3-V6 LUXE(E) AUT4
14950
174749 km
bj 1996-1
Daewoo Nubira 1.6 SE WAGON
6950
77759 km
bj 1999-10
Daewoo Nubira 1.6 SX16V 5-DRS AUT4
9950
53028 km
bj 2000-12
Fiat Cinquecento 900 IE S
4950
30200 km
bj 1997-9
Ford Escort 1600 66 kw WAGON BUSINESS
8950
92360 km
bj 1999-1
Ford Escort 1600 66 kw WAGON CLX
4950
11500 km
bj 1996-6
Ford Mondeo 2500 125 KW V6 5D GHIA AUT
6950
79200 km
bj 1996-2
Galloper Galloper 3.0 V6 3-DRS
16900
74149 km
bj 1999-8
Honda Accord 2.014D LS AUT4
10950
76347 km
bj 1999-4
Honda Civic 1.5 DXI SEDAN
5950
84.000 km
bj 1999-12
Honda Civic 1.5 DXI SEDAN
4250
107067 km
bj 1995-3
Hyundai Excel 1.31 LS HATCHBACK
5950
90.000 km
bj 2000-11
Hyundai Excel 1.31 LS HATCHBACK AUT4
5950
99.713 km
bj 1998-8
Hyundai Excel 1.31 LS LIFTBACK
5450
80.000 km
bj 1998-10
Jeep Grand CHEROKEE 5.21 V8 LIMITED
7950
106420 km
bj 1994-1
KIA Clarus 1.8 SLX
5400
96457 km
bj 1996-7
■WUflfflMilU VEKOCHT
14950
44625 km
bj 2001-10
KIA Pride 1.3 WAGON GLXI
6950
77380 km
bj 2000-1
KIA RI01.3 5DRS LS
9250
12999 km
bj 2002-12
KIA Sephia 1.5 NLX 5-DEURS
5250
41201 km
bj 1999-2
KIA Sephia 1.5 RS
7900
93677 km
bj 2000-11
Kia Sportage 2.0I AUTOMAAT (2323
27900
3500 km
bj 2003-9
Mazda Mx-31.61
5950
103966 km
bj 1995-10
Mitsubishi Carisma 1.8 GLX HATCHBACK AUT4(97)
7950
98219 km
bj 1998-3
Nissan Primera 2.0TD SW LUXURY
9950
96837 km
bj 1999-10
Opel Vectra X1.6XEL 16V 4-DRS GL
5950
118075 km
bj 1996-7
Peugeot 306 Plus 1.4 5-DRS
3950
130000 km
bj 1994-3
Renault Megane RL 1.4E SEDAN
7950
85770 km
bj 1999-1
Saab 9-5 3.0 T V6 SEDAN SE AUT4
16950
127939 km
bj 1998-11
Suzuki Baleno 1.6 SEDAN GLX
9950
45140 km
bj 2001-02
1 Bij aankoop van een auto boven 4750,- krijgt u minimale inruilprijs van 1815,- of 1815,-
1 boven Bovag inruil koers