O
W^FD
BMW 5-SERIE DE NIEUWE AUT01 VAN EUROPA
1PfpEE;' 1 f==3
MARCUS GRÖNHOLM VERKLEINT GAT TOT DE NUMMERS
AVENSIS LEASE CAR
OF THE YEAR 2004
2G® jaargang Mummer 1067 24
maart 2003
H -
-
■OE CONTISPORTCONTACT 2 VMAX
M'
•S®T
1 p. i I" y - --- yi V
Marcus Grönholm heeft de zesde plaats
bereikt in de Rally van Mexico. Hierdoor is
zijn achterstand tot Sébastien Loeb en
Markko Martin, de nummers 1 en 2 in het
rijdersklassement, verkleind tot slechts 4
punten. Harri Rovanpera werd tiende na
zijn eerste rally in de 307 WRC. Deze positie
leverde Peugeot een punt op in het wereld
kampioenschap voor fabrikanten.
In het warme en droge Mexico eindigde
Grönholm op de eerste dag als tweede. Zijn
teamgenoot Rovanpera, die twee jaar gele
den deze rally won, werd zesde. Het was
voor het eerst dat de 307 WRC zich op gra
vel moest bewijzen. Dat betekende voor de
rijders en de andere teamleden dat er nog
veel uitgeprobeerd moest worden, bijvoor
beeld op het gebied van bandenkeuze.
Rovanpera kende de eerste dag wat kleine
technische probleempjes met oververhitte
remmen en een versnellingsbak die op de
laatste proef in z'n 4 vastzat. Heel erg was
dat laatste niet, omdat de snelheden hoog
lagen. De tweede dag kenden beide rijders
enkele tegenslagen. Zo had de auto van
Grönholm problemen met de stuurbe
krachtiging én brak bij Rovanpera een stuur
stang. Dag drie maakte veel goed, toen de
Peugeots snel en betrouwbaar over de proe
ven reden. Grönholm liet zelfs twee maal de
snelste tijd voor zich noteren.
Geen gemakkelijke rally voor Grönholm
Grönholm: "Het was beslist geen gemakke
lijke rally, daarvoor hebben we te veel pro
blemen gehad. Maar het is voor iedereen
duidelijk welke richting we op moeten en de
auto heeft bewezen snel te zijn. Ik ben nu
slechts 4 punten verwijderd van de koploper
in het kampioenschap en dat is beslist niet
verkeerd als je bedenkt dat we een nieuwe
auto hebben en het nog vroeg in het sei
zoen is. Ik kijk vol verwachting naar de vol
gende rally, in Nieuw-Zeeland, omdat we
dan over nieuwe componenten beschikken
waarmee we de strijd nog beter aankun
nen." Rovanpera blikte als volgt terug op de
rally: "Dit was mijn eerste rally in de 307
WRC en ik moest gedurende de eerste dag
nog wel wat wennen. Maar na verloop van
tijd had ik het ritme te pakken en raakte ik
steeds beter vertrouwd met de auto. Door
de gebroken stuurstang verloren we helaas
veel tijd, maar gelukkig hebben we een
punt gepakt en hebben we waardevolle
ervaring opgedaan met deze auto, wat zeer
nuttig is voor de nabije toekomst."
Volgende uitdaging: Nieuw-Zeeland
Teambaas Corrado Provera van Peugeot
Sport verklaarde: "Ik ben tevreden over de
prestaties van de auto, maar ik ben teleur
gesteld in de betrouwbaarheid ervan.
Hierdoor konden onze rijders niet opti
maal presteren. Ik ben ervan overtuigd dat
Grönholm anders de rally had kunnen win
nen en ook Rovanpera zich flink in de pun
ten had kunnen rijden. Dat hadden we
hem immers ook gevraagd. Nu moeten we
er harder tegenaan dan ooit tevoren om in
Nieuw-Zeeland goed voor de dag te
komen. Het is een uitdaging waar ik naar
uitkijk!"
Uitslag Rally van Mexico:
1. Martin/Park (EEIGB), Ford Focus
2. Tuohino/Aho (SF/SF), Ford Focus
3. SainzIMarti (EIE), Citroen Xsara
4. P. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
5. HirvonenlLehtinen (SF/SF), Subaru Impreza
6. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 307
7. Valimaki/Honkanen (SFISF), Hyundai Accent
8. PanizzilPanizzi (F/F), Mitsubishi Lancer
9. WarmboldIPrice (FIGB), Ford Focus
10. RovanperalPietilainen (SF/SF), Peugeot 307
Ter gelegenheid van de 13e Salon van
Genève is de BMW 5-serie gekozen tot
Autol 2004. Temidden van meer dan 450
kopstukken uit het bedrijfsleven, de media
en de motorsport kreeg BMW's bestuurs
voorzitter Helmut Panke de begeerde tro
fee overhandigd. De trofee weerd overhan
digd door Mathias Döpfner, bestuursvoor
zitter van Axel Springer AG, het moederbe
drijf van AutoBild Groep. Deze Groep is een
samenwerkingsverband van Europese auto
bladen waar ook de Nederlandse Auto-
Week deel van uitmaakt. De Groep heeft
een bereik van meer dan 35 miljoen lezers.
Allereerst koos de grootste lezersjury van
Europa in 14 landen de Nationale Autol.
Vervolgens zijn de landskampioenen op de
testbaan van Pirelli bij Milaan in verschillen
de categorieën getest door een 28-koppige
jury, bestaande uit coureurs als Pedro Lamy
en Ivan Capelli, hoofdredacteuren en inge
nieurs. Nederland werd daarbij vertegen
woordigd door Tonie Broekhuijsen (hoofd
redacteur AutoWeek) en Sandor van Es
(coureur).
Om elke auto dezelfde kansen te geven,
zijn de finalisten niet met elkaar, maar met
concurrenten uit hun eigen klasse vergele
ken. De finale bleef tot op het allerlaatste
moment bijzonder spannend. Uiteindelijk
won de BMW 5-serie op overtuigende wijze
met 297 punten voor de VW Golf (262) en
de Nissan 350Z (254).
Ook is de BMW 5-serie onderscheiden met
de Autol Innovatieprijs voor de beste tech
nische ontwikkeling van het jaar. BMW
sleepte deze trofee in de wacht met Active
Front Steering, het revolutionaire bestu
ringssysteem dat als eerste een sportief
directe met een comfortabele besturing
combineert. Een in de stuurkolom opgeno
men planetair tandwielstelsel maakt de tot
voor kort altijd starre stuuroverbrenging
traploos variabel: Veel wieluitslag met klei
ne stuurbewegingen bij lage snelheden,
minder wieluitslag op hogere snelheden.
Donderdag 11 maart jl is de TQyota Avensis uitge
roepen tot Lease Car of the Year 2004. In een onge
kend spannende strijd tussen twaalf kansrijke geno
mineerden kwam de Avensis volgens de deskundige
jury als beste uit de bus. Als overall winnaar liet hij
de Citroën C3, Volkswagen Golf en BMW 5-serie ver
achter zich. De Toyota Avensis is het eerste model
dat deze prestigieuze titel voor de tweede keer
wint. Tevens is de Avensis winnaar in de Business+
klasse (Saab 9-3, Mazda 6). De jury prees vooral zijn
zakelijke imago en de diversiteit van het leverings
programma. In de praktijktest kreeg hij veruit de
meeste punten van allemaal. De Lease Car of the
Year wordt jaarlijks door ING Car Lease toegekend
aan een jonge lease-auto die in een aantal opzich
ten (zakelijke uitstraling, marktaandeel, technische
eigenschappen, rijgedrag, kwaliteit van importeur
en dealerorganisatie) uitblinkt. De jury bestaat uit
een mix van klanten en medewerkers van ING Car
Lease, aangevuld met journalisten. Enkele quotes
van de jury:
"De Avensis is een auto met veel emotie, die de
zakelijke rijder aanspreekt.
"De juryleden waren het er unaniem over eens
dat de Toyota het moest worden
De Avensis is niet de enige Toyota die momen
teel scoort in de lease markt.
HIGH TECH BAND VOOR SNELLE SPORTAUTO'S
Met de nieuwe ContiSportContact 2 Vmax introdu
ceert Continental de eerste band ter wereld die
goedgekeurd is voor snelheden tot 360 km/u. Deze
nieuwe high tech sportband werd speciaal ontwik
keld voor op maat gemaakte, snelle sportauto's. De
basis van deze nieuwe, snelle band is de succesvol
le ContiSportContact 2, die is goedgekeurd voor
snelheden tot 330 km/u. Door verdere ontwikkelin
gen kan er met de Vmax aanzienlijk harder gere
den worden.
De band is bijvoorbeeld voorzien van extra profiel
voor een betere grip en om de band zo koel moge
lijk te houden, ook bij hoge snelheden. Het rijge
drag heeft ook baat bij de profieldiepte van 6,3 tot
7 millimeters, die iets minder diep is dan het basis
model. En om de veilige eigenschappen op nat
wegdek te waarborgen, zijn de groeven breder en
dieper waardoor de waterafvoer verbeterd wordt.
De nieuwe asymmetrische ContiSportContact 2
Vmax ziet er ook heel anders uit dan de 'normale'
ContiSportContact.
De ContiSportContact 2 Vmax is de eerste band die
waar dan ook ter wereld tot 360 km/u mag rijden.
Dit wordt dan ook op de flank van de nieuwe
sportband uit Hannover vermeld, alwaar de afkor
ting Vmax is toegevoegd aan het bekende Conti
SportContact 2 logo. Ook heeft de nieuwe sport
band de welbekende ZR-nominatie, hetgeen bete
kent dat de band goedgekeurd is voor snelheden
boven 240 km/u. Dit komt doordat de snelheids-
schaal voor banden nog niet hoger gaat dan 'Y'
(goedgekeurd voor snelheden tot 300 km/u).
tr-