O W^FD BMW 5-SERIE DE NIEUWE AUT01 VAN EUROPA 1PfpEE;' 1 f==3 MARCUS GRÖNHOLM VERKLEINT GAT TOT DE NUMMERS AVENSIS LEASE CAR OF THE YEAR 2004 2G® jaargang Mummer 1067 24 maart 2003 H - - ■OE CONTISPORTCONTACT 2 VMAX M' •S®T 1 p. i I" y - --- yi V Marcus Grönholm heeft de zesde plaats bereikt in de Rally van Mexico. Hierdoor is zijn achterstand tot Sébastien Loeb en Markko Martin, de nummers 1 en 2 in het rijdersklassement, verkleind tot slechts 4 punten. Harri Rovanpera werd tiende na zijn eerste rally in de 307 WRC. Deze positie leverde Peugeot een punt op in het wereld kampioenschap voor fabrikanten. In het warme en droge Mexico eindigde Grönholm op de eerste dag als tweede. Zijn teamgenoot Rovanpera, die twee jaar gele den deze rally won, werd zesde. Het was voor het eerst dat de 307 WRC zich op gra vel moest bewijzen. Dat betekende voor de rijders en de andere teamleden dat er nog veel uitgeprobeerd moest worden, bijvoor beeld op het gebied van bandenkeuze. Rovanpera kende de eerste dag wat kleine technische probleempjes met oververhitte remmen en een versnellingsbak die op de laatste proef in z'n 4 vastzat. Heel erg was dat laatste niet, omdat de snelheden hoog lagen. De tweede dag kenden beide rijders enkele tegenslagen. Zo had de auto van Grönholm problemen met de stuurbe krachtiging én brak bij Rovanpera een stuur stang. Dag drie maakte veel goed, toen de Peugeots snel en betrouwbaar over de proe ven reden. Grönholm liet zelfs twee maal de snelste tijd voor zich noteren. Geen gemakkelijke rally voor Grönholm Grönholm: "Het was beslist geen gemakke lijke rally, daarvoor hebben we te veel pro blemen gehad. Maar het is voor iedereen duidelijk welke richting we op moeten en de auto heeft bewezen snel te zijn. Ik ben nu slechts 4 punten verwijderd van de koploper in het kampioenschap en dat is beslist niet verkeerd als je bedenkt dat we een nieuwe auto hebben en het nog vroeg in het sei zoen is. Ik kijk vol verwachting naar de vol gende rally, in Nieuw-Zeeland, omdat we dan over nieuwe componenten beschikken waarmee we de strijd nog beter aankun nen." Rovanpera blikte als volgt terug op de rally: "Dit was mijn eerste rally in de 307 WRC en ik moest gedurende de eerste dag nog wel wat wennen. Maar na verloop van tijd had ik het ritme te pakken en raakte ik steeds beter vertrouwd met de auto. Door de gebroken stuurstang verloren we helaas veel tijd, maar gelukkig hebben we een punt gepakt en hebben we waardevolle ervaring opgedaan met deze auto, wat zeer nuttig is voor de nabije toekomst." Volgende uitdaging: Nieuw-Zeeland Teambaas Corrado Provera van Peugeot Sport verklaarde: "Ik ben tevreden over de prestaties van de auto, maar ik ben teleur gesteld in de betrouwbaarheid ervan. Hierdoor konden onze rijders niet opti maal presteren. Ik ben ervan overtuigd dat Grönholm anders de rally had kunnen win nen en ook Rovanpera zich flink in de pun ten had kunnen rijden. Dat hadden we hem immers ook gevraagd. Nu moeten we er harder tegenaan dan ooit tevoren om in Nieuw-Zeeland goed voor de dag te komen. Het is een uitdaging waar ik naar uitkijk!" Uitslag Rally van Mexico: 1. Martin/Park (EEIGB), Ford Focus 2. Tuohino/Aho (SF/SF), Ford Focus 3. SainzIMarti (EIE), Citroen Xsara 4. P. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza 5. HirvonenlLehtinen (SF/SF), Subaru Impreza 6. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 307 7. Valimaki/Honkanen (SFISF), Hyundai Accent 8. PanizzilPanizzi (F/F), Mitsubishi Lancer 9. WarmboldIPrice (FIGB), Ford Focus 10. RovanperalPietilainen (SF/SF), Peugeot 307 Ter gelegenheid van de 13e Salon van Genève is de BMW 5-serie gekozen tot Autol 2004. Temidden van meer dan 450 kopstukken uit het bedrijfsleven, de media en de motorsport kreeg BMW's bestuurs voorzitter Helmut Panke de begeerde tro fee overhandigd. De trofee weerd overhan digd door Mathias Döpfner, bestuursvoor zitter van Axel Springer AG, het moederbe drijf van AutoBild Groep. Deze Groep is een samenwerkingsverband van Europese auto bladen waar ook de Nederlandse Auto- Week deel van uitmaakt. De Groep heeft een bereik van meer dan 35 miljoen lezers. Allereerst koos de grootste lezersjury van Europa in 14 landen de Nationale Autol. Vervolgens zijn de landskampioenen op de testbaan van Pirelli bij Milaan in verschillen de categorieën getest door een 28-koppige jury, bestaande uit coureurs als Pedro Lamy en Ivan Capelli, hoofdredacteuren en inge nieurs. Nederland werd daarbij vertegen woordigd door Tonie Broekhuijsen (hoofd redacteur AutoWeek) en Sandor van Es (coureur). Om elke auto dezelfde kansen te geven, zijn de finalisten niet met elkaar, maar met concurrenten uit hun eigen klasse vergele ken. De finale bleef tot op het allerlaatste moment bijzonder spannend. Uiteindelijk won de BMW 5-serie op overtuigende wijze met 297 punten voor de VW Golf (262) en de Nissan 350Z (254). Ook is de BMW 5-serie onderscheiden met de Autol Innovatieprijs voor de beste tech nische ontwikkeling van het jaar. BMW sleepte deze trofee in de wacht met Active Front Steering, het revolutionaire bestu ringssysteem dat als eerste een sportief directe met een comfortabele besturing combineert. Een in de stuurkolom opgeno men planetair tandwielstelsel maakt de tot voor kort altijd starre stuuroverbrenging traploos variabel: Veel wieluitslag met klei ne stuurbewegingen bij lage snelheden, minder wieluitslag op hogere snelheden. Donderdag 11 maart jl is de TQyota Avensis uitge roepen tot Lease Car of the Year 2004. In een onge kend spannende strijd tussen twaalf kansrijke geno mineerden kwam de Avensis volgens de deskundige jury als beste uit de bus. Als overall winnaar liet hij de Citroën C3, Volkswagen Golf en BMW 5-serie ver achter zich. De Toyota Avensis is het eerste model dat deze prestigieuze titel voor de tweede keer wint. Tevens is de Avensis winnaar in de Business+ klasse (Saab 9-3, Mazda 6). De jury prees vooral zijn zakelijke imago en de diversiteit van het leverings programma. In de praktijktest kreeg hij veruit de meeste punten van allemaal. De Lease Car of the Year wordt jaarlijks door ING Car Lease toegekend aan een jonge lease-auto die in een aantal opzich ten (zakelijke uitstraling, marktaandeel, technische eigenschappen, rijgedrag, kwaliteit van importeur en dealerorganisatie) uitblinkt. De jury bestaat uit een mix van klanten en medewerkers van ING Car Lease, aangevuld met journalisten. Enkele quotes van de jury: "De Avensis is een auto met veel emotie, die de zakelijke rijder aanspreekt. "De juryleden waren het er unaniem over eens dat de Toyota het moest worden De Avensis is niet de enige Toyota die momen teel scoort in de lease markt. HIGH TECH BAND VOOR SNELLE SPORTAUTO'S Met de nieuwe ContiSportContact 2 Vmax introdu ceert Continental de eerste band ter wereld die goedgekeurd is voor snelheden tot 360 km/u. Deze nieuwe high tech sportband werd speciaal ontwik keld voor op maat gemaakte, snelle sportauto's. De basis van deze nieuwe, snelle band is de succesvol le ContiSportContact 2, die is goedgekeurd voor snelheden tot 330 km/u. Door verdere ontwikkelin gen kan er met de Vmax aanzienlijk harder gere den worden. De band is bijvoorbeeld voorzien van extra profiel voor een betere grip en om de band zo koel moge lijk te houden, ook bij hoge snelheden. Het rijge drag heeft ook baat bij de profieldiepte van 6,3 tot 7 millimeters, die iets minder diep is dan het basis model. En om de veilige eigenschappen op nat wegdek te waarborgen, zijn de groeven breder en dieper waardoor de waterafvoer verbeterd wordt. De nieuwe asymmetrische ContiSportContact 2 Vmax ziet er ook heel anders uit dan de 'normale' ContiSportContact. De ContiSportContact 2 Vmax is de eerste band die waar dan ook ter wereld tot 360 km/u mag rijden. Dit wordt dan ook op de flank van de nieuwe sportband uit Hannover vermeld, alwaar de afkor ting Vmax is toegevoegd aan het bekende Conti SportContact 2 logo. Ook heeft de nieuwe sport band de welbekende ZR-nominatie, hetgeen bete kent dat de band goedgekeurd is voor snelheden boven 240 km/u. Dit komt doordat de snelheids- schaal voor banden nog niet hoger gaat dan 'Y' (goedgekeurd voor snelheden tot 300 km/u). tr-

Hart van Holland | 2004 | | pagina 19