NOORDEINDE SLUIPVERKEER VRIJ? VERVANGEN VERKEERSLICHTEN WETHOUDER KREFTLAAN Zevenhuizen Moerkapelle ^■i 1 f fc1 f- '-'-v.. pagina 26 Hart van Holland 21 april 2004 ZEVENHUIZEN MOERKAPEU? Door Karin Heeren Verantwoordelijkheid politieke pagina Gem. Zeverthuizen-Moerkap m. Zevenhuizen-Moerkapelle .GÉUSS1 men kan worden. Uitbreiding van het bedrijfsterrein is binnen het bestemmings plan niet mogelijk. Deze mate van uitbrei ding is ook niet mogelijk gelet op het pro vinciale beleid. Wel kan de gemeente instemmen met het uitbreiden van de garageactiviteiten, echter detailhandel is niet toegestaan. Dat betekent dat verkoop van grasmaaiers niet mag. Ook het bou wen van een bedrijfswoning en uitbrei ding van het garagebedrijf is niet moge lijk. Binnen het bestemmingplan mag 615 m2 bebouwd worden en bebouwing met deze omvang is al aanwezig. Ook kan de gemeente haar medewerking niet verle nen aan de oprichting van een wasstraat om dezelfde redenen. De oppervlakte van het bedrijfsterrein laat dit niet toe. Het college heeft de raad nu het voorstel gedaan haar eerder genomen besluit van 22 januari 2002 in te trekken. Gezien het feit dat niet voldaan kan worden aan de eisen van garagebedrijf Eindhoven moet er rekening mee gehouden worden dat het bedrijf naar de rechter zal gaan om nadeelcompensatie te vragen. De gemeen te Zevenhuizen-Moerkapelle schat in dat er een gerede kans bestaat dat deze com pensatie door de rechter zal worden toe gewezen en daarmee zou de 'zakpaal' tot grote financiële consequenties kunnen lei den. Het college wil nu het gereserveerde krediet voor de zakpaal, 108.907,- aan wenden om andere verkeersmaatregelen te nemen op het Noordeinde die de snel heid moeten verlagen en de veiligheid voor de aanwonenden moet vergroten. In de commissievergadering van 6 april werd door de commissieleden uitgespro ken dat er wel verkeersmaatregelen nodig zijn. Ook wethouder De Jong stak zijn teleurstelling over de gang van zaken niet onder stoelen of banken om slechts een paar maanden na de instemming en tevre denheid van de aanwonenden van het Noordeinde geconfronteerd te worden met schadeclaims en dreigementen. De heer De Gooijer (SGP) sprak zelfs van chan tage. Bovendien vroeg hij zich ook af: "Intrekken van de maatregel is maar een aspect, hoe lossen we nu de veiligheid op?" De heer De Bruin (WD) vroeg zich bovendien af of het garagebedrijf wel vol doet aan het vigerende bestemmingsplan, met andere woorden: past dit bedrijf wel op deze plaats? Er werden door de commissieleden een aantal suggesties gedaan voor snelheids- remmende maatregelen waarbij dan ook snel bleek dat opgepast moet worden dat de verkeersdruk in de Dorpsstraat niet juist weer groter wordt. Wethouder De Jong zal de uitvoering van snelheidsvertragen- de maatregelen en het aanbrengen van fietssuggestiestroken voor zijn rekening nemen. Bij het ter perse gaan van deze krant was de raadsvergadering van 20 april nog niet geweest. Naar verwachting is het voorstel zonder discussie aangeno men door de raad. Zevenhuizen - Het was 22 januari 2002, tegen het einde van de vorige raadsperiode en dus net voor de ver kiezingen, dat onder andere de heer De Jong, destijds nog raadslid voor het CDA, zich hard heeft gemaakt voor een beweegbare afsluiting aan het Noordeinde. Het doel van deze afslui ting was het weren van het sluipver- keer en het besluit vond grote instem ming onder de bewoners van het Noordeinde. Deze zogenaamde 'zak paal' kostte een paar centen, maar daarmee zou het probleem van sluip- verkeer toch adequaat zijn aangepakt. Al snel kwam er echter een streep door de mooie plannen van de raad: er werd bezwaar ingediend tegen het plan door autobedrijf Eindhoven, gevestigd aan het Noordeinde. Het gara gebedrijf geeft daarbij aan dat de maatre gel nadelige gevolgen zal hebben voor omzet en de winst en invloed zal hebben op de 'free publicity'. Daarmee voorziet het bedrijf een daling van de waarde van het bedrijf en daarmee een aantasting van de toekomst. De heer De Jong, inmiddels wethouder met onderhoud van wegen in zijn portefeuille, ziet zijn voorstel inmiddels verdwijnen als sneeuw voor de zon. Nadat de commissie voor de bezwaar- en beroepschriften had beoordeeld dat de bezwaren van de indiener meegewogen moeten worden, is er overleg gestart door bestuur en ambtenaren met de betrokken ondernemer. In februari 2003 heeft de indiener aangegeven zijn bezwaar te wil len intrekken als de gemeente aan een aantal voorwaarden zou willen voldoen. De voorwaarden zoals deze gesteld waren door de reclamant waren: - Plaatsing van een autowasstraat - Uitbreiding van het bestaande bedrijfs gebouw - Uitbreiding van het bedrijfsterrein naar 10.000 m2 (momenteel is het terrein 1600 m2) - Uitbreiding van de garageactiviteiten met aanverwante activiteiten zoals bij voorbeeld handel en service in landbouw voertuigen, tractoren en grasmaaiers - Bouw van een bedrijfswoning - Plaatsen van enkele auto's op een verho ging op het terrein van het autobedrijf direct grenzend aan het Noordeinde zodat zij zichtbaar zijn vanaf de N219 - Het ondersteunen van deze showauto's met vlaggenmasten - Het plaatsen van reclameborden langs de N219 en de Opril - Het voeren van verlichting op de recla meborden en andere objecten - De gemeente zou kunnen toetreden tot de klantenkring Na overleg bleef de ondernemer vasthou den aan de eerste vijf van het rijtje eisen. Deze zijn beoordeeld op basis van het bestemmingsplan "landelijk gebied 1990". Hieruit bleek dat er aan veel van de eisen van het garagebedrijf niet tegemoet geko- Zevenhuizen - De raad heeft in de vergadering van gisteravond krediet beschikbaar gesteld voor het vervangen van de verkeerslichtinstallatie aan de Wethouder Kreft- laan. Al geruime tijd functioneerde deze niet naar behoren en de afgelopen tijd zelfs helemaal niet. Doordat het systeem erg verouderd is kan de installatie zoals deze nu is ook niet meer gerepareerd worden. Door het niet werken van de verkeerin- stallatie is een verkeeronveilige situatie ontstaan voor voetgangers die over wil len steken. Vooral veel kinderen die van en naar school lopen maken veel gebruik van deze oversteekplaats. De vervanging van de verkeerslichten was eigenlijk pas gepland voor 2005 maar zal nu versneld worden uitge voerd. (Noot van de redactie: Bij het ter perse gaan van deze krant was de raadsvergadering van 20 april nog niet geweest. Naar verwachting is het voorstel zonder discussie aangenomen door de raad.) Bij de redactie komen regelmatig vragen over de verantwoordelijkheid van de politieke pagina in het Hart van Holland. Het blijkt dat sommige lezers de indruk krijgen dat de politieke pagina een verlengstuk is van de gemeentepagina. Het gemeentenieuws - onder verantwoordelijkheid van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle - staat wekelijks op pagina 4. De politieke pagina echter valt geheel onder verantwoording en eindredactie van het Hart van Holland. S «-SNWftï m Op deze pagina politieke onderwerpen in de samen leving van Zevenhuizen- Moerkapehe en omgeving. gesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2004 | | pagina 26