NOORDEINDE SLUIPVERKEER VRIJ?
VERVANGEN VERKEERSLICHTEN WETHOUDER KREFTLAAN
Zevenhuizen
Moerkapelle
^■i 1 f fc1 f- '-'-v..
pagina 26
Hart van Holland 21 april 2004
ZEVENHUIZEN MOERKAPEU?
Door Karin Heeren
Verantwoordelijkheid politieke pagina
Gem. Zeverthuizen-Moerkap
m. Zevenhuizen-Moerkapelle
.GÉUSS1
men kan worden. Uitbreiding van het
bedrijfsterrein is binnen het bestemmings
plan niet mogelijk. Deze mate van uitbrei
ding is ook niet mogelijk gelet op het pro
vinciale beleid. Wel kan de gemeente
instemmen met het uitbreiden van de
garageactiviteiten, echter detailhandel is
niet toegestaan. Dat betekent dat verkoop
van grasmaaiers niet mag. Ook het bou
wen van een bedrijfswoning en uitbrei
ding van het garagebedrijf is niet moge
lijk. Binnen het bestemmingplan mag 615
m2 bebouwd worden en bebouwing met
deze omvang is al aanwezig. Ook kan de
gemeente haar medewerking niet verle
nen aan de oprichting van een wasstraat
om dezelfde redenen. De oppervlakte van
het bedrijfsterrein laat dit niet toe.
Het college heeft de raad nu het voorstel
gedaan haar eerder genomen besluit van
22 januari 2002 in te trekken. Gezien het
feit dat niet voldaan kan worden aan de
eisen van garagebedrijf Eindhoven moet
er rekening mee gehouden worden dat
het bedrijf naar de rechter zal gaan om
nadeelcompensatie te vragen. De gemeen
te Zevenhuizen-Moerkapelle schat in dat
er een gerede kans bestaat dat deze com
pensatie door de rechter zal worden toe
gewezen en daarmee zou de 'zakpaal' tot
grote financiële consequenties kunnen lei
den. Het college wil nu het gereserveerde
krediet voor de zakpaal, 108.907,- aan
wenden om andere verkeersmaatregelen
te nemen op het Noordeinde die de snel
heid moeten verlagen en de veiligheid
voor de aanwonenden moet vergroten.
In de commissievergadering van 6 april
werd door de commissieleden uitgespro
ken dat er wel verkeersmaatregelen nodig
zijn. Ook wethouder De Jong stak zijn
teleurstelling over de gang van zaken niet
onder stoelen of banken om slechts een
paar maanden na de instemming en tevre
denheid van de aanwonenden van het
Noordeinde geconfronteerd te worden
met schadeclaims en dreigementen. De
heer De Gooijer (SGP) sprak zelfs van chan
tage. Bovendien vroeg hij zich ook af:
"Intrekken van de maatregel is maar een
aspect, hoe lossen we nu de veiligheid
op?" De heer De Bruin (WD) vroeg zich
bovendien af of het garagebedrijf wel vol
doet aan het vigerende bestemmingsplan,
met andere woorden: past dit bedrijf wel
op deze plaats?
Er werden door de commissieleden een
aantal suggesties gedaan voor snelheids-
remmende maatregelen waarbij dan ook
snel bleek dat opgepast moet worden dat
de verkeersdruk in de Dorpsstraat niet juist
weer groter wordt. Wethouder De Jong
zal de uitvoering van snelheidsvertragen-
de maatregelen en het aanbrengen van
fietssuggestiestroken voor zijn rekening
nemen. Bij het ter perse gaan van deze
krant was de raadsvergadering van 20
april nog niet geweest. Naar verwachting
is het voorstel zonder discussie aangeno
men door de raad.
Zevenhuizen - Het was 22 januari
2002, tegen het einde van de vorige
raadsperiode en dus net voor de ver
kiezingen, dat onder andere de heer
De Jong, destijds nog raadslid voor
het CDA, zich hard heeft gemaakt voor
een beweegbare afsluiting aan het
Noordeinde. Het doel van deze afslui
ting was het weren van het sluipver-
keer en het besluit vond grote instem
ming onder de bewoners van het
Noordeinde. Deze zogenaamde 'zak
paal' kostte een paar centen, maar
daarmee zou het probleem van sluip-
verkeer toch adequaat zijn aangepakt.
Al snel kwam er echter een streep
door de mooie plannen van de raad:
er werd bezwaar ingediend tegen
het plan door autobedrijf Eindhoven,
gevestigd aan het Noordeinde. Het gara
gebedrijf geeft daarbij aan dat de maatre
gel nadelige gevolgen zal hebben voor
omzet en de winst en invloed zal hebben
op de 'free publicity'. Daarmee voorziet
het bedrijf een daling van de waarde van
het bedrijf en daarmee een aantasting van
de toekomst. De heer De Jong, inmiddels
wethouder met onderhoud van wegen in
zijn portefeuille, ziet zijn voorstel
inmiddels verdwijnen als sneeuw voor de
zon.
Nadat de commissie voor de bezwaar- en
beroepschriften had beoordeeld dat de
bezwaren van de indiener meegewogen
moeten worden, is er overleg gestart door
bestuur en ambtenaren met de betrokken
ondernemer. In februari 2003 heeft de
indiener aangegeven zijn bezwaar te wil
len intrekken als de gemeente aan een
aantal voorwaarden zou willen voldoen.
De voorwaarden zoals deze gesteld waren
door de reclamant waren:
- Plaatsing van een autowasstraat
- Uitbreiding van het bestaande bedrijfs
gebouw
- Uitbreiding van het bedrijfsterrein naar
10.000 m2 (momenteel is het terrein 1600
m2)
- Uitbreiding van de garageactiviteiten
met aanverwante activiteiten zoals bij
voorbeeld handel en service in landbouw
voertuigen, tractoren en grasmaaiers
- Bouw van een bedrijfswoning
- Plaatsen van enkele auto's op een verho
ging op het terrein van het autobedrijf
direct grenzend aan het Noordeinde zodat
zij zichtbaar zijn vanaf de N219
- Het ondersteunen van deze showauto's
met vlaggenmasten
- Het plaatsen van reclameborden langs de
N219 en de Opril
- Het voeren van verlichting op de recla
meborden en andere objecten
- De gemeente zou kunnen toetreden tot
de klantenkring
Na overleg bleef de ondernemer vasthou
den aan de eerste vijf van het rijtje eisen.
Deze zijn beoordeeld op basis van het
bestemmingsplan "landelijk gebied 1990".
Hieruit bleek dat er aan veel van de eisen
van het garagebedrijf niet tegemoet geko-
Zevenhuizen - De raad heeft in de vergadering van gisteravond krediet beschikbaar
gesteld voor het vervangen van de verkeerslichtinstallatie aan de Wethouder Kreft-
laan. Al geruime tijd functioneerde deze niet naar behoren en de afgelopen tijd zelfs
helemaal niet. Doordat het systeem erg verouderd is kan de installatie zoals deze nu
is ook niet meer gerepareerd worden.
Door het niet werken van de verkeerin-
stallatie is een verkeeronveilige situatie
ontstaan voor voetgangers die over wil
len steken. Vooral veel kinderen die van en
naar school lopen maken veel gebruik van
deze oversteekplaats. De vervanging van de
verkeerslichten was eigenlijk pas gepland
voor 2005 maar zal nu versneld worden uitge
voerd.
(Noot van de redactie: Bij het ter perse gaan
van deze krant was de raadsvergadering van
20 april nog niet geweest. Naar verwachting is
het voorstel zonder discussie aangenomen
door de raad.)
Bij de redactie komen regelmatig vragen over de verantwoordelijkheid van de politieke
pagina in het Hart van Holland. Het blijkt dat sommige lezers de indruk krijgen dat de
politieke pagina een verlengstuk is van de gemeentepagina. Het gemeentenieuws - onder
verantwoordelijkheid van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle - staat wekelijks op
pagina 4.
De politieke pagina echter valt geheel onder verantwoording en eindredactie van het
Hart van Holland.
S «-SNWftï
m
Op deze pagina politieke
onderwerpen in de samen
leving van Zevenhuizen-
Moerkapehe en omgeving.
gesteld onder redactie en
verantwoordelijkheid van
medewerkers van het
Hart van Holland.