Zevenhuizen-Moerkapelle Gemeente pagina 4 Gemeentenieuws 5 mei 2004 •aèmm www.zevenhuizen-moerkapËllH!P| AAN DE INWONERS VAN ZEVENHUIZEN-MOERKAPELLE VERGUNNINGEN Postbus 30, 2760 AA Zevenhuizen, telefoon 0180-637777 e-mail: gemeente@zevenhuizen-moerkapelle.nl WEEK 19 Maart jl. bezocht het gemeentebestuur de kernen, de door u ingebrachte beleidsonderwerpen zijn vertaald in stellingen en bespro ken op de avonden van de kernbezoeken. Op de gemeentepagina van 14 april vond u een overzicht van de uitkomsten van de gesprekken. De raad heeft op 20 april jl. alle onderwerpen besproken en zes onderwerpen geselecteerd voor de volgende ronde. Hier vindt u deze onderwerpen met een toelichting en een reactie van het college. U heeft nu de gelegenheid om op deze onder werpen te reageren. U kunt uw voorkeur of afkeur laten blijken. Laat ons weten waarom een onderwerp persé de eindstreep moet halen. Geef uw prioriteiten aan. Want van deze zes onderwerpen zullen er uiteindelijk maximaal drie overblijven. Het woord is nu weer aan u! De zes onderwerpen zijn: Kern Moerkapelle 1. Voorzieningenniveau kleine kernen: de gemeente moet maatregelen nemen om net voorzieningenniveau in de kern Moerkapelle (maatschappelijke en econo mische) op peil te brengen en te houden. Toelichting Groei van de kern is de beste garantie voor het in stand houden van voorzieningen. Economisch draagvlak is nodig. Glastuin bouw en uitbreiding industrie is interessant voor ondernemers. Economische groei vraagt om uitbreiding woningbouw. Be langrijke voorzieningen die zeker moeten blijven zijn (in volgorde van belangrijkheid): 1 scholen, 2 huisarts, 3 dorpshuis, 4 biblio bus, 5 supermarkt. Voorts moet het dorp schoon, heel en veilig zijn en verdient de ontsluiting en bewegwijzering aandacht. Reactie college Het college onderschrijft de stelling dat er een minimaal niveau aan voorzieningen voor de kern behouden moet blijven. Om dit ook op de langere termijn veilig te stel len is uitbreiding van het inwonertal van belang. Er zal daarom ingezet moeten wor den op behoud van voorzieningen en het vergroten van draagvlak voor deze voorzie ningen. In de kern Moerkapelle is de gemeente druk bezig met een nieuwe loca tie voor de supermarkt en het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen. Aangezien de gemeente geen gronden in eigendom heeft, zijn we afhankelijk van de medewer king van diverse grondeigenaren en van ontwikkelende partijen. Ook zijn de kosten voor het revitaliseren (vernieuwen) van de dorpskern, waaronder verplaatsing van een aannemingsbedrijf, zeer hoog. Hierom heeft de gemeente eind 2003 een ISV-subsi- die aangevraagd bij de provincie. Eventuele toekenning zal mede bepalend zijn voor de mogelijkheden in de kern. Verder is de gemeente is druk bezig de laatste nieuw- bouwlocaties, binnen de rode contouren, te ontwikkelen. Dit zijn de locaties NAM, De Eersteling, Beth San, de Dorpsstraat en de Oranjestraat. Het college heeft de afgelopen jaren hoge prioriteit gegeven aan net behoud van de huisarts voor de kern Moerkapelle. 2. Verkeer: het verkeersbeleid in de kern Moerkapelle moet op de schop. In het nieuwe beleid dient de ontsluiting van de kern, de doorstroming en de wandel- en fietsvoorzieningen aandacht te krijgen. Toelichting Er moet een plan komen voor de doorstro ming met aandacht voor: - wandelvoorzieningen (trottoirs, rondje lopen in plaats van heen en weer) - parkeeroverlast in het centrum van de kern: parkeermogelijkheden buiten het centrum. Zwaar verkeer vermijden. Cre atief gebruik maken van aanwezige par keermogelijkheden; inzetten op verschil lende tijdstippen (bijvoorbeeld: parkeer terrein kerk) - Ontwikkeling Zuidpias kan kansen bieden voor inpassen verkeersvisie Reactie college Wandelvoorzieningen: bij reconstructies worden wandelvoorzieningen meegeno men. De kern voldoet aan de uitgangspun ten van 30 km/u zone. Parkeeroverlast cen trum Moerkapelle: bij de revitalisering van het centrum worden parkeermogelijkheden betrokken en daar waar mogelijk verbe terd. Om het (weinige) winkelende publiek niet helemaal weg te jagen geen regulering aanbrengen. Is voor de middenstand ook niet aantrekkelijk. Zwaar verkeer vermijden: de kern wordt ontsloten door een gering aantal wegen. Het zwaardere verkeer moet nu eenmaal ook achter in de kern (Heren weg, etc.) komen. Tevens moeten de win kelvoorzieningen bevoorraad worden. Mochten er RO-ontwikkelingen komen, dan zal de mogelijkheid van een rondweg zeker worden bezien. Nadere ontsluitingsmoge lijkheden zijn in de huidige situatie niet voorhanden. Kern Oud Verlaat 3. Leefbaarheid kleine kernen: het gemeen tebestuur moet de leefbaarheid in de kern Oud Verlaat beschermen en actief bevorderen. De recreatieve ontwikkelin gen in de directe omgeving zijn geen bedreiging maar een kans. Toelichting Er is behoefte aan lokale en regionale recreatie: wandelen, fietsen, paardrijden. Er is behoefte aan de uitbreiding van moge lijkheden voor de ruitersport (paden en stal lingsmogelijkheden). Geen grootschalige commerciële recreatie met een grote aan zuigende werking. Aandacht voor initiatie ven van eigen inwoners op het gebied van bedrijfsontwikkelingen. Reactie college Ontwikkelingen rondom Oud Verlaat zullen nauwlettend worden gevolgd. Indien sprake is van "meerwaarde" voor de kern Oud Verlaat, zal hierop zeker worden inge speeld. Daarnaast zal ook binnen het recre atieschap de nodige aandacht en inzet wor den gevraagd ten behoeve van de (bevor dering) van natuurrecreatie, inclusief ruitersport. Daaraan voorafgaande zou bijv. een inventarisatie kunnen worden uitge voerd naar wat er in deze kern en omlig gend gebied aan recreatieve mogelijkheden en voorzieningen zijn. Dit als uitgangspunt ten behoeve van een mogelijk verdere/nadere ontwikkeling en invulling van (nieuwe) mogelijkheden. 4. Verkeersveiligheid: de veiligheid op de wegen in en om Oud Verlaat ook voor schoolgaande kinderen, moet beter. Toelichting Voorgesteld wordt een verbinding te maken zuidelijk deel Wollefoppenweg over de Strandweg naar de Huismanweg. Het fietsverkeer hoeft dan geen gebruik meer te maken van de drukke Wollefoppenweg. Aandacht voor toegankelijkheid Vlietkade voor de brandweer in verband met het par keren van auto's door de bewoners. Aan dacht voor gevaarlijke situatie De Bonk/Jachthaven. Scheiding van fiets- en autoverkeer betrekken bij de ontwikkelin gen in de Eendragtspolder. Weren van vrachtverkeer op de Wollefoppenweg. Het tijdstip van het inrijverbod moet worden aangepast. Reactie college Een fietsverbinding over de Strandweg rich ting Huismanweg is voor het fietsverkeer een verkeersveilige oplossing. Er zal wel extra aandacht moeten worden besteedt aan de oversteek zelf. Met betrekking tot de toegankelijkheid op de Vlietkade voor de brandweer zal nader contact worden gezocht met de brandweer. Het is bekend dat de brandweer periodiek de wegen af rijdt om de bereikbaarheid te kunnen beoordelen. Ons is van enig probleem niets bekend. Wij zeggen nogmaals toe dit onder de aandacht te brengen. Parkeren op de Rottekade - o.a. ter hoogte van de Bonk - is verboden. Periodiek wordt aandacht gevraagd bij de politie hier tegen op te tre den.Men is in overtreding. Er is een parkeer plaats ter hoogte van de Bonk 2. De Rotte kade ter hoogte van de Bonk betreft een oud dijkweggetje. De kruin van de weg en het geringe profiel maken verbreding onmogelijk. Bovendien zou de snelheid op een verbreed wegvak alleen maar toene men hetgeen als zeer ongewenst moet wor den geacht. De suggestie om e.e.a. nader te bezien in het kader van de ontwikkeling van de Eendrachtspolder lijkt een goede. Het weren van vrachtverkeer op de Wolle foppenweg is onmogelijk. De wegen in het gebied staan allemaal onder druk. Bedrijven dienen bereikbaar te blijven. Het aanbren gen van belijning en snelheidsbeperkende maatregelen kan. Er zijn echter ook veel beperkingen om tot een adequate oplos sing van het probleem te komen. Anderzijds moet worden vermeld dat telgegevens de noodzaak niet aantonen. Het inrijverbod vroeger in laten gaan is mogelijk, na aan passing verkeersbesluit. Er zijn echter ook veel bezwaren van aanwonenden tegen de maatregel, zodat het juridisch moeilijk haal baar kan worden. Bovendien is er rond dit tijdstip in de middag de verkeersintentie laag. Kern Zevenhuizen 5. Verkeer: de verkeersveiligheid in de kern Zevenhuizen, vooral voor de voetgangers en fietsers, laat te wensen over. Deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers ver dient meer aandacht. Toelichting In het algemeen wordt opgemerkt, dat de verkeersveiligheid te maken heeft met de mentaliteit van de al dan niet gemotori seerde verkeersdeelnemer. Er wordt te hard gereden op plaatsen waar een snelheidsbe perking is ingesteld. Voorts lopen wande laars op fietspaden en fietsen fietsers op wandelpaden en trottoirs. Aan een mentali teitsverandering moet worden gewerkt. Maatregelen om dit gedrag tegen te gaan moeten worden genomen op basis van des kundigheid en visie. Nu worden onveilige situaties te veel ad hoe aangepakt. Voorts dient een aantal specifieke problemen aan gepakt te worden. Genoemd worden: a. de onjuiste bebording bij de spoorwegover gang van en naar Moerkapelle, waardoor tweemaal de drukke N 219 moet worden overgestoken om op het Noordeinde te komen; b. het te smalle fietspad langs de Opril en de onduidelijke bebording ter plaatse; c. de paaltjes bij het Hazeveld, die het uitrijden uit de wijk verhinderen; d. het wandelpad naast de Schielandsingel, dat als fietspad wordt gebruikt. Reactie college In den lande wordt veel onderzoek gedaan naar gedrachtsbeïnvloeding/mentaliteitsver- andering bij verkeers-deelnemers. Uit vele onderzoeken blijkt, dat dit een van de las tigste punten is. De gemeente communi ceert door middel van het steunen van de landelijke campagnes op het gebied van verkeersveiligheid en probeert onder andere via schoolprojecten een verandering tot stand te brengen. Bij diverse hoorzittin gen omtrent maatregelen blijkt echter dat de belangen vaak zo ver uit elkaar liggen dat er altijd weerstand ontstaat. Dit geldt ook voor mentaliteitsveranderingen. De conclusie, dat onveilige situaties ad hoe worden aangepakt, deelt het college niet. Het is vaak een kwestie van afwegen van belangen en financiële mogelijkheden. Daar waar mogelijk wordt zo goed mogelijk ingespeeld op klachten aangaande de ver keersveiligheid. Soms kunnen maatregelen niet direct worden getroffen maar worden zij naderhand bij reconstructies meegeno- De bebording bij de overweg is uitvoerig met de provincie besproken. Deze staat goed. Overigens is de provincie niet bereid om tot verdere aanpassing over te gaan, e.e.a. mede op advies van de KLPD. Het fietspad langs de Opril is breed genoeg. Wel kan bij de oversteek wellicht e.e.a. worden verbeterd. Hierover moet overleg plaatsvinden met de provincie. De bebor ding zal worden bekeken, al blijkt uit de opmerking niet wat precies wordt bedoeld. Dat sommige wandelpaden door fietsers worden misbruikt is een bekend fenomeen. Hiertegen is echter van gemeentewege niets te doen. Ook voor de politie is het een moeilijk aan te pakken probleem. Voor wat betreft de paaltjes Hazeveld, ter hoogte van deze paaltjes is geen uitrit. Het Hazeveld wordt alleen ontsloten op de Schielandsin gel. 6. Jeugdbeleid: de jongeren moeten betrok ken worden bij het bestuur van de gemeente. Door het houden van een enquête kan worden uitgezocht wat zij missen in het dorp, waaraan ze behoefte hebben en wat ze er voor over hebben (tijd, geld, inzet). Toelichting Bij het ontwikkelen van initiatieven moet de bestaande jeugd- en jongerenraad wor den betrokken. Ga in gesprek met jonge ren op de plekken waar ze naar toe gaan, zoals de scholen, sportverenigingen en de disco, waar ze zich thuis voelen. Beloon/faci- liteer verenigingen/clubs die veel jeugdle den hebben en begeleiden. Pak problemen kleinschalig aan. Maak af waar je aan begint. De kans op succes is dan groter. De overheid kan dan laten zien dat ze wat te bieden heeft. Er is al veel negatieve publici teit over het gedrag van groepen jongeren. Denk ook aan positieve publiciteit. Reactie college Het jeugd- en jongerenwerk heeft op dit moment volop aandacht. Ook het betrek ken van de jeugdraad staat hierbij centraal, ook waar het gaat om het realiseren van voorzieningen voor de jeugd. Vorenstaande suggesties kunnen worden voorgelegd aan de jeugdgroep met het verzoek dit nader uit te werken. Daarbij dient vooraf wel vast te staan dat eventuele financiële conse quenties als gevolg van nadere uitwerkin gen, binnen bepaalde randvoorwaarden, worden gedekt. U heeft de gelegenheid om vóór 24 mei a.s. te reageren en om duidelijk te maken welke drie onderwerpen naar uw mening zeker de eindstreep moeten halen. Op 29 juni a.s. maakt de gemeenteraad een keuze welke onderwerpen verder uitgewerkt zul len worden. Ingekomen aanvragen bouwvergunning/sloopvergunning Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle maakt ingevolge arti kel 41 van de Woningwet bekend dat zij de volgende aan vragen om bouwvergunning heeft ontvangen: 26 april 2004, BR/2004/0028: bedrijfsruimte, kas, Bier- hoogtweg 4 te Zevenhuizen; 27 april 2004, BR/2004/0029: twee wateropslagtanks, Herenweg 43/41 te Moerkapelle; 28 april 2004, BR/2004/0030: bedrijfsruimte t.b.v. een tuin bouwbedrijf, Knibbelweg 34 te Zevenhuizen en BL/2004/0036: dakkapel, Julianastraat 13A te Moerkapelle. Verleende bouwvergunningen/vrijstellingen Verzonden: 27 april 2004 B1/2004/0014 terrasoverkapping achterzijde woning, proosstraat 27 te Moerkapelle Kla- Besluiten algemene plaatselijke verordening De burgemeester van de gemeente Zevenhuizen-Moerka pelle maakt bekend dat hij op 8 april 2004 een aantal besluiten heeft genomen: 1. Vaststelling bepalingen op grond van artikel 2.3.1.2, 10 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2004 t.a.v. de exploitatievergunningsprocedure en het soort horecagelegenheden dat van vergunningplicht is vrijge steld. 2. Vaststelling formulier waarmee de aanvraag om een ver gunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de APV dient te worden aangevraagd. 3. Het hoofd van de afdeling Middelen, met in achtneming van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht gemandateerd om voornoemd betreffende formulier ambtshalve aan te passen. 4. Vaststelling formulier op grond van artikel 2.3.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2004 dat als nachtre- gister in het kader van de verplichting op grond van arti kel 2.3.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2004 dient te worden gebruikt. 5. Het hoofd van de afdeling Middelen, met in achtneming van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht gemandateerd om het formulier onder 5 genoemd ambtshalve aan te passen De besluiten treden een dag na publicatie in werking. De besluiten liggen kosteloos ter inzage op het gemeente huis. Tegen betaling van leges is voor een ieder een kopie te verkrijgen. Een kopie van de formulieren is kosteloos te verkrijgen. Het college van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle maakt bekend dat het op 27 april 2004 een aantal beslui ten heeft genomen: 1. Vaststelling kennisgevingsformulier op grond van artikel 4.1.3, 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2004 voor overschrijding van de geluidsvoorschriften i.v.m. incidentele festiviteiten. 2. Sectiechef Vrom, met in achtneming van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, gemandateerd op voornoemde datum om voornoemd formulier ambts halve aan te passen. 3. Vaststelling beleidsregels op grond van artikel 4.7.2 en artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2004 ten aanzien van de redelijke eisen van welstand inzake reclame-uitingen. 4. Het hoofd van de afdeling Middelen gemandateerd om op grond van artikel 2.1.5.1,5 en artikel 4.7.2,4 van de APV 2004, met in achtneming van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, de aanvraag op grond van artikel 4.7.2 en 2.1.5.1 APV 2004 te toetsen aan de 'Richt lijnen welstand reclame-uitingen en voorwerpen aan de weg - APV 2004' om te bezien of de aanvraag voldoet aan de redelijke eisen van welstand. 5. Op 18 november 2003 heeft het college besloten het hoofd van de afdeling Middelen mandaat te verlenen voor het verlenen van vergunningen/ontheffingen op grond van de APV, met in achtneming van de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht. De besluiten treden een dag na publicatie in werking en liggen kosteloos ter inzage op het gemeentehuis. Tegen bovenvermelde kan geen bezwaarschrift worden inge diend. Tegen betaling van leges is voor een ieder een kopie te verkrijgen. Een kopie van het formulier is kosteloos te verkrijgen. Het college van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle maakt bekend dat het op 27 april 2004 besloten heeft de navolgende besluiten in te trekken: Besluit inzameltijden huisvuil van 6 november 1992; Besluit bijzondere categorieën afvalstoffen van 6 november 1992; Besluit inzamelwijze punt 3 van 6 november 1992; Besluit aanbieden grof huisvuil van 6 november 1992; Besluit inzake hondenverblijfsverbod en honden uitwerpse len van 6 november 1992; Besluit Plaatsen van caravans en andere voertuigen van 6 november 1992; Besluit Parkeerverbod vrachtwagens e.d van 6 november 1992; Besluit te koop aanbieden auto's e.d. van 6 november 1992; Bezoek Gemeentehuis Dorpsstraat 89 - Iedere werkdag van 8.30-12.00 uur Burgerzaken is ook elke dinsdagmiddag geopend van 14.00-18.00 uur en iedere eerste woensdag van de maand van 17.00 tot 19.30 uur Alarm Alarm 1 1 2 Politie 0900-8844 Brandweer 0182-550550 Redactie gemeentepagina Telefoon 0180-637747 Raadpleeg uw gemeentegids voor overige informatie

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2004 | | pagina 4