Zevenhuizen-Moerkapelle
Gemeente
pagina 4
Gemeentenieuws 5 mei 2004
•aèmm
www.zevenhuizen-moerkapËllH!P|
AAN DE INWONERS VAN ZEVENHUIZEN-MOERKAPELLE
VERGUNNINGEN
Postbus 30, 2760 AA Zevenhuizen, telefoon 0180-637777 e-mail: gemeente@zevenhuizen-moerkapelle.nl
WEEK 19
Maart jl. bezocht het gemeentebestuur de kernen, de door u ingebrachte beleidsonderwerpen zijn vertaald in stellingen en bespro
ken op de avonden van de kernbezoeken. Op de gemeentepagina van 14 april vond u een overzicht van de uitkomsten van de
gesprekken. De raad heeft op 20 april jl. alle onderwerpen besproken en zes onderwerpen geselecteerd voor de volgende ronde.
Hier vindt u deze onderwerpen met een toelichting en een reactie van het college. U heeft nu de gelegenheid om op deze onder
werpen te reageren. U kunt uw voorkeur of afkeur laten blijken. Laat ons weten waarom een onderwerp persé de eindstreep moet
halen. Geef uw prioriteiten aan. Want van deze zes onderwerpen zullen er uiteindelijk maximaal drie overblijven.
Het woord is nu weer aan u!
De zes onderwerpen zijn:
Kern Moerkapelle
1. Voorzieningenniveau kleine kernen: de
gemeente moet maatregelen nemen om
net voorzieningenniveau in de kern
Moerkapelle (maatschappelijke en econo
mische) op peil te brengen en te houden.
Toelichting
Groei van de kern is de beste garantie voor
het in stand houden van voorzieningen.
Economisch draagvlak is nodig. Glastuin
bouw en uitbreiding industrie is interessant
voor ondernemers. Economische groei
vraagt om uitbreiding woningbouw. Be
langrijke voorzieningen die zeker moeten
blijven zijn (in volgorde van belangrijkheid):
1 scholen, 2 huisarts, 3 dorpshuis, 4 biblio
bus, 5 supermarkt. Voorts moet het dorp
schoon, heel en veilig zijn en verdient de
ontsluiting en bewegwijzering aandacht.
Reactie college
Het college onderschrijft de stelling dat er
een minimaal niveau aan voorzieningen
voor de kern behouden moet blijven. Om
dit ook op de langere termijn veilig te stel
len is uitbreiding van het inwonertal van
belang. Er zal daarom ingezet moeten wor
den op behoud van voorzieningen en het
vergroten van draagvlak voor deze voorzie
ningen. In de kern Moerkapelle is de
gemeente druk bezig met een nieuwe loca
tie voor de supermarkt en het uitbreiden
van het aantal parkeerplaatsen. Aangezien
de gemeente geen gronden in eigendom
heeft, zijn we afhankelijk van de medewer
king van diverse grondeigenaren en van
ontwikkelende partijen. Ook zijn de kosten
voor het revitaliseren (vernieuwen) van de
dorpskern, waaronder verplaatsing van een
aannemingsbedrijf, zeer hoog. Hierom
heeft de gemeente eind 2003 een ISV-subsi-
die aangevraagd bij de provincie. Eventuele
toekenning zal mede bepalend zijn voor de
mogelijkheden in de kern. Verder is de
gemeente is druk bezig de laatste nieuw-
bouwlocaties, binnen de rode contouren, te
ontwikkelen. Dit zijn de locaties NAM, De
Eersteling, Beth San, de Dorpsstraat en de
Oranjestraat.
Het college heeft de afgelopen jaren hoge
prioriteit gegeven aan net behoud van de
huisarts voor de kern Moerkapelle.
2. Verkeer: het verkeersbeleid in de kern
Moerkapelle moet op de schop. In het
nieuwe beleid dient de ontsluiting van de
kern, de doorstroming en de wandel- en
fietsvoorzieningen aandacht te krijgen.
Toelichting
Er moet een plan komen voor de doorstro
ming met aandacht voor:
- wandelvoorzieningen (trottoirs, rondje
lopen in plaats van heen en weer)
- parkeeroverlast in het centrum van de
kern: parkeermogelijkheden buiten het
centrum. Zwaar verkeer vermijden. Cre
atief gebruik maken van aanwezige par
keermogelijkheden; inzetten op verschil
lende tijdstippen (bijvoorbeeld: parkeer
terrein kerk)
- Ontwikkeling Zuidpias kan kansen bieden
voor inpassen verkeersvisie
Reactie college
Wandelvoorzieningen: bij reconstructies
worden wandelvoorzieningen meegeno
men. De kern voldoet aan de uitgangspun
ten van 30 km/u zone. Parkeeroverlast cen
trum Moerkapelle: bij de revitalisering van
het centrum worden parkeermogelijkheden
betrokken en daar waar mogelijk verbe
terd. Om het (weinige) winkelende publiek
niet helemaal weg te jagen geen regulering
aanbrengen. Is voor de middenstand ook
niet aantrekkelijk. Zwaar verkeer vermijden:
de kern wordt ontsloten door een gering
aantal wegen. Het zwaardere verkeer moet
nu eenmaal ook achter in de kern (Heren
weg, etc.) komen. Tevens moeten de win
kelvoorzieningen bevoorraad worden.
Mochten er RO-ontwikkelingen komen, dan
zal de mogelijkheid van een rondweg zeker
worden bezien. Nadere ontsluitingsmoge
lijkheden zijn in de huidige situatie niet
voorhanden.
Kern Oud Verlaat
3. Leefbaarheid kleine kernen: het gemeen
tebestuur moet de leefbaarheid in de
kern Oud Verlaat beschermen en actief
bevorderen. De recreatieve ontwikkelin
gen in de directe omgeving zijn geen
bedreiging maar een kans.
Toelichting
Er is behoefte aan lokale en regionale
recreatie: wandelen, fietsen, paardrijden. Er
is behoefte aan de uitbreiding van moge
lijkheden voor de ruitersport (paden en stal
lingsmogelijkheden). Geen grootschalige
commerciële recreatie met een grote aan
zuigende werking. Aandacht voor initiatie
ven van eigen inwoners op het gebied van
bedrijfsontwikkelingen.
Reactie college
Ontwikkelingen rondom Oud Verlaat zullen
nauwlettend worden gevolgd. Indien
sprake is van "meerwaarde" voor de kern
Oud Verlaat, zal hierop zeker worden inge
speeld. Daarnaast zal ook binnen het recre
atieschap de nodige aandacht en inzet wor
den gevraagd ten behoeve van de (bevor
dering) van natuurrecreatie, inclusief
ruitersport. Daaraan voorafgaande zou bijv.
een inventarisatie kunnen worden uitge
voerd naar wat er in deze kern en omlig
gend gebied aan recreatieve mogelijkheden
en voorzieningen zijn. Dit als uitgangspunt
ten behoeve van een mogelijk
verdere/nadere ontwikkeling en invulling
van (nieuwe) mogelijkheden.
4. Verkeersveiligheid: de veiligheid op de
wegen in en om Oud Verlaat ook voor
schoolgaande kinderen, moet beter.
Toelichting
Voorgesteld wordt een verbinding te
maken zuidelijk deel Wollefoppenweg over
de Strandweg naar de Huismanweg. Het
fietsverkeer hoeft dan geen gebruik meer
te maken van de drukke Wollefoppenweg.
Aandacht voor toegankelijkheid Vlietkade
voor de brandweer in verband met het par
keren van auto's door de bewoners. Aan
dacht voor gevaarlijke situatie De
Bonk/Jachthaven. Scheiding van fiets- en
autoverkeer betrekken bij de ontwikkelin
gen in de Eendragtspolder. Weren van
vrachtverkeer op de Wollefoppenweg. Het
tijdstip van het inrijverbod moet worden
aangepast.
Reactie college
Een fietsverbinding over de Strandweg rich
ting Huismanweg is voor het fietsverkeer
een verkeersveilige oplossing. Er zal wel
extra aandacht moeten worden besteedt
aan de oversteek zelf. Met betrekking tot
de toegankelijkheid op de Vlietkade voor
de brandweer zal nader contact worden
gezocht met de brandweer. Het is bekend
dat de brandweer periodiek de wegen af
rijdt om de bereikbaarheid te kunnen
beoordelen. Ons is van enig probleem niets
bekend. Wij zeggen nogmaals toe dit onder
de aandacht te brengen. Parkeren op de
Rottekade - o.a. ter hoogte van de Bonk - is
verboden. Periodiek wordt aandacht
gevraagd bij de politie hier tegen op te tre
den.Men is in overtreding. Er is een parkeer
plaats ter hoogte van de Bonk 2. De Rotte
kade ter hoogte van de Bonk betreft een
oud dijkweggetje. De kruin van de weg en
het geringe profiel maken verbreding
onmogelijk. Bovendien zou de snelheid op
een verbreed wegvak alleen maar toene
men hetgeen als zeer ongewenst moet wor
den geacht. De suggestie om e.e.a. nader te
bezien in het kader van de ontwikkeling
van de Eendrachtspolder lijkt een goede.
Het weren van vrachtverkeer op de Wolle
foppenweg is onmogelijk. De wegen in het
gebied staan allemaal onder druk. Bedrijven
dienen bereikbaar te blijven. Het aanbren
gen van belijning en snelheidsbeperkende
maatregelen kan. Er zijn echter ook veel
beperkingen om tot een adequate oplos
sing van het probleem te komen. Anderzijds
moet worden vermeld dat telgegevens de
noodzaak niet aantonen. Het inrijverbod
vroeger in laten gaan is mogelijk, na aan
passing verkeersbesluit. Er zijn echter ook
veel bezwaren van aanwonenden tegen de
maatregel, zodat het juridisch moeilijk haal
baar kan worden. Bovendien is er rond dit
tijdstip in de middag de verkeersintentie
laag.
Kern Zevenhuizen
5. Verkeer: de verkeersveiligheid in de kern
Zevenhuizen, vooral voor de voetgangers
en fietsers, laat te wensen over. Deze
kwetsbare groep verkeersdeelnemers ver
dient meer aandacht.
Toelichting
In het algemeen wordt opgemerkt, dat de
verkeersveiligheid te maken heeft met de
mentaliteit van de al dan niet gemotori
seerde verkeersdeelnemer. Er wordt te hard
gereden op plaatsen waar een snelheidsbe
perking is ingesteld. Voorts lopen wande
laars op fietspaden en fietsen fietsers op
wandelpaden en trottoirs. Aan een mentali
teitsverandering moet worden gewerkt.
Maatregelen om dit gedrag tegen te gaan
moeten worden genomen op basis van des
kundigheid en visie. Nu worden onveilige
situaties te veel ad hoe aangepakt. Voorts
dient een aantal specifieke problemen aan
gepakt te worden. Genoemd worden: a. de
onjuiste bebording bij de spoorwegover
gang van en naar Moerkapelle, waardoor
tweemaal de drukke N 219 moet worden
overgestoken om op het Noordeinde te
komen; b. het te smalle fietspad langs de
Opril en de onduidelijke bebording ter
plaatse; c. de paaltjes bij het Hazeveld, die
het uitrijden uit de wijk verhinderen; d. het
wandelpad naast de Schielandsingel, dat als
fietspad wordt gebruikt.
Reactie college
In den lande wordt veel onderzoek gedaan
naar gedrachtsbeïnvloeding/mentaliteitsver-
andering bij verkeers-deelnemers. Uit vele
onderzoeken blijkt, dat dit een van de las
tigste punten is. De gemeente communi
ceert door middel van het steunen van de
landelijke campagnes op het gebied van
verkeersveiligheid en probeert onder
andere via schoolprojecten een verandering
tot stand te brengen. Bij diverse hoorzittin
gen omtrent maatregelen blijkt echter dat
de belangen vaak zo ver uit elkaar liggen
dat er altijd weerstand ontstaat. Dit geldt
ook voor mentaliteitsveranderingen. De
conclusie, dat onveilige situaties ad hoe
worden aangepakt, deelt het college niet.
Het is vaak een kwestie van afwegen van
belangen en financiële mogelijkheden.
Daar waar mogelijk wordt zo goed mogelijk
ingespeeld op klachten aangaande de ver
keersveiligheid. Soms kunnen maatregelen
niet direct worden getroffen maar worden
zij naderhand bij reconstructies meegeno-
De bebording bij de overweg is uitvoerig
met de provincie besproken. Deze staat
goed. Overigens is de provincie niet bereid
om tot verdere aanpassing over te gaan,
e.e.a. mede op advies van de KLPD.
Het fietspad langs de Opril is breed genoeg.
Wel kan bij de oversteek wellicht e.e.a.
worden verbeterd. Hierover moet overleg
plaatsvinden met de provincie. De bebor
ding zal worden bekeken, al blijkt uit de
opmerking niet wat precies wordt bedoeld.
Dat sommige wandelpaden door fietsers
worden misbruikt is een bekend fenomeen.
Hiertegen is echter van gemeentewege
niets te doen. Ook voor de politie is het een
moeilijk aan te pakken probleem. Voor wat
betreft de paaltjes Hazeveld, ter hoogte van
deze paaltjes is geen uitrit. Het Hazeveld
wordt alleen ontsloten op de Schielandsin
gel.
6. Jeugdbeleid: de jongeren moeten betrok
ken worden bij het bestuur van de
gemeente. Door het houden van een
enquête kan worden uitgezocht wat zij
missen in het dorp, waaraan ze behoefte
hebben en wat ze er voor over hebben
(tijd, geld, inzet).
Toelichting
Bij het ontwikkelen van initiatieven moet
de bestaande jeugd- en jongerenraad wor
den betrokken. Ga in gesprek met jonge
ren op de plekken waar ze naar toe gaan,
zoals de scholen, sportverenigingen en de
disco, waar ze zich thuis voelen. Beloon/faci-
liteer verenigingen/clubs die veel jeugdle
den hebben en begeleiden. Pak problemen
kleinschalig aan. Maak af waar je aan
begint. De kans op succes is dan groter. De
overheid kan dan laten zien dat ze wat te
bieden heeft. Er is al veel negatieve publici
teit over het gedrag van groepen jongeren.
Denk ook aan positieve publiciteit.
Reactie college
Het jeugd- en jongerenwerk heeft op dit
moment volop aandacht. Ook het betrek
ken van de jeugdraad staat hierbij centraal,
ook waar het gaat om het realiseren van
voorzieningen voor de jeugd. Vorenstaande
suggesties kunnen worden voorgelegd aan
de jeugdgroep met het verzoek dit nader
uit te werken. Daarbij dient vooraf wel vast
te staan dat eventuele financiële conse
quenties als gevolg van nadere uitwerkin
gen, binnen bepaalde randvoorwaarden,
worden gedekt.
U heeft de gelegenheid om vóór 24 mei a.s.
te reageren en om duidelijk te maken
welke drie onderwerpen naar uw mening
zeker de eindstreep moeten halen. Op 29
juni a.s. maakt de gemeenteraad een keuze
welke onderwerpen verder uitgewerkt zul
len worden.
Ingekomen aanvragen bouwvergunning/sloopvergunning
Het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle maakt ingevolge arti
kel 41 van de Woningwet bekend dat zij de volgende aan
vragen om bouwvergunning heeft ontvangen:
26 april 2004, BR/2004/0028: bedrijfsruimte, kas, Bier-
hoogtweg 4 te Zevenhuizen;
27 april 2004, BR/2004/0029: twee wateropslagtanks,
Herenweg 43/41 te Moerkapelle;
28 april 2004, BR/2004/0030: bedrijfsruimte t.b.v. een tuin
bouwbedrijf, Knibbelweg 34 te Zevenhuizen en
BL/2004/0036: dakkapel, Julianastraat 13A te Moerkapelle.
Verleende bouwvergunningen/vrijstellingen
Verzonden: 27 april 2004
B1/2004/0014 terrasoverkapping achterzijde woning,
proosstraat 27 te Moerkapelle
Kla-
Besluiten algemene plaatselijke verordening
De burgemeester van de gemeente Zevenhuizen-Moerka
pelle maakt bekend dat hij op 8 april 2004 een aantal
besluiten heeft genomen:
1. Vaststelling bepalingen op grond van artikel 2.3.1.2, 10
van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2004
t.a.v. de exploitatievergunningsprocedure en het soort
horecagelegenheden dat van vergunningplicht is vrijge
steld.
2. Vaststelling formulier waarmee de aanvraag om een ver
gunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de APV dient te
worden aangevraagd.
3. Het hoofd van de afdeling Middelen, met in achtneming
van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
gemandateerd om voornoemd betreffende formulier
ambtshalve aan te passen.
4. Vaststelling formulier op grond van artikel 2.3.2.3 van de
Algemene Plaatselijke Verordening 2004 dat als nachtre-
gister in het kader van de verplichting op grond van arti
kel 2.3.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening
2004 dient te worden gebruikt.
5. Het hoofd van de afdeling Middelen, met in achtneming
van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
gemandateerd om het formulier onder 5 genoemd
ambtshalve aan te passen
De besluiten treden een dag na publicatie in werking.
De besluiten liggen kosteloos ter inzage op het gemeente
huis. Tegen betaling van leges is voor een ieder een kopie
te verkrijgen. Een kopie van de formulieren is kosteloos te
verkrijgen.
Het college van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle
maakt bekend dat het op 27 april 2004 een aantal beslui
ten heeft genomen:
1. Vaststelling kennisgevingsformulier op grond van artikel
4.1.3, 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2004
voor overschrijding van de geluidsvoorschriften i.v.m.
incidentele festiviteiten.
2. Sectiechef Vrom, met in achtneming van afdeling 10.1.1
van de Algemene wet bestuursrecht, gemandateerd op
voornoemde datum om voornoemd formulier ambts
halve aan te passen.
3. Vaststelling beleidsregels op grond van artikel 4.7.2 en
artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening
2004 ten aanzien van de redelijke eisen van welstand
inzake reclame-uitingen.
4. Het hoofd van de afdeling Middelen gemandateerd om
op grond van artikel 2.1.5.1,5 en artikel 4.7.2,4 van de
APV 2004, met in achtneming van afdeling 10.1.1 van de
Algemene wet bestuursrecht, de aanvraag op grond van
artikel 4.7.2 en 2.1.5.1 APV 2004 te toetsen aan de 'Richt
lijnen welstand reclame-uitingen en voorwerpen aan de
weg - APV 2004' om te bezien of de aanvraag voldoet
aan de redelijke eisen van welstand.
5. Op 18 november 2003 heeft het college besloten het
hoofd van de afdeling Middelen mandaat te verlenen
voor het verlenen van vergunningen/ontheffingen op
grond van de APV, met in achtneming van de afdeling
10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht.
De besluiten treden een dag na publicatie in werking en
liggen kosteloos ter inzage op het gemeentehuis. Tegen
bovenvermelde kan geen bezwaarschrift worden inge
diend. Tegen betaling van leges is voor een ieder een kopie
te verkrijgen. Een kopie van het formulier is kosteloos te
verkrijgen.
Het college van de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle
maakt bekend dat het op 27 april 2004 besloten heeft de
navolgende besluiten in te trekken:
Besluit inzameltijden huisvuil van 6 november 1992;
Besluit bijzondere categorieën afvalstoffen van 6 november
1992;
Besluit inzamelwijze punt 3 van 6 november 1992;
Besluit aanbieden grof huisvuil van 6 november 1992;
Besluit inzake hondenverblijfsverbod en honden uitwerpse
len van 6 november 1992;
Besluit Plaatsen van caravans en andere voertuigen van 6
november 1992;
Besluit Parkeerverbod vrachtwagens e.d van 6 november
1992;
Besluit te koop aanbieden auto's e.d. van 6 november 1992;
Bezoek Gemeentehuis
Dorpsstraat 89 - Iedere werkdag van 8.30-12.00 uur
Burgerzaken is ook elke dinsdagmiddag geopend van 14.00-18.00 uur
en iedere eerste woensdag van de maand van 17.00 tot 19.30 uur
Alarm
Alarm 1 1 2
Politie 0900-8844
Brandweer 0182-550550
Redactie gemeentepagina Telefoon 0180-637747
Raadpleeg uw gemeentegids voor
overige informatie