Ruim 100 occasions met foto
vanbunningen
m
ïï1rif=uj
DUIZENDEN
OM 80 JAAR MG TE VIEREN
én het laatste Ford nieuws op www.ford-vanbunningen.nl
www.ford-vanbunningen.nl
Hart van Holland 11 augustus 2004
[Mii=UF^nr \^ip=iinj
^IFD
KIA SPORTAGE KRIJG
WERELDPREMIÈRE IN PARIJSl
Ford Van Bunningen heeft vestigingen in: alphen, bodegraven, gouda, uithoorn, waddinxveen en
woerden]
S WERELDS GROOTSTE M G - EVENEMENT
'li
Het grootste aantal MG sportwagens en personenau
to's ooit verzamelde zich in het weekend van 23 tot en
met 25 juli op het beroemde circuit van Silverstone
voor het MG Car Club International Festival om het 80-
jarig bestaan van MG te vieren, dit evenement werd
voor de 54e maal georganiseerd en was het grootste
MG-festijn tot nu toe, met een opkomst van zo'n 5.000
MG's en 30.000 bezoekers. MG-tiefhebbers hadden
vanuit alle uithoeken van de wereld de reis naar Enge
land ondernomen om het evenement bij te wonen,
zodat nagenoeg ieder MG-modei dat ooit werd
geproduceerd, te bewonderen was.
De MG Car Club, daarbij uitgebreid ondersteund
door de MG Rover Group, verzorgde een 'historische
reis door de tijd' van de eerste MG's naar de meest
recente MG XPower SV sportwagen,tentoongesteld
in een speciale feesttent.
Het populaire event kende een uitgebreid scala aan
programmaonderdelen, zoals modelgebonden par
keerplaatsen en een MG raceprogramma met in
totaal meer dan 500 competitieauto's die deelnamen
aan 16 afzonderlijke races. Rob Oldaker, Product
Development Director van MG Rover Group, was één
van de deelnemers aan de twee manches van de MG
Trophy, met een fabrieksgeprepareerde MG ZR 'ride
drive' auto. Andere MG 80 Jaar activiteiten waren
naast het tweedaagse raceprogramma de sprintwed
strijden, rallyproeven, een groot marktplein met veel
deelnemende bedrijven, een proefritprogramma,
een internationaal concours d'elegance, parades, cir
cuitrijdend met de eigen auto, speciale tentoonstel
lingen en andere, gezellige, publieksevenementen.
MG Rover Group toonde haar volledige modelpro
gramma, van de populaire MG ZR tot de veelzijdige
MG ZT-T Tourer en andere interessante MG model
len, zoals een paar supersportieve MG Sport Racing
versies. Naast de ruim 500 deelnemende auto's aan
de MGCC races, werd er ook een ronde verreden uit
het BRDC monopostokampioenschap. Aan de start
van de races verschenen MG's uit de beginjaren, zoals
de eerste Brooklands, tot de meest recente TF en ZR
competitiewagens. Zo bestond het startveld in de
MG Trophy uit maar liefst 33 auto's. Op de Copse
Runway stonden ruim 100 stands opgesteld, waar tal
van onderdelen en accessoires werden aangeboden
en MG Car Club stands, gebruikte auto's en de 'Con
cours en Pride of Ownership' parade, waarbij de
mooiste MG's ooit te bewonderen waren.
Roger Pearce ging erg ver in zijn liefde voor MG
Roger Pearce, een pure MG liefhebber, is een onvervalste MG-fanaat en onder
nam een lange reis met zijn auto, een MGB GT natuurlijk, om het jubileum op
Silverstone bij te wonen. Het vertrekpunt van zijn wereldreis was zijn 'EmGee
Workshop' in Randburg, Zuid-Afrika. Met zijn MGB GT uit 1973 reed Roger in 39
dagen helemaal alleen meer dan 12.000 kilometer via Zambia, Tanzania, Kenia,
Ethiopië, Soedan, Egypte en Italië naar het circuit van Silverstone in Engeland.
Roger is eigenaar van EmGee Workshop in Randburg SA, overigens de oude tele
grambenaming van de
vroegere Abingdon-
fabriek, waar hij klassieke
MG's onderhoudt. Hij is ook
de houder van enkele lan-
geafstandsrecords (24, 48
en 72 uur) van Zuid-Afrika.
Ook deed hij mee aan races
over een afstand van 5.000
en 10.000 kilometer. In
1967 werd Roger gekroond
tot Zuid-Afrikaans race
kampioen, natuurlijk in een
MGB GT.
Bij aankomst in Silverstone
verklaarde Pearce: "Ik ben
zelf ook enigszins verrast
dat we het allebei hebben
gehaald. Zo'n enorme afstand, zoveel veeleisende, verschillende en ook slechte
wegen, helemaal alleen in een klassieke MG, dat is echt een uniek resultaat en
ik ben blij dat ik er ben. Dat kan dus met een MG!"
Marjolijn Goos, Manager Marketing en Public Rela
tions van MG Rover Nederland: "Het MG-evene-
ment op Silverstone was ongelooflijk aantrekkelijk
voor iedere MG-enthousiasteling, van de oldtimer
liefhebber tot aan de eigenaar van de nieuwste MG.
Het was goed om te zien dat de bezoekers uit alle
delen van de wereld kwamen. Zoals Roger Pearce,
die met een MGB GT uit Zuid-Afrika over de weg, of
wat er voor doorging, naar Silverstone kwam. MG
neemt in de internationale auto-industrie een apar
te plaats in. Met extra sportieve modellen voor het
dagelijks gebruik met een onderscheidend, bijna
uniek karakter, zoals de juist geïntroduceerde MG
ZT 260 met een V8 motor en achterwielaandrijving.
Een 'driver's car' pur sang."
De oudste fabrikant van Korea stelt op 23 s
tember 2004 haar jongste SUV (Sport Utility Ve-
cle) aan de wereld voor. Dit jaar viert Kia I
zestigjarig jubileum als autofabrikant. In de niq
we Sportage komt het beste uit deze trotse hist:
rie bij elkaar: aansprekende styling, de orw
troffen grip van vierwielaandrijving, absoluut p
sonenauto-comfort en vijf deuren plus variabf
indeling van véél binnenruimte.
De afgelopen jaren was het de zeer succes»
Sorento die Kia's SUV imago naar grote ha
deed stijgen. De ervaring die Kia met de Sorer
opdeed, zit nu verwerkt in de nieuwste terrein:
to van het merk. De nieuwe Sportage kenmenj
zich door een compacte maatvoering, waarv
het monocoque-design opnieuw stoer en vriem
lijk toont. Toch is de Sportage een van de jan
breedste en hoogste actuele 'kleine' SUV's in E.J
pa. Ook de wielbasis is lang gekozen. BoveroiJ
zorgt het 'fold dive' systeem van de achterbal
voor opmerkelijk veel laadruimte: de rugleuwj
duikt weg waardoor een volkomen vlakke tel
vloer ontstaat. Zelfs de rechtervoorstoel M
geheel vlak om het vervoer van extra lange la-T j
te vergemakkelijken. En het achterraam
afzonderlijk van de achterklep omhoog op
pen. Het full-size reservewiel ligt onder de
vloer, zodat de achterklep met een licht hani
baar opent en sluit. De Sportage wordt 'ever!n
met voorwielaandrijving of vierwielaandnjV'
handgeschakelde vijfversnellingsbak of autfT
sche viertraps transmissie en keus uit twee beuj
nemotoren plus een dieselmotor. ïractiecon.
is standaard in combinatie met vierwteiaano
ving, ESP (Electronic Stability Program) is
neel. Deze systemen voorkomen dat grip ver
gaat- en daarmee wellicht een ongeval, in
vormvaste passagierscompartiment vangen
bags voor- opzij en langs de portierramen
tains') een onverhoopte klap op vóórdat de
tenden persoonlijk schade zouden lijden, -j
en curtain airbags zijn standaard op de EX.
De Sportage krijgt twee niveaus van com tot-J
rusting, naast de gebruikelijke ruime keu
individuele accessoires. De Sportage st
november bij de Nederlandse Kia-deaie-
showroom.
i
V
:v: