Ruim 100 occasions met foto vanbunningen m ïï1rif=uj DUIZENDEN OM 80 JAAR MG TE VIEREN én het laatste Ford nieuws op www.ford-vanbunningen.nl www.ford-vanbunningen.nl Hart van Holland 11 augustus 2004 [Mii=UF^nr \^ip=iinj ^IFD KIA SPORTAGE KRIJG WERELDPREMIÈRE IN PARIJSl Ford Van Bunningen heeft vestigingen in: alphen, bodegraven, gouda, uithoorn, waddinxveen en woerden] S WERELDS GROOTSTE M G - EVENEMENT 'li Het grootste aantal MG sportwagens en personenau to's ooit verzamelde zich in het weekend van 23 tot en met 25 juli op het beroemde circuit van Silverstone voor het MG Car Club International Festival om het 80- jarig bestaan van MG te vieren, dit evenement werd voor de 54e maal georganiseerd en was het grootste MG-festijn tot nu toe, met een opkomst van zo'n 5.000 MG's en 30.000 bezoekers. MG-tiefhebbers hadden vanuit alle uithoeken van de wereld de reis naar Enge land ondernomen om het evenement bij te wonen, zodat nagenoeg ieder MG-modei dat ooit werd geproduceerd, te bewonderen was. De MG Car Club, daarbij uitgebreid ondersteund door de MG Rover Group, verzorgde een 'historische reis door de tijd' van de eerste MG's naar de meest recente MG XPower SV sportwagen,tentoongesteld in een speciale feesttent. Het populaire event kende een uitgebreid scala aan programmaonderdelen, zoals modelgebonden par keerplaatsen en een MG raceprogramma met in totaal meer dan 500 competitieauto's die deelnamen aan 16 afzonderlijke races. Rob Oldaker, Product Development Director van MG Rover Group, was één van de deelnemers aan de twee manches van de MG Trophy, met een fabrieksgeprepareerde MG ZR 'ride drive' auto. Andere MG 80 Jaar activiteiten waren naast het tweedaagse raceprogramma de sprintwed strijden, rallyproeven, een groot marktplein met veel deelnemende bedrijven, een proefritprogramma, een internationaal concours d'elegance, parades, cir cuitrijdend met de eigen auto, speciale tentoonstel lingen en andere, gezellige, publieksevenementen. MG Rover Group toonde haar volledige modelpro gramma, van de populaire MG ZR tot de veelzijdige MG ZT-T Tourer en andere interessante MG model len, zoals een paar supersportieve MG Sport Racing versies. Naast de ruim 500 deelnemende auto's aan de MGCC races, werd er ook een ronde verreden uit het BRDC monopostokampioenschap. Aan de start van de races verschenen MG's uit de beginjaren, zoals de eerste Brooklands, tot de meest recente TF en ZR competitiewagens. Zo bestond het startveld in de MG Trophy uit maar liefst 33 auto's. Op de Copse Runway stonden ruim 100 stands opgesteld, waar tal van onderdelen en accessoires werden aangeboden en MG Car Club stands, gebruikte auto's en de 'Con cours en Pride of Ownership' parade, waarbij de mooiste MG's ooit te bewonderen waren. Roger Pearce ging erg ver in zijn liefde voor MG Roger Pearce, een pure MG liefhebber, is een onvervalste MG-fanaat en onder nam een lange reis met zijn auto, een MGB GT natuurlijk, om het jubileum op Silverstone bij te wonen. Het vertrekpunt van zijn wereldreis was zijn 'EmGee Workshop' in Randburg, Zuid-Afrika. Met zijn MGB GT uit 1973 reed Roger in 39 dagen helemaal alleen meer dan 12.000 kilometer via Zambia, Tanzania, Kenia, Ethiopië, Soedan, Egypte en Italië naar het circuit van Silverstone in Engeland. Roger is eigenaar van EmGee Workshop in Randburg SA, overigens de oude tele grambenaming van de vroegere Abingdon- fabriek, waar hij klassieke MG's onderhoudt. Hij is ook de houder van enkele lan- geafstandsrecords (24, 48 en 72 uur) van Zuid-Afrika. Ook deed hij mee aan races over een afstand van 5.000 en 10.000 kilometer. In 1967 werd Roger gekroond tot Zuid-Afrikaans race kampioen, natuurlijk in een MGB GT. Bij aankomst in Silverstone verklaarde Pearce: "Ik ben zelf ook enigszins verrast dat we het allebei hebben gehaald. Zo'n enorme afstand, zoveel veeleisende, verschillende en ook slechte wegen, helemaal alleen in een klassieke MG, dat is echt een uniek resultaat en ik ben blij dat ik er ben. Dat kan dus met een MG!" Marjolijn Goos, Manager Marketing en Public Rela tions van MG Rover Nederland: "Het MG-evene- ment op Silverstone was ongelooflijk aantrekkelijk voor iedere MG-enthousiasteling, van de oldtimer liefhebber tot aan de eigenaar van de nieuwste MG. Het was goed om te zien dat de bezoekers uit alle delen van de wereld kwamen. Zoals Roger Pearce, die met een MGB GT uit Zuid-Afrika over de weg, of wat er voor doorging, naar Silverstone kwam. MG neemt in de internationale auto-industrie een apar te plaats in. Met extra sportieve modellen voor het dagelijks gebruik met een onderscheidend, bijna uniek karakter, zoals de juist geïntroduceerde MG ZT 260 met een V8 motor en achterwielaandrijving. Een 'driver's car' pur sang." De oudste fabrikant van Korea stelt op 23 s tember 2004 haar jongste SUV (Sport Utility Ve- cle) aan de wereld voor. Dit jaar viert Kia I zestigjarig jubileum als autofabrikant. In de niq we Sportage komt het beste uit deze trotse hist: rie bij elkaar: aansprekende styling, de orw troffen grip van vierwielaandrijving, absoluut p sonenauto-comfort en vijf deuren plus variabf indeling van véél binnenruimte. De afgelopen jaren was het de zeer succes» Sorento die Kia's SUV imago naar grote ha deed stijgen. De ervaring die Kia met de Sorer opdeed, zit nu verwerkt in de nieuwste terrein: to van het merk. De nieuwe Sportage kenmenj zich door een compacte maatvoering, waarv het monocoque-design opnieuw stoer en vriem lijk toont. Toch is de Sportage een van de jan breedste en hoogste actuele 'kleine' SUV's in E.J pa. Ook de wielbasis is lang gekozen. BoveroiJ zorgt het 'fold dive' systeem van de achterbal voor opmerkelijk veel laadruimte: de rugleuwj duikt weg waardoor een volkomen vlakke tel vloer ontstaat. Zelfs de rechtervoorstoel M geheel vlak om het vervoer van extra lange la-T j te vergemakkelijken. En het achterraam afzonderlijk van de achterklep omhoog op pen. Het full-size reservewiel ligt onder de vloer, zodat de achterklep met een licht hani baar opent en sluit. De Sportage wordt 'ever!n met voorwielaandrijving of vierwielaandnjV' handgeschakelde vijfversnellingsbak of autfT sche viertraps transmissie en keus uit twee beuj nemotoren plus een dieselmotor. ïractiecon. is standaard in combinatie met vierwteiaano ving, ESP (Electronic Stability Program) is neel. Deze systemen voorkomen dat grip ver gaat- en daarmee wellicht een ongeval, in vormvaste passagierscompartiment vangen bags voor- opzij en langs de portierramen tains') een onverhoopte klap op vóórdat de tenden persoonlijk schade zouden lijden, -j en curtain airbags zijn standaard op de EX. De Sportage krijgt twee niveaus van com tot-J rusting, naast de gebruikelijke ruime keu individuele accessoires. De Sportage st november bij de Nederlandse Kia-deaie- showroom. i V :v:

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2004 | | pagina 12