DORPSKERN MOERKAPELLE WORDT NADER UITGEWERKT
u
ZUIDEINDE, NOORDEINDE: VERKEERSELLENDE
Zevenhuizen
si
BESTEMMINGSPLAN
OMLEIDINGSWEG N219
AANGENOMEN
NOORDEINDE WORDT
M00RDEINDE
Hart van Holland 29 september 2004
pagina 19
Gem. Zevenhuizen-Moerkap
K5
as?*»
7FVFNHU1ZEN-M0ERKAPELLE
Door Karin Heeren
Zevenhuizen - Door het instemmen met de ruimte
lijke visie, de grondexploitatie en de financiële
onderbouwing is de gemeenteraad in haar vergade
ring van 21 september akkoord gegaan met een
voorstel voor revitalisering van de dorpskern Moer-
kapelle. Na jarenlange discussies is de planvorming
in een stroomversnelling geraakt omdat een aan
zienlijk bedrag aan subsidie binnengehaald kan wor
den als de plannen nog dit jaar door de raad worden
goedgekeurd. Door in te stemmen met de ruimtelijke
visie heeft de raad groen licht gegeven voor het ont
wikkelen van een beeldkwaliteitplan. Deze zal in
december door de raad behandeld worden.
Vanuit een aantal bewoners van de kern Moerkapelle
is aangegeven dat er twijfels zijn rondom een aantal
onderdelen van het plan. De heer Verhage kwam
namens een bewoner van de Dorpsstraat inspreken tijdens
de vergadering, waarbij hij aangaf dat met name de plan
nen voor een nieuwe supermarkt op de locatie van de voor
malige Rabobank stuit op verzet. De argumenten van de
omwonenden zijn dat de huidige supermarkt al niet loopt
en er geen behoefte is aan veel meer oppervlakte. Boven
dien zullen er appartementen boven de supermarkt komen
wat betekent dat er een aantal mensen heel dicht op hun
eigen huis nieuwbouw zal zien verrijzen, wat gevolgen
heeft voor het uitzicht en overlast door verkeerstoename.
De heer Bac (SGP) gaf aan dat er al jaren gepraat wordt
over de revitalisering van Moerkapelle en was daarmee
van mening dat het algemeen belang het individueel
belang moet overstijgen. Wel vond de heer Bac dat er erg
zorgvuldig omgegaan moet worden met de persoonlijke
belangen, dat de inwoners van de kern goed gehoord moe
ten worden. De fracties van het CDA en GemeenteBelan-
gen waren voor het voorstel. De heer Van der Kooij (CDA)
gaf aan dat het goed is voor de toekomst van Moerkapelle
en dat het belangrijk is dat er iets gaat gebeuren. De heer
Van Rijn (GemeenteBelangen) steunde het plan en was
tegen elke vorm van mogelijk uitstel.
De heer Rooker (Christenunie) vroeg zich af hoe het zit met
de juridische toetsing en welke koppeling er is met de plan
nen die er zijn voor ontwikkeling van 'Moerkapelle-West'.
Door in te stemmen met de exploitatieopzet, wordt name
lijk ook ingestemd met de onderbouwing van de subsidie
aanvraag. Het realiseren van een nieuwe locatie voor Beth
San en de Eersteling is de reden dat de urgentiescore om in
aanmerking te komen voor subsidie voor de provincie
doorslaggevend geweest Mevrouw Spekman (PvdA) drong
er bij de wethouder op aan de beslissing over dit plan uit te
stellen tot de oktober vergaderingen van commissie en
raad omdat dan de intentieovereenkomst voor het plange
bied Moerkapelle-West op de agenda staan. Tijdens de ver
gadering refereerde mevrouw Spekman aan een brief van
de Provincie over de toekenning van de subsidie en een
memo van wethouder Zijderhand waarin deze stelt dat er
geen onderlinge relatie is tussen beide plannen. De heer De
Bruin (WD) wilde weten wat de risico's zijn als de presta
ties niet gerealiseerd worden en er geen ISV subsidie
binnen wordt gehaald.
Wethouder Zijderhand drong echter aan op onmiddellijke
behandeling omdat anders het tijdspad voor het binnenha
len van de subsidie in gevaar komt. Wethouder Zijderhand
benadrukte tevens dat er een niet onaanzienlijk bedrag
aan subsidie is gereserveerd. Volgens hem is de grondslag
voor het verlenen van de subsidie juist gelegen in de plan
nen voor het centrum. Bovendien drong hij aan op snelheid
omdat er nog twee andere kansen zijn voor de kern van
Moerkapelle: het voormalige pand van de Rabobank staat
leeg en een aannemer in de dorpskern is bereid mee te
werken aan verplaatsing van het bedrijf.
Mevrouw Spekman ging in de tweede termijn een discussie
aan ten aanzien van zorgcentrum Beth San. In het plange
bied Moerkapelle-West is een belangrijk deel ingeruimd
voor woonzorg-combinatie en deze zorg zal verleend wor
den door Beth San, een zorginstelling op reformatorische
grondslag. Door de fractie van SGP werd betreurd dat de
kwaliteit van zorg door Beth San kennelijk ter discussie
stond. Mevrouw Spekman deelde mee niet te twijfelen aan
de inhoudelijke zorg maar benadrukte wel dat niet iedere
inwoner in Moerkapelle achter de grondbeginselen van
Beth San staan. De discussie droeg niet bij aan een veran
dering van stemming, het voorstel werd aangenomen
waarbij alleen de Partij van de Arbeid tegen heeft gestemd.
Zevenhuizen - "Toch een wethouder die de weg naar Den
Haag heeft gevonden." Aldus Willem Visser tijdens het
inspreken in de raadsvergadering van 21 september waar
bij hij benadrukte erg blij te zijn met het voorstel tot het
aannemen van het bestemmingsplan voor de Omleidings-
weg N219. Blijdschap dat het er nu eindelijk van gaat
komen overheerst: na vijftien jaar actie voeren en de gevol
gen ondervinden van de toename van verkeersdruk.
Wel vroeg de heer Visser om snelheid omdat de planning
op dit moment is dat de weg pas in 2008 opengesteld zal
kunnen worden. De heer Visser wilde het ook nog hebben
over het verkeersgedrag op de Burgemeester Klinkhamer-
weg maar werd tot de orde geroepen door burgemeester
Westendorp. De heer Visser had willen vertellen dat er vaak
veel te hard en onverantwoord gereden wordt op deze
weg, maar omdat dit punt niet op de agenda stond mocht
hierover ook niet ingesproken worden.
Inspreker Perdijk bracht naar voren dat bezwaren van aan-
wonenden van de Knibbelweg serieus behandeld moeten
worden omdat hij namens een cliënt al diverse malen con
tact had gezocht met het gemeentehuis maar er nog steeds
geen concreet antwoord mogelijk was. Deze inwoners van
de gemeente willen graag weten wat er gebeurt met hun
eigendom omdat de weg daar overheen is gepland. De
heer Bac (SGP) drong aan op een wijziging van de agrari
sche bestemming van zogenaamde 'gerende stukjes' agra
rische grond waarvan de economische waarde dan gedaald
is. Wethouder van der Stee wilde niet toezeggen dat de
bestemming zomaar gewijzigd kan worden omdat er nog
meer gaat gebeuren in dit gebied. "En we willen niets
opbouwen wat we later weer willen afbreken." Aldus Van
der Stee. De heer Bac toonde zich teleurgesteld en vroeg
om schorsing van de vergadering. Na onderling beraad
heeft hij geen motie ingediend en ging toch akkoord met
het voorstel.
Wethouder Van der Stee benadrukte wel dat iedereen die
planschade lijdt vanwege de aanleg van de weg gewoon
recht heeft op planschadevergoeding. Bovendien heeft hij
met de provincie Zuid-Holland afgesproken dat zij de
financiële afhandeling van de planschade voor hun reke
ning zullen nemen. Tijdens deze raadsvergadering werd
door de raad ook ingestemd met het convenant met alle
andere betrokken partijen bij de Omleidingsweg: Rijkswa
terstaat, de Provincie Zuid-Holland, de gemeente Waddinx-
veen en Prorail. Vrijdag 24 september heeft de onderteke
ning plaats gevonden van het convenant.
°P deze pagina politieke
onderwerpen in de samen-
van Zeveniiuiien-
notrkapelie en omgeving.
Zevenhuizen - Het Noordeinde
en het Zuideinde: binnen de
dorpskern Zevenhuizen blijven
"eze beide wegen voortdurend
aanleiding voor gesprek. Irrita-
e' esthetische vormgeving,
gevaar voor aanwonenden en
kwetsbare groepen gebruikers.
Het Noordeinde is voorzien van
verkeersremmende maatre
gelen. Iets wat heeft geleid
T°1 lange files het dorp in, het ver-
eer stond vast tot op de snelweg.
Dat
roept op zijn minst vragen op:
l —r•-
Pe onveilig is zo'n situatie nu
'Qenlijk? Welke partijen worden
11 net beste gehoord?
Voor wat betreft Zuideinde, daar
zijn de verwachtingen erg somber.
De op handen zijnde afsluiting van
dfe Wollenfoppenweg doet ver
moeden dat de verkeersdruk op
het Zuideinde enorm zal toene
men. Het hele gebied achter de
knip. Oud-verlaat en delen van Rot
terdam, moeten ontsloten worden
over de Middelweg en dus ook
over het Zuideinde
In de kern Zevenhuizen wordt er
hardop afgevraagd wat er nodig is
om gewoon in het "eigen dorp"
binnen te komen. Hierna een inge
zonden brief van een lezer van het
Hart van Holland die zijn ongenoe
gen wil uiten over de veranderin
gen op het Noordeinde. Volgende
week wordt de toekomst, voor
zover bekend, van het Zuideinde
nader belicht.
Ingezonden brief
Hebt u al een kijkje genomen op
het Noordeinde na de ver
keerstechnische maatregelen die
daar vorige week zijn uitgevoerd?
Of sterker nog, bent u er met de
auto al over heen gereden?
Mijn vuurdoop was vorige week op
weg naar de Texaco-pomp op de
Swanlaweg (jawel, daarvoor rij ik
altijd keurig om over het Noordein
de, zoals het hoort).
In opdracht van de Gemeente
(neem ik aan) is het Noordeinde
groots aangepakt. Tussen het kruis
punt met de Tweemanspolder
/Opril en de brug naar de N219
(Swanlaweg/Molenweg), een
afstand van ruim een kilometer,
bevinden zich nu liefst 2 slalom
stroken en een cakewalk. Je hoeft
niet langer meer helemaal naar Six-
Flags in Flevoland, nee van dat alles
kun je nu vlak bij huis genieten.
Ook esthetisch is het helemaal top.
Kijkt u zelf maar eens naar de tal
loze kloeke zuilen die zijn
geplaatst en die in fris zwart-wit
zijn uitgevoerd. Een mooi contrast
met de oude monumentale boer
derijen langs de weg en ook het
uitzicht over die eentonige/saaie
Tweemanspolder is er duidelijk een
stuk fraaier door geworden, vind u
niet? Kortom, het Noordeinde is
een Moordeinde geworden.
Ik ben nu al benieuwd wat er ver
zonnen is of gaat worden voor het
Zuideinde. Dat kan natuurlijk niet
achterblijven, want daar is het ver
keersprobleem minstens even
groot. Zuideinde moet maar snel
veranderen in Zuchteinde (vanwe
ge de zuchten van verbazing en
bewondering over wat daar uit de
hoed getoverd gaat worden).
En moet ook de Weth.Kreftlaan-
Schielandsingel-Burg.Boerstraat
niet aangepakt worden? Immers
ook daar is het in de spitsuren al
een drukte van belang...en Wij
Kunnen Spitsverkeer Best Begren
zen als u begrijpt wat ik bedoel.
U zult wel denken dat ik aardig de
weg kwijt ben, maar ik vraag me in
alle ernst af of dat niet eerder
geldt voor de verantwoordelijke
plannenmakers binnen onze
gemeenschap. Over de maatrege
len die genomen moeten worden
m.b.t. het snel toenemende
(sluip)verkeer in en om onze dorps
kern is en wordt uiteraard zorgvul
dig (en zeker langdurig) nage
dacht. Er moet blijkbaar veel gepol-
derd worden om tot oplossingen te
komen. Wat men nu voor het
Noordeinde heeft bedacht en uit
gevoerd overtreft de stoutste ver
wachtingen. Het verkeer zal er let
terlijk door worden afgeremd, dat
is wel zeker, maar het volume zal
niet verminderen, de 'sluipers' zul
len helaas blijven komen. M.a.w. er
is veel geld (ik schat een bedrag
van meer dan 5 nullen!) uitgege
ven voor weinig resultaat. En
bovendien ziet het er gewoon niet
uit! Waarom niet simpelweg de
weg sluiten voor auto's tijdens spit
suren? Dat kost een verkeersbord,
plus inzet van controle af en toe, of
desnoods permanent met een
camera. Een andere goedkope
oplossing is eenrichtingverkeer
instellen: vanuit Zevenhuizen kun
je Noordeinde respectievelijk Zui
deinde op, naar Zevenhuizen toe
zul je via Swanlaweg respectievelijk
Zuidplasweg moeten. Een derde
mogelijkheid is het aanbrengen
van een bussluis ergens halverwe
ge, zowel in het Noordeinde als in
het Zuideinde.
Bij al deze opties zal de verkeers
druk op de N219 weliswaar toene
men, maar alleen in de spits(!) Ove
rigens is dat een tijdelijk ongemak,
omdat nu eindelijk de lang beloof
de omleidingroute gerealiseerd
gaat worden. (NB: wordt dan het
Noordeinde weer in oude glorie
hersteld?). Ik denk dat er in de
omgeving genoeg voorbeelden
zijn waar (spits-)afsluiting c.q. een
richting succesvol werkt. Kijk bijv.
naar de Plasweg richting Waddinx-
veen. Sinds daar een soort afslui
ting in zit, is er nauwelijks autover
keer en zijn de meeste wegversmal
lingen en drempels zelfs opge
ruimd!
Hans Knijnenburg, Wilgenlaan 8