DORPSKERN MOERKAPELLE WORDT NADER UITGEWERKT u ZUIDEINDE, NOORDEINDE: VERKEERSELLENDE Zevenhuizen si BESTEMMINGSPLAN OMLEIDINGSWEG N219 AANGENOMEN NOORDEINDE WORDT M00RDEINDE Hart van Holland 29 september 2004 pagina 19 Gem. Zevenhuizen-Moerkap K5 as?*» 7FVFNHU1ZEN-M0ERKAPELLE Door Karin Heeren Zevenhuizen - Door het instemmen met de ruimte lijke visie, de grondexploitatie en de financiële onderbouwing is de gemeenteraad in haar vergade ring van 21 september akkoord gegaan met een voorstel voor revitalisering van de dorpskern Moer- kapelle. Na jarenlange discussies is de planvorming in een stroomversnelling geraakt omdat een aan zienlijk bedrag aan subsidie binnengehaald kan wor den als de plannen nog dit jaar door de raad worden goedgekeurd. Door in te stemmen met de ruimtelijke visie heeft de raad groen licht gegeven voor het ont wikkelen van een beeldkwaliteitplan. Deze zal in december door de raad behandeld worden. Vanuit een aantal bewoners van de kern Moerkapelle is aangegeven dat er twijfels zijn rondom een aantal onderdelen van het plan. De heer Verhage kwam namens een bewoner van de Dorpsstraat inspreken tijdens de vergadering, waarbij hij aangaf dat met name de plan nen voor een nieuwe supermarkt op de locatie van de voor malige Rabobank stuit op verzet. De argumenten van de omwonenden zijn dat de huidige supermarkt al niet loopt en er geen behoefte is aan veel meer oppervlakte. Boven dien zullen er appartementen boven de supermarkt komen wat betekent dat er een aantal mensen heel dicht op hun eigen huis nieuwbouw zal zien verrijzen, wat gevolgen heeft voor het uitzicht en overlast door verkeerstoename. De heer Bac (SGP) gaf aan dat er al jaren gepraat wordt over de revitalisering van Moerkapelle en was daarmee van mening dat het algemeen belang het individueel belang moet overstijgen. Wel vond de heer Bac dat er erg zorgvuldig omgegaan moet worden met de persoonlijke belangen, dat de inwoners van de kern goed gehoord moe ten worden. De fracties van het CDA en GemeenteBelan- gen waren voor het voorstel. De heer Van der Kooij (CDA) gaf aan dat het goed is voor de toekomst van Moerkapelle en dat het belangrijk is dat er iets gaat gebeuren. De heer Van Rijn (GemeenteBelangen) steunde het plan en was tegen elke vorm van mogelijk uitstel. De heer Rooker (Christenunie) vroeg zich af hoe het zit met de juridische toetsing en welke koppeling er is met de plan nen die er zijn voor ontwikkeling van 'Moerkapelle-West'. Door in te stemmen met de exploitatieopzet, wordt name lijk ook ingestemd met de onderbouwing van de subsidie aanvraag. Het realiseren van een nieuwe locatie voor Beth San en de Eersteling is de reden dat de urgentiescore om in aanmerking te komen voor subsidie voor de provincie doorslaggevend geweest Mevrouw Spekman (PvdA) drong er bij de wethouder op aan de beslissing over dit plan uit te stellen tot de oktober vergaderingen van commissie en raad omdat dan de intentieovereenkomst voor het plange bied Moerkapelle-West op de agenda staan. Tijdens de ver gadering refereerde mevrouw Spekman aan een brief van de Provincie over de toekenning van de subsidie en een memo van wethouder Zijderhand waarin deze stelt dat er geen onderlinge relatie is tussen beide plannen. De heer De Bruin (WD) wilde weten wat de risico's zijn als de presta ties niet gerealiseerd worden en er geen ISV subsidie binnen wordt gehaald. Wethouder Zijderhand drong echter aan op onmiddellijke behandeling omdat anders het tijdspad voor het binnenha len van de subsidie in gevaar komt. Wethouder Zijderhand benadrukte tevens dat er een niet onaanzienlijk bedrag aan subsidie is gereserveerd. Volgens hem is de grondslag voor het verlenen van de subsidie juist gelegen in de plan nen voor het centrum. Bovendien drong hij aan op snelheid omdat er nog twee andere kansen zijn voor de kern van Moerkapelle: het voormalige pand van de Rabobank staat leeg en een aannemer in de dorpskern is bereid mee te werken aan verplaatsing van het bedrijf. Mevrouw Spekman ging in de tweede termijn een discussie aan ten aanzien van zorgcentrum Beth San. In het plange bied Moerkapelle-West is een belangrijk deel ingeruimd voor woonzorg-combinatie en deze zorg zal verleend wor den door Beth San, een zorginstelling op reformatorische grondslag. Door de fractie van SGP werd betreurd dat de kwaliteit van zorg door Beth San kennelijk ter discussie stond. Mevrouw Spekman deelde mee niet te twijfelen aan de inhoudelijke zorg maar benadrukte wel dat niet iedere inwoner in Moerkapelle achter de grondbeginselen van Beth San staan. De discussie droeg niet bij aan een veran dering van stemming, het voorstel werd aangenomen waarbij alleen de Partij van de Arbeid tegen heeft gestemd. Zevenhuizen - "Toch een wethouder die de weg naar Den Haag heeft gevonden." Aldus Willem Visser tijdens het inspreken in de raadsvergadering van 21 september waar bij hij benadrukte erg blij te zijn met het voorstel tot het aannemen van het bestemmingsplan voor de Omleidings- weg N219. Blijdschap dat het er nu eindelijk van gaat komen overheerst: na vijftien jaar actie voeren en de gevol gen ondervinden van de toename van verkeersdruk. Wel vroeg de heer Visser om snelheid omdat de planning op dit moment is dat de weg pas in 2008 opengesteld zal kunnen worden. De heer Visser wilde het ook nog hebben over het verkeersgedrag op de Burgemeester Klinkhamer- weg maar werd tot de orde geroepen door burgemeester Westendorp. De heer Visser had willen vertellen dat er vaak veel te hard en onverantwoord gereden wordt op deze weg, maar omdat dit punt niet op de agenda stond mocht hierover ook niet ingesproken worden. Inspreker Perdijk bracht naar voren dat bezwaren van aan- wonenden van de Knibbelweg serieus behandeld moeten worden omdat hij namens een cliënt al diverse malen con tact had gezocht met het gemeentehuis maar er nog steeds geen concreet antwoord mogelijk was. Deze inwoners van de gemeente willen graag weten wat er gebeurt met hun eigendom omdat de weg daar overheen is gepland. De heer Bac (SGP) drong aan op een wijziging van de agrari sche bestemming van zogenaamde 'gerende stukjes' agra rische grond waarvan de economische waarde dan gedaald is. Wethouder van der Stee wilde niet toezeggen dat de bestemming zomaar gewijzigd kan worden omdat er nog meer gaat gebeuren in dit gebied. "En we willen niets opbouwen wat we later weer willen afbreken." Aldus Van der Stee. De heer Bac toonde zich teleurgesteld en vroeg om schorsing van de vergadering. Na onderling beraad heeft hij geen motie ingediend en ging toch akkoord met het voorstel. Wethouder Van der Stee benadrukte wel dat iedereen die planschade lijdt vanwege de aanleg van de weg gewoon recht heeft op planschadevergoeding. Bovendien heeft hij met de provincie Zuid-Holland afgesproken dat zij de financiële afhandeling van de planschade voor hun reke ning zullen nemen. Tijdens deze raadsvergadering werd door de raad ook ingestemd met het convenant met alle andere betrokken partijen bij de Omleidingsweg: Rijkswa terstaat, de Provincie Zuid-Holland, de gemeente Waddinx- veen en Prorail. Vrijdag 24 september heeft de onderteke ning plaats gevonden van het convenant. °P deze pagina politieke onderwerpen in de samen- van Zeveniiuiien- notrkapelie en omgeving. Zevenhuizen - Het Noordeinde en het Zuideinde: binnen de dorpskern Zevenhuizen blijven "eze beide wegen voortdurend aanleiding voor gesprek. Irrita- e' esthetische vormgeving, gevaar voor aanwonenden en kwetsbare groepen gebruikers. Het Noordeinde is voorzien van verkeersremmende maatre gelen. Iets wat heeft geleid T°1 lange files het dorp in, het ver- eer stond vast tot op de snelweg. Dat roept op zijn minst vragen op: l —r•- Pe onveilig is zo'n situatie nu 'Qenlijk? Welke partijen worden 11 net beste gehoord? Voor wat betreft Zuideinde, daar zijn de verwachtingen erg somber. De op handen zijnde afsluiting van dfe Wollenfoppenweg doet ver moeden dat de verkeersdruk op het Zuideinde enorm zal toene men. Het hele gebied achter de knip. Oud-verlaat en delen van Rot terdam, moeten ontsloten worden over de Middelweg en dus ook over het Zuideinde In de kern Zevenhuizen wordt er hardop afgevraagd wat er nodig is om gewoon in het "eigen dorp" binnen te komen. Hierna een inge zonden brief van een lezer van het Hart van Holland die zijn ongenoe gen wil uiten over de veranderin gen op het Noordeinde. Volgende week wordt de toekomst, voor zover bekend, van het Zuideinde nader belicht. Ingezonden brief Hebt u al een kijkje genomen op het Noordeinde na de ver keerstechnische maatregelen die daar vorige week zijn uitgevoerd? Of sterker nog, bent u er met de auto al over heen gereden? Mijn vuurdoop was vorige week op weg naar de Texaco-pomp op de Swanlaweg (jawel, daarvoor rij ik altijd keurig om over het Noordein de, zoals het hoort). In opdracht van de Gemeente (neem ik aan) is het Noordeinde groots aangepakt. Tussen het kruis punt met de Tweemanspolder /Opril en de brug naar de N219 (Swanlaweg/Molenweg), een afstand van ruim een kilometer, bevinden zich nu liefst 2 slalom stroken en een cakewalk. Je hoeft niet langer meer helemaal naar Six- Flags in Flevoland, nee van dat alles kun je nu vlak bij huis genieten. Ook esthetisch is het helemaal top. Kijkt u zelf maar eens naar de tal loze kloeke zuilen die zijn geplaatst en die in fris zwart-wit zijn uitgevoerd. Een mooi contrast met de oude monumentale boer derijen langs de weg en ook het uitzicht over die eentonige/saaie Tweemanspolder is er duidelijk een stuk fraaier door geworden, vind u niet? Kortom, het Noordeinde is een Moordeinde geworden. Ik ben nu al benieuwd wat er ver zonnen is of gaat worden voor het Zuideinde. Dat kan natuurlijk niet achterblijven, want daar is het ver keersprobleem minstens even groot. Zuideinde moet maar snel veranderen in Zuchteinde (vanwe ge de zuchten van verbazing en bewondering over wat daar uit de hoed getoverd gaat worden). En moet ook de Weth.Kreftlaan- Schielandsingel-Burg.Boerstraat niet aangepakt worden? Immers ook daar is het in de spitsuren al een drukte van belang...en Wij Kunnen Spitsverkeer Best Begren zen als u begrijpt wat ik bedoel. U zult wel denken dat ik aardig de weg kwijt ben, maar ik vraag me in alle ernst af of dat niet eerder geldt voor de verantwoordelijke plannenmakers binnen onze gemeenschap. Over de maatrege len die genomen moeten worden m.b.t. het snel toenemende (sluip)verkeer in en om onze dorps kern is en wordt uiteraard zorgvul dig (en zeker langdurig) nage dacht. Er moet blijkbaar veel gepol- derd worden om tot oplossingen te komen. Wat men nu voor het Noordeinde heeft bedacht en uit gevoerd overtreft de stoutste ver wachtingen. Het verkeer zal er let terlijk door worden afgeremd, dat is wel zeker, maar het volume zal niet verminderen, de 'sluipers' zul len helaas blijven komen. M.a.w. er is veel geld (ik schat een bedrag van meer dan 5 nullen!) uitgege ven voor weinig resultaat. En bovendien ziet het er gewoon niet uit! Waarom niet simpelweg de weg sluiten voor auto's tijdens spit suren? Dat kost een verkeersbord, plus inzet van controle af en toe, of desnoods permanent met een camera. Een andere goedkope oplossing is eenrichtingverkeer instellen: vanuit Zevenhuizen kun je Noordeinde respectievelijk Zui deinde op, naar Zevenhuizen toe zul je via Swanlaweg respectievelijk Zuidplasweg moeten. Een derde mogelijkheid is het aanbrengen van een bussluis ergens halverwe ge, zowel in het Noordeinde als in het Zuideinde. Bij al deze opties zal de verkeers druk op de N219 weliswaar toene men, maar alleen in de spits(!) Ove rigens is dat een tijdelijk ongemak, omdat nu eindelijk de lang beloof de omleidingroute gerealiseerd gaat worden. (NB: wordt dan het Noordeinde weer in oude glorie hersteld?). Ik denk dat er in de omgeving genoeg voorbeelden zijn waar (spits-)afsluiting c.q. een richting succesvol werkt. Kijk bijv. naar de Plasweg richting Waddinx- veen. Sinds daar een soort afslui ting in zit, is er nauwelijks autover keer en zijn de meeste wegversmal lingen en drempels zelfs opge ruimd! Hans Knijnenburg, Wilgenlaan 8

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2004 | | pagina 19