STICHTING ZOEKT BESTUURDERS
EN ALGEMEEN MANAGER
GEEN ALGEMENE BESCHOUWINGEN,
WEL EXTRA BEZUINIGINGEN
D
DE KLACHTENPROCEDURE: DE FEITEN OP EEN RIJTJE
KË.
INTERREGIONALE STRUCTUURVISIE RZG-DRIEH0EK LIGT TER VISIE
d t»
II
Zevenhuizen
Moerkapelle
enhuizen-moerka pelle
Hart van Holland 6 oktober 2004
pagina 21
Door Karin Heeren
I
II
7
|U;
Gem. Zevenhuizen-Moerkap
m. Zevenhuizen-Moerkapelle
Zevenhuizen - Per 1 januari 2005 is het een feit:
dan is er een bestuur voor het openbaar onderwijs
in de gemeenten Zevenhuizen-Moerkapelle, Bleis-
wijk, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en
Nieuwerkerk aan den IJssel. Alle gemeenteraden
zijn hier inmiddels mee akkoord gegaan en kan er
verder gewerkt worden aan de invulling van de
stichting. Inmiddels loopt de wervingscampagne
voor een bestuursmanager en bestuurders. Zowel
landelijk als regionaal zijn of worden advertenties
geplaatst waarop kandidaten kunnen reageren.
Wethouder Van der Stee: "De bestuursmanager
wordt een belangrijk intermediair tussen het
bestuur en de directies van de negen scholen die
vallen onder het bestuur van de stichting. Directies van
scholen zijn nu nog vaak teveel bezig met management-
staken, wat ten koste gaat van de onderwijskundige
taken. Het betekent dus directe taakverlichting." Wet
houder Van der Stee is lid van de stuurgroep Bestuurlijke
Schaalvergroting. Deze stuurgroep is nu belast met het
werven van kandidaten voor de functie van bestuursma
nager. Dit is een veelzijdige fulltime baan waarbij leiding
geven, coördinatie, kwaliteitszorg, personeelsbeleid en
financieel beleid kernwoorden zijn.
Wethouder Van der Stee: "De bestuurders worden ook
aangesteld op grond van hun kwaliteiten. Deze onbezol
digde functies vragen vaardigheden op het gebied van
diverse aandachtsgebieden. Vier bestuursleden zullen
geselecteerd gaan worden op grond van specifieke des
kundigheid op juridisch, financieel-economisch of bouw
kundig terrein of op het gebied van personeelsbeleid.
Uiteraard zullen alle kandidaten de doelstellingen en uit
gangspunten van het openbaar onderwijs volledig moe
ten onderschrijven." Het bestuur wordt een bestuur op
afstand, welke gaat besturen op hoofdlijnen.
Wethouder Van der Stee is gelukkig met de instelling van
een bestuur voor het openbaar onderwijs. Daarmee komt
er een einde aan de 'twee-petten-problematiek' waar hij
tot nu toe nog wel eens mee te maken had. Als formeel
bestuur van het openbaar onderwijs moest hij als het
ware een voorstel bij zichzelf indienen, om daar met de
verantwoordelijkheid van wethouder een besluit over te
nemen. Met een bestuur op afstand zal dit zeker verbe
teren, voor alle partijen, zo verwacht de wethouder.
Zevenhuizen - De programmabegroting voor het
jaar 2005 zal dit jaar niet behandeld worden in een
aparte begrotingsraad. Er is besloten de begroting
te behandelen binnen de reguliere commissie- en
raadsvergaderingen in oktober. Geen algemene
beschouwingen, geen uitgebreide politieke visie
van de politieke partijen. Inhoudelijk zullen er tij
dens de raadsvergadering van 26 oktober naar ver
wachting wel enige opmerkingen gemaakt worden.
De begroting ademt ook dit jaar de sfeer uit van
bezuinigingen. De bezuinigingen zoals deze wor
den voorgestaan .door het kabinet hebben gevol
gen voor de gemeentekas. Het rijk legt ook aan de
gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle een aantal bezuini
gingen op. De Zalmsnip verdwijnt en de OZB belasting
zal stijgen. Dus de economische slechte tijden zijn direct
merkbaar.
Het college maakt nog geen structurele keuzes om te
komen tot grote bezuinigingen. Deze begroting laat zien
dat er wat "kleinere" bezuinigingen worden doorge
voerd. Toch concludeert het college in haar begroting dat
dit voor de komende jaren niet meer volstaat. De wens is
dan ook om in de eerste helft van 2005 structurele keuzes
te maken ten aanzien van de financiële huishouding van
de gemeente. In mei zal dan ook de Voorjaarsnota uitge
breid behandeld worden. Dat is ook het moment voor
politieke beschouwingen.
Regio - Door 23 betrokken partijen is vorige week
de interregionale structuurvisie driehoek RZG Zuid-
Plas aangenomen. Deze is tot stand gekomen na
jarenlang intensief overleg met een gezamenlijke
doelstelling: het ontwikkelen van de Zuidplaspol
der waarbij alle partijen elkaar moeten versterken.
Maar wat is het precies en wat betekent dat voor
i re9io? Wethouder Van der Stee licht toe: "In de
interregionale structuurvisie staat grofweg hoe het
Gebied tussen Rotterdam, Zoetermeer en Gouda
rich grofweg moet ontwikkelen in de periode 2010-
030. Het is formeel niet meer dan een visie maar
e, ls toch erg belangrijk omdat op basis van dit
s'uk de ontwerpen worden gemaakt voor streek
plan herziening en voor een 'intergemeentelijk
structuurplan' en op basis daarvan worden er
Bestemmingsplannen gemaakt."
e plannen voor de Zuidplaspolder zijn gebaseerd op
de Nota Ruimte die door het kabinet is opgesteld
en eerdaags door de Tweede Kamer zal worden
geaccepteerd. Hierin is de Zuidplaspolder aangewezen als
tweede grote verstedelijkingslocatie na Almere. Daar
naast wordt de visie breed gedragen door allerlei andere
partijen, zoals de Kamer van Koophandel, de WLTO en de
samenwerkende milieu- en natuurorganisaties. Om het
plan tot werkelijkheid te laten komen is echter meer
nodig dat brede steun. Wethouder Van der Stee onder
schrijft dat, hij vertelt dat de overheid inmiddels al actie
onderneemt om ervoor te zorgen dat de doelen kunnen
worden bereikt. Het oprichten van de Grondbank is daar
een voorbeeld van.
Over de gevolgen voor de gemeente Zevenhuizen-Moer
kapelle wil de wethouder ook nog wel wat kwijt: "Al in
de structuurvisie van 1995 van de gemeente wordt
gesproken over de omslag naar een recreatieve gemeen
te en een forse groei van de kernen om het voorzienin
genniveau te kunnen behouden. In de planvorming voor
de RZG-driehoek is er wel steeds op de volgende punten
gehamerd: openhouden van de Rottepolders, uitbreiding
mogelijk maken voor Zevenhuizen-Moerkapelle waarbij
we verlost zullen zijn van het knellende contourenbeleid,
handhaven van de huidige identiteit van de kernen,
geconcentreerde herplaatsingsruimte voor de glastuin
bouw en tijdige ontsluiting van de nieuwe woonbebou
wing. Deze punten zijn terug te vinden in de visie die
thans ter inzage ligt."
Tot slot wil de wethouder kwijt dat de kern Oud Verlaat
buiten schot blijft bij deze ronde van verstedelijking. Wel
wordt er onderzoek gedaan om de kern beter te ontslui
ten. Zo is op dit moment een tracé in onderzoek waarbij
er een mogelijke verbinding komt met de N219 vanaf de
Doenkade. Hiervoor is een kruising met de Rotte noodza
kelijk en wat de wethouder betreft zou hij het liefst een
tunnel zien om te voorkomen dat het landschap wordt
aangetast.
Op dit moment ligt de visie ter inzage. "Wel zou ik bur
gers aanraden om de behoeften aan ruimte voor woning
bouw, glas, bedrijven, groen en water als een gegeven te
beschouwen. De raad krijgt straks de kans om aandachts
punten mee te geven voor de uitwerking van de visie en
ik raad insprekers aan vooral daar op in te gaan."
tpVk U-Zen 'n c'e raadsvergadering van 21 sep-
's een nieuw klachtenreglement vastge-
eid. In dit reglement is opgenomen hoe er omge-
hchJ1 moet worden met klachten van burgers. Wel-
srh i 'S wat onduidelijk wat nu precies het ver-
Ij ls Tussen het meldpunt dat dit jaar door wet-
uder De Jong officieel in gebruik is genomen en
n,euwe klachtenreglement. Burgemeester
stendorp geeft toelichting. "Het grote verschil
d fSen ™et meldpunt en de klachtenprocedure is
je eejJ melding gaat over iets, en een klacht over
Een melding kan bijvoorbeeld zijn een afgewaaide
tak, niet brandende straatverlichting, zwerfvuil of
een losliggende stoeptegel. Al deze zaken kunnen
doorgegeven worden op het speciale telefoonnummer
637703 en zullen daarna zo snel mogelijk worden opge
lost. Er wordt binnen de gemeentelijke organisatie hard
aan gewerkt om de dienstverlening wat dat betreft nog
steeds verder te verbeteren en optimaal te krijgen. Door
aan te geven welke zaken in de gemeente aandacht
nodig hebben, worden attente burgers als het ware de
'ogen en oren' van de gemeente.
Een klacht daarentegen gaat over iemand. Burgemeester
Westendorp: "Als iemand niet netjes wordt behandeld, er
zijn woorden gevallen, kortom het zijn uitingen van
ongenoegen over gedragingen van ambtenaren." Het
indienen van een klacht over dit soort zaken is op zich
overigens niet nieuw, wel de afhandeling van de klacht.
Vroeger was hiervoor een externe klachtencommissie.
Door veranderende wetgeving kan dat niet meer. De
klacht komt nu binnen bij de gemeentesecretaris. Hij
geeft leiding aan het ambtenarenkorps en zal deze klacht
afhandelen. Als de klacht iemand van het college betreft
gaat de klacht opnieuw een andere weg. De externe
leden, dus de leden die niet vanuit de organisatie komen,
van de bezwaarschriftencommissie.
«ÉS? X Sr!ife