STICHTING ZOEKT BESTUURDERS EN ALGEMEEN MANAGER GEEN ALGEMENE BESCHOUWINGEN, WEL EXTRA BEZUINIGINGEN D DE KLACHTENPROCEDURE: DE FEITEN OP EEN RIJTJE KË. INTERREGIONALE STRUCTUURVISIE RZG-DRIEH0EK LIGT TER VISIE d t» II Zevenhuizen Moerkapelle enhuizen-moerka pelle Hart van Holland 6 oktober 2004 pagina 21 Door Karin Heeren I II 7 |U; Gem. Zevenhuizen-Moerkap m. Zevenhuizen-Moerkapelle Zevenhuizen - Per 1 januari 2005 is het een feit: dan is er een bestuur voor het openbaar onderwijs in de gemeenten Zevenhuizen-Moerkapelle, Bleis- wijk, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Nieuwerkerk aan den IJssel. Alle gemeenteraden zijn hier inmiddels mee akkoord gegaan en kan er verder gewerkt worden aan de invulling van de stichting. Inmiddels loopt de wervingscampagne voor een bestuursmanager en bestuurders. Zowel landelijk als regionaal zijn of worden advertenties geplaatst waarop kandidaten kunnen reageren. Wethouder Van der Stee: "De bestuursmanager wordt een belangrijk intermediair tussen het bestuur en de directies van de negen scholen die vallen onder het bestuur van de stichting. Directies van scholen zijn nu nog vaak teveel bezig met management- staken, wat ten koste gaat van de onderwijskundige taken. Het betekent dus directe taakverlichting." Wet houder Van der Stee is lid van de stuurgroep Bestuurlijke Schaalvergroting. Deze stuurgroep is nu belast met het werven van kandidaten voor de functie van bestuursma nager. Dit is een veelzijdige fulltime baan waarbij leiding geven, coördinatie, kwaliteitszorg, personeelsbeleid en financieel beleid kernwoorden zijn. Wethouder Van der Stee: "De bestuurders worden ook aangesteld op grond van hun kwaliteiten. Deze onbezol digde functies vragen vaardigheden op het gebied van diverse aandachtsgebieden. Vier bestuursleden zullen geselecteerd gaan worden op grond van specifieke des kundigheid op juridisch, financieel-economisch of bouw kundig terrein of op het gebied van personeelsbeleid. Uiteraard zullen alle kandidaten de doelstellingen en uit gangspunten van het openbaar onderwijs volledig moe ten onderschrijven." Het bestuur wordt een bestuur op afstand, welke gaat besturen op hoofdlijnen. Wethouder Van der Stee is gelukkig met de instelling van een bestuur voor het openbaar onderwijs. Daarmee komt er een einde aan de 'twee-petten-problematiek' waar hij tot nu toe nog wel eens mee te maken had. Als formeel bestuur van het openbaar onderwijs moest hij als het ware een voorstel bij zichzelf indienen, om daar met de verantwoordelijkheid van wethouder een besluit over te nemen. Met een bestuur op afstand zal dit zeker verbe teren, voor alle partijen, zo verwacht de wethouder. Zevenhuizen - De programmabegroting voor het jaar 2005 zal dit jaar niet behandeld worden in een aparte begrotingsraad. Er is besloten de begroting te behandelen binnen de reguliere commissie- en raadsvergaderingen in oktober. Geen algemene beschouwingen, geen uitgebreide politieke visie van de politieke partijen. Inhoudelijk zullen er tij dens de raadsvergadering van 26 oktober naar ver wachting wel enige opmerkingen gemaakt worden. De begroting ademt ook dit jaar de sfeer uit van bezuinigingen. De bezuinigingen zoals deze wor den voorgestaan .door het kabinet hebben gevol gen voor de gemeentekas. Het rijk legt ook aan de gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle een aantal bezuini gingen op. De Zalmsnip verdwijnt en de OZB belasting zal stijgen. Dus de economische slechte tijden zijn direct merkbaar. Het college maakt nog geen structurele keuzes om te komen tot grote bezuinigingen. Deze begroting laat zien dat er wat "kleinere" bezuinigingen worden doorge voerd. Toch concludeert het college in haar begroting dat dit voor de komende jaren niet meer volstaat. De wens is dan ook om in de eerste helft van 2005 structurele keuzes te maken ten aanzien van de financiële huishouding van de gemeente. In mei zal dan ook de Voorjaarsnota uitge breid behandeld worden. Dat is ook het moment voor politieke beschouwingen. Regio - Door 23 betrokken partijen is vorige week de interregionale structuurvisie driehoek RZG Zuid- Plas aangenomen. Deze is tot stand gekomen na jarenlang intensief overleg met een gezamenlijke doelstelling: het ontwikkelen van de Zuidplaspol der waarbij alle partijen elkaar moeten versterken. Maar wat is het precies en wat betekent dat voor i re9io? Wethouder Van der Stee licht toe: "In de interregionale structuurvisie staat grofweg hoe het Gebied tussen Rotterdam, Zoetermeer en Gouda rich grofweg moet ontwikkelen in de periode 2010- 030. Het is formeel niet meer dan een visie maar e, ls toch erg belangrijk omdat op basis van dit s'uk de ontwerpen worden gemaakt voor streek plan herziening en voor een 'intergemeentelijk structuurplan' en op basis daarvan worden er Bestemmingsplannen gemaakt." e plannen voor de Zuidplaspolder zijn gebaseerd op de Nota Ruimte die door het kabinet is opgesteld en eerdaags door de Tweede Kamer zal worden geaccepteerd. Hierin is de Zuidplaspolder aangewezen als tweede grote verstedelijkingslocatie na Almere. Daar naast wordt de visie breed gedragen door allerlei andere partijen, zoals de Kamer van Koophandel, de WLTO en de samenwerkende milieu- en natuurorganisaties. Om het plan tot werkelijkheid te laten komen is echter meer nodig dat brede steun. Wethouder Van der Stee onder schrijft dat, hij vertelt dat de overheid inmiddels al actie onderneemt om ervoor te zorgen dat de doelen kunnen worden bereikt. Het oprichten van de Grondbank is daar een voorbeeld van. Over de gevolgen voor de gemeente Zevenhuizen-Moer kapelle wil de wethouder ook nog wel wat kwijt: "Al in de structuurvisie van 1995 van de gemeente wordt gesproken over de omslag naar een recreatieve gemeen te en een forse groei van de kernen om het voorzienin genniveau te kunnen behouden. In de planvorming voor de RZG-driehoek is er wel steeds op de volgende punten gehamerd: openhouden van de Rottepolders, uitbreiding mogelijk maken voor Zevenhuizen-Moerkapelle waarbij we verlost zullen zijn van het knellende contourenbeleid, handhaven van de huidige identiteit van de kernen, geconcentreerde herplaatsingsruimte voor de glastuin bouw en tijdige ontsluiting van de nieuwe woonbebou wing. Deze punten zijn terug te vinden in de visie die thans ter inzage ligt." Tot slot wil de wethouder kwijt dat de kern Oud Verlaat buiten schot blijft bij deze ronde van verstedelijking. Wel wordt er onderzoek gedaan om de kern beter te ontslui ten. Zo is op dit moment een tracé in onderzoek waarbij er een mogelijke verbinding komt met de N219 vanaf de Doenkade. Hiervoor is een kruising met de Rotte noodza kelijk en wat de wethouder betreft zou hij het liefst een tunnel zien om te voorkomen dat het landschap wordt aangetast. Op dit moment ligt de visie ter inzage. "Wel zou ik bur gers aanraden om de behoeften aan ruimte voor woning bouw, glas, bedrijven, groen en water als een gegeven te beschouwen. De raad krijgt straks de kans om aandachts punten mee te geven voor de uitwerking van de visie en ik raad insprekers aan vooral daar op in te gaan." tpVk U-Zen 'n c'e raadsvergadering van 21 sep- 's een nieuw klachtenreglement vastge- eid. In dit reglement is opgenomen hoe er omge- hchJ1 moet worden met klachten van burgers. Wel- srh i 'S wat onduidelijk wat nu precies het ver- Ij ls Tussen het meldpunt dat dit jaar door wet- uder De Jong officieel in gebruik is genomen en n,euwe klachtenreglement. Burgemeester stendorp geeft toelichting. "Het grote verschil d fSen ™et meldpunt en de klachtenprocedure is je eejJ melding gaat over iets, en een klacht over Een melding kan bijvoorbeeld zijn een afgewaaide tak, niet brandende straatverlichting, zwerfvuil of een losliggende stoeptegel. Al deze zaken kunnen doorgegeven worden op het speciale telefoonnummer 637703 en zullen daarna zo snel mogelijk worden opge lost. Er wordt binnen de gemeentelijke organisatie hard aan gewerkt om de dienstverlening wat dat betreft nog steeds verder te verbeteren en optimaal te krijgen. Door aan te geven welke zaken in de gemeente aandacht nodig hebben, worden attente burgers als het ware de 'ogen en oren' van de gemeente. Een klacht daarentegen gaat over iemand. Burgemeester Westendorp: "Als iemand niet netjes wordt behandeld, er zijn woorden gevallen, kortom het zijn uitingen van ongenoegen over gedragingen van ambtenaren." Het indienen van een klacht over dit soort zaken is op zich overigens niet nieuw, wel de afhandeling van de klacht. Vroeger was hiervoor een externe klachtencommissie. Door veranderende wetgeving kan dat niet meer. De klacht komt nu binnen bij de gemeentesecretaris. Hij geeft leiding aan het ambtenarenkorps en zal deze klacht afhandelen. Als de klacht iemand van het college betreft gaat de klacht opnieuw een andere weg. De externe leden, dus de leden die niet vanuit de organisatie komen, van de bezwaarschriftencommissie. «ÉS? X Sr!ife

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2004 | | pagina 21