TOYOTA
Vit* C I
'f
NIEUWE ROADSTER ONVERVALSTE MORGAN
Van Leeuwen Coenecoop 260, Waddinxveen, 0182-621 800
1st Class Occasions
I pagina 20
Hart van Holland 20 oktober 2004
L=llJLl
Hi;=iiiii»=5ï=|
- mm
Ruim 50 occasions altijd op voorraad! Kijk voor ons
complete aanbod occasions op: www.toyota-waddinxveen.nr
TOYOTA
i ii nuMfri,,
E LEGENDE LEEFT VOORT!
De oudste puur Britse autoproducent Mor
gan heeft groot nieuws: de Roadster. Tech
nisch gaat het om een nieuw model. Uiter
lijk is met zorg en vakmanschap vastgehou
den aan de oervorm van een met de hand
gebouwde en vooral klassiek gelijnde open
tweezitter met een lange motorkap en een
lage taille. De Roadster ademt de pure spirit
van Morgan, zoals dat al het geval is sinds
deze autoproducent in 1910 met zijn eerste
voertuig, een driewieler, uitkwam.
De contouren voor de huidige vierwielige
modellen zijn in 1936 neergezet toen Mor
gan de Four Four met een viercilinder-, 1.0-
litermotor van 42 pk toonde tijdens autos
hows in Londen en Parijs. Deze auto is de
stamvader van een hele generatie die nu
uitmondt in de Roadster. De op gewichtsbe
sparing gerichte constructie van chassis en
carrosserie is gehandhaafd en staat nog
steeds garant voor zeer goede prestaties.
De basis is een solide gegalvaniseerd stalen
chassis waaraan wielophanging, motor,
aandrijflijn en de zo kenmerkende Road-
ster-carrosserie zijn bevestigd. Deze carros
serie is het resultaat van puur vakwerk,
zoals die alleen door ambachtelijke koet-
senbouwers wordt beheerst. De aluminium
plaatdelen zijn bevestigd aan een skelet van
essenhout.
De oervorm is in hoofdlijnen bewaard geble
ven, de techniek gaat met de tijd mee. Het
chassis van de Roadster stamt van de Morgan
Plus 8, motor en versnellingsbak zijn echter
nieuw. Onder de klassieke kap huist een
uiterst moderne V6 met een cilinderinhoud
van 3.0 liter. Deze van Ford afkomstige
krachtbron levert in de Roadster een vermo
gen van maar liefst 166 kW (226 pk). Samen
met een riant maximumkoppel van 280 Nm
bij 4.900 toeren per minuut zijn prestaties
mogelijk die horen bij wat Morgan
omschrijft als een Sports Car die zijn weerga
nog steeds niet kent. Die beslist alle ingredi
ënten heeft die rijden met deze auto zo leuk
maken en die dat onbeschrijflijke gevoel van
individualisme versterken. Dat gevoel om
anders te zijn dan de rest, om te bewijzen
dat met een klassiek en vakkundig gebouw
de auto beslist geen stap terug in de tijd
wordt gedaan. De V6 heeft dubbele, boven
liggende nokkenassen die in totaal 24 klep
pen bedienen. Ze zijn voorzien van hydrauli
sche klepstoters, waardoor onderhoud tot
een minimum beperkt blijft. Een uiterst
modern elektronisch motormanagement
stuurt ontsteking en brandstofinjectie aan.
De zescilinder levert zijn prestaties soepel en
trakteert de Roadster-rijder op een sportieve
sound van de door Morgan akoestisch getu-
nede uitlaat.
4,9 seconden
4,9 seconden, liefhebbers weten dat dit de
sprinttijd is van nul naar honderd kilometer
per uur. Dit is een snelle tijd, die mede moge
lijk is door het lage gewicht van 940 kg. Het
volledig van aluminium gemaakte motorblok
draagt hieraan bij. Een snelle acceleratie is
de essentie bij een onvervalste Sports Car als
deze Roadster en voor het rijplezier mis
schien zelfs nog wel belangrijker dan een
hoge topsnelheid, hoewel de Roadster ook
op dit front scoort met een maximum boven
de 200 km/uur. Het chassis staat garant voor
een strakke wegligging. Bochten zijn met
speels gemak te nemen. Standaard heeft de
auto lichtmetalen 15" velgen, als optie zijn
er roestvrijstalen 16" RVS spaakvelgen ver
krijgbaar. De lage bouw en het dito zwaarte
punt dragen bij aan de sportieve wegligging.
Dé wielophanging van de Roadster is in con
structie gelijk aan die van de Plus 8, alleen is
sprake van een gewijzigde wiel-offset, als
gevolg van de lichtere V6 en het hoge presta
tieniveau.
Versnellingsbak
De V6 is gekoppeld aan een nieuwe handge-
schakelde vijfversnellingsbak, die afkomstig
is van Jaguar. Het bedieningsmechanisme is
ontwikkeld door Morgan, waardoor de bak
kort en snel schakelt. Van Morgan stammen
eveneens de ophanging van motor en ver
snellingsbak, zodat er zo weinig mogelijk
trillingen en vibraties van de aandrijflijn aan
het chassis worden doorgegeven. Het is
dezelfde ophanging zoals die wordt toege
past op de Aero 8. Uit het oogpunt van
gewichtsbesparing is een aluminium brand
stoftank gemonteerd met een inhoud van 55
liter.
Spatborden
De verschillen met andere modellen van
Morgan zijn klein. Kenners herkennen de
Roadster aan de superform aluminium voor
spatborden. Ze zijn langer en breder dan bij
de Plus 8. De koplampen zitten op dezelfde
plek op het spatborden als die van de 4/4. De
spatborden achter zijn gelijk aan die van de
Plus 8. Ook zo'n kenmerkend klein detail is
de nu binnenwaarts, richting motor gerichte
louvres in de motorkap. Dat is gedaan voor
extra koeling. Het dashboard is nagenoeg
ongewijzigd, met dit verschil dat het aan de
onderkant iets gebogen wegloopt. Dat komt
de beenruimte ten goede en bovendien oogt
het stijlvol.
Nieuw is ook de toerenteller en de auto is
voorzien van een startonderbreker. De stuur-
kolom is verder in hoogte verstelbaar en als
optie is er een airbag leverbaar. Tot de uit
rusting behoren overigens nog roestvrijsta
len bumperrozetten, een derde remlicht, een
roestvrijstalen dakframe voor het zwartvinyl
dak en roestvrijstalen gepolijste deurschar-
nieren. De Roadster is verkrijgbaar in zes ver
schillende standaardkleuren en verder alle
andere ICI-kleuren als optie, komt op een
prijs van 77.995,- (ind. BTW en BPM).
uccasions
YARIS
1.0 16V WT-i Terra, stuurb., abs, airbags
1.0 16V WT-i Terra, airco, abs, airbags
1.3 16V WT-i Sol, 5 drs, c.v., airco, abs, airbags
1.3 16V WT-i Sol, automaat, airco, abs, airbags
YARIS VERSO
1.3 16V Sol, automaat, airco, c.v., abs, airbags
COROLLA
1.4 HB Terra, airco, c.v., abs, trekh., lm velgen
1.6 HB Terra, c.v., abs, airbag, trekhaak
1.6 LB Sol, c.v., airco, abs, trekhaak
1.6 Wagon Sol, airco, airbags, radio/cd/nav.
COROLLA VERSO
2.0 D4-D Terra, c.v. airco, trekhaak, abs
42.000 km
104.000 km
8.000 km
13.000 km
35.000 km
82.000 km
147.000 km
4.000 km
blauw m. €15.750,=
blauw m. 7.750,=
zilver 9.900,=
grijs m. €21.900,=
2002 65.000 km zilver
AVENSIS
1.6 16V Sedan Terra, airco, c.v., abs 1999
1.8 16V Sedan Luna, airco, c.v., abs, trekh., Imv 2000
1.8 16V Wagon Luna, airco, abs, c.v., radio/cd 2002
2.0 Wagon Sol TD, c.v., airco, abs, airbags 1999
LEXUS
IS 200 Sport, airco, lm velgen, c.v., radio/cd/nav. 2000
CAMRY
2.2 CL automaat, c.v., airco, radio/cd 2000
RAV4
4WD 2.0 Sol, 3 drs., c.v., airco, Imv, airbags 2001
4WD 2.0 Sol, 5 drs., c.v., airco, Imv, airbags 2001
4WD 2.0 D4-D Sol, 5 drs., airco, Imv, airb., c.v. 2003
LANDCRUISER 90
TD HRBV 3 drs., automaat, c.v., airco, Imv 2000
96.000 km
91.000 km
64.000 km
168.000 km
9.900,=
€11 900,=
€18 900,=
8.900,=
zwart 19.750,-
76.000 km grijs r
52.000 km zilver -Z-m)-'
25.000 km zilver Lol*
68.000 km zwart 32.5W,-
aa nnn im nroen m. 24.000,-
€16.900,=
24.500,=
Prijs- en zetfouten voorbehouden.