TOYOTA Vit* C I 'f NIEUWE ROADSTER ONVERVALSTE MORGAN Van Leeuwen Coenecoop 260, Waddinxveen, 0182-621 800 1st Class Occasions I pagina 20 Hart van Holland 20 oktober 2004 L=llJLl Hi;=iiiii»=5ï=| - mm Ruim 50 occasions altijd op voorraad! Kijk voor ons complete aanbod occasions op: www.toyota-waddinxveen.nr TOYOTA i ii nuMfri,, E LEGENDE LEEFT VOORT! De oudste puur Britse autoproducent Mor gan heeft groot nieuws: de Roadster. Tech nisch gaat het om een nieuw model. Uiter lijk is met zorg en vakmanschap vastgehou den aan de oervorm van een met de hand gebouwde en vooral klassiek gelijnde open tweezitter met een lange motorkap en een lage taille. De Roadster ademt de pure spirit van Morgan, zoals dat al het geval is sinds deze autoproducent in 1910 met zijn eerste voertuig, een driewieler, uitkwam. De contouren voor de huidige vierwielige modellen zijn in 1936 neergezet toen Mor gan de Four Four met een viercilinder-, 1.0- litermotor van 42 pk toonde tijdens autos hows in Londen en Parijs. Deze auto is de stamvader van een hele generatie die nu uitmondt in de Roadster. De op gewichtsbe sparing gerichte constructie van chassis en carrosserie is gehandhaafd en staat nog steeds garant voor zeer goede prestaties. De basis is een solide gegalvaniseerd stalen chassis waaraan wielophanging, motor, aandrijflijn en de zo kenmerkende Road- ster-carrosserie zijn bevestigd. Deze carros serie is het resultaat van puur vakwerk, zoals die alleen door ambachtelijke koet- senbouwers wordt beheerst. De aluminium plaatdelen zijn bevestigd aan een skelet van essenhout. De oervorm is in hoofdlijnen bewaard geble ven, de techniek gaat met de tijd mee. Het chassis van de Roadster stamt van de Morgan Plus 8, motor en versnellingsbak zijn echter nieuw. Onder de klassieke kap huist een uiterst moderne V6 met een cilinderinhoud van 3.0 liter. Deze van Ford afkomstige krachtbron levert in de Roadster een vermo gen van maar liefst 166 kW (226 pk). Samen met een riant maximumkoppel van 280 Nm bij 4.900 toeren per minuut zijn prestaties mogelijk die horen bij wat Morgan omschrijft als een Sports Car die zijn weerga nog steeds niet kent. Die beslist alle ingredi ënten heeft die rijden met deze auto zo leuk maken en die dat onbeschrijflijke gevoel van individualisme versterken. Dat gevoel om anders te zijn dan de rest, om te bewijzen dat met een klassiek en vakkundig gebouw de auto beslist geen stap terug in de tijd wordt gedaan. De V6 heeft dubbele, boven liggende nokkenassen die in totaal 24 klep pen bedienen. Ze zijn voorzien van hydrauli sche klepstoters, waardoor onderhoud tot een minimum beperkt blijft. Een uiterst modern elektronisch motormanagement stuurt ontsteking en brandstofinjectie aan. De zescilinder levert zijn prestaties soepel en trakteert de Roadster-rijder op een sportieve sound van de door Morgan akoestisch getu- nede uitlaat. 4,9 seconden 4,9 seconden, liefhebbers weten dat dit de sprinttijd is van nul naar honderd kilometer per uur. Dit is een snelle tijd, die mede moge lijk is door het lage gewicht van 940 kg. Het volledig van aluminium gemaakte motorblok draagt hieraan bij. Een snelle acceleratie is de essentie bij een onvervalste Sports Car als deze Roadster en voor het rijplezier mis schien zelfs nog wel belangrijker dan een hoge topsnelheid, hoewel de Roadster ook op dit front scoort met een maximum boven de 200 km/uur. Het chassis staat garant voor een strakke wegligging. Bochten zijn met speels gemak te nemen. Standaard heeft de auto lichtmetalen 15" velgen, als optie zijn er roestvrijstalen 16" RVS spaakvelgen ver krijgbaar. De lage bouw en het dito zwaarte punt dragen bij aan de sportieve wegligging. Dé wielophanging van de Roadster is in con structie gelijk aan die van de Plus 8, alleen is sprake van een gewijzigde wiel-offset, als gevolg van de lichtere V6 en het hoge presta tieniveau. Versnellingsbak De V6 is gekoppeld aan een nieuwe handge- schakelde vijfversnellingsbak, die afkomstig is van Jaguar. Het bedieningsmechanisme is ontwikkeld door Morgan, waardoor de bak kort en snel schakelt. Van Morgan stammen eveneens de ophanging van motor en ver snellingsbak, zodat er zo weinig mogelijk trillingen en vibraties van de aandrijflijn aan het chassis worden doorgegeven. Het is dezelfde ophanging zoals die wordt toege past op de Aero 8. Uit het oogpunt van gewichtsbesparing is een aluminium brand stoftank gemonteerd met een inhoud van 55 liter. Spatborden De verschillen met andere modellen van Morgan zijn klein. Kenners herkennen de Roadster aan de superform aluminium voor spatborden. Ze zijn langer en breder dan bij de Plus 8. De koplampen zitten op dezelfde plek op het spatborden als die van de 4/4. De spatborden achter zijn gelijk aan die van de Plus 8. Ook zo'n kenmerkend klein detail is de nu binnenwaarts, richting motor gerichte louvres in de motorkap. Dat is gedaan voor extra koeling. Het dashboard is nagenoeg ongewijzigd, met dit verschil dat het aan de onderkant iets gebogen wegloopt. Dat komt de beenruimte ten goede en bovendien oogt het stijlvol. Nieuw is ook de toerenteller en de auto is voorzien van een startonderbreker. De stuur- kolom is verder in hoogte verstelbaar en als optie is er een airbag leverbaar. Tot de uit rusting behoren overigens nog roestvrijsta len bumperrozetten, een derde remlicht, een roestvrijstalen dakframe voor het zwartvinyl dak en roestvrijstalen gepolijste deurschar- nieren. De Roadster is verkrijgbaar in zes ver schillende standaardkleuren en verder alle andere ICI-kleuren als optie, komt op een prijs van 77.995,- (ind. BTW en BPM). uccasions YARIS 1.0 16V WT-i Terra, stuurb., abs, airbags 1.0 16V WT-i Terra, airco, abs, airbags 1.3 16V WT-i Sol, 5 drs, c.v., airco, abs, airbags 1.3 16V WT-i Sol, automaat, airco, abs, airbags YARIS VERSO 1.3 16V Sol, automaat, airco, c.v., abs, airbags COROLLA 1.4 HB Terra, airco, c.v., abs, trekh., lm velgen 1.6 HB Terra, c.v., abs, airbag, trekhaak 1.6 LB Sol, c.v., airco, abs, trekhaak 1.6 Wagon Sol, airco, airbags, radio/cd/nav. COROLLA VERSO 2.0 D4-D Terra, c.v. airco, trekhaak, abs 42.000 km 104.000 km 8.000 km 13.000 km 35.000 km 82.000 km 147.000 km 4.000 km blauw m. €15.750,= blauw m. 7.750,= zilver 9.900,= grijs m. €21.900,= 2002 65.000 km zilver AVENSIS 1.6 16V Sedan Terra, airco, c.v., abs 1999 1.8 16V Sedan Luna, airco, c.v., abs, trekh., Imv 2000 1.8 16V Wagon Luna, airco, abs, c.v., radio/cd 2002 2.0 Wagon Sol TD, c.v., airco, abs, airbags 1999 LEXUS IS 200 Sport, airco, lm velgen, c.v., radio/cd/nav. 2000 CAMRY 2.2 CL automaat, c.v., airco, radio/cd 2000 RAV4 4WD 2.0 Sol, 3 drs., c.v., airco, Imv, airbags 2001 4WD 2.0 Sol, 5 drs., c.v., airco, Imv, airbags 2001 4WD 2.0 D4-D Sol, 5 drs., airco, Imv, airb., c.v. 2003 LANDCRUISER 90 TD HRBV 3 drs., automaat, c.v., airco, Imv 2000 96.000 km 91.000 km 64.000 km 168.000 km 9.900,= €11 900,= €18 900,= 8.900,= zwart 19.750,- 76.000 km grijs r 52.000 km zilver -Z-m)-' 25.000 km zilver Lol* 68.000 km zwart 32.5W,- aa nnn im nroen m. 24.000,- €16.900,= 24.500,= Prijs- en zetfouten voorbehouden.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2004 | | pagina 20