Jor^l66i nir^um< WINKELIERSVERENIGING MOERKAPELLE: VOLDOEN AAN DE TREND VAN DEZE TIJD GLASTUINBOUW WORDT GEÏNTEGREERD MET BEDRIJVENTERREINEN, GROEN, WATER EN WONINGEN NIEUWE JAAR IN JEUGD VIA COMPUTER VEILIG HET """"CL ssiï'iïfM °°o 079 lero°ijauh Bredewe? °>b 7evenho>«n ï«ANSm™flON,UL een ,oV/\aar voorsp00 (079V5«31' ot 06747"° "•edeweülf'" a"e ;ewe'*eBWer ee,9oecf2005 27^8f Hart van Holland 29 december 2004 pagina 7 MOERKAPELLE Ontwerpeisen Toetsing Drie schetsontwerpen voor uitbreiding glastuinbouw Zuidplaspolder Hoe ga je veilig met vuurwerk om? Vanaf welke leeftijd mag je vuurwerk kopen? Wat doe je met vuurwerk dat niet is afgegaan? Wat moet ik doen met een brandwond? Brandweer Nederland heeft op al deze vragen een antwoord. Gewoon thuis via de computer. Kinderen kunnen spelenderwijs zelf de ant woorden vinden, via een avonturenspel met vele vuurwerkonder- werpen. Zo gaat de jeugd veilig het nieuwe jaar in. Het spel is te vin den op www.brandweer.nl. '«t0h n automerken „.onderen ipverbaar Demons v/erkoop \oS plus ge' maga5e onderdelen e op alte <Cröïï5 ,e Toc^wveg Waddlnkveen Regio - Drie consortia hebben van de Stuurgroep Glastuinbouw Zuidpias- polder de opdracht gekregen een innovatief schetsontwerp te maken voor de uitbreiding van glastuin bouw in de Zuidplaspolder. Glastuin bouw moet hier, voor zover dat eco nomisch en technisch mogelijk is, met bedrijventerreinen, groen, water en woningen geïntegreerd worden. Het gaat om 200 hectare 'nieuw' glas en om de herplaatsing van circa 100 hectare 'bestaand' glas uit het zuiden van de Zuidplaspol der. Dit 'bestaand' glas dient de komende jaren te wijken voor onder meer woningbouw. Het combineren van deze functies op deze grote schaal is wereldwijd nog nooit eer der vertoond. De schetsontwerpen worden in samenwerking met alle betrokken partijen gemaakt en zijn eind februari 2005 klaar. Aan de consortia is een aantal ont werpeisen meegegeven, voortko mend uit de visie van de Stuur groep op de glastuinbouw in de Zuidplaspolder. Zo dient onder meer rekening te worden gehou den met het aanzicht van de kas, de waterberging, het meervoudig ruimtegebruik, de huidige polder structuur, de inpassing in de omge ving en de beperking van lichthin der. Een belangrijke eis is dat er vanaf 2007 gestart moet kunnen worden met de uitvoering. De ontwerpen moeten dus met name creatief zijn voor de korte termijn, waardoor er bij tuinbouwbedrijven draagvlak is voor het ontwerp. De Stuurgroep richt zich voor dit draagvlak overi gens wel op de meest innovatieve en toekomstgerichte tuinbouwbe drijven. Daarom worden tuinders en andere belangrijke spelers, zoals financiers, projectontwikkelaars en de betrokken gemeenten, hoog heemraadschap en provincie gedu rende het ontwerpproces meerdere malen om hun mening gevraagd. Wanneer de schetsontwerpen eind februari 2005 klaar zijn, rekent de Stuurgroep ze door op kosten en baten en toetst ze de uitkomsten bij een groot aantal belanghebben den. Te denken valt hierbij ook aan grondeigenaren en lokale maat schappelijke organisaties. Vervolgens krijgt één van de con sortia opdracht om een gedetail leerd ontwerp te maken. Dit wordt in april 2005 gepresenteerd. Door Ron Krul Moerkapelle - Voor winkeliers vereniging Moerkapelle was 2004 een succesvol jaar. De actie waarbij elke maand men sen in het zonnetje worden gezet die bijvoorbeeld trou wen, een baby krijgen of een bijzondere leeftijd bereiken, is zeer goed ontvangen en zal daarom in 2005 worden voort gezet. Trudy van Hoven-Wig- gers (slijterij Het Wapen van Moerkapelle), voorzitter van de plaatselijke winkeliersvereni ging, is overwegend tevreden over het afgelopen jaar. De Moerkapelse consument is immers van oudsher een trou we klant die iets te besteden heeft. Ondanks het feit dat de winke liersvereniging Moerkapelle over 2004 niet zoveel te kla gen heeft, kijkt Trudy met een bezorgde blik naar de toekomst. Omdat stilstand per definitie achteruitgang betekent, is Trudy al jaren bezig om de dorpskern te laten voldoen aan de trend van deze tijd. In concreto betekent dit dat de aantrekkingskracht van de middenstand van Moerkapelle ver groot moet worden. Dit kan vol gens Trudy door de winkelkern anders in te richten. Trudy denkt hierbij aan een nieuwe supermarkt op de 'Rabo-bank-locatie'. Hierdoor kan de locatie van de huidige super markt heringericht worden en krijgt het dorp een ander aanzien. "En dat is hard nodig want de men sen trekken langzamerhand weg uit Moerkapelle. Daarnaast loert ook het gevaar van de vergrijzing waar Moerkapelle, net als de rest van Nederland, niet aan ontkomt." Trudy hoopt dat de gemeente er Trudy van Hoven-Wiggers: "De Moerkapelse consument is een trouwe klant die iets te besteden heeft. goed van doordrongen is dat er iets moet veranderen in de winkelkern van Moerkapelle. Het antwoord op de vraag "hoe kunnen we het veranderen" zal zo langzamerhand in daden omgezet moeten worden. Als Trudy de win keliersvereniging Moerkapelle onder de SWOT-loep (Strength, Weakness, Opportunity and Threat) neemt, dan is de sterkte van de ver eniging dat het een goed team is dat prima met elkaar samenwerkt. De zwakte is dat "we momenteel niet groter kunnen groeien". Kan sen ziet Trudy in het vergoten van de aantrekkingskracht van de win kelkern waarbij de nieuwe super markt een grote rol speelt. Een grote bedreiging is de vergrijzing en het feit dat steeds meer mensen hun heil elders zoeken. Moerkapelle moet ook in de toe komst aantrekkelijk blijven voor de mensen die er wonen maar ook voor diegenen die er wellicht wil len gaan wonen. Om dit doel te bereiken zullen er huizen bij moe ten komen en zal men op winkel gebied op zijn minst de Moerka- pellenaar de eerste levensbehoef ten moeten kunnen aanbieden. Wellicht dat de vereniging in de toekomst ook wat meer moet gaan samenwerken met de Middenstandsvereniging Zeven huizen. De consument heeft hoge eisen en daaraan wil ook de win keliersvereniging Moerkapelle in 2005 en verdere jaren graag aan voldoen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2004 | | pagina 7