d: VOORDELIG KOPEN BIJ WERELD WINKEL BRAND MAAKT NOODLOKAAL 'T REIGERBOS ONBRUIKBAAR DIER VERMIST OF GEVONDEN? 000 DE BELEVENISSEN VAN HUUB WELLES, ONDERNEMER VAN HET JAAR: 'VEEL REACTIES, ALLEEN DIE HOOFDPRIJS Hart van Holland 5 januari 2004 pagina 11 7Ê7ËNHUIZEN MOERKAPELLt Compleet gekkenhuis Geslaagde topondernemers Bureaukosten Zware last Hele dag een cameraploeg De brandschade aan het lokaal valt mee, maar de roetschade is enorm. Alles is zwart, zelfs tot in de laatjes van de leerlingen van de groep 8 die er les kregen. Elma Jense, directeur van de school, is enorm geschrok ken. "Dit is zo vervelend voor de kinderen. We gaan nog bekijken of het gebouwtje schoongemaakt en opgeknapt kan worden. De spullen zullen worden opgehaald door een speciaal bedrijf dat zoveel mogelijk schoon gaat maken. Maar boeken, schriften, werkstukken en andere papieren zijn waarschijnlijk onherstelbaar beschadigd." Het lokaal zal ook aanstaande maandag, als de school weer begint, nog niet bruikbaar zijn. "Van de directeur van de Eendragt mogen we de komen de weken een deel van de gemeenschapsruimte in hun e telefoon en de fax ston den rood gloeiend. De e- mailbox maakte overuren en handen tekort komen om de felicitaties in ontvangst te nemen. Het overkwam Huub Wel les, eigenaar van kweekbedrijf GerberaMania van de Knibbel- weg, begin 2004 allemaal. Door dat de Zevenhuizenaar in het tele visieprogramma "lOOprocent- ondernemer', als beste tevoor schijn kwam, mocht hij zich het afgelopen jaar lang de beste ondernemer noemen. Hij won hiermee een wisseltrofee en een mediacampagne ter waarde van 100.000 euro. Stichting AMIVEDI, Kosteloze re- istratie vermiste en gevonden uisdieren. Hulppost 3B-Hoek- Zevenhuizen/Moerkapelle-Pij- nacker/Nootdorp. In de week van 27 december tot 3 januari werden de volgende vermiste/gevonden huisdieren geregistreerd. VERMIST: Kater, rood getijgerd, vrij plat te snuit, goudkleurige ogen, dikke vacht, chip, rode band, Molenweg, Zevenhuizen; Poes,zwart/witte bef, sokken en vlekje bij neus, tenger, kromme pootjes, Noordelijke Dwarsweg Zevenhuizen; GEVONDEN: Kat, zwart/wt, klein iel poesje, witte snuit en voetjes., Zuid einde, Zevenhuizen; Kater, zwart/witte voorpoten en achter sokken, bef, vlekje buik. Laan van Avantgarde, Nesselande; Kat, zwart/witte kin, bef, achter sokken en tenen voor, Dorpstraat, Zevenhuizen; Kat, zwart/wit, kleine witte borstvlek, 1 witte snorhaar, Herenweg, Moerkapelle. ledereen die vragen heeft of informatie kan geven kan bellen naar: Stichting Amive- di Hulppost: 3B-Hoek- Pijnac- kerlNootdorp - Zevenhui- zenlMoerkapelle tel: 010- 5121937 of kijk ook op www.amivedi.nl Zevenhuizen - Wereldwinkel Zevenhuizen-Moerkapelle begint het nieuwe jaar met een oprui mingsactie. Van 7 tot en met 29 januari kan men tegen aantrekke lijke prijzen opruimingsartikelen kopen zoals restanten serviesgoed, manden, sjaals, speelgoed en muziekinstrumentjes. De producen ten hebben geen nadeel van de goedkope aanbiedingen, want zij hebben hun eerlijke prijs al gekre gen. De Wereldwinkel staat iedere vrij dag en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur op het plein voor de C1000. Bart Bakker weet al jaren via zijn pen door te dringen tot iemand zijn leef- en gevoelswereld. In de wekelijkse rubriek 'Het Voetstuk- zet hij mensen uit de lokale samenleving in de schijnwerpers, die het aandurven om met hem de confrontatie aan te gaan. Door Geertrude Verweij Zevenhuizen - In de nacht van 1 op 2 januari ont stond er brand in het noodlokaal van de openbare basisschool 't Reigerbos. Om een uur of twee 's nachts werd er melding gemaakt van klappen en glasgerinkel. De politie ontdekte dat er rook kwam uit het raam van het gebouwtje, dat op het plein tussen het Reigerbos en de Eendragt staat. De brandweer was snel ter plaatse om de brand te blus sen. Vermoedelijk is de brand ontstaan door vuur werk dat naar binnen gegooid is. gebouw gebruiken. Dat is in ons eigen gebouw onmoge lijk, omdat bij ons de ruimte helemaal open is en boven dien voor veel andere doeleinden gebruikt wordt. We hopen vrijdag onze spullen schoon terug te krijgen, zodat we de ruimte een beetje kunnen inrichten. Verder hebben we inmiddels contact gehad met de leveranciers van de leermethodes en die worden ook vrijdag afgeleverd. In ieder geval kunnen we maandag gewoon weer met de les sen beginnen, zij het met wat kunst- en vliegwerk." Het was een bijzonder aangename maar soms bok een beetje vreem de ervaring", bekende hij. "Het was de eerste maanden van 2004 een compleet gekkenhuis. En dan te bedenken dat het allemaal als een geintje begon. Ik las een arti kel over ondernemersvaardighe den en kwam zodoende op de website van het programma terecht. Ik vulde binnen vijf minu ten een digitaal aanmeldingsfor mulier in. lie werd prompt de vol gende dag al gebeld of ik een filmpje van mijn bedrijf kon maken. Ik gaf meteen aan daar absoluut geen tijd voor te hebben, waarna RTL5 zelf opnames kwam maken. Er waren zo'n achthon derd kandidaten, waarna ik op een gegeven moment bij de laat ste twintig terechtkwam." Huub Welles moest zich tijdens de uitzendingen telkens verantwoor den voor een panel van geslaagde topondernemers. Dit panel bestond uit Scarlet Kwekkeboom, Aad Ouborg, Hennie van der Most en Oger Lusink. "Intensieve maar leerzame gesprekken", aldus Huub Welles. "Ik belandde tot mijn grote verrassing bij de laatste vier en kreeg de opdracht om zoveel mogelijk bloemen recht streeks aan de consument te ver kopen. Normaal gesproken ver koopt mijn bedrijf via de expor teurs en de veilingen enkel aan de groothandel. Mijn allroundschap gaf uiteindelijk de doorslag." "Want als ondernemer mag je geen dag verslappen. Ik mocht tenslotte maar liefst 100.000 euro gaan besteden." Inmiddels is 2004 voorbij, anno januari 2005 blijkt dat Huub van de hoofdprijs niets, maar dan ook, niets is terechtgekomen. "Het is best een bizar verhaal", vertelt hij. "Ik kwam moeizaam in contact met de juiste verantwoordelijke medewerkers van Honderd Pro cent Ondernemer. Ze waren met vakantie of hadden andere dingen te doen. Ik werd dan ook totaal niet begeleid. Ik zocht daarom contact met bloemenbureau Hol land, die mij adviseerde om een radiocampagne te doen. Ik vroeg toen of ik de televisiezendtijd mocht omzetten in radiozendtijd. Hier werd lastig over gedaan, ter wijl het slechts een vraag was. Van de 70.000 euro televisie bleek dat ik er maar 50.000 voor de radio mocht gebruiken. Ik stelde daar vragen over, maar moest daar ver der niet over zeuren. Vervolgens kreeg ik een overzicht van de radio-uitzendingen, dat echter behoorlijk tegenviel." Huub: "De helft van het bedrag bleek echter te worden besteed aan bureaukosten. Ik plaatste hier de nodige vraagtekens bij. Maar op een gegeven moment hield ik hierdoor nog maar 25.000 euro over. Ik was hier stomverbaasd over. Pas na de zomermaanden kon ik, door de vakanties van de medewerkers van RTL5 en drukke werkzaamheden op het eigen bedrijf, hiermee verder gaan. In september volgde dan eindelijk de afspraak om eens een aantal zaken op papier te zetten. Maar inmiddels was het alweer oktober. Daarbij moeten we niet vergeten dat de werkzaamheden van mijn bedrijf ook gewoon doorliepen." "Het werd een zware last. Alles begon me tegen te staan, want ook bloemenbureau Holland haakte af doordat bepaalde din gen werden opgelegd. Zonder de hulp van dat bloemenbureau besloot ik af te haken. Ik heb mijn besluit een tijdje laten bezinken en ben verder gegaan met onder nemen. Toen ben ik een aantal maanden geleden in contact gekomen met een journalist die ook bij het programma is betrok ken. Hij vertelde me dat dit vaker bij televisieprogramma's gebeurt. Ik zou actie kunnen ondernemen, maar ben niet uit op een wraakac tie. Maar ik heb onlangs wel een brief naar RTL5 geschreven, waar in ik mijn onvrede over de gang van zaken uit. Ik wacht even hun reactie af. Wordt dus nog even vervolgd." Bij het uitvoeren van deze opdracht kreeg Welles vier keer een hele dag een cameraploeg achter zich aan, die verslag deed hoe de Zevenhuizenaar de bloe men aan de consument trachtte te verkopen. Ik probeerde diverse manieren van verkoop uit", vertelt Welles. "Ik begon met een straatverkoop in Zevenhuizen en benaderde zodoende ouderen in het bejaardentehuis. Tevens stond ik voor de basisscholen als de lessen waren afgelopen om de kinderen en de moeders te strikken. In de wijk achter de plaatselijke C1000 heb ik aangebeld om huis aan huis te verkopen. Ook organiseerde Welles bij zijn bedrijf een kerst markt. Hij deed dit met andere Zevenhuizense ondernemers als een edelsmid en boekbinder. "Wederom een bewuste keuze", aldus Welles. "Alles was gericht op de doelgroep van vrouwen tussen de 25 en 60 jaar. Dit was bijzonder geslaagd. Er kwamen veel mensen op af." Gewonnen mediacampagne De eerste maanden zou Huub Welles zich verdiepen in de gewonnen mediacampagne. "En weer hard aan het werk", zegt hij.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 11