UWI aUTO LIGT EEN DEUK?
FULL-SERVICE GARAGE
911
NIEUWE
auTOSCHaoE win oir krupts
ZIET ER WEL EEN GUT IN
Z7
A
AUTOWERELD
C=iii=jF^nr fe=frsr
■:K Cfi'
A.dwKRAATS
Mé
qmë
FAJ.VDJAGI&ZNi
Hart van Holland 3 augustus 2005
Zoals er garages zijn voor panne, zo zijn er FOCWA
bedrijven voor schadeherstel. Wij zijn zo'n FOCWA-
bedrijf. Met goed opgeleide vakmensen. Speciale
apparatuur. Wij herstellen perfect konform fabrieks-
specificaties. Met originele onderdelen. Allemaal
voor uw veiligheid.
Dus als schadeherstel ook echt herstèl moet zijn,
breng dan uw schade-auto rechtstreeks naar ons,
dan krijgt u ook nog eens 2 jaar garantie.
Bredeweg 96 - Zevenhuizen
Tel. 0180-631666
p Reparatie onderhoud
alle merken
APK keuringsstation
Erkend inbouwsta
erkoop van
nieuwe gebruikte auto's
Reparatie onderhoud
STEK
'3
f
Voor het vakkundig stofferen
van uw auto
cabrioletdaken
complete auto-interieurs
reparatie aan autobekledin0
OOK ADVERTEREN
HART VAN HOLLAND
BEL 0180-632289 VOOR MEER 'mF0RMATI
De bijzondere rijdynamiek van vierwielaandrijving en
het verfrissende rijgevoel van een open sportwagen -
met de nieuwe 911 Carrera 4 Cabriolet heeft Porsche
een wel heel speciale belevingswereld gecreëerd.
Daarnaast bieden de keuze uit twee motoren, de 239
kW (325 pk) sterke 3,6-liter zescilinder boxermotor en
de 261 kW (355 pk) sterke 3,8-liter motor, en de moge
lijkheid van een conventioneel of een actief onderstel
de bestuurder verdere mogelijkheden voor individua
lisering. Welke combinatie de klant ook kiest - de Car
rera 4 Cabriolet onderscheidt zich altijd door de soe
vereine wijze waarop de open sportwagen motorpre
staties omzet in rijplezier. Bij een vermogen-/gewicht-
verhouding van 6,4 kg/kW (4,7 kg/pk) domineert reeds
bij het basismodel het gevoel van gemak waarmee de
Cabrio zijn dynamiek ontplooit. Een bewijs daarvoor is
de acceleratie van 0 naar 100 km/h: slechts 5,3 secon
den heeft de 911 Carrera 4 Cabriolet met 3,6-liter
motor nodig om deze sprint te volbrengen. Voor de 0-
1.000 meter heeft hij 24,3 seconden nodig, en de top
snelheid bedraagt 280 km/h. De Carrera 4S Cabriolet
met 3,8-liter cilinderinhoud is met een vermogen
gewicht-verhouding van 6,0 kg/kW (4,4 kg/pk) nog
vlotter. Voor de acceleratie van 0-100 km/h heeft hij
slechts 4,9 seconden nodig en voor de kilometer met
staande start maar 23,7 seconden. De topsnelheid
bedraagt 288 km/h. Met deze acceleratiewaarden blij
ven de Cabriolet-uitvoeringen weliswaar een fractie
achter bij de vierwielaangedreven Coupés, maar de
topsnelheid is gelijk voor de Carrera 4-, respectievelijk
de Carrera 4S-modellen. Zo speelt bij de acceleratie
het grotere gewicht van de Cabrio's een rol; het 85 kg
grotere gewicht is het gevolg van rolbescherming,
kapconstructie en structurele versterkingen. Voor de
topsnelheid is echter de aërodynamica de belangrijk
ste factor. En aangezien de luchtweerstandscoëfficiënt
van alle modellen Cw 0,30 (Carrera 4), respectievelijk
Cw 0,29 (Carrera 45) bedraagt, zijn de Cabriolets
exact even snel als de vierwielaangedreven Coupés.
Open 911 met enorme stijve carrosserie
De specifieke kracht en bekoring van de vierwielaan
gedreven Cabriolets openbaart zich vooral op bochti
ge trajecten. Het toverwoord daarbij is 'carrosseries
tijfheid', want de 911 Carrera 4 en Carrera 4 S Cabrio
let zijn zo stijf geconstrueerd, dat ook op slecht weg
dek torsiegeluiden of het voor een Cabriolet zo typi
sche trillen van de carrosserie verregaand wordt gemi
nimaliseerd. Ter vergroting van de stijfheid kreeg de
carrosserie van de 911 Carrera 4 Cabriolet extra ver
sterkingen in het dorpelgebied, plus onderdelen in
dubbele plaatdikte. Daarbij gaat het hoofdzakelijk om
in de dorpels geïntegreerde dwarsschotjes, alsmede
om driedimensionale verbindingsstukken bij de aan
sluiting van de A-stijlen met de dorpels.
Een groot deel van de grote structurele carrosse
riestijfheid wordt gerealiseerd dankzij het puntlaslijm-
proces tussen de flankdelen en de bodemgroep. De
componenten worden dus niet alleen door een veel
voud van puntlassen met elkaar verbonden, maar ook
nog eens aan elkaar gelijmd. Daardoor neemt de
belastbaarheid van deze verbinding enorm toe. Een
andere bijzonderheid betreft de langsdragers. Om
enerzijds een passieve veiligheid op het niveau van
een coupé te realiseren, en anderzijds om echter de
voor Porsche zo karakteristieke lichtbouw te behou
den, bestaan de voorste en achterste langsdragers uit
zogenoemde 'Tailored Blanks'. Dit zijn platen van
sterk en zeer sterk staal van verschillende diktes, die
via laser tot een geheel worden gelast, waarna ze in
de vorm worden geperst. Daardoor kunnen een grote
sterkte en een laag gewicht worden gecombineerd.
Het resultaat: de carrosserie voldoet niet alleen aan de
strenge eisen die Porsche aan de stabiliteit van een
sportwagen stelt, maar kunnen ook aan alle Europese
en Amerikaanse veiligheidseisen worden voldaan. Zo
doorstond de nieuwe 911 Carrera 4 Cabriolet pro
bleemloos de offset-botsproef met een snelheid van
64 km/h die in Europa als maatstaf geldt, maar ook de
Amerikaanse test, waarbij met een snelheid van 35
mijl per uur een volledig frontale botsing wordt gesi
muleerd.
De aanpassing van de 911-carrosserie voor de vier
wielaandrijving maakte het noodzakelijk om de voor
de botsveiligheid verantwoordelijke dragerstructuur
in de bodem van de bagageruimte te wijzigen. In
plaats van de hoefijzervormige dragerconstructie van
de achterwielaangedreven modellen, construeerden
de Porsche-ingenieurs voor de vierwielaangedreven
uitvoeringen een gesloten, driehoekige dragerstruc
tuur uit aluminium profielen. Hierdoor wordt een
extra, middelste belastingpad gecreëerd. Zo worden
A. VAW
LID VAN DE
NEDERLANDSE VERENIGING
VAN ONDERNEMERS IN HET
CARROSSERIEBEDRIJF
B E D
KtütureJ.it' Sl OfuUrtumA AUi- ZAtrk&i
a' Ü/Tr m
Erkend bedrijf
Zevenhuizen
Stoffeerden}
Bermweg 22, Rotterdam/Zevenhuizen,
tel. 010 - 2220003
bij een botsing de in het front optredende krachten, net als bij de 911 Carrera 4
Coupé, zowel naar de aan weerszijden liggende wieldragers, maar ook naar het
voordifferentieel geleid.