€19.750,-
mazoa
Baak
Voor een
blijvend
mooie huid
Mazda Tribute 2.0M6V Touring 4 WD
AutogordelsEen gezonde gewoonte,
AUTOBEDRIJF
ZOETERMEER
IN EN VERKOOP NIEUWE EN
GEBRUIKTE AUTO'S
(ALLE MERKEN)
a ONDERHOUD EN REPARATIE
TOUAREG-PROTOTYPE FUNCTIONEERT
ZONDER BESTUURDER
pagina 15
49'800 km afgifte deel 124-09-2002
r°°rzien van Airco, cruisecontrol,
ba_ei? en sPiegels electrisch bedien-
r> m. velgen, mistlampset, dakrai-
af«t' KSntr' deun/ergrendeling met
aTsk bediending etc..
Vraa
9prijs
Autocenter
Koperweg 2, Alphen a/d Rijn
Telefoon: (0172) 43 54 01
Telefax (0172) 43 05 60
Daihatsu Cuore 850 TG
Fiat Seicento 1100 Young, CV, el. ramen,
Lancia Delta 1.8ie Sdns
Mercedes Cl 80 Sedan
Nissan Almera S, 5 dears
Nissan Sunny 1.4 LX sedan, stuurbekrachtrging
Nissan Serena 2.0 SLX, 7 persoons
Opel Sintra 7-persoons 2.2i 16V GLS
Opel Corsa 1.4 Sport
Peugeot 306 break 1.9 Diesel, airco
Peugeot 306 1.4 XR 5-deurs
Renault Espace 2.2i RT, 7 persoons
Renault Twingo 1 2i
VW Corrado 2.0
VW Golf CL 1.6
VW Passal Variant 1 8T Highline, airco
Blauw metallic 1994
Signaalrood 2001
Lichtblauw metallic 1996
Donkergroen metallic 1995
Blauw metallic 1998
Blauw metallic 995
Bordeaux rood metallic 1993
Zilver metallic 1"7
Blauw metallic 1997
Donkergroen metallic 2001
Donkergroen metallic
Donkerblauw metallic
Donkerblauw metallic
Donkerblauw metallic 1995
Donkerblauw metallic 1996
Donkergroen metallic 1997
1999
1994
1996
2.950,-
4.450,-
3.995,-
5.750,-
5.450,-
2.750,-
3.950,-
€10.950,-
4.950,-
7.995,-
8.250,-
4.950,-
3.950,-
5.950,-
4.950,-
€10.950,-
Ton v.d. Post
de Grutto 22, 2751 CT Moerkapelle
Mobiel 06 23 45 37 75
2* Stationsstraat 223
2718 AB Zoetermeer
Tel.: (079) 362 00 01
Fax: (079) 362 08 30
Volkswagen imponeert tijdens generale repetitie Grand Challenge 2005
Peugeot heeft de afgelopen decennia een rijke tradi
tie opgebouwd op het gebied van grote, luxe coupés
zoals de 404, de 504 en de 406, een traditie die nu
wordt voortgezet met de introductie van de 407
Coupé. Deze raszuivere Coupé heeft een duidelijk
eigen gezicht en biedt plaats aan vier volwassenen
met hun bagage. Dankzij het veelzijdige interieur
worden zaken als ruimte en comfort moeiteloos vere
nigd met het sportieve karakter dat zo kenmerkend is
voor een coupé, geheel in lijn met de oorspronkelijke
definitie van de roemrijke GT van weleer.
Er is gekozen voor krachtige, schone motoren, een
onderstel dat zorgt voor een uitzonderlijke weglig-
ging en een grote actieve veiligheid. Daarnaast biedt
de auto veel comfort en rijplezier in hét dagelijkse
gebruik en onder alle omstandigheden. Qua motori-
satie kan er gekozen worden uit een 116 kW (ca.
160pk) 2.2 vier-cilinder benzinemotor met handge-
schakelde zesversnellingsbak, een 2.7 zes-cilinder HDi
met roetfiIter (150 kW/204pk) met een automatische
zesversnellingsbak en een 3.0 zescilinder benzine
motor met 155 kW (ca. 215pk) die met beide versnel-
bgsbakken geleverd kan worden. De viercilinder
"ijgt 17 inch lichtmetalen velgen, bij de zescilinders
wordteen velg van maar liefst 18 inch toegepast,
n Nederland zal de 407 Coupé worden geleverd in
r'e uitrustingsniveaus, Référence, Pack en Féline.
landaard heeft de Référence onder andere 17inch
metalen velgen, links/rechts gescheiden climate
control, cruise control met snelheidsbegrenzer,
geaagde zijruiten, zeven airbags, parkeerhulp achter,
enon-lampen, radioCDspeler, een regensensor en
een controlesysteem voor de bandenspanning. De
Pack is voorzien van lederen bekleding met elektrisch
verstelbare stoelen, hoogwaardig JBL geluidssysteem,
CDwisselaar, parkeerhulp ook vóór, meedraaiende
koplampen en een automatisch dimmende binnen
spiegel. De Féline-versies krijgen daarbij nog eens een
met leer bekleed dashboard en een navigatiesysteem
met een groot kleurenscherm. De 407 Coupé zal
medio september op de I.A.A in Frankfurt voor het
eerst aan het grote publiek getoond worden en daar
bij zal tevens de prijs bekend worden gemaakt. De
productie zal spoedig daarna aanvangen, derhalve
worden de eerste leveringen tegen het eind van dit
jaar verwacht.
Grand Challenge 2005
De Amerikaanse Grand Challenge voor
autonome voertuigen werd in 2004 voor
het eerst gehouden. Vorig jaar bedroeg
het prijzengeld maar liefst 1 miljoen dol
lar; dit jaar is die inzet verdubbeld. De
Grand Challenge 2005 start op 8 okto
ber en voert de deelnemers over een
282 kilometer lange route door de
woestijn in het zuidwesten van Ameri
ka. De voertuigen van de deelnemende
teams moeten de uitdagende route, die
de organisatie pas kort voor de start
bekendmaakt, binnen 10 uur voltooien.
Het meest recente voorbeeld is de
Adaptive Cruise Control, die voor het
eerst werd toegepast in de Volkswa
gen Phaeton. ACC wordt nu ook inge
bouwd in de nieuwe Passat. Dit
systeem vermindert de kans op kop-
staartaanrijdingen aanmerkelijk. "In
de toekomst zullen afgeleiden van
deze veiligheidssystemen bijdragen
aan het comfort en de veiligheid van
auto's", zegt Matthias Rabe, hoofd van
de afdeling company research van
Volkswagen AG. "De systemen moeten
net zo goed functioneren als een
échte, alerte bestuurder. De uitdaging
is om het anticipatie- en inschattings
vermogen van het systeem verder te
verbeteren."
Hightech laboratorium op wielen
In de speciale Grand Challenge Touareg
zorgen de nieuwste technologieën
ervoor dat deze Volkswagen 'zich
bewust is' van zijn omgeving. Het pro
totype is technisch min of meer gelijk
aan de productieversie van de Touareg,
alleen is er een extra beschermplaat aan
de onderzijde van de auto aangebracht
en zijn verstevigde schokdempers
gemonteerd. De Touareg is uitgerust
met talloze sensoren, vier laserdetecto
ren, stereovisuele apparatuur, moderne
24-GHz radarsystemen en een uiterst
nauwkeurig GPS-navigatiesysteem dat
de positie van de auto op de millimeter
exact weergeeft. Het systeem draait op
complexe en unieke software die com
mando's aan de besturing, het gaspe
daal en de remmen geeft. Deze drive-
by-wire-systemen besturen de Touareg
en zijn in staat direct in te spelen op
veranderende rijomstandigheden en
obstakels op de route.
Volkswagen laat zien dat auto's dank
zij moderne systemen zonder bestuur
der zelfstandig kunnen functioneren.
Dit unieke feit demonstreerde het
merk met de speciale Touareg op het
off-roadparcours nabij het Duitse
Oschersleben.
De demonstratie was een generale
repetitie, want Volkswagen doet op 8
oktober in Amerika met een zustermo-
del van dit prototype mee aan de Grand
Challenge, een unieke wedstrijd voor
'autonome voertuigen'. De statistieken
tonen aan dat systemen die de bestuur
der assisteren bij het autorijden het ver
keer veiliger maken. Electronic Stability
Control is hiervan het succesvolste voor
beeld: dit voertuigstabiliteitssysteem
redt jaarlijks talloze levens.