Baak Autocenter b.v. WRC-PUNTEN KLASSERING VOOR NIEUWKOMER BERNARDI; GRÖNHOLM VALT UIT MITSUBISHI GRANDIS DI-D TURBODIESEL e-mail: info.0007@mazdanet.nl pagina 26 Hart van Holland 26 oktober 2005 RALLY VAN FRANKRIJK [RONDE VAN CORSICA] T/ml 3)11 OKTOBER! IOÖ5i bieden) wijl u GRATIS Apklaa ril voor1 uw? auto! tl 11Y7 ppTt^n ma tos, ïtnn 'pin* n vnl ntraï 33T1 Trom Jnrt-p Koperweg 2 - 2401 LH Alphen a/d Rijn Telefoon 0172-435401 - Fax 0172-430560 Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00-17.00 uur, Wij servicen en repareren alle merken! fRij nu en betaal in 2Q07F) BOONSTOPPEL AUTOBEDRIJVEN Zoetermeer, Edelgasstraat 6, (079) 363 17 77 Waddinxveen, Zuidelijke Rondweg 3, (0182) 62 21 33 Rotterdam, Vlambloem 52, (010) 286 62 22 Iedere Grandis DI-D Turbodiesel beschikt standaard over o.a.: www.boonstoppel-mitsubishi.nl GRANDIS. THE NEW MITSUBISHI MITSUBISHI MOTORS vc..1Wc~ v.w -10.0 V100 kni. C0 -enus$»t 176 - 237 Leasebedrag Grande 6 op bass van lull operabonai lease [48 mvüJ 20.000 km). Dit aanbod wordt gedaan *i samwwerlung met Mitsutosh Lease Rnanuermq te Wassenaar, tel (070) 5151424. Vraag naar de voorwaarden .Elke cruwe M.tsubolv personenauto heet: due iaat Muttqarantte'Mrtsutxsf" Ass-stance PacMqe. Wiwwtr voor behouden Tour de Corse de constructeurstitel kunnen veilig stellen, ware het niet dat tweede rijder Francois Duval door een crash verzuimde punten te scoren. Peugeot heeft hierdoor nog een, zij het zuiver theoretisch, kansje op die titel. Maar dan moeten Grönholm Co zowel in Spanje als Australië een één-tweetje behalen en mag Citroen nauwelijks nog punten pakken. Een vrijwel onmogelijke opgave voor het Peugeot-team. JVI^er vertrouwen Nicolas Bernardi, die afkomstig is uit Peugeot's talentenontwikkelingsprogramma, kweet zich goed van zijn taak. "De eerste dag ging het nog niet lekker. Onze hoge startpositie, zeventiende, betekende dat het asfalt al behoorlijk was 'vuil gereden'. De auto voelde niet goed aan en we werkten de verkeerde kant op met de afstelling. Bovendien begon net als bij Marcus op de laatste proef van de eerste etappe de transmissie op te spelen. Voor de tweede dag besloten we om weer terug te vallen op de conventionele versnellings bak. Bovendien mochten wij als een van de eer sten van start en veranderingen aan de afstem ming van de 307 gaven me meer vertrouwen." Teambaas Jean-Pierre Nicolas toonde zich tevre den met het WRC-fabrieksdebuut van Bernardi. "Na de openingsdag hebben we hem gezegd dat hij de druk van de schouders moest laten glijden en relaxter moest rijden. Dat deed hij en het ging steeds beter. Bernardi groeide goed in de wed strijd en in de laatste twee klassementsproeven zette hij zelfs de tweede en de derde tijd. Eigen lijk had hij meer verdiend dan de achtste plaats." Nog twee te gaan... Komend weekeinde is al de volgende WK-ronde, aan de Costa Brava in Spanje. Voor Peugeot en Marcus Grönholm is het de voorlaatste wedstrijd van een succesvolle periode, waarin de Fin twee maal wereldkampioen werd. Grönholm gaat vol gend jaar verder bij Ford. Wat Markko Martin gaat doen, is nog niet bekend. Peugeot Sport respecteerde de wens van Markko Martin om, na het dodelijke ongeluk van zijn bij rijder Michael Park in de Wales Rally GB, de laat ste drie rally's van het jaar niet meer aan de start te verschijnen. Het team recruteerde voor Corsica en Catalonië de 29-jarige Fransman Nicolas Ber nardi, die met een Peugeot 206 WRC van Bozian Racing het Franse rallykampioenschap aanvoert. In de Tour de Corse kwam Bernardi met de 307 WRC gaandeweg in het ritme en hij klom van de aanvankelijke veertiende positie op naar de acht ste plaats aan de finish, waarmee hij een WK-punt scoorde. Marcus Grönholm viel aan het eind van de eerste dag uit met een transmissieprobleem. De Fin lag op dat moment tweede achter de onge naakbare, kersverse wereldkampioen Sébastien Loeb, die alle twaalf klassementsproeven op zijn naam schreef - een unicum! Voor de veertiende ronde van het wereldkampi oenschap rally's op het zonnige, zomerse Corsica zette Peugeot Sport voor de eerste keer een lang durig geteste nieuwe versnellingsbak in. Deze transmissie zou, over de hele wedstrijd gezien, vijftien tot twintig seconden winst moeten bren gen. Maar na 121 km van de 342 proefkilometers zat de bak bij Marcus Grönholm muurvast in de derde versnelling. Bij de stopfinish van de laatste proef van dag één (KP4) moest de Fin, om te kun nen stilstaan, de motor uitzetten, waarna deze niet meer wilde aan slaan op de startmotor. Dat bete kende einde oefening voor de Peugeot-rijder, die in het WK-klas- sement Petter Solberg langszij zag komen. Theoretisch kansje De Fin en de Noor strijden om de tweede plaats in het WRC, dat al is opgeëist door Sébastien Loeb, die van de veertien tot nu toe verre den wedstrijden er liefst negen won. Zijn merk, Citroen, had in de U rijdt al een Mitsubishi Grandis v.a. 29.999,-, lease v.a. 640 p.mnd. Krachtige 100 kW (136 pk) turbodiesel motor met een koppel van 310 Nm bij 1.750 t.p.m. Handgeschakelde zesversnellingsbak Climate control Elektrisch bedienbare ramen Elektrisch bedienbare, verwarmbare en wegklapbare buitenspiegels 6 airbags ABS met EBD en noodstopbekrachtiging

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 26