Baak Autocenter b.v.
WRC-PUNTEN KLASSERING VOOR NIEUWKOMER
BERNARDI; GRÖNHOLM VALT UIT
MITSUBISHI GRANDIS
DI-D TURBODIESEL
e-mail: info.0007@mazdanet.nl
pagina 26
Hart van Holland 26 oktober 2005
RALLY VAN FRANKRIJK [RONDE VAN CORSICA]
T/ml 3)11 OKTOBER! IOÖ5i bieden) wijl u
GRATIS Apklaa ril voor1 uw? auto!
tl 11Y7 ppTt^n ma
tos, ïtnn 'pin* n vnl ntraï
33T1 Trom
Jnrt-p
Koperweg 2 - 2401 LH Alphen a/d Rijn
Telefoon 0172-435401 - Fax 0172-430560
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 8.00-17.00 uur,
Wij servicen en repareren alle merken!
fRij nu en betaal in 2Q07F)
BOONSTOPPEL AUTOBEDRIJVEN
Zoetermeer, Edelgasstraat 6, (079) 363 17 77
Waddinxveen, Zuidelijke Rondweg 3, (0182) 62 21 33
Rotterdam, Vlambloem 52, (010) 286 62 22
Iedere Grandis DI-D Turbodiesel
beschikt standaard over o.a.:
www.boonstoppel-mitsubishi.nl
GRANDIS. THE NEW MITSUBISHI
MITSUBISHI
MOTORS
vc..1Wc~ v.w -10.0 V100 kni. C0 -enus$»t 176 - 237 Leasebedrag Grande 6 op bass van lull operabonai lease [48 mvüJ 20.000 km). Dit aanbod wordt gedaan *i samwwerlung met Mitsutosh
Lease Rnanuermq te Wassenaar, tel (070) 5151424. Vraag naar de voorwaarden .Elke cruwe M.tsubolv personenauto heet: due iaat Muttqarantte'Mrtsutxsf" Ass-stance PacMqe. Wiwwtr voor behouden
Tour de Corse de constructeurstitel kunnen veilig
stellen, ware het niet dat tweede rijder Francois
Duval door een crash verzuimde punten te scoren.
Peugeot heeft hierdoor nog een, zij het zuiver
theoretisch, kansje op die titel. Maar dan moeten
Grönholm Co zowel in Spanje als Australië een
één-tweetje behalen en mag Citroen nauwelijks
nog punten pakken. Een vrijwel onmogelijke
opgave voor het Peugeot-team.
JVI^er vertrouwen
Nicolas Bernardi, die afkomstig is uit Peugeot's
talentenontwikkelingsprogramma, kweet zich
goed van zijn taak. "De eerste dag ging het nog
niet lekker. Onze hoge startpositie, zeventiende,
betekende dat het asfalt al behoorlijk was 'vuil
gereden'. De auto voelde niet goed aan en we
werkten de verkeerde kant op met de afstelling.
Bovendien begon net als bij Marcus op de laatste
proef van de eerste etappe de transmissie op te
spelen. Voor de tweede dag besloten we om weer
terug te vallen op de conventionele versnellings
bak. Bovendien mochten wij als een van de eer
sten van start en veranderingen aan de afstem
ming van de 307 gaven me meer vertrouwen."
Teambaas Jean-Pierre Nicolas toonde zich tevre
den met het WRC-fabrieksdebuut van Bernardi.
"Na de openingsdag hebben we hem gezegd dat
hij de druk van de schouders moest laten glijden
en relaxter moest rijden. Dat deed hij en het ging
steeds beter. Bernardi groeide goed in de wed
strijd en in de laatste twee klassementsproeven
zette hij zelfs de tweede en de derde tijd. Eigen
lijk had hij meer verdiend dan de achtste plaats."
Nog twee te gaan...
Komend weekeinde is al de volgende WK-ronde,
aan de Costa Brava in Spanje. Voor Peugeot en
Marcus Grönholm is het de voorlaatste wedstrijd
van een succesvolle periode, waarin de Fin twee
maal wereldkampioen werd. Grönholm gaat vol
gend jaar verder bij Ford. Wat Markko Martin
gaat doen, is nog niet bekend.
Peugeot Sport respecteerde de wens van Markko
Martin om, na het dodelijke ongeluk van zijn bij
rijder Michael Park in de Wales Rally GB, de laat
ste drie rally's van het jaar niet meer aan de start
te verschijnen. Het team recruteerde voor Corsica
en Catalonië de 29-jarige Fransman Nicolas Ber
nardi, die met een Peugeot 206 WRC van Bozian
Racing het Franse rallykampioenschap aanvoert.
In de Tour de Corse kwam Bernardi met de 307
WRC gaandeweg in het ritme en hij klom van de
aanvankelijke veertiende positie op naar de acht
ste plaats aan de finish, waarmee hij een WK-punt
scoorde. Marcus Grönholm viel aan het eind van
de eerste dag uit met een transmissieprobleem.
De Fin lag op dat moment tweede achter de onge
naakbare, kersverse wereldkampioen Sébastien
Loeb, die alle twaalf klassementsproeven op zijn
naam schreef - een unicum!
Voor de veertiende ronde van het wereldkampi
oenschap rally's op het zonnige, zomerse Corsica
zette Peugeot Sport voor de eerste keer een lang
durig geteste nieuwe versnellingsbak in. Deze
transmissie zou, over de hele wedstrijd gezien,
vijftien tot twintig seconden winst moeten bren
gen. Maar na 121 km van de 342 proefkilometers
zat de bak bij Marcus Grönholm muurvast in de
derde versnelling. Bij de stopfinish van de laatste
proef van dag één (KP4) moest de Fin, om te kun
nen stilstaan, de motor uitzetten,
waarna deze niet meer wilde aan
slaan op de startmotor. Dat bete
kende einde oefening voor de
Peugeot-rijder, die in het WK-klas-
sement Petter Solberg langszij zag
komen.
Theoretisch kansje
De Fin en de Noor strijden om de
tweede plaats in het WRC, dat al is
opgeëist door Sébastien Loeb, die
van de veertien tot nu toe verre
den wedstrijden er liefst negen
won. Zijn merk, Citroen, had in de
U rijdt al een Mitsubishi Grandis v.a. 29.999,-, lease v.a. 640 p.mnd.
Krachtige 100 kW (136 pk) turbodiesel motor
met een koppel van 310 Nm bij 1.750 t.p.m.
Handgeschakelde zesversnellingsbak
Climate control
Elektrisch bedienbare ramen
Elektrisch bedienbare, verwarmbare
en wegklapbare buitenspiegels
6 airbags
ABS met EBD en noodstopbekrachtiging