O
MARKTLEIDER IN NEDERLAND
AUDI SE
I 28e jaargang - Nummer 1152 - 9 november 2005
V
WERELDWIJDE VERKOOPPLUS VOOR VOLKSWAGEN
dynamiek en sportiviteit op het hoogste niveau
IN A75Ü6
ZEVENHUIZEN
VIJF STERREN
VOOR MAZDA 5
BIJ EURONCAP
UITNODIGING
VAN DE NIEUWE
TO VOTA VAR IS
Leusden, 20 oktober 2005 - Volks
wagen heeft in september 2005
wereldwijd 290.000 auto's afgele
verd - een stijging van 3,5% ver
geleken met dezelfde maand in
2004. Deze stijging is niet alleen
te danken aan de recentelijk geïn
troduceerde nieuwe modellen,
maar ook aan het modellengam-
ma dat over de gehele breedte
actueel en aantrekkelijk is.
In Duitsland zijn de verkopen van
Volkswagen het sterkst gestegen.
In september 2005 werden 50.500
nieuwe auto's afgeleverd - een
'plus' van 8,7% in vergelijking met
september 2004. Dat betekent
ook dat in die maand bijna één op
de vijf verkochte auto's in Duits
land een Volkswagen was. In de
eerste drie kwartalen van 2005,
verkocht Volkswagen in totaal
394.000 auto's in Duitsland. Verge
leken met dezelfde periode in
2004 komt dat neer op een stij
ging van 6,9 procent.
Marktleider in Nederland
Volkswagen boekte ook in de ove
rige Europese landen goede resul
taten: de septemberverkopen ste
gen (wederom ten opzichte van
dezelfde maand in 2004) met
8,6% tot 98.500 auto's. In de
meeste Europese markten staat de
Golf bijvoorbeeld al sinds afge
lopen herfst hoog in de verkoop-
top 10- in Duitsland, Oostenrijk en
Zwitserland is hij sinds die tijd
zelfs de absolute nummer 1. In
Nederland verkocht Volkswagen
in september 4.371 auto's tegen
3.565 in dezelfde maand in 2004.
Daardoor is Volkswagen nu het
bestverkochte automerk van
Nederland met een marktaandeel
van 9,4%. De verkoopstijging in
Europa is niet alleen aan de Golf
te danken, maar ook aan de intro
ductie van belangrijke nieuwe
modellen, die alle het kenmerken
de nieuwe Volkswagen-gezicht
hebben zoals de Passat, de Jetta,
de Golf Plus, de Polo en de Fox.
Wereldmarkten positief,
China moeilijk
In de Verenigde Staten noteerde
Volkswagen dankzij de introductie
van de nieuwe Jetta en de Passat
een september-plus van 3,7%.
Ook de regio Zuid-Amerika/Zuid-
Afrika maakte een forse groei
door. Het totale aantal verkochte
Volkswagens kwam er in septem
ber uit op 43.000 8,7%). In
China, waar op dit moment een
prijzenslag woedt, daalden de ver
kopen met 7,5 tot 46.500 auto's.
Desondanks is Volkswagen daar
nog altijd marktleider.
Na de eerste drie kwartalen, lopen
de wereldwijde verkoopaantallen
over 2005 nog maar 0,7 procent
achter bij die van dezelfde periode
in 2004. Als de moeilijke Chinese
markt hierbij buiten beschouwing
wordt gelaten, noteert Volkswa
gen zelfs een stijging van 2,1%.
Leusden, 19 oktober 2005 - Audi
onthult op de Tokyo Motor Show
de Audi S8. De Audi S8 wordt aan
gedreven door een nieuw ontwik
kelde V10-motor met FSI directe
benzine-injectie in combinatie met
hetquattro-systeem. De S8 komt in
het voorjaar van 2006 op de markt.
Het hart van de Audi S8 is de nieuw
ontwikkelde 5.2-liter V10. Deze
motor is een doorontwikkelde ver
sie van de motor in de supersport
wagen Lamborghini Gallardo.
Daarnaast kwam belangrijke input
uit het autosportprogramma van
Audi, waar de met FSI-technologie
uitgeruste Le Mans-racer R8 zich
heeft ontwikkeld tot een van de
succesvolste raceauto's aller tijden.
De S8 levert een vermogen van 450
pk (331 kW) en een maximumkop
pel van 540 Nm vanaf 3.500 toeren
per minuut. Het variabele magnesi
um inlaatspruitstuk zorgt ervoor
dat al vanaf 2.300 toeren per
minuut 90 procent van het maxi
male koppel beschikbaar is. Het
nieuwe sportieve model van Audi
accelereert van nul tot 100 km/h in
5,1 seconden. De topsnelheid is
elektronisch begrensd op 250
km/h.
Chassis
De uitstekende prestaties zijn ook
te danken aan het lage gewicht
van de S8. Dankzij de Audi Space
Frame-technologie (ASF) weegt de
Audi S8 slechts 1.940 kg - inclusief
quattro-vierwielaandrijving.
De aandrijving is het resultaat van
25 jaar ervaring van Audi op het
gebied van quattro-techniek. De
nieuwste generatie van het
systeem beschikt over een asymme
trisch/dynamische koppelverdeling.
Onder normale omstandigheden
stuurt het torsen middendifferenti-
eel 40% van het koppel naar de
voorwielen en 60% naar de achter
wielen - deze verdeling geeft de
S8 een sportief weggedrag. Als de
condities daarom vragen kan maxi
maal 85% van het koppel naar de
achterwielen gedirigeerd worden,
of maximaal 65% naar de voorwie
len. De transmissie is een zestraps
tiptronic. Deze heeft een kortere
eindreductie dan bij de A8, zodat
ook in zes de acceleratie impo
neert.
Het onderstel is op een aantal pun
ten aangepast voor de S8, onder
meer in de afstemming van de
adaptieve air suspension. De car
rosserie is standaard 20 mm lager
dan die van de A8, en de S8 wordt
af fabriek geleverd met lichtmeta
len 9J x 20-inch S-design-velgen. De
bandenmaat is 265/35.
Vanzelfsprekend is de S8 uitgerust
met een zeer krachtig remsysteem.
De vier geventileerde schijfrem-
men meten 385 mm voor en 335
mm achter. Als optie zijn er nog
krachtiger keramische remmen, die
hun debuut maakten op de A8 6.0
W12 quattro. De remschijven van
koolstofvezel en siliciumcarbide
zijn half zo zwaar als stalen schij
ven en extreem goed bestand
tegen hoge belastingen. De levens
duur ligt op 300.000 kilometer. De
keramische remmen zijn te herken
nen aan de speciale antracietkleu
rige remzadels met 'Audi Ceramic'-
opschrift.
Uniek design
Alle modellen uit de Audi S-reeks
kenmerken zich door hun verfijn
de, sportieve uiterlijk. De S8 vormt
daarop geen uitzondering. De in
het oog springende single frame
grille met S8-embleem is afgewerkt
in platinagrijs en voorzien van ver
chroomde, verticale spijlen. Onder
de grille zijn drie luchtopeningen
uitgesneden in de voorbumper,
geflankeerd door grote luchtinla
ten met honingratrasters. De
xenonkoplampen zijn voorzien van
adaptive light. Een innovatief ken
merk is de aparte dagverlichting
die bestaat uit vijf energiezuinige
witte leds in elke koplamp.
Uitrusting en veiligheid
De standaarduitrusting van de 58 is
zeer compleet, met onder meer
volautomatische airconditioning,
stoelverwarming vóór en achter,
MMI-bedienings- en navigatie
systeem met DVD en een Bose
Surround Soundsysteem met
CD-wisselaar.
In de vorige uitgave van Auto
wereld op z'n kop hebben wij U
bericht over de uitbreiding van
Vakgarage Boode. Door de gereali
seerde omzetverhoging van
gebruikte en nieuwe auto' s maar
ook de groei in het onderhouden
van auto' s is deze uitbreiding
noodzakelijk geworden. De opper
vlakte van ons pand is bijna ver
dubbeld en dit gaf ons de moge
lijkheid om een grotere voorraad
auto' s aan te houden. Wij beschik
ken inmiddels over een voorraad
van ca. 50 auto's. Wij nodigen u
graag uit om eens een kijkje te
komen nemen. Alle auto's zijn
uiteraard beschikbaar voor een
proefrit.
Het geven van service heeft bij ons
een hoge prioriteit, wij zijn volgens
de normen van de Stichting Vakga
rage gecertificeerd en vallen onder
de BOVAG-bepalingen. U kunt bij
ons terecht voor onderhoud en
aankoop van alle soorten auto's,
voor zowel nieuw als gebruikt.
Kunt U geen keuze maken uit onze
voorraad auto' s dan zoeken wij de
door U gewenste auto, gebruikt of
nieuw, voor U op. Binnenkort ver
schijnt weer de Vakgarage-krant.
Wij willen u alvast attenderen op
enkele interessante onderwerpen
in deze krant. Zo treft u een aan
bieding aan om uw auto een
wintercontrole te geven voor
slechts euro 15,-. Tevens vindt u
een coupon in de krant die u bij
een APK of onderhoudsbeurt kunt
inleveren. U ontvangt van ons dan
een reischeque ter waarde van
De nieuwe Mazda5 heeft bij de laatste crashtesten
van de European New Car Assessment Programme
(EuroNACP) de maximale score van vijf sterren
behaald op het gebied van veiligheid voor de inzit
tenden. Met een totaalscore van 33 punten is deze
onderscheidende midi-MPV daarmee tevens
meteen één van de veiligste auto's in zijn klasse.
Ondanks het feit dat de Mazda5 de enige midi-MPV
is met het gemak van twee schuifdeuren in plaats
van openslaande portieren, behaalde de auto toch
de maximale score van 18 punten bij de zijdelingse
impact. Hiermee is aangetoond dat schuifdeuren
niet alleen bijzonder praktisch, maar bovendien
minstens zo veilig zijn als portieren die op een
andere wijze worden geopend.
Bij de frontale botsing scoorde de Mazda5 13 pun
ten, wat neerkomt op 84% van de totaal te behalen
score. Ook werden er twee extra punten behaald
voor het standaard ingebouwde waarschuwings
systeem voor het gebruik van de veiligheidsgordels.
De hoogst mogelijke score op het gebied van vei
ligheid kan nu worden toegevoegd aan de erelijst
van de unieke aspecten van de MAzda5, die al
bestond uit het Karakuri zit6- en opbergsysteem
met plaats voor zeven personen, de twee genoem
de schuifdeuren, het krachtige motorengamma en
het onderscheidende Zoom-Zoom design.
euro 50,-. In de krant staat ook een
actie betreffende de aanschaf van
winterhanden. Let ook op de diver
se scherpe aanbiedingen.
Als laatste willen wij u erop wijzen
dat alle eigenaren van auto's ouder
dan 3 jaar automatisch twee maan
den voor de keuring van hun auto
een schrijven ontvangen dat hun
auto gekeurd moet worden. Bij dit
schrijven zit een leuke prijsvraag
en worden actieaanbiedingen ver
meld.
Op de IAA-lnternationale Automobil Ausstellung in
Frankfurt in september is de nieuwe Toyota Yaris
onthuld. De officiële introductie in Nederland, half
december, laat nog even op zich wachten.
Gelukkig hoeven wij uw nieuwsgierigheid niet zó
lang op de proef te stellen. Toyota van Leeuwen
organiseert namelijk een speciale vóórpremière,
waarin wij deze gloednieuwe Yaris - bij hoge uitzon
dering - al heel even in onze showroom krijgen.
Heel graag nodigen wij u uit om als éérste zelf deze
fantastische nieuwe Yaris te bekijken. U bent van
harte welkom op donderdag 10 november van 19.00
tot 22.00 uu op de Coenecoop 260 in Waddinxveen.
Natuurlijk maken we er een bruisend feest van! Een
feestelijk hapje en drankje u mag deze unieke
Yaris-voorpremière echt niet missen! Na het feest is
de nieuwe Yaris pas half december weer in onze
showroom te bewonderen. Kijk ook op www.toyota-
waddinxveen.nl