O MARKTLEIDER IN NEDERLAND AUDI SE I 28e jaargang - Nummer 1152 - 9 november 2005 V WERELDWIJDE VERKOOPPLUS VOOR VOLKSWAGEN dynamiek en sportiviteit op het hoogste niveau IN A75Ü6 ZEVENHUIZEN VIJF STERREN VOOR MAZDA 5 BIJ EURONCAP UITNODIGING VAN DE NIEUWE TO VOTA VAR IS Leusden, 20 oktober 2005 - Volks wagen heeft in september 2005 wereldwijd 290.000 auto's afgele verd - een stijging van 3,5% ver geleken met dezelfde maand in 2004. Deze stijging is niet alleen te danken aan de recentelijk geïn troduceerde nieuwe modellen, maar ook aan het modellengam- ma dat over de gehele breedte actueel en aantrekkelijk is. In Duitsland zijn de verkopen van Volkswagen het sterkst gestegen. In september 2005 werden 50.500 nieuwe auto's afgeleverd - een 'plus' van 8,7% in vergelijking met september 2004. Dat betekent ook dat in die maand bijna één op de vijf verkochte auto's in Duits land een Volkswagen was. In de eerste drie kwartalen van 2005, verkocht Volkswagen in totaal 394.000 auto's in Duitsland. Verge leken met dezelfde periode in 2004 komt dat neer op een stij ging van 6,9 procent. Marktleider in Nederland Volkswagen boekte ook in de ove rige Europese landen goede resul taten: de septemberverkopen ste gen (wederom ten opzichte van dezelfde maand in 2004) met 8,6% tot 98.500 auto's. In de meeste Europese markten staat de Golf bijvoorbeeld al sinds afge lopen herfst hoog in de verkoop- top 10- in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is hij sinds die tijd zelfs de absolute nummer 1. In Nederland verkocht Volkswagen in september 4.371 auto's tegen 3.565 in dezelfde maand in 2004. Daardoor is Volkswagen nu het bestverkochte automerk van Nederland met een marktaandeel van 9,4%. De verkoopstijging in Europa is niet alleen aan de Golf te danken, maar ook aan de intro ductie van belangrijke nieuwe modellen, die alle het kenmerken de nieuwe Volkswagen-gezicht hebben zoals de Passat, de Jetta, de Golf Plus, de Polo en de Fox. Wereldmarkten positief, China moeilijk In de Verenigde Staten noteerde Volkswagen dankzij de introductie van de nieuwe Jetta en de Passat een september-plus van 3,7%. Ook de regio Zuid-Amerika/Zuid- Afrika maakte een forse groei door. Het totale aantal verkochte Volkswagens kwam er in septem ber uit op 43.000 8,7%). In China, waar op dit moment een prijzenslag woedt, daalden de ver kopen met 7,5 tot 46.500 auto's. Desondanks is Volkswagen daar nog altijd marktleider. Na de eerste drie kwartalen, lopen de wereldwijde verkoopaantallen over 2005 nog maar 0,7 procent achter bij die van dezelfde periode in 2004. Als de moeilijke Chinese markt hierbij buiten beschouwing wordt gelaten, noteert Volkswa gen zelfs een stijging van 2,1%. Leusden, 19 oktober 2005 - Audi onthult op de Tokyo Motor Show de Audi S8. De Audi S8 wordt aan gedreven door een nieuw ontwik kelde V10-motor met FSI directe benzine-injectie in combinatie met hetquattro-systeem. De S8 komt in het voorjaar van 2006 op de markt. Het hart van de Audi S8 is de nieuw ontwikkelde 5.2-liter V10. Deze motor is een doorontwikkelde ver sie van de motor in de supersport wagen Lamborghini Gallardo. Daarnaast kwam belangrijke input uit het autosportprogramma van Audi, waar de met FSI-technologie uitgeruste Le Mans-racer R8 zich heeft ontwikkeld tot een van de succesvolste raceauto's aller tijden. De S8 levert een vermogen van 450 pk (331 kW) en een maximumkop pel van 540 Nm vanaf 3.500 toeren per minuut. Het variabele magnesi um inlaatspruitstuk zorgt ervoor dat al vanaf 2.300 toeren per minuut 90 procent van het maxi male koppel beschikbaar is. Het nieuwe sportieve model van Audi accelereert van nul tot 100 km/h in 5,1 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Chassis De uitstekende prestaties zijn ook te danken aan het lage gewicht van de S8. Dankzij de Audi Space Frame-technologie (ASF) weegt de Audi S8 slechts 1.940 kg - inclusief quattro-vierwielaandrijving. De aandrijving is het resultaat van 25 jaar ervaring van Audi op het gebied van quattro-techniek. De nieuwste generatie van het systeem beschikt over een asymme trisch/dynamische koppelverdeling. Onder normale omstandigheden stuurt het torsen middendifferenti- eel 40% van het koppel naar de voorwielen en 60% naar de achter wielen - deze verdeling geeft de S8 een sportief weggedrag. Als de condities daarom vragen kan maxi maal 85% van het koppel naar de achterwielen gedirigeerd worden, of maximaal 65% naar de voorwie len. De transmissie is een zestraps tiptronic. Deze heeft een kortere eindreductie dan bij de A8, zodat ook in zes de acceleratie impo neert. Het onderstel is op een aantal pun ten aangepast voor de S8, onder meer in de afstemming van de adaptieve air suspension. De car rosserie is standaard 20 mm lager dan die van de A8, en de S8 wordt af fabriek geleverd met lichtmeta len 9J x 20-inch S-design-velgen. De bandenmaat is 265/35. Vanzelfsprekend is de S8 uitgerust met een zeer krachtig remsysteem. De vier geventileerde schijfrem- men meten 385 mm voor en 335 mm achter. Als optie zijn er nog krachtiger keramische remmen, die hun debuut maakten op de A8 6.0 W12 quattro. De remschijven van koolstofvezel en siliciumcarbide zijn half zo zwaar als stalen schij ven en extreem goed bestand tegen hoge belastingen. De levens duur ligt op 300.000 kilometer. De keramische remmen zijn te herken nen aan de speciale antracietkleu rige remzadels met 'Audi Ceramic'- opschrift. Uniek design Alle modellen uit de Audi S-reeks kenmerken zich door hun verfijn de, sportieve uiterlijk. De S8 vormt daarop geen uitzondering. De in het oog springende single frame grille met S8-embleem is afgewerkt in platinagrijs en voorzien van ver chroomde, verticale spijlen. Onder de grille zijn drie luchtopeningen uitgesneden in de voorbumper, geflankeerd door grote luchtinla ten met honingratrasters. De xenonkoplampen zijn voorzien van adaptive light. Een innovatief ken merk is de aparte dagverlichting die bestaat uit vijf energiezuinige witte leds in elke koplamp. Uitrusting en veiligheid De standaarduitrusting van de 58 is zeer compleet, met onder meer volautomatische airconditioning, stoelverwarming vóór en achter, MMI-bedienings- en navigatie systeem met DVD en een Bose Surround Soundsysteem met CD-wisselaar. In de vorige uitgave van Auto wereld op z'n kop hebben wij U bericht over de uitbreiding van Vakgarage Boode. Door de gereali seerde omzetverhoging van gebruikte en nieuwe auto' s maar ook de groei in het onderhouden van auto' s is deze uitbreiding noodzakelijk geworden. De opper vlakte van ons pand is bijna ver dubbeld en dit gaf ons de moge lijkheid om een grotere voorraad auto' s aan te houden. Wij beschik ken inmiddels over een voorraad van ca. 50 auto's. Wij nodigen u graag uit om eens een kijkje te komen nemen. Alle auto's zijn uiteraard beschikbaar voor een proefrit. Het geven van service heeft bij ons een hoge prioriteit, wij zijn volgens de normen van de Stichting Vakga rage gecertificeerd en vallen onder de BOVAG-bepalingen. U kunt bij ons terecht voor onderhoud en aankoop van alle soorten auto's, voor zowel nieuw als gebruikt. Kunt U geen keuze maken uit onze voorraad auto' s dan zoeken wij de door U gewenste auto, gebruikt of nieuw, voor U op. Binnenkort ver schijnt weer de Vakgarage-krant. Wij willen u alvast attenderen op enkele interessante onderwerpen in deze krant. Zo treft u een aan bieding aan om uw auto een wintercontrole te geven voor slechts euro 15,-. Tevens vindt u een coupon in de krant die u bij een APK of onderhoudsbeurt kunt inleveren. U ontvangt van ons dan een reischeque ter waarde van De nieuwe Mazda5 heeft bij de laatste crashtesten van de European New Car Assessment Programme (EuroNACP) de maximale score van vijf sterren behaald op het gebied van veiligheid voor de inzit tenden. Met een totaalscore van 33 punten is deze onderscheidende midi-MPV daarmee tevens meteen één van de veiligste auto's in zijn klasse. Ondanks het feit dat de Mazda5 de enige midi-MPV is met het gemak van twee schuifdeuren in plaats van openslaande portieren, behaalde de auto toch de maximale score van 18 punten bij de zijdelingse impact. Hiermee is aangetoond dat schuifdeuren niet alleen bijzonder praktisch, maar bovendien minstens zo veilig zijn als portieren die op een andere wijze worden geopend. Bij de frontale botsing scoorde de Mazda5 13 pun ten, wat neerkomt op 84% van de totaal te behalen score. Ook werden er twee extra punten behaald voor het standaard ingebouwde waarschuwings systeem voor het gebruik van de veiligheidsgordels. De hoogst mogelijke score op het gebied van vei ligheid kan nu worden toegevoegd aan de erelijst van de unieke aspecten van de MAzda5, die al bestond uit het Karakuri zit6- en opbergsysteem met plaats voor zeven personen, de twee genoem de schuifdeuren, het krachtige motorengamma en het onderscheidende Zoom-Zoom design. euro 50,-. In de krant staat ook een actie betreffende de aanschaf van winterhanden. Let ook op de diver se scherpe aanbiedingen. Als laatste willen wij u erop wijzen dat alle eigenaren van auto's ouder dan 3 jaar automatisch twee maan den voor de keuring van hun auto een schrijven ontvangen dat hun auto gekeurd moet worden. Bij dit schrijven zit een leuke prijsvraag en worden actieaanbiedingen ver meld. Op de IAA-lnternationale Automobil Ausstellung in Frankfurt in september is de nieuwe Toyota Yaris onthuld. De officiële introductie in Nederland, half december, laat nog even op zich wachten. Gelukkig hoeven wij uw nieuwsgierigheid niet zó lang op de proef te stellen. Toyota van Leeuwen organiseert namelijk een speciale vóórpremière, waarin wij deze gloednieuwe Yaris - bij hoge uitzon dering - al heel even in onze showroom krijgen. Heel graag nodigen wij u uit om als éérste zelf deze fantastische nieuwe Yaris te bekijken. U bent van harte welkom op donderdag 10 november van 19.00 tot 22.00 uu op de Coenecoop 260 in Waddinxveen. Natuurlijk maken we er een bruisend feest van! Een feestelijk hapje en drankje u mag deze unieke Yaris-voorpremière echt niet missen! Na het feest is de nieuwe Yaris pas half december weer in onze showroom te bewonderen. Kijk ook op www.toyota- waddinxveen.nl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2005 | | pagina 24