PASSEN EN METEN MET VERKEER
WADDINXVEEN
POLITIEK
Hart van Holland 11 januari 2006
pagina 25
Waddinxveen
Korte termijn maatregelen (2006-2013)
Middellange termijn maatregelen (2013-2018)
Verlengde Dreef
Verlegde Dreef
Deze afbeeldingen zijn visies, geem exacte tracés
Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland
te weren. Dit moet verplaatst
worden naar de ring Juliana van
Stolberglaan, Willem de Zwijger
laan, Chopinlaan, Esdoornlaan en
de Dreef", zegt wethouder Dijk-
sterhuis. "Op lange termijn is het
de bedoeling dat het doorgaande
verkeer zoveel mogelijk op de
Randweg blijft. Uit metingen is
gebleken dat 20% van het verkeer
doorgaand verkeer is tussen de
A12 en de N11Dat heeft dus in
het centrum niets te zoeken." Een
van de maatregelen hiervoor was
het knippen van de Kanaalstraat:
Vanaf de Kanaaldijk zou het een
richtingsverkeer moeten worden
tot de Stationsstraat en vanaf de
Juliana van Stolberglaan ook een
richtingsverkeer, maar dan in de
andere richting, tot aan de Sta
tionsstraat. Hierop kwamen
zoveel bezwaren van inwoners uit
de Oostpolderwijk en de omge
ving van de Passage, dat het colle
ge heeft besloten op het gedeelte
van de Kanaalstraat vanaf de Juli
ana van Stolberglaan tot aan de
Stationsstraat het verkeer wel in
twee richtingen toe te laten. Op
deze manier heeft de wijk een
betere ontsluiting richting het
centrum. Om sluiproutes te voor
komen worden de Julianastraat
en de Beukenhof vanaf de Kerk-
weg-Oost afgesloten voor ver
keer. Het knooppunt bij de Hef-
brug zal anders worden ingericht:
De driesprong zal een voorrangs-
weg worden richting de Juliana
van Stolberglaan, de Kanaalstraat
wordt een ondergeschikte afslag.
Op de Oranjelaan wordt ook een
richtingsverkeer ingevoerd rich
ting de Noordkade, zodat er geen
invoegend verkeer van die zijde
komt op de Kerkweg.
Op middellange termijn worden
de Kanaalstraat toch geknipt en
zal er op de Beatrixlaan ook een
richtingsverkeer worden inge
voerd, om sluipverkeer te voorko
men.
Als de Westelijke randweg gereed
is zal er een verbinding gemaakt
worden met de Dreef, de zoge
naamde Verlengde Dreef. Deze
weg loopt over de watergang tus
sen het Herbarenerf en de hocke
yvelden. "De angst van omwonen
den dat de weg tussen de bebou
wing door zal lopen is dus onge
grond. Er is wel gekeken naar
andere tracés, maar dit is beste
optie", aldus Dijksterhuis. Ook zal
er een aansluiting komen via de
Beethovenlaan op de Westelijke
randweg. Over het noordelijke
gedeelte van de randweg is op dit
moment nog geen duidelijkheid.
Het college is nog in afwachting
van resultaten van onderzoeken
van de provincie over het Noord-
Zuidverkeer in de regio en een
milieueffectenrapportage met
betrekking tot het toekomstige
Bentwoud, waar het trac£ van de
randweg doorheen zou lopen.
Deze worden nog vïïr de zomer
verwacht.
Het college heeft ook het trac<^
voor de Verlegde Dreef vastge
steld. Het gedeelte van de Dreef
dat langs het Coenecoopcollege
loopt wordt autoluw. Dit wordt in
de toekomst de aanvoerroute
naar het nieuwe centrum. De
Dreef zal rechtdoor worden
getrokken bij de Beijerincklaan:
daar wordt een rotonde gereali
seerd. Een klein stukje verder
komt nog een rotonde die de aan
sluiting zal vormen met de toe
komstige wijk Triangel. Daarna
loopt de Verlegde Dreef diago
naal verder via een nieuwe tunnel
onder het spoor door en zal aan
de andere zijde aansluiten op de
Kanaaldijk. Het streven is dat
deze weg gereed is tussen 2008 en
2010. "Hij moet in ieder geval
klaar zijn als het nieuwe centrum
wordt geopend", aldus Dijkster
huis.
"Het is passen en meten met het
verkeer in Waddinxveen", is de
mening van wethouder Dijkster
huis. "We moeten er nu over
nadenken om problemen in de
toekomst te voorkomen. Met
deze visie denken we een zo opti
maal mogelijke balans gevonden
te hebben tussen leefbaarheid en
een goede verkeersdoorstro-
ming."
De aangepaste versie van de ver-
keersvisie zal worden besproken
in de raadsvergadering van 1
februari.
Waddinxveen - Door zowel
plaatselijke ontwikkelingen
als de ontwikkelingen in de
regio, verwacht de gemeente
dat het verkeer in Waddinx
veen zal toenemen met onge
veer 40%. Om in de toekomst
een 'infarct' in het centrum te
voorkomen, heeft de gemeen
te een verkeersvisie ontwik
keld. Het ontwerp van deze
visie is van half november tot
half december ter visie gelegd
en er zijn veel reacties op
binnengekomen. Met name
over de korte termijnmaatre
gelen die betrekking hebben
op de verkeerscirculatie in het
centrumgebied was veel zorg.
Het college heeft aan de hand
van de ontvangen zienswijzen
besloten een aantal aanpas
singen te doen voor de defini
tieve versie van de verkeersvi
sie.
"Het doel van de maatregelen,
die in de verkeersvisie zijn
beschreven, is om het centrum
autoluw te maken. Om het door
gaande verkeer zo veel mogelijk
"Bypass
nonr Paulien de Graaf