PASSEN EN METEN MET VERKEER WADDINXVEEN POLITIEK Hart van Holland 11 januari 2006 pagina 25 Waddinxveen Korte termijn maatregelen (2006-2013) Middellange termijn maatregelen (2013-2018) Verlengde Dreef Verlegde Dreef Deze afbeeldingen zijn visies, geem exacte tracés Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland te weren. Dit moet verplaatst worden naar de ring Juliana van Stolberglaan, Willem de Zwijger laan, Chopinlaan, Esdoornlaan en de Dreef", zegt wethouder Dijk- sterhuis. "Op lange termijn is het de bedoeling dat het doorgaande verkeer zoveel mogelijk op de Randweg blijft. Uit metingen is gebleken dat 20% van het verkeer doorgaand verkeer is tussen de A12 en de N11Dat heeft dus in het centrum niets te zoeken." Een van de maatregelen hiervoor was het knippen van de Kanaalstraat: Vanaf de Kanaaldijk zou het een richtingsverkeer moeten worden tot de Stationsstraat en vanaf de Juliana van Stolberglaan ook een richtingsverkeer, maar dan in de andere richting, tot aan de Sta tionsstraat. Hierop kwamen zoveel bezwaren van inwoners uit de Oostpolderwijk en de omge ving van de Passage, dat het colle ge heeft besloten op het gedeelte van de Kanaalstraat vanaf de Juli ana van Stolberglaan tot aan de Stationsstraat het verkeer wel in twee richtingen toe te laten. Op deze manier heeft de wijk een betere ontsluiting richting het centrum. Om sluiproutes te voor komen worden de Julianastraat en de Beukenhof vanaf de Kerk- weg-Oost afgesloten voor ver keer. Het knooppunt bij de Hef- brug zal anders worden ingericht: De driesprong zal een voorrangs- weg worden richting de Juliana van Stolberglaan, de Kanaalstraat wordt een ondergeschikte afslag. Op de Oranjelaan wordt ook een richtingsverkeer ingevoerd rich ting de Noordkade, zodat er geen invoegend verkeer van die zijde komt op de Kerkweg. Op middellange termijn worden de Kanaalstraat toch geknipt en zal er op de Beatrixlaan ook een richtingsverkeer worden inge voerd, om sluipverkeer te voorko men. Als de Westelijke randweg gereed is zal er een verbinding gemaakt worden met de Dreef, de zoge naamde Verlengde Dreef. Deze weg loopt over de watergang tus sen het Herbarenerf en de hocke yvelden. "De angst van omwonen den dat de weg tussen de bebou wing door zal lopen is dus onge grond. Er is wel gekeken naar andere tracés, maar dit is beste optie", aldus Dijksterhuis. Ook zal er een aansluiting komen via de Beethovenlaan op de Westelijke randweg. Over het noordelijke gedeelte van de randweg is op dit moment nog geen duidelijkheid. Het college is nog in afwachting van resultaten van onderzoeken van de provincie over het Noord- Zuidverkeer in de regio en een milieueffectenrapportage met betrekking tot het toekomstige Bentwoud, waar het trac£ van de randweg doorheen zou lopen. Deze worden nog vïïr de zomer verwacht. Het college heeft ook het trac<^ voor de Verlegde Dreef vastge steld. Het gedeelte van de Dreef dat langs het Coenecoopcollege loopt wordt autoluw. Dit wordt in de toekomst de aanvoerroute naar het nieuwe centrum. De Dreef zal rechtdoor worden getrokken bij de Beijerincklaan: daar wordt een rotonde gereali seerd. Een klein stukje verder komt nog een rotonde die de aan sluiting zal vormen met de toe komstige wijk Triangel. Daarna loopt de Verlegde Dreef diago naal verder via een nieuwe tunnel onder het spoor door en zal aan de andere zijde aansluiten op de Kanaaldijk. Het streven is dat deze weg gereed is tussen 2008 en 2010. "Hij moet in ieder geval klaar zijn als het nieuwe centrum wordt geopend", aldus Dijkster huis. "Het is passen en meten met het verkeer in Waddinxveen", is de mening van wethouder Dijkster huis. "We moeten er nu over nadenken om problemen in de toekomst te voorkomen. Met deze visie denken we een zo opti maal mogelijke balans gevonden te hebben tussen leefbaarheid en een goede verkeersdoorstro- ming." De aangepaste versie van de ver- keersvisie zal worden besproken in de raadsvergadering van 1 februari. Waddinxveen - Door zowel plaatselijke ontwikkelingen als de ontwikkelingen in de regio, verwacht de gemeente dat het verkeer in Waddinx veen zal toenemen met onge veer 40%. Om in de toekomst een 'infarct' in het centrum te voorkomen, heeft de gemeen te een verkeersvisie ontwik keld. Het ontwerp van deze visie is van half november tot half december ter visie gelegd en er zijn veel reacties op binnengekomen. Met name over de korte termijnmaatre gelen die betrekking hebben op de verkeerscirculatie in het centrumgebied was veel zorg. Het college heeft aan de hand van de ontvangen zienswijzen besloten een aantal aanpas singen te doen voor de defini tieve versie van de verkeersvi sie. "Het doel van de maatregelen, die in de verkeersvisie zijn beschreven, is om het centrum autoluw te maken. Om het door gaande verkeer zo veel mogelijk "Bypass nonr Paulien de Graaf

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2006 | | pagina 25