POLITIEK OP NAAR DE VERKIEZINGEN frmtr pagina 12 Hart van Holland 22 februari 2006 nog... Gemeenteraads verkiezingen! 7 maart 2006I >E STELLINGEN YAN DEZE WEEKê r De gemeente moet uitgeprocedeerde asielzoekers zonodig onderdak bieden Basisscholen moeten voor- en naschoolse opvang aanbieden Er moeten gemeentelijke etiquette worden afgesproken waar iedereen zich aan moet houden en die de leefbaarheid moeten vergroten CDA SGP ChristenIJnfe VVD Gemeentebelangen PvdA mm Zevenhuizen-Moerkapelle Zevenhuizen-Moerkapelle - De reactie van de politieke partijen op Voorzover ons bekend zijn er op dit moment geen uitgeprocedeerde asielzoekers in onze gemeente. Mocht dit wel zo zijn dan hoort het beleid van het Ministerie van Justitie richtinggevend te zijn voor onze gemeente. Het CDA vindt dat het wel om mensen gaat en dat deze humaan behandeld dienen te wor den. Maar om als gemeente aan per sonen zonder verblijfstatus woon ruimte aan te bieden gaat wel erg ver. De gemeente moet zich aan de wet- en regelgeving houden. Iets anders ligt dit wanneer deze men sen al tijdelijk woonruimte hebben gekregen. Kortom je moet zo'n vraag per geval beoordelen. Over de voor- en naschoolse opvang hebben wij concreet in ons program ma staan dat dit een vorm is voor meervoudig gebruik van de scholen. Dit betekent niet dat de klaslokalen daarvoor gebruikt mogen worden en dat de basisscholen verplicht moeten worden om voor- en naschoolse opvang aan te bieden. Dit kan ook prima in samenwerking met andere organisaties geregeld worden. Bij de school moet het bie den van ontwikkelingskansen voor alle kinderen voorop staan. De titel van ons gemeenteprogram ma is: 'de levende gemeente'. Leefbaarheid en veiligheid heeft vooral de aandacht bij het CDA. In ons gemeenteprogramma is daar anderhalve pagina aan gewijd. Dat gaat over de zorg voor de openbare orde, leefbaarheid in wijk en buurt, vergroting van sociale samenhang bij woningbouw, goed luisteren naar initiatieven van inwoners. Om daarbij een 'etiquette' af te spreken staat er niet bij. Is ook niet nodig. Veel beter is om de betrokkenheid van de burger bij de eigen woon- en leefomgeving te vergroten. De eerste stelling is niets anders dan een oproep tot burgerlijke onge hoorzaamheid en het bevorderen van illegaliteit. De SGP kan daar echt niet in meegaan. Bij uitgeprocedeer de asielzoekers gaat het om mensen die op grond van wetgeving die wij met elkaar zelf op een democrati sche wijze hebben vastgesteld te horen krijgen dat hun asielverzoek is afgewezen. Hoe sympathiek de stel ling ook lijkt, is deze toch heel slecht voor de afgewezen asielzoekers, want uitgeprocedeerde asielzoekers toch tegen alle regelgeving in huis vesten heeft tot gevolg dat de vreemdeling illegaal in het land ver blijft. Illegale vreemdelingen hebben ech ter geen perspectief: zij mogen niet werken; hebben geen recht op woonruimte of een uitkering. Hun kwetsbare positie maakt dat zij gemakkelijk slachtoffer worden van uitbuiting of verleid worden tot cri mineel gedrag. Om deze redenen zegt de SGP 'nee' tegen deze stelling maar blijft tegelijk voorstander van een menswaardig beleid voor iedere asielzoeker. Voor de SGP blijft het uitgangspunt dat kinderen thuis een 'thuis' heb ben. Er mag nooit voorbij gegaan worden aan het belang van het gezin. Kinderen behoren in 'thuissi tuaties' opgevangen te worden. Omdat de kinderopvang in de mees te gevallen absoluut niet afgestemd is op de behoeften van het kind maar op de behoeften van de ouders zijn wij geen voorstander van voor- en naschoolse opvang. Peuterspeelzalen kunnen omdat de educatieve waarden daarbij voorop staan en de thuissituatie niet inge ruild wordt kunnen zeker wel op de steun van de SGP rekenen en zou den gekoppeld kunnen worden aan basisscholen. De overheid moet zelf het voorbeeld geven door zich goed te houden aan allerlei afspraken en wetgeving, Dat betekent ook dat gebouwen, stra ten en wegen schoon worden gehouden en beschadigingen zo snel mogelijk hersteld worden. Als dat goed verloopt, kan de overheid ook eisen stellen aan de burger. Een strikt handhavingsbeleid is absolute noodzaak. Gedogen kan niet meer. De burger heeft recht op veiligheid. De SGP vindt het belangrijk, dat het handhavingsbeleid goed gecommu niceerd wordt met de burger. Hoewel de mogelijkheden van de gemeente beperkt zijn als het gaat over de politiesterkte, dient er goed overleg plaats te vinden. Met elkaarzorgen wij voor vluchtelingenvoor elkaar De Christenunie staat voor een streng asielbeleid, maar door het beleid van de diverse regeringen val len nu groepen asielzoekers tussen wal en schip. De Christenunie was een groot voorstander van een generaal pardon voor deze groep asielzoekers, omdat het terugkeer beleid nooit was opgepakt. In indivi duele gevallen is er uiteraard een taak voor de lokale overheid om "schrijnende" gevallen te begelei den en te zorgen dat zij in aanmer king komen voor een verblijfsver gunning. Zijn alle juridische wegen bewandeld dan zal op een gegeven echter wel, rekeninghoudend met alle randvoorwaarden, tot uitzetting worden overgegaan. In het huidige asielbeleid missen wij echter de humanitaire component. Met elkaarvoeden wij onze eigen kinderen opvoor elkaar De Christenunie vind dat ouders ver antwoordelijk zijn voor de opvoe ding van hun eigen kinderen. De Christenunie juicht de opvang van kinderen buiten schooltijd binnen het eigen gezin van harte toe. Zij beseft echter ook dat dit niet altijd mogelijk is. Daarom wil zij meewer ken aan goede voor-, tussen- en naschoolse opvang en het combine ren van functies rond de school. Vrijwilligheid van scholen is voor de Christenunie echter een belangrijk punt. Daarnaast kan het natuurlijk niet zo zijn dat bijvoorbeeld bij standmoeders verplicht worden om deze taak uit te voeren. Met elkaar..... hanteren wij fant- soennormenvoor elkaar De Christenunie is een groot voor stander van het hanteren van eti quette. Wij vinden het jammer dat dit nodig is maar het is echt nodig. Gewoon heldere regels wat wij met elkaar 'normaal' vinden. Wat ons betreft krijgen wij als gemeente onze eigen 10 dorpstellingen die wij met elkaar maken en waar wij elkaar ook op aan spreken. Een goed voorbeeld is de gemeente Gouda waar dit onderleiding van de Christenunie wethouder al enige jaren zo werkt. De gemeente moet uitgeprocedeer de asielzoekers zonodig onderdak bieden. Nederland kent, in tegen stelling tot vele andere landen in de wereld, een onafhankelijk en zorg vuldig rechtssysteem. Eenieder, ook mensen die zich als asielzoeker in ons land aandienen, kan gebruik maken van de beroepsmogelijkhe den die ons rechtssysteem biedt. Een uitgeprocedeerde asielzoeker is uit geprocedeerd. Dat houdt dus in dat door meerdere rechtscolleges en tot in hoogste instantie is vastgesteld dat er geen grond bestaat voor het beroep op asiel. Het bestuur van een gemeente dient gerechtelijke uitspraken te eerbiedi gen en uit te voeren. Het verlenen van onderdak aan een uitgeproce deerde asielzoeker kan dan ook geen ander doel dienen dan het toe wijzen van een zeer tijdelijk onder komen in afwachting van het ver trek van de persoon in kwestie. Elke verdergaande vorm van het verle nen van onderdak betekent het meewerken aan een illegaal verblijf. Daarmee zou een gemeente aan de wortels van ons wets- en rechtssys teem (de scheiding van machten) knagen. Het bestuur van een gemeente kan basisscholen niet dwingen om voor- en naschoolse opvang aan te bieden. Het is daarmee dus geen onderwerp voor de gemeenteraad en de gemeenteraadsverkiezingen. Zoals al eerder aangegeven zal de WD zich in de aanloop naar de verkiezin gen beperken tot die onderwerpen die wel tot het domein van de gemeenteraad behoren. Als dit zou kunnen werken zouden wij hiervan een groot voorstander zijn. Leefbaarheid en veiligheid staat niet voor niets bovenaan in ons ver kiezingsprogramma. Echter, de stel ling zoals verwoord zegt dat ieder een zich aan de etiquette moet hou den. Als we kijken naar de overlast, de vernielingen en het gedrag van sommige inwoners zijn we als maat schappij op dit moment niet eens in staat de wet te handhaven. Hoe wil len we dan handhaving van een eti quette afdwingen? Met het overgrote deel van de inwo ners dat bereid is zich vrijwillig naar zo'n etiquette te schikken hebben we ook op dit moment geen enkel probleem. Dat zijn de mensen die zich (nog steeds) gedragen naar algemeen aanvaarde waarden en normen. Zolang we niet bereid zijn of de mogelijkheden niet hebben om duidelijker en harder op te tre den tegen wetsovertreders heeft het afspreken van een etiquette (die per definitie verder gaat dan wettelijke bepalingen) in onze ogen geen enkele zin. Een ander punt is dat wij een groot voorstander zijn van burger initiatie ven die er toe kunnen leiden dat (het gevoel van) veiligheid wordt vergroot, de kans op vernielingen wordt verminderd of de pakkans van wetsovertreders toeneemt. Dergelijke initiatieven kunnen, ook als dat de gemeente geld kost, op steun van onze (toekomstige) fractie rekenen. Deze stelling veronderstelt dat er sprake is van uitgeprocedeerde asiel zoekers die geen verblijfsvergun ning hebben gekregen. Gemeentebelangen is van mening dat indien gebruikmaking van alle rechtsmiddelen die onze rechtstaat biedt ertoe leidt dat geen verblijfs vergunning of iets dergelijks ver strekt kan worden op basis van een rechtelijke uitspraak, de gemeenten geen huisvestingstaak hebben en deze asielzoekers derhalve geen onderdak mogen bieden. Het is ontoelaatbaar indien gemeen ten uitspraken van de rechtelijke macht naast zich neerleggen. Gemeentebelangen is het groten deels met deze stelling eens. In de eerste plaats moet gebruik gemaakt kunnen worden van de school als gebouw inclusief de daarin aanwezi ge voorzieningen. Dit ligt anders voor de leerkrachten. Het kan niet zo zijn dat uren die gemaakt moe ten worden voor buitenschoolse opvang ten koste gaan van de regu liere lesuren die leerkrachten in het basisonderwijs dienen te geven. Kortom de directe betrokkenheid van basisscholen voor wat betreft de menskracht dient uitgesloten te worden, echter de basisscholen als voorziening moeten voor dit doel gebruikt kunnen worden. Overigens mogen deze opvangactiviteiten de gemeente geen geld kosten. Dit is en blijft een rijkstaak en bovendien dienen de gebruikers ook een finan ciële bijdrage te geven. Dat de overheid een rol mag en kan vervullen op het terrein van de samenleving in het algemeen en he:l aan de orde stellen van normen enl waarden in die samenleving, ont-| moet bij Gemeentebelangen geen I enkel bezwaar. De overheidsbemoei I enis dient echter wel beperkt te blij-1 ven. Gemeentebelangen is vanI mening dat de rol van de overheid! nooit zover mag gaan dat vooi-l schriften worden uitgevaardigd hoeI iedere inwoner zich dient te gedra-1 gen. Een vergaande overheidsbemoeienis! zit dicht aan tegen inperking vanI grondrechten. Neem alleen al deI zeer actuele vrijheid van meningsui-l ting. Het kan nimmer zijn dat t gemeentelijke overheid gedragsl voorschriften vaststelt en uitvaar-1 digt. Uiteraard staat het de gemeen-j telijke overheid wel vrij om bepaal-1 de verboden in te voeren. Deze ver-1 boden willen dan echter een ander doel dienen zoals veiligheid ent den voor specifieke plaatsen. Een I etiquette is echter een gedragsnorm I en geldt voor iedere plek in de gemeente. Dit Gemeentebelangen veelt te ver. I Beter ware het als inwoners elkaar I weer kunnen (durven) aanspreken op niet tolereerbaar gedrag. De gemeente heeft een zorgplicht I voor alle asielzoekers die nog injuri-1 dische procedures zitten. Alle asiel-1 zoekers die nog 'onder de rechter I zijn' hebben recht op onderdak en de kinderen op scholing. De PvdA is blij dat wij er voor heb-1 ben kunnen zorgen dat er in i gemeente goede voor- en naschool! se opvang is. De personeelsleden zijn goed geschoold en de accommoda tie is kindvriendelijk. De stelling is I echter of basisscholen deze taal hebben. Wij hebben hier moeite mee. De voorstellen geven namelijk niet aan, aan welke eisen deze opvang moet voldoen. Wanneer ouders dat goedvinden mogen de kinderen zelfs in een kelder worden gezet onder begeleiding van vrijwil ligers die niet geschoold zijn. Dit kan en mag niet de bedoeling zijn van voor- en naschoolse opvang. Daar wil de PvdA de kinderen en de ouders niet aan blootstellen. Hier komt nog bij dat de leerkrachten van een basisschool (en de gehort wen, ook de nieuwbouw) volge ons al zo veel druk ondervinden c goed onderwijs te bieden binnen de beschikbare tijd, dat je het de scho-1 len moeilijk kan verplichten. Datf-l het de scholen, zonder duidelijkheid I over de uitvoering, moet willen ver- plichten. Goede peuterspeelzalen» voor- en naschoolse opvang; laj Moet de basisschool dit regelen- Grote twijfels en onzekerheid. De derde stelling zegt dat gemeentelijke etiquette moeten worden afgesproken. De PvdA is href heel helder in. We hebben de nor male wet- en regelgeving. De ga® bare sociale omgangsvormen Wanneer wij ons daar aan hou®11 j gaat het goed (of niet; voor hen ie zich daar niet aan houden). Eïl,a i papieren gemeentelijke regels ver anderen daar niets aan.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2006 | | pagina 12