POUTIEK
OP NAAR DE VERKIEZINGEN
pagina 30
Hart van Holland 22 februari 2006
DE STELLINGEN VAN DEIE WEEK:
De gemeente moet uitgeprocedeerde
asielzoekers zonodig onderdak bieden
Basisscholen moeten voor- en naschoolse
opvang aanbieden
Er moeten gemeentelijke etiquette worden
afgesproken waar iedereen zich aan moet
houden en die de leefbaarheid moeten vergroten
VVD
PvdA
CDA
MeWa
D66
Gemeenteraads
verkiezingen
7 maart 2006
PCW
Zevenhuizen-Moerkapelle
13
Waddinxveen - De reactie van de politieke partijen op
De WD is van mening dat asielpro
cedures snel én zorgvuldig moeten
gebeuren. Diegenen die te horen
hebben gekregen geen verblijfs
vergunning te krijgen, moeten
Nederland daadwerkelijk verlaten.
De overheid moet daar eenduidig
in zijn en geen valse verwachtin
gen wekken. Datzelfde geldt voor
de Tweede Kamer. Het is niet ver
standig als de Tweede Kamer
moties aanneemt, zoals in decem
ber 2003, waardoor vertrek van uit-
geprocedeerden op het laatste
moment wordt teruggedraaid.
Mensen worden niet geholpen
door ze valse hoop te geven, maar
door ze voor te bereiden op terug
keer. Ook noodopvang door
gemeenten, hoe begrijpelijk soms
ook, kan niet aan de orde zijn.
Alles op alles moet worden gezet
om er voor te zorgen dat uitgepro-
cedeerden vertrekken naar hun
land van herkomst. Het komt aan
op de consequente en consistente
uitvoering van het beleid.
Ouders voelen zich vrij te kiezen
voor een combinatie van arbeid
en zorg. We weten hoe het nu is.
Momenteel is er voor de 0- tot 4-
jarigen kinderopvang van acht uur
's ochtends tot zes uur 's avonds,
maar zodra de kinderen naar de
basisschool gaan begint het spits
uur. Brengen om half negen,
halen om twaalf uur, weer bren
gen om één uur, weer halen om
half vier, buitenschoolse opvang
regelen tot zes uur. De schoolge
bouwen staan er. De WD vindt
dat de gebouwen benut moeten
worden. Bij de bouw van nieuwe
scholen en bij verbouw van
bestaande scholen moet rekening
gehouden worden met gebruik
voor voor- en naschoolse opvang.
Indien dit niet uitvoerbaar is,
moet er opvangruimte in de nabij
heid van de basisscholen gevon
den worden. Deze opvang is ech
ter geen taak voor het onderwij
zend personeel. Particulieren of
particuliere organisaties zullen dit
moeten organiseren en eveneens
zorg moeten dragen voor de
financiering van deze opvang.
Gouda kent een aantal stadsre-
gels, die daarmee te vergelijken
zijn. Op zich een mooie gedachte,
maar de vraag is of de mensen die
zich misdragen zich daardoor
laten leiden. Het bijbrengen van
normen en waarden en behoorlijk
gedrag horen primair tot de taak
van opvoeders. Daarnaast hebben
ook scholen een aanvullende
opvoedende taak. Voorlichting
over bijvoorbeeld vandalisme,
geweld op straat of over voorzich
tigheid met vuurwerk wordt volop
gegeven door de rijksoverheid.
Waar het vaak aan schort is ele
mentair fatsoen van individuele
mensen, maar daaraan kan een
gemeentelijke overheid niet zo
veel doen.
En wat doe je met mensen die zich
absoluut niet aan regels wensen
te houden? Dan kun je alleen
handhaven op basis van wet- en
regelgeving. Kortom: de VVD
vindt het een aardige gedachte,
maar in de praktijk waarschijnlijk
weinig effectief.
De PvdA Waddinxveen vindt dat in
een beschaafd land als Nederland
altijd ruimte moet zijn voor mede
mensen op zoek naar veiligheid.
In de hele wereld ontvluchten
mensen hun vaderland uit angst
voor vervolging. Omdat ze wor
den bedreigd, gemarteld of gedis
crimineerd. Vaak na een lange
periode van onzekerheid krijgen
deze mensen te horen of ze wel of
niet in Nederland mogen blijven.
De PvdA vindt dat er veel sneller
beslist moet worden.
Uitgeprocedeerde asielzoekers
moeten volgens de Vreemdelin
genwet - hangende hun tijdstip
van vertrek - opgevangen worden
in uitzetcentra. Ze worden niet
meteen uitgezet omdat ze vaak
niet over de nodige reisdocumen
ten beschikken. Lukt het hen niet
om binnen een redelijke termijn (6
weken) hun reisdocumenten in
orde te hebben dan worden ze op
straat gezet. Meestal verdwijnen
ze dan in de illegaliteit en wij vin
den dat je dat als gemeente niet
moet willen. Als deze uitgeproce
deerde vluchtelingen verklaren dat
ze wel willen vertrekken en daar
voor hun best ook doen, maar het
kost hen meer tijd om over de gel
dige reisdocumenten te beschik
ken, dan mag de gemeente best
compassie met deze mensen tonen
en hen een menswaardige opvang
bieden. Ook moet de regering een
oplossing vinden voor hen die bui
ten hun schuld, bijvoorbeeld
omdat het land van herkomst hen
niet erkent als staatsburger, niet
kunnen terugkeren. Want minister
Verdonk zadelt daardoor uitgepro-
cedeerden, burgers en gemeenten
op met problemen. Zolang dat niet
is geregeld behoort ook de
gemeente Wad-dinxveen noodop
vang te bieden.
De PvdA Waddinxveen vindt dat
ouders in staat moeten zijn arbeid
en zorg te combineren en dat er
daarom goede kinderopvang
moet zijn. Kinderopvang hoort
een basisvoorziening te zijn. De
PvdA Waddinxveen vindt dat
schoolgebouwen uitermate
geschikt zijn voor kinderopvang
en dat deze beschikbaar moeten
zijn voor zowel de voor- en
naschoolse opvang. Dit betekent
niet dat ook het onderwijzend
personeel deze taak op zich moet
nemen.
De PvdA Waddinxveen vindt dat
mensen in welke omgeving dan
ook met respect met elkaar dienen
om te gaan en dat daarvoor goede
omgangsvormen nodig zijn. Om
deze in gemeentelijke etiquetten
vast te leggen vindt de PvdA te ver
gaan. Wel zou er bij verenigingen
en in organisaties aandacht moe
ten zijn voor het zorgvuldig
omgaan met elkaar, ook naar bui
ten toe ter wille van de leefbaar
heid in de Waddinx-veense samen
leving. In het door de gemeentelij
ke werkgroep Waarden en Normen
opgestelde rapport "Waarde(n)vol
Waddinx-veen" worden aanbeve
lingen gedaan om het onderlinge
gedrag van personen positief te
beïnvloeden.
Er moet altijd ruimte zijn voor
echte vluchtelingen, maar dit
betekent ook dat uitgeprocedeer
de asielzoekers zullen moeten
terugkeren naar hun land van her
komst, uiteraard moet dat land
veilig zijn. Uitgeprocedeerde asiel
zoekers die geen recht hebben op
een verblijfsvergunning moeten
ons land ook daadwerkelijk verla
ten. Op lokaal niveau dient zorg
vuldigheid het sleutelwoord zijn,
want wanneer het gaat om indivi
duele gevallen, dan moet je wel
van steen zijn als het je niet naar
het hart grijpt. De lokale overheid
dient haar verantwoordelijkheid
te nemen in sommige situaties,
bijvoorbeeld als een kind in het
examenjaar zit.
De keuzevrijheid van ouders en
schoolbesturen is een groot goed
voor het CDA. Het opvoeden van
kinderen is primair de verant
woordelijkheid van de ouder(s).
De overheid kan de ouder(s) hier
in ondersteunen. Het CDA wil het
initiatief nemen om de huidige
voor-, tussen- en naschoolse
opvang te inventariseren. In over
leg met de schoolbesturen kan
onderzocht worden of en hoe de
opvang verder uitgebreid kan
worden en waar nodig te facilite-
ren. De overheid moet daarbij
geen blauwdruk opleggen hoe de
kinderopvang moet worden gere
geld. Evenmin mag het zo zijn dat
de leraren straks zelf deze opvang
moeten gaan verzorgen.
Voor het CDA ligt het voor de
hand dat de overheid betrouw
baar en voorspelbaar moet zijn in
haar gedrag. Burgers, onderne
mers en organisaties moeten
immers weten wat ze aan hun
gemeentelijke bestuurders heb
ben. De overheid heeft een voor
beeldfunctie. Voor het CDA is dit
echter niet te regelen in een
gemeentelijke etiquette. Het CDA
Waddinxveen vindt het belangrij
ker om bij zoveel mogelijk activi
teiten buiten het gemeentehuis
aanwezig te zijn om te kunnen
zien en horen wat er leeft in
Waddinxveen. Als voorbeelden
kunnen worden genoemd de acti
viteiten binnen het onderwijs, de
(sport)verenigingen en het wijk
buurtbeheer. Hier komen
Waddinxveen en zijn inwoners bij
elkaar, nemen ze elkaar in ver
trouwen en delen zij gemeen
schappelijke zorgen. Door op deze
manier met Waddinxveners in
contact te treden kunnen kleine
ergernissen zo snel worden aange
pakt.
Het is landelijk beleid dat
gemeenten moeten uitvoeren.
Gemeentelijk beleid mag dus niet
strijdig zijn met rijksbeleid. Het
Nederlandse bestuurlijke systeem
valt of staat met de uitvoering van
de wet- en regelgeving door alle
lagen van de overheid. Hoeveel
compassie je ook kunt hebben
met (uitgeprocedeerde) asielzoe
kers, dienen gemeenten de uit
komsten van een democratisch tot
stand gekomen beleid te respecte
ren. Binnen de mogelijkheden van
de wet streeft WeWa een zo
humaan mogelijk beleid na ,om te
voorkomen dat binnen de
gemeente onmenselijke situaties
ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld
met tijdelijke en sobere opvang
geregeld worden.
WeWa is een voorstander van de
ontwikkeling van de brede school.
En daarmee van het aanbieden
van voor- en naschoolse opvang.
Hiermee kan Waddinxveen vele
maatschappelijke problemen
ondervangen. Bijvoorbeeld het
voorkomen van onderwijsachter
standen, beschikbaarheid voor de
arbeidsmarkt en de sociale ont
wikkeling van kinderen.
WeWa is voor het hanteren en
handhaven van algemeen aan
vaarde normen en waarden. Een
samenleving moet je samen
levend houden, gebaseerd op
wederzijds respect. Gemeentelijke
etiquetten voegen hierin nauwe
lijks iets toe. Wel kan de gemeen
te vanaf de zijlijn faciliterend zijn
om de leefbaarheid te vergroten:
bezems beschikbaar stellen,
straatfeesten vergunning en leges
vrij maken. Sociaal gedrag moet
echter vanuit de mensen zelf
komen. Inwoners moeten door
hun directe omgeving op een van
zelfsprekende manier worden
aangesproken op gedragingen die
de leefbaarheid in negatieve zin
beanvloeden.
D66 is van mening, dat uitgepro
cedeerde asielzoekers niet op
straat gezet mogen worden. De
gemeente zal zich in moeten
spannen om deze mensen tijdelijk
onderdak te bieden.
Basisscholen moeten voor- en
naschoolse opvang kunnen bie
den, maar niet het onderwijsper
soneel daarmee belasten.
Gemeentelijke etiquette is een
kunstmatige schijnoplossing, dus
geen oplossing. Als die overtreden
wordt moet je die ook kunnen
handhaven en sancties kunnen
opleggen, wanneer die niet wor
den nageleefd. D66 zoekt het
meer in de dialoog met mensen.
Uiteindelijk is er ook wet- en
regelgeving, die dat soort proble
men kan aanpakken met proces
sen verbaal en boetes.
Het uitzetten van uitgeprocedeer
de asielzoekers moet'zorgvuldig
gebeuren/De deugdelijkheid van
besluiten over toelating of uitzet
ting is echter geen gemeentelijke
verantwoordelijkheid. In de prak
tijk blijkt dat sommige asielzoe
kers tussen wal en schip vallen en
dat zij op straat komen te staan.
Dan gaat het bijvoorbeeld onïuit-
geprocedeerde asielzoekers die
niet door het land van herkomst
worden erkend. In heel schrijnen
de gevallen, bijvoorbeeld gezin
nen met kinderen,"kan er een situ
atie ontstaan dat de gemeente
meewerkt aan tijdelijk onderdak.
Sinds 2005 is kinderopvang de ver
antwoordelijkheid van ouders en
werkgevers geworden. De
gemeentelijke taken zijn nog
maar klein. Dat past goed bij de
overtuiging van de PCW dat de
primaire verantwoordelijkheid
voor kinderen bij hun ouders ligt.
De PCW is niet blij met de plotse
linge plannen van het kabinet om
scholen verantwoordelijk te
maken voor de voor-, tussen- en
naschoolse opvang. Scholen moe
ten niet worden opgezadeld met
opvangproblemen van ouders.
Het kabinet hinkt met deze plan
nen trouwens op twee gedachten.
Enerzijds wil het dat mensen meer
tijd vrijmaken om voor hun naas
ten te zorgen (in de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning),
anderzijds stimuleert het ieder
een, ook ouders met (jonge) kin
deren, om zoveel mogelijk aan het
werk te gaan. Deze ontwikkelin
gen zijn tegenstrijdig.
De PCW is meer gecharmeerd van
voorstellen van de landelijke
ChristenUnie en de SGP voor een
kindgebonden budget, waarbij de
ouderskeuzevrijheid houden. Ze
kunnen kiezen het geld te beste
den aan kinderopvang, of aan
compensatie voor het verlies aan
inkomen als de ouders besluiten
minder te gaan werken.
Waarden en normen zijn het
cement van de samenleving. De
PCW vindt het opstellen van
dorpsregels (gemeentelijke eti
quetten) een goed idee om waar
den en normen te promoten
onder burgers. Het gaat met
nadruk om het onder de aandacht
brengen van deze regels bij de
burgers. De gemeente heeft, afge
zien van de wettelijke regels, geen
instrumenten om deze regels af te
dwingen. Gaat het om de lee
baarheid van de openbare ruimte,
dan is toezicht en handhaving
noodzakelijk. Voor het toezicht op
het gebruik van de openbare
ruimte pleit de PCW voor een
gemeentelijk toezichthouder.