POUTIEK OP NAAR DE VERKIEZINGEN pagina 30 Hart van Holland 22 februari 2006 DE STELLINGEN VAN DEIE WEEK: De gemeente moet uitgeprocedeerde asielzoekers zonodig onderdak bieden Basisscholen moeten voor- en naschoolse opvang aanbieden Er moeten gemeentelijke etiquette worden afgesproken waar iedereen zich aan moet houden en die de leefbaarheid moeten vergroten VVD PvdA CDA MeWa D66 Gemeenteraads verkiezingen 7 maart 2006 PCW Zevenhuizen-Moerkapelle 13 Waddinxveen - De reactie van de politieke partijen op De WD is van mening dat asielpro cedures snel én zorgvuldig moeten gebeuren. Diegenen die te horen hebben gekregen geen verblijfs vergunning te krijgen, moeten Nederland daadwerkelijk verlaten. De overheid moet daar eenduidig in zijn en geen valse verwachtin gen wekken. Datzelfde geldt voor de Tweede Kamer. Het is niet ver standig als de Tweede Kamer moties aanneemt, zoals in decem ber 2003, waardoor vertrek van uit- geprocedeerden op het laatste moment wordt teruggedraaid. Mensen worden niet geholpen door ze valse hoop te geven, maar door ze voor te bereiden op terug keer. Ook noodopvang door gemeenten, hoe begrijpelijk soms ook, kan niet aan de orde zijn. Alles op alles moet worden gezet om er voor te zorgen dat uitgepro- cedeerden vertrekken naar hun land van herkomst. Het komt aan op de consequente en consistente uitvoering van het beleid. Ouders voelen zich vrij te kiezen voor een combinatie van arbeid en zorg. We weten hoe het nu is. Momenteel is er voor de 0- tot 4- jarigen kinderopvang van acht uur 's ochtends tot zes uur 's avonds, maar zodra de kinderen naar de basisschool gaan begint het spits uur. Brengen om half negen, halen om twaalf uur, weer bren gen om één uur, weer halen om half vier, buitenschoolse opvang regelen tot zes uur. De schoolge bouwen staan er. De WD vindt dat de gebouwen benut moeten worden. Bij de bouw van nieuwe scholen en bij verbouw van bestaande scholen moet rekening gehouden worden met gebruik voor voor- en naschoolse opvang. Indien dit niet uitvoerbaar is, moet er opvangruimte in de nabij heid van de basisscholen gevon den worden. Deze opvang is ech ter geen taak voor het onderwij zend personeel. Particulieren of particuliere organisaties zullen dit moeten organiseren en eveneens zorg moeten dragen voor de financiering van deze opvang. Gouda kent een aantal stadsre- gels, die daarmee te vergelijken zijn. Op zich een mooie gedachte, maar de vraag is of de mensen die zich misdragen zich daardoor laten leiden. Het bijbrengen van normen en waarden en behoorlijk gedrag horen primair tot de taak van opvoeders. Daarnaast hebben ook scholen een aanvullende opvoedende taak. Voorlichting over bijvoorbeeld vandalisme, geweld op straat of over voorzich tigheid met vuurwerk wordt volop gegeven door de rijksoverheid. Waar het vaak aan schort is ele mentair fatsoen van individuele mensen, maar daaraan kan een gemeentelijke overheid niet zo veel doen. En wat doe je met mensen die zich absoluut niet aan regels wensen te houden? Dan kun je alleen handhaven op basis van wet- en regelgeving. Kortom: de VVD vindt het een aardige gedachte, maar in de praktijk waarschijnlijk weinig effectief. De PvdA Waddinxveen vindt dat in een beschaafd land als Nederland altijd ruimte moet zijn voor mede mensen op zoek naar veiligheid. In de hele wereld ontvluchten mensen hun vaderland uit angst voor vervolging. Omdat ze wor den bedreigd, gemarteld of gedis crimineerd. Vaak na een lange periode van onzekerheid krijgen deze mensen te horen of ze wel of niet in Nederland mogen blijven. De PvdA vindt dat er veel sneller beslist moet worden. Uitgeprocedeerde asielzoekers moeten volgens de Vreemdelin genwet - hangende hun tijdstip van vertrek - opgevangen worden in uitzetcentra. Ze worden niet meteen uitgezet omdat ze vaak niet over de nodige reisdocumen ten beschikken. Lukt het hen niet om binnen een redelijke termijn (6 weken) hun reisdocumenten in orde te hebben dan worden ze op straat gezet. Meestal verdwijnen ze dan in de illegaliteit en wij vin den dat je dat als gemeente niet moet willen. Als deze uitgeproce deerde vluchtelingen verklaren dat ze wel willen vertrekken en daar voor hun best ook doen, maar het kost hen meer tijd om over de gel dige reisdocumenten te beschik ken, dan mag de gemeente best compassie met deze mensen tonen en hen een menswaardige opvang bieden. Ook moet de regering een oplossing vinden voor hen die bui ten hun schuld, bijvoorbeeld omdat het land van herkomst hen niet erkent als staatsburger, niet kunnen terugkeren. Want minister Verdonk zadelt daardoor uitgepro- cedeerden, burgers en gemeenten op met problemen. Zolang dat niet is geregeld behoort ook de gemeente Wad-dinxveen noodop vang te bieden. De PvdA Waddinxveen vindt dat ouders in staat moeten zijn arbeid en zorg te combineren en dat er daarom goede kinderopvang moet zijn. Kinderopvang hoort een basisvoorziening te zijn. De PvdA Waddinxveen vindt dat schoolgebouwen uitermate geschikt zijn voor kinderopvang en dat deze beschikbaar moeten zijn voor zowel de voor- en naschoolse opvang. Dit betekent niet dat ook het onderwijzend personeel deze taak op zich moet nemen. De PvdA Waddinxveen vindt dat mensen in welke omgeving dan ook met respect met elkaar dienen om te gaan en dat daarvoor goede omgangsvormen nodig zijn. Om deze in gemeentelijke etiquetten vast te leggen vindt de PvdA te ver gaan. Wel zou er bij verenigingen en in organisaties aandacht moe ten zijn voor het zorgvuldig omgaan met elkaar, ook naar bui ten toe ter wille van de leefbaar heid in de Waddinx-veense samen leving. In het door de gemeentelij ke werkgroep Waarden en Normen opgestelde rapport "Waarde(n)vol Waddinx-veen" worden aanbeve lingen gedaan om het onderlinge gedrag van personen positief te beïnvloeden. Er moet altijd ruimte zijn voor echte vluchtelingen, maar dit betekent ook dat uitgeprocedeer de asielzoekers zullen moeten terugkeren naar hun land van her komst, uiteraard moet dat land veilig zijn. Uitgeprocedeerde asiel zoekers die geen recht hebben op een verblijfsvergunning moeten ons land ook daadwerkelijk verla ten. Op lokaal niveau dient zorg vuldigheid het sleutelwoord zijn, want wanneer het gaat om indivi duele gevallen, dan moet je wel van steen zijn als het je niet naar het hart grijpt. De lokale overheid dient haar verantwoordelijkheid te nemen in sommige situaties, bijvoorbeeld als een kind in het examenjaar zit. De keuzevrijheid van ouders en schoolbesturen is een groot goed voor het CDA. Het opvoeden van kinderen is primair de verant woordelijkheid van de ouder(s). De overheid kan de ouder(s) hier in ondersteunen. Het CDA wil het initiatief nemen om de huidige voor-, tussen- en naschoolse opvang te inventariseren. In over leg met de schoolbesturen kan onderzocht worden of en hoe de opvang verder uitgebreid kan worden en waar nodig te facilite- ren. De overheid moet daarbij geen blauwdruk opleggen hoe de kinderopvang moet worden gere geld. Evenmin mag het zo zijn dat de leraren straks zelf deze opvang moeten gaan verzorgen. Voor het CDA ligt het voor de hand dat de overheid betrouw baar en voorspelbaar moet zijn in haar gedrag. Burgers, onderne mers en organisaties moeten immers weten wat ze aan hun gemeentelijke bestuurders heb ben. De overheid heeft een voor beeldfunctie. Voor het CDA is dit echter niet te regelen in een gemeentelijke etiquette. Het CDA Waddinxveen vindt het belangrij ker om bij zoveel mogelijk activi teiten buiten het gemeentehuis aanwezig te zijn om te kunnen zien en horen wat er leeft in Waddinxveen. Als voorbeelden kunnen worden genoemd de acti viteiten binnen het onderwijs, de (sport)verenigingen en het wijk buurtbeheer. Hier komen Waddinxveen en zijn inwoners bij elkaar, nemen ze elkaar in ver trouwen en delen zij gemeen schappelijke zorgen. Door op deze manier met Waddinxveners in contact te treden kunnen kleine ergernissen zo snel worden aange pakt. Het is landelijk beleid dat gemeenten moeten uitvoeren. Gemeentelijk beleid mag dus niet strijdig zijn met rijksbeleid. Het Nederlandse bestuurlijke systeem valt of staat met de uitvoering van de wet- en regelgeving door alle lagen van de overheid. Hoeveel compassie je ook kunt hebben met (uitgeprocedeerde) asielzoe kers, dienen gemeenten de uit komsten van een democratisch tot stand gekomen beleid te respecte ren. Binnen de mogelijkheden van de wet streeft WeWa een zo humaan mogelijk beleid na ,om te voorkomen dat binnen de gemeente onmenselijke situaties ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld met tijdelijke en sobere opvang geregeld worden. WeWa is een voorstander van de ontwikkeling van de brede school. En daarmee van het aanbieden van voor- en naschoolse opvang. Hiermee kan Waddinxveen vele maatschappelijke problemen ondervangen. Bijvoorbeeld het voorkomen van onderwijsachter standen, beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt en de sociale ont wikkeling van kinderen. WeWa is voor het hanteren en handhaven van algemeen aan vaarde normen en waarden. Een samenleving moet je samen levend houden, gebaseerd op wederzijds respect. Gemeentelijke etiquetten voegen hierin nauwe lijks iets toe. Wel kan de gemeen te vanaf de zijlijn faciliterend zijn om de leefbaarheid te vergroten: bezems beschikbaar stellen, straatfeesten vergunning en leges vrij maken. Sociaal gedrag moet echter vanuit de mensen zelf komen. Inwoners moeten door hun directe omgeving op een van zelfsprekende manier worden aangesproken op gedragingen die de leefbaarheid in negatieve zin beanvloeden. D66 is van mening, dat uitgepro cedeerde asielzoekers niet op straat gezet mogen worden. De gemeente zal zich in moeten spannen om deze mensen tijdelijk onderdak te bieden. Basisscholen moeten voor- en naschoolse opvang kunnen bie den, maar niet het onderwijsper soneel daarmee belasten. Gemeentelijke etiquette is een kunstmatige schijnoplossing, dus geen oplossing. Als die overtreden wordt moet je die ook kunnen handhaven en sancties kunnen opleggen, wanneer die niet wor den nageleefd. D66 zoekt het meer in de dialoog met mensen. Uiteindelijk is er ook wet- en regelgeving, die dat soort proble men kan aanpakken met proces sen verbaal en boetes. Het uitzetten van uitgeprocedeer de asielzoekers moet'zorgvuldig gebeuren/De deugdelijkheid van besluiten over toelating of uitzet ting is echter geen gemeentelijke verantwoordelijkheid. In de prak tijk blijkt dat sommige asielzoe kers tussen wal en schip vallen en dat zij op straat komen te staan. Dan gaat het bijvoorbeeld onïuit- geprocedeerde asielzoekers die niet door het land van herkomst worden erkend. In heel schrijnen de gevallen, bijvoorbeeld gezin nen met kinderen,"kan er een situ atie ontstaan dat de gemeente meewerkt aan tijdelijk onderdak. Sinds 2005 is kinderopvang de ver antwoordelijkheid van ouders en werkgevers geworden. De gemeentelijke taken zijn nog maar klein. Dat past goed bij de overtuiging van de PCW dat de primaire verantwoordelijkheid voor kinderen bij hun ouders ligt. De PCW is niet blij met de plotse linge plannen van het kabinet om scholen verantwoordelijk te maken voor de voor-, tussen- en naschoolse opvang. Scholen moe ten niet worden opgezadeld met opvangproblemen van ouders. Het kabinet hinkt met deze plan nen trouwens op twee gedachten. Enerzijds wil het dat mensen meer tijd vrijmaken om voor hun naas ten te zorgen (in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning), anderzijds stimuleert het ieder een, ook ouders met (jonge) kin deren, om zoveel mogelijk aan het werk te gaan. Deze ontwikkelin gen zijn tegenstrijdig. De PCW is meer gecharmeerd van voorstellen van de landelijke ChristenUnie en de SGP voor een kindgebonden budget, waarbij de ouderskeuzevrijheid houden. Ze kunnen kiezen het geld te beste den aan kinderopvang, of aan compensatie voor het verlies aan inkomen als de ouders besluiten minder te gaan werken. Waarden en normen zijn het cement van de samenleving. De PCW vindt het opstellen van dorpsregels (gemeentelijke eti quetten) een goed idee om waar den en normen te promoten onder burgers. Het gaat met nadruk om het onder de aandacht brengen van deze regels bij de burgers. De gemeente heeft, afge zien van de wettelijke regels, geen instrumenten om deze regels af te dwingen. Gaat het om de lee baarheid van de openbare ruimte, dan is toezicht en handhaving noodzakelijk. Voor het toezicht op het gebruik van de openbare ruimte pleit de PCW voor een gemeentelijk toezichthouder.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2006 | | pagina 30