KAN HET U IETS SCHEIEN? 3. POLITIEK Verkiezingen 7 maart 2006 Gemeenteraads- Waddinxveen De gemeenteraadsverkiezingen komen er aan DE STELLINGEN VAN DEIE WEEK: VVD dagen PvdA WeWa D66 PCW pagina 30 Hart van Holland 1 maart 2006 Waddinxveen - Enkele weken geleden startte in het Hart van Holland een serie stellingen waarop de lokale politici in Zevenhuizen- Moerkapelle en Waddinxveen hebben gereageerd. Met het antwoord op deze vragen kan de kiezer uitmaken of het hem of haar inderdaad iets kan schelen. Deze week de laatste onderwerpen. Mensen die familieleden of vrienden verzorgen moeten vrijstelling van sollicitatieplicht'krijgen De gemeente moet het inkopen van zorgvoorzieningen geheel overlaten aan zieken en gehandicapten zelf (persoonsgebonden budget) Mantelzorg gaat verder dan even hulp bieden aan een zieke buurvrouw. Het gaat meestal om intensieve verzor ging van een partner of kind die je eigenlijk niet aan een ander kan overdragen. De nieuwe Wet op de maatschap pelijke ondersteuning (WMO) moet de mantelzorger meer houvast geven bij het vinden van praktische oplossingen. Een stap in de goede richting, aldus VVD-Tweede Kamerlid Anouchka van Miltenburg die actief bij de totstandkoming van de wet betrokken is. Het woord is nieuw, maar de invul ling ervan niet. Mantelzorg is van alle tijden. Vandaag de dag zorgen ruim drie miljoen Nederlanders voor hun zieke familieleden of vrienden. Dankzij deze mantelzorg kun nen mensen langer zelfstandig thuis blijven wonen. Een over grote meerderheid van de Nederlanders vindt mantel zorg volkomen vanzelfspre kend. Genegenheid, plichtsge voel en de goede relatie met de hulpbehoevende zijn de vaakst genoemde motieven om te helpen. Tussen mantel zorg en thuiszorg bestaat een sterke taakverdeling. Als er mantelzorg is, beperkt de thuiszorg zich veelal tot enke le taken: mensen wassen en aan- en uitkleden en het zware huishoudelijke werk. Andere huishoudelijke taken, zoals boodschappen doen, koken en de was doen, wor den vrijwel geheel aan mantel- zorgers overgelaten.'Hoewel de VVD grote waardering heeft voor het werk van de mensen die zorgen voor hun zieke familieleden of vrien den, vinden wij niet dat deze mensen vrijstelling van sollici tatieplicht moeten krijgen. Wel moeten er in het kader van de WMO aanvullende huishoudelijke hulp geboden worden. Oud-VVD-Kamerlid Erica Terpstra heeft het persoonsge bonden budget destijds in de (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) AWBZ weten in te voeren."De VVD is daar altijd trots op geweest en beschouwt het Persoonsgebonden Budget (PGB) dan ook als een belang rijke verworvenheid in de gezondheidszorg. Het PGB stelt immers de patiënt in staat de zorg zo te regelen als hij/zij dat wenst. De VVD vindt de onrust die bij de patiënten en budgethouders is ontstaan over de voorgenomen kabi netsplannen heel begrijpelijk en neemt deze serieus. Onze inzet is er dan ook op gericht om het PGB ongewijzigd in de AWBZ te houden. Voor men sen die nu een PGB hebben vanwege een GGZ-indicatie'is mogelijk gemaakt dat zij zelf hun zorg in kunnen kopen en het achteraf kunnen terugkrij gen van hun zorgverzekeraar via het restitutie model. Nader zal worden onderzocht of het mogelijk is om voor deze men sen een PGB-constructie in de zorgverzekeringswet te creë ren. Vooralsnog gaat alleen de enkelvoudige huishoudelijke verzorging over naar WMO (de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning, die 'lichte' zorg door gemeenten laat regelen). Onze inzet is om bij de WMO voor individuele voorzieningen een'PGB moge lijk te houden. 6 /|V|V|V|V|\/|V|V|\/|V|V De PvdA Waddinxveen vindt dat dit slechts bij hoge uitzon dering kan. Dus in specifieke omstandigheden en slechts voor bepaalde tijd. Behoudens ingeval van zorg van een alleenstaande ouder voor jonge kinderen (zie onze stel- lingname van 15 februari) vin den we dat de plicht om een baan te vinden voorgaat op deze zorgplicht. Daarbij moet de gemeente (of andere uitke ringsinstantie) wel helpen door scholing, stage of werk ervaring. In beginsel hoort een werkgever ervoor te zorgen dat arbeid en zorg te combine ren zijn. In veel CAO's zijn daarvoor mogelijkheden geschapen. En ook deeltijdar beid kan een oplossing bieden. De PvdA vindt wel dat de mogelijkheden wel royaler kunnen. Het is van groot belang dat mensen ën econo misch zelfstandig zijn ën zorg taken vervullen. De PvdA Waddinxveen vindt het in beginsel prima om zelf te kiezen voor passende zorg. Maar het is een sprookje dat voor alle vormen van zorg en voor alle mensen in alle omstandigheden die mogelijk heid reëel is. Zeker als er zware, langdurige of specialis tische zorg geboden is, zoals bij gehandicapten of psychia trische patiënten. Soms kan het wel tijdelijk. Maar laten we wel redelijke vrije keuzen bieden! En laten we ook zor gen voor solidariteit en voor kwaliteit van zorg voor men sen die afhankelijk zijn en er alleen voor staan. WeWa vindt dat bij dit thema beleid hoort van het rijk en niet van gemeenten. Gemeenten dienen dit beleid eenduidig uit te voeren. Een steeds groter deel van de uit voering van het beleid wordt bij gemeenten belegd. Gemeenten moeten hier, ter voorkoming van grote en soci aal onwenselijke verschillen per gemeente, geen 'eigen beleid' op te voeren maar zorgdragen voor een goede uitvoering van het landelijk beleid. De verschillen per gemeenten kunnen worden voorkomen door dit in regio naal verband te regelen. Door samenwerking tussen gemeen ten en instellingen kunnen voorzieningen ter ondersteu ning van deze mantelzorgers gecreëerd worden. Op die manier kan de gemeente extra maatregelen treffen die de negatieve effecten van lande lijk beleid verminderen. WeWa vindt dat de gemeente beschikbaarheid van adequate zorgvoorzieningen moet bevorderen voor alle inwoners binnen Waddinxveen. Pas als de zorgvoorzieningen beschik baar zijn, wordt de vraag rele vant op welke wijze deze bereikbaar en beschikbaar zijn voor de inwoners die zorg nodig hebben. Zieken en gehandicapten die dit zelf wil len en kunnen regelen dienen hiertoe in de gelegenheid gesteld te worden. Inwoners die dit niet kunnen of willen, moeten ondersteund worden om de zorgvoorzieningen te krijgen. WeWa zegt hiermee niet dat dit daarmee een (uit voerende) taak voor de gemeente wordt. Wel dat de gemeente de faciliteiten moet organiseren." CDA Mantelzorg is een belangrijk middel om tegemoet te komen aan de hulpvraag van mensen die ons dierbaar zijn. Het CDA vindt het belangrijk dat de gemeente voorwaar den schept die nodig zijn om familieleden of vrienden ook daadwerkelijk te kunnen ver zorgen. Vanaf 1 juli 2005 is het reeds mogelijk de bedoelde vrijstelling aan te vragen. Als mantelzorg voor langere tijd i.v.m. werk of sollicitatie niet meer op te brengen is, dient de gemeente daarvoor een vangnet te hebben. Langdurig zieken en mensen met een handicap zijn vol waardige burgers. Daarom is het CDA van mening dat zij binnen vast te stellen grenzen moeten kunnen beschikken over een persoonsgebonden budget, zodat zij zelf de beno digde zorg kunnen inkopen. Voor mensen die er moeite mee hebben dit zelfstandig te regelen dient de gemeente ook ?zorg in natura? (zorg geregeld door de gemeenten) aan te bieden. Om inzicht te krijgen hoe de gemeente dit verder moet gaan organiseren, heeft het CDA in het voorjaar van 2005 een sociale denktank opgericht met daarin een aan tal deskundigen uit het maat schappelijk middenveld. Belangrijke conclusie die daar uit kon worden getrokken was dat een versnippering van voorzieningen en financiële regelingen moet worden voor komen. Het CDA heeft daarom het initiatief genomen voor de instelling van een zgn. zorglo- ket. Bij dit loket kan men straks voor alle relevante informatie op het gebied van zorg terecht. Nu hebben men sen vaak nog te maken met teveel ?papieren rompslomp?om de hulp te krij gen die nodig is. Met de instel ling van het zorgloket gaat dat allemaal veranderen. Weten wat je nodig hebt is genoeg, de mensen achter het loket regelen de rest. Mantelzorgers zijn zeer zwaar belast met het verzorgen van hun naasten. Daarom is D66 het eens met de stelling dat deze mensen vrijstelling van sollicitatieplicht moeten krij gen. Daarnaast zouden zij een fisca le compensatie moeten krij gen, zoals nu ook het geval is bij grootouders en andere familieleden die een bepaalde tijd voor de opvang van klein kinderen c.q. neefjes en nicht jes zorgen. D66 is het niet eens met deze stelling en wel om de volgen de reden; Een persoonsgebonden bud get geeft ontzettend veel administratieve rompslomp. Zieke mensen of gehandicap ten kan je daar eigenlijk niet mee opzadelen. Dit moet dan ook een bewuste keus zijn van deze mensen zelf om een per soonsgebonden budget te pre fereren. Gemeenten moeten daarnaast door een collectieve inkoop zorgdragen voor een lagere inkoop c.q. een kostenbespa rend aspect. De PCW vindt het verlenen van mantelzorg (want zo heet dat als je familie of vrienden ver zorgt) van grote maatschappe lijke waarde. Het is belangrijk dat mensen zorg en verant woordelijkheid voor elkaar nemen. Maar de Wet Werken Bijstand verbiedt het de gemeenten aan bepaalde groepen mensen in het alge meen vrijstelling van sollied* tieplicht te verlenen. Wel het mogelijk om in individue le gevallen vrijstelling te verle nen. De PCW is warm voor stander van maatwerk voor mantelzorgers op dit gebied Daarmee zou de gemeente diegenen tekort doen die ze niet in staat zijn om zorgv00' zieningen in te kopen. DePe is voorstander van bei mogelijkheden

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2006 | | pagina 30