KAN HET U IETS
SCHEIEN?
3.
POLITIEK
Verkiezingen
7 maart 2006
Gemeenteraads-
Waddinxveen
De gemeenteraadsverkiezingen
komen er aan
DE STELLINGEN VAN DEIE WEEK:
VVD
dagen
PvdA
WeWa
D66
PCW
pagina 30
Hart van Holland 1 maart 2006
Waddinxveen - Enkele weken geleden startte in het Hart van Holland
een serie stellingen waarop de lokale politici in Zevenhuizen-
Moerkapelle en Waddinxveen hebben gereageerd. Met het antwoord
op deze vragen kan de kiezer uitmaken of het hem of haar inderdaad
iets kan schelen. Deze week de laatste onderwerpen.
Mensen die familieleden of vrienden verzorgen moeten
vrijstelling van sollicitatieplicht'krijgen
De gemeente moet het inkopen van zorgvoorzieningen
geheel overlaten aan zieken en gehandicapten zelf
(persoonsgebonden budget)
Mantelzorg gaat verder dan
even hulp bieden aan een
zieke buurvrouw. Het gaat
meestal om intensieve verzor
ging van een partner of kind
die je eigenlijk niet aan een
ander kan overdragen. De
nieuwe Wet op de maatschap
pelijke ondersteuning (WMO)
moet de mantelzorger meer
houvast geven bij het vinden
van praktische oplossingen.
Een stap in de goede richting,
aldus VVD-Tweede Kamerlid
Anouchka van Miltenburg die
actief bij de totstandkoming
van de wet betrokken is. Het
woord is nieuw, maar de invul
ling ervan niet. Mantelzorg is
van alle tijden. Vandaag de
dag zorgen ruim drie miljoen
Nederlanders voor hun zieke
familieleden of vrienden.
Dankzij deze mantelzorg kun
nen mensen langer zelfstandig
thuis blijven wonen. Een over
grote meerderheid van de
Nederlanders vindt mantel
zorg volkomen vanzelfspre
kend. Genegenheid, plichtsge
voel en de goede relatie met
de hulpbehoevende zijn de
vaakst genoemde motieven
om te helpen. Tussen mantel
zorg en thuiszorg bestaat een
sterke taakverdeling. Als er
mantelzorg is, beperkt de
thuiszorg zich veelal tot enke
le taken: mensen wassen en
aan- en uitkleden en het
zware huishoudelijke werk.
Andere huishoudelijke taken,
zoals boodschappen doen,
koken en de was doen, wor
den vrijwel geheel aan mantel-
zorgers overgelaten.'Hoewel
de VVD grote waardering
heeft voor het werk van de
mensen die zorgen voor hun
zieke familieleden of vrien
den, vinden wij niet dat deze
mensen vrijstelling van sollici
tatieplicht moeten krijgen.
Wel moeten er in het kader
van de WMO aanvullende
huishoudelijke hulp geboden
worden.
Oud-VVD-Kamerlid Erica
Terpstra heeft het persoonsge
bonden budget destijds in de
(Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten) AWBZ weten in
te voeren."De VVD is daar
altijd trots op geweest en
beschouwt het
Persoonsgebonden Budget
(PGB) dan ook als een belang
rijke verworvenheid in de
gezondheidszorg. Het PGB
stelt immers de patiënt in staat
de zorg zo te regelen als hij/zij
dat wenst. De VVD vindt de
onrust die bij de patiënten en
budgethouders is ontstaan
over de voorgenomen kabi
netsplannen heel begrijpelijk
en neemt deze serieus. Onze
inzet is er dan ook op gericht
om het PGB ongewijzigd in de
AWBZ te houden. Voor men
sen die nu een PGB hebben
vanwege een GGZ-indicatie'is
mogelijk gemaakt dat zij zelf
hun zorg in kunnen kopen en
het achteraf kunnen terugkrij
gen van hun zorgverzekeraar
via het restitutie model. Nader
zal worden onderzocht of het
mogelijk is om voor deze men
sen een PGB-constructie in de
zorgverzekeringswet te creë
ren. Vooralsnog gaat alleen de
enkelvoudige huishoudelijke
verzorging over naar WMO
(de nieuwe Wet
Maatschappelijke
Ondersteuning, die 'lichte'
zorg door gemeenten laat
regelen). Onze inzet is om bij
de WMO voor individuele
voorzieningen een'PGB moge
lijk te houden.
6
/|V|V|V|V|\/|V|V|\/|V|V
De PvdA Waddinxveen vindt
dat dit slechts bij hoge uitzon
dering kan. Dus in specifieke
omstandigheden en slechts
voor bepaalde tijd. Behoudens
ingeval van zorg van een
alleenstaande ouder voor
jonge kinderen (zie onze stel-
lingname van 15 februari) vin
den we dat de plicht om een
baan te vinden voorgaat op
deze zorgplicht. Daarbij moet
de gemeente (of andere uitke
ringsinstantie) wel helpen
door scholing, stage of werk
ervaring. In beginsel hoort een
werkgever ervoor te zorgen
dat arbeid en zorg te combine
ren zijn. In veel CAO's zijn
daarvoor mogelijkheden
geschapen. En ook deeltijdar
beid kan een oplossing bieden.
De PvdA vindt wel dat de
mogelijkheden wel royaler
kunnen. Het is van groot
belang dat mensen ën econo
misch zelfstandig zijn ën zorg
taken vervullen.
De PvdA Waddinxveen vindt
het in beginsel prima om zelf
te kiezen voor passende zorg.
Maar het is een sprookje dat
voor alle vormen van zorg en
voor alle mensen in alle
omstandigheden die mogelijk
heid reëel is. Zeker als er
zware, langdurige of specialis
tische zorg geboden is, zoals
bij gehandicapten of psychia
trische patiënten. Soms kan
het wel tijdelijk. Maar laten
we wel redelijke vrije keuzen
bieden! En laten we ook zor
gen voor solidariteit en voor
kwaliteit van zorg voor men
sen die afhankelijk zijn en er
alleen voor staan.
WeWa vindt dat bij dit thema
beleid hoort van het rijk en
niet van gemeenten.
Gemeenten dienen dit beleid
eenduidig uit te voeren. Een
steeds groter deel van de uit
voering van het beleid
wordt bij gemeenten belegd.
Gemeenten moeten hier, ter
voorkoming van grote en soci
aal onwenselijke verschillen
per gemeente, geen 'eigen
beleid' op te voeren maar
zorgdragen voor een goede
uitvoering van het landelijk
beleid. De verschillen per
gemeenten kunnen worden
voorkomen door dit in regio
naal verband te regelen. Door
samenwerking tussen gemeen
ten en instellingen kunnen
voorzieningen ter ondersteu
ning van deze mantelzorgers
gecreëerd worden. Op die
manier kan de gemeente extra
maatregelen treffen die de
negatieve effecten van lande
lijk beleid verminderen.
WeWa vindt dat de gemeente
beschikbaarheid van adequate
zorgvoorzieningen moet
bevorderen voor alle inwoners
binnen Waddinxveen. Pas als
de zorgvoorzieningen beschik
baar zijn, wordt de vraag rele
vant op welke wijze deze
bereikbaar en beschikbaar zijn
voor de inwoners die zorg
nodig hebben. Zieken en
gehandicapten die dit zelf wil
len en kunnen regelen dienen
hiertoe in de gelegenheid
gesteld te worden. Inwoners
die dit niet kunnen of willen,
moeten ondersteund worden
om de zorgvoorzieningen te
krijgen. WeWa zegt hiermee
niet dat dit daarmee een (uit
voerende) taak voor de
gemeente wordt. Wel dat de
gemeente de faciliteiten moet
organiseren."
CDA
Mantelzorg is een belangrijk
middel om tegemoet te
komen aan de hulpvraag van
mensen die ons dierbaar zijn.
Het CDA vindt het belangrijk
dat de gemeente voorwaar
den schept die nodig zijn om
familieleden of vrienden ook
daadwerkelijk te kunnen ver
zorgen. Vanaf 1 juli 2005 is het
reeds mogelijk de bedoelde
vrijstelling aan te vragen. Als
mantelzorg voor langere tijd
i.v.m. werk of sollicitatie niet
meer op te brengen is, dient
de gemeente daarvoor een
vangnet te hebben.
Langdurig zieken en mensen
met een handicap zijn vol
waardige burgers. Daarom is
het CDA van mening dat zij
binnen vast te stellen grenzen
moeten kunnen beschikken
over een persoonsgebonden
budget, zodat zij zelf de beno
digde zorg kunnen inkopen.
Voor mensen die er moeite
mee hebben dit zelfstandig te
regelen dient de gemeente
ook ?zorg in natura? (zorg
geregeld door de gemeenten)
aan te bieden. Om inzicht te
krijgen hoe de gemeente dit
verder moet gaan organiseren,
heeft het CDA in het voorjaar
van 2005 een sociale denktank
opgericht met daarin een aan
tal deskundigen uit het maat
schappelijk middenveld.
Belangrijke conclusie die daar
uit kon worden getrokken was
dat een versnippering van
voorzieningen en financiële
regelingen moet worden voor
komen. Het CDA heeft daarom
het initiatief genomen voor de
instelling van een zgn. zorglo-
ket. Bij dit loket kan men
straks voor alle relevante
informatie op het gebied van
zorg terecht. Nu hebben men
sen vaak nog te maken met
teveel ?papieren
rompslomp?om de hulp te krij
gen die nodig is. Met de instel
ling van het zorgloket gaat dat
allemaal veranderen. Weten
wat je nodig hebt is genoeg,
de mensen achter het loket
regelen de rest.
Mantelzorgers zijn zeer zwaar
belast met het verzorgen van
hun naasten. Daarom is D66
het eens met de stelling dat
deze mensen vrijstelling van
sollicitatieplicht moeten krij
gen.
Daarnaast zouden zij een fisca
le compensatie moeten krij
gen, zoals nu ook het geval is
bij grootouders en andere
familieleden die een bepaalde
tijd voor de opvang van klein
kinderen c.q. neefjes en nicht
jes zorgen.
D66 is het niet eens met deze
stelling en wel om de volgen
de reden;
Een persoonsgebonden bud
get geeft ontzettend veel
administratieve rompslomp.
Zieke mensen of gehandicap
ten kan je daar eigenlijk niet
mee opzadelen. Dit moet dan
ook een bewuste keus zijn van
deze mensen zelf om een per
soonsgebonden budget te pre
fereren.
Gemeenten moeten daarnaast
door een collectieve inkoop
zorgdragen voor een lagere
inkoop c.q. een kostenbespa
rend aspect.
De PCW vindt het verlenen van
mantelzorg (want zo heet dat
als je familie of vrienden ver
zorgt) van grote maatschappe
lijke waarde. Het is belangrijk
dat mensen zorg en verant
woordelijkheid voor elkaar
nemen. Maar de Wet Werken
Bijstand verbiedt het de
gemeenten aan bepaalde
groepen mensen in het alge
meen vrijstelling van sollied*
tieplicht te verlenen. Wel
het mogelijk om in individue
le gevallen vrijstelling te verle
nen. De PCW is warm voor
stander van maatwerk voor
mantelzorgers op dit gebied
Daarmee zou de gemeente
diegenen tekort doen die ze
niet in staat zijn om zorgv00'
zieningen in te kopen. DePe
is voorstander van bei
mogelijkheden