Scholengemeenschap Melanchthon wil
het beste in leerlingen naar boven halen.
HAALT
IN JE NAAR
BOVEN!
MELANCHTHON
MELANCHTHON
DE BLESEWIC
MELANCHTHON
DE KRING
i r k
te Rotterdam en omgeving, (www.cvo.nl)
I U L-
Xr\ r-
LJ La
OPEN DAGEN VOOR LEERLINGEN EN OUDERS
Zaterdag 20 januari 2007 10.00 -13.00 uur
Vrijdag 9 februari 2007 19.00 - 21.00 uur
OPEN DAGEN VOOR LEERLINGEN EN OUDERS
Vrijdag 19 januari 2007 15.00 -17.00 uurj
Zaterdag 20 januari 2007 10.00 -13.00 uurj
VOORLICHTINGSAVOND VOOR
OUDERS VAN
LEERLINGEN UIT GROEP 8
Donderdag 18 januari 2007
19.30
uur
INSCHRIJFDAGEN
Dinsdag 13 maart 2007
16.00
-17.00
uur
Woensdag 14 maart 2007
15.00
-17.00
uur
Donderdag 15 maart 2007
16.00
-17.00
uur
OPEN AVONDEN VOOR LEERLINGEN EN OUDERS
Vrijdag 19 januari 2007 19.00 - 21.00 uurj
Vrijdag 9 februari 2007 19.00 - 21.00 uur
VOORLICHTINGSAVOND VOOR OUDERS VAN
LEERLINGEN UIT GROEP 8
Donderdag 25 januari 2007 19.00 - 20.00 uurl
INSCHRIJVEN NIEUWE LEERLINGEN
12,13 en 14 maart 2007 19.00 - 20.00 uurj
Woensdag 14 maart 2007 M-B0 17-°° uut1
Melanchthon De Blesewic
Hoekeindseweg 7a, 2665 KA Bleiswijk
voor informatie 010 - 529 oi 31
Melanchthon De Kring
Rembrandtlaan 38, 2665 XG Bleiswijk
voor informatie 010 - 521 28 22
Melanchthon maakt deel uit van CVO, Vereniging vooor Christelijk Voortgezet Onderwijs
pagina 22 Hart van Holland Dè krant voor de Zuidpias
De algemene directie van Melanchthon, van links naar rechts: Jan Kweekei, algemeen
rector, mevrouw drs. Diana Lorier, directeur onderwijs en Koos de Jong, directeur
bedrijfsvoering.
Diana Lorier is sinds enkele jaren di
recteur onderwijs van Melanchthon
een brede scholengemeenschap voor
christelijk voortgezet onderwijs in Rot
terdam, Bergschenhoek en Bleiswijk.
In deze functie maakt zij deel uit van
de algemene directie van Melanchthon
die bestaat uit een algemeen rector, een
directeur onderwijs en een directeur be
drijfsvoering.
Mevrouw Lorier beaamt dat leerlingen
op zich natuurlijk veel kennis en vaar
digheden opdoen bij alle vakken die
op de Melanchthon-scholen worden
gegeven, "maar", zo zegt zij, "we wil
len meer bieden dan onderwijs alleen.
We stimuleren onze leerlingen tot zelf
redzaamheid, laten hen ervaren wat
samenwerken is, zetten hen aan tot pro
bleemoplossend denken en handelen
en bevorderen hun communicatieve en
sociale vaardigheden. Belangrijke eigen-
schappen waarmee ze vooruit komen in
het leven. Vanuit onze christelijke ach
tergrond brengen we leerlingen besef
van normen en waarden bij. Kortom, bij
ons staat de ontwikkeling van de leer
ling tot volwaardig jong mens centraal.
Klaar voor een vervolgstudie, voor een
baan en voor het leven!"
Leren in een veilige en
prettige omgeving
"Wij vinden het van het grootste belang
dat onze leerlingen met een diploma op
zak de school verlaten. Daar zetten we
ons samen voor in. Goed presteren lukt
beter op een plek waar leerlingen zich
prettig, vertrouwd en gewaardeerd voe
len. Daarom werken we samen met hen
aan een aangename en veilige sfeer. Alle
vestigingen hebben daarvoor hun eigen
afspraken en regels binnen het overkoe
pelende schoolreglement.
Onze docenten gaan regelmatig de
school uit met leerlingen. Op excursie
naar een bedrijf, een museum, een thea
ter of op werkweek. Want ook buiten de
school valt veel te beleven, te zien en te
leren. Vaak organiseren we bijpassende
opdrachten, laten we leerlingen verslag
doen van hun ervaringen. Sportactivi
teiten, klassenavonden en schoolfeesten
staan enkele malen per jaar op het pro
gramma. Want tijd voor ontspanning
moet er ook zijn, vinden we."
Melanchthon als organisatie:
groot waar het moet en klein
waar het kan...
Melanchthon heeft op dit moment ne
gen vestigingen met een onderwijsaan
bod van gymnasium tot vmbo en een
grote mate van autonomie. De vestigin
gen zijn verspreid over Rotterdam-Noord
(Schiebroek en Prinses Irene), Rotter
dam-West (Laanslootseweg), Rotterdam
centrum (Henegouwerplein en Via),
Rotterdam-Oost (Kralingen), Bleiswijk
(De Kring en De Blesewic) en Bergschen
hoek (Bergschenhoek). Elk van deze ves
tigingen heeft een eigen directeur. De
directeuren van de vestigingen hebben
regelmatig overleg met de algemene di
rectie.
Mevrouw Lorier: "Elke vestiging heeft zo
haar eigen werkwijze en sfeer. Toch zijn
er ook veel overeenkomsten, zaken die
ons binden en die we belangrijk vinden.
We willen onderwijs bieden dat het beste
uit leerlingen naar boven haalt. Een leer
omgeving creëren die uitdaagt, waarin
veel afwisseling is in leeractiviteiten en
werkvormen. Doordat we onderwijs op
maat leveren - via flexibele leerroutes
- komen de talenten van kinderen opti
maal tot ontplooiing."
Persoonlijke aandacht
En hoe zit het met de begeleiding van de
leerlingen op Melanchthon? Mevrouw
Lorier:
"Zoals ik al zei, opvallend aan Melanch
thon is het kleinschalige karakter van
onze vestigingen, zeker in een grootste
delijke regio als die van ons. Een klein
schaligheid die we koesteren want we
vinden het belangrijk dat we al onze
leerlingen persoonlijk kennen. En dat
zij zich gekend voelen. Alleen zo kun
nen wij hen optimaal begeleiden, eruit
halen wat erin zit.
Iedere leerling krijgt persoonlijke aan
dacht, een gedegen begeleiding en on
dersteuning door alle leerjaren heen.
We geven hulp bij de vakken waarmee
hij of zij moeite heeft, staan de leerling
bij in zijn persoonlijke ontwikkeling, bie
den begeleiding bij de keuze voor studie
of beroep. Maar het moet wel gaan om
een wederkerige relatie: we verwachten
van leerlingen op hun beurt een actieve
leerhouding en dagen hen uit om ver
antwoordelijkheid te nemen voor hun
eigen leerproces.
De mentor is voor leerlingen de eerste
persoon bij wie zij kunnen aankloppen
met vragen. Hij of zij investeert in het
opbouwen van een persoonlijke band
met leerlingen en houdt hun prestaties
en welzijn goed in de gaten. Ook zorgt
de mentor voor het contact met de ou
ders en bewaakt hij de dossiers van de
leerlingen in het leerlingvolgsysteem.
Wanneer er persoonlijke problemen
spelen, kunnen leerlingen ook terecht
bij de pastor of vertrouwenspersoon. Is
er meer specialistische zorg nodig? Dan
verwijzen we door naar de schoolmaat-
schappelijk werker die aan elke vesti
ging is verbonden."
Werken aan kwaliteit
Mevrouw Lorier geeft aan dat er binnen
Melanchthon voortdurend aandacht is
voor de kwaliteitsverbetering van onder
wijs en begeleiding. "We willen 'bindend
en boeiend' onderwijs bieden, daarom
werken we voortdurend aan het verbete
ren van ons aanbod. We betrekken leer
lingen actief bij de lesstof, integreren
vakken tot leergebieden, werken met
projecten, realiseren vakoverstijgende
doelen en zetten zoveel mogelijk digi
tale leermiddelen in. Zo geven we leer
lingen meer verantwoordelijkheid voor
hun eigen leerproces en stemmen we de
lesinhoud beter af op hun vragen en er
varingen. 'Doen we de goede dingen en
doen we ze goed?' Die vragen stellen we
ons zelf geregeld. Ons visiedocument en
ons schoolplan vormen de basis bij het
bewaken van de kwaliteit van ons onder
wijs. In jaarlijkse kwaliteitscycli gaan we
na óf en hoe we planvorming, uitvoering
en beleid moeten bijstellen. Zo houden
we elkaar en onszelf scherp. Een trans
parante bedrijfsvoering staat bij ons
hoog in het vaandel. Elk jaar leggen we
verantwoording af aan leerlingen, ou
ders, het bestuur, maatschappelijke or
ganisaties en de landelijke overheid over
ons beleid, de resultaten en de daarvoor
ingezette financiële middelen. Melanch
thon maakt deel uit van de Vereniging
voor Christelijk Voortgezet Onderwijs
in Rotterdam en omgeving (CVO). Het
CVO ondersteunt ons onder meer op de
terreinen van onderwijsvernieuwing en
leerlingenzorg. Samen brengen en hou
den we ons onderwijs op een zo hoog
mogelijk peil!"
Op www.melanchthon.nl vindt u meer
informatie en de data van de open da
gen.
OPEN DAGEN
CHRISTELIJKE SCHOLENGEMEENSCHAP
VOOR GYMNASIUM - ATHENEUM - HAVO - VMBO
Melanchthon is een christelijke scholengemeenschap voor voortgezet
onderwijs met vestigingen in Rotterdam, Bergschenhoek en Bleiswijk. Er zijn
acht vestigingen waar vmbo, havo, vwo en gymnasium wordt aangeboden.
Zie voor meer informatie WWW, melanchthon.nl
CHRISTELIJKE SCHOOL VOOR VWO - HAVO - VMBO-TL
CHRISTELIJKE SCHOOL VOOR VMBO-TL-GL-KBL-BBL
-