Scholengemeenschap Melanchthon wil het beste in leerlingen naar boven halen. HAALT IN JE NAAR BOVEN! MELANCHTHON MELANCHTHON DE BLESEWIC MELANCHTHON DE KRING i r k te Rotterdam en omgeving, (www.cvo.nl) I U L- Xr\ r- LJ La OPEN DAGEN VOOR LEERLINGEN EN OUDERS Zaterdag 20 januari 2007 10.00 -13.00 uur Vrijdag 9 februari 2007 19.00 - 21.00 uur OPEN DAGEN VOOR LEERLINGEN EN OUDERS Vrijdag 19 januari 2007 15.00 -17.00 uurj Zaterdag 20 januari 2007 10.00 -13.00 uurj VOORLICHTINGSAVOND VOOR OUDERS VAN LEERLINGEN UIT GROEP 8 Donderdag 18 januari 2007 19.30 uur INSCHRIJFDAGEN Dinsdag 13 maart 2007 16.00 -17.00 uur Woensdag 14 maart 2007 15.00 -17.00 uur Donderdag 15 maart 2007 16.00 -17.00 uur OPEN AVONDEN VOOR LEERLINGEN EN OUDERS Vrijdag 19 januari 2007 19.00 - 21.00 uurj Vrijdag 9 februari 2007 19.00 - 21.00 uur VOORLICHTINGSAVOND VOOR OUDERS VAN LEERLINGEN UIT GROEP 8 Donderdag 25 januari 2007 19.00 - 20.00 uurl INSCHRIJVEN NIEUWE LEERLINGEN 12,13 en 14 maart 2007 19.00 - 20.00 uurj Woensdag 14 maart 2007 M-B0 17-°° uut1 Melanchthon De Blesewic Hoekeindseweg 7a, 2665 KA Bleiswijk voor informatie 010 - 529 oi 31 Melanchthon De Kring Rembrandtlaan 38, 2665 XG Bleiswijk voor informatie 010 - 521 28 22 Melanchthon maakt deel uit van CVO, Vereniging vooor Christelijk Voortgezet Onderwijs pagina 22 Hart van Holland Dè krant voor de Zuidpias De algemene directie van Melanchthon, van links naar rechts: Jan Kweekei, algemeen rector, mevrouw drs. Diana Lorier, directeur onderwijs en Koos de Jong, directeur bedrijfsvoering. Diana Lorier is sinds enkele jaren di recteur onderwijs van Melanchthon een brede scholengemeenschap voor christelijk voortgezet onderwijs in Rot terdam, Bergschenhoek en Bleiswijk. In deze functie maakt zij deel uit van de algemene directie van Melanchthon die bestaat uit een algemeen rector, een directeur onderwijs en een directeur be drijfsvoering. Mevrouw Lorier beaamt dat leerlingen op zich natuurlijk veel kennis en vaar digheden opdoen bij alle vakken die op de Melanchthon-scholen worden gegeven, "maar", zo zegt zij, "we wil len meer bieden dan onderwijs alleen. We stimuleren onze leerlingen tot zelf redzaamheid, laten hen ervaren wat samenwerken is, zetten hen aan tot pro bleemoplossend denken en handelen en bevorderen hun communicatieve en sociale vaardigheden. Belangrijke eigen- schappen waarmee ze vooruit komen in het leven. Vanuit onze christelijke ach tergrond brengen we leerlingen besef van normen en waarden bij. Kortom, bij ons staat de ontwikkeling van de leer ling tot volwaardig jong mens centraal. Klaar voor een vervolgstudie, voor een baan en voor het leven!" Leren in een veilige en prettige omgeving "Wij vinden het van het grootste belang dat onze leerlingen met een diploma op zak de school verlaten. Daar zetten we ons samen voor in. Goed presteren lukt beter op een plek waar leerlingen zich prettig, vertrouwd en gewaardeerd voe len. Daarom werken we samen met hen aan een aangename en veilige sfeer. Alle vestigingen hebben daarvoor hun eigen afspraken en regels binnen het overkoe pelende schoolreglement. Onze docenten gaan regelmatig de school uit met leerlingen. Op excursie naar een bedrijf, een museum, een thea ter of op werkweek. Want ook buiten de school valt veel te beleven, te zien en te leren. Vaak organiseren we bijpassende opdrachten, laten we leerlingen verslag doen van hun ervaringen. Sportactivi teiten, klassenavonden en schoolfeesten staan enkele malen per jaar op het pro gramma. Want tijd voor ontspanning moet er ook zijn, vinden we." Melanchthon als organisatie: groot waar het moet en klein waar het kan... Melanchthon heeft op dit moment ne gen vestigingen met een onderwijsaan bod van gymnasium tot vmbo en een grote mate van autonomie. De vestigin gen zijn verspreid over Rotterdam-Noord (Schiebroek en Prinses Irene), Rotter dam-West (Laanslootseweg), Rotterdam centrum (Henegouwerplein en Via), Rotterdam-Oost (Kralingen), Bleiswijk (De Kring en De Blesewic) en Bergschen hoek (Bergschenhoek). Elk van deze ves tigingen heeft een eigen directeur. De directeuren van de vestigingen hebben regelmatig overleg met de algemene di rectie. Mevrouw Lorier: "Elke vestiging heeft zo haar eigen werkwijze en sfeer. Toch zijn er ook veel overeenkomsten, zaken die ons binden en die we belangrijk vinden. We willen onderwijs bieden dat het beste uit leerlingen naar boven haalt. Een leer omgeving creëren die uitdaagt, waarin veel afwisseling is in leeractiviteiten en werkvormen. Doordat we onderwijs op maat leveren - via flexibele leerroutes - komen de talenten van kinderen opti maal tot ontplooiing." Persoonlijke aandacht En hoe zit het met de begeleiding van de leerlingen op Melanchthon? Mevrouw Lorier: "Zoals ik al zei, opvallend aan Melanch thon is het kleinschalige karakter van onze vestigingen, zeker in een grootste delijke regio als die van ons. Een klein schaligheid die we koesteren want we vinden het belangrijk dat we al onze leerlingen persoonlijk kennen. En dat zij zich gekend voelen. Alleen zo kun nen wij hen optimaal begeleiden, eruit halen wat erin zit. Iedere leerling krijgt persoonlijke aan dacht, een gedegen begeleiding en on dersteuning door alle leerjaren heen. We geven hulp bij de vakken waarmee hij of zij moeite heeft, staan de leerling bij in zijn persoonlijke ontwikkeling, bie den begeleiding bij de keuze voor studie of beroep. Maar het moet wel gaan om een wederkerige relatie: we verwachten van leerlingen op hun beurt een actieve leerhouding en dagen hen uit om ver antwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. De mentor is voor leerlingen de eerste persoon bij wie zij kunnen aankloppen met vragen. Hij of zij investeert in het opbouwen van een persoonlijke band met leerlingen en houdt hun prestaties en welzijn goed in de gaten. Ook zorgt de mentor voor het contact met de ou ders en bewaakt hij de dossiers van de leerlingen in het leerlingvolgsysteem. Wanneer er persoonlijke problemen spelen, kunnen leerlingen ook terecht bij de pastor of vertrouwenspersoon. Is er meer specialistische zorg nodig? Dan verwijzen we door naar de schoolmaat- schappelijk werker die aan elke vesti ging is verbonden." Werken aan kwaliteit Mevrouw Lorier geeft aan dat er binnen Melanchthon voortdurend aandacht is voor de kwaliteitsverbetering van onder wijs en begeleiding. "We willen 'bindend en boeiend' onderwijs bieden, daarom werken we voortdurend aan het verbete ren van ons aanbod. We betrekken leer lingen actief bij de lesstof, integreren vakken tot leergebieden, werken met projecten, realiseren vakoverstijgende doelen en zetten zoveel mogelijk digi tale leermiddelen in. Zo geven we leer lingen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces en stemmen we de lesinhoud beter af op hun vragen en er varingen. 'Doen we de goede dingen en doen we ze goed?' Die vragen stellen we ons zelf geregeld. Ons visiedocument en ons schoolplan vormen de basis bij het bewaken van de kwaliteit van ons onder wijs. In jaarlijkse kwaliteitscycli gaan we na óf en hoe we planvorming, uitvoering en beleid moeten bijstellen. Zo houden we elkaar en onszelf scherp. Een trans parante bedrijfsvoering staat bij ons hoog in het vaandel. Elk jaar leggen we verantwoording af aan leerlingen, ou ders, het bestuur, maatschappelijke or ganisaties en de landelijke overheid over ons beleid, de resultaten en de daarvoor ingezette financiële middelen. Melanch thon maakt deel uit van de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs in Rotterdam en omgeving (CVO). Het CVO ondersteunt ons onder meer op de terreinen van onderwijsvernieuwing en leerlingenzorg. Samen brengen en hou den we ons onderwijs op een zo hoog mogelijk peil!" Op www.melanchthon.nl vindt u meer informatie en de data van de open da gen. OPEN DAGEN CHRISTELIJKE SCHOLENGEMEENSCHAP VOOR GYMNASIUM - ATHENEUM - HAVO - VMBO Melanchthon is een christelijke scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs met vestigingen in Rotterdam, Bergschenhoek en Bleiswijk. Er zijn acht vestigingen waar vmbo, havo, vwo en gymnasium wordt aangeboden. Zie voor meer informatie WWW, melanchthon.nl CHRISTELIJKE SCHOOL VOOR VWO - HAVO - VMBO-TL CHRISTELIJKE SCHOOL VOOR VMBO-TL-GL-KBL-BBL -

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 22