O
De Audi 07 V12 TDI
Startklaar voor een veilige winter?
Soevereine kracht
C=üf=ÜF^-ir'
Laat de WinterCheck-up
doen voor slechts 17,- en
ontvang een aardige attentie*.
GARAGE SCHMIDT B.V. Zevenhuizen
Dorpsstraat 38 Tel.: (0180) 63 13 23/63 15 88 www.garageschmidt.nl
Audi forceert een doorbraak
SCR-katalysator reduceert
uitstoot van stikstofoxide
Leusden, 8 januari 2007 Audi
presenteert op de internationale
autoshow van Detroit - van 13 tot
en met 21 januari - een kracht
bron die een nieuwe maatstaf
zet in het dieselsegment. De
soevereine Vi2 TDI-motor met
een cilinderinhoud van zes liter
geeft de Audi 07, de prestaties
van een sportauto. Het vermo
gen van 368 kW/500 pk en 1.000
Nm trekkracht onderstrepen dat.
De motor is de voorbode van
een breed offensief. Audi wil
namelijk de Amerikaanse markt
veroveren met zijn dieselmoto
ren, die voorzien zijn van nieuwe
reinigingstechniek waardoor
schadelijke emissies sterk worden
gereduceerd.
pagina 34
Hart van Holland Dè krant voor de Zuidpias 17 januari 2007
Zeker met het gure winterweer wilt u blind kunnen vertrouwen op uw auto.
Kom daarom langs voor de WinterCheck-up. Voor slechts 17,- wordt uw auto
gecontroleerd op 28 punten. Zo kunnen u en uw passagiers veilig de winter door.
Een Peugeot breng je naar Peugeot.
JE VOELT JE LEKKERDER IN EEN PEUGEOT.
PEUGEOT
Vanwege hun prestaties alleen al ver
dienen alle dieselmotoren van Audi het
predicaat 'sportief' - dat laten de zes
cilinders 2.7 TDI en 3.0 TDI en de acht
cilinder 4.2 TDI zien. Audi's leidende
rol in de dieseltechniek is een logisch
gevolg van decennialange ervaring.
De ingenieurs van Audi zorgden tel
kens voor beslissende technologische
doorbraken. Hun grootste prestatie
was 's werelds eerste TDI-motor voor
personenauto's, die Audi in 1989 in
troduceerde. Vorig jaar demonstreerde
Audi het dynamische potentieel van de
dieselmotor, en wel op de grote circuits
van de wereld. De 650 pk sterke V12
TDI in het raceprototype R10 het zijn
tegenstanders in alle acht races waar
aan hij deelnam, achter zich. De kroon
op het raceseizoen werd gezet met de
winst in de loodzware 24-uursrace van
Le Mans en de zeges in de LMPi-klasse
van de American Le Mans Series. De
opkomst van de dieselmotor dringt
ook door in de Verenigde Staten. Audi
is ervan overtuigd dat de TDI-motor
een sterk en economisch alternatief
is voor de aandrijving van auto's en
bereidt een heus offensief voor. De Qy
3.0 TDI wordt eind 2008 in de VS ge
ïntroduceerd. Deze motor voldoet met
zijn lage emissies zelfs aan de US Tier
II Bin 5-norm, die extreem hoge eisen
stelt voor wat betreft de uitstoot van
stikstofoxide en roetdeeltjes. De toege
paste innovatieve Bluetec-technologie
maakt dit mogelijk.
De kern van de Bluetec-technologie
is een katalysator die SCR (Selective
Catalytic Reduction) is genoemd. SCR
wordt vergezeld door een tank, die
een oplossing van koolstofdiamide
bevat. Die oplossing wordt in kleine
hoeveelheden in het uitlaatsysteem
geïnjecteerd. Daar valt het uiteen tot
ammoniak, dat vervolgens stikstofoxi
den splitst in stikstof en water. Met de
extreem schone Bluetec-diesels hand
haaft Audi zich als vanouds aan de top
van het dieselsegment.
De Audi Q7 V12 TDI legt de lat in het
populaire SUV-segment een stuk ho
ger. Met een sprinttijd van o naar 100
km/h in slechts 5,5 seconden en een
elektronisch begrensde topsnelheid
van 250 km/h begeeft de sterkste Qj
zich op sportautoterrein. Zijn twaalf-
cilinder dieselmotor met zes liter cilin
derinhoud laat zien waartoe Audi tech
nologisch in staat is. Het merk dat 17
jaar geleden de moderne TDI uitvond
zoals wij die nu kennen, presenteert die
motorvariant in een gloednieuwe high
tech topversie. Start productie Audi Qj
V12 TDI is nog niet bekend.