DISCUSSIE OVER HAALBAARHEID BOEREN IN ZUIDPLASPOLDER
LOKAAL ZUID-HOLLAND WIL 'MEEDOE-DEMOCRATIE'
POUTIEK
PRESENTATIE DURP TIJDENS COMMISSIEVERGADERING RUIMTELIJKE
ORDENING EN VOLKSHUISVESTING
m
FOUT IN
SUBSIDIEBEDRAG
Moordrecht
Zevenhuizen-Moerkapelle
Nieuwerkerk a/d IJssel
Presentatie Waterschap Schieland en Krimpenerwaard
RECTIFICATIE
Platform lokale partijen bij Statenverkiezingen
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 17 januari 2007
pagina 27
Door Karin Heeren
Moordrecht - 'Droge voeten en schoon
water' zijn de belangrijke uitgangspunten
van het Waterschap Schieland en Krim
penerwaard. Met een presentatie tijdens
de commissievergadering van maandag
22 januari gaven Nico de Rooij en Jaap
Klein inzicht in de werkzaamheden van
het waterschap. Vooral ook de uitdagin
gen waarvoor het waterschap zich gesteld
ziet kwamen hierbij aan de orde: de zee
spiegelstijging, klimaatverandering, wat
natte winters, droge zomers met mogelijk
heftige neerslag en veranderende rivieren
tot gevolg kan hebben, de daling van het
maaiveld en de verzilting door zout kwel
water.
Een pakket maatregelen moet ervoor
zorgen dat wateroverlast wordt tegen
gegaan, waarbi de kwaliteit van het wa
ter nadrukkelijk in de aandacht blijft. Het
Nationaal Bestuursakkoord Water (NBK)
en de in 2000 geïmplementeerde Kader
richtlijn Water (KRW) waarin Europese
normeringen zijn opgenomen moeten
antwoord geven op de gestelde toekom
stige opgave. Duurzaam en ecologisch zijn
daarbij kernbegrippen. Het waterschap zal
om tot goede invulling van haar taak te
komen aansluiting moeten zoeken bij ont
wikkelingen op het gebied van de ruim
telijke ordening. Bij plannen voor verdere
verstedelijking moet er aandacht zijn voor
de waterhuishouding in het gebied om la
ter problemen te voorkomen.
Specifiek voor Moordrecht houdt het Wa
terschap Schieland en Krimpenerwaard
zich bezig met de RZG-ontwikkeling, het
verbreden van de 3e en de 4e Tocht, de
veiligheid van de dijken langs de Hollandse
IJssel en de Ringvaart en het Restveen- en
Waterparelgebied als specifiek onderdeel
van de RZG-ontwikkeling, waarin 160-240
hectare bestemd is voor economisch boe
ren. Om het economisch boeren mogelijk
te maken moet het grondwater op een
vast peil gehouden worden Dit is niet de
wens van de waterschappen omdat er in
het hele gebied het grondwaterpeil ge
fixeerd moet worden. Nico de Rooij: "Als
de bestemming melkveehouderij blijft,
dan zorgt het waterschap voor een goed
grondwaterpeil om boeren mogelijk te
maken, het is echter niet de wens van het
waterschap."
Behoud van groen
De presentatie van het Waterschap Schie
land en Krimpenerwaard was de opmaat
voor de discussie die later werd ingebracht
door de heer De Koning (BM). Hij wilde de
commissie de eerlijke vraag stellen of eco
nomisch boeren op de lange termijn wel te
realiseren is.
Inspreker de heer Hardijzer heeft al vele
malen tijdens vergaderingen ingesproken
waarbij hij telkens weer de beschikbare
ruimte voor economisch boeren ter discus
sie stelt: "Er wordt niet gekeken of die 200
hectare er is. Ik ben er nu al drie jaar over
aan het praten dat die er niet is, de ruimte
voor het spoor, de snelweg, de manege en
de begraafplaats moet eraf. Die mijnheer
van Schieland is nooit buiten geweest, als
je economisch wilt boeren is er een droog
legging van 50 centimeter nodig nu is die
31 centimeter. Economisch boeren is niet
haalbaar. Soms zijn de oplossingen ook
gemakkelijk, in Cromstrijen is ruimte zat,
je moet ze alleen wel onder ogen durven
zien."
Door de commissieleden werd terug ge
keken naar de geschiedenis van het eco
nomisch boeren in het gebied 'Restveen
en Waterparel'. Vier jaar geleden werd in
Moordrecht een motie van de SGP aan
genomen en overgenomen door de pro
vincie waarin dit werd vastgesteld. In alle
plannen die tot nu toe zijn ontwikkeld is
rekening gehouden met deze motie. Wet
houder Oomen is dan ook van mening dat
deze discussie thuishoort in de bestuur
lijke werkgroep die zich bezighoudt met
het Restveen- en Waterparelgebied. Hij
heeft toegezegd de argumenten over te
brengen en is bovendien van mening dat
de mening van de boeren zelf van groot
belang is.
Zevenhuizen - In het artikel van
vorige week in deze krant over de
nieuwe subsidieregeling voor peu
terspeelzalen is een hinderlijke
typefout geslopen. In de krant
wordt vermeld dat er wordt over
gegaan naar een budgetfinancie
ring, in de gemeente Zevenhuizen-
Moerkapelle een bedrag van 630
euro per kindplaats per jaar. Dit is
onjuist, het juiste bedrag moet zijn
360 euro per kindplaats per jaar.
Regio - Lokaal Zuid-Holland, het platform
van lokale partijen in de provincie, heeft
dinsdag 23 januari in het Provinciehuis
haar programma en kandidatenlijst voor
de Statenverkiezingen van 7 maart gepre
senteerd. Lokaal Zuid-Holland beschouwt
zichzelf niet als een politieke partij, maar
als een politieke groepering die de stem
van de lokale partijen op provinciaal ni
veau moet laten horen. Het centrale pro
grammapunt van Lokaal Zuid-Holland is
dat politiek en bestuur op provinciaal ni
veau hetzelfde moeten doen als zij doen
in hun 'eigen gemeenten': samenwerken
met de inwoners. De politiek moet niet
eindigen maar beginnen bij de burgers.
Bijna een kwart van de Nederlanders stemt
bij de gemeenteraadsverkiezingen op een
lokale partij. Verkiezingsonderzoek laat
zien dat 'lokale' stemmers net zo stabiel
zijn in hun keuze als de vaste aanhang
van de landelijke partijen. En bij elke ver
kiezing voor de gemeenteraad groeit het
aantal lokale partijen sterk. Deze lokale
stem wordt echter niet gehoord in de pro
vinciale of landelijke politieke organen.
In Provinciale Staten van Zuid-Holland is
slechts één enkel lid dat niet bij een lande
lijke partij hoort, van de 83 zetels. Terwijl
de Provincie toch voor gemeenten vitale
zaken onder beheer heeft, niet alleen als
het gaat om herindelingen of wegen, maar
ook om zaken als jeugdzorg, milieubeleid
en streekplannen.
Doel van het Platform Lokale Partijen
Zuid-Holland is daarom dat lokale partijen
hun krachten bundelen bij de provinciale
verkiezingen. Nadrukkelijk niet om samen
een nieuwe politieke partij te vormen,
maar wel om er voor te zorgen dat lokale
partijen de vertegenwoordiging krijgen
op provinciaal niveau namens de kiezers
die zij vertegenwoordigen.
De uitgangspunten van het Platform be
ginnen bij de basale overtuiging dat je
geen besluiten over mensen moet nemen
als je niet minstens eerst goed naar ze
hebt geluisterd en liefst ook eerst de kans
gegeven hebt om zelf met oplossingen te
komen. Politiek die bij burgers begint, niet
bij burgers eindigt, geen democratie die
zich beperkt tot het stemhokje, maar mee
doe-democratie.
Door Jac Spekman
Nieuwerkerk aan den IJssel - De leden
van de commissie Ruimtelijke Ordening
en Volkshuisvesting hebben vorige week
tijdens de commissievergadering een pre
sentatie gekregen van het zogeheten
DURP systeem. DURP staat voor Digitale
Uitwisseling Ruimtelijke Plannen. Een con
sulent van het adviesbureau BRO gaf aan
de hand van een powerpoint presentatie
aan, wat de diverse mogelijkheden zijn
van dit digitale systeem. In het proces van
ruimtelijke ordening vindt vrijwel continu
uitwisseling van informatie plaats, tussen
overheden onderling en overheden met
instellingen, bedrijven en burgers. Deze
uitwisseling vindt nog vaak plaats in de
vorm van papieren rapporten en kaarten
en 'traditionele' balies. Spreker gaf aan
dat er steeds meer gemeenten en andere
instellingen en bedrijven overgaan op het
digitaliseren van hun ruimtelijke ordening
plannen. Aan de hand van twee voorbeel
den in de plaatsen Breda en Deurne-Hei-
akker, werden de vele mogelijkheden van
het nieuwe systeem aangegeven. Door
middel van het aanklikken van een be
paalde wijk kan men nog verder inzoomen
op een gedeelte ervan en kan men ook al
lerlei informatie ontvangen, door met de
muis op bepaalde links te drukken. Het
doel van het DURP systeem is het realise
ren van uitwisselbare ruimtelijke plannen,
die door allerlei instanties en groepen ge
raadpleegd kunnen worden. Dat kunnen
bestemmingsplannen zijn, maar ook pro
vinciale plannen of gemeentelijke struc
tuurvisies. De commissieleden waren zeer
geïnteresseerd en vroegen onder meer of
de informatie uitgewisseld kon worden en
wat de eventuele kosten van dit project
kunnen zijn. De kosten zijn afhankelijk van
de totale opzet van het DURP systeem voor
Nieuwerkerk aan den IJssel en of men zelf
medewerkers in huis heeft die dit systeem
kunnen beheren en optimaliseren. Half fe
bruari hoopt BRO een standaard van het
systeem gereed te hebben.
II
Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland