DISCUSSIE OVER HAALBAARHEID BOEREN IN ZUIDPLASPOLDER LOKAAL ZUID-HOLLAND WIL 'MEEDOE-DEMOCRATIE' POUTIEK PRESENTATIE DURP TIJDENS COMMISSIEVERGADERING RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING m FOUT IN SUBSIDIEBEDRAG Moordrecht Zevenhuizen-Moerkapelle Nieuwerkerk a/d IJssel Presentatie Waterschap Schieland en Krimpenerwaard RECTIFICATIE Platform lokale partijen bij Statenverkiezingen Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 17 januari 2007 pagina 27 Door Karin Heeren Moordrecht - 'Droge voeten en schoon water' zijn de belangrijke uitgangspunten van het Waterschap Schieland en Krim penerwaard. Met een presentatie tijdens de commissievergadering van maandag 22 januari gaven Nico de Rooij en Jaap Klein inzicht in de werkzaamheden van het waterschap. Vooral ook de uitdagin gen waarvoor het waterschap zich gesteld ziet kwamen hierbij aan de orde: de zee spiegelstijging, klimaatverandering, wat natte winters, droge zomers met mogelijk heftige neerslag en veranderende rivieren tot gevolg kan hebben, de daling van het maaiveld en de verzilting door zout kwel water. Een pakket maatregelen moet ervoor zorgen dat wateroverlast wordt tegen gegaan, waarbi de kwaliteit van het wa ter nadrukkelijk in de aandacht blijft. Het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBK) en de in 2000 geïmplementeerde Kader richtlijn Water (KRW) waarin Europese normeringen zijn opgenomen moeten antwoord geven op de gestelde toekom stige opgave. Duurzaam en ecologisch zijn daarbij kernbegrippen. Het waterschap zal om tot goede invulling van haar taak te komen aansluiting moeten zoeken bij ont wikkelingen op het gebied van de ruim telijke ordening. Bij plannen voor verdere verstedelijking moet er aandacht zijn voor de waterhuishouding in het gebied om la ter problemen te voorkomen. Specifiek voor Moordrecht houdt het Wa terschap Schieland en Krimpenerwaard zich bezig met de RZG-ontwikkeling, het verbreden van de 3e en de 4e Tocht, de veiligheid van de dijken langs de Hollandse IJssel en de Ringvaart en het Restveen- en Waterparelgebied als specifiek onderdeel van de RZG-ontwikkeling, waarin 160-240 hectare bestemd is voor economisch boe ren. Om het economisch boeren mogelijk te maken moet het grondwater op een vast peil gehouden worden Dit is niet de wens van de waterschappen omdat er in het hele gebied het grondwaterpeil ge fixeerd moet worden. Nico de Rooij: "Als de bestemming melkveehouderij blijft, dan zorgt het waterschap voor een goed grondwaterpeil om boeren mogelijk te maken, het is echter niet de wens van het waterschap." Behoud van groen De presentatie van het Waterschap Schie land en Krimpenerwaard was de opmaat voor de discussie die later werd ingebracht door de heer De Koning (BM). Hij wilde de commissie de eerlijke vraag stellen of eco nomisch boeren op de lange termijn wel te realiseren is. Inspreker de heer Hardijzer heeft al vele malen tijdens vergaderingen ingesproken waarbij hij telkens weer de beschikbare ruimte voor economisch boeren ter discus sie stelt: "Er wordt niet gekeken of die 200 hectare er is. Ik ben er nu al drie jaar over aan het praten dat die er niet is, de ruimte voor het spoor, de snelweg, de manege en de begraafplaats moet eraf. Die mijnheer van Schieland is nooit buiten geweest, als je economisch wilt boeren is er een droog legging van 50 centimeter nodig nu is die 31 centimeter. Economisch boeren is niet haalbaar. Soms zijn de oplossingen ook gemakkelijk, in Cromstrijen is ruimte zat, je moet ze alleen wel onder ogen durven zien." Door de commissieleden werd terug ge keken naar de geschiedenis van het eco nomisch boeren in het gebied 'Restveen en Waterparel'. Vier jaar geleden werd in Moordrecht een motie van de SGP aan genomen en overgenomen door de pro vincie waarin dit werd vastgesteld. In alle plannen die tot nu toe zijn ontwikkeld is rekening gehouden met deze motie. Wet houder Oomen is dan ook van mening dat deze discussie thuishoort in de bestuur lijke werkgroep die zich bezighoudt met het Restveen- en Waterparelgebied. Hij heeft toegezegd de argumenten over te brengen en is bovendien van mening dat de mening van de boeren zelf van groot belang is. Zevenhuizen - In het artikel van vorige week in deze krant over de nieuwe subsidieregeling voor peu terspeelzalen is een hinderlijke typefout geslopen. In de krant wordt vermeld dat er wordt over gegaan naar een budgetfinancie ring, in de gemeente Zevenhuizen- Moerkapelle een bedrag van 630 euro per kindplaats per jaar. Dit is onjuist, het juiste bedrag moet zijn 360 euro per kindplaats per jaar. Regio - Lokaal Zuid-Holland, het platform van lokale partijen in de provincie, heeft dinsdag 23 januari in het Provinciehuis haar programma en kandidatenlijst voor de Statenverkiezingen van 7 maart gepre senteerd. Lokaal Zuid-Holland beschouwt zichzelf niet als een politieke partij, maar als een politieke groepering die de stem van de lokale partijen op provinciaal ni veau moet laten horen. Het centrale pro grammapunt van Lokaal Zuid-Holland is dat politiek en bestuur op provinciaal ni veau hetzelfde moeten doen als zij doen in hun 'eigen gemeenten': samenwerken met de inwoners. De politiek moet niet eindigen maar beginnen bij de burgers. Bijna een kwart van de Nederlanders stemt bij de gemeenteraadsverkiezingen op een lokale partij. Verkiezingsonderzoek laat zien dat 'lokale' stemmers net zo stabiel zijn in hun keuze als de vaste aanhang van de landelijke partijen. En bij elke ver kiezing voor de gemeenteraad groeit het aantal lokale partijen sterk. Deze lokale stem wordt echter niet gehoord in de pro vinciale of landelijke politieke organen. In Provinciale Staten van Zuid-Holland is slechts één enkel lid dat niet bij een lande lijke partij hoort, van de 83 zetels. Terwijl de Provincie toch voor gemeenten vitale zaken onder beheer heeft, niet alleen als het gaat om herindelingen of wegen, maar ook om zaken als jeugdzorg, milieubeleid en streekplannen. Doel van het Platform Lokale Partijen Zuid-Holland is daarom dat lokale partijen hun krachten bundelen bij de provinciale verkiezingen. Nadrukkelijk niet om samen een nieuwe politieke partij te vormen, maar wel om er voor te zorgen dat lokale partijen de vertegenwoordiging krijgen op provinciaal niveau namens de kiezers die zij vertegenwoordigen. De uitgangspunten van het Platform be ginnen bij de basale overtuiging dat je geen besluiten over mensen moet nemen als je niet minstens eerst goed naar ze hebt geluisterd en liefst ook eerst de kans gegeven hebt om zelf met oplossingen te komen. Politiek die bij burgers begint, niet bij burgers eindigt, geen democratie die zich beperkt tot het stemhokje, maar mee doe-democratie. Door Jac Spekman Nieuwerkerk aan den IJssel - De leden van de commissie Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting hebben vorige week tijdens de commissievergadering een pre sentatie gekregen van het zogeheten DURP systeem. DURP staat voor Digitale Uitwisseling Ruimtelijke Plannen. Een con sulent van het adviesbureau BRO gaf aan de hand van een powerpoint presentatie aan, wat de diverse mogelijkheden zijn van dit digitale systeem. In het proces van ruimtelijke ordening vindt vrijwel continu uitwisseling van informatie plaats, tussen overheden onderling en overheden met instellingen, bedrijven en burgers. Deze uitwisseling vindt nog vaak plaats in de vorm van papieren rapporten en kaarten en 'traditionele' balies. Spreker gaf aan dat er steeds meer gemeenten en andere instellingen en bedrijven overgaan op het digitaliseren van hun ruimtelijke ordening plannen. Aan de hand van twee voorbeel den in de plaatsen Breda en Deurne-Hei- akker, werden de vele mogelijkheden van het nieuwe systeem aangegeven. Door middel van het aanklikken van een be paalde wijk kan men nog verder inzoomen op een gedeelte ervan en kan men ook al lerlei informatie ontvangen, door met de muis op bepaalde links te drukken. Het doel van het DURP systeem is het realise ren van uitwisselbare ruimtelijke plannen, die door allerlei instanties en groepen ge raadpleegd kunnen worden. Dat kunnen bestemmingsplannen zijn, maar ook pro vinciale plannen of gemeentelijke struc tuurvisies. De commissieleden waren zeer geïnteresseerd en vroegen onder meer of de informatie uitgewisseld kon worden en wat de eventuele kosten van dit project kunnen zijn. De kosten zijn afhankelijk van de totale opzet van het DURP systeem voor Nieuwerkerk aan den IJssel en of men zelf medewerkers in huis heeft die dit systeem kunnen beheren en optimaliseren. Half fe bruari hoopt BRO een standaard van het systeem gereed te hebben. II Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 27