77 MILJOEN VOOR INRICHTING LANDELIJK GEBIED LIGHT-RAILPROEF LEVERT VEEL INFORMATIE OP LEZING OVER LANGSTE ECODUCT EUROPA Pas op voor valse loherijen en prijzenfesNvals POUTIEK I m STICHTING BEVOLKINGSONDERZOEK NAAR BORSTKANKER WEST NEDERLAND (BOBWEST) BEHAALT KWALITEITSCERTIFICAAT ConsumentenButeiïteiï openh meldpunt voor oplichterijen REGIO 1 Moordrecht Nieuwerkerk Zevenhuizen-Moerkapelle Waddinxveen Nesselande pagina 38 Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 28 maart 2007 Regio - De provincie Zuid-Holland heeft in 2007 ruim 77 miljoen euro be schikbaar voor de inrichting van het landelijk gebied. Naast voorbereiding van nieuwe plannen gaat het onder andere om aankopen, verkopen en ruilen van gronden en bedrijven, de aanleg en inrichting van natuur- en re creatiegebieden en hun verbindingen. De provincie en de Dienst Landelijk Gebied (DLG) hebben afspraken hier over vastgelegd in een prestatieover eenkomst. Grondverwerving Met name de verwerving van grond is kostbaar. Voor grondaankopen in diverse projecten is in 2007 ongeveer 36 miljoen euro nodig voor ongeveer 670 hectare. De inrichting van het lan delijk gebied valt sinds 1 januari 2007 onder de verantwoordelijkheid van de provincies. In Zuid-Holland behoren gebieden als het zuidelijk deel van de Randstad (de Zuidvleugel), de Krimpenerwaard en Delta Natuur tot de prioriteiten van het provinciebestuur. Inrichting Daarnaast is een bedrag van ruim 21 miljoen euro beschikbaar voor investe ringen in de inrichting van natuur- en recreatiegebieden, voor bestaande plannen. Ongeveer 16 miljoen euro is geraamd voor verwerving en de ont wikkeling van nieuwe inrichtingsplan nen. Voor lopende verplichtingen uit voor gaande jaren is ruim 4,5 miljoen euro beschikbaar. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland zorgen voor realisatie van de inrichting van het landelijke ge bied. De Dienst Landelijk Gebied zorgt, onder de verantwoordelijkheid van de provincie, voor de voorbereiding en uitvoering van projecten. Regio - Gemengd verkeer van light en heavy rail op het Nederlandse hoofdspoor levert technisch gezien en qua veiligheid geen problemen op. Dat zijn de belang rijkste resultaten in het eindrapport light- railproef RijnGouwelijn. De provincie Zuid- Holland was initiatiefnemer en trekker van de proef. Er werd nauw samengewerkt met ProRail, HTM en NS Reizigers. Light-railmaterieel voldoet van nature niet aan de (technische) eisen die aan spoor- wegmaterieel worden gesteld. Een van de grootste verschillen tussen light en heavy rail is de botssterkte. Dit zou een verhoging van het risico voor reizigers en personeel kunnen betekenen. Op basis van uitge breide risico analyses is een reeks van vei ligheidsmaatregelen genomen zoals de in bouw van ATB Nieuwe Generatie (dit zorgt ervoor dat het ten onrechte voorbijrijden van een stopsein vrijwel is uitgesloten). Daarnaast waren diverse andere technische maatregelen noodzakelijk, zoals aanpas sing van wissels, verlagen van de perrons en inbouw van spanningsomzetters. Invoering materieel Vanaf maart 2003 werden de gele trei nen van de NS geleidelijk vervangen door light-railvoertuigen. Aanvankelijk waren er veel seinstoringen. Deze hadden ech ter geen verband met het fenomeen light rail op zich, maar met onverwacht falen van een belangrijk onderdeel van het be veiligingsysteem, dat op diverse plaatsen in Nederland al langer wordt toegepast. Deze problemen horen inmiddels tot het verleden. Daarnaast vonden reizigers het materiaal waarmee gereden werd pretti ger dan de oude treinen. Dat kwam niet al leen door de uitstraling, maar ook door het gemakkelijk in en uit stappen en de sociale veiligheid. Light-railproef Het doel van de in 2003 gestarte light-rail- proef tussen Alphen aan den Rijn en Gouda was vooral het opdoen van kennis en er varing met het gebruik van zowel light als heavy rail op het hoofdspoor. Niet alleen zijn de uitkomsten van de proef interessant voor de RijnGouwelijn, maar ook voor an dere light-railprojecten in Nederland. Op 1 juli 2006 is met het definitieve groene licht van de Inspectie Verkeer Waterstaat de proef formeel beëindigd en is op het tra ject de normale exploitatie van de lijn be gonnen. Op www.zuid-holland.nl vindt u het eindrapport. Regio - De Stichting Bevolkingson derzoek naar Borstkanker West Ne derland, kort gezegd BoBWest, is gecertificeerd met het HKZ-ISO 9001 certificaat. Dit certificaat heeft be trekking op het kwaliteitsmanage mentsysteem van de organisatie. Het HKZ-keurmerk maakt zichtbaar dat het kwaliteitsmanagementsy steem voldoet aan eisen die door financiers, patiënten/consumenten en de overheid worden gesteld. Dit is vastgesteld door een onafhanke lijke certif icatie-instelling. Cliënttevredenheidsonderzoek De BoBWest heeft de afgelopen maanden een tevredenheidsonder- zoek gehouden onder haar cliën ten. Aan 2.000 vrouwen is gevraagd hoe zij het bevolkingsonderzoek beleven. Van deze vrouwen heeft 76% de moeite genomen om de vragenlijst in te vullen en te laten weten hoe zij denken over de werk wijze van de Stichting. Het grootste gedeelte van de vrouwen, 95%, is zeer positief over alle aspecten van de twee-jaarlijkse screening. Borstkanker: vroege opsporing vergroot de genezingskans Borstkanker is nog steeds de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen: elk jaar wordt bij onge veer 11.000 vrouwen in ons land borstkanker geconstateerd. Hoe vroeger de ziekte wordt ont dekt, hoe groter de kans is op suc cesvolle behandeling en genezing. Het is dus van groot belang dat zo veel mogelijk vrouwen van 50 tot en met 75 jaar aan dit gratis onderzoek deelnemen. Gouda/Regio - De Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging afdeling Gouda, Vereniging voor Veldbiologie in Gouda en omgeving, houdt woensdag 28 maart een lezing over de natuurbrug Zanderij Crailo, het langste ecoduct van Europa. De lezing wordt gegeven door Jan Willem Wertwijn en Petra Kerkhof en vindt plaats in het gebouw van het vrije tijd- scentrum Bloemendaal aan de Ridder van Catsweg 256, (hoek Bloemendaalse weg) in Gouda, aanvang 20.00 uur. Belangstel lenden zijn welkom; de toegang is vrij. Voor meer informatie: 0182-618037. Jaarlijks worden in Nederland duizenden mensen de dupe van neploterijen en misleidende prijzenfestivals. Behalve dat ze (veel) geld verliezen voelen ze zich flink bedrogen. Om dit leed te voorkomen waar schuwt de Consumentenauto riteit iedereen voor verdachte post, e-mails of telefoontjes. 'Als een aanbod te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het niet waar', luidt de boodschap. Wie oplichting vermoedt kan nu een klacht indienen bij het speciale Meldpunt Misleidende Loterijen op www.ConsuWijzer.nl. Samen met de politie en het Openbaar Ministerie pakt de Consumentenautoriteit deze praktijken dan aan. Jean Lieshout opent z'n mailbox. Z'n oog valt op een vreemde mail van een onbekende afzender. Kijk nou toch, hij heeft een prijs gewonnen: 50.000 euro in de lotto. Terwijl hij nergens aan mee deed. Of hij alleen nog 150 euro administratiekosten wil overmaken. Dat moet wel snel gebeuren anders gaat de prijs naar een ander. WE HADDEN AL EEN TV KASTJE GEKOCHT VOOR DE FLATSCREEN, MAAR HET BLEEF BIJ HET VAASJE. En, of hij er met niemand over wil praten. Haastig grist Jean naar z'n overschrijvingskaarten. Dit is te mooi om waar te zijn! Hij vult het bedrag in en stuurt nog dezelfde dag de overschrijving naar de bank. Vier weken later - als het geld allang is afgeschreven - heeft Jean z'n prijs nog niet. Dan krijgt hij z'n twijfels. Is dit wel een echte lotto? Een dure 'gratis' prijs Saar Besseling pakt een envelop uit de bus met een fantastisch bericht: zij heeft een mooie flatscreen tv gewonnen! Ze hoeft alleen maar een bestelling te doen vanaf 59 euro. Na een paar weken ont vangt ze deze thuis. Daarbij zit het verzoek om nóg een bestelling te doen, om de kans op het winnen van de flatscreen tv te vergroten. Saar vindt het maar raar: ze had die televisie toch al gewonnen? Of heeft ze iets over het hoofd gezien? Moei ze die extra bestelling dan toch nog maar doen? Tips om geen slachtoffer te worden Jong of oud, hoog- of laagopgeleid, ledereen kan met deze oplichte rijen te maken krijgen. Wereldwijd gaat het jaarlijks om honderdduizenden slachtoffers. De Consumentenautoriteit wil mensen hiertegen beschermen. Sinds 1 januari 2007 is deze nieuwe toezichthouder actief om de eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten te bevorderen. Op www.ConsuWijzer.nl, het informatieloket van de Consumer tenautoriteit, staan tips hoe met oplichterijen om te gaan: Negeer e-mails, brieven, faxen en telefoontjes over 'prijzen' in loterijen of prijzenfestivals waarvoor u zich nooit heeft opgegeven. Mail, schrijf of bei ook niet terug. Verstuur in die gevallen nooit persoonlijke gegevens zoals naam, adres of bankrekening nummer of creditcardgegevens. Betaal nooit vooruit! Onthoud: als u iets heeft gewonnen, zou u niets hoeven te betalen om uw prijs in ontvangst te nemen. Let erop dat veel valse websites van banken en beveiligings bedrijven worden misbruikt om de oplichtingspraktijken te ondersteunen. Komt u zo'n praktijk tegen? Meld dit dan bij het speciale Meldpunt Misleidende Loterijen via www.ConsuWijzer.nl of telefonisch: 088-0707070.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 38