mRTa JUMP JONGEREN HOUDEN VEEL HECHTE VRIENDSCHAPPEN |RI ?mi 5 OVER AAN SITES ALS HYVES 06 CKQ01INHOLLAND m lUS'CAL NEER §E|! 'wÊÈr-iÊQ ffinGRI GtühM van de grote namen: Elle Bandita Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 27 juni 2007 Wolkbreuk doet geen afbreuk aan succes greppelpop. Naam: Anika Duijndam Woonplaats: Zevenhuizen School: VMBO KL op Coenecoop College Waddinxveen Leeftijd: 16 jaar Mijn toekomst: ligt in de horeca; ik ga de opleiding tot 'zelfstandig gastvrouw' volgen op het Mondriaan College in Den Haag. Leeftijdsverhoging alcoholgebruik naar 18 jaar? Uit onderzoek blijkt dat eenderde van de jongeren voor een leeftijdsverhoging is en 72% van de jonge ren vindt het een goed idee om als maatregel om drankmisbruik tegen te gaan, bij het overtreden van het (ver)kopen van drank aan jongeren zowel de verkoper als de jongere een boete te geven. Schoolplein vroeg Anika hoe het gesteld is met het alcoholgebruik tijdens examenfeesten. "Er wordt van alles gedronken, van wijn tot whisky. Over het algemeen drinken de jon gens bier of een mixdrankje en de meisjes wijn (zoete witte) of een mixdrankje; die zijn erg populair: Smirnoff Ice of Bacardi- cola. Bij zo'n feestje geven we het elkaar ook cadeau, je neemt een fles drank mee. Een kwart van de feestgangers drinkt geen alcohol en er is een klein deel dat alleen drinkt om dronken te worden. Het merendeel echter gaat er verstandig mee om. Ik vind het dan ook onzin om de leeftijdsgrens te verhogen naar 18 jaar. ledereen die wil drinken, of 'ie nou 13 of 17 is, komt er toch wel aan. Er is altijd wel iemand die het dan voor je wil kopen. Dre >or Sur Dse •en de de- KY en de igezien de leeftijdsgrens deze avond Ier de 16 is, zijn alcohol en tabakswaren toegestaan. De entree bedraagt €1,-. ikjes kosten €1,- en snoepgoed €0,50. geren en/of hun ouders kunnen voor rmatie contact opnemen met Roland vogel van de Stichting Jeugd en Jonge- (verk Midden-Holland op 06-12839280, de contactpersoon van Loose-End Ben i d I ikoop op 06-27508788, of via www.loo- nd.nl bij de rubriek Y.L.E.. Mailen kan rloose-end@planet.nl. Leerlingen in het voortgezet onderwijs hebben gemiddeld 120 contacten via profielsites als Hy- ves of Sugababes. Van die contacten omschrijven zij er 50 als 'hechte vrienden waar je regelmatig contact mee hebt'. Studenten hebben gemid deld 109 contacten, waarvan zij er 38 typeren als hechte vriendschappen. Dat blijkt uit onderzoek door het lectoraat eLea- rning van Hogeschool InHolland. Dit onderzoek, uitgevoerd door de studenten Jermo de Jong en Olga van Rooijen en lector Guus Wijngaards, geeft inzicht in het gebruik van profielsites, doel, specifieke kenmerken, voordelen en nadelen en verschillen met andere communicatie-instrumen ten. De doelgroep voor dit onderzoek waren bijna 600 jongeren in twee verschillende leef tijdscategorieën: scholieren uit de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en studenten, bijna allemaal studerend aan Hogeschool InHolland. Profielsites zijn op dit ogenblik bijzonder populair onder jongeren. Ze zijn gemakkelijk om de con tacten met vrienden en bekenden te regelen. Erg populair is het bekijken van foto's van anderen en het schrijven van 'krabbels' als commentaar op wat je elders ziet of leest. Het gemak waarmee je contacten legt en onderhoudt en de vermakelijke manier waarop (met foto's, video's en muziek) scheppen een praktische en uitdagende wereld tegelijk. Enkele gegevens uit het onderzoek: - Opvallend is dat onder de leerlingen bijna twee keer zoveel meisjes als jongens een profielsite hebben: 82,0% tegenover 47,3%. Bij studenten bestaat er ook een verschil, maar minder groot: 58,1% tegenover 41,9%. -Studenten en leerlingen lijken duidelijk andere accenten te zetten als je kijkt naar hun activitei ten op profielsites. 32,6% van de leerlingen heeft een profiel om contacten te onderhouden, voor studenten is dit veel belangrijker: 59,5%. 17,7% van de leerlingen doet mee 'omdat iedereen er een heeft', voor studenten lijkt het minder be langrijk 'om er bij te horen': 8,9%. -Jongeren zien zelf in dat het leven zonder der gelijke sites heel goed door kan gaan, maar dan denken ze toch wel een vermakelijk en infor matief medium te zullen missen waardoor je kunt deelnemen aan de cultuur en leefwereld van hedendaagse jongeren. Bovendien vind je ergens anders niet zo gemakkelijk (tijdelijke) woonruimtes en baantjes en blijf je op de hoog te van de laatste muziektrends. - MySpace en andere profielsites staan open voor iedereen en sluiten op voorhand geen activitei ten uit. Maar er zijn natuurlijk grenzen die in de gaten gehouden moeten worden. Moeilijk te bewaken zijn grenzen die door ethische en mo rele normen en waarden worden bepaald. Indi viduele gebruikers zullen zelf moeten (leren) die in de gaten te houden. De overgrote meerder heid wil profielsites graag zo houden en vindt de risico's die je kunt lopen als je teveel infor matie over jezelf prijst geeft, niet belangrijk. Je bent er immers zelf bij en je moet de grenzen nu eenmaal kennen. De meesten zeggen dan ook voorzichtig te opereren en de risico's goed te overzien. - De leerlingen en studenten zien een duidelijke rol voor de ouders weggelegd om zich meer en beter te informeren over wat er in de digitale wereld allemaal gebeurt. Zeker voor ouders met kinderen tot een jaar of zestien. Hoewel er uit zonderingen zijn, weten veel ouders niet echt wat er bijvoorbeeld op het internet allemaal mogelijk is. De studenten en leerlingen vinden wel dat 'meer en beter weten' niet mag leiden tot 'schenden van hun privacy'. Op basis van onderzoek publiceert het lectoraat eLearning van Hogeschool InHolland een artikel en twee onderzoeksrapportages. Deze zijn te vinden op de website van het InHolland Lecto raat eLearning: www.inholland.nl/elearning. Door Elias van der Plicht i de hoofdrollen, de derdejaars mu istudenten versterken de cast en de pop/ Jle studenten vormen de band. verhaal vertelt het verhaal van de zoon van Ka- e Grote, die op zoek is naar een grootse 'n9 van zijn leven. De Dreamgirls leiden oor zijn verhaal. Pippin is rusteloos. Hij is e 'n het leven. Pippin probeert heel wat uit om het geluk te vinden. Hij gaat op 9soad, maar hij haat bloedvergieten. Hij Jrf-er dat zijn vader een tiran is, en natk '1em' 's vorst' rnaar ook dit 9 lei-: geen plezier. Hij besluit zich op UWer' te storten, maar ook hier heeft een tijdje genoeg van. Dan ontmoet hij ft rfril1eisie met w'e h'j een tijdje samen Pr aarc'e dagelijkse sleur verveelt hem. edr:gjr|s zjen voor ^em nQg maar y voer een glorieuze finale... Waddinxveen - De actie Ricks voor Tricks is succesvol afgesloten. Scholieren van het Coenecoop College haalden in totaal meer dan vijfduizend euro op, een bedrag dat aan het Prinses Beatrixfonds zal worden ge schonken. Op 30 juni 2006 stierf Rick Folge aan de ge volgen van een spierziekte. Een jaar na zijn overlijden organiseerden leerlingen van klas 5V2 van het Coenecoop College samen met hun mentor Ton Lemmens de actie Ricks voor Tricks. Het doel was om geld in te zamelen voor het Prinses Beatrixfonds, dat onderzoek naar spierziekten financiert. De actieweek werd op dinsdag 12 juni ge opend met het oplaten van enkele honderden ballonnen. Alle scholieren van het Coenecoop College konden een ballon kopen. De ballon nen van Michelle Marijt en Suzanne Huurman legden de grootste afstand af. De kaartjes die aan hun ballonnen hingen, werden 140 kilo- Op weg voor een lange reis; sommige ballonnen legden 140 kilometer af. meter verderop in Hellendoorn teruggevon den. De ouders van Rick waren aanwezig bij het oplaten van de ballonnen. De heer Folge bedankte de scholieren en hun mentor voor hun inzet en gaf aan dat Ricks voor Tricks veel steun gaf in een moeilijke tijd. In de rest van de week werden in de lunch pauzes broodjes gezond verkocht. De brood- jes hadden de namen gekregen van de drie prinsesjes Amalia, Alexia en Ariane. Vooraf was gehoopt op de verkoop van 150 broodjes gezond, maar Lemmens vertelt enthousiast dat de verkoop een groot succes was: "De broodjes waren niet aan te slepen, ze gin gen als een tierelier. Uiteindelijk zijn er 550 broodjes verkocht." Ook de avondvierdaagse was een succes. Ruim honderd leerlingen en medewerkers van het Coenecoop College liepen mee en lieten zich sponsoren voor het goede doel. Degene die het meeste geld heeft opgehaald, mag een ballonvaart maken. Lemmens maakt met zijn 631 euro een goede kans op deze prijs, maar heeft inmiddels aangegeven onder geen be ding de ballontocht te willen gaan maken. Lemmens is zeer tevreden over het verloop van Ricks voor Tricks. Hij noemde de actie zeer geslaagd. Op 12 juli zal het ingezamelde geldbedrag aan een vertegenwoordiger van het Prinses Beatrixfonds worden geschon ken.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 21