BOODE ZEVENHUIZEN Tuin-en terreininrichting Tuinmeubelen kortingen van 10 tot 50% Ver we ij Spyker na 16.000 kilometer in Zevenhuizen te bewonderen S, 0P=0P!ü TUINKUSSENS 50% KORTING o.a. Hartman (o.a. Kunststof, Aluminium), teak, hout, Cinderella 0P=0P!ü Caravans en Tuinmeubelen ■Geen ander merk zo sterk!! Bredeweg 15 Waddinxveen 0180-638183 www.edplaiziernl Levering en onderhoud van nieuwe en gebruikte auto's APK keuringsstation (gratis bij grote beurt) Airco vul- en controlestation Bosch teststation Erkend BOVAG-lid Lid Nationale Auto Pas Leenauto en leenfiets aanwezig occasions op voorraad BOVAG Ontwerp straatwerk tuintimmerwerken etc. Rottekade 9-9b Zevenhuizen Tel: 0180-633115 http://verweijcaravans.nl In 1907 werd een spectaculaire race gehouden tussen vijf auto's die vertrokken vanuit Peking, om vervolgens over een afstand van 16.000 kilometer naar Parijs te rijden. Eén van deze vijf auto's was een Spyker, bestuurd door de Fransman Godard. Stijnus Schotte, bezitter van een Spyker Phaeton (20-30 pk) uit 1907, was zeer geïnspireerd door deze race. Hij had zich dan ook voorgenomen zo'n autotocht ook een keer te gaan doen. In 2005 was het zo ver. De 42-jarige Nieuwerkerker vertrok naar Peking en liet zijn Spyker per vliegtuig overkomen om de rit te ma ken. Dit werd een succesvolle tocht die naar méér smaakte. Op een zeker moment wordt Stijnus gebel of hij mee wilde doen aan de "The Borghese Memorial", een rally ter ere van de race uit 1907. Want toen reed ook een Spyker mee. Daar hoefde Stijnus niet lang over na te den ken en besprak dit met zijn maatje Hans van der Wouden, die al veel reparaties aan de Spyker had gedaan. Hans had al eens een keer geopperd om ook eens zo'n tocht te willen maken, dus al snel waren ze het eens. "The Borghese Memorial" is vernoemd naar de winnaar van 1907, Prins Scipione di Borghese. Hij bestuurde een Itala en wist in 62 dagen tijd zijn concurrenten met grote voorsprong te verslaan. De voorbereiding kon beginnen, de Spyker werd grondig onder handen genomen. De schitterende oldtimer werd reisvaardig ge maakt voor de tocht van ruim 16.000 kilo meter. Voor deze tocht van Peking naar Parijs hadden 28 deelnemers zich ingeschreven uit verschillende landen. De jongste auto's die meededen, waren twee Volvo's uit 1966. Over de kosten hoefde Stijnus niet in de war te zitten, want de tocht werd volledig ge sponsord door de autofabrikant Spyker. Op 10 juni zou gestart worden in Peking. De auto van Stijnus werd overgevlogen maar kwam wat later door de douane dan ge pland was. Gelukkig was dit niet zo'n groot probleem en konden zij toch met de groep op 13 juni starten. De eerste dagen werd de Spyker begeleid door twee gloednieuwe Spykers, de C8 Spyder en de Laviolette C8. De fabrikant van Spyker heeft namelijk ook een vestiging in Peking. Dus een betere pro motie voor het Oer-Hollandse automerk was er niet te bedenken. Vanuit Peking ging de reis naar Mongolië. Daar begon het lastig de worden. De Chi nese asfaltwegen hielden op bij de Mongoli sche grens en de auto's gingen verder over hobbelige onverharde wegen. Al snel was er een auto die pech begon te krijgen en men begon zich af te vragen of er geen be tere route was om door Mongolië te rijden. Deo^anisatö^a^d^rallynad ditvolledig onderschat en begon ook nog eens uit te blinken door andere wanprestaties. In een officiële vergadering werd besloten de orga nisator naar huis te sturen. Eén van de deel nemers nam de organisatie op zich, om zich vervolgens per toerbeurt te laten vervangen door een andere deelnemer. Er werd voor een andere route gekozen en de reis werd vervolgd. Tijdens de reis kwam een aantal auto's met panne te staan. Ook daar had de weggestuurde organisator niet voldoende rekening mee gehouden. Ondanks de twee begeleidingsauto's was niet voldoende ap paratuur en gereedschap om de auto's on derweg te kunnen repareren. Stijnus, door zijn ervaring rijker van de vorige tocht, had hier wèl rekening mee gehouden en had een eigen begeleidingsauto bij zich. Een pick-up truck van PE Cars reed mee en daar stond de nodige apparatuur in om noodreparaties te verrichten. Deze pick-up truck werd be stuurd door Dirk Stolk, Wil Moeling en Wil lem van der Horst. Zij wisselden elkaar om de paar weken af. Tijdens de lange en barre tocht ontpopte Stijnus' maatje Hans van der Wouden zich van een terughoudende bijrijder tot een supermonteur. Door zijn slagvaardigheid wist Hans verschillende auto's onderweg te repareren. "Zonder Hans hadden ze ker 10 auto's de finish niet gehaald", vertelde Stijnus Schotte vol trots. De 38- jarige Hans werd zelfs, ge louterd tot Spirit van de Rally. Spyker Hans werd hij genoemd. De reis was lang en aanvankelijk was er een hoge temperatuur. De tocht ging verder van uit Mongolië richting Rus land. Daar werden de ste den Jecatarinaburg, Mos kou en Sint Petersburg bezocht. Maar het hoogtepunt in Rusland was volgens Stijnus en Hans toch wel de Vrachtwagenfabriek van Kamaz. Daar waren zij te gast bij het Kamaz rally-team, meervoudig kampioen van de Parijs-Dakar rally. In Sint Petersburg konden Stijnus en Hans nog even een con cert van de Rolling Stones meemaken, maar in Vilnius (Litouwen) stond nog iets mooiers op hen te wachten: De Itala, de originele winnaarsauto van 1907. Uiteindelijk kwa men ze op 10 augustus in Parijs aan. Fred Visser van Visser Installatietechniek heeft Stijnus uitgenodigd om op het Oogst feest tijdens de traditionele tentoonstelling van de oude tractoren en machines ook zijn Spyker aan het publiek te laten zien. U als bezoeker kan dan de Spyker op het Catges- plein bewonderen en luisteren naar de avon turen van Stijnus en Hans. pagina 32 Oogstfeestkrant 29 augustus 2007 ^"heidSCent*Um 4 vakgarage@boode.info http^akgarage.boode.info A P,.< Ed Plaizier (nabij Oud Verlaat)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 68