ón elders in regie... WINDLUST DRAAIT OP VOILE TOEREN MONUMENTEN IN WADDINXVEEN OPENEN DEUREN v iSQP VREEMDGAANDE MOLENAAR VERMAAKT PUBLIEK v m lh <|e m R MON I SE K erk V *B£ 2T - I pagina 44 Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 12 september 2007 een weergave van de diverse voorpagina's in het verspreidingsgebied Als de windrichting verandert is molenaar Wout van Tienhoven 20 minuten bezig om de molen om te stellen. Door Erwin Versleijen Nieuwerkerk aan den IJssel - De aan de Kortenoord gelegen 18e eeuwse stellingmolen Windlust was - uiteraard - geopend tijdens Monumenten dag. Niet alleen de Nieuwerkerkse bevolking kon het binnenwerk van de geheel gerestaureerde molen aanschouwen, van heinde en verre kwa men geïnteresseerden kijken hoe zo'n molen vroeger precies werkte. Door Elias van der Plicht Waddinxveen - Het was zaterdag landelijke Open Monumentendag. In Waddinxveen kon men de Brug- kerk, de aula van de oude begraaf plaats en de Remonstrantse kerk bezichtigen. In dit laatste monu ment was een tentoonstelling met moderne kunst ingericht. De Remonstrantse kerk is het oudste officiële monument van Waddinxveen. De heer Van Zoelen en de heer Lammertse gaven uitleg over de kerk, die in 1835 aan de Zuidkade gebouwd is. Van Zoelen: "De eerste steen is gelegd door een voorvader van Pieter van Vollenhoven. Na een grondige renovatie heeft de heer Van Vollenhoven de kerk in 1987 heropend." De Remonstrantse gemeente in Waddinxveen is één van de oudste van Nederland. In de zeventiende eeuw kwamen de remonstranten al bijeen. Nadat men eerst op andere plaatsen in het dorp diensten hield, werd in 1835 het huidige kerkgebouw betrokken. Hoewel de remonstrantse kerkgemeenschap in deze periode niet meer verboden was, is de kerk gebouwd als schuilkerk. Dit is nog altijd te zien doordat de kerk verscholen ligt achter lindebomen om het gebouw niet te laten opvallen. De kerk is gebouwd in Empirestijl, een oorspronkelijk Franse kunst stroming uit het begin van de negentiende eeuw. Zowel het exterieur als het interieur zijn in de loop der tijd nauwelijks veranderd. JL I JL De familie van Vollenhoven speelt een rol in de geschiedenis van de kerk. Er zijn veel bewegende delen te zien; ondanks de wind is het opvallend stil in de stellingmolen. Bij de heropening van de molen werd in de media uitgebreid bericht over het werk wat vooraf ging aan de opening in 2005. Vandaag is het een lust voor het oog om de wieken staart naar boven, je ziet dat hij ge niet van 'zijn' molen. Het is dan ook een machtig gezicht de wieken te zien draaien met een typisch Neder landse lucht als achtergrond, een Door Natasha Qualm Zevenhuizen - Ten overstaande van een volle zaal deed de molenaar zijn vrouwelijke gast een oneerbaar voorstel. Als de nacht was geval len zou hij graag achter de rug van zijn vrouw met haar vreemd willen gaan. Dit voorstel vormde de basis van de 'Klucht van de Molenaar' die vrijdag voor een groot publiek in dorpshuis Swanla werd opgevoerd. te zien draaien in de wind, er wordt ware parel aan de IJssel. niet gemalen op dit moment. "Ik ben nu alleen", vertelt molenaar Wout van Tienhoven. "Ik moet de wind goed in de gaten houden. Als deze gaat draaien, duurt het bijna 20 minuten voordat de molen weer met de wieken in de wind staat. Je kan niet tegelijk malen en het weer in de gaten houden, dat is te ge vaarlijk. Als je een fout maakt, en de wieken gaan de verkeerde kant op draaien kunnen ze niet meer ge remd worden. Dan draaien ze eraf met alle gevolgen van dien." Het binnenste van de molen oogt strak en modern, bijna minimalistisch. Dat komt enerzijds omdat alles netjes opgeruimd is en anderzijds omdat er veel nieuw hout is gebruikt bij de restauratie. Toen de molen in het bezit kwam van de stichting, stond er alleen nog maar een stomp. Wer kelijk alles is opnieuw opgebouwd. Dick Groenendal is als bestuurslid nauw betrokken bij de molen. Het enthousiasme straalt van hem af en gaat ongemerkt over op het pu bliek dat op Monumentendag komt kijken. Als je vanuit de entree over steile, smalle houten trappen van verdieping naar verdieping gaat, kun je de mechaniek van de uit 1741 stammende stellingmolen goed zien. Het is er verbazingwekkend stil. Je zou nogal wat geluid verwachten van al die kolossale draaiende delen binnen in de molen. Buiten op het balkon dat rondom de molen loopt, hoor je alleen het zoeven van de De kunst van het weer wieken en de wind. Van Tienhoven voorspellen. "Het orgel is een samenraapsel uit andere kerken." Het orgel en de preekstoel zijn ouder dan de kerk. Het orgel stamt uit 1825 en bevat vele onderdelen uit de achttiende eeuw. Lammertse: "Het orgel is een samenraapsel uit andere kerken. Hierdoor en door de temperatuurverschillen is de klank van het orgel niet altijd even zuiver en moet het orgel vaak gestemd worden." De preekstoel is in 1780 gemaakt. Van Zoelen geeft aan dat de preekstoel oorspronkelijk in de remonstrantse kerk aan de Dorpsstraat stond. Toen men naar de Zuidkade verhuisde, is de preekstoel meegenomen. Van Zoelen: "Deze kerk is sober ingericht. Het straalt een rustgevende sfeer uit. Je kunt hier even gaan zitten om na te denken en te mediteren." En dat sluit precies aan bij het thema van de kunsttentoonstelling, die speciaal voor de monumentendag is ingericht. De kunstenaars Harry Stangenberger, Kees Vossestein, Ria Volk en Henri Boere hebben met hun kunst de kerk aangekleed. Vossesteijn vertelt: "Het thema van de tentoonstelling is 'Noch enige gelijkenis'. Er zit geen gelijkenis in de kunst die wij hier laten zien, behalve de gelijkenis die je zelf bedenkt." De vloer van de kerk is bezaaid met kleine snippers van pagina's uit boeken. Op de banken van de kerk liggen tekeningen en papier dat met bijtend zout en vuur bewerkt is. De tafel in de consistorie is niet meer te herkennen. Allerlei spullen liggen kriskras door elkaar. Vossesteijn: "We hebben geprobeerd in de kerk een andere sfeer te creëren. We wilden de betekenis van de kerk een andere inhoud geven, een inhoud die wij niet voorkauwen, maar die je zelf moet bedenken." Theatergroep 'De Kale' voerde de klucht vol verve op waarbij uitein delijk de bedrieger zelf werd be drogen, tot groot genoegen van het publiek. Het aanwezige publiek bestond uit leden en donateurs van de Vereni ging Molenvrienden Rottemeren- gebied. Deze vereniging beheert en beschermt de molens in dit ge bied, wat mede dankzij de steun van de leden mogelijk gemaakt kan worden. In het Jaar van de Molens wilde de vereniging haar dank hier voor onderstrepen met een uitno diging voor deze bijzondere klucht waarin een overspelige molenaar uit de zeventiende eeuw centraal staat. De avond werd ingeleid met een presentatie van weerman Leen de Koning waarin hij het publiek in zicht verschafte in de kunst van het weer voorspellen. Zijn presentatie werd opgeluisterd door veel foto's van alledaagse en bijzondere weer typen uit de polder en ver daarbui ten, waar De Koning uitgebreide verhalen over kon vertellen. Na de pauze ging de klucht van start. In het vermakelijke stuk kan Trijn Jans, een inwoonster van Amsterdam, de stad niet meer in omdat de poort al gesloten is. Zij vraagt onderdak bij molenaar Slimme Piet en zijn vrouw A-jsiJh Aeltje Melis, die haar gastvrij ont vangen. Molenaar Piet ziet wel wat in de stedelinge en zijn oneerbaar voorstel naar haar leidt tot hila rische situaties. Uiteindelijk komt Piet bedrogen uit als hij door een listig plan van de twee vrouwen niet met gast Trijn Jans de daad ver richt maar met zijn eigen vrouw. De prachtig uitgedoste acteurs wisten het publiek te vermaken met hun Vermakelijke verwikkelingen. spel vol zeventiende-eeuws taal gebruik, waarbij boeren en winden niet werden geschuwd. De klucht speelt in op de verhalen en voor oordelen die er in de zeventiende eeuw over molenaars leefden. Om misverstanden te voorkomen meld de de organisatie na afloop aan het publiek dat er geen vergelijking tussen molenaar Slimme Piet en de huidige molenaars valt te maken...

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 44