SP START ENQUÊTE OVER
HERINDELING REGIO ZUIDPLAS
GOUDA START BEREIKBAARHEIDSOFFENSIEF
PROVINCIE HOUDT VAST
AAN RIJNG0UWEUJN DOOR
CENTRUM
STUURGROEP
RIJNGOUWELIJN BEZORGD
r*
VRIENDSCHAPSVERDRAG TUSSEN HEBEI
EN ZUID-HOLLAND BEKRACHTIGD
W'F w
ZUIDPLAS
W - W.
V*
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 3 oktober 2007
Regio - De statenfractie van de SP is een enquête gestart om de menin
gen te peilen van de inwoners van Bodegraven, Boskoop, Moordrecht,
Nieuwerkerk aan den IJssel, Reeuwijk, Rijnwoude, Waddinxveen en Ze-
venhuizen-Moerkapelle over de herindelingplannen van de provincie.
Volgens de partij is er door poli
tici al veel over de herindelingen
gesproken, maar hebben de inwo
ners tot nu toe nog niet de kans
gehad. SP fractievoorzitter Bart
Vermeulen: "Via de enquête willen
we de stem van de inwoners in de
provincie laten horen. Daarnaast
willen we weten of er behoefte is
aan een volksraadpleging over de
plannen en zullen we dat dan ook
aan de gemeentebesturen laten
weten. Voor de SP telt de stem van
de inwoners bij herindelingplan
nen zwaar."
Onder 30.000 huishoudens zal een
folder met een enquête verspreid
worden die de inwoners lokaal in
kunnen leveren of op kunnen stu
ren.
Daarnaast kan de enquête ook via
www.zuidholland.sp.nl ingevuld
worden. De folder gaat verder in
op de plannen van het provincie
bestuur en het standpunt van de
SP over herindelingen.
"Over het algemeen zijn we erg te
rughoudend als het gaat om her
indelingen, want meestal schieten
de inwoners er weinig mee op en
komen kleine kernen en voorzie
ningen in het gedrang. Daarnaast
moeten gemeenten zich ook niet
steeds zorgen hoeven maken om
hun toekomst. Voor enkele ge
meenten is het al de tweede fusie
in zestien jaar tijd en dat geeft al
leen maar extra onrust" aldus Ver
meulen. Naar verwachting nemen
Gedeputeerde Staten in december
een besluit over de toekomst van
de gemeenten.
Regio/Leiden - Gedeputeerde Staten zien geen andere mogelijkheid dan
zonder medewerking van de gemeente Leiden de RijnGouwelijn volgens
het bestaande plan te realiseren. Zij zijn bereid hiervoor hun zogenaamde
doorzettingsmacht te gebruiken. Dat schrijven zij in een brief aan
Provinciale Staten. Alleen als de gemeente Leiden voor 17 oktober komt
met een alternatief tracé voor een ononderbroken lightrailverbinding
door het centrum, is de provincie bereid hiervan af te zien. Op die datum
beslissen namelijk Provinciale Staten over het definitief ontwerp van de
RijnGouwelijn.
Gedeputeerde Staten van Zuid-
Holland hebben vandaag het
definitieve ontwerp voor de
RijnGouwelijn-Oost vastgesteld en
ter besluitvorming aangeboden
aan Provinciale Staten. In het
definitieve ontwerp wordt hettracé
door de Breestraat uitgewerkt. De
provincie is bereid het ontwerp
aan te passen als Leiden met een
acceptabel alternatief komt. In
de gesprekken van de afgelopen
maanden tussen de provincie
en de gemeente is dit nog niet
gebeurd. Govert Veldhuijzen,
gedeputeerde Verkeer en Vervoer
van de provincie Zuid-Holland:
"Het kan nog steeds. Tot het besluit
genomen is in Provinciale Staten
kan er op initiatief van Leiden nog
steeds verder worden gesproken.
Deze aanwijzing is een stap die je
eigenlijk niet wilt zetten. Maar we
gaan het toch doen, omdat we van
mening zijn dat één gemeente de
regionale belangen niet in de weg
kan staan".
Leiden heeft in juli een plan
gepresenteerd dat uitgaat van een
stelsel van busbanen. Reizigers
moeten in dat geval steeds
overstappen van bus op tram bij
de stations Lammenschans en
Leiden Centraal. Voor de provincie
en andere betrokken gemeenten
is dit niet acceptabel. Zij blijven
van mening dat de RijnGouwelijn
aantrekkelijk openbaar vervoer
biedt, omdat reizigers zonder
overstap doorrijden naar het
centrum van Leiden en de kust.
In de brief aan Provinciale Staten
betwijfelen Gedeputeerde Staten
bovendien of in het Leids plan de 140
miljoen euro van het rijk beschikbaar
blijven. Het gebruik van deze
zogenaamde doorzettingsmacht
betekent waarschijnlijk dat de
provincie in plaats van Leiden het
bestemmingsplan gaat maken voor
het tracé door de Breestraat.
Meer informatie:
www.rijngouwelijn.nl of
www.zuid-holland.nl
Regio - De Stuurgroep Rijn
Gouwelijn heeft bezorgd ge
reageerd op de situatie die
rond de RijnGouweLijn is ont
staan. Dinsdag liet de provin
cie weten zich op te maken om
het project tegen de zin van
Leiden door te zetten, mocht
het gemeentebestuur niet op
korte termijn met een accep
tabele alternatieve oplossing
komen.
"Alle partijen met uitzondering
van de gemeente Leiden, steu
nen de provincie in het reali
seren van een lightrail-verbin-
ding tussen Gouda en de kust,"
aldus gedeputeerde Veldhuij
zen, "maar hopen zeer dat het
niet zover hoeft te komen dat
van de doorzettingsmacht ge
bruik moet worden gemaakt."
De stuurgroep - waarin naast
de provincie alle betrokken
regionale overheden bestuur
lijk vertegenwoordigd zijn -
besprak woensdagochtend de
brief die Gedeputeerde Staten
dinsdag naar buiten hebben
gebracht over de uitkomsten
tot nu toe van het overleg met
Leiden. Op de provincie Zuid-
Holland en de gemeente Lei
den is door de overige leden
een dringend beroep gedaan
om alsnog te proberen tot
overeenstemming te komen.
"Zowel de kwaliteit van het
project als de voortvarend
heid in de uitvoering zijn ge
diend met samenwerking," zo
vat voorzitter Veldhuijzen de
boodschap samen.
Regio - De gemeente Gouda wil samen met rijk, provincie en
(regio)gemeenten investeren in een betere bereikbaarheid van de
zuidvleugel van de Randstad. Dit is belangrijk omdat het verkeer aan
alle kanten vastloopt. Daarom zijn forse investeringen nodig: voor een
aantal tunnels in de Goudse Spoorzone, voor de RijnGouweLijn met 3
haltes in de stad (vanaf eind 2010), voor doorstroommaatregelen op
de A12/A20 en op provinciale wegen en voor een snelle ontwikkeling
van de Gouweknoop. Dat zijn de vier hoofdpunten in de nieuwe
bereikbaarheidsagenda van Gouda die vandaag is gepubliceerd.
Het gemeentebestuur van
Gouda vraagt de provincie Zuid-
Holland en het ministerie van
Verkeer en Waterstaat om de
voorstellen van Gouda in te
brengen in het najaarsoverleg
over het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Mobiliteit.
In dit overleg worden beslissingen
genomen over investeringen in
wegen en openbaar vervoer voor
de periode 2008-2020.
Investeren
Gouda wil samen met haar
zuidvleugelpartners de komende
15 jaar blijven investeren in een
goede bereikbaarheid van Gouda
en omgeving. De afgelopen jaren
heeft de stad zelf al circa 100
miljoen euro geïnvesteerd. Daar
naast heeft de gemeente voor haar
mobiliteitsplan een eerste bedrag
van circa 20 miljoen (zuidwestelijke
randweg. Hamstergat en Rijn
Gouwelijn) in haar begroting
vastgesteld (tot 2010). Tot 2020 is
een extra investering voor bereik
baarheid nodig in de regio Gouda
vancirca 300miljoen.Alleenmeteen
gefaseerde aanpak en gezamenlijke
financiering door rijk, provincie,
regio en private partijen, is deze
omvangrijke investering haalbaar.
Gouda heeft de afgelopen jaren
grote projecten in gang gezet om
een centrumstad in de zuidvleugel
van de Randstad te blijven:
bouwplannen in de bestaande
stad, een nieuwe Spoorzone
met woningen, voorzieningen
en een nieuw Huis van de Stad,
transformatie van bedrijventerrein
Goudse Poort en nieuwbouw in
Westergouwe. De ontwikkeling
van de Zuidplaspoider en
daarbinnen de verbindingsschakel
Gouweknoop is regionaal van
aanpak en belang. Hiermee komt
er meer werkgelegenheid en wordt
een bijdrage geleverd aan het
oplossen van het woningtekort.
Dit is op haar beurt goed voor
de concurrentiepositie van de
Randstad, met name door de
aantrekkelijke ligging op het
snijvlak van wegen (A12/A20), spoor
en tram (RijnGouweLijn). Omdat
Gouda hiermee dÈ verbindende
schakel is tussen de zuidvleugel
van de Randstad en het achterland,
is een blijvende bereikbaarheid
van de stad cruciaal. Aangezien
het knooppunt bij het Gouwe
aquaduct permanent in de file
top-5 zit, zijn extra maatregelen
en investeringen nodig vanuit het
rijk, provincie, Gouda en andere
zuidvleugelpartijen (gemeenten,
spoorsector, private partijen).
Vier concrete voorstellen
In haar bereikbaarheidsagenda
'GoudaGroeit: verbindendeschakels
nodig!' doet Gouda vier concrete
voorstellen. Ten eerste investeren
in tunnels in de Spoorzone in
2015. Ten tweede ziet Gouda de
RijnGouweLijn als OV-ruggengraat.
Gouda wil dat de RijnGouweLijn
over enkele jaren als tram rijdt in
de stad, met twee nieuwe haltes
en een voorlopig eindpunt bij het
NS-station. Daarmee is de basis
gelegd voor een toekomstvaste
OV-ruggengraat voor stad en regio.
Ook wil Gouda verkennen of het
doortrekken van de RijnGouweLijn
in 2010-2020 mogelijk is. In weste
lijke richting naar de Zuidplaspoider,
zodat een nieuwe halte met
een parkeervoorziening in de
Gouweknoop extra aantrekkelijk is.
Ten derde moeten de knelpunten
A12/A20 aangepakt worden.
Recente studies tonen aan dat
de doorstroming bij het Gouwe
aquaduct in 2020 een knelpunt
van nationaal formaat is. De
A12 en A20 raken zonder extra
maatregelen de komende jaren
volledig verstopt. Er is in 2020
onvoldoende openbaar vervoer
om de groei van de mobiliteit op
te vangen. Voor Gouda is vooral
een nieuwe westelijke stadsentree
in 2020 noodzakelijk en een extra
impuls in het openbaar vervoer.
Als vierde en laatste voorstel
ziet Gouda de Gouweknoop als
verbindingsschakel door haar
ligging in het centrum van wegen
en spoor, hierdoor is de Gouwe
knoop een unieke plek om op
elkaar aansluitende vervoers
mogelijkheden te realiseren en
zo de ketenmobiliteit een impuls
te geven. Een extra halte van
de RijnGouweLijn met een P+R-
voorziening binnen drie jaar is
belangrijk voor de ontsluiting van
de nieuwe wijk Westergouwe. Zodra
in de Gouweknoop ook woningen
en voorzieningen komen, is een
nieuw overstapstation richting
Rotterdam en op termijn richting
Den Haag gewenst.
V Leiderdorp f'
X Bestuurlijke toekomst gemeenten in de Zuidpias e.o.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, juni 2007
h. y'
Voorschoten
Letdsdiendam-Voorburg -
Alphen aan den Rijn
Zoeterwoude
N' \v
Boskoop
Reeuwijk
Pijnacker-Nootdorp
Zevenhuizen-Moerkapelle
X
"vs
X Moordrecht
Nieuwerkerk
a/d IJssel
Ouderkerk
Cedeputeèrde Staten van de provincie Zdrc! Holland stellen een\^f&li^drrectie vqja'r
"ited 'x bij dWXS&iiweknoop terrqunste van-Göuda.
Regio - De gouverneur van de provincie Hebei van de Volksrepubliek
China, Mr. Guo Genmao, en Commissaris van de Koningin Jan Franssen
van de provincie Zuid-Holland hebben vrijdag 21 september 2007 een
vriendschapsverdag ondertekend. Met de ondertekening van dit vriend
schapsverdrag gaat Zuid-Holland tot de preferente relaties van Hebei
behoren.
Mede als gevolg van het bezoek
van de Hebeise Gouverneur aan
Zuid-Holland zijn de economische
kansen in China vergroot voor een
aanzienlijk aantal Nederlandse (in
ternationale) bedrijven, waaronder
ECN Windenergie, DSM Pharma en
Euro Asia Marine (EAM). Deze
laatste zal voor 180 miljoen euro
een scheepsdok gaan bouwen in
de haven van Caofeidian.
De samenwerking tussen de pro
vincie Zuid-Holland en de provin
cie Hebei is na een gecombineerde
bestuurlijke en handelsdelegatie
- van Commissaris van de Konin
gin Jan Franssen en gedeputeerde
Internationale Zaken Lenie Dwars-
huis- in september 2005 in een
stroomversnelling gekomen. De
samenwerking richt zich op het
vergroten van economische mo
gelijkheden voor de Randstad,
door het bevorderen van econo
mische- en kennisuitwisseling.
Zo bestaan er al samenwerkings
overeenkomsten van het Albeda
College met het Vocational College
in Baoding, de landbouwuniversi
teit Hebei met het Scheepvaart-en
Transportcollege in Rotterdam en
de Hogeschool InHolland met de
landbouwuniversiteit in Baoding.
De provincie Hebei is bezig met
het ontwikkelen van een grote
haven en wil daarbij graag ge
bruik maken van de kennis en er
varing uit de Rotterdamse haven.
De provincies Hebei en Zuid-Hol
land werken ook intensief samen
als het gaat om water-en milieu
technologie. Met een aantal ge
meenschappelijke projecten berei
den beide provincies zich voor op
de klimaatverandering en wisselen
zij kennis uit.