SP START ENQUÊTE OVER HERINDELING REGIO ZUIDPLAS GOUDA START BEREIKBAARHEIDSOFFENSIEF PROVINCIE HOUDT VAST AAN RIJNG0UWEUJN DOOR CENTRUM STUURGROEP RIJNGOUWELIJN BEZORGD r* VRIENDSCHAPSVERDRAG TUSSEN HEBEI EN ZUID-HOLLAND BEKRACHTIGD W'F w ZUIDPLAS W - W. V* Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 3 oktober 2007 Regio - De statenfractie van de SP is een enquête gestart om de menin gen te peilen van de inwoners van Bodegraven, Boskoop, Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel, Reeuwijk, Rijnwoude, Waddinxveen en Ze- venhuizen-Moerkapelle over de herindelingplannen van de provincie. Volgens de partij is er door poli tici al veel over de herindelingen gesproken, maar hebben de inwo ners tot nu toe nog niet de kans gehad. SP fractievoorzitter Bart Vermeulen: "Via de enquête willen we de stem van de inwoners in de provincie laten horen. Daarnaast willen we weten of er behoefte is aan een volksraadpleging over de plannen en zullen we dat dan ook aan de gemeentebesturen laten weten. Voor de SP telt de stem van de inwoners bij herindelingplan nen zwaar." Onder 30.000 huishoudens zal een folder met een enquête verspreid worden die de inwoners lokaal in kunnen leveren of op kunnen stu ren. Daarnaast kan de enquête ook via www.zuidholland.sp.nl ingevuld worden. De folder gaat verder in op de plannen van het provincie bestuur en het standpunt van de SP over herindelingen. "Over het algemeen zijn we erg te rughoudend als het gaat om her indelingen, want meestal schieten de inwoners er weinig mee op en komen kleine kernen en voorzie ningen in het gedrang. Daarnaast moeten gemeenten zich ook niet steeds zorgen hoeven maken om hun toekomst. Voor enkele ge meenten is het al de tweede fusie in zestien jaar tijd en dat geeft al leen maar extra onrust" aldus Ver meulen. Naar verwachting nemen Gedeputeerde Staten in december een besluit over de toekomst van de gemeenten. Regio/Leiden - Gedeputeerde Staten zien geen andere mogelijkheid dan zonder medewerking van de gemeente Leiden de RijnGouwelijn volgens het bestaande plan te realiseren. Zij zijn bereid hiervoor hun zogenaamde doorzettingsmacht te gebruiken. Dat schrijven zij in een brief aan Provinciale Staten. Alleen als de gemeente Leiden voor 17 oktober komt met een alternatief tracé voor een ononderbroken lightrailverbinding door het centrum, is de provincie bereid hiervan af te zien. Op die datum beslissen namelijk Provinciale Staten over het definitief ontwerp van de RijnGouwelijn. Gedeputeerde Staten van Zuid- Holland hebben vandaag het definitieve ontwerp voor de RijnGouwelijn-Oost vastgesteld en ter besluitvorming aangeboden aan Provinciale Staten. In het definitieve ontwerp wordt hettracé door de Breestraat uitgewerkt. De provincie is bereid het ontwerp aan te passen als Leiden met een acceptabel alternatief komt. In de gesprekken van de afgelopen maanden tussen de provincie en de gemeente is dit nog niet gebeurd. Govert Veldhuijzen, gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland: "Het kan nog steeds. Tot het besluit genomen is in Provinciale Staten kan er op initiatief van Leiden nog steeds verder worden gesproken. Deze aanwijzing is een stap die je eigenlijk niet wilt zetten. Maar we gaan het toch doen, omdat we van mening zijn dat één gemeente de regionale belangen niet in de weg kan staan". Leiden heeft in juli een plan gepresenteerd dat uitgaat van een stelsel van busbanen. Reizigers moeten in dat geval steeds overstappen van bus op tram bij de stations Lammenschans en Leiden Centraal. Voor de provincie en andere betrokken gemeenten is dit niet acceptabel. Zij blijven van mening dat de RijnGouwelijn aantrekkelijk openbaar vervoer biedt, omdat reizigers zonder overstap doorrijden naar het centrum van Leiden en de kust. In de brief aan Provinciale Staten betwijfelen Gedeputeerde Staten bovendien of in het Leids plan de 140 miljoen euro van het rijk beschikbaar blijven. Het gebruik van deze zogenaamde doorzettingsmacht betekent waarschijnlijk dat de provincie in plaats van Leiden het bestemmingsplan gaat maken voor het tracé door de Breestraat. Meer informatie: www.rijngouwelijn.nl of www.zuid-holland.nl Regio - De Stuurgroep Rijn Gouwelijn heeft bezorgd ge reageerd op de situatie die rond de RijnGouweLijn is ont staan. Dinsdag liet de provin cie weten zich op te maken om het project tegen de zin van Leiden door te zetten, mocht het gemeentebestuur niet op korte termijn met een accep tabele alternatieve oplossing komen. "Alle partijen met uitzondering van de gemeente Leiden, steu nen de provincie in het reali seren van een lightrail-verbin- ding tussen Gouda en de kust," aldus gedeputeerde Veldhuij zen, "maar hopen zeer dat het niet zover hoeft te komen dat van de doorzettingsmacht ge bruik moet worden gemaakt." De stuurgroep - waarin naast de provincie alle betrokken regionale overheden bestuur lijk vertegenwoordigd zijn - besprak woensdagochtend de brief die Gedeputeerde Staten dinsdag naar buiten hebben gebracht over de uitkomsten tot nu toe van het overleg met Leiden. Op de provincie Zuid- Holland en de gemeente Lei den is door de overige leden een dringend beroep gedaan om alsnog te proberen tot overeenstemming te komen. "Zowel de kwaliteit van het project als de voortvarend heid in de uitvoering zijn ge diend met samenwerking," zo vat voorzitter Veldhuijzen de boodschap samen. Regio - De gemeente Gouda wil samen met rijk, provincie en (regio)gemeenten investeren in een betere bereikbaarheid van de zuidvleugel van de Randstad. Dit is belangrijk omdat het verkeer aan alle kanten vastloopt. Daarom zijn forse investeringen nodig: voor een aantal tunnels in de Goudse Spoorzone, voor de RijnGouweLijn met 3 haltes in de stad (vanaf eind 2010), voor doorstroommaatregelen op de A12/A20 en op provinciale wegen en voor een snelle ontwikkeling van de Gouweknoop. Dat zijn de vier hoofdpunten in de nieuwe bereikbaarheidsagenda van Gouda die vandaag is gepubliceerd. Het gemeentebestuur van Gouda vraagt de provincie Zuid- Holland en het ministerie van Verkeer en Waterstaat om de voorstellen van Gouda in te brengen in het najaarsoverleg over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Mobiliteit. In dit overleg worden beslissingen genomen over investeringen in wegen en openbaar vervoer voor de periode 2008-2020. Investeren Gouda wil samen met haar zuidvleugelpartners de komende 15 jaar blijven investeren in een goede bereikbaarheid van Gouda en omgeving. De afgelopen jaren heeft de stad zelf al circa 100 miljoen euro geïnvesteerd. Daar naast heeft de gemeente voor haar mobiliteitsplan een eerste bedrag van circa 20 miljoen (zuidwestelijke randweg. Hamstergat en Rijn Gouwelijn) in haar begroting vastgesteld (tot 2010). Tot 2020 is een extra investering voor bereik baarheid nodig in de regio Gouda vancirca 300miljoen.Alleenmeteen gefaseerde aanpak en gezamenlijke financiering door rijk, provincie, regio en private partijen, is deze omvangrijke investering haalbaar. Gouda heeft de afgelopen jaren grote projecten in gang gezet om een centrumstad in de zuidvleugel van de Randstad te blijven: bouwplannen in de bestaande stad, een nieuwe Spoorzone met woningen, voorzieningen en een nieuw Huis van de Stad, transformatie van bedrijventerrein Goudse Poort en nieuwbouw in Westergouwe. De ontwikkeling van de Zuidplaspoider en daarbinnen de verbindingsschakel Gouweknoop is regionaal van aanpak en belang. Hiermee komt er meer werkgelegenheid en wordt een bijdrage geleverd aan het oplossen van het woningtekort. Dit is op haar beurt goed voor de concurrentiepositie van de Randstad, met name door de aantrekkelijke ligging op het snijvlak van wegen (A12/A20), spoor en tram (RijnGouweLijn). Omdat Gouda hiermee dÈ verbindende schakel is tussen de zuidvleugel van de Randstad en het achterland, is een blijvende bereikbaarheid van de stad cruciaal. Aangezien het knooppunt bij het Gouwe aquaduct permanent in de file top-5 zit, zijn extra maatregelen en investeringen nodig vanuit het rijk, provincie, Gouda en andere zuidvleugelpartijen (gemeenten, spoorsector, private partijen). Vier concrete voorstellen In haar bereikbaarheidsagenda 'GoudaGroeit: verbindendeschakels nodig!' doet Gouda vier concrete voorstellen. Ten eerste investeren in tunnels in de Spoorzone in 2015. Ten tweede ziet Gouda de RijnGouweLijn als OV-ruggengraat. Gouda wil dat de RijnGouweLijn over enkele jaren als tram rijdt in de stad, met twee nieuwe haltes en een voorlopig eindpunt bij het NS-station. Daarmee is de basis gelegd voor een toekomstvaste OV-ruggengraat voor stad en regio. Ook wil Gouda verkennen of het doortrekken van de RijnGouweLijn in 2010-2020 mogelijk is. In weste lijke richting naar de Zuidplaspoider, zodat een nieuwe halte met een parkeervoorziening in de Gouweknoop extra aantrekkelijk is. Ten derde moeten de knelpunten A12/A20 aangepakt worden. Recente studies tonen aan dat de doorstroming bij het Gouwe aquaduct in 2020 een knelpunt van nationaal formaat is. De A12 en A20 raken zonder extra maatregelen de komende jaren volledig verstopt. Er is in 2020 onvoldoende openbaar vervoer om de groei van de mobiliteit op te vangen. Voor Gouda is vooral een nieuwe westelijke stadsentree in 2020 noodzakelijk en een extra impuls in het openbaar vervoer. Als vierde en laatste voorstel ziet Gouda de Gouweknoop als verbindingsschakel door haar ligging in het centrum van wegen en spoor, hierdoor is de Gouwe knoop een unieke plek om op elkaar aansluitende vervoers mogelijkheden te realiseren en zo de ketenmobiliteit een impuls te geven. Een extra halte van de RijnGouweLijn met een P+R- voorziening binnen drie jaar is belangrijk voor de ontsluiting van de nieuwe wijk Westergouwe. Zodra in de Gouweknoop ook woningen en voorzieningen komen, is een nieuw overstapstation richting Rotterdam en op termijn richting Den Haag gewenst. V Leiderdorp f' X Bestuurlijke toekomst gemeenten in de Zuidpias e.o. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, juni 2007 h. y' Voorschoten Letdsdiendam-Voorburg - Alphen aan den Rijn Zoeterwoude N' \v Boskoop Reeuwijk Pijnacker-Nootdorp Zevenhuizen-Moerkapelle X "vs X Moordrecht Nieuwerkerk a/d IJssel Ouderkerk Cedeputeèrde Staten van de provincie Zdrc! Holland stellen een\^f&li^drrectie vqja'r "ited 'x bij dWXS&iiweknoop terrqunste van-Göuda. Regio - De gouverneur van de provincie Hebei van de Volksrepubliek China, Mr. Guo Genmao, en Commissaris van de Koningin Jan Franssen van de provincie Zuid-Holland hebben vrijdag 21 september 2007 een vriendschapsverdag ondertekend. Met de ondertekening van dit vriend schapsverdrag gaat Zuid-Holland tot de preferente relaties van Hebei behoren. Mede als gevolg van het bezoek van de Hebeise Gouverneur aan Zuid-Holland zijn de economische kansen in China vergroot voor een aanzienlijk aantal Nederlandse (in ternationale) bedrijven, waaronder ECN Windenergie, DSM Pharma en Euro Asia Marine (EAM). Deze laatste zal voor 180 miljoen euro een scheepsdok gaan bouwen in de haven van Caofeidian. De samenwerking tussen de pro vincie Zuid-Holland en de provin cie Hebei is na een gecombineerde bestuurlijke en handelsdelegatie - van Commissaris van de Konin gin Jan Franssen en gedeputeerde Internationale Zaken Lenie Dwars- huis- in september 2005 in een stroomversnelling gekomen. De samenwerking richt zich op het vergroten van economische mo gelijkheden voor de Randstad, door het bevorderen van econo mische- en kennisuitwisseling. Zo bestaan er al samenwerkings overeenkomsten van het Albeda College met het Vocational College in Baoding, de landbouwuniversi teit Hebei met het Scheepvaart-en Transportcollege in Rotterdam en de Hogeschool InHolland met de landbouwuniversiteit in Baoding. De provincie Hebei is bezig met het ontwikkelen van een grote haven en wil daarbij graag ge bruik maken van de kennis en er varing uit de Rotterdamse haven. De provincies Hebei en Zuid-Hol land werken ook intensief samen als het gaat om water-en milieu technologie. Met een aantal ge meenschappelijke projecten berei den beide provincies zich voor op de klimaatverandering en wisselen zij kennis uit.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 3