RIJNGOUWELIJN GAAT DOOR LEIDEN PROVINCIE STELT ECONOMISCHE VISIE VAST DE TWEEDAAGSE VAN DE ZUIDPLAS EN HET OPENBAAR VERVOER deHaij van derWende advocaten MEER TIJD NEMEN VOOR BETERE KEUZE OVER RIJNGOUWELIJN M min i1 iiiHTiT 1 Provincie maakt gebruik van doorzettingsmacht Partij voor de Dieren: SPS Ingezonden: Thuis in de regio. CDA EN CRISTENUNIE/SGP ZUID-HOLLAND WILLEN STEUN VOOR JONGE BOEREN Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 24 oktober 2007 pagina 3 Den Haag/Regio - Een grote meerderheid van Provinciale Sta ten is er voorstander van, dat het provinciebestuur 'doorzettings macht' gebruikt om de RijnGou- weLijn door de binnenstad van Leiden aangelegd te krijgen. In een stemverhouding van 42 vóór en 10 tegen besloten de Staten in te stemmen met aanleg van de tramlijn in drie fasen, eerst Gouda- Alphen, dan Alphen-Leiden (Lam menschans) en tenslotte door de Leidse binnenstad. Tussen 2011 en 2015 moet de regionale tramlijn klaar zijn. Uiteindelijk moet er een tram verbinding tussen Gouda en de Noordzeekust ontstaan. De SP, D66 en de Partij voor de Die ren probeerden de besluitvorming uit te stellen. Een referendum in Leiden leverde een meerderheid van de kiezers op tegen de tramlijn door de binnenstad. Provinciale Staten vinden echter dat één ge meente niet mag uitmaken wat er gebeurt, als alle andere betrokken gemeenten voor zijn. De drie fracties die tegen stemden vinden ook dat er nog onduidelijk heid bestaat over de exploitatie kosten. Maar een ruime meerder heid vertrouwt erop dat de kosten niet dramatisch afwijken van wat bij vergelijkbare tramlijnen gebrui kelijk is. Den Haag/Regio - Het provinciebe stuur van Zuid-Holland zou langer de tijd moeten nemen om te ko men tot een beter onderbouwde en weloverwogen keuze wat be treft de RijnGouwelijn. Dat vindt de Statenfractie van de Partij voor de Dieren in Zuid-Holland. Deze partij is daarom tegen het voorne men van Gedeputeerde Staten om gebruik te maken van de doorzet tingsmacht voor het aanleggen van de RijnGouwelijn. De Partij voor de Dieren (PvdD) is een sterk voorstander van de ont wikkelingvan het openbaar vervoer in Zuid-Holland. Toch is de PvdD het niet eens met de huidige plannen van Gedeputeerde Staten om, met gebruikmaking van de doorzet tingsmacht, de gemeente Leiden te dwingen mee te werken aan de aanleg van de RijnGouwelijn (RGL) door de binnenstad van Leiden. Volgens de PvdD is het huidige voorstel van Gedeputeerde Staten voor de aanleg van de RijnGouwe lijn inhoudelijk en financieel on voldoende onderbouwd. Die zijn geraamd op ruim 211 miljoen euro, exclusief exploitatie-, beheer- en onderhoudskosten. Ook is er on voldoende gedegen onderzoek gedaan naar mogelijk goedkopere alternatieven voor deze lijn. Reizi gersorganisatie Rover Leiden heeft het plan diepgaand onderzocht en komt tot de conclusie dat het hui dige plan nog te veel lacunes bevat en nog niet rijp is voor besluitvor ming. Minstens zo zwaar weegt voor de PvdD de uitslag van het referendum in Leiden. Vorig jaar stemde 70 procent van de inwoners van Leiden tegen de aanleg van de RGL door de Leidse binnenstad. De PvdD vindt dat het provinciebe stuur deze uitslag wel erg gemakke lijk naast zich neer legt en hiermee geen recht doet aan de mening van een substantieel deel van de Zuid- Hollandse bevolking. De lightrail, een vervoersysteem dat zich bevindt tussen trein, tram en metro, rijdt sinds enige jaren bij wijze van proef op het traject Gouda - Alphen aan den Rijn. Den Haag/Regio - De provincie Zuid-Holland wil als economische regio een koploper in Europa wor den. Zo staat in de Economische Visie 'Zuid-Holland: Internatio naal Concurrerend, Innovatief en Duurzaam' die Gedeputeerde Sta ten hebben vastgesteld. De visie maakt scherpe keuzes om tot een gerichte inzet van de economische activiteiten in de provincie te ko men. De provincie streeft daarbij drie doelstellingen na: internationaal concurrerende regio, innovatieve economie en duurzame economie. Om deze doelstellingen te reali seren, zijn in de visie twee strate gieën ontwikkeld. De eerste stra tegie is gericht op het verwerven en behouden van uitstekende ves tigingsomstandigheden, de zoge naamde 'kwaliteit in de basis'. De tweede strategie moet de toege voegde waarde vergroten van een aantal voor Zuid-Holland belang rijke clusters. Deze strategie heet 'excelleren in stuwende clusters'. Van visie naar actie De Economische Visie vormt de basis voor het economische be leid van de komende jaren. De Ontwerp Economische Visie, die aan de definitieve visie vooraf is gegaan, heeft mede aan de basis gestaan van het coalitieakkoord van het college van Gedeputeerde Staten. In de periode tussen ont werp en definitief is de provincie het gesprek aangegaan met haar Zuid-Hollandse partners over de gewenste economische ontwikke lingen. De komende maanden zal de provincie benutten om concrete afspraken te maken met deze par tijen over gezamenlijke realisatie van de doelstellingen. De concrete aanpak wordt neer gelegd in twee actieprogramma's. Het Actieprogramma Ruimte voor Economie, waarin de strategie 'kwaliteit in de basis' is uitgewerkt, is tegelijk met deze visie op 16 ok tober 2007 door Gedeputeerde Staten vastgesteld. Het Actiepro gramma Clusters wordt in de loop van 2007 vastgesteld. De provinciale Economische Visie Zuid-Holland: Internationaal Con currerend, Innovatief en Duurzaam is te vinden op www.zuid-holland. nl, thema Economie en Werk. Regio - Tijdens de tweedaagse van de Zuidpias op 7 en 8 november zal er opnieuw gesproken worden over de 'Kwaliteit in de voortuin van de Zuidvleugel'. Over veel is echter al gepraat en de conclusie zou kunnen zijn dat verder praten geen zin heeft. Toch wel, de mobiliteitskwestie is neg niet aan de orde geweest. Voormalig gedeputeerde voor ver keer in Zuid-Holland, oud-kamer voorzitter Jeltje van Nieuwenho- ven, stelde twee jaar geleden al dat er in Zuid-Holland geen vierkante meterasfalt meer bij kan. Dan maar meer en beter openbaar vervoer. Daar maakt een aantal instanties zich druk over, bijvoorbeeld over de Rijn-Gouwe Lijn (RGL). Een ge- wrochtsel van verschillende over heden, die dat zonder enig demo cratisch mandaat doen. Zo zal het Waddinxveen acht miljoen euro kosten en dat leidt ongetwijfeld tot allerlei bezuinigingen op maat schappelijk terrein. Daar is door de burger nooit om gevraagd en het is nooit in een verkiezingsprogram opgenomen. Het idee is ontstaan uit een door de NS vermeende veronderstel ling dat de lijn Gouda - Leiden niet meer rendabel zou zijn. Alle aan delen van de NS zijn in hand van de overheid, ze zijn dus van ons. Genoemde veronderstelling over de onrendabelheid is nooit aan ons, of aan onze gekozen verte genwoordigers in de Tweede Ka mer voorgelegd. Interessant is dat de exploitatiekosten van de NS en van al het openbaar vervoer, voor ongeveer 45% door ons allen wor den betaald, dat staat in de begro ting van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en wordt door onze vertegenwoordigers in de Tweede Kamer dus goedgekeurd. Alleen daarom al zouden we recht heb ben om een besluit van de NS de lijn Gouda - Leiden onrendabel te verklaren aan een discussie te laten onderwerpen door onze gekozen volksvertegenwoordigers. Het is niet gebeurd en dus ging de Provincie Zuid-Holland met ProRail - 100% overheid - en de Haagse Tramweg Maatschappij, ook al 100% overheidsbedrijf, een alter- Barbizonlaan 82 2908 ME Capelle a/d IJssel telefoon 010-2204400 fax 010-2204499 natief plan ontwikkelen: van Gou da naar Katwijk met de sneltram. Kosten: zeker een half miljard euro en helemaal niets bekend over een definitief eindbedrag. Een voorbeeld van aan iets beginnen zonder de financiële gevolgen te kennen, want de randstedelijke re kenkamer verwijt het provinciebe stuur dat bij het definitief ontwerp van de RGL-oost een raming van kosten van exploitatie, beheer en onderhoud ontbreekt. Financieel omvangrijke projecten hebben de neiging door de den deren, ongeacht democratische regels, zie de HSL en de Betu welijn. De bevolking van Leiden zegt met een opkomstpercentage boven dat van de Provinciale Sta tenverkiezing, 'NEE' tegen de RGL door Leiden. Jammer, zegt de Pro vincie, uw mening telt niet. Er is kennelijk een hoger belang, zoals burgers van Gouda rechtstreeks naar Katwijk te laten rijden met de tram. Ooit zo zout gegeten, om met Katwijkers te spreken? Politici roepen dat democratie voor ons een belangrijke waarde is. Onzin, democratie is geen waar de, maar een plaats-, tijd- en be- langenbepaalde norm, die wordt vastgesteld afhankelijk van finan ciële interesse. Wij, eigenaren van Schiphol - omdat de overheid alle aandelen in handen heeft - heb ben met instemming vernomen dat Minister Bos die aandelen niet wil verkopen, maar hij deed dat zonder overleg met de verte genwoordigers van ons, de eige naren, in de Tweede Kamer. Met hetzelfde gebrek aan inspraak heeft Bos Connexxion verkocht aan een Franse staatsmaatschap- pij voor een schamele 224 miljoen Euro. De ongeveer 45% exploi tatiekosten worden nu wel door ons, voormalige eigenaars, direct aan Frankrijk betaald. Onmid dellijk na die verkoop liep Con nexxion, nu dus een buitenlandse maatschappij, te hoop tegen het besluit van Rotterdam het OV niet te privatiseren. Jammer dat we een dergelijke reactie niet hebben gehoord toen de HTM mede-aan legger werd van de RGL. Op het gebied van het openbaar vervoer is er dus sprake van stuur loosheid: de NS heeft laten weten dat zij plannen heeft om het spoor tussen Gouda en Leiden te ver dubbelen en daarmee een directe concurrent wordt van de RGL. Die aanleg zal ProRail verzorgen, maar die zit ook in het consortium van de RGL en is 100% overheid. Welke vorm van democratie kan iets met een dergelijke chaotische overheid? In de Zuidplaspolder waren in eerste instantie 30.000 nieuwe woningen gepland. Inmiddels is ht eerste bouwvolume naar bene den bijgesteld tot 7000 woningen. Los daarvan zijn de bouwplannen Westergouwe en Triangel, dit zijn 'autonome' besluiten en komen bij die genoemde 7000 woningen. Vele nieuwe woningen betekent gemiddeld anderhalf heer zoveel auto's extra. Hoeveel kilometer weg is daarvoor nodig? van Nieu- wenhoven zei nog: geen vierkan te kilometer asfalt in Zuid-Holland erbij. Moeten al de nieuwe inwo ners van de nieuwbouwprojecten dan met het openbaar vervoer? Daar hebben de Zuidpiasplanners niet over nagedacht. Het drama van de Vinex wijken die werden gebouwd zonder van te voren openbaar vervoer te organiseren dreigt weer. En wordt nog erger met particuliere busvervoerders, zoals Connexxion, waar onze over heden helemaal geen grip (meer) op hebben. De opgave waar Zuidpiasplanners voor moeten staan is eerst een mobiliteitsplan op stellen en dan met de betrokken ondernemin gen daar goede afspraken over te maken. Geen onzin van parallel wegen aan de A12, geen vierkante meter asfalt erbij, maar intelligen te oplossingen. Naam inzender bekend bij de re dactie van Hart van Holland Den Haag/Regio - De statenfrac ties van CDA en Christenunie/ SGP hebben tijdens de Provinci ale Statenvergadering van 17 ok tober een motie ingediend om de provinciale subsidieregeling aan jonge boeren voort te zetten. In 2006 heeft de provincie Zuid- Holland de mogelijkheid van subsidiëring van jonge boeren geopend via de Regeling LNV- subsidies, waarbij het subsidiebe drag via Europese cofinanciering verdubbeld wordt. De reden voor subsidiëring is dat jonge boeren bij bedrijfsovername of het star ten van een nieuwe onderne ming vaak grote problemen on dervinden. CDA en ChristenUnie/SGP hebben met verbazing kennisgenomen van het feit dat Gedeputeerde Staten de mogelijkheid van ver lenging van deze extra steun voor 2007 en 2008 niet zullen benut ten. In een motie hebben deze partijen dan ook aangedrongen op voortzetting van de regeling. Helaas behaalde de motie niet de gewenste meerderheid. Woordvoerder Van der Stoep (CDA): "De agrarische sector is in de provincie Zuid-Holland van bij zonder belang, met name als dra ger van het landschap. Het is dan ook onbegrijpelijk dat GS afziet van verlenging van deze regeling voor jonge agrariërs." Van Dieren (ChristenUnie/SGP): "Belangrijk voor mijn fractie is het feit dat deze regeling wel bestaat voor jonge ondernemers in de niet-agrarische sector. Dit moet volgens ons worden gelijk getrokken. Echter, in de toekomst moeten we bij regelingen letten op de kerntaken van de provincie en dan volgt een integrale dis cussie over dergelijke regelingen voor de provincie."

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 3