RIJNGOUWELIJN
GAAT DOOR LEIDEN
PROVINCIE STELT ECONOMISCHE VISIE VAST
DE TWEEDAAGSE VAN DE ZUIDPLAS
EN HET OPENBAAR VERVOER
deHaij van derWende
advocaten
MEER TIJD NEMEN VOOR BETERE KEUZE OVER RIJNGOUWELIJN
M min i1 iiiHTiT 1
Provincie maakt gebruik van doorzettingsmacht
Partij voor de Dieren:
SPS
Ingezonden:
Thuis in de regio.
CDA EN CRISTENUNIE/SGP
ZUID-HOLLAND WILLEN
STEUN VOOR JONGE
BOEREN
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 24 oktober 2007
pagina 3
Den Haag/Regio - Een grote
meerderheid van Provinciale Sta
ten is er voorstander van, dat het
provinciebestuur 'doorzettings
macht' gebruikt om de RijnGou-
weLijn door de binnenstad van
Leiden aangelegd te krijgen. In
een stemverhouding van 42 vóór
en 10 tegen besloten de Staten
in te stemmen met aanleg van de
tramlijn in drie fasen, eerst Gouda-
Alphen, dan Alphen-Leiden (Lam
menschans) en tenslotte door de
Leidse binnenstad. Tussen 2011 en
2015 moet de regionale tramlijn
klaar zijn.
Uiteindelijk moet er een tram
verbinding tussen Gouda en de
Noordzeekust ontstaan.
De SP, D66 en de Partij voor de Die
ren probeerden de besluitvorming
uit te stellen. Een referendum in
Leiden leverde een meerderheid
van de kiezers op tegen de tramlijn
door de binnenstad. Provinciale
Staten vinden echter dat één ge
meente niet mag uitmaken wat er
gebeurt, als alle andere betrokken
gemeenten voor zijn.
De drie fracties die tegen stemden
vinden ook dat er nog onduidelijk
heid bestaat over de exploitatie
kosten. Maar een ruime meerder
heid vertrouwt erop dat de kosten
niet dramatisch afwijken van wat
bij vergelijkbare tramlijnen gebrui
kelijk is.
Den Haag/Regio - Het provinciebe
stuur van Zuid-Holland zou langer
de tijd moeten nemen om te ko
men tot een beter onderbouwde
en weloverwogen keuze wat be
treft de RijnGouwelijn. Dat vindt
de Statenfractie van de Partij voor
de Dieren in Zuid-Holland. Deze
partij is daarom tegen het voorne
men van Gedeputeerde Staten om
gebruik te maken van de doorzet
tingsmacht voor het aanleggen van
de RijnGouwelijn.
De Partij voor de Dieren (PvdD) is
een sterk voorstander van de ont
wikkelingvan het openbaar vervoer
in Zuid-Holland. Toch is de PvdD het
niet eens met de huidige plannen
van Gedeputeerde Staten om, met
gebruikmaking van de doorzet
tingsmacht, de gemeente Leiden
te dwingen mee te werken aan de
aanleg van de RijnGouwelijn (RGL)
door de binnenstad van Leiden.
Volgens de PvdD is het huidige
voorstel van Gedeputeerde Staten
voor de aanleg van de RijnGouwe
lijn inhoudelijk en financieel on
voldoende onderbouwd. Die zijn
geraamd op ruim 211 miljoen euro,
exclusief exploitatie-, beheer- en
onderhoudskosten. Ook is er on
voldoende gedegen onderzoek
gedaan naar mogelijk goedkopere
alternatieven voor deze lijn. Reizi
gersorganisatie Rover Leiden heeft
het plan diepgaand onderzocht en
komt tot de conclusie dat het hui
dige plan nog te veel lacunes bevat
en nog niet rijp is voor besluitvor
ming. Minstens zo zwaar weegt
voor de PvdD de uitslag van het
referendum in Leiden. Vorig jaar
stemde 70 procent van de inwoners
van Leiden tegen de aanleg van de
RGL door de Leidse binnenstad.
De PvdD vindt dat het provinciebe
stuur deze uitslag wel erg gemakke
lijk naast zich neer legt en hiermee
geen recht doet aan de mening van
een substantieel deel van de Zuid-
Hollandse bevolking.
De lightrail, een vervoersysteem dat zich bevindt tussen trein, tram en
metro, rijdt sinds enige jaren bij wijze van proef op het traject Gouda
- Alphen aan den Rijn.
Den Haag/Regio - De provincie
Zuid-Holland wil als economische
regio een koploper in Europa wor
den. Zo staat in de Economische
Visie 'Zuid-Holland: Internatio
naal Concurrerend, Innovatief en
Duurzaam' die Gedeputeerde Sta
ten hebben vastgesteld. De visie
maakt scherpe keuzes om tot een
gerichte inzet van de economische
activiteiten in de provincie te ko
men.
De provincie streeft daarbij drie
doelstellingen na: internationaal
concurrerende regio, innovatieve
economie en duurzame economie.
Om deze doelstellingen te reali
seren, zijn in de visie twee strate
gieën ontwikkeld. De eerste stra
tegie is gericht op het verwerven
en behouden van uitstekende ves
tigingsomstandigheden, de zoge
naamde 'kwaliteit in de basis'. De
tweede strategie moet de toege
voegde waarde vergroten van een
aantal voor Zuid-Holland belang
rijke clusters. Deze strategie heet
'excelleren in stuwende clusters'.
Van visie naar actie
De Economische Visie vormt de
basis voor het economische be
leid van de komende jaren. De
Ontwerp Economische Visie, die
aan de definitieve visie vooraf is
gegaan, heeft mede aan de basis
gestaan van het coalitieakkoord
van het college van Gedeputeerde
Staten. In de periode tussen ont
werp en definitief is de provincie
het gesprek aangegaan met haar
Zuid-Hollandse partners over de
gewenste economische ontwikke
lingen. De komende maanden zal
de provincie benutten om concrete
afspraken te maken met deze par
tijen over gezamenlijke realisatie
van de doelstellingen.
De concrete aanpak wordt neer
gelegd in twee actieprogramma's.
Het Actieprogramma Ruimte voor
Economie, waarin de strategie
'kwaliteit in de basis' is uitgewerkt,
is tegelijk met deze visie op 16 ok
tober 2007 door Gedeputeerde
Staten vastgesteld. Het Actiepro
gramma Clusters wordt in de loop
van 2007 vastgesteld.
De provinciale Economische Visie
Zuid-Holland: Internationaal Con
currerend, Innovatief en Duurzaam
is te vinden op www.zuid-holland.
nl, thema Economie en Werk.
Regio - Tijdens de tweedaagse van de Zuidpias op 7 en 8 november zal
er opnieuw gesproken worden over de 'Kwaliteit in de voortuin van de
Zuidvleugel'. Over veel is echter al gepraat en de conclusie zou kunnen
zijn dat verder praten geen zin heeft. Toch wel, de mobiliteitskwestie is
neg niet aan de orde geweest.
Voormalig gedeputeerde voor ver
keer in Zuid-Holland, oud-kamer
voorzitter Jeltje van Nieuwenho-
ven, stelde twee jaar geleden al dat
er in Zuid-Holland geen vierkante
meterasfalt meer bij kan. Dan maar
meer en beter openbaar vervoer.
Daar maakt een aantal instanties
zich druk over, bijvoorbeeld over
de Rijn-Gouwe Lijn (RGL). Een ge-
wrochtsel van verschillende over
heden, die dat zonder enig demo
cratisch mandaat doen. Zo zal het
Waddinxveen acht miljoen euro
kosten en dat leidt ongetwijfeld
tot allerlei bezuinigingen op maat
schappelijk terrein. Daar is door de
burger nooit om gevraagd en het
is nooit in een verkiezingsprogram
opgenomen.
Het idee is ontstaan uit een door
de NS vermeende veronderstel
ling dat de lijn Gouda - Leiden niet
meer rendabel zou zijn. Alle aan
delen van de NS zijn in hand van
de overheid, ze zijn dus van ons.
Genoemde veronderstelling over
de onrendabelheid is nooit aan
ons, of aan onze gekozen verte
genwoordigers in de Tweede Ka
mer voorgelegd. Interessant is dat
de exploitatiekosten van de NS en
van al het openbaar vervoer, voor
ongeveer 45% door ons allen wor
den betaald, dat staat in de begro
ting van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat en wordt door onze
vertegenwoordigers in de Tweede
Kamer dus goedgekeurd. Alleen
daarom al zouden we recht heb
ben om een besluit van de NS de
lijn Gouda - Leiden onrendabel te
verklaren aan een discussie te laten
onderwerpen door onze gekozen
volksvertegenwoordigers.
Het is niet gebeurd en dus ging de
Provincie Zuid-Holland met ProRail
- 100% overheid - en de Haagse
Tramweg Maatschappij, ook al
100% overheidsbedrijf, een alter-
Barbizonlaan 82 2908 ME Capelle a/d IJssel telefoon 010-2204400 fax 010-2204499
natief plan ontwikkelen: van Gou
da naar Katwijk met de sneltram.
Kosten: zeker een half miljard euro
en helemaal niets bekend over
een definitief eindbedrag. Een
voorbeeld van aan iets beginnen
zonder de financiële gevolgen te
kennen, want de randstedelijke re
kenkamer verwijt het provinciebe
stuur dat bij het definitief ontwerp
van de RGL-oost een raming van
kosten van exploitatie, beheer en
onderhoud ontbreekt.
Financieel omvangrijke projecten
hebben de neiging door de den
deren, ongeacht democratische
regels, zie de HSL en de Betu
welijn. De bevolking van Leiden
zegt met een opkomstpercentage
boven dat van de Provinciale Sta
tenverkiezing, 'NEE' tegen de RGL
door Leiden. Jammer, zegt de Pro
vincie, uw mening telt niet. Er is
kennelijk een hoger belang, zoals
burgers van Gouda rechtstreeks
naar Katwijk te laten rijden met
de tram. Ooit zo zout gegeten, om
met Katwijkers te spreken?
Politici roepen dat democratie
voor ons een belangrijke waarde
is. Onzin, democratie is geen waar
de, maar een plaats-, tijd- en be-
langenbepaalde norm, die wordt
vastgesteld afhankelijk van finan
ciële interesse. Wij, eigenaren van
Schiphol - omdat de overheid alle
aandelen in handen heeft - heb
ben met instemming vernomen
dat Minister Bos die aandelen
niet wil verkopen, maar hij deed
dat zonder overleg met de verte
genwoordigers van ons, de eige
naren, in de Tweede Kamer. Met
hetzelfde gebrek aan inspraak
heeft Bos Connexxion verkocht
aan een Franse staatsmaatschap-
pij voor een schamele 224 miljoen
Euro. De ongeveer 45% exploi
tatiekosten worden nu wel door
ons, voormalige eigenaars, direct
aan Frankrijk betaald. Onmid
dellijk na die verkoop liep Con
nexxion, nu dus een buitenlandse
maatschappij, te hoop tegen het
besluit van Rotterdam het OV niet
te privatiseren. Jammer dat we
een dergelijke reactie niet hebben
gehoord toen de HTM mede-aan
legger werd van de RGL.
Op het gebied van het openbaar
vervoer is er dus sprake van stuur
loosheid: de NS heeft laten weten
dat zij plannen heeft om het spoor
tussen Gouda en Leiden te ver
dubbelen en daarmee een directe
concurrent wordt van de RGL.
Die aanleg zal ProRail verzorgen,
maar die zit ook in het consortium
van de RGL en is 100% overheid.
Welke vorm van democratie kan
iets met een dergelijke chaotische
overheid?
In de Zuidplaspolder waren in
eerste instantie 30.000 nieuwe
woningen gepland. Inmiddels is
ht eerste bouwvolume naar bene
den bijgesteld tot 7000 woningen.
Los daarvan zijn de bouwplannen
Westergouwe en Triangel, dit zijn
'autonome' besluiten en komen bij
die genoemde 7000 woningen.
Vele nieuwe woningen betekent
gemiddeld anderhalf heer zoveel
auto's extra. Hoeveel kilometer
weg is daarvoor nodig? van Nieu-
wenhoven zei nog: geen vierkan
te kilometer asfalt in Zuid-Holland
erbij. Moeten al de nieuwe inwo
ners van de nieuwbouwprojecten
dan met het openbaar vervoer?
Daar hebben de Zuidpiasplanners
niet over nagedacht. Het drama
van de Vinex wijken die werden
gebouwd zonder van te voren
openbaar vervoer te organiseren
dreigt weer. En wordt nog erger
met particuliere busvervoerders,
zoals Connexxion, waar onze over
heden helemaal geen grip (meer)
op hebben.
De opgave waar Zuidpiasplanners
voor moeten staan is eerst een
mobiliteitsplan op stellen en dan
met de betrokken ondernemin
gen daar goede afspraken over te
maken. Geen onzin van parallel
wegen aan de A12, geen vierkante
meter asfalt erbij, maar intelligen
te oplossingen.
Naam inzender bekend bij de re
dactie van Hart van Holland
Den Haag/Regio - De statenfrac
ties van CDA en Christenunie/
SGP hebben tijdens de Provinci
ale Statenvergadering van 17 ok
tober een motie ingediend om de
provinciale subsidieregeling aan
jonge boeren voort te zetten.
In 2006 heeft de provincie Zuid-
Holland de mogelijkheid van
subsidiëring van jonge boeren
geopend via de Regeling LNV-
subsidies, waarbij het subsidiebe
drag via Europese cofinanciering
verdubbeld wordt. De reden voor
subsidiëring is dat jonge boeren
bij bedrijfsovername of het star
ten van een nieuwe onderne
ming vaak grote problemen on
dervinden.
CDA en ChristenUnie/SGP hebben
met verbazing kennisgenomen
van het feit dat Gedeputeerde
Staten de mogelijkheid van ver
lenging van deze extra steun voor
2007 en 2008 niet zullen benut
ten. In een motie hebben deze
partijen dan ook aangedrongen
op voortzetting van de regeling.
Helaas behaalde de motie niet de
gewenste meerderheid.
Woordvoerder Van der Stoep
(CDA): "De agrarische sector is in
de provincie Zuid-Holland van bij
zonder belang, met name als dra
ger van het landschap. Het is dan
ook onbegrijpelijk dat GS afziet
van verlenging van deze regeling
voor jonge agrariërs."
Van Dieren (ChristenUnie/SGP):
"Belangrijk voor mijn fractie is
het feit dat deze regeling wel
bestaat voor jonge ondernemers
in de niet-agrarische sector. Dit
moet volgens ons worden gelijk
getrokken. Echter, in de toekomst
moeten we bij regelingen letten
op de kerntaken van de provincie
en dan volgt een integrale dis
cussie over dergelijke regelingen
voor de provincie."