MOORDRECHTS IJSSELPAD
ZUID-HOLLAND MÉÉR OP DE FIETS
VERZET CDA TEGEN BEELDKWALITEITSPLAN
ESSESTEIJN II
POLITIEK
PVDA SCHILDERT
PAALTJES TIJDENS
MADD
POLITIEK
Moordrecht
Nieuwerkerk
Zevenhuizen-Moerkapelle
Provincie goat meer dan 100 kilometer fietspad realiseren
Moties PVDA bij woonvisie Zuidpias en bedrijventerrein Zuidplaspolder
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 7 november 2007
pagina 53
Zevenhuizen - In het kader van de lande
lijke actie Make a Difference Day (MADD)
heeft de PvdA, afdeling Zevenhuizen-
Moerkapelle, aangeboden de paaltjes te
verven in de Dorpstraat in Zevenhuizen.
Door de gemeente Zevenhuizen-Moerka
pelle werden de benodigde blikken verf en
kwasten beschikbaar gesteld.
De bedoeling was de gehele Dorpstraat
door te gaan maar op voorhand werd dui
delijk dat de verf daarvoor niet toereikend
was. Daarom werd besloten om de paalt
jes rond het gemeentehuis op te knappen.
Met een ploeg van zeven leden. Marijke,
Margreet, Gerda, Rob, Maarten, Jaap en
Gerard, werd er geschuurd en geverfd. Eén
"schilder" kon het niet laten en voorzag de
paal van een rode PvdA kleur.
Moordrecht - Een sympathiek idee vond de burgemeester het IJsselpad dat de heer
Will namens het CDA tijdens de gemeentebegroting op 27 oktober voorstelde. Het CDA
diende op deze vergadering een motie in om te onderzoeken of een buitendijks aange
legde wandelroute vanaf de Julianasluis via de Dorpstraat tot aan het Abraham Kroes
gemaal technisch en financieel tot de mogelijkheden behoort.
Door Natasha Qualm
Met het indienen de motie haalde het CDA
het coalitieakkoord aan dat in april 2006
door de PvdA, VVD en CDA werd gesloten.
Hierin staat vermeld dat bij toekomstige
ontwikkelingen voldoende aandacht blijft
voor recreatiemogelijkheden in groene
gebieden. In het kader van de uitbreiding
van deze recreatieve voorzieningen pleit
te het CDA voor de aanleg van het IJssel
pad. Volgens de heer Will zou het moge
lijk zijn om subsidie voor de aanleg van dit
wandelpad aan te vragen bij de provincie
Zuid-Holland in het kader van het project
Hollandsche IJssel. De heer Will: "Een der
gelijke wandelroute geeft wandelaars de
mogelijkheid te genieten van het lande
lijke karakter van onze woonomgeving en
levert bovendien een wezenlijke bijdrage
aan het behoud van de cultuurhistorische
aanblik van het Hollandsche rivierenland
schap."
Behalve de burgemeester waren ook de
Regio - Meer mensen op de fiets en meer
fietskilometers. Dat is kortweg de doelstel
ling van het nieuwe fietsplan, dat Gedepu
teerde Staten in concept hebben vastge
steld. Het fietsplan is een actualisatie van
het provinciale fietsbeleid. Het plan omvat
een beleidskader en een concreet uitvoe
ringsprogramma voor de komende jaren.
De provincie ziet een belangrijke rol weg
gelegd voor de fiets bij het oplossen van de
bereikbaarheidsproblemen. Fietsen is ook
gezond, leuk om te doen en, met goede in
frastructuur, zeer veilig. Daarom wil zij de
komende jaar het fietsgebruik stimuleren
door meer te investeren in fietspaden, stal
lingen en overstapfaciliteiten. Daarnaast
wil zij met gerichte inzet van communica
tiemiddelen zoals de fietsrouteplanner en
gerichte bewegwijzering meer mensen be
wegen op de fiets te stappen. Nieuw in dit
plan is de aandacht voor fietsverbindingen
tussen stedelijke centra.
Drie pijlers
De drie pijlers 'fietsnetwerk', 'stallingfa
ciliteiten' en 'communicatie en gedrag'
vormen de basis van het concept-fietsplan
2008. De provincie heeft hiervoor een be
drag van in totaal 92 miljoen euro gereser
veerd in de concept begroting 2008-2011
en dit is inclusief de in het Coalitieakkoord
andere fracties positief gestemd over het
voorstel voor een IJsselpad. Burgemees
ter van der Meer moest echter melden
dat slechts een paar weken geleden in de
stuurgroep Hollandsche IJssel de priori
teiten waren vastgesteld. "Er zijn op dit
moment meer projecten ingediend voor
subsidie dan er geld is," vertelde van der
Meer. Toch zei de burgemeester toe zich
hard te willen maken voor het IJsselpad bij
de stuurgroep Hollandsche IJssel. Van der
Meer: "In de eerst volgende vergadering
van de stuurgroep wil ik kijken of het idee
van een IJsselpad nog toegevoegd kan
worden aan de lijst van projecten voor de
Hollandsche IJssel. Wellicht dat als een van
de projecten afvalt er ruimte komt voor
het IJsselpad. Daar hebben we geen motie
voor nodig. Dat zeg ik gewoon toe." Hier
mee kwam de motie te vervallen.
opgenomen reserveringen voor uitvoering
van het fietsbeleid. Van dit bedrag is 84
miljoen euro bestemd voor het aanleg
gen van fietspaden. Het gaat daarbij in
de eerste plaats om het verbeteren van
fietsverbindingen tussen stedelijke centra
en knooppunten. Daarnaast investeert
de provincie in de verbinding tussen stad
en recreatieve gebieden en in recreatieve
routes in natuur, recreatief en cultuurhis
torisch waardevolle gebieden. Nieuw in
het plan zijn bijvoorbeeld het verbeteren
van de fietsverbinding tussen Leiden en
Den Haag en het realiseren van een fiets
pad tussen de Reeuwijkse plassen en Fort
Wiericke.
Nieuwerkerk aan den IJssel - Tijdens de raadsvergadering diende de PvdA twee moties
in: de eerste motie had betrekking op de samenstelling van de te bouwen huizen zoals
geforumuleerd in woonvisie Zuidpias. De tweede motie had betrekking op de planning
en uitvoer van het te bouwen bedrijventerrein in de Zuidplaspolder. Met betrekking
tot het beeldkwaliteitsplan Essestijn verzette de CDA fractie zich hevig tegen dit plan,
omdat de toekomstige bewoners volgens het CDA te weinig inspraak hebben in hoe de
te bouwen huizen eruit gaan zien.
Door Niels Raas
Bij het invullen van de woonvisie Zuidpias
necht de PvdA-fractie grote waarde aan de
voorwaarde dat dertig procent van de te
bouwen woningen als sociale woningbouw
opgeleverd dient te worden. Dit is volgens
de PvdA noodzakelijk om de woningen
bereikbaar te maken voor starters en
jongeren. De dertig procent voorwaarde
werd volgens de PvdA niet genoemd in
de woonvisie en daarom verwierp de
PvdA de woonvisie als geheel in de eerste
termijn. De GBN fractie had nog een
fundamenteler bezwaar. Volgens GBN was
de het plan niet eens een woonvisie te
noemen. Verder twijfelde de GBN fractie
aan de noodzaak om woningen van de
voorgestelde klasse te bouwen, omdat er
simpelweg geen behoefte aan dit soort
woningen zou bestaan. De PvdA diende in
de eerste termijn een motie in waarin de
woonvisie werd verworpen omdat het niet
zou voldoen aan de dertig procent sociale
woningbouw voorwaarde en waarin het
college werd opgedragen te voldoen aan
de dertig procent. In een reactie wist
wethouder Slagt te melden dat de dertig
procent voorwaarde al is opgenomen in
de totale woonvisie Midden-Holland. De
woonvisie Zuidpias maakt onderdeel uit van
de woonvisie Midden-Holland en daarom
voldoet de woonvisie Zuidpias indirect al
aan de dertig procent sociale woningbouw
voorwaarde. Het eerste punt van de motie
werd daarom door de PvdA geschrapt.
Doordat de CU/SGP fractie belang hechtte
aan doorstroming werd er als punt aan de
motie toegevoegd dat het college plannen
dient te ontwikkelen om doorstroming
te bevorderen. In deze aangepaste vorm
werd de motie uiteindelijk door alle
fracties aanvaard.
Ook bij het volgende agendapunt, met
betrekking tot de ontwikkeling van
bedrijventerrein Zuidplaspolder, diende
de PvdA een motie in. Kern van de motie
en hield in dat er bij de bouw van het
nieuwe bedrijventerrein sterk de nadruk
dient te worden gelegd op de positie van
Nieuwerkerkse bedrijven. In het tweede
punt van de motie droeg de PvdA fractie
het college op om in overleg te treden
met Nieuwerkerkse bedrijven om tot een
nadere programmering te komen van
het bedrijventerrein A20 Noord en dit te
vertalen in het nieuwe bestemmingsplan
Zuidpias-West. Aanvullend daarop riep
GBN het college op om nog eens na te
denken over alternatieven voor lokale
bedrijven op locaties ten Zuiden van de
A20. De verantwoordelijke wethouder
Slagt stond sympathiek ten aanzien van de
PvdA motie, maar stelde toch een kleine
wijziging voor. Volgens de wethouder is
overleg over een nadere programmering
niet nodig, omdat de invulling van het
terrein al vrijwel geheel is geregeld via
het bedrijvenplan. De PvdA haalde daarop
de zin die betrekking had op de nadere
programmering uit de motie. Hierop werd
de motie door alle fracties aangenomen.
De gemeente zal dus Nieuwerkerkse
bedrijven gaan benaderen tijdens de bouw
van het bedrijventerrein.
Bij het agendapunt over het beeldkwali-
teitspian Essesteijn II was het CDA de
partij die zicht hevig verzette tegen het
plan. Waar de overige fracties weinig
problemen met het plan hadden, toonde
de CDA fractie zich fel tegenstander. Met
name raadslid Janse kon zich bepaald niet
vinden in het plan. Volgens het raadslid
gaat het te ver om mensen die zelfstandig
een kavel hebben verworven te beperken
bij de invulling van de kavel. Bovendien had
het raadslid grote bezwaren tegen het feit
dat de verkopende partijen eisen stellen
aan de kopers over hoe het huis eruit gaat
zien. De GBN fractie had geen ernstige
bezwaren tegen het plan, maar toonde
zich niet gecharmeerd van de resultaten
van particulier ondernemersschap bij
soortgelijke situaties uit omliggende
gemeenten. GBN benadrukte dat
het belangrijk is om te zoeken naar
een evenwicht tussen particulier
ondernemerschap en eenheid bij de
bouw van huizen. De verantwoordelijke
wethouder Slagt probeerde de kritiek van
het CDA weg te nemen door te vermelden
dat het uiterlijk van de te bouwen huizen
is vastgesteld in samenwerking met de
kopers. Dit kon de bezwaren bij het CDA
echter niet wegnemen. Uiteindelijk werd
het voorstel door de raad aanvaard, maar
de CDA fractie stemde tegen.
pagina wordt samengesteld
Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze
onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland