MOORDRECHTS IJSSELPAD ZUID-HOLLAND MÉÉR OP DE FIETS VERZET CDA TEGEN BEELDKWALITEITSPLAN ESSESTEIJN II POLITIEK PVDA SCHILDERT PAALTJES TIJDENS MADD POLITIEK Moordrecht Nieuwerkerk Zevenhuizen-Moerkapelle Provincie goat meer dan 100 kilometer fietspad realiseren Moties PVDA bij woonvisie Zuidpias en bedrijventerrein Zuidplaspolder Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 7 november 2007 pagina 53 Zevenhuizen - In het kader van de lande lijke actie Make a Difference Day (MADD) heeft de PvdA, afdeling Zevenhuizen- Moerkapelle, aangeboden de paaltjes te verven in de Dorpstraat in Zevenhuizen. Door de gemeente Zevenhuizen-Moerka pelle werden de benodigde blikken verf en kwasten beschikbaar gesteld. De bedoeling was de gehele Dorpstraat door te gaan maar op voorhand werd dui delijk dat de verf daarvoor niet toereikend was. Daarom werd besloten om de paalt jes rond het gemeentehuis op te knappen. Met een ploeg van zeven leden. Marijke, Margreet, Gerda, Rob, Maarten, Jaap en Gerard, werd er geschuurd en geverfd. Eén "schilder" kon het niet laten en voorzag de paal van een rode PvdA kleur. Moordrecht - Een sympathiek idee vond de burgemeester het IJsselpad dat de heer Will namens het CDA tijdens de gemeentebegroting op 27 oktober voorstelde. Het CDA diende op deze vergadering een motie in om te onderzoeken of een buitendijks aange legde wandelroute vanaf de Julianasluis via de Dorpstraat tot aan het Abraham Kroes gemaal technisch en financieel tot de mogelijkheden behoort. Door Natasha Qualm Met het indienen de motie haalde het CDA het coalitieakkoord aan dat in april 2006 door de PvdA, VVD en CDA werd gesloten. Hierin staat vermeld dat bij toekomstige ontwikkelingen voldoende aandacht blijft voor recreatiemogelijkheden in groene gebieden. In het kader van de uitbreiding van deze recreatieve voorzieningen pleit te het CDA voor de aanleg van het IJssel pad. Volgens de heer Will zou het moge lijk zijn om subsidie voor de aanleg van dit wandelpad aan te vragen bij de provincie Zuid-Holland in het kader van het project Hollandsche IJssel. De heer Will: "Een der gelijke wandelroute geeft wandelaars de mogelijkheid te genieten van het lande lijke karakter van onze woonomgeving en levert bovendien een wezenlijke bijdrage aan het behoud van de cultuurhistorische aanblik van het Hollandsche rivierenland schap." Behalve de burgemeester waren ook de Regio - Meer mensen op de fiets en meer fietskilometers. Dat is kortweg de doelstel ling van het nieuwe fietsplan, dat Gedepu teerde Staten in concept hebben vastge steld. Het fietsplan is een actualisatie van het provinciale fietsbeleid. Het plan omvat een beleidskader en een concreet uitvoe ringsprogramma voor de komende jaren. De provincie ziet een belangrijke rol weg gelegd voor de fiets bij het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen. Fietsen is ook gezond, leuk om te doen en, met goede in frastructuur, zeer veilig. Daarom wil zij de komende jaar het fietsgebruik stimuleren door meer te investeren in fietspaden, stal lingen en overstapfaciliteiten. Daarnaast wil zij met gerichte inzet van communica tiemiddelen zoals de fietsrouteplanner en gerichte bewegwijzering meer mensen be wegen op de fiets te stappen. Nieuw in dit plan is de aandacht voor fietsverbindingen tussen stedelijke centra. Drie pijlers De drie pijlers 'fietsnetwerk', 'stallingfa ciliteiten' en 'communicatie en gedrag' vormen de basis van het concept-fietsplan 2008. De provincie heeft hiervoor een be drag van in totaal 92 miljoen euro gereser veerd in de concept begroting 2008-2011 en dit is inclusief de in het Coalitieakkoord andere fracties positief gestemd over het voorstel voor een IJsselpad. Burgemees ter van der Meer moest echter melden dat slechts een paar weken geleden in de stuurgroep Hollandsche IJssel de priori teiten waren vastgesteld. "Er zijn op dit moment meer projecten ingediend voor subsidie dan er geld is," vertelde van der Meer. Toch zei de burgemeester toe zich hard te willen maken voor het IJsselpad bij de stuurgroep Hollandsche IJssel. Van der Meer: "In de eerst volgende vergadering van de stuurgroep wil ik kijken of het idee van een IJsselpad nog toegevoegd kan worden aan de lijst van projecten voor de Hollandsche IJssel. Wellicht dat als een van de projecten afvalt er ruimte komt voor het IJsselpad. Daar hebben we geen motie voor nodig. Dat zeg ik gewoon toe." Hier mee kwam de motie te vervallen. opgenomen reserveringen voor uitvoering van het fietsbeleid. Van dit bedrag is 84 miljoen euro bestemd voor het aanleg gen van fietspaden. Het gaat daarbij in de eerste plaats om het verbeteren van fietsverbindingen tussen stedelijke centra en knooppunten. Daarnaast investeert de provincie in de verbinding tussen stad en recreatieve gebieden en in recreatieve routes in natuur, recreatief en cultuurhis torisch waardevolle gebieden. Nieuw in het plan zijn bijvoorbeeld het verbeteren van de fietsverbinding tussen Leiden en Den Haag en het realiseren van een fiets pad tussen de Reeuwijkse plassen en Fort Wiericke. Nieuwerkerk aan den IJssel - Tijdens de raadsvergadering diende de PvdA twee moties in: de eerste motie had betrekking op de samenstelling van de te bouwen huizen zoals geforumuleerd in woonvisie Zuidpias. De tweede motie had betrekking op de planning en uitvoer van het te bouwen bedrijventerrein in de Zuidplaspolder. Met betrekking tot het beeldkwaliteitsplan Essestijn verzette de CDA fractie zich hevig tegen dit plan, omdat de toekomstige bewoners volgens het CDA te weinig inspraak hebben in hoe de te bouwen huizen eruit gaan zien. Door Niels Raas Bij het invullen van de woonvisie Zuidpias necht de PvdA-fractie grote waarde aan de voorwaarde dat dertig procent van de te bouwen woningen als sociale woningbouw opgeleverd dient te worden. Dit is volgens de PvdA noodzakelijk om de woningen bereikbaar te maken voor starters en jongeren. De dertig procent voorwaarde werd volgens de PvdA niet genoemd in de woonvisie en daarom verwierp de PvdA de woonvisie als geheel in de eerste termijn. De GBN fractie had nog een fundamenteler bezwaar. Volgens GBN was de het plan niet eens een woonvisie te noemen. Verder twijfelde de GBN fractie aan de noodzaak om woningen van de voorgestelde klasse te bouwen, omdat er simpelweg geen behoefte aan dit soort woningen zou bestaan. De PvdA diende in de eerste termijn een motie in waarin de woonvisie werd verworpen omdat het niet zou voldoen aan de dertig procent sociale woningbouw voorwaarde en waarin het college werd opgedragen te voldoen aan de dertig procent. In een reactie wist wethouder Slagt te melden dat de dertig procent voorwaarde al is opgenomen in de totale woonvisie Midden-Holland. De woonvisie Zuidpias maakt onderdeel uit van de woonvisie Midden-Holland en daarom voldoet de woonvisie Zuidpias indirect al aan de dertig procent sociale woningbouw voorwaarde. Het eerste punt van de motie werd daarom door de PvdA geschrapt. Doordat de CU/SGP fractie belang hechtte aan doorstroming werd er als punt aan de motie toegevoegd dat het college plannen dient te ontwikkelen om doorstroming te bevorderen. In deze aangepaste vorm werd de motie uiteindelijk door alle fracties aanvaard. Ook bij het volgende agendapunt, met betrekking tot de ontwikkeling van bedrijventerrein Zuidplaspolder, diende de PvdA een motie in. Kern van de motie en hield in dat er bij de bouw van het nieuwe bedrijventerrein sterk de nadruk dient te worden gelegd op de positie van Nieuwerkerkse bedrijven. In het tweede punt van de motie droeg de PvdA fractie het college op om in overleg te treden met Nieuwerkerkse bedrijven om tot een nadere programmering te komen van het bedrijventerrein A20 Noord en dit te vertalen in het nieuwe bestemmingsplan Zuidpias-West. Aanvullend daarop riep GBN het college op om nog eens na te denken over alternatieven voor lokale bedrijven op locaties ten Zuiden van de A20. De verantwoordelijke wethouder Slagt stond sympathiek ten aanzien van de PvdA motie, maar stelde toch een kleine wijziging voor. Volgens de wethouder is overleg over een nadere programmering niet nodig, omdat de invulling van het terrein al vrijwel geheel is geregeld via het bedrijvenplan. De PvdA haalde daarop de zin die betrekking had op de nadere programmering uit de motie. Hierop werd de motie door alle fracties aangenomen. De gemeente zal dus Nieuwerkerkse bedrijven gaan benaderen tijdens de bouw van het bedrijventerrein. Bij het agendapunt over het beeldkwali- teitspian Essesteijn II was het CDA de partij die zicht hevig verzette tegen het plan. Waar de overige fracties weinig problemen met het plan hadden, toonde de CDA fractie zich fel tegenstander. Met name raadslid Janse kon zich bepaald niet vinden in het plan. Volgens het raadslid gaat het te ver om mensen die zelfstandig een kavel hebben verworven te beperken bij de invulling van de kavel. Bovendien had het raadslid grote bezwaren tegen het feit dat de verkopende partijen eisen stellen aan de kopers over hoe het huis eruit gaat zien. De GBN fractie had geen ernstige bezwaren tegen het plan, maar toonde zich niet gecharmeerd van de resultaten van particulier ondernemersschap bij soortgelijke situaties uit omliggende gemeenten. GBN benadrukte dat het belangrijk is om te zoeken naar een evenwicht tussen particulier ondernemerschap en eenheid bij de bouw van huizen. De verantwoordelijke wethouder Slagt probeerde de kritiek van het CDA weg te nemen door te vermelden dat het uiterlijk van de te bouwen huizen is vastgesteld in samenwerking met de kopers. Dit kon de bezwaren bij het CDA echter niet wegnemen. Uiteindelijk werd het voorstel door de raad aanvaard, maar de CDA fractie stemde tegen. pagina wordt samengesteld Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 53