POLITIEK
NIEUW PLAN VOOR ONTWIKKELING ZELLING BLOK EN ONDERNEMING
MAATREGELEN TEGEN SCHOOLVERZUIM TOEGELICHT
MINDER GEVAARLIJKE
STOFFEN OVER SPOOR
I
Nieuwerkerk
Wethouders afwezig bij behandeling ASK Grondbank
Grotere rol voor gemeente in vernieuwde WSW
Risico's en vervoer worden
beperkt in Zuid-Holland
pagina 22
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 21 november 2007
Door Niels Raas
Nieuwerkerk aan den IJssel - Tijdens de
vergadering van de commissie Ruimtelijke
Ordening en Volkshuisvesting van afgelo
pen dinsdag werden twee presentaties ge
geven die betrekking hadden op projecten
aan de Hollandse IJssel en de ontwikkeling
van de zelling Blok en Onderneming. De
raadsvergadering werd gekenmerkt door
de afwezigheid van de wethouders Slagt en
van Loon. Dit had tot gevolg dat een aantal
vragen met betrekking tot het bijgestelde
Aankoop Strategie Kader (ASK) 2008-2011
van de grondbank niet of onvolledig beant
woordt kon worden.
De eerste presentatie werd gegeven door
projectleider Helma Bom. Het belangrijk
ste doel van de presentatie was overzicht
geven van de stand van zaken van zeven
projecten waar bouwkundige werkzaam
heden worden verricht. Met betrekking tot
het eerste project, de restauratie van molen
'De Windlust' werd vermeld dat de restau
ratie gereed is en dat de bijgebouwen ge
bruikt worden voor dagvoorziening. Voor
de herinrichting van 'Werkhaven Hitland' is
een beeldkwaliteitsplan (BKP)opgesteld, in
samenwerking met de bewoners. Belang
rijk in dit project is het onderscheid tussen
waterwoningen en woonschepen. Met de
eigenaar van de werkhaven is een conve
nant gesloten. Het BKP zal nog gewijzigd
worden, maar de ontwikkeling zal beperkt
blijven tot wat er in het convenant is afge
sproken. Er is bepaald dat er drie waterwo
ningen geplaatst zullen worden. Een aantal
woonschepen zal daarom verplaatst moe
ten worden.
Over het laatste project in de presenta
tie van mevrouw Bom, de zelling 'Blok en
Onderneming,' hield Karin van Vliet van
Bureau BGSV een aparte uitgebreide pre
sentatie. Het betrof een eerste presentatie
over de geplande herontwikkeling van het
gebied. De zelling ligt aan de Hollandse IJs
sel, vlakbij een bedrijventerrein. Volgens
het plan moet de locatie een voorpost van
de gemeente worden, waar groen en be
bouwing elkaar afwisselen. Er is in het plan
gekozen voor een 'dorpse' sfeer, waarbij de
huidige bebouwing ook een rol zal spelen.
Tussen het bebouwde gedeelte en de rivier
moet een groene zone ontwikkeld worden.
De huidige dijk zal als dorpsstraat gaan fun
geren. In het plan is uitgebreid aandacht
besteed aan de toegankelijkheid van het
nieuwe buurtschap middels fietspaden en
autovoorzieningen. In totaal voorziet het
plan in de bouw van 150 tot 200 woningen.
De woningen zullen afwisselend bestaan
uit eengezinswoningen en appartemen
tencomplexen, zodat steegjes ontstaan om
een dorpse sfeer te creëren. Deze speelse
opbouw moet er ook voor zorgen dat de
toekomstige bewoners via kleine doorgan
gen altijd zicht hebben op de Hollandse IJs
sel.
Hoewel het slechts een eerste plan is werd
het over het algemeen positief ontvangen
bij de commissieleden. De CU/SGP had vra
gen over de gevolgen voor nabij gelegen
ondernemers en de ligging van de voorge
stelde fietspaden door bedrijfsterreinen en
natuurgebied. De PVDA en het CDA waren
van mening dat de planopstellersteveel ver
trouwden op toekomstige technieken om
de geluids- en stankoverlast van naburige
bedrijven tegen te gaan. De heer Slooters
van de PVDA wees erop dat deze nieuwe
technieken veel geld kosten en de ontwik
kelaars daarom bedachtzaam moeten zijn
of het plan wel loont. Het CDA wees ook
nog op de krappe voorziening van 1,8 par
keerplaatsen in het plan. De ontwikkelaars
houden de mogelijkheid van twee parkeer
plaatsen per woning nadrukkelijk open. Om
het dorpse karakter te bevorderen wordt er
in het plan ook de nadruk gelegd op on
dergrondse parkeervoorzieningen onder
de woningen.
Bij het agendapunt over het gewijzigde
aankoopstrategie kader (ASK) van de
Grondbank draaide de discussie vooral om
de situatie in het gebied Zuidpias West. Een
deel van het gebied heeft volgens de strate
gie minder prioriteit bij het aankopen. Het
CDA merkte op dat door dat gebied voor
groot gedeelte de N219 loopt, die volgens
plannen verbreed en gedeeltelijk omgelegd
gaat worden. Doordat de wethouder Slagt
en van Loon afwezig waren werden de vra
gen van de commissieleden beantwoord
door de heer Stork. De heer Stork wist te
melden dat er inderdaad een gebied is met
minder prioriteit, maar dat voor de werk
zaamheden aan de N219 een uitzondering
wordt gemaakt. De CU/SGP had samen met
de PvdA kritiek op het feit dat bepaalde ge
bieden pas na 2020 ontwikkeld zullen wor
den. De beide partijen zijn bezorgd over de
bedrijven die zich in die gebieden bevinden.
Het gedurende tien jaar op slot zetten van
die gebieden en de ontwikkeling van de
bedrijven daarin, is volgens beide partijen
volstrekt onacceptabel. De PvdA opperde
de grondbank agressiever in te zetten, daar
waar de VVD de vraag stelde of de grond
bank niet actiever moet gaan werven. De
heer Stork gaf een impressie hoe dat er uit
zou gaan zien. Een actievere benadering
zou inhouden dat de Grondbank ook eige
naren gaat benaderen die hun grond niet
te koop aanbieden, om tot een overeen
komst te komen. Wat betreft een agressie
ver beleid zit de Grondbank goed op koers.
De intentie van de Grondbank is om nu echt
intensief gronden te gaan werven. Op een
gegeven moment werd duidelijk dat voor
diepere beantwoording van vragen over de
ASK de aanwezigheid van de afwezige wet
houders wenselijk was. Dit agendapunt zal
dus zeker nog terugkomen in toekomstige
vergaderingen.
Nieuwerkerk aan den IJssel - Afgelopen woensdag werd tijdens de commissievergade
ring Welzijn, Cultuur en Onderwijs een presentatie gegeven door Jaap van Emmerink,
directeur van het bedrijf Promen. De presentatie richtte zich op de veranderingen die
de afgelopen jaren zijn opgetreden in de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW).
Bij de behandeling van het jaarverslag over de leerplicht uitten verschillende fracties
zich bezorgd over het toegenomen verzuim.
Door Niels Raas
Tijdens de presentatie van de heer van Em
merink over de vernieuwde WSW werd be
nadrukt dat er voor de gemeente bepaalde
zaken zijn veranderd. De gemeente stond in
de oude situatie van voor 1998 te ver van de
Sociale Werkvoorziening (SW) af. Bovendien
hield de SW vooral de eigen infrastructuur
in stand. In de uitgevoerde modernisering
is de rol van de gemeente versterkt. Tijdens
de modernisering werd er tevens benadrukt
dat ook reguliere werkgevers meer betrok
ken moeten worden bij de SW. Door de mo
dernisering heeft de gemeente de volledige
beschikking gekregen over het budget, is
het beheer over de wachtlijsten overgedra
gen aan de gemeente en zijn de wachtlijs
ten inzichtelijk gemaakt voor mensen met
een SW-indicatie. Dat de samenstelling van
mensen met een SW-indicatie de laatste
jaren is veranderd werd duidelijk door een
vraag van het CDA. Veel mensen met een
hoge productie zijn uitgestroomd. Hiervoor
zijn mensen in de plaats gekomen die meer
begeleiding nodig hebben. De heer van Em
merink gaf aan dat op deze ontwikkeling
gereageerd is, door binnen SW-bedrijven te
verschuiven van productie naar dienstverle
ning. Dit werk is minder technisch en simpe
ler. De CU/SGP merkte daarbij ook nog eens
op dat het aantal mensen met psychische
problemen en een SW-indicatie sinds 1998
sterk is toegenomen. De PVDA hechtte be
lang aan het kostendekkend draaien van de
bedrijven. Volgens de heer van Emmerink is
het grootste gedeelte van de inkomsten van
Promen nog steeds subsidie en een kleiner
gedeelte inkomsten door productie. Het
aandeel subsidie neemt echter af, terwijl
de productie toeneemt. Ook het CDA had
vragen met betrekking tot financiën, maar
richtte zich daarbij vooral op de vraag of
de gemeente ook moet meebetalen in het
geval van opgelegde boetes. De heer van
Emmerink wist te melden dat de gemeente
niet hoeft bij te dragen aan het betalen van
boetes, maar dat de gemeente wel in aan
merking komt voor bonussen in het geval
van het plaatsen van mensen met een indi
catie. GBN en de CU/SGP waren positief over
de rol van reguliere bedrijven maar vroegen
daarover meer toelichting. Wethouder Ver
beek deelde mee dat waar mogelijk Promen
werknemers bij reguliere bedrijven kunnen
worden. Tevens benadrukte de wethouder
het feit dat er maandelijks een lunch wordt
georganiseerd waar reguliere en SW-werk-
gevers aanwezig zijn om zo contacten te on
derhouden en reguliere bedrijven te betrek
ken bij de WSW.
Verzuim leerplichtigen
Bij de behandeling van het jaarverslag leer
plicht 2006-2007 werd duidelijk dat alle
soorten verzuim van ingeschreven leerplich
tigen de afgelopen jaren sterk is toegeno
men. Het verslag wijt de toename vooral aan
problematische gezinssituaties, psychische
problemen, zorgwekkend ziekteverzuim
en verkeerde plaatsing van scholieren. In de
discussie wilde het CDA vooral toelichting op
de maatregelen die de gemeente nu neemt
om jongeren hulp te bieden en het zorg
wekkende ziekteverzuim op te lossen. GBN
en de CU/SGP wilden vooral dat er gekeken
wordt hoe het ziekteverzuim ontstaat, mo
gelijk al in een vroeg stadium. De CU/SGP
verwees naar een project in Apeldoorn waar
leerlingen al tijdens de basisschool worden
geobserveerd, om al in een vroeg stadium
problemen te signaleren. Wethouder Ver
beek benadrukte dat elk soort verzuim re
den is tot zorg. De wethouder deelde mee
dat er reeds zorgadviesteams bestaan, zoals
in de gemeente Apeldoorn. Tevens lichtte
de wethouder toe dat waar tot voor kort
de leerplichtambtenaar maar een kwart van
de tijd kon besteden aan verzuimproble-
men, daar nu een FTE voor is gereserveerd.
De wethouder maakte duidelijk dat de ge
meente het probleem ziet als een landelijk
probleem dat goed in kaart moet worden
gebracht. De commissie werd er tevens op
attent gemaakt dat er door de gemeente op
19 november een miniconferentie georgani
seerd wordt, waar het probleem centraal
staat. Bij de conferentie zullen scholen, ou
ders en wetenschappers aanwezig zijn om
actief het probleem in kaart te brengen en
te werken aan oplossingen.
Regio - De ministeries van Verkeer en Wa
terstaat en VROM trekken ruim 6 miljoen
euro uit om de veiligheid van het vervoer
van gevaarlijke stoffen over het spoor in
Zuid-Holland en het zuiden van Nederland
te vergroten. De maatregelen bestaan bij
voorbeeld uit het verbeteren van seinen
om roodlicht passages te voorkomen en
voorzieningen voor brandweer en andere
hulpverleners.
Dat is besloten in een overleg dat de mi
nisters Eurlings en Cramer op
14 november hebben gehad met bestuur
ders uit Zuid-Holland, Noord-Brabant en
Limburg. Daarnaast willen de ministeries
afspraken maken met bedrijven die ge
vaarlijke stoffen laten vervoeren. Doel
is dat de lading van de treinen zo wordt
samengesteld dat de kans op een ontplof
fing na een ongeluk nog verder wordt ver
kleind.
Naast deze maatregelen voor de korte ter
mijn hebben de ministers en bestuurders
afspraken gemaakt over de middellange
termijn. Het gaat daarbij om de totstand
koming van het zogenoemde Basisnet
Spoor waarbij wordt vastgelegd langs
welke routes wel en langs welke geen ge
vaarlijke stoffen mogen worden vervoerd.
De Taskforce werd in het leven geroepen
naar aanleiding van zorgen over de veilig
heid van het vervoer van gevaarlijke stof
fen door de provincies. Directe aanleiding
voor dit overleg was de bijna-botsing tus
sen een personentrein en een goederen
trein bij Tilburg in juli van dit jaar.