POLITIEK NIEUW PLAN VOOR ONTWIKKELING ZELLING BLOK EN ONDERNEMING MAATREGELEN TEGEN SCHOOLVERZUIM TOEGELICHT MINDER GEVAARLIJKE STOFFEN OVER SPOOR I Nieuwerkerk Wethouders afwezig bij behandeling ASK Grondbank Grotere rol voor gemeente in vernieuwde WSW Risico's en vervoer worden beperkt in Zuid-Holland pagina 22 Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 21 november 2007 Door Niels Raas Nieuwerkerk aan den IJssel - Tijdens de vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting van afgelo pen dinsdag werden twee presentaties ge geven die betrekking hadden op projecten aan de Hollandse IJssel en de ontwikkeling van de zelling Blok en Onderneming. De raadsvergadering werd gekenmerkt door de afwezigheid van de wethouders Slagt en van Loon. Dit had tot gevolg dat een aantal vragen met betrekking tot het bijgestelde Aankoop Strategie Kader (ASK) 2008-2011 van de grondbank niet of onvolledig beant woordt kon worden. De eerste presentatie werd gegeven door projectleider Helma Bom. Het belangrijk ste doel van de presentatie was overzicht geven van de stand van zaken van zeven projecten waar bouwkundige werkzaam heden worden verricht. Met betrekking tot het eerste project, de restauratie van molen 'De Windlust' werd vermeld dat de restau ratie gereed is en dat de bijgebouwen ge bruikt worden voor dagvoorziening. Voor de herinrichting van 'Werkhaven Hitland' is een beeldkwaliteitsplan (BKP)opgesteld, in samenwerking met de bewoners. Belang rijk in dit project is het onderscheid tussen waterwoningen en woonschepen. Met de eigenaar van de werkhaven is een conve nant gesloten. Het BKP zal nog gewijzigd worden, maar de ontwikkeling zal beperkt blijven tot wat er in het convenant is afge sproken. Er is bepaald dat er drie waterwo ningen geplaatst zullen worden. Een aantal woonschepen zal daarom verplaatst moe ten worden. Over het laatste project in de presenta tie van mevrouw Bom, de zelling 'Blok en Onderneming,' hield Karin van Vliet van Bureau BGSV een aparte uitgebreide pre sentatie. Het betrof een eerste presentatie over de geplande herontwikkeling van het gebied. De zelling ligt aan de Hollandse IJs sel, vlakbij een bedrijventerrein. Volgens het plan moet de locatie een voorpost van de gemeente worden, waar groen en be bouwing elkaar afwisselen. Er is in het plan gekozen voor een 'dorpse' sfeer, waarbij de huidige bebouwing ook een rol zal spelen. Tussen het bebouwde gedeelte en de rivier moet een groene zone ontwikkeld worden. De huidige dijk zal als dorpsstraat gaan fun geren. In het plan is uitgebreid aandacht besteed aan de toegankelijkheid van het nieuwe buurtschap middels fietspaden en autovoorzieningen. In totaal voorziet het plan in de bouw van 150 tot 200 woningen. De woningen zullen afwisselend bestaan uit eengezinswoningen en appartemen tencomplexen, zodat steegjes ontstaan om een dorpse sfeer te creëren. Deze speelse opbouw moet er ook voor zorgen dat de toekomstige bewoners via kleine doorgan gen altijd zicht hebben op de Hollandse IJs sel. Hoewel het slechts een eerste plan is werd het over het algemeen positief ontvangen bij de commissieleden. De CU/SGP had vra gen over de gevolgen voor nabij gelegen ondernemers en de ligging van de voorge stelde fietspaden door bedrijfsterreinen en natuurgebied. De PVDA en het CDA waren van mening dat de planopstellersteveel ver trouwden op toekomstige technieken om de geluids- en stankoverlast van naburige bedrijven tegen te gaan. De heer Slooters van de PVDA wees erop dat deze nieuwe technieken veel geld kosten en de ontwik kelaars daarom bedachtzaam moeten zijn of het plan wel loont. Het CDA wees ook nog op de krappe voorziening van 1,8 par keerplaatsen in het plan. De ontwikkelaars houden de mogelijkheid van twee parkeer plaatsen per woning nadrukkelijk open. Om het dorpse karakter te bevorderen wordt er in het plan ook de nadruk gelegd op on dergrondse parkeervoorzieningen onder de woningen. Bij het agendapunt over het gewijzigde aankoopstrategie kader (ASK) van de Grondbank draaide de discussie vooral om de situatie in het gebied Zuidpias West. Een deel van het gebied heeft volgens de strate gie minder prioriteit bij het aankopen. Het CDA merkte op dat door dat gebied voor groot gedeelte de N219 loopt, die volgens plannen verbreed en gedeeltelijk omgelegd gaat worden. Doordat de wethouder Slagt en van Loon afwezig waren werden de vra gen van de commissieleden beantwoord door de heer Stork. De heer Stork wist te melden dat er inderdaad een gebied is met minder prioriteit, maar dat voor de werk zaamheden aan de N219 een uitzondering wordt gemaakt. De CU/SGP had samen met de PvdA kritiek op het feit dat bepaalde ge bieden pas na 2020 ontwikkeld zullen wor den. De beide partijen zijn bezorgd over de bedrijven die zich in die gebieden bevinden. Het gedurende tien jaar op slot zetten van die gebieden en de ontwikkeling van de bedrijven daarin, is volgens beide partijen volstrekt onacceptabel. De PvdA opperde de grondbank agressiever in te zetten, daar waar de VVD de vraag stelde of de grond bank niet actiever moet gaan werven. De heer Stork gaf een impressie hoe dat er uit zou gaan zien. Een actievere benadering zou inhouden dat de Grondbank ook eige naren gaat benaderen die hun grond niet te koop aanbieden, om tot een overeen komst te komen. Wat betreft een agressie ver beleid zit de Grondbank goed op koers. De intentie van de Grondbank is om nu echt intensief gronden te gaan werven. Op een gegeven moment werd duidelijk dat voor diepere beantwoording van vragen over de ASK de aanwezigheid van de afwezige wet houders wenselijk was. Dit agendapunt zal dus zeker nog terugkomen in toekomstige vergaderingen. Nieuwerkerk aan den IJssel - Afgelopen woensdag werd tijdens de commissievergade ring Welzijn, Cultuur en Onderwijs een presentatie gegeven door Jaap van Emmerink, directeur van het bedrijf Promen. De presentatie richtte zich op de veranderingen die de afgelopen jaren zijn opgetreden in de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Bij de behandeling van het jaarverslag over de leerplicht uitten verschillende fracties zich bezorgd over het toegenomen verzuim. Door Niels Raas Tijdens de presentatie van de heer van Em merink over de vernieuwde WSW werd be nadrukt dat er voor de gemeente bepaalde zaken zijn veranderd. De gemeente stond in de oude situatie van voor 1998 te ver van de Sociale Werkvoorziening (SW) af. Bovendien hield de SW vooral de eigen infrastructuur in stand. In de uitgevoerde modernisering is de rol van de gemeente versterkt. Tijdens de modernisering werd er tevens benadrukt dat ook reguliere werkgevers meer betrok ken moeten worden bij de SW. Door de mo dernisering heeft de gemeente de volledige beschikking gekregen over het budget, is het beheer over de wachtlijsten overgedra gen aan de gemeente en zijn de wachtlijs ten inzichtelijk gemaakt voor mensen met een SW-indicatie. Dat de samenstelling van mensen met een SW-indicatie de laatste jaren is veranderd werd duidelijk door een vraag van het CDA. Veel mensen met een hoge productie zijn uitgestroomd. Hiervoor zijn mensen in de plaats gekomen die meer begeleiding nodig hebben. De heer van Em merink gaf aan dat op deze ontwikkeling gereageerd is, door binnen SW-bedrijven te verschuiven van productie naar dienstverle ning. Dit werk is minder technisch en simpe ler. De CU/SGP merkte daarbij ook nog eens op dat het aantal mensen met psychische problemen en een SW-indicatie sinds 1998 sterk is toegenomen. De PVDA hechtte be lang aan het kostendekkend draaien van de bedrijven. Volgens de heer van Emmerink is het grootste gedeelte van de inkomsten van Promen nog steeds subsidie en een kleiner gedeelte inkomsten door productie. Het aandeel subsidie neemt echter af, terwijl de productie toeneemt. Ook het CDA had vragen met betrekking tot financiën, maar richtte zich daarbij vooral op de vraag of de gemeente ook moet meebetalen in het geval van opgelegde boetes. De heer van Emmerink wist te melden dat de gemeente niet hoeft bij te dragen aan het betalen van boetes, maar dat de gemeente wel in aan merking komt voor bonussen in het geval van het plaatsen van mensen met een indi catie. GBN en de CU/SGP waren positief over de rol van reguliere bedrijven maar vroegen daarover meer toelichting. Wethouder Ver beek deelde mee dat waar mogelijk Promen werknemers bij reguliere bedrijven kunnen worden. Tevens benadrukte de wethouder het feit dat er maandelijks een lunch wordt georganiseerd waar reguliere en SW-werk- gevers aanwezig zijn om zo contacten te on derhouden en reguliere bedrijven te betrek ken bij de WSW. Verzuim leerplichtigen Bij de behandeling van het jaarverslag leer plicht 2006-2007 werd duidelijk dat alle soorten verzuim van ingeschreven leerplich tigen de afgelopen jaren sterk is toegeno men. Het verslag wijt de toename vooral aan problematische gezinssituaties, psychische problemen, zorgwekkend ziekteverzuim en verkeerde plaatsing van scholieren. In de discussie wilde het CDA vooral toelichting op de maatregelen die de gemeente nu neemt om jongeren hulp te bieden en het zorg wekkende ziekteverzuim op te lossen. GBN en de CU/SGP wilden vooral dat er gekeken wordt hoe het ziekteverzuim ontstaat, mo gelijk al in een vroeg stadium. De CU/SGP verwees naar een project in Apeldoorn waar leerlingen al tijdens de basisschool worden geobserveerd, om al in een vroeg stadium problemen te signaleren. Wethouder Ver beek benadrukte dat elk soort verzuim re den is tot zorg. De wethouder deelde mee dat er reeds zorgadviesteams bestaan, zoals in de gemeente Apeldoorn. Tevens lichtte de wethouder toe dat waar tot voor kort de leerplichtambtenaar maar een kwart van de tijd kon besteden aan verzuimproble- men, daar nu een FTE voor is gereserveerd. De wethouder maakte duidelijk dat de ge meente het probleem ziet als een landelijk probleem dat goed in kaart moet worden gebracht. De commissie werd er tevens op attent gemaakt dat er door de gemeente op 19 november een miniconferentie georgani seerd wordt, waar het probleem centraal staat. Bij de conferentie zullen scholen, ou ders en wetenschappers aanwezig zijn om actief het probleem in kaart te brengen en te werken aan oplossingen. Regio - De ministeries van Verkeer en Wa terstaat en VROM trekken ruim 6 miljoen euro uit om de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor in Zuid-Holland en het zuiden van Nederland te vergroten. De maatregelen bestaan bij voorbeeld uit het verbeteren van seinen om roodlicht passages te voorkomen en voorzieningen voor brandweer en andere hulpverleners. Dat is besloten in een overleg dat de mi nisters Eurlings en Cramer op 14 november hebben gehad met bestuur ders uit Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Daarnaast willen de ministeries afspraken maken met bedrijven die ge vaarlijke stoffen laten vervoeren. Doel is dat de lading van de treinen zo wordt samengesteld dat de kans op een ontplof fing na een ongeluk nog verder wordt ver kleind. Naast deze maatregelen voor de korte ter mijn hebben de ministers en bestuurders afspraken gemaakt over de middellange termijn. Het gaat daarbij om de totstand koming van het zogenoemde Basisnet Spoor waarbij wordt vastgelegd langs welke routes wel en langs welke geen ge vaarlijke stoffen mogen worden vervoerd. De Taskforce werd in het leven geroepen naar aanleiding van zorgen over de veilig heid van het vervoer van gevaarlijke stof fen door de provincies. Directe aanleiding voor dit overleg was de bijna-botsing tus sen een personentrein en een goederen trein bij Tilburg in juli van dit jaar.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 22