"IDENTITEIT IS OOK KWESTIE VAN GEMEENSCHAP ZELF" CDA MAAKT ZICH STERK tfOOR WEIDEVOGELS INVESTEER IN KWALITEIT VAN BEREIKBAARHEID "AANLEG NIEUWE BEDRIJVENTERREINEN NOODZAKELIJK VOOR BEHOUD LEEFBAARHEID" DRIELUIK STRUCTUURVISIE, WATERPLAN EN PROGRAMMA 'KLIMAAT EN RUIMTE' VASTGESTELD ZUIDPLAS Tweede dialoogbijeenkomst in Dorpshuis Swanla KvKVNO-NCW en MKB sturen Milieudefensie een reactie riJventerr Corridorstudie N207: Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 28 november 2007 Door Karin Heeren "Het was een redelijk bezochte avond met een hele goede sfeer, een open en kritische houding en de wil om mee te denken," aldus burgemees ter Fijen. Naast de stand van zaken omtrent het fusieproces hebben drie raadsleden een inleiding gehouden. Chiel van den Kooij (CDA) heeft stil gestaan bij de ruimtelijke ontwikke lingen, met name in de Zuidplaspol- der. Gert-Jan Freeke (Christenunie) heeft aansluitend een inleiding ge houden over maatschappelijke ont wikkelingen, waaronder de WMO en daarna heeft Claes Oosterhoff (Ge meentebelangen) gesproken over de ral van de gemeente. Er kwam een geanimeerde discussie op gang, onder andere door het opsteken van rode en groene kaarten. 'Wat verwacht ik?' Dat was een vraag die centraal stond bij de dis cussie. Fijen: "De opmerkingen die gemaakt worden sporen aardig met het resultaat van de inwonerspei ling. Het overeind houden van de voorzieningen in de kernen is een belangrijk punt voor veel inwoners. Ik daarbij wel gezegd dat we er voor moeten waken de zwakste schakel tot norm te maken, dat doen we namelijk vaak in Nederland." Bur gemeester Fijen benadrukt dat de gemeente 'gewoon' georganiseerd moet worden en dat dan achteraf gekeken moet worden wie dan nog een probleem heeft. Bij de discussie over het behoud van voorzieningen werd door de inwo ners onderscheidt gemaakt tussen bijvoorbeeld winkels en sportvoor- zieningen. Het onderdeel cultuur wordt belangrijk gevonden en dan vooral het feit dat jongeren de ge legenheid hebben om dicht bij huis kennis te maken met cultuur. Een van de aanwezigen had tijdens de dialoogavond benoemd dat iden titeit vooral een kwestie is van de gemeenschap zelf. Burgemeester Fijen: "Ik ben het daar overigens helemaal mee eens. Mensen geven zelf vorm aan identiteit door alles wat er binnen verenigingen wordt georganiseerd, de organisatie van het Oogstfeest zoals dat hier is, een bevrijdingsfeest en Koninginnedag. Het zijn de inwoners zelf die daar de belangrijkste rol is spelen. De rol van de overheid is faciliterend en voorwaarde scheppend. Maar de in vulling is echt iets van de inwoners zelf." De leefbaarheid in de wijken en de kernen, de dorpshuizen en sport- voorzieningen is belangrijk voor de deelnemers aan de discussie. Fijen: "Ik sluit me aan bij wat collega Van der Meer vorige week heeft gezegd, we moeten vooral geen beloften doen die we niet kunnen waarma ken. We moeten met de middelen van nu een nieuwe gemeente ma ken. Hierbij moeten we scherp luis teren naar wat wordt meegegeven. Mensen zijn heel redelijk in hun ver wachtingen van de gemeente. De nieuwe gevormde gemeente heeft daarna ook de ruimte om aanpassin gen te doen." De ruimtelijke ontwikkelingen zijn ook aan de orde geweest tijdens de dialoogbijeenkomst. Fijen consta teert dat inwoners in het algemeen eerst nog even de kat uit de boom willen kijken. Hij memoreert daar bij dat de hele discussie rondom de invulling van de Zuidplaspolder is ontstaan omdat vanuit de gemeen teraad van Zevenhuizen-Moerka- pelle de wens is uitgesproken om meer draagvlak te hebben voor voorzieningen. Burgemeester Fijen: "Soms wordt er wat huiverachtig gereageerd, ontstaat het beeld dat teveel woningbouw en de bijbeho rende infrastructuur een aantasting zal zijn van het gemoedelijke dorpse karakter." Donderdag 29 september is de laat ste dialoogavond voor inwoners van Nieuwerkerk aan den IJssel in het Raadhuis aan het Raadhuisplein. DEN HAAG - De CDA Statenfractie Zuid-Holland heeft het College van GS gevraagd naar de mogelijkhe den om weidevogels als de grutto en kievit voor de Zuid-Hollandse natuur te behouden. CDA statenleden Dijkstra en De Jong maken zich zorgen over de achteruitgang van de weidevogel populatie. Op termijn zal meer dan de helft van de weidevogelsoorten verdwijnen. Dit wordt veroorzaakt door een veranderende landbouw, toenemende bevolkingsdruk en het natuurbeleid. Dijkstra en De Jong: "Wij willen weten wat op dit moment aan de bescherming van weidevogels in Zuid-Holland wordt gedaan en wat de verdere plannen daarvoor zijn. Verder vinden wij dat de Provincie in haar natuurbe leid op dit punt duidelijke keuzes moet maken". De CDA statenleden baseren zich op informatie uit de Vogelbalans 2007 van Vogelbe scherming Nederland en SOVON Vogelonderzoek Nederland. Regio - De Kamers van Koophandel, VNO-NCW en MKB Nederland in het Groene Hart pleitten voor een discussie over de bedrijventerreinen in het Groene Hart. Volgens deze partijen is de door Milieudefensie gewenste bouwstop niet realistisch. In een brief aan milieudefensie laten zij weten dat in hun visie zonder ruimte voor bedrijven voorzieningen in dorpen en steden onder druk komen te staan. Daarnaast zal de werkgelegen heid verdwijnen uit de kernen wat zal zorgen voor extra verkeersbewe gingen. Al deze ontwikkelingen gaan juist ten koste van de kwaliteit en leefbaarheid van het Groene Hart, aldusde betrokken partijen. (Foto: archief Hart van Holland) Zevenhuizen-Moerkapelle - De tweede gelegenheid om mee te praten over de toekomst van de nieuwe gemeente was in de kern Zevenhui zen. Inwoners konden 20 november terecht in dorpshuis Swanla om hun visie te geven over belangrijke zaken voor de nieuwe gemeente die zal ontstaan na de fusie tussen Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJs sel en Zevenhuizen-Moerkapelle. De drie gemeenten streven naar een vrijwillige en ongedeelde fusie op 1 januari 2010. Een gesprek met de gespreksleider van de tweede avond: burgemeester Fijen van Zevenhui zen-Moerkapelle. Milieudefensie pleit voor een bou wstop van bedrijventerreinen en roept de overheid op om uitslui tend in te zetten op herstructure ring van bestaande terreinen. Dit is volgens de KvK, VNO-NCW en MKB onvoldoende. Zij onderschri jven de noodzaak van herstruc turering maar zien dit niet als enig middel om ruimte voor bedrijven te creëren. Zij constateren dat lo caties waar bedrijvigheid is wordt getransformeerd tot woningbou wlocaties. Ook bestrijden zij de stelling dat er sprake is van veel leegstand in de regio. Bovendien is leegstand in een kantorenpand geen oplossing voor bijvoorbeeld een transportbedrijf. De gezamen lijke partijen verwijten Milieude fensie dan ook dat het beeld wat wordt opgeroepen niet klopt. De KvK, VNO-NCW en MKB drin gen aan op een goed ruimtelijk beleid om ongewenste ontwik kelingen te voorkomen. Econom- ishce belangen moeten daarbij goed afgewogen worden in relatie tot thema's als bereikbaarheid, werkgelegenheid en landschap pelijke inpassingsmogelijkheden. Zij willen, net als Milieudefensie, een regionale aanpak voor de aan leg van nieuwe bedrijventerreinen in het Groene Hart met oog voor lokaal gebonden bedrijvigheid en ruimtelijke kwaliteit. Ook de KvK, VNO-NCW en MKB zijn van mening dat extra finan ciële middelen noodzakelijk zijn om verplaatsing van bedrijven te voorkomen. Zij zijn tevens van me ning dat aanleg van nieuwe bedri jventerreinen nodig is als compen satie voor transformatiegebieden en om ruimte te bieden aan econo mische groei. Zij dringen daarbij aan op slim en meervoudig ruim tegebruik, bijvoorbeeld door te stapelen of door functies te delen. WjBBiai l££Vclëderüi Milieudefensie protesteerde zaterdag 10 november tegen de komst van een nieuw bedrijventerrein op de Gouweknoop, foto archief Hart van Holland. Regio - Met slim afgewogen investeringen in de infrastructuur kan zo wel de bereikbaarheid als de leefbaarheid in de Corridor N207 worden verbeterd. Dat is kortweg de conclusie van provincie en gemeenten in de Corridorstudie N207. Met het vaststellen van de Corridorstudie N207 door Gedeputeerde Staten is een stap gezet in de uitwerking van de verkeersstructuur en bijbehorende maatregelen in het gebied. Momenteel worden de resultaten van de studie en een concept-in tentieverklaring bij de gemeenten Alphen aan den Rijn, Rijnwoude, Jacobswo.ude, Boskoop, Wad- dinxveen en Bodegraven en bij de provincie besproken in colleges en raad. Doel is het afsluiten van de studie met een gezamenlijke on dertekening van de intentiever klaring in februari 2008. Hiermee wordt de ingezette lijn voor het gezamenlijk verwezenlijken van de ambities doorgetrokken naar de toekomst. Corridorstudie N207 De studie schetst een beeld van de problematiek die te verwach ten is door de verkeerskundige en ruimtelijke ontwikkelingen in de komende 15 jaar en geeft aan welke strategische ingrepen in de verkeersstructuur nodig zijn. Het gaat nog niet over zaken als waar het tracé van een verbinding pre cies loopt of hoe deze ingepast is. De studie gaat wel in op con crete ideeën als het verhogen van de capaciteit van de N207-Noord, het verbeteren van de bestaande openbaar vervoerverbinding tus sen Alphen a/d Rijn en Schiphol, de Maximabrug over de Oude Rijn, een omleiding van de N209 bij Hazerswoude-Dorp, een wes telijke randweg bij Boskoop en Waddinxveen en de noodzaak van de Bodegravenboog tussen de N11 en A12. Breder dan N207 alleen In de Corridorstudie N207 is door de Provincie Zuid-Holland en de gemeenten Alphen aan den Rijn, Rijnwoude, Jacobswoude, Boskoop, Waddinxveen en Bo degraven een gezamenlijk beeld opgesteld van de verwachte ont wikkelingen in de komende 15 jaar en de gewenste investeringen in de infrastructuur. Hierbij is niet alleen gekeken naar de N207 zelf, maar naar een breed gebied dat zich uitstrekt van Leimuiden tot Waddinxveen en van Hazerswou- de tot Bodegraven. De studie schets op strategisch ni veau de gewenste ontwikkeling van de verkeersstructuur: naar welke verkeersstructuur willen we toe en hoe werken de verschil lende onderdelen daarvan samen. Meer hierover is te lezen op www. zuid-holland.nl onder het thema Verkeer en Vervoer, Wegverkeer en vervolgens N207 Corridorstu die. Regio - Het college van Gedeputeerde Staten (GS) heeft de Plannen van Aanpak voor de Provinciale Structuurvisie, het provinciaal Waterplan en het actieprogramma 'Klimaat en Ruimte' vastgesteld. De producten zullen als drieluik tegelijkertijd worden opgesteld. Als eerste fase in dit proces zal een Hoofdlijnendocument worden opgesteld met daarin op genomen de randvoorwaarden, uitgangspunten en hoofdlijnen van het beleid voor de drie plannen. Na goedkeuring van GS zal dit document aan Provinciale Staten worden voorgelegd. Een reden voor het opstellen van de Provinciale Structuurvisie is de invoering van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (nWRO) op 1 juli 2008. De belangrijkste reden, zoals afgesproken in het coalitie akkoord, is het vastleggen van het provinciaal belang in de Struc tuurvisie. De Structuurvisie heeft een relatie met het project Rand stad 2040. Daar waar dit Kabinets programma de langetermijnvisie voor de Randstad schetst, zal de provinciale Structuurvisie ingaan op het langetermijn perspectief voor Zuid-Holland. In het kader van de nWRO hebben de Groene Hartprovincies afgesproken voor hun structuurvisies op hoofd lijnen het gemeenschappelijk ruimtelijk beleid voor het Groene Hart op te stellen in de Voorloper Groene Hart De herziening van het Waterplan hangt samen met de afspraak met het Rijk, de wa terschappen en de provincies om de Europese Kaderrichtlijn Wa ter in te voeren voor eind 2009. Ook de discussies over het veilig heidsbeleid klimaatverandering, wateroverlast en sturingsfilosofie zijn redenen om het Waterplan te herzien.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2007 | | pagina 3