HOOGHEEMRAADSCHAP HELPT SEMARANG MET WATERHUISHOUDING
LEDEN RAB0BANKEN STEMMEN IN MET FUSIE
INTRODUCTIE ENERGIELABEL GEEFT
VERKEERDE PRIKKEL
NAAR EEN COMPENSATIEBELEID
VOOR BEDRIJVEN EN
BEDRIJVENTERREINEN
www. m a st e rstea a n d coffeen I
MASTERS
WEBSITE ONLINE:
ZUIDPLAS
Per l januari 2008 nieuwe Rabobank Gouwestreek
TEA COFFEE
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 12 december 2007 pagina 3
goed watermanagement zal de
leefbaarheid in het gebied toen
emen. En dat is hard nodig, want
niet alleen zijn er problemen met
overstromingen, ook de waterk
waliteit van de rivier is zeer slecht.
Verschil tussen oppervlakte- en
rioolwater is er niet. ,,Het is hier
eigenlijk een groot open riool. Net
zoals ruim honderd jaar geleden in
Rotterdam", zegt Hilde Westera,
beleidsadviseur bij het hoogheem
raadschap.
Een polder met polderbestuur
Allereerst wordt het gebied, zo'n
500 hectare groot en met 80.000
inwoners, omgezet in een polder.
Daarvoor zijn investeringen nodig.
Zo moet er langs de zee een dijk
gebouwd worden en moet de be
langrijkste watergang, die in open
verbinding staat met de zee, kun
nen worden afgesloten. Hier zorgt
Indonesië zelf voor. Wanneer de
polder af is, krijgt het een polder
bestuur. HHSK gaat de gemeente
Semarang ondersteunen bij het
opzetten van dit bestuur. Daarbij
is uitwisseling van kennis belan
grijk. Zo komen medewerkers van
de gemeente Semarang een paar
keer naar Rotterdam om te leren
wat een waterschap is en hoe het
werkt.'
Regelmatig water in huis.
Het technische ontwerp en
de uitvoering
Het adviesbureau Witteveen en
Bos ontwerpt, samen met het
Indonesische ministerie van Ver
keer en Waterstaat, de technische
ingrepen die van het gebied een
polder moeten maken. Het min
isterie zal vervolgens het project
uitvoeren. Verder is het Interna-
Drempels verhogen.
tional Institute for Hydraulic and
Environmental Engineering (IHE)
uit Delft bij het project betrokken.
Het IHE verzorgt wateropleidin
gen voor mensen uit ontwikkel
ingslanden. Het instituut gaat
een handboek schrijven zodat het
project, wanneer het succesvol is,
ook elders in Indonesië navolging
kan vinden.
Regio - Het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
helpt de Indonesische stad Semarang met een proefproject om de over
stromingen tegen te gaan, die regelmatig voorkomen en in het regen
seizoen zelfs dagelijks. Er wordt een stedelijke polder aangelegd in een
deel van de stad waar ongeveer 80.000 inwoners wonen. Het hoog
heemraadschap helpt hier met het opzetten van een polderbestuur. De
hulp is onderdeel van het VNG LOGO SOUTH Programma, wat zich richt
zich op armoedebestrijding door het versterken van lokaal bestuur.
Met hulp van het Zuid-Hollandse
hoogheemraadschap wordt een
polderbestuur in het leven gero
epen, dat erop moet toezien dat
het water en de (nog aan te leggen)
dijken goed worden onderhouden,
zodat de inwoners de voeten in de
toekomst droog houden. Dankzij
Onhoudbare situatie.
Regio - De voorgenomen fusie
tussen de Rabobanken Boskoop-
Reeuwijk, Gouwezoom, Nieuwer-
kerk-Moordrecht en Zevenhuizen-
Moerkapelle is op 29 november
door de ledenvergaderingen
goedgekeurd. De aanwezige le
den stemden vrijwel unaniem
sn met het fusievoorstel van de
beheerscolleges. De vier banken
gaan met ingang van 1 januari
2008 samen verder als één bank
onder de naam Rabobank Gou
westreek.
Toonaangevend, betrokken
en dichtbij
De bank wil graag worden ervaren
als 'toonaangevend, betrokken
en dichtbij'. Het samengaan van
de vier banken maakt dat moge
lijk. Rabobank Gouwestreek blijft
dichtbij door bijvoorbeeld haar
uitgebreide kantorennetwerk en
door haar medewerkers die voor
de klanten vertrouwde gezichten
zijn. De bank blijft betrokken door
onder meer de actieve rol die zij al
jaren speelt in de lokale gemeen
schappen. Voorbeelden daarvan
zijn sponsoring, ondersteuning
van lokale initiatieven en partici
patie in netwerken. De bank blijft
toonaangevend door haar speci
alisten, haar producten en haar
diensten, waarmee de Rabobank
op tal van terreinen marktleider
is.
Bundeling van kennis
In de nieuwe Rabobank Gou
westreek worden kennis en speci
alismen zoveel mogelijk bij elkaar
gebracht. De huidige kantoren
blijven open en men blijft ook na
1 januari veelal dezelfde vertrouw
de gezichten in de bank zien.
Nieuwe directie
De heer P. Groen wordt voorzit
ter van het directieteam van Ra
bobank Gouwestreek. Hij gaat
de nieuwe bank samen met drie
andere directeuren leiden. De
heer H. Possemis wordt directeur
Bedrijfsmanagement. De heer C.J.
van der Wel wordt directeur Ac
countmanagement en de heer A.J.
de Wit directeur Marktgebieden.
De heer Groen is verheugd over de
instemming van de leden. "Door
deze schaalvergroting kunnen wij
onze financiële dienstverlening
nog verder uitbreiden en sneller
inspringen op nieuwe ontwikke
lingen. Wij gaan met vertrouwen
samen de toekomst tegemoet."
Invloed van leden
De invloed van de leden blijft in
de nieuwe bank onverminderd
groot. Door de instelling van een
ledenraad wordt die zelfs nog gro
ter dan nu het geval is. Alle bijna
14.000 leden kunnen straks hun
stem laten horen in de vergaderin
gen van de vijf ledenafdelingen.
De ledenafdelingen vaardigen elk
vertegenwoordigers af naar de le
denraad, die een aantal maal per
jaar met de directie en de raad van
commissarissen om de tafel zitten
om de actuele bankontwikkelin-
gen te bespreken. Het directie
team legt verantwoording af aan
een door de leden benoemde raad
van commissarissen. In die raad
van commissarissen hebben vanaf
1 januari zitting: De heer S.C. Hui-
bers (voorzitter), de heer J. van
den Hoek, de heer A. Klaver, me
vrouw J.C.M.F. Kuysters, de heer F.
Spaak en de heer H. Verwaal.
Regio - Het energielabel dat vanaf 1 januari 2008 verplicht is bij verkoop
en verhuur van woningen schiet zijn doel voorbij en geeft een verkeerde
prikkel. Dat stelt Jeroen Stoop, directeur van www.makelaarsland.nl. Nu
al blijkt dat het energielabel geen enkele rol speelt bij de keuze van men
sen voor een bepaald huis, zo wijst het contact dat Makelaarsland heeft
met huizenkopers uit. Tegelijkertijd stelt de makelaarsorganisatie vast
dat mensen wel degelijk willen investeren in een energiezuinig huis als
daar een positieve financiële prikkel tegenover staat. Denk hierbij aan
renteloze overheidsleningen of korting op de overdrachtsbelasting.
Makelaarsland zegt het idee van
de energielabels op zichzelf 'niet
verkeerd' te vinden. "Maar", zegt
Stoop, "het is een veel te beperkte
maatregel om de milieu-ambities
van Minister Cramer te bewerkstel
ligen. Het beoogde doel, namelijk
een aanzienlijke reductie van de
C02 uitstoot, zal hiermee niet wor
den bereikt." Volgens Stoop is het
energielabel bovendien gericht
op een te kleine doelgroep. "Ver
kopers en verhuurders gaan geen
duizenden euro's spenderen aan
energiezuinige maatregelen om zo
hun huis wat beter op de markt te
kunnen zetten. De geïnvesteerde
kosten worden immers nooit 1-
op-1 terugverdiend. Bovendien
bereik je slechts een klein deel van
de huishoudens. Het duurt jaren
voordat alle huizen in Nederland
een keer verkocht of verhuurd zijn
en dus van een energielabel zijn
voorzien", aldus Stoop.
Stimulerende maatregelen
voor alle woningeigenaren
Volgens de makelaarsorganisatie
zou Cramer het kabinet moeten
voorstellen maatregelen te nemen
die alle huiseigenaren stimuleren in
plaats van hoop te vestigen op een
zelfregulerend systeem van ver
plichte energielabels bij verkoop
en verhuur van woningen. "Ik ben
ervan overtuigd dat een oplossing,
waarbij bijvoorbeeld een renteloze
lening vanuit de overheid wordt
verstrekt ten behoeve van het ne
men van energiebesparende maat
regelen, veel meer effect heeft.
Hierdoor gaat de energierekening
omlaag en dat maakt het mogelijk
om een deel van de lening gedu
rende de terugverdienperiode af
te lossen."
Specifiek voor kopers ziet Stoop
meer soulaas in een korting op de
overdrachtsbelasting. "Door kopers
de mogelijkheid te bieden om een
deel van de overdrachtsbelasting
te kunnen terugverdienen door
het nemen van energiebesparende
maatregelen wordt de stimulans
wel heel erg groot. Als we in het
achterhoofd houden dat de over
drachtsbelasting jaren geleden 'tij
delijk' met 1% verhoogd is tot 6%,
dan zou het voor de hand liggen
dat procentpunt nu terug te geven
om zo de benodigde aanpassingen
te kunnen bekostigen."
Stoop heeft zijn stelling deze week
kenbaar gemaakt in brief aan zo
wel minister Cramer van VROM als
minister Vogelaar van Wonen, Wij
ken en Integratie.
Regio - In opdracht van de Kamer
van Koophandel van Rotterdam
heeft Bureau Stedelijke Planning
BV uit Gouda onderzoek gedaan
naar instrumenten voor compen
satie van bedrijven die hinder on
dervinden van oprukkende wo
ningbouw. Uit eerder onderzoek is
volgens de Kamer van Koophandel
namelijk gebleken dat in het ka
mergebied 112 hectare bedrijven
terrein is opgeslokt door onder
andere woningbouw. Daarnaast
komt een kwart van de bedrijven
terreinen in de verdrukking door
woningbouw in de directe omge
ving. Omdat gemeenten de bedrij
ven niet altijd adequaat compense
ren, kunnen deze ontwikkelingen
een negatieve werking hebben op
de regionale economie. Een goede
compensatieregeling is daarom
een vereiste.
De Kamer van Koophandel Rot
terdam heeft in 2006 onderzoek
laten uitvoeren naar het aantal
bedrijventerreinen dat in het Rot
terdamse kamergebied te maken
heeft gekregen met transforma
tie naar woningbouwlocaties en/
of een beperking van bedrijfsac
tiviteiten door woningbouw in
de omgeving. Uit dat onderzoek
bleek onder meer dat in de af
gelopen tien jaar 112 hectare be
drijventerrein is getransformeerd.
Voor de komende jaren staat een
transformatieopgave van nog eens
160 hectare op stapel. De transfor
matie van bedrijventerreinen of de
komst van nieuwe functies in de
nabijheid van bedrijventerreinen
geeft ondernemers onzekerheid
waardoor hun investeringsbereid
heid afneemt. Naar aanleiding van
deze situatie heeft de Kamer van
Koophandel aan Bureau Stedelijke
Planning uit Gouda opdracht gege
ven om onderzoek te doen naar de
rechtspositie van ondernemers en
naar de compensatiemogelijkhe
den die er zijn. Uit onderzoek is ge
bleken dat ondernemers niet goed
op de hoogte zijn van de mogelijk
heden die hen geboden worden
om schade vergoed te krijgen. Als
ondersteuning zijn factsheets op
gesteld om ze te informeren over
de manier waarop hen compen
satie geboden kan worden op het
moment dat zij te maken krijgen
met de komst van woningbouw of
ander functies in de nabijheid van
of op hun bedrijventerrein.
Bij de analyse van de huidige situa
tie is geconstateerd dat het beleid
voor bedrijventerreinen versnip
perd is over verschillende over
heden en afdelingen, waardoor
beleidsdoelen en belangen vaak
uiteen lopen. Binnen de overheid
wordt sectoraal gewerkt en elke
sector claimt ruimte waardoor con
flictsituaties ontstaan. Een even
wicht tussen economische, maat
schappelijke en milieubelangen is
nog niet gevonden. Gemeenten
beconcurreren elkaar bij het aan
trekken van bedrijven. Zij kiezen
welk type bedrijven zij graag bin
nen hun gemeentegrenzen zien en
leggen 'probleemgevallen' bij de
regio neer. Daarom heeft Bureau
Stedelijke Planning onderzocht
welke activiteiten en instrumenten
ingezet kunnen worden om een
compensatiebeleid te ontwikkelen
dat verankerd is in de planologi
sche procedure en meer houvast
biedt aan ondernemers.
De aanbevelingen om te komen
tot een (betere) compensatie wor
den besproken met beleidsmakers
economische zaken en ruimtelijke
ordening van gemeenten in het
kamergebied. Omdat de provincie
een belangrijke rol kan spelen in
een beter compensatiebeleid voor
bedrijven wordt het onderwerp
ook meegenomen in overleggen
tussen de KvK's Zuid Holland en de
provincie Zuid Holland.