vuuxni pRA|SE band 5 I I I I tMES MAKEN SCHOOI EN IEREN LEUKER tofijmoi ICHTHUS mm m 4 PEPTALK Ven Paranormale auond met Simon Bakker uolgeboekt Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 20 februari 2008 pagina 21 Reg Uiteen onderzoek van JuniorSenior Res bonder 564 jongeren tussen de 6 en 19 ji ilijkt, dat gamen niet alleen heel po- pul, i, maar ook educatief verantwoord. Doo gamen ontwikkelen kinderen en jon, in allerlei nieuwe vaardigheden in hun e tijd en is er veel animo onder kin den mgame: ook op school te gebruiken. Slee 1% van de kinderen en jongeren gaf aan tsgeleerd te hebben van gamen. Het grot 6 leeraspect is, dat ze door gamen stee makkelijker met de computer kun nen gaan (64%). Ook hun reactievermo gen Wi>, dc orzettingsvermogen (34%) ene todccördinatie (34%) neemt toe. SprT^i zeiden kinderen en jongeren dat ze vi/het spelen van games beter en eer der typ Iskunnen spreken of sneller kunnen Een overgrote meerderheid van de ond raagden ond het gebruik van games opilen goed (78%), omdat het school en I i leuker ^naakt. Vooral kinderen en jong e die ervaring hebben met games op schi rijn posr ef: 92% van deze kinderen en j wen vinden games op schooi goed. Btussei wat jongens en meisjes valines ie n Het hoe vooral meisjes die via games leren zich bete: kunnen inleven in andere meiM dit komt waarschijnlijk omdat zij ook vaker games spelen waarin zij mensen en/of dieren moeten ontwikkelen en verzor gen, zoals in The Sims. Jongens spelen va ker actie-, race-, roleplay-, ruimte-, sport- en vechtspellen. Oneens met vooroordelen Over gamen heersen verschillende vooroor delen, waaronder: 'gamen is verslavend' en 'je wordt er dik, eenzaam of agressief van'. Kinderen en jongeren zijn het echter met de meeste vooroordelen niet eens. Het meren deel vindt wel dat gamen verslavend is: 27% vindt het verslavend en 56% een beetje ver slavend. Slechts 17% vindt games niet ver slavend; 48% is het oneens met beide uit spraken. Vitamine G Dat gamen goed is voor de oog-handcoördi natie, het ruimtelijk inzicht, wilskracht, reac tievermogen en hersentraining wordt steeds bekender, mede door de imagocampagne Vitamine G: Gamen is Goed! Op basis van dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat gamen meer is dan een simpel tijdverdrijf. Ouders die meer willen weten over gamen in het gezin kunnen terecht op www.weet- watzegamen.nl. Voor meer informatie: www.gamenisgoed. nl. RegioBln februari kunnen alle kids tot 16 jaar i aanmelden voor de grote High Schoc Musical Talentenjacht. Via filmpjes, foto's rieven, collages en e-mails hebben zich middels al tientallen talenten aangi aid.De leukste en beste inzendingen word audit De ai uitgenodigd om op zondag 2 maart te doen voor een deskundige jury. ties worden dit jaar opgedeeld in de ca |orieën dansen, zingen en acteren. Voor, 1 zangaudities zal Babette Labeij jurert en Lucia Marthas zal de kids op hun iskwaliteiten beoordelen. Wie de actee idities jureert, blijft nog even een verra: ig. Uiteir lijk zal er per categorie een winnaar uitkoi fidie een filmpje opneemt waar kids onlim pkunnen stemmen. De drie filmpjes zullei hi week lang te zien zijn bij JETIX. De u ndelijk winnaar maakt onder meer kansl een privé-screening met 30 vrienden m van High School Musical 3 in de Disney bios in Hoofddorp. De presentatie van de audities, die uitgezonden worden in het weekend van 8 en 9 maart, is in handen van Joey van der Velden en Nicolette van Dam. De winnaar zal dan ook bekend worden gemaakt in JETIX Studio op 23 maart. Oerkerk aan den IJssel - In Con 'sica, tweede gebouw op de vel- 1 van vv Nieuwerkerk, wordt het "a929februari om 20.30 uurgrie- <n wanneer Vedj de film 'Amity- 5 vertoont. Zaal open om 20.15 -e toegang bedraagt 2,50 euro. Nieuwerkerk aan den IJssel/Capelle aan den IJssel - De paranormale avond met Simon Bakker van woensdag 27 februari is volgeboekt. Stichting Vedj organiseert tweemaal per maand een paranormale avond in Capelle-Schollevaar en in Nieu werkerk voor belangstellenden vanaf 14 jaar. De kosten bedragen 4,50 euro. Op woensdag 5 maart komt Lot Jansen naar wijkcentrum Schollevaar aan het Maria Danneelserf 20. Thema deze avond is psy chometrie met spreuken. Op woensdag 26 maart komt Marianne van Peelen naar gebouw Con Musica, tweede gebouw op de velden van vv Nieu werkerk; deze avond is het thema 'hel derziende waarnemingen'. Men dient een bloem mee te nemen, die tenminste drie dagen in huis heeft gestaan. Voor meer informatie: www.vedj.info. Jeu9clgroep Zevenhuizen-Moer i Ma Jeugd en Jongerenwerk Midden Holla een sterrn vindl Svvari gan<J Voor k/Ol rganiseren voor de voorjaarsvakantie etbaltoernooi. Het toernooi, dat be- Orjongeren van 10toten met 15jaar, *°P dinsdag 27 februari in dorpshuis "duurt van 11.00 tot 15.00 uur. De toe teer 1?83®1 f'n^0rrnatle en aanme'den: 06- iip „t! !eu9dgroepzevenhuizen_moerka- pelie Uitiail.com. Nieuwerkerk aan den IJssel - Rock Out! en Reach Out! organiseren voor vrijdag 22 fe bruari om 20.00 uur een optreden van de Ichthus Praise Band in het Ontmoetings centrum aan de Bospolderstraat 10. Zaal open om 8 voor 8. De toegang bedraagt 1,- euro. Voor meer informatie: rockout_pkn@hot- mail.com, rock-out.hyves.nl of reach-out. hyves.nl. Naam: Marjolein de Graaf Leeftijd: 15 jaar Woonplaats: Zevenhuizen School: Oranje Nassau College, Zoetermeer Klas: 4 vmbo Mijn toekomst: Na de middelbare school ga ik een verpleegkunde opleiding volgen. Daarna wil ik graag in de gehandicaptenzorg gaan werken. Vraag: Sinds vorig schooljaar is er in Nederland gestart met een experiment met flexibele eindexamens. Op elf scholen kunnen de leerlingen op drie momenten (januari, mei en augustus) examen doen in één, meerdere of zelfs alle vakken. Wat vind jij van deze regeling en zou je zelf in één of meer vakken vervroegd eindexamen willen doen als dat mogelijk was? "Ik denk dat sommige leerlingen best eerder eindexamen kunnen doen, maar ik denk niet dat dit mogelijk is voor alle vakken. Bij sommige vakken, zoals Nederlands, Engels en Wiskunde heb je het hele lesprogramma al gehad, in deze vakken zou je dus eerder examen kunnen doen. Bij andere vakken, zoals Natuurkunde is het lesprogramma nog niet afgerond, dus dan lijkt het me moeilijk om vervroegd examen te doen. Zelf zou ik niet kiezen vooreen versneld examen. Hoe meer uitleg je in de ies krijgt, hoe meer je weet en hoe beter je de examenstof beheerst, ik zou dus zo veel mogelijk lessen voor het examen willen volgen, zodat het examen beter gaat en je een hoger cijfer krijgt. Ik zou het ook niet fijn vinden om alles in een keer te moeten leren. Als je alles in één keer moet leren, ken je het niet echt goed. Hierdoor is het moeilijker om goede cijfers te halen." Waddinxveen - Sinds een aantal jaren moeten alle eindexamenleerlingen van het VWO en HAVO in het eindexamenjaar een werkstuk maken dat past bij het gekozen profiel, het zogenaamde profielwerkstuk. Op het Coenecoop college kunnen de leerlingen kiezen voor het maken van een technisch ontwerp. Afgelopen maandag hebben de leerlingen, die hier voor gekozen hebben, hun ontwerp gepresenteerd aan medeleerlingen en ouders. Door Marlonneke Willemsen Sinds begin november zijn de leerlingen druk bezig met hun ontwerp. De leerlingen mochten zelf een onderwerp verzinnen en moesten zelfstandig bepalen hoe dit ge maakt zou moeten worden. De informatie die ze hierbij nodig hadden moest ook zeif gezocht worden. Een aantal groepjes was hier heel creatief in. 2o hebben Jeroen En thoven en Jos Kraaijenveld de hulp ingeroe pen van de Universiteit Twente. "We heb ben geprobeerd om een zelfbestuurbare elektrische auto te bouwen, die met behulp van sensoren, zelfstandig naar een bepaald baken toe rijdt. De Universiteit heeft ons daar heel goed mee geholpen. Onder an dere met hun hulp is het ons gelukt deze auto te bouwen, maar helaas is een van de motortjes kapot gegaan, waardoor hij het niet helemaal goed doet. Gelukkig lag het daaraan en niet aan het ontwerp." Andere voorbeelden van de gemaakte ontwerpen zijn een magnetische trein (gemaakt door het enige meidengroepje), een eeuwig draaiende tol, een beamer en een stikstof laser. De leerlingen hebben voor het project in groepjes van 2 of 3 samengewerkt. Geza menlijk hebben ze een werkstuk over het project geschreven en maandagavond wer den de resultaten met behulp van een po- werpoint presentatie gepresenteerd. Hierin hebben de leerlingen precies uitgelegd hoe hun ontwerp werkt en hoe ze het gemaakt hebben. Nadat vijf groepjes hun presen tatie gehouden hadden, was het tijd voor een pauze. Tijdens de pauze hebben deze vijf groepjes in een lokaal een demonstratie van hun ontwerp gegeven. Niet alles func tioneerde naar wens, maar de meeste ont werpen waren toch wel erg geslaagd. Door de presentaties en demonstraties kregen de aanwezige ouders en medeleerlingen een goed beeld van de verschillende projecten en zagen ze eindelijk het resultaat van al het harde werken. Grote foto: Presentatie over de stikstof-laser. Inzet: Zelfbesturende auto.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2008 | | pagina 21