vuuxni pRA|SE band
5
I
I
I
I
tMES MAKEN SCHOOI EN
IEREN LEUKER
tofijmoi
ICHTHUS
mm
m
4
PEPTALK
Ven
Paranormale auond met
Simon Bakker uolgeboekt
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 20 februari 2008
pagina 21
Reg Uiteen onderzoek van JuniorSenior
Res bonder 564 jongeren tussen de 6 en
19 ji ilijkt, dat gamen niet alleen heel po-
pul, i, maar ook educatief verantwoord.
Doo gamen ontwikkelen kinderen en
jon, in allerlei nieuwe vaardigheden in
hun e tijd en is er veel animo onder kin
den mgame: ook op school te gebruiken.
Slee 1% van de kinderen en jongeren gaf
aan tsgeleerd te hebben van gamen. Het
grot 6 leeraspect is, dat ze door gamen
stee makkelijker met de computer kun
nen gaan (64%). Ook hun reactievermo
gen Wi>, dc orzettingsvermogen (34%)
ene todccördinatie (34%) neemt toe.
SprT^i zeiden kinderen en jongeren dat
ze vi/het spelen van games beter en eer
der
typ
Iskunnen spreken of sneller kunnen
Een overgrote meerderheid van de
ond raagden ond het gebruik van games
opilen goed (78%), omdat het school
en I i leuker ^naakt. Vooral kinderen en
jong e die ervaring hebben met games op
schi rijn posr ef: 92% van deze kinderen
en j wen vinden games op schooi goed.
Btussei wat jongens en meisjes
valines ie n
Het
hoe
vooral meisjes die via games leren
zich bete: kunnen inleven in andere
meiM dit komt waarschijnlijk omdat zij
ook vaker games spelen waarin zij mensen
en/of dieren moeten ontwikkelen en verzor
gen, zoals in The Sims. Jongens spelen va
ker actie-, race-, roleplay-, ruimte-, sport- en
vechtspellen.
Oneens met vooroordelen
Over gamen heersen verschillende vooroor
delen, waaronder: 'gamen is verslavend' en
'je wordt er dik, eenzaam of agressief van'.
Kinderen en jongeren zijn het echter met de
meeste vooroordelen niet eens. Het meren
deel vindt wel dat gamen verslavend is: 27%
vindt het verslavend en 56% een beetje ver
slavend. Slechts 17% vindt games niet ver
slavend; 48% is het oneens met beide uit
spraken.
Vitamine G
Dat gamen goed is voor de oog-handcoördi
natie, het ruimtelijk inzicht, wilskracht, reac
tievermogen en hersentraining wordt steeds
bekender, mede door de imagocampagne
Vitamine G: Gamen is Goed! Op basis van dit
onderzoek kan geconcludeerd worden dat
gamen meer is dan een simpel tijdverdrijf.
Ouders die meer willen weten over gamen
in het gezin kunnen terecht op www.weet-
watzegamen.nl.
Voor meer informatie: www.gamenisgoed.
nl.
RegioBln februari kunnen alle kids tot 16
jaar i aanmelden voor de grote High
Schoc Musical Talentenjacht. Via filmpjes,
foto's rieven, collages en e-mails hebben
zich middels al tientallen talenten
aangi aid.De leukste en beste inzendingen
word
audit
De ai
uitgenodigd om op zondag 2 maart
te doen voor een deskundige jury.
ties worden dit jaar opgedeeld in
de ca |orieën dansen, zingen en acteren.
Voor, 1 zangaudities zal Babette Labeij
jurert en Lucia Marthas zal de kids op
hun iskwaliteiten beoordelen. Wie de
actee idities jureert, blijft nog even een
verra: ig.
Uiteir lijk zal er per categorie een winnaar
uitkoi fidie een filmpje opneemt waar kids
onlim pkunnen stemmen. De drie filmpjes
zullei hi week lang te zien zijn bij JETIX.
De u ndelijk winnaar maakt onder meer
kansl een privé-screening met 30 vrienden
m
van High School Musical 3 in de Disney bios
in Hoofddorp. De presentatie van de audities,
die uitgezonden worden in het weekend van
8 en 9 maart, is in handen van Joey van der
Velden en Nicolette van Dam. De winnaar zal
dan ook bekend worden gemaakt in JETIX
Studio op 23 maart.
Oerkerk aan den IJssel - In Con
'sica, tweede gebouw op de vel-
1 van vv Nieuwerkerk, wordt het
"a929februari om 20.30 uurgrie-
<n wanneer Vedj de film 'Amity-
5 vertoont. Zaal open om 20.15
-e toegang bedraagt 2,50 euro.
Nieuwerkerk aan den IJssel/Capelle aan
den IJssel - De paranormale avond met
Simon Bakker van woensdag 27 februari
is volgeboekt. Stichting Vedj organiseert
tweemaal per maand een paranormale
avond in Capelle-Schollevaar en in Nieu
werkerk voor belangstellenden vanaf 14
jaar. De kosten bedragen 4,50 euro. Op
woensdag 5 maart komt Lot Jansen naar
wijkcentrum Schollevaar aan het Maria
Danneelserf 20. Thema deze avond is psy
chometrie met spreuken.
Op woensdag 26 maart komt Marianne
van Peelen naar gebouw Con Musica,
tweede gebouw op de velden van vv Nieu
werkerk; deze avond is het thema 'hel
derziende waarnemingen'. Men dient een
bloem mee te nemen, die tenminste drie
dagen in huis heeft gestaan.
Voor meer informatie: www.vedj.info.
Jeu9clgroep Zevenhuizen-Moer
i Ma Jeugd en Jongerenwerk Midden
Holla
een
sterrn
vindl
Svvari
gan<J
Voor
k/Ol
rganiseren voor de voorjaarsvakantie
etbaltoernooi. Het toernooi, dat be-
Orjongeren van 10toten met 15jaar,
*°P dinsdag 27 februari in dorpshuis
"duurt van 11.00 tot 15.00 uur. De toe
teer
1?83®1 f'n^0rrnatle en aanme'den: 06-
iip „t! !eu9dgroepzevenhuizen_moerka-
pelie Uitiail.com.
Nieuwerkerk aan den IJssel - Rock Out! en
Reach Out! organiseren voor vrijdag 22 fe
bruari om 20.00 uur een optreden van de
Ichthus Praise Band in het Ontmoetings
centrum aan de Bospolderstraat 10. Zaal
open om 8 voor 8. De toegang bedraagt
1,- euro.
Voor meer informatie: rockout_pkn@hot-
mail.com, rock-out.hyves.nl of reach-out.
hyves.nl.
Naam: Marjolein de Graaf
Leeftijd: 15 jaar
Woonplaats: Zevenhuizen
School: Oranje Nassau College, Zoetermeer
Klas: 4 vmbo
Mijn toekomst: Na de middelbare school ga ik een
verpleegkunde opleiding volgen. Daarna wil ik graag in de
gehandicaptenzorg gaan werken.
Vraag:
Sinds vorig schooljaar is er in Nederland gestart met een
experiment met flexibele eindexamens. Op elf scholen
kunnen de leerlingen op drie momenten (januari, mei en
augustus) examen doen in één, meerdere of zelfs alle vakken.
Wat vind jij van deze regeling en zou je zelf in één of meer
vakken vervroegd eindexamen willen doen als dat mogelijk
was?
"Ik denk dat sommige leerlingen best eerder eindexamen kunnen
doen, maar ik denk niet dat dit mogelijk is voor alle vakken. Bij
sommige vakken, zoals Nederlands, Engels en Wiskunde heb je
het hele lesprogramma al gehad, in deze vakken zou je dus
eerder examen kunnen doen. Bij andere vakken, zoals Natuurkunde
is het lesprogramma nog niet afgerond, dus dan lijkt het me moeilijk
om vervroegd examen te doen. Zelf zou ik niet kiezen vooreen
versneld examen. Hoe meer uitleg je in de ies krijgt, hoe meer je weet
en hoe beter je de examenstof beheerst, ik zou dus zo veel mogelijk
lessen voor het examen willen volgen, zodat het examen beter gaat en
je een hoger cijfer krijgt. Ik zou het ook niet fijn vinden om alles in een
keer te moeten leren. Als je alles in één keer moet leren, ken je het niet
echt goed. Hierdoor is het moeilijker om goede cijfers te halen."
Waddinxveen - Sinds een aantal jaren moeten alle eindexamenleerlingen van het VWO
en HAVO in het eindexamenjaar een werkstuk maken dat past bij het gekozen profiel, het
zogenaamde profielwerkstuk. Op het Coenecoop college kunnen de leerlingen kiezen voor
het maken van een technisch ontwerp. Afgelopen maandag hebben de leerlingen, die hier
voor gekozen hebben, hun ontwerp gepresenteerd aan medeleerlingen en ouders.
Door Marlonneke Willemsen
Sinds begin november zijn de leerlingen
druk bezig met hun ontwerp. De leerlingen
mochten zelf een onderwerp verzinnen en
moesten zelfstandig bepalen hoe dit ge
maakt zou moeten worden. De informatie
die ze hierbij nodig hadden moest ook zeif
gezocht worden. Een aantal groepjes was
hier heel creatief in. 2o hebben Jeroen En
thoven en Jos Kraaijenveld de hulp ingeroe
pen van de Universiteit Twente. "We heb
ben geprobeerd om een zelfbestuurbare
elektrische auto te bouwen, die met behulp
van sensoren, zelfstandig naar een bepaald
baken toe rijdt. De Universiteit heeft ons
daar heel goed mee geholpen. Onder an
dere met hun hulp is het ons gelukt deze
auto te bouwen, maar helaas is een van de
motortjes kapot gegaan, waardoor hij het
niet helemaal goed doet. Gelukkig lag het
daaraan en niet aan het ontwerp." Andere
voorbeelden van de gemaakte ontwerpen
zijn een magnetische trein (gemaakt door
het enige meidengroepje), een eeuwig
draaiende tol, een beamer en een stikstof
laser.
De leerlingen hebben voor het project in
groepjes van 2 of 3 samengewerkt. Geza
menlijk hebben ze een werkstuk over het
project geschreven en maandagavond wer
den de resultaten met behulp van een po-
werpoint presentatie gepresenteerd. Hierin
hebben de leerlingen precies uitgelegd hoe
hun ontwerp werkt en hoe ze het gemaakt
hebben. Nadat vijf groepjes hun presen
tatie gehouden hadden, was het tijd voor
een pauze. Tijdens de pauze hebben deze
vijf groepjes in een lokaal een demonstratie
van hun ontwerp gegeven. Niet alles func
tioneerde naar wens, maar de meeste ont
werpen waren toch wel erg geslaagd. Door
de presentaties en demonstraties kregen de
aanwezige ouders en medeleerlingen een
goed beeld van de verschillende projecten
en zagen ze eindelijk het resultaat van al
het harde werken.
Grote foto: Presentatie over de stikstof-laser. Inzet: Zelfbesturende auto.