OP KORTE TERMIJN VARIANTEN NIEUWE GEMEENTEHUIS BEKEND F10VINCIE EN WATERSCHAPPEN WERKEN AAN HANDHAAFBAAR LIGPLAATSBELEID COMITÉ NAAMGEVING MAAKT TOP 3 VAN NIEUWE GEMEENTENAAM www.mastersteaandcoffee.nl MASTER S WEBSITE ONLINE: TEA s. COFFEE Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 26 maart 2008 pagina 3 Zeven vertegenwoordigers uit de gemeenten Moordrecht, Nieu- werkerk aan den IJssel en Ze- venhuizen-Moerkapelle hebben plaatsgenomen in het comité naamgeving. Dit comité buigt zich over de naamgeving van de nieuwe gemeente. Voor de zo mer zal het comité met een top 3 van namen komen waarover in drie gemeenteraden een besluit zal worden genomen. De naam die dan overblijft zal als werk- naam in het wetsvoorstel van de minister van Binnenlandse Zaken worden opgevoerd. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad van de nieuwe gemeente per 2010 defi nitief over de voorgestelde werk- naam. Het comité naamgeving is door de Stuurgroep Fusie in het le ven geroepen en bestaat uit ze ven vertegenwoordigers uit de drie fusiegemeenten. Twee uit iedere gemeente plus een lid namens de ondernemers. In het comité nemen achtereenvolgens plaats mevrouw G. Tober-Doorn (Moordrecht), de heer P. Vink (Moordrecht), de heer A. den Boer (Nieuwerkerk aan den IJs sel), mevrouw A. den Hartog (Nieuwerkerk aan den IJssel), mevrouw A. van der Berg-Leroux (ondernemers), de heer J. Huber (Zevenhuizen-Moerkapelle) en de heer A. Visser (Zevenhuizen- Moerkapelle). Naamsuggesties van inwo ners Het comité naamgeving zal in woners betrekken bij de tot standkoming van de nieuwe naam. Suggesties en ideeën zijn van harte welkom. Inwoners zul len worden uitgenodigd via een advertentie op de gemeentepa gina, website en posters. Lokale initiatieven onder de bevolking die reeds van start zijn gegaan, zoals de website welkenaam.nl, neemt het comité mee bij alle in te brengen ideeën en suggesties van inwoners voor een plek in de Top 3. Nieuwerkerk aan den IJssel De bestuurlijke klankbordgroep fusie heeft er bij de stuurgroep die de eenwording tussen Nieuwerkerk, Moordrecht en Zevenhuizen-Moerkapelle voorbereidt op aangedrongen om helder heid te verschaffen over verschillende varianten voor de huisvesting van de nieuwe gemeente. Boor Elias van der Plicht De bestuurlijke klankbordgroep fu sie wordt gevormd door leden van de drie gemeenteraden. De klank bordgroep laat zijn licht schijnen over zaken die door de stuurgroep en ambtelijke werkgroepen zijn uit gewerkt en betrekking hebben op de aanstaande fusie. Vorige week woensdagavond werd besloten dat de stuurgroep tijdens de vol gende bijeenkomst met de klank bordgroep informatie geeft over de verschillende opties ten aanzien van de huisvesting van de nieuwe gemeente. De leden van de klankbordgroep kwamen al met enkele sugges ties en standpunten. Alle partijen waren het erover eens dat de be volking zich zou moeten kunnen identificeren met de nieuwe ge meente. De heer Lamberts (GBN Nieuwerkerk) meende dat het daarom van essentieel belang was dat er naast een centraal gelegen gemeentehuis in alle kernen een loketfunctie aanwezig zou moeten zijn, zodat de bevolking geen grote afstanden hoeft af te leggen voor het aanvragen van bijvoorbeeld een paspoort of een rijbewijs. De heer Van Tilborg pleitte namens de VVD-fractie uit Moordrecht om na de fusie in eerste instantie ge bruik te maken van de bestaande voorzieningen, om vervolgens een centraal gelegen huisvesting voor de gemeente te zoeken. De heer Die smann (PvdA Moordrecht) zat op dezelfde lijn: "Let op de klein tjes. Benut zoveel mogelijk de hui dige voorzieningen en ga na de fus;e pas kijken wat er nodig is en we er gebouwd moet worden." Zijn partijgenoot uit Nieuwerkerk, de heer Hazelebach, vond dat er geen geld zou mogen worden weg gegooid met de ontwikkeling van een tijdelijke huisvesting van de fusiegemeente. Daarom wilde hij nu de ontwikkeling voor een nieuw raadhuis starten. De heer Zijlstra (CDA Nieuwerkerk) vond het hier voor te vroeg. Hij wierp de vraag op welk doel men heeft met het nieuwe gemeentehuis. Hoe gaat de nieuwe gemeente straks te werk? Misschien kunnen sommige ambte naren gedeeltelijk vanuit huis wer ken, zo opperde Zijlstra. Hij meende dat het prematuur is om in te gaan op de huisvesting van de gemeen te, zolang dergelijke vragen niet van een antwoord zijn voorzien. De heer Zijderhand (Gemeentebe langen Zevenhuizen-Moerkapelle) wilde daarom dat eerst onderzoek gedaan zou moeten worden. Ook de heer De Gooijer (SGP Zevenhui zen-Moerkapelle) wilde meer dui delijkheid voordat naar huisvesting voor de nieuwe gemeente wordt gezocht. De Gooijer benadrukte dat eerst helder moet zijn wat er na de fusie gaat gebeuren. Zodra dui delijk is waar bijvoorbeeld de nieu we woningen gebouwd gaan wor den, kan men hier op inspelen en een centrale locatie uitkiezen voor een nieuw gemeentehuis. De heer De Romph (CU/SGP Nieuwerkerk) gaf aan dat bij de keuze voor het toekomstige gemeentehuis reke ning moet worden gehouden met de gevoelens van de bevolking uit bepaalde kernen dat andere ker nen bevoordeeld zouden worden. De heer Vroegop (VVD Zevenhui zen-Moerkapelle) haakte hierop in: "Misschien moet het gemeentehuis daarom maar niet in Nieuwerkerk komen." De heer Van der Torn (VVD Nieuwerkerk) beargumenteerde dat een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn om de diverse ambte- narenafdelingen op verschillende locaties te clusteren, maar voegde daaraan toe dat er snel een nieuwe locatie voor een gemeentehuis zou moeten komen. Een ander discussiepunt vormde de rol van de klankbordgroep. De leden van de klankbordgroep wa ren eensluidend in hun oordeel: de informatievoorziening vanuit de stuurgroep naar de klankbord groep moet in het vervolg veel beter. Vroegop: "Voor mijn gevoel worden we onvoldoende serieus genomen." Dit sentiment speelde met name op tijdens de behande ling van het bestuurs- en manan- gementsconcept, een document waarin de taken en verantwoor delijkheden van het bestuurlijk en ambtelijk apparaat van de nieuwe gemeente zijn beschreven. De heer Will (CDA Moordrecht) beklaagde zich: "Het stuk is helder, maar heeft geen diepgang. Het zou voor elke willekeurige gemeente geschreven kunnen zijn." Hazelebach deelde deze visie: "Het document is opge steld voor een gemeente zonder inwoners en zonder omgeving, terwijl de nieuwe gemeente te ma ken krijgt met mondige burgers en tussen grote steden ligt. Daar is niets over geschreven. Ik krijg het gevoel dat dit stuk gedownload is." Namens de stuurgroep liet bur gemeester Van der Meer (Moor drecht) weten de gevoelens van de klankbordgroep te betreuren. "Ik heb zelf het gevoel dat we redelijk op koers liggen en dat het redelijk goed gaat. We zijn bikkelhard aan het werk," aldus Van der Meer. Ha zelebach reageerde hierop: "Ik ge loof dat u ons signaal niet begrijpt. Ik kan niet beoordelen of u goed bezig bent, omdat ik de informatie niet krijg. Wij willen meedoen." aanleiding van deze bijeenkomsten komt er een ontwerpligplaatsen- plan. Bij de beoordeling van aanvragen om ontheffing van het verbod om een vaste ligplaats in te nemen, wordt gekeken naar de gevolgen voor vei ligheid van de scheepvaart. Daarbij is bepalend of het innemen van een ligplaats hinderlijk of gevaarlijk is voor de doorgaande scheepvaart. De minimaal noodzakelijke breedte van de vaarweg hangt af van de ver keersintensiteit op de vaarweg en de grootte van de passerende sche pen. Bij bochten, sluizen en bruggen is een grotere breedte nodig omdat daar manoeuvreerruimte nodig is. Recent oordeelde de Raad van State dat de provincie op juiste wijze uit voering geeft aan het ligplaatsbe- leid. Een aanvraag tot ontheffing van het verbod tot het innemen van een vaste ligplaats in het Mer- wedekanaal nabij sluis Gorinchem is op correcte gronden geweigerd. De Raad van State heeft geoordeeld dat de provincie na afweging van alle belangen de juiste beslissing heeft genomen. Op korte termijn zal de provincie ook een nota Hand having vaststellen. Hiermee heeft de provincie meer handvatten om het ligplaatsen beieid te handha ven. De provincie heeft recent op enkele vaarwegen een stickeractie uitgevoerd om schippers te atten deren op het afmeren op verkeerde plaatsen. In 2008 zal er consequent worden gehandhaafd en zal de nadruk op bepaalde vaarwegtrajecten liggen. Tevens is het de bedoeling dat er een aantal extra controles zullen plaatsvinden, waarbij onder meer gelet wordt op vaarsnelheden en het illegaal liglaats innemen. Regio - De provincie Zuid-Holland is bezig met het opstellen van een nieuw ligplaatsbeleid. Bureau Nefkens inventariseert daarvoor vanaf haif maart bij gemeenten, waterschappen en belangenorganisaties wel ke behoeften er zijn op het gebied van voorzieningen voor beroeps- en recreatievaart en ligplaatsen. Op dit moment is het voor gebrui kers van de vaarweg vanwege de onbekendheid met provinciale wet geving en verscheidenheid aan in richting van de vaarweg niet altijd eenvoudig te achterhalen wat waar wel of niet mag. Dit voor de provin cie aanleiding om het ligplaatsbe leid anders vorm te geven. Er wordt een algemeen ligplaatsverbod in gesteld en met borden wordt aan gegeven waar het aanmeren wel is toegestaan. De planning is dat Ge deputeerde Staten het nieuwe lig plaatsbeleid medio 2008 vaststelt. Het plaatsen van de borden zal ver volgens vanaf 2009 gebeuren. De provincie heeft een belangrijke taak in het bevorderen van de vei ligheid van de scheepvaart en de in standhouding en bruikbaarheid van de vaarweg. Daarvoor is een goed, duidelijk en handhaafbaar ligplaats beleid belangrijk. Het belang van een veilige en vlotte doorvaart van het scheepvaartverkeer groeit van wege de toename van transport. Als er veel loswallen en ligplaatsen langs de vaarweg zijn, kan de door vaart belemmerd worden. In de tweede helft van maart over legt de provincie Zuid-Holland met gemeenten, waterschappen en be langenorganisaties. In deze overleg gen wordt geïnventariseerd waar de huidige ligplaatsen zijn en welke vi sie en opvattingen deze organisaties hebben over ligplaatsen, loswallen en natte bedrijvenbedrijventerrei- nen nu en voor de toekomst. Naar Voor gebruikers van Zuid-Hollandse vaarwegen is niet altijd duidelijk wat wel of niet mag, en waar.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2008 | | pagina 3