OP KORTE TERMIJN VARIANTEN
NIEUWE GEMEENTEHUIS BEKEND
F10VINCIE EN WATERSCHAPPEN WERKEN
AAN HANDHAAFBAAR LIGPLAATSBELEID
COMITÉ NAAMGEVING MAAKT TOP
3 VAN NIEUWE GEMEENTENAAM
www.mastersteaandcoffee.nl
MASTER S
WEBSITE ONLINE:
TEA s. COFFEE
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 26 maart 2008
pagina 3
Zeven vertegenwoordigers uit de
gemeenten Moordrecht, Nieu-
werkerk aan den IJssel en Ze-
venhuizen-Moerkapelle hebben
plaatsgenomen in het comité
naamgeving. Dit comité buigt
zich over de naamgeving van de
nieuwe gemeente. Voor de zo
mer zal het comité met een top
3 van namen komen waarover in
drie gemeenteraden een besluit
zal worden genomen. De naam
die dan overblijft zal als werk-
naam in het wetsvoorstel van de
minister van Binnenlandse Zaken
worden opgevoerd. Uiteindelijk
beslist de gemeenteraad van de
nieuwe gemeente per 2010 defi
nitief over de voorgestelde werk-
naam.
Het comité naamgeving is door
de Stuurgroep Fusie in het le
ven geroepen en bestaat uit ze
ven vertegenwoordigers uit de
drie fusiegemeenten. Twee uit
iedere gemeente plus een lid
namens de ondernemers. In het
comité nemen achtereenvolgens
plaats mevrouw G. Tober-Doorn
(Moordrecht), de heer P. Vink
(Moordrecht), de heer A. den
Boer (Nieuwerkerk aan den IJs
sel), mevrouw A. den Hartog
(Nieuwerkerk aan den IJssel),
mevrouw A. van der Berg-Leroux
(ondernemers), de heer J. Huber
(Zevenhuizen-Moerkapelle) en
de heer A. Visser (Zevenhuizen-
Moerkapelle).
Naamsuggesties van inwo
ners
Het comité naamgeving zal in
woners betrekken bij de tot
standkoming van de nieuwe
naam. Suggesties en ideeën zijn
van harte welkom. Inwoners zul
len worden uitgenodigd via een
advertentie op de gemeentepa
gina, website en posters. Lokale
initiatieven onder de bevolking
die reeds van start zijn gegaan,
zoals de website welkenaam.nl,
neemt het comité mee bij alle in
te brengen ideeën en suggesties
van inwoners voor een plek in de
Top 3.
Nieuwerkerk aan den IJssel De bestuurlijke klankbordgroep fusie heeft
er bij de stuurgroep die de eenwording tussen Nieuwerkerk, Moordrecht
en Zevenhuizen-Moerkapelle voorbereidt op aangedrongen om helder
heid te verschaffen over verschillende varianten voor de huisvesting van
de nieuwe gemeente.
Boor Elias van der Plicht
De bestuurlijke klankbordgroep fu
sie wordt gevormd door leden van
de drie gemeenteraden. De klank
bordgroep laat zijn licht schijnen
over zaken die door de stuurgroep
en ambtelijke werkgroepen zijn uit
gewerkt en betrekking hebben op
de aanstaande fusie. Vorige week
woensdagavond werd besloten
dat de stuurgroep tijdens de vol
gende bijeenkomst met de klank
bordgroep informatie geeft over
de verschillende opties ten aanzien
van de huisvesting van de nieuwe
gemeente.
De leden van de klankbordgroep
kwamen al met enkele sugges
ties en standpunten. Alle partijen
waren het erover eens dat de be
volking zich zou moeten kunnen
identificeren met de nieuwe ge
meente. De heer Lamberts (GBN
Nieuwerkerk) meende dat het
daarom van essentieel belang was
dat er naast een centraal gelegen
gemeentehuis in alle kernen een
loketfunctie aanwezig zou moeten
zijn, zodat de bevolking geen grote
afstanden hoeft af te leggen voor
het aanvragen van bijvoorbeeld
een paspoort of een rijbewijs. De
heer Van Tilborg pleitte namens
de VVD-fractie uit Moordrecht om
na de fusie in eerste instantie ge
bruik te maken van de bestaande
voorzieningen, om vervolgens een
centraal gelegen huisvesting voor
de gemeente te zoeken. De heer
Die smann (PvdA Moordrecht) zat
op dezelfde lijn: "Let op de klein
tjes. Benut zoveel mogelijk de hui
dige voorzieningen en ga na de
fus;e pas kijken wat er nodig is en
we er gebouwd moet worden."
Zijn partijgenoot uit Nieuwerkerk,
de heer Hazelebach, vond dat er
geen geld zou mogen worden weg
gegooid met de ontwikkeling van
een tijdelijke huisvesting van de
fusiegemeente. Daarom wilde hij
nu de ontwikkeling voor een nieuw
raadhuis starten. De heer Zijlstra
(CDA Nieuwerkerk) vond het hier
voor te vroeg. Hij wierp de vraag
op welk doel men heeft met het
nieuwe gemeentehuis. Hoe gaat de
nieuwe gemeente straks te werk?
Misschien kunnen sommige ambte
naren gedeeltelijk vanuit huis wer
ken, zo opperde Zijlstra. Hij meende
dat het prematuur is om in te gaan
op de huisvesting van de gemeen
te, zolang dergelijke vragen niet
van een antwoord zijn voorzien.
De heer Zijderhand (Gemeentebe
langen Zevenhuizen-Moerkapelle)
wilde daarom dat eerst onderzoek
gedaan zou moeten worden. Ook
de heer De Gooijer (SGP Zevenhui
zen-Moerkapelle) wilde meer dui
delijkheid voordat naar huisvesting
voor de nieuwe gemeente wordt
gezocht. De Gooijer benadrukte
dat eerst helder moet zijn wat er na
de fusie gaat gebeuren. Zodra dui
delijk is waar bijvoorbeeld de nieu
we woningen gebouwd gaan wor
den, kan men hier op inspelen en
een centrale locatie uitkiezen voor
een nieuw gemeentehuis. De heer
De Romph (CU/SGP Nieuwerkerk)
gaf aan dat bij de keuze voor het
toekomstige gemeentehuis reke
ning moet worden gehouden met
de gevoelens van de bevolking uit
bepaalde kernen dat andere ker
nen bevoordeeld zouden worden.
De heer Vroegop (VVD Zevenhui
zen-Moerkapelle) haakte hierop in:
"Misschien moet het gemeentehuis
daarom maar niet in Nieuwerkerk
komen." De heer Van der Torn (VVD
Nieuwerkerk) beargumenteerde
dat een tijdelijke oplossing zou
kunnen zijn om de diverse ambte-
narenafdelingen op verschillende
locaties te clusteren, maar voegde
daaraan toe dat er snel een nieuwe
locatie voor een gemeentehuis zou
moeten komen.
Een ander discussiepunt vormde
de rol van de klankbordgroep. De
leden van de klankbordgroep wa
ren eensluidend in hun oordeel:
de informatievoorziening vanuit
de stuurgroep naar de klankbord
groep moet in het vervolg veel
beter. Vroegop: "Voor mijn gevoel
worden we onvoldoende serieus
genomen." Dit sentiment speelde
met name op tijdens de behande
ling van het bestuurs- en manan-
gementsconcept, een document
waarin de taken en verantwoor
delijkheden van het bestuurlijk en
ambtelijk apparaat van de nieuwe
gemeente zijn beschreven. De heer
Will (CDA Moordrecht) beklaagde
zich: "Het stuk is helder, maar heeft
geen diepgang. Het zou voor elke
willekeurige gemeente geschreven
kunnen zijn." Hazelebach deelde
deze visie: "Het document is opge
steld voor een gemeente zonder
inwoners en zonder omgeving,
terwijl de nieuwe gemeente te ma
ken krijgt met mondige burgers
en tussen grote steden ligt. Daar is
niets over geschreven. Ik krijg het
gevoel dat dit stuk gedownload
is." Namens de stuurgroep liet bur
gemeester Van der Meer (Moor
drecht) weten de gevoelens van de
klankbordgroep te betreuren. "Ik
heb zelf het gevoel dat we redelijk
op koers liggen en dat het redelijk
goed gaat. We zijn bikkelhard aan
het werk," aldus Van der Meer. Ha
zelebach reageerde hierop: "Ik ge
loof dat u ons signaal niet begrijpt.
Ik kan niet beoordelen of u goed
bezig bent, omdat ik de informatie
niet krijg. Wij willen meedoen."
aanleiding van deze bijeenkomsten
komt er een ontwerpligplaatsen-
plan.
Bij de beoordeling van aanvragen om
ontheffing van het verbod om een
vaste ligplaats in te nemen, wordt
gekeken naar de gevolgen voor vei
ligheid van de scheepvaart. Daarbij
is bepalend of het innemen van een
ligplaats hinderlijk of gevaarlijk is
voor de doorgaande scheepvaart.
De minimaal noodzakelijke breedte
van de vaarweg hangt af van de ver
keersintensiteit op de vaarweg en
de grootte van de passerende sche
pen. Bij bochten, sluizen en bruggen
is een grotere breedte nodig omdat
daar manoeuvreerruimte nodig is.
Recent oordeelde de Raad van State
dat de provincie op juiste wijze uit
voering geeft aan het ligplaatsbe-
leid. Een aanvraag tot ontheffing
van het verbod tot het innemen
van een vaste ligplaats in het Mer-
wedekanaal nabij sluis Gorinchem
is op correcte gronden geweigerd.
De Raad van State heeft geoordeeld
dat de provincie na afweging van
alle belangen de juiste beslissing
heeft genomen. Op korte termijn
zal de provincie ook een nota Hand
having vaststellen. Hiermee heeft
de provincie meer handvatten om
het ligplaatsen beieid te handha
ven. De provincie heeft recent op
enkele vaarwegen een stickeractie
uitgevoerd om schippers te atten
deren op het afmeren op verkeerde
plaatsen.
In 2008 zal er consequent worden
gehandhaafd en zal de nadruk op
bepaalde vaarwegtrajecten liggen.
Tevens is het de bedoeling dat er
een aantal extra controles zullen
plaatsvinden, waarbij onder meer
gelet wordt op vaarsnelheden en
het illegaal liglaats innemen.
Regio - De provincie Zuid-Holland is bezig met het opstellen van een
nieuw ligplaatsbeleid. Bureau Nefkens inventariseert daarvoor vanaf
haif maart bij gemeenten, waterschappen en belangenorganisaties wel
ke behoeften er zijn op het gebied van voorzieningen voor beroeps- en
recreatievaart en ligplaatsen.
Op dit moment is het voor gebrui
kers van de vaarweg vanwege de
onbekendheid met provinciale wet
geving en verscheidenheid aan in
richting van de vaarweg niet altijd
eenvoudig te achterhalen wat waar
wel of niet mag. Dit voor de provin
cie aanleiding om het ligplaatsbe
leid anders vorm te geven. Er wordt
een algemeen ligplaatsverbod in
gesteld en met borden wordt aan
gegeven waar het aanmeren wel is
toegestaan. De planning is dat Ge
deputeerde Staten het nieuwe lig
plaatsbeleid medio 2008 vaststelt.
Het plaatsen van de borden zal ver
volgens vanaf 2009 gebeuren.
De provincie heeft een belangrijke
taak in het bevorderen van de vei
ligheid van de scheepvaart en de in
standhouding en bruikbaarheid van
de vaarweg. Daarvoor is een goed,
duidelijk en handhaafbaar ligplaats
beleid belangrijk. Het belang van
een veilige en vlotte doorvaart van
het scheepvaartverkeer groeit van
wege de toename van transport.
Als er veel loswallen en ligplaatsen
langs de vaarweg zijn, kan de door
vaart belemmerd worden.
In de tweede helft van maart over
legt de provincie Zuid-Holland met
gemeenten, waterschappen en be
langenorganisaties. In deze overleg
gen wordt geïnventariseerd waar de
huidige ligplaatsen zijn en welke vi
sie en opvattingen deze organisaties
hebben over ligplaatsen, loswallen
en natte bedrijvenbedrijventerrei-
nen nu en voor de toekomst. Naar
Voor gebruikers van Zuid-Hollandse vaarwegen is niet altijd duidelijk
wat wel of niet mag, en waar.