POLITIEK JALOERSMAKEND CIVIL SOCIETY FONDS BREED GEDRAGEN MAGERE JAREN BRENGEN BELEIDSPLANNEN NIET IN GEVAAR VOORLOPIG GEEN VERHOGING RIOOLHEFFING WEGENS SLECHT ONDERBOUWD VOORSTEL m rm tim COLLEGE ONTEVREDEN OVER CYCLUS GLASINZAMELING 1 WfA Waddinxveen Nieuwerkerk pagina 28 Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 25 juni 2008 Nieuwerkerk aan den IJssel - De commissie welzijn, cultuur en onderwijs be handelde op woensdagavond 18 juni de uitwerking van het plan voor het Civil Society fonds, een subsidiepot voor initiatieven die verbondenheid tussen bur gers versterkt. Er was veel steun voor het voorstel, slechts een enkele wanklank werd gehoord. Door Elias van der Plicht Sinds 1 januari 2007 is de Wet Maat schappelijke Ondersteuning (WMO) van kracht. De regering verwacht dat gemeenten via de WMO op een flexibe lere manier zorg kunnen verstrekken en hierbij een grotere inzet van mantelzor- gers en vrijwilligers kunnen realiseren. De WMO geeft gemeenten veel beleids vrijheid. Van deze vrijheid is in Nieuwer kerk gebruik gemaakt. In november 2006 heeft de PvdA-fractie een door de gehele raad gesteunde motie ingediend, waarmee het college werd opgeroepen een Civil Society fonds op te richten, dat past binnen de kaders van de WMO. Het idee achter het Civil Society fonds is dat er subsidie wordt verleent aan ini tiatieven die de onderlinge verbonden heid tussen burgers versterkt. De Civil Society is een maatschappij waarin de bevolking actief deelneemt aan sociale netwerken en verbanden en waar men verantwoordelijkheid neemt voor zich zelf en voor anderen. Per jaar zal 50.000 euro beschikbaar worden gesteld voor het nieuwe fonds. De commissieleden stonden achter de door het college uitgewerkte plannen voor de oprichting van het Civil Society fonds. Wel werden er enkele kantte keningen geplaatst. Zo wilde het CDA weten of degenen die subsidie zouden willen aanvragen wel voldoende hand leiding en houvast werd gegeven. Daar naast wilde het CDA evenals de CU/SGP helderheid over de criteria waarop de subsidieaanvragen zouden worden be oordeeld. Om te voorkomen dat sub sidie wordt verleend aan al bestaande voorzieningen deed de CU/SGP een pleidooi om aanvankelijk alleen subsidie te verstrekken aan vrijwilligersorganisa ties. De PvdA en VVD waren hier geen voorstander van. De VVD vroeg zich af of het noodzakelijk is dat het fonds het thema 'bruggen bouwen' meekrijgt. Gemeentebelangen had hetzelfde com mentaar en vond het thema betutte lend. Wethouder Venrooij constateerde dat dit haar liberale hart pijn deed. Ze beargumenteerde dat geprobeerd was om het fonds zo regelluw mogelijk te maken en er zou zorg worden gedragen voor een goede informatievoorziening over de mogelijkheid om subsidie uit het fonds aan te vragen. De wethouder wilde het fonds niet alleen voor vrijwil ligersorganisaties openstellen, maar maakte wel duidelijk dat in eerste in stantie terughoudend wordt opgetre den met het verstrekken van subsidies aan professionele organisaties. Voldaan meende Venrooij dat Nieuwerkerk met het Civil Society fonds op een unieke wijze experimenteert met de WMO. Venrooij gaf aan dat haar collega's uit andere gemeenten met enige jaloezie naar het initiatief kijken. Waddinxveen - Hoewel de gemeente de komende jaren waarschijnlijk de broekriem verder moet aantrekken, betekent de sombere kadernota niet dat de in 2007 gemaakte strategische keuzes niet uitgevoerd gaan worden. Zowel de commissie Bestuur en Mid delen als het college gaven aan dat het belangrijk is dat de strategische keuzes uitge voerd worden. Door Niels Raas De heer van Doorn (PCW) constateerde dat de straks de begroting in zijn geheel geba seerd zal zijn op de kadernota, maar uitte daarbij voorzichtigheid en noemde zelfs de mogelijkheid van een artikel 12 situatie. Een gemeente komt dan onder financieel toezicht van het rijk te staan. Van Doorn: "Bepaalde verhogingen worden niet mee genomen in de trendmatige belastingver hoging. Dit is pijnlijk voor de burger, maar anders moet de gemeente zelf 200.000 euro gaan betalen." Van Doorn overhan digde daarop aan wethouder Lont een do cument waarin een nieuwe manier wordt uitgelegd om de loon-prijs compensatie te berekenen. Van Doorn sprak lovend over het organiseren van een conferentie over de vermogenspositie van de gemeente. Met betrekking tot de Vrije Algemene Re serve (VAR) gaf van Doorn aan liever kri tisch te kijken naar andere uitgaven, dan de VAR aan te wenden. De heer Visscher (VVD) gaf aan dat het stuk het onmogelijk maakt integrale afwe gingen te maken, omdat het de nota een onvolledig beeld geeft over toekomstige uitgaven. Verder ergerde Visscher zich aan de inhuur van dure bureaus, zoals Bureau Wissing bij het ontwerpen van de Trian gel: "Bureau Wissing eist een bedrag van 700.000 euro, met daar bovenop nog eens een bedrag van 100.000 euro schade. Hoe leggen we dit aan de burger uit?" Wethou der Lont en de heer Beekman (CDA) deel den de kritiek van Visscher niet. Zij wezen erop dat de basis van het uiteindelijke plan Waddinxveen - De voorgestelde verhoging van de rioolheffing met 7,5 procent ging er bij de commissie Bestuur en Middelen absoluut niet in. De commissie is niet persé tegen, maar kon in het voorstel simpelweg geen enkele motivatie terugvinden waarom akkoord zou moeten gaan. Door Niels Raas De heer Beekman (CDA) ergerde zich zichtbaar aan de opbouw van het stuk. Beekman: "Het is één A4'tje. Er wordt gesproken over vele scenario's waar er één uit gekozen is, maar dit ene scenario wordt niet eens uitgelegd. Er staan geen zaken als onderzoeksresultaten of cijfers in Ik acht hiermee het stuk niet eens geschikt voor behandeling in de raad." Beekman merkte op dat de stijging met 7,5 procent inhoudt dat zaken die nu uit het beheerplan worden betaald nu naar het rioolrecht overgeheveld zullen wor den. Dit kan oplopen tot enkele tonnen. De heer Bos (WeWa) ergerde zich daarbij ook nog eens aan het feit dat er in het voorstel wordt verwezen naar een kran tenartikel. De heer van Doorn (PCW) gaf tenslotte aan dat indien een voorstel wordt aangenomen, het belangrijk is dat de vervuiler betaalt. Wethouder Lont gaf aan dat in de com missie Openbare Ruimte wel degelijk technische documenten met verschillende scenario's beschikbaar zijn gesteld. Lont legde daarna drie scenario's uit, maar ad viseerde de raad niet voor 1 januari het systeem waarbij de vervuiler betaalt in te voeren. De wethouder zette echter wel de commissie onder druk om akkoord te gaan met de verhoging van de heffing met 7,5 procent. Lont: "Als de raad niet akkoord gaat, ontstaat er een financieel probleem. Het begrotingstekort zou dan wel eens boven de één miljoen euro uit kunnen komen. Het alternatief is financiering via andere belastingen, zoals de OZB." De heer Beekman bleef bij zijn eis dat hij een duidelijk voorstel voor zijn neus wil hebben. Twee elementen zijn volgens Beekman belangrijk. Ten eerste is een hel der voorstel ook belangrijk voor de burger. Ook moet het systeem van de vervuiler be taalt bij iedere burger terug te vinden zijn. Burgemeester Roijers zette nog extra druk op de ketel door van de commissieleden te vragen of zij voor de behandeling van de kadernota aan willen geven hoe zij over het voorstel denken, zodat deze nog in de nota kan worden opgenomen. De heer van Berkesteijn (CDA) reageerde hierop furieus: "Mevrouw van Went noemde bij de behandeling van de jaarrekening dat we niet allemaal specialisten zijn, maar van dit voorstel is absoluut geen chocola te maken. Op basis van slecht voorbereide voorstellen ga ik geen besluit nemen." Wethouder Lont beloofde het voorstel in zichtelijk te maken voor de raad. Dit bete kent wel dat het voorstel pas in september verder behandeld zal worden. nog steeds afkomstig is van Wissing. De heer van Berkesteijn (CDA) constateerde daarbij ook nog eens dat de twee nieuwe ontwerpbureau's hun plannen binnen een half jaar gereed hadden en daarbij waar schijnlijk gebruik hebben gemaakt van ideeën van Wissing. Mevrouw van Went (D66) sprak over som bere jaren die de gemeente te wachten staan door de lastenverzwaringen. "Er zit bovendien nieuw beleid in de kluis met ge heimhouding, dus we gaan niet allen wet telijk verplicht nieuw beleid uitvoeren zo als in de kadernota staat," aldus van Went. Burgemeester Roijers verzekerde mevrouw van Went later dat het hierbij alleen gaat om voorstellen die het college graag wil, maar waar simpelweg geen geld voor is. Deze zijn opgeborgen om te voorkomen dat er onrust ontstaat. Mevrouw Stoffers (PvdA) constateerde dat waar vorig jaar strategische beleidskeuzes zijn gemaakt, in de kader nota de knelpun ten worden opgesomd. "Een groot knel punt is dat het onvermijdelijke, niet meer uit te stellen, beleid toeneemt. In de kader nota staan geen oplossingen, maar ik toon het volste begrip dat daar gewoon meer discussie voor nodig is," aldus Stoffers. De heer van der Velde (VVD) twijfelde of het strategisch beleid wel uit te voeren is. De heer van Berkesteijn gaf aan dat in de ka dernota nog steeds de strategische keuzes van 2007 staan. Deze moeten volgens van Berkesteijn nog steeds uitgevoerd worden, maar gaf aan dat er later nog over de dek king gepraat moet worden. Waddinxveen - De gemeente Waddinx veen is niet tevreden over de glasinza- meling door de firma Cyclus en zal daar om het contract niet verlengen. Dat liet Wethouder Lont weten tijdens de ver gadering van de commissie Ruimtelijke Ordening. Lont: "De afspraak is dat Cyclus 250 keer per jaar de glasbakken leegt, en extra op aanvraag van de gemeente, bijvoor beeld na de feestdagen, wanneer glas bakken extra vol zijn. Dit laatste doet Cyclus volgens ons niet consequent. Ook aan het schoonmaken rond de bak ken schort het nogal eens." Tevens liet Lont weten dat hij de indruk heeft dat het contract te duur is. Het glascontract met Cyclus staat los van an dere afspraken over afvalverwerking. Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2008 | | pagina 28