POLITIEK
JALOERSMAKEND CIVIL SOCIETY
FONDS BREED GEDRAGEN
MAGERE JAREN BRENGEN
BELEIDSPLANNEN NIET IN GEVAAR
VOORLOPIG GEEN VERHOGING RIOOLHEFFING
WEGENS SLECHT ONDERBOUWD VOORSTEL
m
rm
tim
COLLEGE ONTEVREDEN
OVER CYCLUS
GLASINZAMELING
1 WfA
Waddinxveen
Nieuwerkerk
pagina 28
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 25 juni 2008
Nieuwerkerk aan den IJssel - De commissie welzijn, cultuur en onderwijs be
handelde op woensdagavond 18 juni de uitwerking van het plan voor het Civil
Society fonds, een subsidiepot voor initiatieven die verbondenheid tussen bur
gers versterkt. Er was veel steun voor het voorstel, slechts een enkele wanklank
werd gehoord.
Door Elias van der Plicht
Sinds 1 januari 2007 is de Wet Maat
schappelijke Ondersteuning (WMO)
van kracht. De regering verwacht dat
gemeenten via de WMO op een flexibe
lere manier zorg kunnen verstrekken en
hierbij een grotere inzet van mantelzor-
gers en vrijwilligers kunnen realiseren.
De WMO geeft gemeenten veel beleids
vrijheid. Van deze vrijheid is in Nieuwer
kerk gebruik gemaakt. In november
2006 heeft de PvdA-fractie een door de
gehele raad gesteunde motie ingediend,
waarmee het college werd opgeroepen
een Civil Society fonds op te richten, dat
past binnen de kaders van de WMO.
Het idee achter het Civil Society fonds
is dat er subsidie wordt verleent aan ini
tiatieven die de onderlinge verbonden
heid tussen burgers versterkt. De Civil
Society is een maatschappij waarin de
bevolking actief deelneemt aan sociale
netwerken en verbanden en waar men
verantwoordelijkheid neemt voor zich
zelf en voor anderen. Per jaar zal 50.000
euro beschikbaar worden gesteld voor
het nieuwe fonds.
De commissieleden stonden achter de
door het college uitgewerkte plannen
voor de oprichting van het Civil Society
fonds. Wel werden er enkele kantte
keningen geplaatst. Zo wilde het CDA
weten of degenen die subsidie zouden
willen aanvragen wel voldoende hand
leiding en houvast werd gegeven. Daar
naast wilde het CDA evenals de CU/SGP
helderheid over de criteria waarop de
subsidieaanvragen zouden worden be
oordeeld. Om te voorkomen dat sub
sidie wordt verleend aan al bestaande
voorzieningen deed de CU/SGP een
pleidooi om aanvankelijk alleen subsidie
te verstrekken aan vrijwilligersorganisa
ties. De PvdA en VVD waren hier geen
voorstander van. De VVD vroeg zich af
of het noodzakelijk is dat het fonds het
thema 'bruggen bouwen' meekrijgt.
Gemeentebelangen had hetzelfde com
mentaar en vond het thema betutte
lend. Wethouder Venrooij constateerde
dat dit haar liberale hart pijn deed. Ze
beargumenteerde dat geprobeerd was
om het fonds zo regelluw mogelijk te
maken en er zou zorg worden gedragen
voor een goede informatievoorziening
over de mogelijkheid om subsidie uit
het fonds aan te vragen. De wethouder
wilde het fonds niet alleen voor vrijwil
ligersorganisaties openstellen, maar
maakte wel duidelijk dat in eerste in
stantie terughoudend wordt opgetre
den met het verstrekken van subsidies
aan professionele organisaties. Voldaan
meende Venrooij dat Nieuwerkerk met
het Civil Society fonds op een unieke
wijze experimenteert met de WMO.
Venrooij gaf aan dat haar collega's uit
andere gemeenten met enige jaloezie
naar het initiatief kijken.
Waddinxveen - Hoewel de gemeente de komende jaren waarschijnlijk de broekriem
verder moet aantrekken, betekent de sombere kadernota niet dat de in 2007 gemaakte
strategische keuzes niet uitgevoerd gaan worden. Zowel de commissie Bestuur en Mid
delen als het college gaven aan dat het belangrijk is dat de strategische keuzes uitge
voerd worden.
Door Niels Raas
De heer van Doorn (PCW) constateerde dat
de straks de begroting in zijn geheel geba
seerd zal zijn op de kadernota, maar uitte
daarbij voorzichtigheid en noemde zelfs
de mogelijkheid van een artikel 12 situatie.
Een gemeente komt dan onder financieel
toezicht van het rijk te staan. Van Doorn:
"Bepaalde verhogingen worden niet mee
genomen in de trendmatige belastingver
hoging. Dit is pijnlijk voor de burger, maar
anders moet de gemeente zelf 200.000
euro gaan betalen." Van Doorn overhan
digde daarop aan wethouder Lont een do
cument waarin een nieuwe manier wordt
uitgelegd om de loon-prijs compensatie te
berekenen. Van Doorn sprak lovend over
het organiseren van een conferentie over
de vermogenspositie van de gemeente.
Met betrekking tot de Vrije Algemene Re
serve (VAR) gaf van Doorn aan liever kri
tisch te kijken naar andere uitgaven, dan
de VAR aan te wenden.
De heer Visscher (VVD) gaf aan dat het
stuk het onmogelijk maakt integrale afwe
gingen te maken, omdat het de nota een
onvolledig beeld geeft over toekomstige
uitgaven. Verder ergerde Visscher zich aan
de inhuur van dure bureaus, zoals Bureau
Wissing bij het ontwerpen van de Trian
gel: "Bureau Wissing eist een bedrag van
700.000 euro, met daar bovenop nog eens
een bedrag van 100.000 euro schade. Hoe
leggen we dit aan de burger uit?" Wethou
der Lont en de heer Beekman (CDA) deel
den de kritiek van Visscher niet. Zij wezen
erop dat de basis van het uiteindelijke plan
Waddinxveen - De voorgestelde verhoging van de rioolheffing met 7,5 procent ging
er bij de commissie Bestuur en Middelen absoluut niet in. De commissie is niet persé
tegen, maar kon in het voorstel simpelweg geen enkele motivatie terugvinden waarom
akkoord zou moeten gaan.
Door Niels Raas
De heer Beekman (CDA) ergerde zich
zichtbaar aan de opbouw van het stuk.
Beekman: "Het is één A4'tje. Er wordt
gesproken over vele scenario's waar er
één uit gekozen is, maar dit ene scenario
wordt niet eens uitgelegd. Er staan geen
zaken als onderzoeksresultaten of cijfers
in Ik acht hiermee het stuk niet eens
geschikt voor behandeling in de raad."
Beekman merkte op dat de stijging met
7,5 procent inhoudt dat zaken die nu uit
het beheerplan worden betaald nu naar
het rioolrecht overgeheveld zullen wor
den. Dit kan oplopen tot enkele tonnen.
De heer Bos (WeWa) ergerde zich daarbij
ook nog eens aan het feit dat er in het
voorstel wordt verwezen naar een kran
tenartikel. De heer van Doorn (PCW) gaf
tenslotte aan dat indien een voorstel
wordt aangenomen, het belangrijk is dat
de vervuiler betaalt.
Wethouder Lont gaf aan dat in de com
missie Openbare Ruimte wel degelijk
technische documenten met verschillende
scenario's beschikbaar zijn gesteld. Lont
legde daarna drie scenario's uit, maar ad
viseerde de raad niet voor 1 januari het
systeem waarbij de vervuiler betaalt in te
voeren. De wethouder zette echter wel de
commissie onder druk om akkoord te gaan
met de verhoging van de heffing met 7,5
procent. Lont: "Als de raad niet akkoord
gaat, ontstaat er een financieel probleem.
Het begrotingstekort zou dan wel eens
boven de één miljoen euro uit kunnen
komen. Het alternatief is financiering via
andere belastingen, zoals de OZB."
De heer Beekman bleef bij zijn eis dat hij
een duidelijk voorstel voor zijn neus wil
hebben. Twee elementen zijn volgens
Beekman belangrijk. Ten eerste is een hel
der voorstel ook belangrijk voor de burger.
Ook moet het systeem van de vervuiler be
taalt bij iedere burger terug te vinden zijn.
Burgemeester Roijers zette nog extra druk
op de ketel door van de commissieleden te
vragen of zij voor de behandeling van de
kadernota aan willen geven hoe zij over
het voorstel denken, zodat deze nog in
de nota kan worden opgenomen. De heer
van Berkesteijn (CDA) reageerde hierop
furieus: "Mevrouw van Went noemde bij
de behandeling van de jaarrekening dat
we niet allemaal specialisten zijn, maar
van dit voorstel is absoluut geen chocola
te maken. Op basis van slecht voorbereide
voorstellen ga ik geen besluit nemen."
Wethouder Lont beloofde het voorstel in
zichtelijk te maken voor de raad. Dit bete
kent wel dat het voorstel pas in september
verder behandeld zal worden.
nog steeds afkomstig is van Wissing. De
heer van Berkesteijn (CDA) constateerde
daarbij ook nog eens dat de twee nieuwe
ontwerpbureau's hun plannen binnen een
half jaar gereed hadden en daarbij waar
schijnlijk gebruik hebben gemaakt van
ideeën van Wissing.
Mevrouw van Went (D66) sprak over som
bere jaren die de gemeente te wachten
staan door de lastenverzwaringen. "Er zit
bovendien nieuw beleid in de kluis met ge
heimhouding, dus we gaan niet allen wet
telijk verplicht nieuw beleid uitvoeren zo
als in de kadernota staat," aldus van Went.
Burgemeester Roijers verzekerde mevrouw
van Went later dat het hierbij alleen gaat
om voorstellen die het college graag wil,
maar waar simpelweg geen geld voor is.
Deze zijn opgeborgen om te voorkomen
dat er onrust ontstaat.
Mevrouw Stoffers (PvdA) constateerde dat
waar vorig jaar strategische beleidskeuzes
zijn gemaakt, in de kader nota de knelpun
ten worden opgesomd. "Een groot knel
punt is dat het onvermijdelijke, niet meer
uit te stellen, beleid toeneemt. In de kader
nota staan geen oplossingen, maar ik toon
het volste begrip dat daar gewoon meer
discussie voor nodig is," aldus Stoffers. De
heer van der Velde (VVD) twijfelde of het
strategisch beleid wel uit te voeren is. De
heer van Berkesteijn gaf aan dat in de ka
dernota nog steeds de strategische keuzes
van 2007 staan. Deze moeten volgens van
Berkesteijn nog steeds uitgevoerd worden,
maar gaf aan dat er later nog over de dek
king gepraat moet worden.
Waddinxveen - De gemeente Waddinx
veen is niet tevreden over de glasinza-
meling door de firma Cyclus en zal daar
om het contract niet verlengen. Dat liet
Wethouder Lont weten tijdens de ver
gadering van de commissie Ruimtelijke
Ordening.
Lont: "De afspraak is dat Cyclus 250 keer
per jaar de glasbakken leegt, en extra
op aanvraag van de gemeente, bijvoor
beeld na de feestdagen, wanneer glas
bakken extra vol zijn. Dit laatste doet
Cyclus volgens ons niet consequent.
Ook aan het schoonmaken rond de bak
ken schort het nogal eens."
Tevens liet Lont weten dat hij de indruk
heeft dat het contract te duur is. Het
glascontract met Cyclus staat los van an
dere afspraken over afvalverwerking.
Op deze pagina politieke onderwerpen in de samenleving. Deze pagina wordt samengesteld onder redactie en verantwoordelijkheid van medewerkers van het Hart van Holland