GEMEENTE EN BEWONERS PAKKEN VERKEERSPERIKELEN OUDE DORP AAN
VRIJWILLIGERS SPEELTUIN HALEN
RUIM 500 HANDTEKENINGEN OP
VOOR VEILIGERE OVERSTEEKPLAATS
MILIEUVERGUNNING VAN DALEN
NIEUWERKERK VERNIETIGD
FIETSENSTALLING EN TRAP
'OFFICIEEL' IN GEBRUIK GENOMEN
KERKDIENSTEN
ZONDAG 20 JULI
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 16 juli 2008
pagina 19
m d:: /-JI+ l^-N r n -iltnrno+iO'f
Nieuwerkerk aan den IJssel - ledereen die wel eens het Oude Dorp in
Nieuwerkerk heeft bezocht, is bekend met de geringe parkeergelegen
heid en de nauwe straten, wat vooral problematisch is als er vrachtwa
gens laden en lossen. Om deze problemen op te lossen heeft de gemeen
te de hulp van het adviesbureau XTNT (experts in traffic and transport)
en de bewoners en winkeliers ingeroepen.
Door Marlonneke Willemsen
In een eerder stadium zijn de be
trokkenen en de medewerkers
van het adviesbureau bij elkaar
gekomen om te bespreken waar
de grootste problemen liggen. Op
9 juli is er een tweede informa
tieavond georganiseerd, waarop
XTNT een aantal mogelijke oplos
singen aan de betrokkenen heeft
voorgelegd.
Op 9 juli opende wethouder van
Loon de tweede informatiebijeen
komst: "Vanavond kunt u kijken
wat het adviesbureau met uw input
van de vorige bijeenkomst gedaan
heeft. Ze zullen een aantal oplos
singsrichtingen aan u voorleggen,
zodat u uw mening hierover kunt
geven. Het gaat dan ook niet om
een definitief plan, maar ze heb
ben geprobeerd om met een zo
goed mogelijk voorstel te komen."
Bureau XTNT bracht de belang
rijkste knelpunten in kaart: zo
ontbreken in de Torenstraat en de
Kerklaan de markeringen van de
parkeervlakken, waardoor de ge
parkeerde auto's vaak te veel plek
innemen. Door deze markeringen
aan te brengen kunnen er extra
parkeerplaatsen ontstaan. Een an
der probleem is de te krappe par
keerplaatsen in de Smederijstraat.
Om dit op te lossen zouden er twee
stoeptegels weggehaald kunnen
worden om de vakken breder te
maken. Er is ook een probleem met
het laden en lossen van vrachtwa
gens op de Kerklaan. Deze blok
keren regelmatig het verkeer. Dit
zou kunnen worden opgelost met
een laad- en loszone, waar bijvoor
beeld alleen tussen 7 en 9 uur 's
ochtends vrachtwagens mogen
komen. Ook moet er aandacht
worden besteed aan parkeerplaat
sen van het personeel van de on
dernemingen in het Oude Dorp.
Zij parkeren op dit moment op de
weinige klantenparkeerplaatsen
die er zijn. Door buiten het Oude
Dorp extra parkeerplaatsen voor
langdurig parkeren aan te leggen,
zou de parkeerdruk in het Oude
Dorp zelf kunnen afnemen.
Liever op de fiets
Een grote ergernis voor velen is de
zogenaamde "Kiss and Ride" strook
voor de Jenaplanschool de Terp. De
huidige situatie leidt tot een erg
slechte verkeerscirculatie. Er zijn
te weinig parkeerplaatsen en op
deze locatie is vooral de veiligheid
van de kinderen, die op de fiets
of te voet naar school komen, erg
belangrijk. Voor dit probleem zijn
een aantal mogelijke oplossingen
bedacht. Zo zou de "Kiss and Ride"
strook kunnen worden ingericht
als een normale parkeerplaats. Dit
zou op drie verschillende manieren
kunnen gebeuren; met parkeer
plaatsen langs de weg (zoals ze nu
zijn), met haaks parkeren of met
visgraatparkeren (schuine parkeer
plaatsen). Bij dit laatste alternatief
zou de weg, waar nu de "Kiss and
Ride" strook ligt, eenrichtingsver
keer moeten worden. Daarnaast
zou het op de fiets naar school
gaan gestimuleerd moeten wor
den, met bijvoorbeeld een nieuwe
fietsenstalling bij de school.
Kusje en rijden
Na de presentatie werden de aan
wezigen in drie groepjes verdeeld.
In elke groepje werden, onder
leiding van een medewerker van
XTNT, de problemen van een be
paald gedeelte van het Oude Dorp
met de betrokkenen besproken.
Het groepje dat zich bezighield met
de problemen rond de Torenstraat
bestond uit een aantal inwoners
van deze straat, de eigenaren van
Bakkerij De Hoed en dochters, wet
houder van Loon en een vertegen
woordiger van de oudervereniging
van De Terp. Als eerste werden
de mogelijke oplossingen voor de
"Kiss and Ride" strook besproken.
Alle aanwezigen waren het er over
eens dat de opties met haaks- en
visgraatparkeren veel te gevaar
lijk voor de schoolkinderen zijn;
er moet bij deze opties achteruit
weggereden worden, waarbij er
een grote kans is dat een kind, dat
lopend of op de fiets naar school is
gekomen, wordt aangereden. Men
vond het wel een goede optie om
de "Kiss and Ride" strook in een
gewone parkeerplaats langs de
weg te veranderen. Op deze ma
nier kan er de rest van de dag ook
geparkeerd worden. De aanwe
zigen waren er ook voorstanders
van om de weg bij de "Kiss and
Ride" strook eenrichtingsverkeer
te maken. Hierdoor zal de door-
parkeren in het Oude Dorp is zeker op zaterdag
geen onverdeeld genoegen.
stroming van het verkeer en de
veiligheid verbeteren. Daarnaast
werd er voorgesteld om de bankjes
bij de school weg te halen, omdat
die veel overlast van hangjongeren
veroorzaken. Dit zou ook weer een
extra parkeerplaats kunnen ople
veren.
Tijdens de besprekingen werden
alle opmerkingen opgeschreven,
zodat XTNT hiermee aan de slag
kan gaan. Uiteindelijk wordt alle
informatie verwerkt in een voor
stel dat wordt voorgelegd aan het
college van B&W. Dat moet dan
beslissen over de definitieve oplos
singen. Maar tot die tijd is de ge
meente blij met alle suggesties.
Nieuwerkerk aan den IJssel - Vrijwilligers van speeltuinvereniging de
IJsselkids, hebben op donderdag 10 juli onder leiding van voorzitster
Nel van Rijn, aan wethouder van Loon een petitie aangeboden met
betrekking tot de veiligheid van de oversteekplaats bij de speeltuin. In
totaal zijn er meer dan vijfhonderd handtekeningen opgehaald.
Den Haag/Nieuwerkerk aan den IJssel - De provincie Zuid-Holland mag
een nieuwe milieuvergunning gaan maken voor schrootverwerker Van
Dalen in Nieuwerkerk. De Raad van State vernietigde woensdag de
vergunning van Van Dalen vanwege de slechte regeling tegen geluids
overlast.
De Raad erkende daarmee een aan
tal bezwaren dat was ingediend
door buurtbewoonster W. Mare-
lis en de vereniging Schanspolder
uit Ouderkerk. Het is niet de eer
ste keer dat de Raad de provincie
op de vingers tikt in deze kwestie.
Buurvrouw Marelis is al jaren bezig
met procedures tegen de overlast
van Van Dalen. Ook dit keer blijkt
dat de provincie te aardig is voor
Van Dalen en de overlast bij om
wonenden aan zijn laars lapt.
Voor een aantal activiteiten con
stateerde de provincie dat de nor
men worden overtreden. Maar de
provincie stond dit toe, omdat het
niet redelijk is om Van Dalen har
der aan te pakken. Om wel te vol
doen aan de eisen zou Van Dalen
bijvoorbeeld veel moeten investe
ren.
De nieuwe vergunning werd ver
leend vanwege uitbreiding van
de activiteiten van Van Dalen. Zo
mogen er onder meer schepen
worden gelost en geladen tijdens
de avond en de nacht. Ook wordt
er een nieuwe installatie gebruikt
voor het vernietigen van auto
wrakken.
Marelis klaagde al eerder over
proeven met die installatie, die er
voor moeten zorgen dat er geen
explosies kunnen plaatsvinden van
gasflessen en gastanks. De Raad
van State vindt dat de provincie de
activiteiten van de installatie niet
goed heeft geregeld, waardoor
misschien toch explosies kunnen
ontstaan. Verder vindt de Raad
dat de provincie te gemakkelijk
heeft besloten dat Van Dalen niet
aan alle geluidsnormen hoeft te
voldoen. Volgens de Raad had de
provincie beter onderzoek moeten
doen om een versoepeling van de
normen te kunnen rechtvaardi
gen.
Nieuwerkerk aan den IJssel - Het
voltallige college van Burgemeester
en wethouders van heeft dinsdag
8 juli de nieuwe fietsenstalling en
trap bij Molen Wind lust'officieel' in
gebruik genomen. Het college was
in verband met de maandelijkse
wijkschouw bereid om op
uitnodiging van het bestuur van de
Stichting Molen Kortenoord ook
een kijkje te nemen bij de molen.
Daar kreeg zij eerst een lunch
aangeboden in de theeschenkerij
van Dagcentrum Korenaer. Hierna
werd een rondvaart gemaakt
over de Hollandsche IJssel met de
rondvaartboot Libra. Tot slot werd
de fietsenstalling en de nieuwe
trap bekeken, waarmee het
'werkbezoek' werd afgesloten.
Wethouder van Loon belooft snel actie te ondernemen.
Door Marlonneke Willemsen
Volgens Nel van Rijn is de huidige
situatie erg gevaarlijk. "Door de
stuiken zijn de kinderen bijna niet
zichtbaar en op de weg wordt erg
hard gereden. De situatie wordt
nog verergerd door de ligging van
het fietspad. Dat moet ook wor
den overgestoken en hier wordt
niet alleen hard gefietst, maar er
rijden ook brommers overheen.
We zijn blij dat er tot nu toe nog
geen grote ongelukken gebeurd
zijn, maar de situatie moet snel
veranderen."
Wethouder van Loon zei blij te
zijn met het initiatief. "Het is be
langrijk dat gevaarlijke verkeers
situaties bij ons gemeld worden,
vooral als het om kinderen gaat.
We zullen jullie voorstellen voor
een mogelijke oplossing meene
men. Ik heb vanochtend met de
medewerkers van de afdeling
verkeer gepraat en we gaan snel
actie ondernemen. Na de va
kantie gaan we een uitgebreid
verkeersonderzoek uitvoeren.
Hierdoor krijgen we inzicht in de
hoeveelheid verkeer, de soorten
verkeer die op de weg rijden en
hun snelheid. Naar aanleiding
hiervan zullen we een geschikte
oplossing zoeken en die ook zo
snel mogelijk uitvoeren."
Nieuwerkerk aan den IJssel
Herv.Gem. Oude Kerk 9.30 uur ds.
G. Lustig en 18.45 uur kand. T.L.J.
Bos. Herv.Gem. Nieuwe Kerk 9.30
uur kand. T.L.J. Bos en 17.00 uur
kand. A. ten Brinke. Prot.Gem.
9.30 uur mw.ds. M. Verschoor in
Ontmoetingscentrum.
Kwadraad
Algemeen Maatschappijk Werk.
Inloop- en telefonisch spreek
uur: Oranjepad 2, Nieuwerkerk
aan den IJssel. Elke maandag tot
en met donderdag tussen 09.00
en 10.00 uur. Telefoonnummer:
0900-1202150 (lokaal tarief) of
0182-594710. Zie ook info@stich-
tingkwadraad.nl en www.stich-
tingkwadraad.nl. Wie buiten
kantoren dringend hulp nodig
heeft van het maatschappelijk
werk, kan terecht bij de Bereik
baarheid Buiten Kantooruren
(BBK) op 0182-594935.