GEMEENTE EN BEWONERS PAKKEN VERKEERSPERIKELEN OUDE DORP AAN VRIJWILLIGERS SPEELTUIN HALEN RUIM 500 HANDTEKENINGEN OP VOOR VEILIGERE OVERSTEEKPLAATS MILIEUVERGUNNING VAN DALEN NIEUWERKERK VERNIETIGD FIETSENSTALLING EN TRAP 'OFFICIEEL' IN GEBRUIK GENOMEN KERKDIENSTEN ZONDAG 20 JULI Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 16 juli 2008 pagina 19 m d:: /-JI+ l^-N r n -iltnrno+iO'f Nieuwerkerk aan den IJssel - ledereen die wel eens het Oude Dorp in Nieuwerkerk heeft bezocht, is bekend met de geringe parkeergelegen heid en de nauwe straten, wat vooral problematisch is als er vrachtwa gens laden en lossen. Om deze problemen op te lossen heeft de gemeen te de hulp van het adviesbureau XTNT (experts in traffic and transport) en de bewoners en winkeliers ingeroepen. Door Marlonneke Willemsen In een eerder stadium zijn de be trokkenen en de medewerkers van het adviesbureau bij elkaar gekomen om te bespreken waar de grootste problemen liggen. Op 9 juli is er een tweede informa tieavond georganiseerd, waarop XTNT een aantal mogelijke oplos singen aan de betrokkenen heeft voorgelegd. Op 9 juli opende wethouder van Loon de tweede informatiebijeen komst: "Vanavond kunt u kijken wat het adviesbureau met uw input van de vorige bijeenkomst gedaan heeft. Ze zullen een aantal oplos singsrichtingen aan u voorleggen, zodat u uw mening hierover kunt geven. Het gaat dan ook niet om een definitief plan, maar ze heb ben geprobeerd om met een zo goed mogelijk voorstel te komen." Bureau XTNT bracht de belang rijkste knelpunten in kaart: zo ontbreken in de Torenstraat en de Kerklaan de markeringen van de parkeervlakken, waardoor de ge parkeerde auto's vaak te veel plek innemen. Door deze markeringen aan te brengen kunnen er extra parkeerplaatsen ontstaan. Een an der probleem is de te krappe par keerplaatsen in de Smederijstraat. Om dit op te lossen zouden er twee stoeptegels weggehaald kunnen worden om de vakken breder te maken. Er is ook een probleem met het laden en lossen van vrachtwa gens op de Kerklaan. Deze blok keren regelmatig het verkeer. Dit zou kunnen worden opgelost met een laad- en loszone, waar bijvoor beeld alleen tussen 7 en 9 uur 's ochtends vrachtwagens mogen komen. Ook moet er aandacht worden besteed aan parkeerplaat sen van het personeel van de on dernemingen in het Oude Dorp. Zij parkeren op dit moment op de weinige klantenparkeerplaatsen die er zijn. Door buiten het Oude Dorp extra parkeerplaatsen voor langdurig parkeren aan te leggen, zou de parkeerdruk in het Oude Dorp zelf kunnen afnemen. Liever op de fiets Een grote ergernis voor velen is de zogenaamde "Kiss and Ride" strook voor de Jenaplanschool de Terp. De huidige situatie leidt tot een erg slechte verkeerscirculatie. Er zijn te weinig parkeerplaatsen en op deze locatie is vooral de veiligheid van de kinderen, die op de fiets of te voet naar school komen, erg belangrijk. Voor dit probleem zijn een aantal mogelijke oplossingen bedacht. Zo zou de "Kiss and Ride" strook kunnen worden ingericht als een normale parkeerplaats. Dit zou op drie verschillende manieren kunnen gebeuren; met parkeer plaatsen langs de weg (zoals ze nu zijn), met haaks parkeren of met visgraatparkeren (schuine parkeer plaatsen). Bij dit laatste alternatief zou de weg, waar nu de "Kiss and Ride" strook ligt, eenrichtingsver keer moeten worden. Daarnaast zou het op de fiets naar school gaan gestimuleerd moeten wor den, met bijvoorbeeld een nieuwe fietsenstalling bij de school. Kusje en rijden Na de presentatie werden de aan wezigen in drie groepjes verdeeld. In elke groepje werden, onder leiding van een medewerker van XTNT, de problemen van een be paald gedeelte van het Oude Dorp met de betrokkenen besproken. Het groepje dat zich bezighield met de problemen rond de Torenstraat bestond uit een aantal inwoners van deze straat, de eigenaren van Bakkerij De Hoed en dochters, wet houder van Loon en een vertegen woordiger van de oudervereniging van De Terp. Als eerste werden de mogelijke oplossingen voor de "Kiss and Ride" strook besproken. Alle aanwezigen waren het er over eens dat de opties met haaks- en visgraatparkeren veel te gevaar lijk voor de schoolkinderen zijn; er moet bij deze opties achteruit weggereden worden, waarbij er een grote kans is dat een kind, dat lopend of op de fiets naar school is gekomen, wordt aangereden. Men vond het wel een goede optie om de "Kiss and Ride" strook in een gewone parkeerplaats langs de weg te veranderen. Op deze ma nier kan er de rest van de dag ook geparkeerd worden. De aanwe zigen waren er ook voorstanders van om de weg bij de "Kiss and Ride" strook eenrichtingsverkeer te maken. Hierdoor zal de door- parkeren in het Oude Dorp is zeker op zaterdag geen onverdeeld genoegen. stroming van het verkeer en de veiligheid verbeteren. Daarnaast werd er voorgesteld om de bankjes bij de school weg te halen, omdat die veel overlast van hangjongeren veroorzaken. Dit zou ook weer een extra parkeerplaats kunnen ople veren. Tijdens de besprekingen werden alle opmerkingen opgeschreven, zodat XTNT hiermee aan de slag kan gaan. Uiteindelijk wordt alle informatie verwerkt in een voor stel dat wordt voorgelegd aan het college van B&W. Dat moet dan beslissen over de definitieve oplos singen. Maar tot die tijd is de ge meente blij met alle suggesties. Nieuwerkerk aan den IJssel - Vrijwilligers van speeltuinvereniging de IJsselkids, hebben op donderdag 10 juli onder leiding van voorzitster Nel van Rijn, aan wethouder van Loon een petitie aangeboden met betrekking tot de veiligheid van de oversteekplaats bij de speeltuin. In totaal zijn er meer dan vijfhonderd handtekeningen opgehaald. Den Haag/Nieuwerkerk aan den IJssel - De provincie Zuid-Holland mag een nieuwe milieuvergunning gaan maken voor schrootverwerker Van Dalen in Nieuwerkerk. De Raad van State vernietigde woensdag de vergunning van Van Dalen vanwege de slechte regeling tegen geluids overlast. De Raad erkende daarmee een aan tal bezwaren dat was ingediend door buurtbewoonster W. Mare- lis en de vereniging Schanspolder uit Ouderkerk. Het is niet de eer ste keer dat de Raad de provincie op de vingers tikt in deze kwestie. Buurvrouw Marelis is al jaren bezig met procedures tegen de overlast van Van Dalen. Ook dit keer blijkt dat de provincie te aardig is voor Van Dalen en de overlast bij om wonenden aan zijn laars lapt. Voor een aantal activiteiten con stateerde de provincie dat de nor men worden overtreden. Maar de provincie stond dit toe, omdat het niet redelijk is om Van Dalen har der aan te pakken. Om wel te vol doen aan de eisen zou Van Dalen bijvoorbeeld veel moeten investe ren. De nieuwe vergunning werd ver leend vanwege uitbreiding van de activiteiten van Van Dalen. Zo mogen er onder meer schepen worden gelost en geladen tijdens de avond en de nacht. Ook wordt er een nieuwe installatie gebruikt voor het vernietigen van auto wrakken. Marelis klaagde al eerder over proeven met die installatie, die er voor moeten zorgen dat er geen explosies kunnen plaatsvinden van gasflessen en gastanks. De Raad van State vindt dat de provincie de activiteiten van de installatie niet goed heeft geregeld, waardoor misschien toch explosies kunnen ontstaan. Verder vindt de Raad dat de provincie te gemakkelijk heeft besloten dat Van Dalen niet aan alle geluidsnormen hoeft te voldoen. Volgens de Raad had de provincie beter onderzoek moeten doen om een versoepeling van de normen te kunnen rechtvaardi gen. Nieuwerkerk aan den IJssel - Het voltallige college van Burgemeester en wethouders van heeft dinsdag 8 juli de nieuwe fietsenstalling en trap bij Molen Wind lust'officieel' in gebruik genomen. Het college was in verband met de maandelijkse wijkschouw bereid om op uitnodiging van het bestuur van de Stichting Molen Kortenoord ook een kijkje te nemen bij de molen. Daar kreeg zij eerst een lunch aangeboden in de theeschenkerij van Dagcentrum Korenaer. Hierna werd een rondvaart gemaakt over de Hollandsche IJssel met de rondvaartboot Libra. Tot slot werd de fietsenstalling en de nieuwe trap bekeken, waarmee het 'werkbezoek' werd afgesloten. Wethouder van Loon belooft snel actie te ondernemen. Door Marlonneke Willemsen Volgens Nel van Rijn is de huidige situatie erg gevaarlijk. "Door de stuiken zijn de kinderen bijna niet zichtbaar en op de weg wordt erg hard gereden. De situatie wordt nog verergerd door de ligging van het fietspad. Dat moet ook wor den overgestoken en hier wordt niet alleen hard gefietst, maar er rijden ook brommers overheen. We zijn blij dat er tot nu toe nog geen grote ongelukken gebeurd zijn, maar de situatie moet snel veranderen." Wethouder van Loon zei blij te zijn met het initiatief. "Het is be langrijk dat gevaarlijke verkeers situaties bij ons gemeld worden, vooral als het om kinderen gaat. We zullen jullie voorstellen voor een mogelijke oplossing meene men. Ik heb vanochtend met de medewerkers van de afdeling verkeer gepraat en we gaan snel actie ondernemen. Na de va kantie gaan we een uitgebreid verkeersonderzoek uitvoeren. Hierdoor krijgen we inzicht in de hoeveelheid verkeer, de soorten verkeer die op de weg rijden en hun snelheid. Naar aanleiding hiervan zullen we een geschikte oplossing zoeken en die ook zo snel mogelijk uitvoeren." Nieuwerkerk aan den IJssel Herv.Gem. Oude Kerk 9.30 uur ds. G. Lustig en 18.45 uur kand. T.L.J. Bos. Herv.Gem. Nieuwe Kerk 9.30 uur kand. T.L.J. Bos en 17.00 uur kand. A. ten Brinke. Prot.Gem. 9.30 uur mw.ds. M. Verschoor in Ontmoetingscentrum. Kwadraad Algemeen Maatschappijk Werk. Inloop- en telefonisch spreek uur: Oranjepad 2, Nieuwerkerk aan den IJssel. Elke maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 10.00 uur. Telefoonnummer: 0900-1202150 (lokaal tarief) of 0182-594710. Zie ook info@stich- tingkwadraad.nl en www.stich- tingkwadraad.nl. Wie buiten kantoren dringend hulp nodig heeft van het maatschappelijk werk, kan terecht bij de Bereik baarheid Buiten Kantooruren (BBK) op 0182-594935.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2008 | | pagina 19