fietsklaar.nl H EEMSKERK "EEN ADEQUATE INFRASTRUCTUUR IS NET ZO BELANGRIJK ALS EEN GOEDE BLOEDSOMLOOP" MODE MET MEERWAARDE BIJ WERELDWINKEL VOORTGANG WONINGBOUW ZUID-HOLLAND INSTALLATIETECHNIEK de Haij van der Wende advocaten ZUIDPLAS Dé mobiele fietsenmaker NIEUWBOUW- EN BESTAANDE WONINGEN, RENOVATIES, BADKAMERS, KEUKENS, WINKELS EN BEDRIJFSPANDEN SANITAIR O ELEKTRA CM. WATER P* DAKWERK Westbaan 276 - Moordrecht (Gouwepark) - tel. 0182 6308991 info@heemskerkinstallatie.nl - www.heemskerkinstallatie.nl Thuis in de regio. Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 23 juli 2008 pagina 3 Nieuwerkerk aan den IJssel - De recente toekenning van de hoogste onderscheiding van Zuid-Holland, de Gouden Lis, betekende voor VVD- statenlid Ronald Waterman absoluut niet dat zijn klus geklaard is. Op woensdag 16 juli hield Waterman in de Batavier een uitgebreid betoog waar hij inging op de noodzaak van een duurzame adequate infrastruc tuur in Nederland. Dit deed hij met ondersteuning van keiharde cijfers. Door Niels Raas "Een adequate infrastructuur voor personen, goederen en informatie is net zo belangrijk als een goede bloedsomloop", meende Water man. Vervolgens lichtte Waterman de situatie toe met cijfers "We moeten ons niet baseren op geleu ter, maar op harde feiten. In 2002 werd 76 procent van het aantal afgelegde kilometers door Neder landers afgelegd met de auto. 77 procent van de Nederlanders heeft één of meer auto's. Over de tijd vertaalt zich dit in een S-curve. Dit betekent dat de groei steeds min der snel gaat," legt Waterman uit. De oplossing voor het wegenpro bleem ligt niet alleen in de aanpak van het wegennet zelf. Waterman: "Ik pleit voor een én-én-én-én-be- leid Een fiets is altijd beschikbaar, brengt je van A naar B, is spotgoed koop, gezond en milieuvriendelijk. De trein is een fantastisch vervoer middel tussen de zestig grootste steden. De hoofdader moet daar om minstens viersporig zijn." Uiteindelijk komt Waterman toch weer bij het wegennet. Waterman spreekt over een publiek geheim. In 1997 was het gemeentenet 105.000 kilometer lang. In dat jaar was de gezamenlijke lengte van het provinciale en rijkswegennet 9550 kilometer. Dit gemeentelijke wegennet nam ook in 2005 met 763 kilometer toe. Waterman: "Tegenover dit snelgroeiende ge meentenet staat een volstrekt ach terblijvende basiscapaciteit van het provinciale en rijkswegennet. Deze basiscapaciteit moet toereikend worden gemaakt. Bij de grote ste den moeten ringwegen komen met voldoende insteekmogelijkhe- den en verkeerscirculatieplannen. Kruispunten moeten tenslotte ver vangen worden om de doorstro ming ten behoeve van veiligheid en milieu te bevorderen." Water man vergeleek de situatie met een zandloper. Hoe smaller het verbin dende buisje is, hoe minder korrel tjes (auto's) er van A naar B gaan. Waterman heeft na analyse van de knelpunten in totaal 400 kilometer rijkswegen geïdentificeerd die ver breed moeten worden en noem de als belangrijkste prioriteit de voltooiing van de A4. Waterman houdt bij de voltooiing van deze weg ook rekening met het milieu, door de ontbrekende stukken on dergronds en verdiept aan te leg gen en met de aanleg van ecopas- sages in Midden-Delftland. Waterman nam vervolgens de kri tiek van zijn 'dierbare vrienden ter linkerzijde' op de korrel. "Deze partijen beweren dat heel Neder land door verbreding geasfalteerd gaat worden. Hier zijn twee mislei dende factoren in het spel. Als je op de weg kijkt moet je continu voor- Zevenhuizen-Moerkapelle - In veei ontwikkelingslanden wer ken duizenden mannen, vrou wen en kinderen in de textiel- en kledingindustrie. Ze verdienen een schamel inkomen, vaak on der mensonwaardige arbeidsom standigheden, en zijn afhankelijk van machtige ondernemingen of malafide tussenpersonen. Een groeiend aantal arbeiders or ganiseert zich tegenwoordig in coöperaties om de afhankelijk heid te doorbreken. Hun stoffen en kieding verkopen ze voor een eerlijke prijs aan zelfgekozen or ganisaties in eigen land, die recht streeks contact onderhouden met importeurs in het buitenland. Zo hebben ze een kans om actief te werken aan verbetering van hun leef- en werkomstandigheden. De producten die geleverd worden zijn bovendien mens- en milieu vriendelijk, door het gebruik van biologische verven en het mini maliseren of zelfs vermijden van giftige insectenverdelgers op de katoenplantages. Een gedeelte van het assortiment draagt dan ook het EKO-keurmerk. Wereldmodewinkels, zoals Rappa in Pijnacker verkopen deze milieu vriendelijke stoffen en kleding. Wereldwinkel Z-M werkt nauw samen met Rappa en heeft deze mode met meerwaarde in het as sortiment. VVD-statenlid Waterman roept op tot duurzame infrastructuur. uit kijken. Hierdoor lijkt het alsof er veel meer asfalt is. Ten tweede zijn snelwegen op kaarten veel breder gemaakt dan in werkelijk heid. Dit is voor de duidelijkheid. Als je 400 kilometer rijksweg en 800 kilometer provinciale weg ver breedt, kost dit maar 0,03 procent van het oppervlak van Nederland," legt Waterman uit. Het argument dat je kunt blijven verbreden gaat volgens Waterman niet op, gezien de S-curve. De Randstad is volgens Waterman een meerkernige net werk-deltametropool. Voor een oplossing moet dus niet gekeken worden naar aangesloten steden als Parijs of Londen, maar naar ge fragmenteerde gebieden als het Ruhrgebied en de Vlaamse Ruit. Flankerend beleid als transferia en elektronische wegsignalering is volgens Waterman goed, maar mag niet als excuus worden ge bruikt om niets aan de basiscapa citeit van het hoofdwegennet te doen. Ook de transportwegen zijn van groot belang. Niet alleen voor de aanvoer van goederen, maar ook voor klanten. Waterman: "Mijn dierbare vrienden ter linkerzijde wilden ooit een IKEA bij Rotter- dam-Alexandrium neerzetten, want dan moesten mensen gebruik maken van het openbaar vervoer. Ik vraag me dan af: hoe ga je dan met je stapelbed de metro in?" Behalve op de weg moet ook het vaarwegennet op orde gebracht en onderhouden worden, spoor wegen als de Betuwelijn voltooid worden en moeten er meer pijp en buisleidingen aangelegd wor den. Met betrekking tot milieu gaf Waterman aan dat het belangrijk is om methoden te ontwikkeling die tegelijkertijd de economie ver sterken en het milieu verbeteren. Waterman noemt als voorbeeld fijnstof: "Volgens velen is fijnstof nog steeds een ernstig probleem Sinds 1980 is de hoeveelheid fijn stof in de lucht echter met 77 pro cent afgenomen. Dit komt door modernere auto's en het verdwij nen van oudere auto's." In de ber men langs wegen, oevers en taluds van spoorwegen bevinden zich volgens Waterman 60.000 hectare aan potentiële natuurgebieden, waar met een juist maaibeleid tal van wilde planten en bloemen in staat zouden moeten zijn zich te nestelen. Tenslotte rekende Wa terman af met rekeningrijden: "In 2003 bedroegen de geschatte rijks inkomsten uit wegverkeer bijna 15 miljard euro. De uitgaven voor de wegen bedroegen 6,5 miljard euro. Het restbedrag van 8,5 miljard aan opbrengsten gaat naar zaken als de gezondheidszorg. Met andere woorden: we rijden al lang reke ning." In zijn enthousiasme vergat Wa terman bijna de kers op zijn eigen taart te zetten. Dit werd echter ge daan door iemand uit het publiek. "Als ik het goed begrijp is het ei genlijk een simpel verhaal, maar is er een politiek spel aan de gang," aldus een aanwezige. Waterman gaf aan dat de persoon de spij ker op zijn kop sloeg. Waterman: "In de politiek zijn er andere be langen, maar er zijn bijvoorbeeld ook mensen die afstuderen op een onderwerp als dynamisch ver voersbeheer. Deze mensen hebben geen belang bij een scriptieonder werp over het verbreden van een rijksweg." Het juiste adres voor: Reparatie en onderhoud van fietsen, ATB én Race Verkoop nieuwe fietsen - volwassen en kinder In- en verkoop tweedehands fietsen Voor bi] u thuis of op het werk06-30 72 72 12 www.fietsA'/oar.nl 7an de geplande woningbouwproductie in Zuid-Holland voor de periode 2005-2010 wordt 80% gehaald. In de Zuidvleugel van de Randstad wordt voor de periode na 2010 een tekort verwacht aan plannen voor woningen in centrumstedelijke en landelijke gebie den. Tot slot tekent zich in het Groene Hart een trendbreuk af. Het ziet ernaar uit dat de woningbehoefte lager is dan afgesproken met de regio's. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de jaarlijkse stand van zaken van het Woonbeleid in Zuid-Holland. Elk jaar worden Provinciale Staten geïnformeerd over wo ningbouwproductie in Zuid- Holland. In 2005 is de Provinci ale Woonvisie opgesteld. Hierin staat de benodigde woning bouwproductie tot 2015, zowel qua aantallen als in gewenste kwaliteiten, die nodig is om de (toekomstige) bewoners van Zuid-Holland te huisvesten. Mede op basis daarvan zijn tot 2010 afspraken gemaakt met de regio's en het Rijk. Uit de jaarlijkse stand van zaken blijkt dat de afgesproken woning bouwproductie voor de perio de 2005-2010 naar verwachting niet wordt gehaald. Verwacht wordt dat circa 80% van de af spraken wordt gehaald. Dit is rond het landelijk gemiddelde. Concreet betekent dat een wo ningbouwproductie van ruim 88.000 in plaats van de afge sproken circa 111.000 wonin gen. Gelet op de bouwperiode van woningen richt de provin cie de aandacht vooral op de woningbouwopgave voor de periode na 2010. In het Groene Hart is de wo- ningbouwbehoefte lager dan afgesproken met de regio's. Deze trendbreuk is mogelijk te verklaren uit ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling die leiden tot verandering in woningvoorkeur. Uit onder zoek blijkt dat het stedelijk gebied steeds positiever wordt gewaardeerd als woonmilieu. Met name alleenstaanden en allochtone gezinnen hebben een voorkeur voor stedelijk wonen. Ook is bijvoorbeeld het wonen in of in de omgeving van de stad vaak praktischer voor tweeverdieners. Deze ver anderende woonvoorkeuren, die meer gericht zijn op het stedelijk gebied, kunnen leiden tot een verminderde vraag naar woningen in het Groene Hart. Barbizonlaan 82 2908 ME Capelie a/d IJssel telefoon 010-2204400 -fax 010-2204499

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2008 | | pagina 3