fietsklaar.nl
H
EEMSKERK
"EEN ADEQUATE INFRASTRUCTUUR IS NET ZO BELANGRIJK ALS EEN
GOEDE BLOEDSOMLOOP"
MODE MET MEERWAARDE
BIJ WERELDWINKEL
VOORTGANG WONINGBOUW ZUID-HOLLAND
INSTALLATIETECHNIEK
de Haij van der Wende
advocaten
ZUIDPLAS
Dé mobiele fietsenmaker
NIEUWBOUW- EN BESTAANDE WONINGEN, RENOVATIES,
BADKAMERS, KEUKENS, WINKELS EN BEDRIJFSPANDEN
SANITAIR O ELEKTRA CM. WATER P* DAKWERK
Westbaan 276 - Moordrecht (Gouwepark) - tel. 0182 6308991
info@heemskerkinstallatie.nl - www.heemskerkinstallatie.nl
Thuis in de regio.
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 23 juli 2008
pagina 3
Nieuwerkerk aan den IJssel - De recente toekenning van de hoogste
onderscheiding van Zuid-Holland, de Gouden Lis, betekende voor VVD-
statenlid Ronald Waterman absoluut niet dat zijn klus geklaard is. Op
woensdag 16 juli hield Waterman in de Batavier een uitgebreid betoog
waar hij inging op de noodzaak van een duurzame adequate infrastruc
tuur in Nederland. Dit deed hij met ondersteuning van keiharde cijfers.
Door Niels Raas
"Een adequate infrastructuur voor
personen, goederen en informatie
is net zo belangrijk als een goede
bloedsomloop", meende Water
man. Vervolgens lichtte Waterman
de situatie toe met cijfers "We
moeten ons niet baseren op geleu
ter, maar op harde feiten. In 2002
werd 76 procent van het aantal
afgelegde kilometers door Neder
landers afgelegd met de auto. 77
procent van de Nederlanders heeft
één of meer auto's. Over de tijd
vertaalt zich dit in een S-curve. Dit
betekent dat de groei steeds min
der snel gaat," legt Waterman uit.
De oplossing voor het wegenpro
bleem ligt niet alleen in de aanpak
van het wegennet zelf. Waterman:
"Ik pleit voor een én-én-én-én-be-
leid Een fiets is altijd beschikbaar,
brengt je van A naar B, is spotgoed
koop, gezond en milieuvriendelijk.
De trein is een fantastisch vervoer
middel tussen de zestig grootste
steden. De hoofdader moet daar
om minstens viersporig zijn."
Uiteindelijk komt Waterman toch
weer bij het wegennet. Waterman
spreekt over een publiek geheim.
In 1997 was het gemeentenet
105.000 kilometer lang. In dat jaar
was de gezamenlijke lengte van
het provinciale en rijkswegennet
9550 kilometer. Dit gemeentelijke
wegennet nam ook in 2005 met
763 kilometer toe. Waterman:
"Tegenover dit snelgroeiende ge
meentenet staat een volstrekt ach
terblijvende basiscapaciteit van het
provinciale en rijkswegennet. Deze
basiscapaciteit moet toereikend
worden gemaakt. Bij de grote ste
den moeten ringwegen komen
met voldoende insteekmogelijkhe-
den en verkeerscirculatieplannen.
Kruispunten moeten tenslotte ver
vangen worden om de doorstro
ming ten behoeve van veiligheid
en milieu te bevorderen." Water
man vergeleek de situatie met een
zandloper. Hoe smaller het verbin
dende buisje is, hoe minder korrel
tjes (auto's) er van A naar B gaan.
Waterman heeft na analyse van de
knelpunten in totaal 400 kilometer
rijkswegen geïdentificeerd die ver
breed moeten worden en noem
de als belangrijkste prioriteit de
voltooiing van de A4. Waterman
houdt bij de voltooiing van deze
weg ook rekening met het milieu,
door de ontbrekende stukken on
dergronds en verdiept aan te leg
gen en met de aanleg van ecopas-
sages in Midden-Delftland.
Waterman nam vervolgens de kri
tiek van zijn 'dierbare vrienden ter
linkerzijde' op de korrel. "Deze
partijen beweren dat heel Neder
land door verbreding geasfalteerd
gaat worden. Hier zijn twee mislei
dende factoren in het spel. Als je op
de weg kijkt moet je continu voor-
Zevenhuizen-Moerkapelle - In
veei ontwikkelingslanden wer
ken duizenden mannen, vrou
wen en kinderen in de textiel- en
kledingindustrie. Ze verdienen
een schamel inkomen, vaak on
der mensonwaardige arbeidsom
standigheden, en zijn afhankelijk
van machtige ondernemingen
of malafide tussenpersonen. Een
groeiend aantal arbeiders or
ganiseert zich tegenwoordig in
coöperaties om de afhankelijk
heid te doorbreken. Hun stoffen
en kieding verkopen ze voor een
eerlijke prijs aan zelfgekozen or
ganisaties in eigen land, die recht
streeks contact onderhouden met
importeurs in het buitenland. Zo
hebben ze een kans om actief te
werken aan verbetering van hun
leef- en werkomstandigheden. De
producten die geleverd worden
zijn bovendien mens- en milieu
vriendelijk, door het gebruik van
biologische verven en het mini
maliseren of zelfs vermijden van
giftige insectenverdelgers op de
katoenplantages. Een gedeelte
van het assortiment draagt dan
ook het EKO-keurmerk.
Wereldmodewinkels, zoals Rappa
in Pijnacker verkopen deze milieu
vriendelijke stoffen en kleding.
Wereldwinkel Z-M werkt nauw
samen met Rappa en heeft deze
mode met meerwaarde in het as
sortiment.
VVD-statenlid Waterman roept op tot duurzame infrastructuur.
uit kijken. Hierdoor lijkt het alsof
er veel meer asfalt is. Ten tweede
zijn snelwegen op kaarten veel
breder gemaakt dan in werkelijk
heid. Dit is voor de duidelijkheid.
Als je 400 kilometer rijksweg en
800 kilometer provinciale weg ver
breedt, kost dit maar 0,03 procent
van het oppervlak van Nederland,"
legt Waterman uit. Het argument
dat je kunt blijven verbreden gaat
volgens Waterman niet op, gezien
de S-curve. De Randstad is volgens
Waterman een meerkernige net
werk-deltametropool. Voor een
oplossing moet dus niet gekeken
worden naar aangesloten steden
als Parijs of Londen, maar naar ge
fragmenteerde gebieden als het
Ruhrgebied en de Vlaamse Ruit.
Flankerend beleid als transferia
en elektronische wegsignalering
is volgens Waterman goed, maar
mag niet als excuus worden ge
bruikt om niets aan de basiscapa
citeit van het hoofdwegennet te
doen.
Ook de transportwegen zijn van
groot belang. Niet alleen voor de
aanvoer van goederen, maar ook
voor klanten. Waterman: "Mijn
dierbare vrienden ter linkerzijde
wilden ooit een IKEA bij Rotter-
dam-Alexandrium neerzetten,
want dan moesten mensen gebruik
maken van het openbaar vervoer.
Ik vraag me dan af: hoe ga je dan
met je stapelbed de metro in?"
Behalve op de weg moet ook het
vaarwegennet op orde gebracht
en onderhouden worden, spoor
wegen als de Betuwelijn voltooid
worden en moeten er meer pijp
en buisleidingen aangelegd wor
den. Met betrekking tot milieu gaf
Waterman aan dat het belangrijk
is om methoden te ontwikkeling
die tegelijkertijd de economie ver
sterken en het milieu verbeteren.
Waterman noemt als voorbeeld
fijnstof: "Volgens velen is fijnstof
nog steeds een ernstig probleem
Sinds 1980 is de hoeveelheid fijn
stof in de lucht echter met 77 pro
cent afgenomen. Dit komt door
modernere auto's en het verdwij
nen van oudere auto's." In de ber
men langs wegen, oevers en taluds
van spoorwegen bevinden zich
volgens Waterman 60.000 hectare
aan potentiële natuurgebieden,
waar met een juist maaibeleid tal
van wilde planten en bloemen in
staat zouden moeten zijn zich te
nestelen. Tenslotte rekende Wa
terman af met rekeningrijden: "In
2003 bedroegen de geschatte rijks
inkomsten uit wegverkeer bijna 15
miljard euro. De uitgaven voor de
wegen bedroegen 6,5 miljard euro.
Het restbedrag van 8,5 miljard aan
opbrengsten gaat naar zaken als
de gezondheidszorg. Met andere
woorden: we rijden al lang reke
ning."
In zijn enthousiasme vergat Wa
terman bijna de kers op zijn eigen
taart te zetten. Dit werd echter ge
daan door iemand uit het publiek.
"Als ik het goed begrijp is het ei
genlijk een simpel verhaal, maar is
er een politiek spel aan de gang,"
aldus een aanwezige. Waterman
gaf aan dat de persoon de spij
ker op zijn kop sloeg. Waterman:
"In de politiek zijn er andere be
langen, maar er zijn bijvoorbeeld
ook mensen die afstuderen op
een onderwerp als dynamisch ver
voersbeheer. Deze mensen hebben
geen belang bij een scriptieonder
werp over het verbreden van een
rijksweg."
Het juiste adres voor:
Reparatie en onderhoud van fietsen, ATB én Race
Verkoop nieuwe fietsen - volwassen en kinder
In- en verkoop tweedehands fietsen
Voor bi] u thuis of op het werk06-30 72 72 12
www.fietsA'/oar.nl
7an de geplande woningbouwproductie in Zuid-Holland voor de
periode 2005-2010 wordt 80% gehaald. In de Zuidvleugel van de
Randstad wordt voor de periode na 2010 een tekort verwacht aan
plannen voor woningen in centrumstedelijke en landelijke gebie
den. Tot slot tekent zich in het Groene Hart een trendbreuk af. Het
ziet ernaar uit dat de woningbehoefte lager is dan afgesproken
met de regio's. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de jaarlijkse
stand van zaken van het Woonbeleid in Zuid-Holland.
Elk jaar worden Provinciale
Staten geïnformeerd over wo
ningbouwproductie in Zuid-
Holland. In 2005 is de Provinci
ale Woonvisie opgesteld. Hierin
staat de benodigde woning
bouwproductie tot 2015, zowel
qua aantallen als in gewenste
kwaliteiten, die nodig is om de
(toekomstige) bewoners van
Zuid-Holland te huisvesten.
Mede op basis daarvan zijn tot
2010 afspraken gemaakt met
de regio's en het Rijk. Uit de
jaarlijkse stand van zaken blijkt
dat de afgesproken woning
bouwproductie voor de perio
de 2005-2010 naar verwachting
niet wordt gehaald. Verwacht
wordt dat circa 80% van de af
spraken wordt gehaald. Dit is
rond het landelijk gemiddelde.
Concreet betekent dat een wo
ningbouwproductie van ruim
88.000 in plaats van de afge
sproken circa 111.000 wonin
gen. Gelet op de bouwperiode
van woningen richt de provin
cie de aandacht vooral op de
woningbouwopgave voor de
periode na 2010.
In het Groene Hart is de wo-
ningbouwbehoefte lager dan
afgesproken met de regio's.
Deze trendbreuk is mogelijk te
verklaren uit ontwikkelingen
in de bevolkingssamenstelling
die leiden tot verandering in
woningvoorkeur. Uit onder
zoek blijkt dat het stedelijk
gebied steeds positiever wordt
gewaardeerd als woonmilieu.
Met name alleenstaanden en
allochtone gezinnen hebben
een voorkeur voor stedelijk
wonen. Ook is bijvoorbeeld het
wonen in of in de omgeving
van de stad vaak praktischer
voor tweeverdieners. Deze ver
anderende woonvoorkeuren,
die meer gericht zijn op het
stedelijk gebied, kunnen leiden
tot een verminderde vraag naar
woningen in het Groene Hart.
Barbizonlaan 82 2908 ME Capelie a/d IJssel telefoon 010-2204400 -fax 010-2204499