O
D
Ford met Fiesta op hippe toer
REPARATIES VAN ALLE MERKEN
www.iaapeindhoven.itl
100 B0VAG
OCCASIONS
Volvo streeft naar
nul ongelukken
Voorde vierde keer op
iij het aantrekkelijkst
Ook voor on
derhoud aan CAMPER
C=ÜJ=ilF=nrJ \^F=D
f1iF^irnlaB
Hoewel een fijn rij-ijzertje, oogde de
oude Ford Fiesta misschien een beetje té
onopvallend. Daarin komt binnenkort
erandering. De nieuwe Fiesta breekt qua
vormgeving namelijk radicaal met het
verleden.
net adres voor al
uw auto wensen
APK-keuring
Airco service
Accu's
Schadeherstel
service
Uitlaten
(Sport) velgen
(Winter) banden
Voorruit reparatie
Bearlock beveiligingen
RUIME
GRHISHAA60L
BRiNGHEöS-'0
Noordeinde 25a ZEVEN HUIZEN Tel: 0 1 8 0 - 6 3 8 0 1 1
pagina 18
Net als de nieuwe Mondeo en Focus onderscheidt
de Fiesta nieuwe stijl zich door het zogenoemde
kinetic design. Die typerende Ford-ontwerpstijl
wordt in het interieur doorgezet. Het binnenste
van de Fiesta oogt hip, iets wat vooral op het
conto komt van de zogenoemde human machine
interface middenconsole. De bediening daarvan
is geïnspireerd op het ontwerp van mobiele te
lefoons.
De afmetingen van de nieuwe Fiesta zijn ten op
zichte van zijn voorganger min of meer gelijk ge
bleven. Wel heeft Ford getracht de binnenruimte
te maximaliseren. En ondanks de toevoeging van
vele zaken die extra gewicht met zich meebren
gen, is de Fiesta toch gemiddeld 40 kilo lichter dan
21]h voorganger. Dat vertaalt zich onder meer in
een gunstiger brandstofverbruik.
Voor de Fiesta staat direct vanaf de introductie
een groot aantal motoren ter beschikking. Ben
zinemotoren met vermogens van 44 kW (60 pk)
tot 88 kW (120 pk) en een diesel met een vermo
gen van 66 kW (90 pk). Begin volgend jaar komt
daar nog een zuinige dieselversie bij. Deze Fiesta
ECOnetic (gebaseerd op de 1.6 TDCi) moet toe
kunnen met 3,7 liter brandstof per 100 kilometer.
Een handgeschakelde vijfbak is standaard, de 1.4
i6v Duratec is ook leverbaar met een viertraps
automaat.
De koper heeft de keuze uit twee carrosserieva
rianten (drie- en vijfdeurs) en drie luxeniveaus:
Trend, Ghia en Titanium. Zelfs de eenvoudigste
heeft al een complete uitrusting, met onder meer
ABS, vijf airbags, handbediende airco, radio/cd-
speler met stuurwielbediening en vier speakers,
centrale vergrendeling met afstandbediening,
elektrisch verstelbare en verwarmbare buiten
spiegels, ISOFIX-bevestigingspunten, in hoogte
en lengte verstelbaar stuur, elektrisch bediende
voorportierruiten, en automatisch activerende
noodverlichting. Ter introductie levert Ford voor
de Ghia- en Titanium-uitvoeringen van de Fiesta
een Launch Pack. Voor 1.000 euro extra wordt de
auto afgeleverd inclusief zaken als volautomati
sche airco, automatisch dimmende binnenspiegel,
parkeersensoren, Bluetoothvoorbereiding, elek
trisch inklapbare buitenspiegels, regensensor,
cruise control, elektrische voorruitverwarming
en een extra groot multimedia scherm in de Hu-
man Machine Interface middenconsole. Voor de
nieuwe Fiesta geldt een vanaf-prijs van 14.100
euro (1.25 Trend driedeurs). Voor de vijfdeurs ver
sie geldt een meerprijs van 600 euro.
Volvo zegt auto's te willen produceren die niet kunnen
botsen. Een mooi streven. Uitgangspunt van de fabrikant
is dat in 2020 niemand meer gewond raakt of overlijdt in
een Volvo. Een overbodige luxe is die extra aandacht voor
'.e veiligheid niet. Cijfers van Wereldgzondheidsorgani-
satie (WHO) laten zien dat jaarlijks 1,2 miljoen mensen
omkomen en meer dan 50 miljoen mensen gewond ra
ken door verkeersongevallen. Volvo denkt dat onder meer
veel winst is te behalen door in te zetten op (een betere)
communicatie tussen auto's en infrastructuur. Zo zouden
auto s elkaar moeten kunnen waarschuwen bij bijvoor
beeld glad wegdek, terwijl sensoren in de infrastructuur
zouden kunnen waarschuwen bij overstekende dieren en
voetgangers.
Porsche is voor de vierde keer op rij verkozen tot meest
sympathieke en aantrekkelijke merk in de Verenigde Sta
ten. Dat blijkt uit de jongste editie van de Automotive
Performance, Execution and Layout Study (APEAL2). In
dat onderzoek van J.D. Power geven autobezitters aan
hoe tevreden zij zijn over hun nieuwe auto na de eerste
negentig dagen. Meer dan 81.500 personen werden tussen
februari en mei 2008 gevraagd om hun auto te beoordelen
op honderd criteria, waaronder rijdynamiek, aandrijving,
design, comfort en gebruiksvriendelijkheid. Porsche kreeg
daarbij de hoogste beoordeling.
W
Nationale Auto Pas