O D Ford met Fiesta op hippe toer REPARATIES VAN ALLE MERKEN www.iaapeindhoven.itl 100 B0VAG OCCASIONS Volvo streeft naar nul ongelukken Voorde vierde keer op iij het aantrekkelijkst Ook voor on derhoud aan CAMPER C=ÜJ=ilF=nrJ \^F=D f1iF^irnlaB Hoewel een fijn rij-ijzertje, oogde de oude Ford Fiesta misschien een beetje té onopvallend. Daarin komt binnenkort erandering. De nieuwe Fiesta breekt qua vormgeving namelijk radicaal met het verleden. net adres voor al uw auto wensen APK-keuring Airco service Accu's Schadeherstel service Uitlaten (Sport) velgen (Winter) banden Voorruit reparatie Bearlock beveiligingen RUIME GRHISHAA60L BRiNGHEöS-'0 Noordeinde 25a ZEVEN HUIZEN Tel: 0 1 8 0 - 6 3 8 0 1 1 pagina 18 Net als de nieuwe Mondeo en Focus onderscheidt de Fiesta nieuwe stijl zich door het zogenoemde kinetic design. Die typerende Ford-ontwerpstijl wordt in het interieur doorgezet. Het binnenste van de Fiesta oogt hip, iets wat vooral op het conto komt van de zogenoemde human machine interface middenconsole. De bediening daarvan is geïnspireerd op het ontwerp van mobiele te lefoons. De afmetingen van de nieuwe Fiesta zijn ten op zichte van zijn voorganger min of meer gelijk ge bleven. Wel heeft Ford getracht de binnenruimte te maximaliseren. En ondanks de toevoeging van vele zaken die extra gewicht met zich meebren gen, is de Fiesta toch gemiddeld 40 kilo lichter dan 21]h voorganger. Dat vertaalt zich onder meer in een gunstiger brandstofverbruik. Voor de Fiesta staat direct vanaf de introductie een groot aantal motoren ter beschikking. Ben zinemotoren met vermogens van 44 kW (60 pk) tot 88 kW (120 pk) en een diesel met een vermo gen van 66 kW (90 pk). Begin volgend jaar komt daar nog een zuinige dieselversie bij. Deze Fiesta ECOnetic (gebaseerd op de 1.6 TDCi) moet toe kunnen met 3,7 liter brandstof per 100 kilometer. Een handgeschakelde vijfbak is standaard, de 1.4 i6v Duratec is ook leverbaar met een viertraps automaat. De koper heeft de keuze uit twee carrosserieva rianten (drie- en vijfdeurs) en drie luxeniveaus: Trend, Ghia en Titanium. Zelfs de eenvoudigste heeft al een complete uitrusting, met onder meer ABS, vijf airbags, handbediende airco, radio/cd- speler met stuurwielbediening en vier speakers, centrale vergrendeling met afstandbediening, elektrisch verstelbare en verwarmbare buiten spiegels, ISOFIX-bevestigingspunten, in hoogte en lengte verstelbaar stuur, elektrisch bediende voorportierruiten, en automatisch activerende noodverlichting. Ter introductie levert Ford voor de Ghia- en Titanium-uitvoeringen van de Fiesta een Launch Pack. Voor 1.000 euro extra wordt de auto afgeleverd inclusief zaken als volautomati sche airco, automatisch dimmende binnenspiegel, parkeersensoren, Bluetoothvoorbereiding, elek trisch inklapbare buitenspiegels, regensensor, cruise control, elektrische voorruitverwarming en een extra groot multimedia scherm in de Hu- man Machine Interface middenconsole. Voor de nieuwe Fiesta geldt een vanaf-prijs van 14.100 euro (1.25 Trend driedeurs). Voor de vijfdeurs ver sie geldt een meerprijs van 600 euro. Volvo zegt auto's te willen produceren die niet kunnen botsen. Een mooi streven. Uitgangspunt van de fabrikant is dat in 2020 niemand meer gewond raakt of overlijdt in een Volvo. Een overbodige luxe is die extra aandacht voor '.e veiligheid niet. Cijfers van Wereldgzondheidsorgani- satie (WHO) laten zien dat jaarlijks 1,2 miljoen mensen omkomen en meer dan 50 miljoen mensen gewond ra ken door verkeersongevallen. Volvo denkt dat onder meer veel winst is te behalen door in te zetten op (een betere) communicatie tussen auto's en infrastructuur. Zo zouden auto s elkaar moeten kunnen waarschuwen bij bijvoor beeld glad wegdek, terwijl sensoren in de infrastructuur zouden kunnen waarschuwen bij overstekende dieren en voetgangers. Porsche is voor de vierde keer op rij verkozen tot meest sympathieke en aantrekkelijke merk in de Verenigde Sta ten. Dat blijkt uit de jongste editie van de Automotive Performance, Execution and Layout Study (APEAL2). In dat onderzoek van J.D. Power geven autobezitters aan hoe tevreden zij zijn over hun nieuwe auto na de eerste negentig dagen. Meer dan 81.500 personen werden tussen februari en mei 2008 gevraagd om hun auto te beoordelen op honderd criteria, waaronder rijdynamiek, aandrijving, design, comfort en gebruiksvriendelijkheid. Porsche kreeg daarbij de hoogste beoordeling. W Nationale Auto Pas

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2008 | | pagina 18