De nieuwe Volkswagen Golf lagedollarweken.nl Jeep 8 FA.J.VD.JAGT ZN. Tot 11.000,- 8.000,-) korting. Zolang u in euro's betaalt. AUTO BAAS CHRYSLER JEEP B.V. Voor het vakkundig stofferen van uw auto cabrioletdaken complete auto-interieurs reparatie aan autobekleding pagina 36 Hart van Holland Dé krant voor de Zuidpias 24 september 2008 Volkswagen onthult het belangrijk ste automotive nieuws van het jaar: de nieuwe Golf. Het nieuwe model - met meer dan 26 miljoen verkoch te exemplaren Europa's succesvolste auto - is op alle fronten beter dan zijn voorgangers. 'De zesde generatie Golf zet nieuwe maatstaven in zijn klasse op het ge bied van kwaliteit en comfort en biedt de consument nog meer waar voor zijn geld dan voorheen', zegt prof. dr. Martin Winterkorn, Voor zitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG. De nieuwe Golf wordt in oktober geïntroduceerd op de Europese markt. Daarna volgen Afrika, Azië, Australië en Noord- Amerika. Het heldere en krachtige design van de nieuwe Golf staat model voor de designtoekomst van Volkswagen. Het geluidsniveau in en om de auto en het algehele comfort zijn van een ongekend hoog niveau voor deze klasse. Innovatieve motoren en trans missies stellen de berijder in staat het brandstofverbruik met bijna 30 pro cent terug te brengen. Alle benzine en dieselmotoren voldoen nu al aan de toekomstige Euro5-emissienorm. Alle uitvoeringen die dit jaar nog ge leverd worden, zijn voorzien van een groen label. Met optionele ondersteuningsyste men zoals 'adaptive cruise control', 'dynamic drive control' en 'park assist' heeft Volkswagen de Golf voorzien van toptechnologie. Een nieuw ESP-systeem met een verder verfijnde afstelling, geoptimaliseerde botsveiligheidsvoorzieningen, zeven airbags waaronder een knie-airbag, speciale hoofdsteunen die whiplash tegengaan, gordeldetectie die voor het eerst ook achterin te vinden is, en dagverlichting - behorend tot de standaarduitrusting - bieden opti male veiligheid voor de inzittenden. Exterieur De hoge kwaliteit van de nieuwe Golf komt voor een groot deel tot uitdrukking in zijn stijlvolle ontwerp; alle beeldbepalende elementen van de carrosserie zijn opnieuw ontwor pen. 'We hebben de kenmerkende stijlelementen van de Golf in een nieuwe mal gegoten', zegt Walter de'Silva. Het Italiaanse hoofd van de designafdeling van Volkswagen vervolgt: 'De Golf wordt wereldwijd gezien als een icoon. Het ontwerp en de vorm zijn dan ook absoluut helder en uniek.' Tegelijkertijd is de zesde Golf sportiever en heeft de auto een gedistingeerder voorkomen dan zijn voorvaderen. De'Silva: 'Het model is uitgesprokener vormgegeven en ruimtelijker dan zijn voorganger, met heldere lijnen en randen, en subtiel geproportioneerde vlakken en uit sparingen. Hoeveel de nieuwe Golf is veranderd, wordt duidelijk als de zesde gene ratie met de vijfde generatie Golf wordt vergeleken. Het team, aan gevoerd door De'Silva en Bischoff, heeft het "essentiële DNA" van het model uitgekristalliseerd. Karakteris tieke kenmerken zijn onder meer de strakke neus van de eerste genera tie en de in de vierde generatie ge perfectioneerde vormgeving van de C-stijl. Het dak rust nu - net als dat van de nieuwe Scirocco - op stevige "schouders". Verantwoordelijk hier voor is een prominente, gebogen lijn - als een tot de laatste vezel getrain de spierbundel - die de nieuwe Golf van opzij gezien een krachtige ge spierde, sportieve uitstraling geeft. Alle oppervlakken van de carrosse rie hebben een rustiger, atletischer uitstraling. Aan de voorkant komen de tussen de koplampen geplaatste strips van de grille uit de eerste ge neratie Golf terug. De grille zelf is uitgevoerd in hoogglanszwart. De lijnen van de bumper komen over een met die in de grille. Hieronder bevindt zich een tweede luchtinlaat. Ook de chromen behuizingen van de koplampen zijn geplaatst op een zwarte achtergrond. De achterkant van de nieuwe Golf wordt gedomineerd door horizontale lijnen. De zeer brede achterlichtunits zijn zeer herkenbaar door hun unieke nacht-design. De kristalheldere lijnen voor de knipperlichten en de achter- uitrijverlichting doen denken aan de achterlichtunits van de Touareg. Samenvattend is het beeld van de nieuwe Golf - in de wisselwerking tussen de verschillende ontwerpken- merken - er een van een auto die aanzienlijk breder en platter is en die zelfs in een hoger segment lijkt thuis te horen. Interieur De exceptionele kwaliteit van de auto komt ook tot uiting in het nieuw ontworpen interieur. De ver fijnde materialen en uitrusting zetten de huidige klassenindeling compleet op zijn kop. Dat is niet alleen zicht baar, maar dat kun je ook voelen, vooral in het bestuurdersgedeelte. De vormgeving en aanwezigheid van materialen en details als geborsteld chromen accenten en ronde instru menten, afgeleid van de Passat CC, wekken de indruk datje in een auto zit uit een hoger segment. Ook op het gebied van ergonomie is het in terieur van de auto verder ontwik keld. Zo zijn alle instrumenten nog eenvoudiger te bedienen. Dit geldt onder meer voor de bediening van het automatische klimaatbeheer- singsysteem Climatronic - voor het eerst toegepast in de Passat CC - en ook de knoppen van de elektrisch bedienbare ruiten, die verder naar voren in de deur zijn geplaatst. Een ding blijkt steeds weer in de nieuwe Golf: aandacht voor perfec tie komt terug in elk detail en dat is typisch Volkswagen. Neem bijvoor beeld gordelwaarschuwing achterin: als de Golf achterin is uitgerust met zijairbags, dan kan de bestuurder boardcomputer per stoel zien of de inzittenden op de achterbank hun gordel omhebben of niet. Of neem de lederen bekleding: hiervoor is een robuustere leersoort gebruikt. Een ander voorbeeld is te vinden in de bagageruimte: vier praktische haken zorgen ervoor dat de boodschappen niet uit de tassen kunnen vallen en (ariier door de bagageruimte rollen. Ook in de vorm van de buitenspie gels komt het oog voor detail terug. Door hun optimale aërodynamische design worden ze aanzienlijk min der snel vies. Ook zijn de spiegels eenvoudiger in te stellen. Net als de bedieningsknoppen van het raam is de bediening van de spiegels verder naar voren geplaatst in de deur. Geluidsniveau De nieuwe Golf is bijzonder stil. Een speciale geluiddempende film in de voorruit beperkt de rijgeluiden, net als de nieuw ontworpen portier- en raamrubbers. De opnieuw vormge geven buitenspiegels leveren ook een aanzienlijke bijdrage aan de afname van het windgeruis. Verder is het motorcompartiment beter akoestisch afgesloten van het passa gierscompartiment. Banden die wei nig rolgeiuid produceren en nieuwe motorlagers zorgen tot slot ook voor de nodige geluidsreductie. Dieselmotoren De uitzonderlijk stille TDI motoren met common-railinspuiting worden voor het eerst in de Golf geleverd en zijn in grote mate verantwoorde lijk voor de stilte in en rond de auto. Twee balansassen elimineren vibra ties. De geplande motorvermogens lopen van 66 kW/90 pk tot 125 kW/170 pk. Bij de marktintroductie levert Volkswagen de Golf met keus uit PATRIOT •'«ïlil» 0,«PASa 183016C01 L Hfi3{ lie 3C 89C16C U63C16 Het is u vast niet ontgaan. De koers van de dollar is nog steeds laag. Wij hebben zeer voordelig voor u ingekocht. U kunt daar nu van profiteren bij uw Chrysler, Jeep en Dodge dealer. Uw voordeel kan oplopen tot meer dan 1 1.000,-, oftewel 8.000,-. Kom snel naar de showroom of kijk op www.lagedollarweken.nl en pak uw voordeel. □ODGE Actie loopt t/m 30 november 2008 of zolang de voorraad strekt. Wilhelminakade 1, 2741 JV Waddinxveen. Tel. 0182-63 11 43. www.autobaas.nl Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8.30 - 1 8.00 uur. Zaterdag 9.00 - 17.00 uur. Donderdag koopavond van 19.00 tot 21.00 uur. twee 2.0 liter TDI motoren, met een vermogen van 81 kW/110 pk en 103 kW/140 pk. De nieuwe TDI motoren zijn stan daard uitgerust met een dieselroet- filter (DRF) en gaan uiterst efficiënt met brandstof om. Het gemiddelde verbruik van de 110 pk versie be draagt slechts 4,5 liter/100 km (119 g C02/km), 0,6 liter minder dan voorheen. Zelfs de 140 pk versie ver bruikt slechts 4,9 liter/100 km (129 g C02/km), ook een verlaging van 0,6 liter. Benzinemotoren Bij de introductie is er keuze uit vier benzinemotoren, met vermogens van 59 kW/80 pk, 75 kW/102 pk, 90 kW/122 pk en 118 kW/160 pk. De TSI motoren met 122 pk en meer zijn voorzien een compressor en/of tur bo. Ook de benzinemotoren beho ren tot de meest brandstofefficiënte van dit moment. Per honderd kilo meter verbruikt de geoptimaliseerde 80 pk motor slechts 6,4 liter (149 g C02/km), 0,5 liter minder dan zijn voorganger. De TSI motoren zijn ook toonbeelden van efficiëntie: de Golf 1.4 TSI met 122 pk verbruikt slechts 6,2 liter/100 km (144 g C02/km), een verlaging van 0,1 liter. Zelfs de sterkste 1.4 TSI met 160 pk noteert een uitstekende waarde van 6,3 li ter/100 km. Dat is 1,6 liter minder dan de 150 pk sterke FSI motor die niet langer geleverd wordt. DSG Met uitzondering van de minst sterke varianten, kunnen alle ben zine- en dieselmotoren gekoppeld worden aan Volkswagens transmis sie met dubbele koppeling (DSG). Afhankelijk van het motorkoppel gaat het om de DSG-versnellingsbak met zes of zeven versnellingen. In de Golf vervangt de uiterst efficiënte en soepele DSG-transmissie dus de klassieke automaat met koppelom vormer. Hoe efficiënt de combina tie van TSI en DSG is, blijkt uit het gemiddelde brandstofverbruik van de 1.4 TSI met 160 pk en zeven- traps-DSG: 6,0 liter/100 km (139 g C02/km). Dit hightech duo vervangt de 2.0 FSI met 150 pk en automati sche zestrapstransmissie, die gemid deld 8,3 liter/100 km verbruikt. Dat komt neer op een besparing van 2,3 liter/100 km ofwel 28 procent. Stoffeerderij Bermweg 22, Rotterdam Nesselande tel. 010 - 2220003

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2008 | | pagina 36