De nieuwe Volkswagen Golf
lagedollarweken.nl
Jeep
8
FA.J.VD.JAGT ZN.
Tot 11.000,- 8.000,-) korting. Zolang u in euro's betaalt.
AUTO BAAS CHRYSLER JEEP B.V.
Voor het vakkundig stofferen
van uw auto
cabrioletdaken
complete auto-interieurs
reparatie aan autobekleding
pagina 36
Hart van Holland Dé krant voor de Zuidpias 24 september 2008
Volkswagen onthult het belangrijk
ste automotive nieuws van het jaar:
de nieuwe Golf. Het nieuwe model
- met meer dan 26 miljoen verkoch
te exemplaren Europa's succesvolste
auto - is op alle fronten beter dan
zijn voorgangers.
'De zesde generatie Golf zet nieuwe
maatstaven in zijn klasse op het ge
bied van kwaliteit en comfort en
biedt de consument nog meer waar
voor zijn geld dan voorheen', zegt
prof. dr. Martin Winterkorn, Voor
zitter van de Raad van Bestuur van
Volkswagen AG. De nieuwe Golf
wordt in oktober geïntroduceerd op
de Europese markt. Daarna volgen
Afrika, Azië, Australië en Noord-
Amerika.
Het heldere en krachtige design van
de nieuwe Golf staat model voor de
designtoekomst van Volkswagen.
Het geluidsniveau in en om de auto
en het algehele comfort zijn van een
ongekend hoog niveau voor deze
klasse. Innovatieve motoren en trans
missies stellen de berijder in staat het
brandstofverbruik met bijna 30 pro
cent terug te brengen. Alle benzine
en dieselmotoren voldoen nu al aan
de toekomstige Euro5-emissienorm.
Alle uitvoeringen die dit jaar nog ge
leverd worden, zijn voorzien van een
groen label.
Met optionele ondersteuningsyste
men zoals 'adaptive cruise control',
'dynamic drive control' en 'park
assist' heeft Volkswagen de Golf
voorzien van toptechnologie. Een
nieuw ESP-systeem met een verder
verfijnde afstelling, geoptimaliseerde
botsveiligheidsvoorzieningen, zeven
airbags waaronder een knie-airbag,
speciale hoofdsteunen die whiplash
tegengaan, gordeldetectie die voor
het eerst ook achterin te vinden is,
en dagverlichting - behorend tot de
standaarduitrusting - bieden opti
male veiligheid voor de inzittenden.
Exterieur
De hoge kwaliteit van de nieuwe
Golf komt voor een groot deel tot
uitdrukking in zijn stijlvolle ontwerp;
alle beeldbepalende elementen van
de carrosserie zijn opnieuw ontwor
pen. 'We hebben de kenmerkende
stijlelementen van de Golf in een
nieuwe mal gegoten', zegt Walter
de'Silva. Het Italiaanse hoofd van
de designafdeling van Volkswagen
vervolgt: 'De Golf wordt wereldwijd
gezien als een icoon. Het ontwerp en
de vorm zijn dan ook absoluut helder
en uniek.' Tegelijkertijd is de zesde
Golf sportiever en heeft de auto een
gedistingeerder voorkomen dan zijn
voorvaderen. De'Silva: 'Het model
is uitgesprokener vormgegeven en
ruimtelijker dan zijn voorganger, met
heldere lijnen en randen, en subtiel
geproportioneerde vlakken en uit
sparingen.
Hoeveel de nieuwe Golf is veranderd,
wordt duidelijk als de zesde gene
ratie met de vijfde generatie Golf
wordt vergeleken. Het team, aan
gevoerd door De'Silva en Bischoff,
heeft het "essentiële DNA" van het
model uitgekristalliseerd. Karakteris
tieke kenmerken zijn onder meer de
strakke neus van de eerste genera
tie en de in de vierde generatie ge
perfectioneerde vormgeving van de
C-stijl. Het dak rust nu - net als dat
van de nieuwe Scirocco - op stevige
"schouders". Verantwoordelijk hier
voor is een prominente, gebogen lijn
- als een tot de laatste vezel getrain
de spierbundel - die de nieuwe Golf
van opzij gezien een krachtige ge
spierde, sportieve uitstraling geeft.
Alle oppervlakken van de carrosse
rie hebben een rustiger, atletischer
uitstraling. Aan de voorkant komen
de tussen de koplampen geplaatste
strips van de grille uit de eerste ge
neratie Golf terug. De grille zelf is
uitgevoerd in hoogglanszwart. De
lijnen van de bumper komen over
een met die in de grille. Hieronder
bevindt zich een tweede luchtinlaat.
Ook de chromen behuizingen van
de koplampen zijn geplaatst op een
zwarte achtergrond.
De achterkant van de nieuwe Golf
wordt gedomineerd door horizontale
lijnen. De zeer brede achterlichtunits
zijn zeer herkenbaar door hun unieke
nacht-design. De kristalheldere lijnen
voor de knipperlichten en de achter-
uitrijverlichting doen denken aan de
achterlichtunits van de Touareg.
Samenvattend is het beeld van de
nieuwe Golf - in de wisselwerking
tussen de verschillende ontwerpken-
merken - er een van een auto die
aanzienlijk breder en platter is en die
zelfs in een hoger segment lijkt thuis
te horen.
Interieur
De exceptionele kwaliteit van de
auto komt ook tot uiting in het
nieuw ontworpen interieur. De ver
fijnde materialen en uitrusting zetten
de huidige klassenindeling compleet
op zijn kop. Dat is niet alleen zicht
baar, maar dat kun je ook voelen,
vooral in het bestuurdersgedeelte.
De vormgeving en aanwezigheid van
materialen en details als geborsteld
chromen accenten en ronde instru
menten, afgeleid van de Passat CC,
wekken de indruk datje in een auto
zit uit een hoger segment. Ook op
het gebied van ergonomie is het in
terieur van de auto verder ontwik
keld. Zo zijn alle instrumenten nog
eenvoudiger te bedienen. Dit geldt
onder meer voor de bediening van
het automatische klimaatbeheer-
singsysteem Climatronic - voor het
eerst toegepast in de Passat CC - en
ook de knoppen van de elektrisch
bedienbare ruiten, die verder naar
voren in de deur zijn geplaatst.
Een ding blijkt steeds weer in de
nieuwe Golf: aandacht voor perfec
tie komt terug in elk detail en dat is
typisch Volkswagen. Neem bijvoor
beeld gordelwaarschuwing achterin:
als de Golf achterin is uitgerust met
zijairbags, dan kan de bestuurder
boardcomputer per stoel zien of de
inzittenden op de achterbank hun
gordel omhebben of niet. Of neem
de lederen bekleding: hiervoor is een
robuustere leersoort gebruikt. Een
ander voorbeeld is te vinden in de
bagageruimte: vier praktische haken
zorgen ervoor dat de boodschappen
niet uit de tassen kunnen vallen en
(ariier
door de bagageruimte rollen.
Ook in de vorm van de buitenspie
gels komt het oog voor detail terug.
Door hun optimale aërodynamische
design worden ze aanzienlijk min
der snel vies. Ook zijn de spiegels
eenvoudiger in te stellen. Net als de
bedieningsknoppen van het raam is
de bediening van de spiegels verder
naar voren geplaatst in de deur.
Geluidsniveau
De nieuwe Golf is bijzonder stil. Een
speciale geluiddempende film in de
voorruit beperkt de rijgeluiden, net
als de nieuw ontworpen portier- en
raamrubbers. De opnieuw vormge
geven buitenspiegels leveren ook
een aanzienlijke bijdrage aan de
afname van het windgeruis. Verder
is het motorcompartiment beter
akoestisch afgesloten van het passa
gierscompartiment. Banden die wei
nig rolgeiuid produceren en nieuwe
motorlagers zorgen tot slot ook voor
de nodige geluidsreductie.
Dieselmotoren
De uitzonderlijk stille TDI motoren
met common-railinspuiting worden
voor het eerst in de Golf geleverd
en zijn in grote mate verantwoorde
lijk voor de stilte in en rond de auto.
Twee balansassen elimineren vibra
ties.
De geplande motorvermogens lopen
van 66 kW/90 pk tot 125 kW/170
pk. Bij de marktintroductie levert
Volkswagen de Golf met keus uit
PATRIOT
•'«ïlil»
0,«PASa
183016C01
L Hfi3{
lie 3C
89C16C
U63C16
Het is u vast niet ontgaan. De koers van de dollar is nog steeds laag. Wij hebben zeer voordelig voor u ingekocht. U kunt daar
nu van profiteren bij uw Chrysler, Jeep en Dodge dealer. Uw voordeel kan oplopen tot meer dan 1 1.000,-, oftewel 8.000,-.
Kom snel naar de showroom of kijk op www.lagedollarweken.nl en pak uw voordeel.
□ODGE
Actie loopt t/m 30 november 2008 of zolang de voorraad strekt.
Wilhelminakade 1, 2741 JV Waddinxveen. Tel. 0182-63 11 43. www.autobaas.nl
Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8.30 - 1 8.00 uur.
Zaterdag 9.00 - 17.00 uur. Donderdag koopavond van 19.00 tot 21.00 uur.
twee 2.0 liter TDI motoren, met een
vermogen van 81 kW/110 pk en 103
kW/140 pk.
De nieuwe TDI motoren zijn stan
daard uitgerust met een dieselroet-
filter (DRF) en gaan uiterst efficiënt
met brandstof om. Het gemiddelde
verbruik van de 110 pk versie be
draagt slechts 4,5 liter/100 km (119
g C02/km), 0,6 liter minder dan
voorheen. Zelfs de 140 pk versie ver
bruikt slechts 4,9 liter/100 km (129
g C02/km), ook een verlaging van
0,6 liter.
Benzinemotoren
Bij de introductie is er keuze uit vier
benzinemotoren, met vermogens
van 59 kW/80 pk, 75 kW/102 pk, 90
kW/122 pk en 118 kW/160 pk. De
TSI motoren met 122 pk en meer zijn
voorzien een compressor en/of tur
bo. Ook de benzinemotoren beho
ren tot de meest brandstofefficiënte
van dit moment. Per honderd kilo
meter verbruikt de geoptimaliseerde
80 pk motor slechts 6,4 liter (149 g
C02/km), 0,5 liter minder dan zijn
voorganger. De TSI motoren zijn ook
toonbeelden van efficiëntie: de Golf
1.4 TSI met 122 pk verbruikt slechts
6,2 liter/100 km (144 g C02/km),
een verlaging van 0,1 liter. Zelfs de
sterkste 1.4 TSI met 160 pk noteert
een uitstekende waarde van 6,3 li
ter/100 km. Dat is 1,6 liter minder
dan de 150 pk sterke FSI motor die
niet langer geleverd wordt.
DSG
Met uitzondering van de minst
sterke varianten, kunnen alle ben
zine- en dieselmotoren gekoppeld
worden aan Volkswagens transmis
sie met dubbele koppeling (DSG).
Afhankelijk van het motorkoppel
gaat het om de DSG-versnellingsbak
met zes of zeven versnellingen. In de
Golf vervangt de uiterst efficiënte
en soepele DSG-transmissie dus de
klassieke automaat met koppelom
vormer. Hoe efficiënt de combina
tie van TSI en DSG is, blijkt uit het
gemiddelde brandstofverbruik van
de 1.4 TSI met 160 pk en zeven-
traps-DSG: 6,0 liter/100 km (139 g
C02/km). Dit hightech duo vervangt
de 2.0 FSI met 150 pk en automati
sche zestrapstransmissie, die gemid
deld 8,3 liter/100 km verbruikt. Dat
komt neer op een besparing van 2,3
liter/100 km ofwel 28 procent.
Stoffeerderij
Bermweg 22, Rotterdam Nesselande
tel. 010 - 2220003