eerste stap voor beter
bereik moordrecht
RAAD KEURT BESTEMMINGSPLAN GOED ONDANKS
BELEMMERING BRANDWEERZORG
LIEFDE VOOR EEN VERGETEN GROEP
MOORDRECHT l
CABARET Y0UTHH0ME MORE
lUIDPLAS DOET INTREDE BIJ
Ni ADIO EN RAMOFM
Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 4 februari 2009
pagina 27
Moordrecht - Joost van den Oever
verzorgt op zaterdag 7 februari
een avondvullend programma vol
humor en cabaret in Youthhome
More aan de Leliestraat 72. De
avond is bestemd voor 12 jaar en
ouder en de toegang is vrij. Deur
open om 20.00 uur. Informatie:
www.youthomemore.nl.
Moordrecht - Een dag nadat Rijkswaterstaat, Provincie Zuid-Holland,
Prorail en de gemeente Moordrecht bij elkaar kwamen om de uitvoe
ringsovereenkomst te tekenen voor de vernieuwde aansluiting van de
A20, gaf ook de raad haar goedkeuring voor het bestemmingsplan "Aan
sluiting A20 Moordrecht". Hiermee moet uiteindelijk de verkeersveilig
heid als de doorstroming verbeteren.
Door Natasha Qualm
De VVD attendeerde het college
aan het begin van de bespreking
erop dat huidige gang van zaken
toch wel vreemd over kan komen
bij het publiek. "Voordat we hier
in de raad het besluit hebben ge
nomen over het bestemmingsplan
is gister het convenant hierover al
getekend. Het lijkt erop dat het
college de huid al heeft verkocht
voordat de beer geschoten is," al
dus Kors van der Wolf. Wethouder
Jan Oomen beaamde dat dit een
punt is waar het college in de toe
komst meer op zal moeten letten.
"Het convenant moest gisteren ge
tekend worden om de financiële
haalbaarheid van het plan veilig te
stellen. Het college durfde dit aan
omdat we het vertrouwen hadden
dat de raad het bestemmingsplan
wel zou vaststellen. Maar ik denk
dat het een correcte opmerking is
van de heer Van der Wolf."
Over het bestemmingsplan zelf
was meer discussie. Niet alle frac
ties konden zich erin vinden. De
SGP-fractie en de fractie van Beter
Moordrecht hadden grote proble
men met het feit dat de hoogte
van de fietstunnel, die ook door
gang biedt voor beperkt auto- en
landbouwverkeer, te laag is om al
het landbouwverkeer doorgang te
bieden. Ook zou de tunnel te laag
zijn om het groot materieel van de
brandweer doorgang te verlenen.
"Wij hebben als fractie inlichtingen
ingewonnen bij de brandweer. Als
ze er niet onderdoor kunnen moet
de brandweer omrijden waardoor
het niet altijd zal lukken om de
aanrijdtijd te halen," vertelde Huib
van Dam (BM). "De huidige 3,5
meter hoogte is te laag." Ook de
SGP betreurde het dat de tunnel
niet hoger wordt. Maarten van der
Linden: "Voor het landbouwver
keer is de hoogte te beperkt. De
tunnel zou voor het landbouwver
keer en de brandweer een hoogte
moeten hebben van 4,20 meter."
Wethouder Oomen deed zijn best
om Beter Moordrecht en de SGP
te overtuigen van het feit dat een
tunnel van 3,5 meter het maximaal
haalbare is. "Het punt is dat we
zijn gestart met een fietstunnel.
Omdat we het noorden van Moor
drecht niet wilden afscheiden van
het zuiden zijn we met een oplos
sing gekomen waarbij er nu ook
beperkt auto- en landbouwver
keer mogelijk is. Technisch en fi
nancieel is het niet mogelijk om de
tunnel hoger te maken. Dit is het
maximale wat mogelijk is." Wet
houder Oomen gaf verder aan dat
ook het college met de brandweer
had gesproken. "Het merendeel
van de brandweer kan door de
tunnel. Alleen de grote ladderwa
gens die zullen 800 meter moeten
omrijden. De essentie is echter dat
de aanrijdtijden moeten worden
gehaald. Als de brandweer vanuit
Moordrecht op bepaalde plaatsen
de aanrijdtijden door de tunnel
niet halen, dan zullen ze bevoor
deeld uit Gouda moeten komen."
Het antwoord van de wethouder
kon Beter Moordrecht en de SGP
niet overtuigen. Na een schorsing
besloten beide fracties tegen het
bestemmingsplan te stemmen. De
overige fracties waren echter voor
het bestemmingsplan waardoor
het toch werd vastgesteld.
llieuwerkerk aan den IJssel/Moor-
lïecht- 'Zuidpias Actueel' en 'Zuid-
Las in het Weekend' zijn de nieuwe
l'amen voor de nieuws-, actualitei-
en activiteiten- programma's
Jan LONradio en RaMoFM op de
lWerdagochtend. Vanaf zaterdag 7
l'abruari zal het team van RaMo Ac-
J-eel haar uitzendingen laten aan-
TAen op LON Actueel en verzorgen
J'ide teams vanuit de LON studio
Pder de naam 'Zuidpias Actueel'
|an 11.00 tot 13.00 uur een radio-
J'ogramma waarin de luisteraars op
Jshoogte gebracht worden van het
Patste lokale nieuws van de afgelo-
Jtn week. Hieraan voorafgaand is
I an 9.00 tot 11.00 uur het program-
J*a 'Zuidpias in het weekeend' te
■^luisteren bij de LON. Elke werkdag
1* 12.00 tot 14.00 uur en van 17.00
Pt 19.00 uur kan men bij LON Radio
Jïecht voor nieuws en informatie
'lokaal en regionaal gebied, le-
l;s'halfuur verzorgt Leen de Koning
J'tweerbericht. De programmama-
|l(rs van het programma 'Lounge'
luiten zich vanaf 7 februari aan bij
J at team van het informatieve mu
isprogramma Zwaardvis, elke za-
P'dag van 16:00 uur tot 18:00 uur,
|*»r jongeren uit de Zuidplas-ge-
JSnten. LONradio is te beluisteren
■107.3 FM in de ether of 102.4 FM
|Jde kabel in Nieuwerkerk aan den
Zevenhuizen-Moerkapelle.
"loFM is te beluisteren op 106.9
'in de ether of 98.3 FM op de
'M in Moordrecht. Ook via www.
P3dio.nl, www.ramofm.nl en de
8belkrant in Nieuwerkerk zijn de
Ondingen live te beluisteren.
Lachen en spelen
Na die eerste week in Rio de
Janeiro is Groenendijk naar de op-
vangboerderij in Pequeri gegaan.
In dit opvangcentrum 200 kilome
ter buiten Rio staan verschillende
woonhuizen. In ieder huis wonen
acht kinderen onder professionele
begeleiding. "Als je daar aankomt
vanuit de sloppenwijken is het net
alsof je in het paradijs komt. Overal
staan witte huizen met bloemen
en overal zie je kinderen. Maar
dat is de eerste aanblik. Want het
zijn wel allemaal getraumatiseerde
kinderen uit de sloppenwijken. De
kinderen zijn van de straat afge
haald, maar om de straat uit de
kinderen te halen is moeilijker,"
zegt Groenendijk. Het goede werk
van REMER werpt zijn vruchten
af. "In Rio zag je dat die kinderen
niets voorstelden, maar op de op-
vangboerderij mogen ze weer kind
zijn. Daar kunnen ze lachen en spe
len."
Moordrecht - Als het aan Rijkswaterstaat, Provincie Zuid-Holland, Pro
fil en de gemeente Moordrecht ligt, staat het verkeer inde toekomst
niet meer vast op de A20. Op maandag 26 januari 2009 hebben ze
uitvoeringsovereenkomst ondertekend voor de vernieuwde aansluiting
,ande A20 bij Moordrecht. Hiermee hebben de partijen zich verbon-
Jen om nadere afspraken te maken omtrent de technische uitwerking
voor de vernieuwde aansluiting van de A20.
voor deze oplossing koos. Uit on
derzoek van Rijkswaterstaat kwa
men twee varianten voor een ver
legde afslag naar voren: een lage
variant met een tunnel en een hoge
variant met een viaduct. Op basis
van vele gesprekken met bestuur
ders en informatiebijeenkomsten
met de inwoners van Moordrecht
heeft de gemeenteraad van Moor
drecht in maart 2007 definitief ge
kozen voor de hoge variant van de
nieuwe afslag. Bij deze hoge vari
ant kruist de N456 de A20 en het
spoor door middel van viaducten.
Het ontwerp omvat daarnaast een
fietstunnel waar het landbouw
verkeer (tot een hoogte van 3,50
meter) en beperkt autoverkeer
ook onderdoor zal kunnen. Ook is
de bereikbaarheid van de Middel
weg zoveel mogelijk behouden.
Rijkswaterstaat werkt ondertus
sen verder aan de technische uit
werking van de hoge variant. Als
de bestemmingsplanprocedure is
afgerond, starten in 2011 de werk
zaamheden voor de aanleg van de
nieuwe afslag. Verwacht wordt
dat de nieuwe afslag, inclusief ver
legde N456, eind 2014 klaar is.
heb ik de keuze gemaakt terug te
gaan. Maar je hebt wel tijd nodig
om alles te relativeren om geen
overhaaste beslissingen te ma
ken."
Het komende half jaar zal Groe
nendijk werken op de opvang-
boerderij. "In de sloppenwijken
kan ik als buitenlander niet veel
doen. In Pequeri zal ik bijspringen
waar nodig. Helpen met de sport
en spelactiviteiten, helpen bij de
Engelse les, chauffeuren naar het
dorp en nog veel meer." Hoewel
ze het spannend vindt om een half
jaar weg te zijn, heeft Groenendijk
er wel veel zin in. "Het is gaaf om
mee te werken aan een project
waar je iets mee bereikt. Je bent
maar een minuscuul onderdeel van
dat project maar je doet wel iets
voor die kinderen. In dat half jaar
kan ik die kinderen een leuke tijd
bezorgen, lol met ze hebben en ze
liefde geven!"
Op de site www.jacolinegroenen-
dijk.waarbenjij.nu doet Groenen
dijk wekelijks verslag van haar
werkzaamheden in Brazilië. Op de
site van Stichting 'Help mij Leven'
(www.helpmijleven.org) is meer
informatie te vinden over het pro
ject REMER.
Vergeten groep
Het afscheid na die drie weken viel
Groenendijk zwaar. "Dat heeft
me echt geraakt. Ik moest ook erg
wennen toen ik weer in Nederland
was. De eerste weken vond ik het
leven hier in Nederland erg mate
rialistisch en individualistisch. Je
"Het is gaaf mee te werken aan een project waar je iets mee bereikt.
Door Natasha Qualm
Reeuwijk - Jacoline Groenendijk vertrok donderdag 29 januari donder
dag naar Brazilië. De komende zes maanden gaat ze zich daar inzetten
voor het project REMER. Dit staat voor 'Refügio de Meninos da Rua',
wat 'Schuilplaats voor Straatkinderen' betekent. Het project heeft als
doel straatkinderen hulp en een betere toekomst te bieden. In de zo
mer van 2007 maakte Groenendijk als deelnemer van de Brazilië-groep
Gouda/Moordrecht voor het eerst kennis met het project tijdens een
werkvakantie van drie weken. "Twee weken heb ik daar gewerkt op de
opvangboerderij Sitio Shalom in Pequeri." Ook is ze een week in Rio de
Janeiro geweest en ze heeft daar gezien hoe het leven is op straat en in
de krottenwijken.
Een ieder die zich met regelmaat
op de A20 bij Moordrecht begeeft
weet ervan. Steeds vaker staat
het verkeer in de spits vast op de
A20. Deze files ontstaan onder
andere doordat het verkeer op
de afrit niet goed kan doorrijden.
Het verkeer onder aan de afrit
moet voorrang verlenen aan.de
automobilisten op de Middelweg
j(de N456), die de spoorlijn Rotter-
iam-Gouda doorkruist. Door de
spoorwegkruising vlak na de afrit
|kan het verkeer regelmatig niet
goed doorrijden. Het afgelopen
jaar zijn er al tijdelijke maatrege
lengenomen door het verlengen
van de invoegstrook naar de afrit
met enkele honderden meters.
,ien permanente oplossing voor
de situatie bestaat echter uit het
verplaatsen van de afslag, het ge
deeltelijk omleggen van de aan
sluitende Middelweg (N456) en de
aanleg van een viaduct over het
spoor.
lErzijn vele gesprekken en onder-
Joeken voorafgegaan eer men
Door Natasha Qualm
"Het is ongelooflijk om te zien dat
hele wijken worden geregeerd door
drugsbendes. Het leven wordt ge
tekend door drugs en geweld. Op
elke hoek zie je jochies met gewe
ren die de boel in de gaten houden
en bepalen of je de wijk in mag of
niet. Die kinderen zijn in dienst van
de grote drugsbendes. Je ziet kin
deren die lijm snuiven, met leegte
in hun ogen," vertelt Groenendijk.
Ze was van tevoren gewaarschuwd
voor een cultuurschok, maar het is
toch anders als je daar bent. "Dan
zie, ruik, hoor en proef je wat er
speelt. Je ziet de straatkinderen
die uitgespuugd zijn door de sa
menleving. Veel kinderen die je
daar ziet zijn niet lief en onschul
dig maar zo zijn ze geworden op
straat door angst, verdriet, honger
en trauma's. Het zijn kinderen die
bezig zijn met overleven. Maar zo
worden ze daar niet gezien. Daar
is zo'n kind gewoon een stuk vuil
wat op de weg ligt."
staat stil bij wat je hier hebt en wat
zij daar niet hebben. Ik vroeg me
af hoe ik het leven hier ooit kon
oppakken. Maar je woont hier en
je gaat weer met de stroom mee."
Ook het feit dat men hier weinig
weet over de leefsituatie in de slop
penwijken in Rio vond Groenendijk
moeilijk. "Er is daar gewoon een
burgeroorlog aan de gang in die
wijken tussen bendes onderling
en tussen de bendes en de politie.
Kinderen worden neergeschoten
en daar kijkt niemand naar om. Er
vallen daar elk jaar meer slachtof
fers in die wijken dan in dezelfde
tijd in Irak, maar je hoort er niets
over. Het is een vergeten groep
mensen."
Toen Jacoline Groenendijk weer
thuis was ontstond al vlug het plan
terug te gaan. "Na een half jaar al
I jv.