eerste stap voor beter bereik moordrecht RAAD KEURT BESTEMMINGSPLAN GOED ONDANKS BELEMMERING BRANDWEERZORG LIEFDE VOOR EEN VERGETEN GROEP MOORDRECHT l CABARET Y0UTHH0ME MORE lUIDPLAS DOET INTREDE BIJ Ni ADIO EN RAMOFM Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 4 februari 2009 pagina 27 Moordrecht - Joost van den Oever verzorgt op zaterdag 7 februari een avondvullend programma vol humor en cabaret in Youthhome More aan de Leliestraat 72. De avond is bestemd voor 12 jaar en ouder en de toegang is vrij. Deur open om 20.00 uur. Informatie: www.youthomemore.nl. Moordrecht - Een dag nadat Rijkswaterstaat, Provincie Zuid-Holland, Prorail en de gemeente Moordrecht bij elkaar kwamen om de uitvoe ringsovereenkomst te tekenen voor de vernieuwde aansluiting van de A20, gaf ook de raad haar goedkeuring voor het bestemmingsplan "Aan sluiting A20 Moordrecht". Hiermee moet uiteindelijk de verkeersveilig heid als de doorstroming verbeteren. Door Natasha Qualm De VVD attendeerde het college aan het begin van de bespreking erop dat huidige gang van zaken toch wel vreemd over kan komen bij het publiek. "Voordat we hier in de raad het besluit hebben ge nomen over het bestemmingsplan is gister het convenant hierover al getekend. Het lijkt erop dat het college de huid al heeft verkocht voordat de beer geschoten is," al dus Kors van der Wolf. Wethouder Jan Oomen beaamde dat dit een punt is waar het college in de toe komst meer op zal moeten letten. "Het convenant moest gisteren ge tekend worden om de financiële haalbaarheid van het plan veilig te stellen. Het college durfde dit aan omdat we het vertrouwen hadden dat de raad het bestemmingsplan wel zou vaststellen. Maar ik denk dat het een correcte opmerking is van de heer Van der Wolf." Over het bestemmingsplan zelf was meer discussie. Niet alle frac ties konden zich erin vinden. De SGP-fractie en de fractie van Beter Moordrecht hadden grote proble men met het feit dat de hoogte van de fietstunnel, die ook door gang biedt voor beperkt auto- en landbouwverkeer, te laag is om al het landbouwverkeer doorgang te bieden. Ook zou de tunnel te laag zijn om het groot materieel van de brandweer doorgang te verlenen. "Wij hebben als fractie inlichtingen ingewonnen bij de brandweer. Als ze er niet onderdoor kunnen moet de brandweer omrijden waardoor het niet altijd zal lukken om de aanrijdtijd te halen," vertelde Huib van Dam (BM). "De huidige 3,5 meter hoogte is te laag." Ook de SGP betreurde het dat de tunnel niet hoger wordt. Maarten van der Linden: "Voor het landbouwver keer is de hoogte te beperkt. De tunnel zou voor het landbouwver keer en de brandweer een hoogte moeten hebben van 4,20 meter." Wethouder Oomen deed zijn best om Beter Moordrecht en de SGP te overtuigen van het feit dat een tunnel van 3,5 meter het maximaal haalbare is. "Het punt is dat we zijn gestart met een fietstunnel. Omdat we het noorden van Moor drecht niet wilden afscheiden van het zuiden zijn we met een oplos sing gekomen waarbij er nu ook beperkt auto- en landbouwver keer mogelijk is. Technisch en fi nancieel is het niet mogelijk om de tunnel hoger te maken. Dit is het maximale wat mogelijk is." Wet houder Oomen gaf verder aan dat ook het college met de brandweer had gesproken. "Het merendeel van de brandweer kan door de tunnel. Alleen de grote ladderwa gens die zullen 800 meter moeten omrijden. De essentie is echter dat de aanrijdtijden moeten worden gehaald. Als de brandweer vanuit Moordrecht op bepaalde plaatsen de aanrijdtijden door de tunnel niet halen, dan zullen ze bevoor deeld uit Gouda moeten komen." Het antwoord van de wethouder kon Beter Moordrecht en de SGP niet overtuigen. Na een schorsing besloten beide fracties tegen het bestemmingsplan te stemmen. De overige fracties waren echter voor het bestemmingsplan waardoor het toch werd vastgesteld. llieuwerkerk aan den IJssel/Moor- lïecht- 'Zuidpias Actueel' en 'Zuid- Las in het Weekend' zijn de nieuwe l'amen voor de nieuws-, actualitei- en activiteiten- programma's Jan LONradio en RaMoFM op de lWerdagochtend. Vanaf zaterdag 7 l'abruari zal het team van RaMo Ac- J-eel haar uitzendingen laten aan- TAen op LON Actueel en verzorgen J'ide teams vanuit de LON studio Pder de naam 'Zuidpias Actueel' |an 11.00 tot 13.00 uur een radio- J'ogramma waarin de luisteraars op Jshoogte gebracht worden van het Patste lokale nieuws van de afgelo- Jtn week. Hieraan voorafgaand is I an 9.00 tot 11.00 uur het program- J*a 'Zuidpias in het weekeend' te ■^luisteren bij de LON. Elke werkdag 1* 12.00 tot 14.00 uur en van 17.00 Pt 19.00 uur kan men bij LON Radio Jïecht voor nieuws en informatie 'lokaal en regionaal gebied, le- l;s'halfuur verzorgt Leen de Koning J'tweerbericht. De programmama- |l(rs van het programma 'Lounge' luiten zich vanaf 7 februari aan bij J at team van het informatieve mu isprogramma Zwaardvis, elke za- P'dag van 16:00 uur tot 18:00 uur, |*»r jongeren uit de Zuidplas-ge- JSnten. LONradio is te beluisteren ■107.3 FM in de ether of 102.4 FM |Jde kabel in Nieuwerkerk aan den Zevenhuizen-Moerkapelle. "loFM is te beluisteren op 106.9 'in de ether of 98.3 FM op de 'M in Moordrecht. Ook via www. P3dio.nl, www.ramofm.nl en de 8belkrant in Nieuwerkerk zijn de Ondingen live te beluisteren. Lachen en spelen Na die eerste week in Rio de Janeiro is Groenendijk naar de op- vangboerderij in Pequeri gegaan. In dit opvangcentrum 200 kilome ter buiten Rio staan verschillende woonhuizen. In ieder huis wonen acht kinderen onder professionele begeleiding. "Als je daar aankomt vanuit de sloppenwijken is het net alsof je in het paradijs komt. Overal staan witte huizen met bloemen en overal zie je kinderen. Maar dat is de eerste aanblik. Want het zijn wel allemaal getraumatiseerde kinderen uit de sloppenwijken. De kinderen zijn van de straat afge haald, maar om de straat uit de kinderen te halen is moeilijker," zegt Groenendijk. Het goede werk van REMER werpt zijn vruchten af. "In Rio zag je dat die kinderen niets voorstelden, maar op de op- vangboerderij mogen ze weer kind zijn. Daar kunnen ze lachen en spe len." Moordrecht - Als het aan Rijkswaterstaat, Provincie Zuid-Holland, Pro fil en de gemeente Moordrecht ligt, staat het verkeer inde toekomst niet meer vast op de A20. Op maandag 26 januari 2009 hebben ze uitvoeringsovereenkomst ondertekend voor de vernieuwde aansluiting ,ande A20 bij Moordrecht. Hiermee hebben de partijen zich verbon- Jen om nadere afspraken te maken omtrent de technische uitwerking voor de vernieuwde aansluiting van de A20. voor deze oplossing koos. Uit on derzoek van Rijkswaterstaat kwa men twee varianten voor een ver legde afslag naar voren: een lage variant met een tunnel en een hoge variant met een viaduct. Op basis van vele gesprekken met bestuur ders en informatiebijeenkomsten met de inwoners van Moordrecht heeft de gemeenteraad van Moor drecht in maart 2007 definitief ge kozen voor de hoge variant van de nieuwe afslag. Bij deze hoge vari ant kruist de N456 de A20 en het spoor door middel van viaducten. Het ontwerp omvat daarnaast een fietstunnel waar het landbouw verkeer (tot een hoogte van 3,50 meter) en beperkt autoverkeer ook onderdoor zal kunnen. Ook is de bereikbaarheid van de Middel weg zoveel mogelijk behouden. Rijkswaterstaat werkt ondertus sen verder aan de technische uit werking van de hoge variant. Als de bestemmingsplanprocedure is afgerond, starten in 2011 de werk zaamheden voor de aanleg van de nieuwe afslag. Verwacht wordt dat de nieuwe afslag, inclusief ver legde N456, eind 2014 klaar is. heb ik de keuze gemaakt terug te gaan. Maar je hebt wel tijd nodig om alles te relativeren om geen overhaaste beslissingen te ma ken." Het komende half jaar zal Groe nendijk werken op de opvang- boerderij. "In de sloppenwijken kan ik als buitenlander niet veel doen. In Pequeri zal ik bijspringen waar nodig. Helpen met de sport en spelactiviteiten, helpen bij de Engelse les, chauffeuren naar het dorp en nog veel meer." Hoewel ze het spannend vindt om een half jaar weg te zijn, heeft Groenendijk er wel veel zin in. "Het is gaaf om mee te werken aan een project waar je iets mee bereikt. Je bent maar een minuscuul onderdeel van dat project maar je doet wel iets voor die kinderen. In dat half jaar kan ik die kinderen een leuke tijd bezorgen, lol met ze hebben en ze liefde geven!" Op de site www.jacolinegroenen- dijk.waarbenjij.nu doet Groenen dijk wekelijks verslag van haar werkzaamheden in Brazilië. Op de site van Stichting 'Help mij Leven' (www.helpmijleven.org) is meer informatie te vinden over het pro ject REMER. Vergeten groep Het afscheid na die drie weken viel Groenendijk zwaar. "Dat heeft me echt geraakt. Ik moest ook erg wennen toen ik weer in Nederland was. De eerste weken vond ik het leven hier in Nederland erg mate rialistisch en individualistisch. Je "Het is gaaf mee te werken aan een project waar je iets mee bereikt. Door Natasha Qualm Reeuwijk - Jacoline Groenendijk vertrok donderdag 29 januari donder dag naar Brazilië. De komende zes maanden gaat ze zich daar inzetten voor het project REMER. Dit staat voor 'Refügio de Meninos da Rua', wat 'Schuilplaats voor Straatkinderen' betekent. Het project heeft als doel straatkinderen hulp en een betere toekomst te bieden. In de zo mer van 2007 maakte Groenendijk als deelnemer van de Brazilië-groep Gouda/Moordrecht voor het eerst kennis met het project tijdens een werkvakantie van drie weken. "Twee weken heb ik daar gewerkt op de opvangboerderij Sitio Shalom in Pequeri." Ook is ze een week in Rio de Janeiro geweest en ze heeft daar gezien hoe het leven is op straat en in de krottenwijken. Een ieder die zich met regelmaat op de A20 bij Moordrecht begeeft weet ervan. Steeds vaker staat het verkeer in de spits vast op de A20. Deze files ontstaan onder andere doordat het verkeer op de afrit niet goed kan doorrijden. Het verkeer onder aan de afrit moet voorrang verlenen aan.de automobilisten op de Middelweg j(de N456), die de spoorlijn Rotter- iam-Gouda doorkruist. Door de spoorwegkruising vlak na de afrit |kan het verkeer regelmatig niet goed doorrijden. Het afgelopen jaar zijn er al tijdelijke maatrege lengenomen door het verlengen van de invoegstrook naar de afrit met enkele honderden meters. ,ien permanente oplossing voor de situatie bestaat echter uit het verplaatsen van de afslag, het ge deeltelijk omleggen van de aan sluitende Middelweg (N456) en de aanleg van een viaduct over het spoor. lErzijn vele gesprekken en onder- Joeken voorafgegaan eer men Door Natasha Qualm "Het is ongelooflijk om te zien dat hele wijken worden geregeerd door drugsbendes. Het leven wordt ge tekend door drugs en geweld. Op elke hoek zie je jochies met gewe ren die de boel in de gaten houden en bepalen of je de wijk in mag of niet. Die kinderen zijn in dienst van de grote drugsbendes. Je ziet kin deren die lijm snuiven, met leegte in hun ogen," vertelt Groenendijk. Ze was van tevoren gewaarschuwd voor een cultuurschok, maar het is toch anders als je daar bent. "Dan zie, ruik, hoor en proef je wat er speelt. Je ziet de straatkinderen die uitgespuugd zijn door de sa menleving. Veel kinderen die je daar ziet zijn niet lief en onschul dig maar zo zijn ze geworden op straat door angst, verdriet, honger en trauma's. Het zijn kinderen die bezig zijn met overleven. Maar zo worden ze daar niet gezien. Daar is zo'n kind gewoon een stuk vuil wat op de weg ligt." staat stil bij wat je hier hebt en wat zij daar niet hebben. Ik vroeg me af hoe ik het leven hier ooit kon oppakken. Maar je woont hier en je gaat weer met de stroom mee." Ook het feit dat men hier weinig weet over de leefsituatie in de slop penwijken in Rio vond Groenendijk moeilijk. "Er is daar gewoon een burgeroorlog aan de gang in die wijken tussen bendes onderling en tussen de bendes en de politie. Kinderen worden neergeschoten en daar kijkt niemand naar om. Er vallen daar elk jaar meer slachtof fers in die wijken dan in dezelfde tijd in Irak, maar je hoort er niets over. Het is een vergeten groep mensen." Toen Jacoline Groenendijk weer thuis was ontstond al vlug het plan terug te gaan. "Na een half jaar al I jv.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2009 | | pagina 27