5^Baaaa55aö5aaC^Auu Wat is er te doen? I Duurzame wegen Onderhoud in uitvoering Rotonde bij Ammerstol pure noodzaak I Aansluitingen op N210 bij Bergambacht "ZUID HOLLAND J lAAAAÏAi ESsS? Maak ons land Met paard en wagen door de duinen Terugkeer Holland- Amerikalijn Het Rijk van Heen en Weer Kunstrondje Dordt Maart 2009 Zicht op Zuid-Holland Provincie Zuid-Holland, afdeling Communicatie, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag, telefoon: 070 441 66 22, e-mail: zuidholland@pzh.nl Bepaal mee hoe Nederland er in de toekomst uit moet zien op deze 'werkplaats voor ruimtelijke inrichting'. Tot 3 mei in het Nederlands Architectuurmuseum in Rotterdam, www.nai.nl Onder leiding van een duingids door een prachtig gebied, de Amsterdamse Waterleidingduinen. www.natuurtochten.com Nog tot 31 mei te zien in het Maritiem Museum in Rotterdam. Actueel door de terugkeer van het hoofdkwartier. www.maritiemmuseum.nl Kinderen van 4 t/m 12 jaar maken een span nende ontdekkingstocht door zes wonderlijke landen in het Museum voor Communicatie in Den Haag. www.muscom.nl MUSEUM^ VOOR >4f kwv COMMUNICATIE Route langs 69 winkels vol kunst, curiosa, antiek, boeken en moderne kunst. Gratis folder bij VVV. www.kunstrondje.nl Wilt u meer weten over onderwerpen in deze advertentie, kijk dan op www.zuid-holland.nl/zichtopzuid-holland De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor het onderhoud en beheer van de provinciale wegen. Dat gaat niet alleen over het asfalt maar over de hele inrichting van de weg, dus ook belijning, verkeers borden, verkeerslichten, straatverlichting, bushaltes en bermen. Verder zorgen we ervoor dat 'kunstwerken' zoals rotondes, bruggen en viaducten in goede staat zijn. We richten de weg zó in dat de door stroming en veiligheid zo groot mogelijk zijn. Er is de afgelopen jaren veel veranderd aan het onderhoud en beheer van de 534 km aan provinciale wegen. De provincie voert de werkzaam heden namelijk niet zelf meer uit maar besteedt die uit aan bedrijven. Dat gebeurt in het dagelijks onderhoud, bijvoorbeeld bij reparaties na een ongeval of bij vorstschade, én in hettrajectonderhoud. Vooral bij het trajectonderhoud zijn de veranderingen ingrijpend: we hebben alle provinciale wegen ingedeeld in trajecten en we maken een planning waarbij op elk traject eens per zes jaar groot onderhoud plaatsvindt. Dan kijken we naar de staat van de weg en de hele weginrichting. Afstemming met anderen Groot onderhoud stemmen we altijd af met andere wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat, gemeenten en de waterschappen. Samen zorgen we ervoor dat er voldoende omleidingswegen zijn als een bepaalde weg of een weggedeelte afgesloten moet worden. We houden ook rekening met het seizoen en met belangrijke evenementen. Zo sluiten we wegen naar het strand -als het enigszins mogelijk is- niet af tijdens de zomervakantie. Het provinciebestuur heeft extra geld vrijgemaakt voor een inhaalslag in het wegonderhoud. Daardoor wordt er heel veel aan de wegen gewerkt. Weggebruikers hebben daar overlast van ondervonden en zullen daar de komende jaren ook mee te maken krijgen. Dat is natuurlijk niet leuk als je veel op de weg bent. Daar staan goede en duurzaam onderhouden wegen tegenover. Van oktober tot december 2008 heeft de provincie groot wegonderhoud uitgevoerd tussen de Hartelweg in Spijkenisse en de gemeente Bernisse. Op hetzelfde traject gaat de provincie de naastgelegen busbaan en het fietspad repareren. Het fietspad was aan onderhoud toe en heeft bovendien schade opgelopen door noodzake lijke graafwerkzaamheden van een energie maatschappij. Nu dat werk klaar is, starten we met het werk aan het fietspad. We nemen de reparatie van slechte stukken in de busbaan gelijk mee. Het verkeer hoeft dan maar één keer omgeleid te worden. Heel veel scholieren maken gebruik van het fietspad of de bus. Door het werk in een schoolvakantie te plannen, willen we de overlast zoveel mogelijk beperken. Kappen van bomen Op een deel van hetzelfde wegtraject, tussen Brielle en Westvoorne, worden tussen januari en begin maart 200 populieren gekapt. De bomen zijn oud, waardoor het risico op afbrekende takken of omvallen groot wordt. Dit kan onveilige situaties voor weggebruikers opleveren. We kappen nü, voordat vogels in het voorjaar hun nesten gaan bouwen. De bomen worden vervangen door 200 nieuwe bomen. Soms gebeurt dat vanwege veilig heidseisen op een andere locatie. We weten nog niet waar we gaan herplanten en gaan nog bepalen welk type bomen terugkomt. "De komst van een rotonde bij een van de twee toegangswegen naar Ammerstol is nu pure noodzaak geworden. Dit komt doordat de gemeente Bergambacht spoedig zal beginnen met het verstevigen van de Lekdijk." Dat stelt Harre van der Nat, lid van de SP in Provinciale Staten. "Het is lastig om vanuit het dorp veilig de N210 op te komen. Ook de afslag Capelle- laan, richting Ammerstol, is een lastig punt. Na deze afslag volgt direct een dubbelzijdig fietspad. Het ontbreekt aan een helder over zicht. Dit is wachten op verkeersslachtoffers." Gevaarlijke situatie "Mijn fractie stelde eerder al schriftelijke vragen over deze situatie. Na gesproken te hebben met gemeenteraadsleden, gemeente en vooral met de inwoners van Ammerstol, ben ik nog steviger overtuigd van de noodzaak snel actie te ondernemen. Gedeputeerde Staten zijn van mening dat een rotonde de doorstroming ernstig zal belemmeren. Ik zie dat anders. Onderweg vanuit de richting Gouda ben ik langs 23 rotondes gekomen voordat ik in Ammerstol aankwam. Dit is dus een misplaatst argument. Als er in plaats van een rotonde een parallel weg langs de provinciale weg tussen Ammerstol en Bergambacht komt, moet deze weg zowel door vrachtwagens als door fietsers gebruikt worden. Dan wordt de situatie alleen maar gevaarlijker." "Het argument dat er weinig verkeersslacht offers zijn gevallen, heeft de inwoners van Ammerstol en omgeving diep gekwetst. Er zijn in het nabije verleden diverse verkeersongeval len geweest. Waarvan twee met dodelijke afloop. Ik hoop dat de provincie Zuid-Holland dit niet als enig toetsingsmiddel ziet. Dat is niet alleen onjuist maar ook erg beperkt." De gemeente Bergambacht heeft de provincie gevraagd twee rotondes aan te leggen op de provinciale weg N210. De rotondes moeten het kruispunt met de Capellelaan vervangen en het toekomstig bedrijventerrein ten oosten van Bergambacht ontsluiten. De provincie als weg- beheerder let zowel op de doorstroming als op de verkeersveiligheid. Zij zoekt naar mogelijk heden om deze aspecten te combineren met de ontsluiting van het toekomstige bedrijven terrein. Niet te veel kruispunten De provincie probeert het aantal kruispunten op de provinciale weg beperkt te houden. Weggebruikers op de N210 bestaan vooral uit doorgaand verkeer dat snel vanuit de richting Schoonhoven naar de regio Rotterdam wil of andersom. Doorstroming is dus een van de uitgangspunten voor de N210. Te veel kruis punten zorgen voor te veel opstopping. De provincie streeft naar minimaal 2.5 kilometer afstand tussen twee kruispunten. Als er een extra aansluiting op de N210 bij het toekomstig bedrijventerrein wordt aangebracht, betekent dit over een afstand van twee kilometer vier kruisingen. Dit vraagt om aandacht voor een goede doorstroming. De problematiek rond de ontsluiting van Bergambacht komt op 4 maart in de statencommissie Mobiliteit, Kennis en Economie aan de orde. De provincie wil, samen met de gemeente Bergambacht en het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, snel starten met een onderzoek naar verbetering van de verkeersveiligheid en de doorstroming op de provinciale weg tussen Bergambacht en Schoonhoven.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2009 | | pagina 20