5^Baaaa55aö5aaC^Auu
Wat is er te doen? I Duurzame wegen
Onderhoud in uitvoering
Rotonde bij Ammerstol pure noodzaak I Aansluitingen op N210 bij Bergambacht
"ZUID HOLLAND
J
lAAAAÏAi
ESsS?
Maak ons land
Met paard en wagen door
de duinen
Terugkeer Holland-
Amerikalijn
Het Rijk van Heen en Weer
Kunstrondje Dordt
Maart 2009
Zicht op Zuid-Holland
Provincie Zuid-Holland, afdeling Communicatie, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag, telefoon: 070 441 66 22, e-mail: zuidholland@pzh.nl
Bepaal mee hoe Nederland er in
de toekomst uit moet zien op
deze 'werkplaats voor ruimtelijke
inrichting'. Tot 3 mei in het
Nederlands Architectuurmuseum
in Rotterdam, www.nai.nl
Onder leiding van een duingids door
een prachtig gebied, de Amsterdamse
Waterleidingduinen.
www.natuurtochten.com
Nog tot 31 mei te zien in het
Maritiem Museum in Rotterdam.
Actueel door de terugkeer van
het hoofdkwartier.
www.maritiemmuseum.nl
Kinderen van 4 t/m 12 jaar maken een span
nende ontdekkingstocht door zes wonderlijke
landen in het Museum voor Communicatie in
Den Haag. www.muscom.nl
MUSEUM^
VOOR >4f kwv
COMMUNICATIE
Route langs 69 winkels vol kunst, curiosa,
antiek, boeken en moderne kunst.
Gratis folder bij VVV. www.kunstrondje.nl
Wilt u meer weten over onderwerpen in
deze advertentie, kijk dan op
www.zuid-holland.nl/zichtopzuid-holland
De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor het onderhoud en
beheer van de provinciale wegen. Dat gaat niet alleen over het asfalt
maar over de hele inrichting van de weg, dus ook belijning, verkeers
borden, verkeerslichten, straatverlichting, bushaltes en bermen.
Verder zorgen we ervoor dat 'kunstwerken' zoals rotondes, bruggen en
viaducten in goede staat zijn. We richten de weg zó in dat de door
stroming en veiligheid zo groot mogelijk zijn.
Er is de afgelopen jaren veel veranderd aan het onderhoud en beheer
van de 534 km aan provinciale wegen. De provincie voert de werkzaam
heden namelijk niet zelf meer uit maar besteedt die uit aan bedrijven.
Dat gebeurt in het dagelijks onderhoud, bijvoorbeeld bij reparaties na
een ongeval of bij vorstschade, én in hettrajectonderhoud. Vooral bij
het trajectonderhoud zijn de veranderingen ingrijpend: we hebben alle
provinciale wegen ingedeeld in trajecten en we maken een planning
waarbij op elk traject eens per zes jaar groot onderhoud plaatsvindt.
Dan kijken we naar de staat van de weg en de hele weginrichting.
Afstemming met anderen
Groot onderhoud stemmen we altijd af met andere wegbeheerders zoals
Rijkswaterstaat, gemeenten en de waterschappen. Samen zorgen we
ervoor dat er voldoende omleidingswegen zijn als een bepaalde weg of
een weggedeelte afgesloten moet worden. We houden ook rekening met
het seizoen en met belangrijke evenementen. Zo sluiten we wegen naar
het strand -als het enigszins mogelijk is- niet af tijdens de zomervakantie.
Het provinciebestuur heeft extra geld vrijgemaakt voor een inhaalslag in
het wegonderhoud. Daardoor wordt er heel veel aan de wegen gewerkt.
Weggebruikers hebben daar overlast van ondervonden en zullen daar
de komende jaren ook mee te maken krijgen. Dat is natuurlijk niet leuk
als je veel op de weg bent. Daar staan goede en duurzaam onderhouden
wegen tegenover.
Van oktober tot december 2008 heeft de
provincie groot wegonderhoud uitgevoerd
tussen de Hartelweg in Spijkenisse en de
gemeente Bernisse. Op hetzelfde traject gaat
de provincie de naastgelegen busbaan en het
fietspad repareren.
Het fietspad was aan onderhoud toe en heeft
bovendien schade opgelopen door noodzake
lijke graafwerkzaamheden van een energie
maatschappij. Nu dat werk klaar is, starten we
met het werk aan het fietspad. We nemen de
reparatie van slechte stukken in de busbaan
gelijk mee. Het verkeer hoeft dan maar één
keer omgeleid te worden. Heel veel scholieren
maken gebruik van het fietspad of de bus.
Door het werk in een schoolvakantie te plannen,
willen we de overlast zoveel mogelijk beperken.
Kappen van bomen
Op een deel van hetzelfde wegtraject, tussen
Brielle en Westvoorne, worden tussen januari en
begin maart 200 populieren gekapt. De bomen
zijn oud, waardoor het risico op afbrekende
takken of omvallen groot wordt.
Dit kan onveilige situaties voor weggebruikers
opleveren. We kappen nü, voordat vogels in
het voorjaar hun nesten gaan bouwen.
De bomen worden vervangen door 200 nieuwe
bomen. Soms gebeurt dat vanwege veilig
heidseisen op een andere locatie. We weten
nog niet waar we gaan herplanten en gaan
nog bepalen welk type bomen terugkomt.
"De komst van een rotonde bij een van de
twee toegangswegen naar Ammerstol is nu
pure noodzaak geworden. Dit komt doordat de
gemeente Bergambacht spoedig zal beginnen
met het verstevigen van de Lekdijk." Dat stelt
Harre van der Nat, lid van de SP in Provinciale
Staten. "Het is lastig om vanuit het dorp veilig
de N210 op te komen. Ook de afslag Capelle-
laan, richting Ammerstol, is een lastig punt.
Na deze afslag volgt direct een dubbelzijdig
fietspad. Het ontbreekt aan een helder over
zicht. Dit is wachten op verkeersslachtoffers."
Gevaarlijke situatie
"Mijn fractie stelde eerder al schriftelijke vragen
over deze situatie. Na gesproken te hebben
met gemeenteraadsleden, gemeente en vooral
met de inwoners van Ammerstol, ben ik nog
steviger overtuigd van de noodzaak snel actie
te ondernemen. Gedeputeerde Staten zijn van
mening dat een rotonde de doorstroming
ernstig zal belemmeren. Ik zie dat anders.
Onderweg vanuit de richting Gouda ben ik langs
23 rotondes gekomen voordat ik in Ammerstol
aankwam. Dit is dus een misplaatst argument.
Als er in plaats van een rotonde een parallel
weg langs de provinciale weg tussen Ammerstol
en Bergambacht komt, moet deze weg zowel
door vrachtwagens als door fietsers gebruikt
worden. Dan wordt de situatie alleen maar
gevaarlijker."
"Het argument dat er weinig verkeersslacht
offers zijn gevallen, heeft de inwoners van
Ammerstol en omgeving diep gekwetst. Er zijn
in het nabije verleden diverse verkeersongeval
len geweest. Waarvan twee met dodelijke
afloop. Ik hoop dat de provincie Zuid-Holland
dit niet als enig toetsingsmiddel ziet. Dat is
niet alleen onjuist maar ook erg beperkt."
De gemeente Bergambacht heeft de provincie
gevraagd twee rotondes aan te leggen op de
provinciale weg N210. De rotondes moeten het
kruispunt met de Capellelaan vervangen en
het toekomstig bedrijventerrein ten oosten van
Bergambacht ontsluiten. De provincie als weg-
beheerder let zowel op de doorstroming als op
de verkeersveiligheid. Zij zoekt naar mogelijk
heden om deze aspecten te combineren met
de ontsluiting van het toekomstige bedrijven
terrein.
Niet te veel kruispunten
De provincie probeert het aantal kruispunten
op de provinciale weg beperkt te houden.
Weggebruikers op de N210 bestaan vooral uit
doorgaand verkeer dat snel vanuit de richting
Schoonhoven naar de regio Rotterdam wil of
andersom. Doorstroming is dus een van de
uitgangspunten voor de N210. Te veel kruis
punten zorgen voor te veel opstopping.
De provincie streeft naar minimaal 2.5 kilometer
afstand tussen twee kruispunten. Als er een
extra aansluiting op de N210 bij het toekomstig
bedrijventerrein wordt aangebracht, betekent
dit over een afstand van twee kilometer vier
kruisingen. Dit vraagt om aandacht voor een
goede doorstroming. De problematiek rond de
ontsluiting van Bergambacht komt op 4 maart
in de statencommissie Mobiliteit, Kennis en
Economie aan de orde.
De provincie wil, samen met de gemeente
Bergambacht en het Hoogheemraadschap van
Schieland en de Krimpenerwaard, snel starten
met een onderzoek naar verbetering van de
verkeersveiligheid en de doorstroming op de
provinciale weg tussen Bergambacht en
Schoonhoven.