T0£$ersl* ^ureerj WADDINXVEEN Geachte, Dienstverlening R._ head P^eci^ kuj&b&h&ct,cek,- Meldpunt Openbare Ruimte Digitale publieksbalie Webwinkel Aanvragen in 2008 Aantal www.waddinxveen.nl 100e gemeente kwaliteitshandvesten Opening zorgloket GEMEENTE i ii ^CLr/<-est nUxtli CEub foffcex O vkv-J-c j_|( enua.n haeb IT1ii\5TS©^ Uio &ir£nlcn tn Koi"iK«^>ts(ieiQti De gemeente Waddinxveen heeft als honderdste gemeente in Nederland haar kwaliteitshandvesten vastgesteld en gepubliceerd op de landelijke website: www.kwaliteitshandvesten.nl. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft de gemeente gefeliciteerd met deze mijlpaal en een prachtig boeket bloemen laten bezorgen. Gemeentesecretaris Mr. A. Hoogendoorn: Achter de schermen werkt de gemeentelijke organisatie voortdurend aan de ont wikkeling van Waddinxveen. Naast dienstverlening werken medewer kers ook hard aan zaken als een goede infrastructuur, leefbare wij ken, een goed voorzieningenniveau en natuurlijk de grote projecten." In dit Burgerjaarverslag doet de gemeente verslag van allerlei za ken die in 2008 in onze gemeente aan de orde zijn geweest. Dienstverlening is een terugkerend onderwerp in het Burger jaarverslag. Logisch, want de gemeente streeft er continu naar de dienstverlening voor inwoners en bedrijven te verbeteren. In 2007 zijn enkele belangrijke stappen gezet; in 2008 konden we daarvan de vruchten plukken. Zo is in januari 2008 de nieuwe publieksbalie geopend. Waddinxveen heeft daarnaast kwaliteits handvesten in gebruik genomen, waarin afspraken over de kwali teit van onze dienstverlening zijn opgenomen. En in 2008 stelden we onze servicenormen continu bij, om u nog beter en sneller van dienst te zijn. Ook over de grote projecten in Waddinxveen kunt u in dit Bur gerjaarverslag lezen welke ontwikkelingen zich in 2008 hebben voorgedaan. Daarnaast vroeg de vernieuwing van de bestuurlijke toekomst - het onderzoeken van de mogelijke samenwerking met Gouda - in 2008 de nodige aandacht. Net als het project 'Leefbare wijken' en de veiligheid in onze gemeente. Al deze onderwerpen komen aan bod in dit Burgerjaarverslag. Het is immers belangrijk dat de gemeente u informeert over hetgeen op deze terreinen is gebeurd en gebeurt. Even zo belangrijk is het dat üw mening gehoord wordt bij de ge meente. Of het nu gaat over grote bouwprojecten of hondenpoep op straat. Om energiebesparing of een ontmoetingsplek voor jon geren. De gemeente vindt het belangrijk dat u prettig kunt wonen, werken en recreëren in Waddinxveen. Ik ben dan ook blij dat u in 2008 weer volop gebruik heeft gemaakt van onder andere wijkbij eenkomsten, klankbordgroepen, informatiebijeenkomsten en het spreekuur van het college van burgemeester en wethouders. De gemeente heeft uw waardevolle ideeën, argumenten en sugges ties zoveel mogelijk benut bij het formuleren van beleid en het voorbereiden van de besluitvorming. Uiteraard kon de gemeente niet aan alle individuele wensen tegemoetkomen. Immers: de ge meente moet, in het belang van de samenleving, alle belangen tegen elkaar afwegen. Voor mij is dit het laatste Bur gerjaarverslag dat ik u mag pre senteren. Eind april 2009 neem ik immers afscheid als burge meestervan Waddinxveen. Niet zonder weemoed, want ik kijk terug op een boeiende ambts periode in Waddinxveen. Het persoonlijke contact en de open dialoog met inwoners, bedrij ven en organisaties heb ik zeer op prijs gesteld. Om die reden wil ik u allen bedanken voor het vertrouwen dat u in mij heeft gesteld. Heeft u vragen over zaken die spelen in de gemeente of wilt u Persoonlijk vertrouw ik erop dat ergens uw mening over geven? Waddinxveen - dankzij uw me lt: nodig u van harte uit om dewerking en betrokkenheid mijn opvolger te schrijven de bijzondere gemeente blijft (postbus 400, 2740 AK die ik heb leren kennen. Waddinxveen) ofte e-mailen via burgemeester@waddinxveen.nl. H.C.J. Roijers, burgemeester Inwoners kunnen bij het Meldpunt Openbare Ruimte mel dingen doen over bijvoorbeeld omgewaaide bomen, los zittende stoeptegels of kapotte lantaarnpalen. Dat kan te lefonisch, aan de balie of via de gemeentelijke website. In 2008 werden in totaal 2.267 meldingen gedaan, waarvan 1.098 per telefoon, 991 via de website en 108 aan de balie. Al deze meldingen zijn afgehandeld. De meeste meldin gen werden gedaan in augustus 267, september 212 en oktober 259 (veelal in verband met problemen van straat verlichting Zuidpias e.o.) In 2008 bezochten 6.277 mensen de digitale publieksbalie op www.waddinxveen.nl. Top 10 digitale producten: 1. afvalinzameling, grofvuil 2. afvalinzameling 3. afvalinzamelstation 4. rijbewijs 5. paspoort 6. Nederlandse identiteitskaart 7. huishoudelijke hulp, gehandicapten en ouderen 8. verklaring omtrent gedrag 9. verhuizing en emigratie 10. bouwvergunning In de digitale winkel, die werd geopend in 2006, kunnen inwoners van Waddinxveen 24 uur per dag, zeven dagen per week digitale producten bestellen. In 2008 is de we bwinkel uitgebreid met tien nieuwe producten. In totaal zijn er nu achttien producten. Top 5 Webwinkel 2008 1Uittreksel GBA, 74 x 2. Verhuizing binnen gemeente* 60 x 3. Aanmelden hond voor hondenbelasting* 33 x 4. Aangifte verhuizing naar Waddinxveen vanuit een andere gemeente* 14 x 5. Uittreksel geboorteregister, 10 x gratis product Top 3 gebruikte betaalmethode voor producten Webwinkel: 1iDEAL, 63 x 2. Visa, 13 x 3. MasterCard, 6 x Aanvraag rijbewijs Aanvraag paspoort Uittreksel bevolkingsregister Aanvraag identiteitskaart Aangifte verhuizing Aanvraag bouwvergunning 3.316 2.951 1.780 1.368 1.954 162 Top 5 meldingen: 1straatverlichting (389) 2. huisvuilcontainers (333) 3. bestrating (326) 4. openbaar groen (295) 5. riolering (101) In 2008 is de website van de gemeente Waddinxveen 78.356 keer bezocht, een toename van bijna zes procent. Bijna zestig procent van de bezoekers bezochten de website meerdere keren. In totaal werden 493.025 ge meentelijke webpagina's bekeken. Zaterdag 26 januari is het Zorgloket van de gemeente feestelijk geopend door wethouder Dorenda Gerts. Dienstverlening staat bij de gemeente Waddinxveen hoog in het vaandel. Er is in 2008 dan ook hard gewerkt aan de verdere verbetering van de dienstverlening. Zo is de publieksbalie officieel geopend en de kwaliteitshand vesten vastgelegd. Ook zijn er in 2008 voor negen ge meentelijke producten servicenormen vastgesteld. Dat houdt in dat de gemeente een belofte doet over de te verwachten kwaliteit van haar dienstverlening. Colofon: Dit is een uitgave van de Gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen, telefoon 0182-624 624, e-mail gemeente@waddinxveen.nl Meer informatie: Stafafdeling Ondersteuning, cluster Communicatie, e-mail communicatie@waddinxveen.nl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2009 | | pagina 21