"MEN STAAT GEWOON NIET STIL BIJ DE CONSEQUENTIES VOOR HET BEDRIJFSLEVEN" "beste M MINGSPLANNFN ZUIDPLAS Loonbedrijf Arie Dijkshoorn staat op slot "Ik heb voor anderhalve ton mijn werk plaats verbouwd en het is maar de vraag of ik dit terugverdien" Hart van Holland: dé krant voor de Zuidpias 29 april2009 pagina 7 OP ZUIDPLASPLANNEN Door Marlonneke Willemsen Zevenhuizen - "Ons huis mag blijven staan en daarachter blijft nog vijftig meter over, maar verder zijn er tuinderskassen op onze grond gepland." Arie Dijkshoorn, van het Loonbedrijf Dijkshoorn zou er geen bezwaar tegen hebben om zijn bedrijf te verplaatsten, maar hij heeft tot nu toe nog geen voorstellen van de gemeente vernomen. De ontwikkeling van het bedrijf ligt min of meer stil. Dijkshoorn is een loonbedrijf dat onder meer werkzaamheden ver richt voor de tuinbouw. Ondanks deze relatie zal het bedrijf in de toekomst weg moeten als het con cept-bestemmingsplan Zuidpias- Noord daadwerkelijk zal worden uitgewerkt. Op de locatie aan de Knibbelweg zullen tuinderskassen komen te staan en Arie Dijkshoorn zal zijn bedrijf moeten verplaat sen naar het nieuwe industrieter rein, dat wordt gerealiseerd tus sen Waddinxveen en Zevenhuizen. "Toen dit allemaal begon te spelen heb ik me ingeschreven voor de uitbreiding van het Nijverheids centrum in Zevenhuizen. Nu dit niet door gaat, zullen we naar het nieuwe industrieterrein moeten, maar op welke termijn dit gebeurt is volstrekt onduidelijk." Dijkshoorn vindt ook dat er te weinig rekening gehouden wordt met het verkeer. "Ik heb op de plankaarten geen ontsluiting van het nieuwe industriegebied zien staan. Ik dacht dat het motto was: eerst bewegen en dan bouwen, maar daar zie ik hier niets van terug." Dijkshoorn is over het al gemeen niet te spreken over het beleid voor de aanleg van wegen. "Als je nu ziet hoe het weer gaat met de afsluiting van de Knibbel weg en de Noordelijke Dwarsweg, heb ik de indruk dat er beter moet worden nagedacht. De doorgang is zo gemaakt dat er fietsers door heen kunnen, maar als hij iets bre der zou worden gemaakt, zouden er ook andere weggebruikers door kunnen rijden. Nu moeten we erg ver omrijden, wat eigenlijk niet no dig is." Dijkshoorn staat er niet negatief tegenover verplaatsing en vindt het dan ook jammer dat de ge meente zo weinig actie onder neemt. "We hebben begrepen dat de Grondbank pas in actie komt als het plan definitief is, maar dan is het nog maar de vraag of we een reële prijs zullen krijgen. Ik moet op de nieuwe locatie toch min stens kunnen neerzetten wat ik hier heb, zonder dat dit veel gaat kosten. Ik verwacht dat ze in eerste instantie om de bestaande bedrij ven heen gaan bouwen, maar dat is voor ons ook niet gunstig. Aan de overkant komen huizen en dat krijgen we te maken met nieuwe regelgeving voor bijvoorbeeld het geluidsniveau en daar zitten we ook niet op te wachten. Vaak wor den bedrijven dan door de omge ving uitgerookt." Zolang er geen zekerheid is, heeft dit ook consequenties voor de be drijfsvoering. "Het bedrijf ligt min of meer stil, omdat we niet kunnen uitbreiden. Ik heb pas nog voor an derhalve ton mijn werkplaats ver bouwd en het is nog maar de vraag of ik dit kan terugverdienen. En wij zijn nog maar een relatief klein be drijf, voor de grotere bedrijven is het nog erger. Men staat gewoon niet stil bij de consequenties voor het bedrijfsleven. Het wordt tijd dat de gemeente daadkracht toont en in actie komt."

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2009 | | pagina 7