CULTUUR2 oöT]
In de Dorpskern
bij de Dorpsl^erl^
lÜoordrecht
Try-out op 9juni
10, II12 en 13 juni
Het verhaal
De organisatie
In de open lucht,
bij de Dorpskerk
Musical Touw
flonvono 2L00 tlHN
Toeponpspnjs 10,-
ftonranp 2LOO uur
I'oeoonosorirs 6 15.-
sprtjs is Inclusief huee constxnpöebannen
boortje ujortft een deel oon Unicef geschonden.
poorten verbrijpboor bij Boekhandel jJloai drechJL berbloon 13
Touw is de eerste musical uit een
serie van drie. De musical is onder
deel van het fusietraject tussen
Nieuwerkerk aan den IJssel,
Zevenhuizen-Moerkapelle en
Moordrecht. In de drie gemeenten
wordt een theaterstuk of spekta
kel georganiseerd om zo
'symbolisch' afscheid te nemen
van de oude gemeente. De slot
manifestatie, een opvoering van
beeld en geluid, kijkt door de
samenwerking tussen verschil
lende muzikanten en andere
kunstenaars, door naar de
gezamenlijke toekomst.
Sjane Roelevink en Louise Schellevis zijn de
schrijvers van de musical Touw. Wat begon
als een klein verhaaltje in een schriftje is
uitgegroeid tot een avondvullende
musical. Alles, van de tekst tot de liedjes is
speciaal geschreven. Daardoor is het een
echte unieke Moordrechtse musical
geworden. Boudewijn Luijendijk is de
producent van de musical.
Centraal in het verhaal staat Klaas, de
hoofdpersoon, die leeft in de tijd van
Meester Lalleman. Klaas werkte zo'n
honderdvijftig jaar geleden in de
Moordrechtse touwslagerij. Klaas is de
zoon van Daan en Maartje. Het is een
arme familie. Klaas en zijn zusjes Nettie en
Cootje werken al in de touwslagerij als
ook broer Dirk van school wordt gehaald
om in de touwslagerij te werken.
De Moordrechtse Meester Lalleman speel
de een rol in het bestrijden van
kinderarbeid in die tijd. Het verhaal speelt
in de negentiende eeuw en gaat onder
meer over kinderarbeid. In Moordrecht
merkte hoofdonderwijzer Lalleman toen
dat er steeds minder leerlingen op school
kwamen. Veel kinderen moesten werken
op de touwbanen. Lalleman schreef een
brief naar minister Van Houten. Dat zou
mede de aanzet zijn geweest tot het
bekende Kinderwetje van Van Houten,
waarin kinderarbeid werd ingeperkt. De
wet verbood kinderen tot 12 jaar om te
werken in fabrieken. Werken op het land
mocht nog wel. De volledige naam van de
wet uit 1874 was 'Wet houdende
maatregelen tot het tegengaan van over-
matigen arbeid en verwaarloozing van
kinderen'.
Aan de musical Touw doen 51 spelers mee.
Hoofdrolspelers, koorleden, bijrollen,
grote rollen en kleine rollen.
Touw heeft wel een historisch thema,
maar is niet allemaal feitelijk historisch
geschreven. Het is geschreven met een
knipoog naar de tijd van Meester
Lalleman. De schrijfsters wilden vooral een
musical maken voor een breed publiek.
"Het moet vooral leuk zijn om naar te
kijken." Touw is van en voor Moordrecht.
Het is bedoeld als een onvergetelijke
Moordrechtse ervaring.
Er werken ongeveer 150 vrijwilligers aan
mee. Voor de organisatie van Touw is een
stichting opgericht, Moordrechts Cultureel.
In het bestuur nemen deel: voorzitter
Boudewijn Luijendijk, secretaris Els
Groenendijk, penningmeester Paula
Beelen en pr-man Ronald Hoogendoorn.
Daarnaast wordt het 'algemeen bestuur'
gevormd door regisseur Jaap Bron,
dirigent Peter van der Zwan, decorman
Jan Veldhoen en bandleider Jan Roelevink.
In de musical Touw zitten zeventien
nummers. De teksten zijn geschreven door
Lia Luijendijk en de muziek is gecompo
neerd door Arjan Fletterman.
Vanuit dansschool Totally Dance hebben
Claire Kooiman en Renske Bergers choreo
grafieën geschreven en ingestudeerd.
Naast al het werk aan de zang, het instru
mentale gedeelte en de regie zijn er veel
mensen bezig geweest met het technische
deel: de kleding, het decor en de catering.
De kaartjes van de musical zijn verkocht bij
Boekhandel Moordrecht. Een deel van de I
opbrengst is bestemd voor Unicef, dat I
zich, net als Meester Lalleman in de I
negentiende eeuw, inzet tegen kinder- I
arbeid.
Al vanaf het begin van de plannen was I
voor de organisatie duidelijk dat het stuk I
in de open lucht opgevoerd wordt. I
Midden in het dorp is al een decor uit de I
tijd waarin het stuk speelt. De organisatie I
was het daar snel over eens. Er wordt een I
overdekte tribune gebouwd. Na de voor- I
stellingen kan het publiek gezellig na- I
praten op het terras dat bij de kerk I
gebouwd wordt. Bewoners van de I
Kerklaan zorgen voor een sfeervolle aan- I
kleding van de straat.
'Het is bijna magie dat je allerlei losse
dingetjes hebt, die bij elkaar komen en dan
iets worden',
tekstschrijfster Sjane Roelevink
'Als ik zing, krijg ik energie!',
Martine Hordijk,
speelt touwslagerskind Bregje
'Ik kan niet zo goed noten lezen...',
Arjan Fletterman muziekschrijver
en leider uitvoering
'Daan offert zijn gezin om brood op de plank I
te krijgen', Piet Blonk, speelt vader Daan.
'Een kermis, dat was in die tijd een
rariteitenkabinet', Jan Veldhoen,
hoofd decor en techniek
'In die tijd had een leraar echt aanzien',
Ton van de Bildt, speelt Meester Lalleman,
de leraar die het beste voorhad met
zijn leerlingen.
'Repeteren doe je thuis, op oefenavonden
verfijn je je spel', regisseur Jaap Bron,
spin in het web van Touw
'Er ontstaan vriendschappen. Ik merk dat de
mensen na de repetitie steeds langer blijven
hangen aan de bar',
producent Boudewijn Luijendijk.
'We hebben toevallig een groep goede
muzikanten bij elkaar gekregen',
Jan Roelevink, de leider van de band
Groots en meeslepend moet 'ie worden, de musical Touw, die op 10, 11, 12 en 13 juni wordt opgevoerd in de oude dorpskern van Moordrecht. De musical gaat over het leven
in Moordrecht in de negentiende eeuw, de tijd waarin touwslagerijen een belangrijke rol speelden. Het belooft mooi te worden, heel mooi. Veel inwoners van
Moordrecht en inwoners van de omliggende gemeenten kochten kaartjes voor de voorstellingen. Voor hen die er niet bij zullen zijn wordt een dvd opgenomen zodat deze
productie voor alle inwoners van Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle een tastbare herinnering is.