CULTUUR2 oöT] In de Dorpskern bij de Dorpsl^erl^ lÜoordrecht Try-out op 9juni 10, II12 en 13 juni Het verhaal De organisatie In de open lucht, bij de Dorpskerk Musical Touw flonvono 2L00 tlHN Toeponpspnjs 10,- ftonranp 2LOO uur I'oeoonosorirs 6 15.- sprtjs is Inclusief huee constxnpöebannen boortje ujortft een deel oon Unicef geschonden. poorten verbrijpboor bij Boekhandel jJloai drechJL berbloon 13 Touw is de eerste musical uit een serie van drie. De musical is onder deel van het fusietraject tussen Nieuwerkerk aan den IJssel, Zevenhuizen-Moerkapelle en Moordrecht. In de drie gemeenten wordt een theaterstuk of spekta kel georganiseerd om zo 'symbolisch' afscheid te nemen van de oude gemeente. De slot manifestatie, een opvoering van beeld en geluid, kijkt door de samenwerking tussen verschil lende muzikanten en andere kunstenaars, door naar de gezamenlijke toekomst. Sjane Roelevink en Louise Schellevis zijn de schrijvers van de musical Touw. Wat begon als een klein verhaaltje in een schriftje is uitgegroeid tot een avondvullende musical. Alles, van de tekst tot de liedjes is speciaal geschreven. Daardoor is het een echte unieke Moordrechtse musical geworden. Boudewijn Luijendijk is de producent van de musical. Centraal in het verhaal staat Klaas, de hoofdpersoon, die leeft in de tijd van Meester Lalleman. Klaas werkte zo'n honderdvijftig jaar geleden in de Moordrechtse touwslagerij. Klaas is de zoon van Daan en Maartje. Het is een arme familie. Klaas en zijn zusjes Nettie en Cootje werken al in de touwslagerij als ook broer Dirk van school wordt gehaald om in de touwslagerij te werken. De Moordrechtse Meester Lalleman speel de een rol in het bestrijden van kinderarbeid in die tijd. Het verhaal speelt in de negentiende eeuw en gaat onder meer over kinderarbeid. In Moordrecht merkte hoofdonderwijzer Lalleman toen dat er steeds minder leerlingen op school kwamen. Veel kinderen moesten werken op de touwbanen. Lalleman schreef een brief naar minister Van Houten. Dat zou mede de aanzet zijn geweest tot het bekende Kinderwetje van Van Houten, waarin kinderarbeid werd ingeperkt. De wet verbood kinderen tot 12 jaar om te werken in fabrieken. Werken op het land mocht nog wel. De volledige naam van de wet uit 1874 was 'Wet houdende maatregelen tot het tegengaan van over- matigen arbeid en verwaarloozing van kinderen'. Aan de musical Touw doen 51 spelers mee. Hoofdrolspelers, koorleden, bijrollen, grote rollen en kleine rollen. Touw heeft wel een historisch thema, maar is niet allemaal feitelijk historisch geschreven. Het is geschreven met een knipoog naar de tijd van Meester Lalleman. De schrijfsters wilden vooral een musical maken voor een breed publiek. "Het moet vooral leuk zijn om naar te kijken." Touw is van en voor Moordrecht. Het is bedoeld als een onvergetelijke Moordrechtse ervaring. Er werken ongeveer 150 vrijwilligers aan mee. Voor de organisatie van Touw is een stichting opgericht, Moordrechts Cultureel. In het bestuur nemen deel: voorzitter Boudewijn Luijendijk, secretaris Els Groenendijk, penningmeester Paula Beelen en pr-man Ronald Hoogendoorn. Daarnaast wordt het 'algemeen bestuur' gevormd door regisseur Jaap Bron, dirigent Peter van der Zwan, decorman Jan Veldhoen en bandleider Jan Roelevink. In de musical Touw zitten zeventien nummers. De teksten zijn geschreven door Lia Luijendijk en de muziek is gecompo neerd door Arjan Fletterman. Vanuit dansschool Totally Dance hebben Claire Kooiman en Renske Bergers choreo grafieën geschreven en ingestudeerd. Naast al het werk aan de zang, het instru mentale gedeelte en de regie zijn er veel mensen bezig geweest met het technische deel: de kleding, het decor en de catering. De kaartjes van de musical zijn verkocht bij Boekhandel Moordrecht. Een deel van de I opbrengst is bestemd voor Unicef, dat I zich, net als Meester Lalleman in de I negentiende eeuw, inzet tegen kinder- I arbeid. Al vanaf het begin van de plannen was I voor de organisatie duidelijk dat het stuk I in de open lucht opgevoerd wordt. I Midden in het dorp is al een decor uit de I tijd waarin het stuk speelt. De organisatie I was het daar snel over eens. Er wordt een I overdekte tribune gebouwd. Na de voor- I stellingen kan het publiek gezellig na- I praten op het terras dat bij de kerk I gebouwd wordt. Bewoners van de I Kerklaan zorgen voor een sfeervolle aan- I kleding van de straat. 'Het is bijna magie dat je allerlei losse dingetjes hebt, die bij elkaar komen en dan iets worden', tekstschrijfster Sjane Roelevink 'Als ik zing, krijg ik energie!', Martine Hordijk, speelt touwslagerskind Bregje 'Ik kan niet zo goed noten lezen...', Arjan Fletterman muziekschrijver en leider uitvoering 'Daan offert zijn gezin om brood op de plank I te krijgen', Piet Blonk, speelt vader Daan. 'Een kermis, dat was in die tijd een rariteitenkabinet', Jan Veldhoen, hoofd decor en techniek 'In die tijd had een leraar echt aanzien', Ton van de Bildt, speelt Meester Lalleman, de leraar die het beste voorhad met zijn leerlingen. 'Repeteren doe je thuis, op oefenavonden verfijn je je spel', regisseur Jaap Bron, spin in het web van Touw 'Er ontstaan vriendschappen. Ik merk dat de mensen na de repetitie steeds langer blijven hangen aan de bar', producent Boudewijn Luijendijk. 'We hebben toevallig een groep goede muzikanten bij elkaar gekregen', Jan Roelevink, de leider van de band Groots en meeslepend moet 'ie worden, de musical Touw, die op 10, 11, 12 en 13 juni wordt opgevoerd in de oude dorpskern van Moordrecht. De musical gaat over het leven in Moordrecht in de negentiende eeuw, de tijd waarin touwslagerijen een belangrijke rol speelden. Het belooft mooi te worden, heel mooi. Veel inwoners van Moordrecht en inwoners van de omliggende gemeenten kochten kaartjes voor de voorstellingen. Voor hen die er niet bij zullen zijn wordt een dvd opgenomen zodat deze productie voor alle inwoners van Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel en Zevenhuizen-Moerkapelle een tastbare herinnering is.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Hart van Holland | 2009 | | pagina 34